Bærbar teknologi til ordblinde i Danmark: Find den rette løsning

Teknologien har revolutioneret måden, hvorpå mennesker med ordblindhed kan navigere i en verden, der ofte er domineret af skrift. I Danmark, hvor der anslås at være mellem 5 og 13 procent af befolkningen, der kæmper med ordblindhed 1, spiller læse- og skriveteknologi (LST) en stadig vigtigere rolle.3 Fra de tidlige dage med specialiserede programmer på stationære computere til nutidens mobile løsninger, har udviklingen skabt et væld af muligheder. Du, som måske selv er ordblind, eller du, som er forælder, underviser eller på anden måde involveret i livet for en ordblind person, står måske over for et centralt spørgsmål: Skal man prioritere den lette og intuitive tilgang, som smartphones og tablets tilbyder, eller den dybdegående funktionalitet, der ofte findes i laptops og specialiserede programmer?.4 Denne artikel har til formål at guide dig igennem dette dilemma og hjælpe dig med at træffe det bedste valg baseret på dine individuelle behov og de særlige forhold, der gør sig gældende i Danmark. Den hurtige udvikling inden for LST betyder, at billedet konstant ændrer sig, og det er derfor vigtigt løbende at evaluere de bedste muligheder. Tidligere var den såkaldte “IT-rygsæk” med en bærbar computer og specialsoftware standardløsningen, men i dag findes der mange andre veje at gå.7 Det er afgørende at huske, at den “bedste” teknologi er højst individuel og afhænger af den enkeltes specifikke behov og den kontekst, hvori teknologien skal bruges.8 En løsning, der virker for én, er ikke nødvendigvis den rette for en anden.

Ordblindhed i Danmark: Mere End Bare Læsebesvær

Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget vanskelighed, der primært kommer til udtryk som problemer med at genkende ord, stave og afkode skriftsproget.1 Det handler ikke om manglende intelligens, men om en anderledes måde, hjernen behandler sprog på.11 I Danmark anslås det, at et betydeligt antal mennesker er ordblinde. Ifølge Nota, Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder, drejer det sig om 5-7% af befolkningen.1 Ordblindeforeningen peger på, at over 400.000 danskere kæmper med denne udfordring 13, mens en analyse fra Kraka Economics vurderer, at tallet kan være endnu højere, over en halv million.14 Ser man på skolebørn, viser tal fra Undervisningsministeriet, at omkring 13% af eleverne i 9. klasse i skoleåret 2022/2023 var blevet testet positive for ordblindhed i løbet af deres skoletid.2 Det præcise antal ordblinde i Danmark er dog svært at fastslå, da der ikke findes et centralt register for handicap.12 Disse tal understreger, at ordblindhed er en udbredt udfordring, der berører en stor del af befolkningen, især inden for uddannelsessystemet.

De typiske udfordringer for en person med ordblindhed inkluderer en langsommere læsehastighed, vanskeligheder med at afkode ord korrekt, problemer med stavning og besvær med at huske ord og læse længere tekster.11 Disse vanskeligheder kan have betydelige konsekvenser for skolegangen, uddannelsesmulighederne og senere i arbejdslivet.10 Det er vigtigt at anerkende, at ordblindhed kan have bredere psykologiske og sociale følger ud over de rent akademiske udfordringer.10 Elever kan opleve nedsat selvtillid, følelser af frustration og social isolation, hvis de ikke får den rette støtte og de nødvendige værktøjer til at kompensere for deres vanskeligheder. Derfor er det afgørende, at der fokuseres på at give ordblinde de bedste muligheder for at udvikle deres potentiale og deltage aktivt i samfundet.

IT-rygsækken og nye horisonter: Udviklingen af hjælpemidler

I mange år har den såkaldte “IT-rygsæk” været den primære form for teknologisk støtte til ordblinde i Danmark. En typisk IT-rygsæk indeholder en bærbar computer, programmer fra Office-pakken (som Word, Excel og PowerPoint), en scanner til at digitalisere trykte tekster, en læsepen til hurtigt at scanne og få oplæst tekst, en diktafon til at optage lydnoter samt en rygsæk til at transportere udstyret.7 Derudover inkluderer rygsækken ofte specialsoftware fra udbydere som MV-Nordic (med programmet CD-ORD) og Scandis (med programmerne ViTal, ViseOrd og ViTex), der tilbyder funktioner som ordforslag og oplæsning.7 Finansieringen af IT-rygsækkene sker ofte gennem offentlige udbud, der typisk løber over fire år, hvilket kan betyde, at udvalget af teknologi er begrænset til de produkter, der er valgt i udbudsrunden.7

