Forældre spiller en uomtvisteligt central rolle i at støtte deres børn, der kæmper med ordblindhed i Danmark. Denne støtte er afgørende for barnets faglige udvikling, personlige trivsel og tro på egne evner.1 Det er bredt anerkendt, at forældres engagement har mange facetter, der rækker fra at tilbyde følelsesmæssig tryghed og opmuntring til at yde praktisk hjælp med skolearbejdet og agere som barnets advokat i forhold til skolen og andre relevante instanser.1 SkrivSikkert.dk fremhæver eksempelvis forældrenes rolle som både støtte, advokat og facilitator for deres ordblinde barn.1 Midt i disse mange forpligtelser ligger en væsentlig udfordring: at finde den rette balance i rollefordelingen mellem forældrene.1 En artikel fra SkrivSikkert.dk er dedikeret netop til, hvordan man skaber en retfærdig ansvarsfordeling i familien, når et barn er ordblind.1 Denne artikel har til formål at guide danske forældre i at opnå en hensigtsmæssig rollefordeling, der bedst muligt understøtter deres ordblinde barns behov og udvikling.
Forældres engagement i deres ordblinde barns liv antager mange forskellige former, som hver især bidrager til barnets samlede trivsel og læring. Først og fremmest er den følelsesmæssige støtte og opmuntring afgørende. Det handler om at skabe et trygt og støttende miljø i hjemmet, hvor barnet føler sig hørt og forstået.1 Ordblindeforeningen råder forældre til at tale åbent med deres barn om ordblindhed, hvilket kan bidrage til at normalisere situationen og skabe en følelse af accept.4 Ligeledes er det essentielt at arbejde på at opbygge et positivt selvbillede og en stærk tro på egne evner hos barnet.1 Ordblindhed kan nemt føre til frustration og lavt selvværd, så forældrenes opmuntring og fokus på barnets styrker er af vital betydning. SkrivSikkert.dk understreger, at det er afgørende at støtte den ordblinde persons selvværd og tro på egne evner.1 Forældre til ordblinde børn på Skødstrup Skole har i en folder opfordret til, at man taler åbent om de udfordringer, der følger med ordblindhed.9
En anden vigtig rolle for forældre er at hjælpe med skolearbejdet. Her er det dog vigtigt at finde balancen mellem at støtte og at overtage. Forældre bør hjælpe med lektier, men samtidig opfordre barnet til selv at tage ansvar for sin læring.1 Ordblindeforeningen råder forældre til at opfordre barnet til at forsøge selv og undgå en “lad mig gøre det for dig”-indstilling.4 Det kan også være en stor hjælp for barnet, at forældrene læser højt og hjælper med at forstå skriftlige opgaver.1 SkrivSikkert.dk nævner som eksempel, at en forælder kan hjælpe med at læse vigtige dokumenter højt.1 Derudover er det vigtigt at skabe gode rammer for lektiearbejdet og støtte barnet i det tempo, der passer til dets individuelle behov.4 Ordblindeforeningen anbefaler i den forbindelse at lave faste aftaler om lektierne og huske at holde pauser.4
Forældre fungerer også som deres barns advokat. Dette indebærer at være opmærksom på eventuelle tegn på vanskeligheder og søge professionel hjælp, hvis der er mistanke om ordblindhed.2 EMU.dk nævner, at forældre bør være advokat i forhold til mistanke om ordblindhed.2 Det er ligeledes vigtigt at samarbejde tæt med skolen og sikre, at barnet får den rette støtte og de nødvendige hjælpemidler.1 Skole og Forældre rådgiver forældre om at kæmpe for at få testet deres børn og for at sikre, at de får tildelt de hjælpemidler, de har krav på.10 For at kunne agere effektivt som advokat er det også vigtigt, at forældre kender til både barnets og familiens rettigheder og pligter i forhold til skolegangen.2 EMU.dk lister dette som et af forældrenes nøglebidrag.2
