Indledning: (H2)
Agatha Christie, en af det tyvende århundredes mest feterede forfattere, har tryllebundet generationer af læsere med sine intrikate mordmysterier. Hendes bøger, med ikoniske detektiver som Hercule Poirot og Miss Marple i spidsen, har solgt over fire milliarder eksemplarer på verdensplan 1. Denne enorme succes gør det særligt interessant at undersøge, om denne litterære gigant muligvis kæmpede med læringsvanskeligheder. I denne artikel dykker vi ned i mysteriet om Agatha Christies forhold til skriftsproget, undersøger tegn på dysgrafi og mulig ordblindhed i hendes liv, og spekulerer på, hvordan hun i så fald kunne skabe et så omfattende og elsket forfatterskab. Med et særligt fokus på danske forhold vil vi også se på, hvordan ordblindhed påvirker skriveprocessen generelt, og hvilke ressourcer der er tilgængelige for ordblinde skribenter i Danmark i dag.
Mysteriet om Christies læsevanskeligheder: (H2)
- Tegn på dysgrafi og mulig ordblindhed i Agatha Christies liv: (H3)Agatha Christie omtalte ofte sig selv som “den langsomme i familien” og oplevede, at både skrivning og stavning var forbundet med betydelige vanskeligheder 1. Denne selvopfattelse kan indikere en tidlig erkendelse af udfordringer med skriftsproget, som stod i kontrast til hendes åbenlyse intelligens og evne til at konstruere komplekse plot. Ud over at kæmpe med selve skriveprocessen havde Christie også problemer med dysgrafi, en læringsvanskelighed der påvirker evnen til at skrive. Dette kom blandt andet til udtryk i hendes vanskeligheder med at balancere sin egen checkbog 1. Vanskeligheder med at håndtere tal, som det ses ved problemer med checkbogen, kan også være forbundet med dyskalkuli, en anden læringsvanskelighed, der nogle gange optræder sammen med ordblindhed og dysgrafi 3. Flere kilder antyder endda muligheden for, at Christie også havde ordblindhed 1. Selvom dysgrafi er den diagnose, der oftest nævnes i forbindelse med hendes skrivevanskeligheder, kan et overlap af symptomer have eksisteret. Interessant nok blev Christie som barn hjemmeundervist og skulle efter planen først lære at læse som otteårig. Alligevel lærte hun sig selv at læse allerede som femårig 1. Denne tidlige læseevne kan ved første øjekast virke modstridende i forhold til mulige læringsvanskeligheder. Det er dog muligt, at hendes tidlige læsning primært var baseret på visuel genkendelse af ord, uden nødvendigvis at involvere en dyb fonologisk forståelse, hvilket er et mønster, der kan ses hos nogle ordblinde. Det kan også vidne om en stærk motivation for at lære på trods af underliggende udfordringer.
- Agatha Christies egne udtalelser om sine vanskeligheder med skrivning og stavning: (H3)Agatha Christie var selv meget åben omkring sine udfordringer med skriftsproget. Hun har blandt andet udtalt, at “skrivning og stavning var altid frygteligt svært for mig” 4. Hun beskrev også sine breve som værende uden originalitet og erkendte, at hun var “en usædvanligt dårlig stave” 3. Dette understreger, at stavning var et vedvarende problem for hende gennem hele hendes liv. I beskrivelsen af sine noter til en tidligere guvernante, som hun savnede, bemærkede Christie, at hun dagligt skrev korte, dårligt skrevne og dårligt stavede noter 3. Et særligt illustrativt eksempel på hendes stavevanskeligheder er historien om, hvordan hun måtte ændre titlen på en af sine bøger. Oprindeligt skulle den have heddet noget med “Caribbean”, men hun opgav ideen, da hun blev træt af at kæmpe med stavningen af dette ord, og ændrede titlen til “Nimrud and Its Remains” 3.
- Hvad biografier og forskning antyder om hendes læringsvanskeligheder: (H3)Flere biografier og forskningsartikler har undersøgt Agatha Christies mulige læringsvanskeligheder nærmere. En forskningsartikel konkluderer på baggrund af gennemgået materiale, at der er beviser, der tyder på, at hun havde en læringsvanskelighed 3. Denne artikel peger på, at hun ud over stavning også havde vanskeligheder med aritmetik, de mekaniske aspekter af skrivning og indlæring af fremmedsprog 2. Hendes biograf, Morgan, har bemærket, at hendes stavning var “af den slags, der karakteriserer folk, der husker ord på lyd snarere end på syn” 3. Dette er et typisk tegn på fonologiske vanskeligheder, som ofte ses ved ordblindhed. Det er også blevet beskrevet, hvordan Christies ældre søster, Madge, forsøgte at hjælpe hende med stavning og skrivning ved at give hende øvelser 3. Dette indikerer, at hendes vanskeligheder var tydelige for familien, og at de forsøgte at støtte hende. I flere kilder nævnes specifikt dysgrafi som den læringsvanskelighed, Christie kæmpede med, hvilket påvirkede både hendes håndskrift og stavning 2. Nogle kilder hævder endda, at hun dikterede alle sine romaner på grund af disse problemer 6, men dette billede skal nuanceres, da andre oplysninger peger på en omfattende brug af skrivemaskine.