Selvom IT-rygsækken har været et vigtigt redskab for mange ordblinde, har systemet også mødt kritik.7 Et af kritikpunkterne er, at ordblinde elever ofte får udleveret en bærbar computer, selvom de måske allerede har en privat computer, hvilket kan føre til, at de skal transportere rundt på to computere.7 Derudover har der været et ønske om mere personlig tilpasning af IT-rygsækken, så den bedre matcher den enkeltes specifikke behov og præferencer.7 I en tid, hvor smartphones og tablets er blevet en integreret del af mange menneskers hverdag, er spørgsmålet også blevet rejst, om den traditionelle IT-rygsæk med fokus på en bærbar computer stadig er det mest optimale.7 Fremkomsten af lette alternativer som smartphones og tablets har åbnet for nye horisonter inden for hjælpemidler til ordblinde.7 Disse enheder tilbyder ofte indbyggede funktioner som oplæsning og tale-til-tekst, og der findes et væld af apps, der er specielt designet til at støtte ordblinde, herunder populære apps som AppWriter, IntoWords, Prizmo Go og Claro ScanPen.3 Denne udvikling betyder, at der i dag er et bredere spektrum af teknologiske løsninger tilgængelige, som potentielt kan være mere fleksible og tilpassede den enkeltes behov.

Letvægtens trumf: Mobilitet og intuition

Smartphones og tablets har en række fordele, der gør dem attraktive som bærbare teknologiløsninger for ordblinde. En af de mest åbenlyse fordele er deres mobilitet og transportvenlighed.6 De er lette og nemme at have med overalt, hvad enten det er i skoletasken, på arbejdet eller i fritiden. Denne portabilitet kan være særlig vigtig for studerende, der ofte skal flytte sig rundt i løbet af dagen.17 En anden væsentlig fordel er den hurtige opstartstid.17 For mange ordblinde tager læse- og skriveopgaver længere tid, og det kan derfor være frustrerende at skulle vente på, at en computer starter op. Tablets, for eksempel, starter typisk lynhurtigt, hvilket sparer kostbar tid.17 Brugervenligheden er også et vigtigt aspekt. Smartphones og tablets har ofte intuitive touch interfaces, som mange, især yngre brugere, finder nemme at navigere i.6 Da mange mennesker i dag allerede er fortrolige med at bruge disse enheder i deres hverdag 7, kan det gøre overgangen til at bruge dem som hjælpemidler mere naturlig og mindre besværlig. Derudover er der ofte hurtigere og nemmere adgang til de relevante funktioner, som oplæsning og tale-til-tekst, på smartphones og tablets.18

Forestil dig en studerende, der sidder i en gruppearbejdssituation og har brug for hurtigt at få læst et længere dokument op. Med en let tablet kan han eller hun diskret og hurtigt tage enheden frem og få teksten læst højt uden at forstyrre de andre i gruppen.17 Eller tænk på en voksen, der er på farten og modtager en vigtig e-mail. Med sin smartphone kan vedkommende nemt få læst mailen op eller hurtigt indtale et svar ved hjælp af tale-til-tekst-funktionen.3 Den nemme adgang og den ukomplicerede betjening af letvægtsenheder kan således være med til at nedbryde barrierer og gøre det mere tilgængeligt for ordblinde at bruge den teknologi, der kan hjælpe dem i forskellige situationer i hverdagen.6

Funktionalitetens dybde: Når værktøjerne gør forskellen

Selvom letvægtsenheder har mange fordele, er der situationer, hvor den dybdegående funktionalitet, som ofte findes i laptops og specialiserede apps, er afgørende. Avancerede funktioner som ordforslag er utroligt vigtige for at hjælpe ordblinde med at stave korrekt og producere skriftligt indhold med færre fejl.3 Oplæsning (tekst-til-tale) giver adgang til en bred vifte af skriftligt materiale, som ellers ville være svært tilgængeligt.3 Tale-til-tekst (diktering) kan være en stor hjælp i skriveprocessen, især for dem, der har svært ved at få deres tanker ned på skrift via tastaturet.3 OCR (optisk tegngenkendelse) teknologi gør det muligt at omdanne trykt tekst fra bøger eller papirer til digital tekst, som efterfølgende kan læses op eller redigeres.3 Nogle specialiserede programmer tilbyder også skriveskabeloner, der kan give struktur og støtte til forskellige typer af skriveopgaver 3, samt fagordslister, der kan være særligt nyttige i forbindelse med skolearbejde eller arbejde inden for specifikke fagområder.3

