Overblik

De 7 mest effektive teknikker til forbedring af sprogforståelse for ordblinde

Ordblindhed kan være en udfordring for mange, især når det kommer til sprogforståelse. Det anslås, at 5-7% af den danske befolkning er ordblinde1. Vanskelighederne kan vise sig på forskellige måder, f.eks. ved at have svært ved at forstå komplekse sætninger, følge instruktioner eller forstå betydningen af ord og sætninger2. Heldigvis findes der en række effektive teknikker, der kan forbedre sprogforståelsen for ordblinde. Denne artikel vil præsentere 7 af de mest effektive teknikker, baseret på forskning og erfaringer fra danske eksperter. Det er vigtigt at huske, at ordblindhed kan forveksles med evnen til at høre og lytte, og at det kan være her, problemet ligger3.

1. Lydstøttet læsning

Lydstøttet læsning er en teknik, hvor man lytter til en tekst, mens man læser den. Dette kan gøres ved at bruge lydbøger, oplæsningsprogrammer eller ved at få en anden person til at læse teksten højt. Lydstøttet læsning hjælper ordblinde med at fokusere på indholdet af teksten og dermed frigøre kognitive ressourcer til at fokusere på forståelsen af teksten, da de ikke skal bruge al deres energi på at afkode ordene4. Det er vigtigt at understrege, at ordblinde i særlig grad har brug for systematisk undervisning i at læse og stave ord, som har en standardudtale5. Aktiv læsning, hvor man taler om teksten før, under og efter læsning, kan også bidrage til at forbedre læseforståelsen for ordblinde6.

Hvordan anvendes lydstøttet læsning i praksis?

  • I skolen: Lærere kan bruge lydbøger eller oplæsningsprogrammer i undervisningen, så ordblinde elever kan følge med i teksterne på samme niveau som deres klassekammerater4.
  • Hjemme: Forældre kan læse højt for deres ordblinde børn eller hjælpe dem med at bruge lydbøger7.
  • På egen hånd: Ordblinde kan bruge lydbøger eller oplæsningsprogrammer til at læse bøger, artikler og andet materiale, de er interesserede i8.

2. Visuel støtte og strukturering

Visuel støtte og strukturering handler om at gøre information mere overskuelig og lettere at forstå for ordblinde. Dette kan gøres ved at bruge billeder, symboler, farver, overskrifter, punktlister og andre grafiske elementer9.

Eksempler på visuel støtte og strukturering:

  • Piktogrammer: Brug af piktogrammer til at illustrere aktiviteter eller begreber10.
  • Farvekoder: Brug af forskellige farver til at markere vigtige informationer eller til at organisere tekst11.
  • Mindmaps: Brug af mindmaps til at visualisere sammenhænge og strukturer i tekster12.
  • Overskrifter og underoverskrifter: Brug af overskrifter og underoverskrifter til at opdele teksten i mindre afsnit13.

3. Multisensorisk læring

Multisensorisk læring er en tilgang, der kombinerer flere sanser i læringsprocessen. For ordblinde kan dette betyde at bruge syn, hørelse og følesans, når de lærer nye ord og begreber14. Ved at engagere flere sanser, kan ordblinde skabe stærkere forbindelser mellem lyde, bogstaver og betydninger, hvilket kan forbedre deres sprogforståelse.

Eksempler på multisensorisk læring:

  • At skrive ord i sand: Barnet kan skrive et ord i sand med fingrene, mens det siger ordet højt og lytter til lydene. Kombinationen af at se bogstaverne i sandet, føle dem med fingrene og høre dem, når de bliver sagt, kan hjælpe barnet med at huske ordet bedre.
  • At bygge ord med klodser: Barnet kan bygge et ord med klodser, hvor hver klods repræsenterer en lyd eller et bogstav. Ved at flytte rundt på klodserne og sætte dem sammen til ord, kan barnet få en bedre forståelse for ordets opbygning og de forskellige lyde, der indgår.
  • At tegne ord og begreber: Barnet kan tegne et billede af et ord eller et begreb, mens det siger ordet højt. Ved at forbinde ordet med et visuelt billede, kan barnet lettere huske ordets betydning15.

4. Kompenserende strategier

Kompenserende strategier er teknikker, der hjælper ordblinde med at omgå deres læse- og stavevanskeligheder. Dette kan være alt fra at bruge husketeknikker til at organisere information på en måde, der gør det lettere at huske16. Det er vigtigt at forstå, hvordan ordblinde kompenserer for deres vanskeligheder, og at tilpasse støtten derefter17.