Ud over de direkte roller i forhold til barnets læring spiller forældre en vigtig rolle i at skabe et støttende hjemmemiljø. Dette indebærer blandt andet at fremme selvstændighed og selvtillid hos alle i familien, ikke kun hos det ordblinde barn.1 SkrivSikkert.dk fremhæver dette som et vigtigt aspekt for at skabe balance i familien.1 En anden vigtig faktor er tilpasning af opgaver og ansvar i hjemmet efter den enkeltes evner og ressourcer.1 SkrivSikkert.dk giver eksempler på, hvordan dette kan gøres i praksis.1 Endelig kan etablering af faste rutiner og brug af visuelle støttesystemer være en stor hjælp i hverdagen for et ordblindt barn.1 SkrivSikkert.dk foreslår for eksempel brugen af visuelle skemaer og tjeklister for at tydeliggøre ansvar og opgaver.1
Adgangen til de rette ressourcer og hjælpemidler er ligeledes en afgørende del af forældrenes rolle. Det er vigtigt at hjælpe barnet med at få adgang til teknologiske hjælpemidler, som kan kompensere for læse- og skrivevanskelighederne.1 Skole og Forældre nævner IT-rygsækken som et vigtigt hjælpemiddel i denne sammenhæng.10 Derudover bør forældre undersøge og gøre brug af de mange relevante danske ressourcer og organisationer, der tilbyder støtte og vejledning til familier med ordblinde børn.1 FinurligeFif.dk giver en liste over flere nyttige danske websteder og organisationer, hvor man kan finde mere information om ordblindhed og ressourcer til støtte.7
Endelig er et tæt samarbejde med skolen essentielt for at sikre den bedst mulige støtte til det ordblinde barn. Dette indebærer at etablere en tæt dialog og et godt samarbejde med både lærere og læsevejledere.1 EMU.dk fremhæver vigtigheden af, at skoleledelsen sikrer tydelige retningslinjer for forældresamarbejdet.11 Forældre bør også deltage aktivt i skole-hjem-samtaler og følge op på de handleplaner, der bliver udarbejdet for barnet.2 EMU.dk nævner, at handleplanen bør indeholde konkrete tiltag for, hvordan læse- og skriveteknologien inddrages i den daglige undervisning.14 Det er også vigtigt, at forældre har klare forventninger til barnets skoleforløb og kommunikerer disse til både barnet og skolen.2 EMU.dk lister det som et af forældrenes nøglebidrag til barnets skolegang.2
Når forældre støtter et ordblindt barn, kan måden, de fordeler rollerne imellem sig på, have stor betydning for både barnet og resten af familien. En ubalance i rollefordelingen kan potentielt føre til flere faldgruber. For det første er der risiko for overbelastning og frustration hos den ene forælder, hvis vedkommende konstant påtager sig hovedansvaret for støtten.1 SkrivSikkert.dk advarer mod, at den ene forælder kommer til at stå alene med ansvaret for at hjælpe det ordblinde barn.1 For det andet kan en ubalance hæmme selvstændigheden hos det ordblinde barn, hvis en forælder ofte overtager opgaver, som barnet måske selv kunne have løst med den rette støtte.1 SkrivSikkert.dk pointerer, at en retfærdig fordeling netop fremmer selvstændighed.1 Derudover kan en oplevelse af uretfærdighed i ansvarsfordelingen skabe spændinger og konflikter i familien.1 SkrivSikkert.dk skriver, at en oplevelse af uretfærdighed i ansvarsfordelingen kan skabe spændinger og konflikter.1 Endelig er der også en risiko for, at barnet kommer til at føle sig anderledes eller stigmatiseret, hvis fokus i hjemmet konstant er på ordblindheden og den ene forælder primært er den, der håndterer dette.4 Ordblindeforeningen understreger, at barnet ikke må føle sig anderledes end andre børn.4