Ordblindhedens indvirkning på skriveprocessen: (H2)
- Generelle udfordringer for ordblinde skribenter: (H3)Ordblindhed er en neurobiologisk betinget læringsvanskelighed, der primært påvirker læse- og skrivefærdighederne på grund af vanskeligheder med at behandle sproglyde 7. For ordblinde skribenter kan disse vanskeligheder vise sig på mange måder. Dårlig stavning er et almindeligt problem, da ordblinde ofte har svært ved at koble bogstaver og lyde korrekt 9. Utallige stavefejl kan forekomme, og ord kan huskes mere på lyd end på deres visuelle fremtoning 3. Håndskriften kan også være påvirket og kan fremstå utydelig 9. Ud over de mekaniske aspekter af skrivning kan ordblindhed også påvirke mere overordnede færdigheder som ordforråd, ideudvikling og strukturering af tekst 9. Skrivning involverer kodning af fonologisk information (omdannelse af lyde til bogstaver), mens læsning kræver afkodning (omdannelse af bogstaver til lyde). Ordblindhed påvirker begge disse processer, hvilket forklarer, hvorfor læse- og skrivevanskeligheder ofte optræder samtidigt 9. Problemer med grammatik, syntaks, sætningsstruktur og tegnsætning kan også være en udfordring for ordblinde 10. Endelig kan organiseringen af tanker og ideer på papir være vanskelig for nogle ordblinde 7.
- Hvordan ordblindhed kan påvirke stavning, grammatik og organisering af tekst: (H3)En af de mest fremtrædende vanskeligheder for ordblinde er stavning, hvor en høj procentdel af stavefejl er almindelig 9. Dette skyldes de grundlæggende problemer med at koble lyde og bogstaver. Håndskriften kan også blive påvirket, idet den kan være svær at læse 9. Selvom grammatik og organisering af tekst måske ikke umiddelbart virker relateret til ordblindhed, kan de indirekte blive påvirket. For eksempel kan ordblinde have sværere ved at internalisere grammatiske regler gennem læsning, og de kan kæmpe med at strukturere deres tanker logisk på papir 9. Det er dog vigtigt at bemærke, at omfanget af disse vanskeligheder kan variere betydeligt fra person til person.
- De potentielle kreative styrker, der kan følge med ordblindhed: (H3)Det er værd at bemærke, at ordblindhed ikke kun er forbundet med udfordringer. Nogle ordblinde oplever faktisk, at deres læringsvanskeligheder har stimuleret deres kreativitet 13. Udfordringen ved at udtrykke sig skriftligt på konventionel vis kan tvinge ordblinde til at tænke mere innovativt og finde alternative måder at formidle deres ideer på. Ordblinde er ofte gode til at se det store billede og kan have en stærk evne til at forestille sig komplekse plotforløb 14. Den måde, ordblinde bearbejder information på, kan også føre til en mere “ud af boksen”-tænkning, hvilket kan være en fordel i kreativ skrivning 15.
Agatha Christies metoder: Hvordan hun overkom sine udfordringer: (H2)
- Brug af diktering og sekretærer i hendes senere karriere: (H3)I de senere år af sin karriere, især efter at hun brækkede sit håndled, begyndte Agatha Christie at bruge en diktafon (Grundig Memorette) 3. Hendes barnebarn, Mathew Prichard, har forklaret, at hun dikterede sine historier ind i denne maskine, hvorefter en sekretær transskriberede dem, og Christie selv foretog de endelige rettelser i hånden 18. Selvom nogle kilder antyder, at hun dikterede alle sine romaner 2, er det mere sandsynligt, at hun primært brugte diktering i de senere år som en måde at kompensere for fysiske begrænsninger og muligvis for at lette den skriftlige formulering. Diktering kan have gjort det muligt for hende at fokusere mere på selve fortællingen og dialogen uden at blive hæmmet af de mekaniske aspekter af skrivningen. Forfatteren Joanna Penn har endda bemærket, at hendes egen skrivestil blev forbedret, da hun begyndte at diktere sine udkast 19. Mod slutningen af sit liv, da hun ikke længere kunne skrive på maskine, dikterede hun lange tankeprocesser, som dog ikke altid var lige sammenhængende 20.