Forestil dig en elev, der skal skrive en længere opgave i historie. Ved at bruge et ordforslagsprogram på sin laptop kan eleven få hjælp til at stave de ofte lange og komplicerede historiske termer korrekt, hvilket gør skriveprocessen mindre frustrerende og mere effektiv.3 Eller tænk på en voksen, der modtager et vigtigt brev med posten. Ved hjælp af en app på sin tablet, der har OCR-funktion, kan vedkommende tage et billede af brevet og få det læst op, hvilket sikrer, at ingen vigtige informationer går tabt på grund af læsevanskeligheder.3 Den omfattende funktionalitet, som ofte tilbydes af laptops og specialiserede apps, kan således give afgørende støtte til mange forskellige aspekter af læsning og skrivning og gøre det muligt for ordblinde at håndtere specifikke udfordringer mere effektivt.3

Danske stemmer: Erfaringer og ekspertise i balancen

Erfaringerne fra ordblinde selv giver værdifuld indsigt i, hvad der er vigtigt, når det kommer til bærbar teknologi. Taha Markanti, en elev tilknyttet Kompetencecenter for Læsning i Aarhus, fremhæver vigtigheden af, at en tablet starter hurtigt op, da ordblinde ofte bruger længere tid på at læse og skrive.17 Hans medstuderende, Malou Boye Krieg, beskriver sin tablet som sin “nye bedste ven” og understreger, hvor nem den er at have med rundt.17 Fra Etlivsomordblind.dk lyder et ønske om mere personlig tilpasning af den traditionelle IT-rygsæk, så den bedre passer til den enkeltes behov.7 Disse udtalelser viser, at personlig tilknytning til teknologien og nem integration i hverdagen er afgørende faktorer for, om ordblinde tager hjælpen til sig.

Undervisere og eksperter på området deler også deres synspunkter. Kompetencecenter for Læsning i Aarhus fokuserer på den praktiske brug af IT-redskaber som CD-ORD og Dictus for at give eleverne lettere adgang til skriftsproget.17 Selvom de anerkender fordelene ved tablets, påpeger de også vigtigheden af softwarekompatibilitet, da programmer som CD-ORD ikke altid fungerer optimalt på alle typer tablets.17 Allan Madsen, pædagogisk IKT-vejleder, understreger, at nye teknologier har fokus på at gøre det lettere for ordblinde at kommunikere skriftligt.18 Ordblindeforeningen fremhæver vigtigheden af, at lærerne har de nødvendige kompetencer til at hjælpe eleverne med at bruge LST effektivt.10 Overordnet set er der enighed om, at det er vigtigt at se på den enkelte elevs kompetencer og behov frem for at fokusere på begrænsningerne.17

For at illustrere forskellen mellem letvægt og funktionalitet kan man se på følgende eksempler på bærbar teknologi:

Tabel 1: Eksempler på Bærbar Teknologi og Funktioner

EnhedstypeTypisk VægtIndbygget OplæsningIndbygget Tale-til-tekstOrdforslagsfunktionKompatibilitet med Specialiserede AppsEgnethed til Lange SkriveopgaverEgnethed til Hurtig Opslag/Læsning
Smartphone<200gJaJaBegrænset (via tastatur-apps)GodDårligFremragende
Tablet300-700gJaJaBegrænset (via tastatur-apps)GodFairGod
Laptop>1kgJa (ofte via tilgængelighedsindstillinger)Ja (ofte via tilgængelighedsindstillinger)Ja (via specialsoftware)FremragendeFremragendeFair

Denne tabel viser, at mens smartphones og tablets udmærker sig ved deres lette vægt og hurtige adgang til grundlæggende funktioner, tilbyder laptops typisk en mere omfattende funktionalitet, især når det gælder specialiserede apps og længere skriveopgaver.

Din guide til valg og brug: Praktiske anbefalinger og danske veje

Når du skal vælge den rette bærbare teknologi som ordblind i Danmark, er der flere overvejelser, du bør gøre dig. Start med at identificere dine primære behov: Har du mest brug for hjælp til læsning, skrivning eller begge dele?.8 Tænk også over, hvor og hvordan du primært vil bruge teknologien – er det i skolen, på arbejdet, hjemme eller når du er på farten?.7 Dit budget spiller naturligvis også en rolle. Der findes mange gratis apps og programmer, men nogle af de mere avancerede løsninger koster penge.3 Det kan være en god idé at prøve forskellige løsninger, da mange tilbyder gratis prøveperioder.24 Overvej også, hvilket økosystem du er mest fortrolig med – Apple (iOS), Android eller Windows – da det kan påvirke kompatibiliteten med forskellige apps og programmer.7