Omvendt kan en bevidst og gennemtænkt rollefordeling have mange fordele. For det første sikrer det, at begge forældre bidrager til støtten efter deres egne evner og ressourcer.1 SkrivSikkert.dk nævner dette som en praktisk strategi for at skabe en retfærdig ansvarsfordeling.1 For det andet styrker det barnets følelse af at være en værdifuld og kompetent del af fællesskabet, når ansvaret for forskellige opgaver deles.1 SkrivSikkert.dk fremhæver dette som en klar fordel ved en retfærdig ansvarsfordeling.1 En bevidst rollefordeling giver også andre familiemedlemmer mulighed for at udvikle deres egne færdigheder og undgå at blive defineret udelukkende af behovene hos det ordblinde barn.1 SkrivSikkert.dk pointerer, at andre familiemedlemmer undgår at blive defineret udelukkende som “hjælperen”.1 Samlet set kan en bevidst rollefordeling skabe et stærkere og mere støttende fundament for hele familien.1 SkrivSikkert.dk konkluderer, at familien kan blive et stærkere og mere støttende fundament ved at fokusere på samarbejde og gensidig respekt.1
Der findes forskellige eksempler på, hvordan danske familier har valgt at fordele rollerne i støtten af deres ordblinde børn. I familien Jensen har forældrene for eksempel en klar opdeling, hvor den ene forælder primært læser opskrifter højt for deres ordblinde datter, Emma, hvis hun har brug for det, mens den anden forælder hjælper hende med at forstå skriftlige opgaver ved at læse dem højt og forklare svære ord.1 I familien Olsen, hvor faren selv er ordblind, har man også fundet en måde at fordele opgaverne på, der tager højde for alles evner. Faren er ansvarlig for at handle ind, da han er god til at huske, hvor tingene står i supermarkedet, mens hans kone tager sig af at læse tilbudsaviser og lave indkøbslisten. Deres søn hjælper sin far med at læse vigtige breve fra myndighederne ved at bruge en app, der kan scanne og læse teksten højt.1 Disse eksempler illustrerer, hvordan familier kan tilpasse opgaverne efter evner og ressourcer og dermed skabe en mere retfærdig og velfungerende hverdag for alle.1
Forældrestøtte har en markant indvirkning på ordblinde børns udvikling og læring. Først og fremmest spiller forældrenes engagement en afgørende rolle for barnets selvværd og selvtillid. Den tætte kontakt til forældre, der tager sig tid til at lytte og besvare spørgsmål om sproget, giver barnet en grundlæggende tillid og tro på sig selv.4 Ordblindeforeningen fremhæver, at den tætte kontakt giver barnet tillid og tro på sig selv.4 Ved at fokusere på barnets styrker og fejre dets succeser, uanset hvor små de måtte være, kan forældre hjælpe med at opbygge et positivt selvbillede.1 SkrivSikkert.dk råder til at fokusere på barnets styrker og fejre dets succeser.1 Det er også vigtigt, at forældre anerkender barnets kamp og de nederlagsfølelser, der kan opstå i forbindelse med læsning og skrivning.4 Ordblindeforeningen understreger, at barnet skal vide, at forældrene forstår den kamp, det gennemgår.4
Forældrestøtte har også en direkte indvirkning på barnets akademiske resultater og motivation. Ordblindeforeningen nævner, at forældre bidrager til, at børnenes læring og trivsel går så godt som muligt.3 Tidlig og vedvarende støtte fra forældrene er vigtig for at minimere de udfordringer, som ordblindheden medfører.4 FinurligeFif.dk understreger vigtigheden af tidlig intervention for at hjælpe børn med ordblindhed.7 Interessant nok viser forskning fra Kraka Economics, at ordblinde børn fra ressourcestærke familier i gennemsnit klarer sig lige så godt som andre børn.24 Dette indikerer, at den rette hjælp og støtte fra hjemmet kan have en betydelig positiv effekt på ordblinde børns skolegang og videre uddannelsesforløb.24