- Hendes tidlige brug af skrivemaskine og håndskrift: (H3)Før hun i større omfang begyndte at diktere, brugte Agatha Christie både håndskrift og skrivemaskine. Omkring 1930 begyndte hun at skrive direkte på sin skrivemaskine, selvom hun stadig foretrak at skrive de første kapitler i hånden 21. Hun brugte primært en Remington Victor T bærbar skrivemaskine 16. Christie har selv udtalt, at selve handlingen ved at skrive eller taste hjalp hende med at holde fokus i sin skrivning 21. Hun startede sin skrivekarriere med at bruge en Empire skrivemaskine, som hun fik af sin søster 23.
- Fokus på plot og historie frem for perfekt stavning i de tidlige stadier: (H3)Agatha Christie havde en meget klar tilgang til sin skriveproces. Hun startede typisk med at udtænke selve mordet, morderen og motivet 21. Først derefter begyndte hun at udvikle de øvrige karakterer og plotdetaljer. Dette fokus på selve historien og plottet i de tidlige stadier kan have været en måde for hende at omgå de udfordringer, hun havde med stavning og grammatik. Hun observerede nøje mennesker omkring sig for at skabe sine karakterer 16 og gjorde sig mange notater i notesbøger med ideer til plots og karakterer 18.
- Mulig støtte fra familie og tidlige lærererfaringer: (H3)Agatha Christies tidlige interesse for skrivning blev støttet af hendes mor, som opfordrede hende til at skrive historier 2. Hendes ældre søster, Madge, forsøgte også at hjælpe hende med stavning og skrivning 3. Christie begyndte at skrive og udgive historier i den lokale avis allerede som elleveårig 1. Denne tidlige opmuntring og succes kan have været afgørende for hendes fortsatte engagement i skrivning på trods af de udfordringer, hun stod overfor.
Ordblindhed i Danmark: Kontekst og hjælpemidler: (H2)
- Statistik om ordblindhed i Danmark: (H3)I Danmark skønnes det, at mellem 5 og 7 procent af befolkningen er ordblinde 26. Andre estimater peger på, at tallet kan være så højt som 7-8 procent, svarende til over 400.000 danskere 28. En undersøgelse fra skoleåret 2021/2022 viste, at 12 procent af eleverne i 9. klasse i folkeskolen var blevet testet som ordblinde 31. Ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn, og det er mere almindeligt hos drenge end hos piger 32.
- Kendte danske forfattere og personligheder med ordblindhed: (H3)Flere kendte danske forfattere og personligheder har åbent fortalt om deres ordblindhed. Eksempler inkluderer krimiforfatteren Sara Blædel 34, eventyrforfatteren H.C. Andersen 34, og komikeren Christian Fuhlendorff 34. Forfatteren Anne Marie Løn lærte først at læse efter at have forladt skolen 37. Jesper Sehested er en anden dansk forfatter og foredragsholder, der har skrevet flere bøger om livet som ordblind 38. Disse eksempler viser, at ordblindhed ikke nødvendigvis er en hindring for succes inden for kreative erhverv i Danmark.
- Danske organisationer, værktøjer og teknologier til støtte for ordblinde skribenter i dag: (H3)I Danmark er der flere organisationer, der arbejder for at støtte ordblinde. Ordblindeforeningen i Danmark er en medlemsforening, der arbejder aktivt for at hjælpe ordblinde og deres pårørende 29. Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder formidler viden og forskning om ordblindhed 8. Nota er et nationalt videncenter, der producerer og udlåner lærematerialer i tilgængelige formater til personer med læsehandicap, herunder ordblindhed 26. Derudover er der en række læse- og skriveteknologier (LST) tilgængelige, som kan hjælpe ordblinde skribenter. Disse inkluderer oplæsningssoftware (tekst-til-tale), ordforslag, tale-til-tekst-funktioner og stavekontrol. Eksempler på sådanne værktøjer er AppWriter, IntoWords og CD-ORD 28. SkrivSikkert er et eksempel på et dansk AI-værktøj, der kombinerer tekst-til-tale, tale-til-tekst og grammatisk korrektion 28. Ordblindetest er også tilgængelige for at identificere ordblindhed og give adgang til den rette støtte 45.