Når du har valgt den teknologi, der passer bedst til dine behov, er der nogle praktiske tips, der kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af den. Gør det til en vane at bruge dine hjælpemidler regelmæssigt, så du bliver fortrolig med dem.3 Sørg for, at dine enheder og programmer er korrekt opsat og indstillet til dine præferencer.3 Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger en bestemt software, så søg efter instruktioner online eller spørg efter hjælp – der er ofte mulighed for at få instruktion i brugen af LST.19 Du kan også med fordel kombinere forskellige værktøjer efter behov. For eksempel kan du bruge en tablet til hurtig oplæsning på farten og en laptop til længere skriveopgaver derhjemme. Hvis du er elev eller forælder til et ordblindt barn, er det vigtigt at inddrage lærere og specialpædagoger i processen, så brugen af teknologien bliver integreret i undervisningen.9

I Danmark er der mange ressourcer og muligheder for at få hjælp og støtte som ordblind. Ordblindeforeningen tilbyder rådgivning, medlemskab og har tilknyttet IT-vejledere, som kan hjælpe med spørgsmål om teknologi.3 Nota er et nationalt bibliotek, hvor ordblinde kan låne lyd- og e-bøger.3 Socialstyrelsens Hjælpemiddelbasen giver information om forskellige hjælpemidler og apps.26 I uddannelsessystemet kan man søge om Specialpædagogisk Støtte (SPS), som kan omfatte IT-hjælpemidler.22 Hvis du er i arbejde, kan du via jobcenteret søge om hjælpemidler og eventuelt personlig assistance.19 Kommunikationscentre i forskellige regioner tilbyder også undervisning og rådgivning.23 KVUC (Københavns Voksenuddannelsescenter) har en ordblindevejledning, hvor du kan få hjælp til at søge om IT-hjælpemidler og få instruktion i brugen af dem.19 Hjemmesiden Etlivsomordblind.dk deler viden og erfaringer fra en person, der selv er ordblind.7 Ordklab tilbyder videoer, der viser, hvordan man bruger forskellige læse- og skriveteknologier.22 For at følge med i nyhederne på en letlæselig måde kan du besøge DR Ligetil.26 SubReader er en app, der kan læse undertekster op på film 3, og Adgang for Alle er et gratis program, der kan læse tekst op.21 Skrivsikkert.dk er et eksempel på et værktøj, der bruger kunstig intelligens til at hjælpe med at korrigere skrive- og grammatikfejl.29 Danmark har således en omfattende infrastruktur af støtte og ressourcer tilgængelig for ordblinde, der dækker både uddannelse, beskæftigelse og privatliv.19

Fremtidens teknologi: Hvad bringer morgen dagen?

Udviklingen inden for bærbar teknologi går hurtigt, og fremtiden ser lovende ud for ordblinde. Vi kan forvente en endnu tættere integration af kunstig intelligens (AI) og maskinlæring i de hjælpemidler, der er tilgængelige.18 Dette vil sandsynligvis føre til mere intelligente og personligt tilpassede løsninger, der bedre kan forudsige og imødekomme den enkeltes behov. Brugergrænsefladerne vil formentlig blive endnu mere intuitive og brugervenlige, hvilket vil gøre det lettere for alle at tage teknologien i brug. Vi vil sandsynligvis også se en øget tendens til personlig tilpasning og skræddersyede løsninger, hvor den enkelte i højere grad kan vælge de enheder og den software, der passer bedst til dem.7 Endelig forventes det, at der vil ske en yderligere sammenflydning af mainstream teknologi og assisterende teknologi, så de funktioner, der er nyttige for ordblinde, bliver en naturlig del af de enheder og programmer, vi alle bruger.18

Konklusion

Valget mellem letvægt og funktionalitet i bærbar teknologi for ordblinde i Danmark er ikke sort-hvidt. Det afhænger i høj grad af den enkeltes specifikke behov, præferencer og den kontekst, hvori teknologien skal bruges. Mens smartphones og tablets tilbyder enestående mobilitet og brugervenlighed, kan laptops og specialiserede programmer levere den dybdegående funktionalitet, der er nødvendig for at håndtere mere komplekse læse- og skriveopgaver. Det er vigtigt at huske, at det bedste valg ofte er en balance mellem disse to poler, og at man med fordel kan kombinere forskellige enheder og værktøjer efter behov. Danmark har et stærkt fundament af ressourcer og støttemuligheder for ordblinde, og det er afgørende, at du som ordblind eller pårørende er opmærksom på disse muligheder og ikke tøver med at søge hjælp og vejledning. Teknologien har et enormt potentiale til at skabe mere lige muligheder for ordblinde, og ved at finde de rette værktøjer kan du få en stor hjælp i din hverdag.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.