Statistikker fra Danmark understreger omfanget af ordblindhed blandt børn og vigtigheden af forældrestøtte. I skoleåret 2022/2023 var 13 procent af eleverne i 9. klasse testet ordblinde.27 En undersøgelse fra en tidligere periode viste, at hele 70% af de testede elever og studerende var ordblinde.28 Disse tal illustrerer, at ordblindhed er en relativt udbredt udfordring i det danske uddannelsessystem, hvilket gør forældrenes rolle i at støtte deres børn endnu vigtigere. Fundene fra Kraka Economics, der viser, at ordblinde børn fra ressourcestærke familier opnår bedre resultater i folkeskolen og i højere grad påbegynder en ungdomsuddannelse, understreger yderligere den afgørende betydning af forældrenes engagement og de ressourcer, de kan mobilisere.24
Danske eksperter og organisationer tilbyder en række anbefalinger til forældre, der støtter deres ordblinde børn. Ordblindeforeningen er en central ressource og giver detaljerede råd om alt fra sprogleg og højtlæsning til lektiehjælp og brug af hjælpemidler.4 Ordblindeforeningen har en dedikeret sektion på deres hjemmeside med gode råd til forældre.4 Andre organisationer som Skole og Forældre tilbyder også konkret hjælp, for eksempel i form af gratis kurser til forældre med ordblinde børn.15 Skole og Forældre tilbyder disse kurser i samarbejde med VUC.15 Derudover er der vigtige vidensportaler og ressourcecentre som EMU.dk og Nota.dk, hvor forældre kan finde information og støtte.2 EMU.dk har blandt andet en side med gode råd til forældre til børn med ordblindhed.5
Ekspertudtalelser understreger også vigtigheden af balance i forældrestøtten. Forskning peger på, at forældre generelt ikke bør forsøge at påtage sig rollen som undervisere for deres børn.23 Dette indikerer, at forældrenes primære rolle bør være støttende og opmuntrende snarere end direkte instruerende i forhold til læsning og skrivning. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har fremhævet betydningen af, at ordblinde børn får adgang til de rette hjælpemidler og den nødvendige støtte for at kunne klare sig lige så godt som deres klassekammerater.31 Henrik Mulvad fra Kraka Economics understreger, at det er et samfundsansvar at sikre, at ordblinde børn har nem og bred adgang til de redskaber, der kan stille dem mere lige med deres jævnaldrende.24
For at opnå en hensigtsmæssig rollefordeling i støtten af et ordblindt barn er der flere praktiske tips og løsninger, som forældre kan overveje. Først og fremmest er åben kommunikation og regelmæssige familiesamtaler afgørende. Det er vigtigt at skabe et rum, hvor alle familiemedlemmer kan udtrykke deres behov og udfordringer.1 SkrivSikkert.dk understreger vigtigheden af disse samtaler for at sikre en retfærdig ansvarsfordeling.1 Det er også vigtigt at tale åbent om ordblindhed i familien og bruge et klart og enkelt sprog, så alle forstår, hvad det indebærer.1 Ordblindeforeningen råder forældre til netop dette.4 Derudover er det essentielt at være lyttende til barnets følelser og bekymringer og anerkende de udfordringer, det står over for.4 Ordblindeforeningen understreger vigtigheden af at lytte til barnet og dets følelser.4
Når det kommer til konkrete opgaver og ansvar i hjemmet, kan det være en god idé at identificere barnets styrker og tildele ansvar i overensstemmelse hermed.1 SkrivSikkert.dk anbefaler at identificere de opgaver, som den ordblinde person er god til og tildele ansvar derefter.1 For opgaver, der involverer læsning og skrivning, kan man med fordel dele ansvaret eller finde alternative løsninger, så den ene forælder ikke bærer hele byrden.1 SkrivSikkert.dk foreslår for eksempel, at den ordblinde teenager kan være ansvarlig for at gå tur med hunden