Navn | Profession | Kort beskrivelse af deres forhold til ordblindhed |
Sara Blædel | Krimiforfatter | Har fortalt om sin angst ved at læse højt som barn og arbejder for at gøre verden mere inkluderende for ordblinde34. |
H.C. Andersen | Eventyrforfatter | Kæmpede med stave- og sprogproblemer, der i dag kan beskrives som tegn på ordblindhed. Fik ofte kritik for sin dårlige stavning og grammatik34. |
Christian Fuhlendorff | Komiker og tv-vært | Har altid haft problemer med ordblindhed og følte sig dum som barn, når bogstaverne ændrede sig34. |
Anne Marie Løn | Forfatter | Lærte først at læse efter 10. klasse og blev i skolen anset for læseuegnet på grund af ordblindhed37. |
Jesper Sehested | Forfatter og foredragsholder | Ordblind og har skrevet flere bøger om livet som ordblind for at hjælpe andre og skabe opmærksomhed38. |
Tabel 1: Kendte danskere med ordblindhed
Type | Navn | Kort beskrivelse/formål | Link |
Organisation | Ordblindeforeningen i Danmark | Arbejder for at skabe bedre vilkår for ordblinde. | https://www.ordblindeforeningen.dk/ |
Organisation | Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder | Formidler viden og forskning om ordblindhed. | https://nvol.dk/ |
Organisation | Nota | Nationalt videncenter for læsehandicap, tilbyder lydbøger og e-bøger. | https://nota.dk/ |
Værktøj/Teknologi | AppWriter | Læse-skrivestøtte på alle platforme med oplæsning, ordforslag og tale-til-tekst. | https://www.wizkids.dk/ |
Værktøj/Teknologi | IntoWords | Læse- og skriveværktøj til PC, Mac, smartphone og tablet med oplæsning, ordforslag og tale-til-tekst. | https://www.vitec.dk/ |
Værktøj/Teknologi | CD-ORD | Oplæsnings- og skriveprogram til Windows med mange tilpasningsmuligheder. | https://www.vitec.dk/ |
Værktøj/Teknologi | SkrivSikkert | Dansk AI-platform med tekst-til-tale, tale-til-tekst og grammatisk korrektion. | https://skrivsikkert.dk/ |
Test | Ordblindetest | National digital test til at identificere ordblindhed. | https://www.ordblindhed.dk/om-ordblindhed/ordblindetesten |
Tabel 2: Danske ressourcer og hjælpemidler for ordblinde skribenter
Konklusion: (H2)
- Hvordan Agatha Christie, hvis hun var ordblind, muligvis håndterede sin skriveproces: (H3)På baggrund af de tilgængelige oplysninger er det meget sandsynligt, at Agatha Christie kæmpede med både dysgrafi og i en vis grad også med ordblindhed. Hendes egne udtalelser om vanskeligheder med skrivning og stavning, kombineret med biografiske beretninger og forskningsresultater, peger i denne retning. Hendes tidlige evne til at læse kan have været baseret på en stærk visuel hukommelse for ord, men hun manglede sandsynligvis den underliggende fonologiske sikkerhed, der er nødvendig for sikker stavning. For at håndtere disse udfordringer udviklede Christie sandsynligvis en række kompenserende strategier. Hendes tidlige fokus på plot og historiefortælling kan have været en måde at lægge vægt på de aspekter af skrivningen, hvor hun følte sig stærkest. Brugen af skrivemaskine fra omkring 1930 kan have bidraget til at skabe en mere læselig tekst og mindske den fysiske byrde ved at skrive i hånden. I de senere år var diktering til en sekretær en klar og effektiv måde for hende at fortsætte med at skrive på trods af sine vanskeligheder. Det er også muligt, at hun i løbet af sin lange og produktive karriere har haft et godt samarbejde med sine redaktører, som måske har hjulpet med at korrigere og finpudse hendes manuskripter.
- Hvilke implikationer dette kunne have haft for hendes forfatterskab: (H3)Agatha Christies fokus på intrikate plot og dybdegående psykologiske motiver kan have været en ubevidst måde at kompensere for de udfordringer, hun havde med de mere formelle aspekter af skrivningen. Hendes relativt enkle og ligefremme sprogbrug, som er karakteristisk for hendes værker, kan også have været et resultat af hendes ønske om klarhed og tilgængelighed, men det kan også have været en stil, der var lettere for hende at håndtere. Det er bemærkelsesværdigt, at hendes mulige læringsvanskeligheder ikke på nogen måde begrænsede hendes produktivitet eller hendes evne til at skabe nogle af verdens mest elskede og solgte romaner.
- Inspiration og lærdom fra Agatha Christies eksempel for ordblinde i Danmark: (H3)Agatha Christies utrolige succes som forfatter er en stor inspirationskilde for ordblinde i Danmark. Hendes eksempel viser tydeligt, at ordblindhed eller dysgrafi ikke behøver at være en uoverkommelig barriere for at opnå sine drømme, heller ikke inden for skrivning. Hendes historie understreger vigtigheden af at fokusere på sine styrker, udvikle effektive kompenserende strategier og udnytte de mange hjælpemidler, der er tilgængelige i dag, såsom læse- og skriveteknologi. I Danmark er der i dag en langt større bevidsthed om ordblindhed og adgang til støtte end der var i Agatha Christies levetid. Hendes eksempel kan give håb og motivation til ordblinde i Danmark og minde dem om, at med de rette værktøjer og den rette tilgang er der ingen grænser for, hvad de kan opnå.