og tage opvasken, mens en forælder hjælper med at læse vigtige dokumenter højt.1 Det kan også være hensigtsmæssigt at inddrage barnet i beslutninger om rollefordelingen, så det føler ejerskab og er mere motiveret for at bidrage. Endelig kan brugen af visuelle støttesystemer som skemaer og tjeklister være en stor hjælp til at tydeliggøre ansvar og opgaver for alle i familien.1 SkrivSikkert.dk foreslår brugen af visuelle støttesystemer for at gøre hverdagen nemmere.1 Etablering af faste rutiner for lektier og andre daglige aktiviteter kan også skabe forudsigelighed og mindske stress.1 SkrivSikkert.dk nævner etablering af rutiner som en stor hjælp i hverdagen.1
For at illustrere, hvordan rollefordelingen kan fungere i praksis, kan man forestille sig forskellige scenarier. I en familie med en travl hverdag kan moren primært tage kontakten til skolen, deltage i møder og følge op på handleplaner, da hun måske har mere fleksibilitet i sit arbejde. Faren kan til gengæld tage sig af de mere praktiske opgaver i hjemmet og være den, der læser højt for barnet om aftenen. I en anden familie, hvor den ene forælder selv er ordblind, kan moren, som ikke er ordblind, tage sig af de skriftlige lektier ved at læse op og forklare, mens faren, der har personlig erfaring med ordblindhed, fokuserer på mundtlige repetitioner og hjælper barnet med at bruge lydbøger effektivt.1 I en tredje familie med flere børn kan forældrene skiftes til at hjælpe med lektier for at sikre, at alle børn får den nødvendige opmærksomhed. De kan også aftale, at den forælder, der er bedst til at støtte læsning, primært hjælper det ordblinde barn med læselekserne, mens den anden forælder tager sig af andre fag eller hjælper de andre børn.8 Disse eksempler viser, at der ikke er én rigtig måde at fordele rollerne på, men at det handler om at finde en løsning, der passer til den enkelte families unikke situation og ressourcer.
Danske forældre til ordblinde børn har adgang til en lang række ressourcer og hjælpemuligheder. Ordblindeforeningen er en central organisation, der tilbyder rådgivning, vejledning, forskellige arrangementer og mulighed for medlemskab.1 Nota er en anden vigtig ressource, der giver adgang til et stort udvalg af lydbøger og e-bøger, som kan være særligt nyttige for ordblinde.4 Skole og Forældre tilbyder gratis kurser til forældre, der har børn med ordblindhed, hvilket kan give dem konkrete værktøjer og teknikker til at støtte deres børn derhjemme.9 Forældrenetværk er også en værdifuld ressource, hvor forældre kan mødes med andre i samme situation, udveksle erfaringer og give hinanden støtte.3 Derudover kan kommunale læsekonsulenter og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) tilbyde specialiseret rådgivning og vejledning.1 Endelig er Hjælpemiddelbasen en nyttig ressource for information om forskellige teknologiske hjælpemidler, der kan understøtte ordblinde børn og voksne.7
Afslutningsvis er det afgørende at understrege vigtigheden af en balanceret rollefordeling mellem forældre i støtten af deres ordblinde børn. Den bedste løsning vil være unik for hver familie og afhænge af de individuelle ressourcer, evner og behov. Det er vigtigt at opfordre til åbenhed og ærlig kommunikation inden for familien, et tæt samarbejde med skolen og en aktiv brug af de mange tilgængelige ressourcer og organisationer i Danmark. Ved at arbejde sammen og finde en hensigtsmæssig balance i forældrerollen kan man skabe de bedste forudsætninger for, at barnet med ordblindhed kan trives, udvikle sig og opnå sit fulde potentiale. Ordblindhed behøver ikke at være en hindring for et godt og aktivt familieliv.1