Eksempler på kompenserende strategier:

  • At bruge husketeknikker: Ordblinde kan bruge rim, remser eller andre husketeknikker til at huske information. For eksempel kan en elev, der har svært ved at huske rækkefølgen af planeterne i solsystemet, bruge en remse som “Min Ven Jord Mars Jupiter Saturn Uranus Neptun”.
  • At organisere information: Ordblinde kan bruge farvekoder, mindmaps eller andre visuelle hjælpemidler til at organisere information. For eksempel kan en elev bruge forskellige farver til at markere vigtige informationer i en tekst eller lave et mindmap for at få overblik over et emne11.
  • At bede om hjælp: Ordblinde skal ikke være bange for at bede om hjælp fra lærere, forældre eller andre. Det er vigtigt at have et støttende netværk, der kan hjælpe med at overkomme udfordringerne11.

5. Teknologiske hjælpemidler

Der findes en række teknologiske hjælpemidler, der kan forbedre sprogforståelsen for ordblinde. Dette kan være alt fra oplæsningsprogrammer til talegenkendelsessoftware18. Det er dog vigtigt at huske på, at læsning på skærm kan nedsætte læsehastigheden9.

5.1 Oplæsningsprogrammer

Oplæsningsprogrammer kan læse tekst højt, hvilket kan være en stor hjælp for ordblinde, der har svært ved at afkode ordene selv. Nogle populære oplæsningsprogrammer er IntoWords og AppWriter19.

5.2 Talegenkendelsessoftware

Talegenkendelsessoftware kan omsætte tale til tekst, hvilket kan være en hjælp for ordblinde, der har svært ved at skrive. Et eksempel på talegenkendelsessoftware er Google Docs20.

5.3 Ordforslagsprogrammer

Ordforslagsprogrammer kan give forslag til ord, mens man skriver, hvilket kan være en hjælp for ordblinde, der har svært ved at stave21.

6. Social og emotionel støtte

Det er vigtigt, at ordblinde får social og emotionel støtte fra deres omgivelser. Dette kan være fra familie, venner, lærere og andre fagfolk22. En stærk støttegruppe kan hjælpe ordblinde med at overkomme de følelsesmæssige udfordringer, der kan være forbundet med ordblindhed23. Der er en geografisk spredning i antallet af ordblinde i Danmark, hvilket kan have betydning for, hvilke støttetilbud der er tilgængelige i forskellige områder24.

Emotionelle udfordringerStrategier for støtte
Lavt selvværdGive opmuntring og positiv feedback
FrustrationSkabe et trygt og støttende læringsmiljø
AngstVære forstående og tålmodig
Social isolationOpfordre til deltagelse i sociale aktiviteter
Manglende motivationSætte realistiske mål

Hvordan kan man give social og emotionel støtte?

  • Være forstående og tålmodig: Det er vigtigt at være forstående over for ordblindes udfordringer og give dem den tid, de har brug for.
  • Give opmuntring og positiv feedback: Ordblinde har brug for at vide, at de kan klare det, og at deres indsats bliver værdsat.
  • Skabe et trygt og støttende læringsmiljø: Ordblinde trives bedst i et læringsmiljø, hvor de føler sig trygge og accepterede25.
  • Involvere forældre: Forældre spiller en vigtig rolle i at støtte deres ordblinde børn. De kan f.eks. læse højt for deres børn, hjælpe dem med at bruge lydbøger eller deltage i møder med lærere og vejledere8.

7. Individuel tilpasning og motivation

Det er vigtigt, at undervisningen og støtten til ordblinde bliver tilpasset den enkeltes behov og læringsstil26. Tidlig identifikation af ordblindhed er afgørende for at kunne tilbyde den nødvendige støtte i tide27. Forskning har vist, at eksplicit og systematisk undervisning i læsning og skrivning er afgørende for ordblinde elever28. Motivation spiller en afgørende rolle for læring, og det er vigtigt at forstå de forskellige typer af motivation og hvordan de påvirker ordblinde elever29.

Hvordan kan man tilpasse undervisningen?

  • Identificere elevens styrker og svagheder: Lærere skal identificere elevens styrker og svagheder for at kunne tilpasse undervisningen.
  • Brug af forskellige undervisningsmetoder: Lærere skal bruge forskellige undervisningsmetoder for at imødekomme forskellige læringsstile.
  • Sætte realistiske mål: Det er vigtigt at sætte realistiske mål for eleven, så de ikke mister motivationen29.

Ordblindhed hos tosprogede elever

Tosprogede elever, der er ordblinde, kan have særlige udfordringer, da de skal lære at læse og skrive på et sprog, der ikke er deres modersmål. For at kunne afdække ordblindhed hos disse elever, er det vigtigt at bruge testmaterialer, der er “sprogneutrale” og ikke er følsomme over for sprogforståelse og erfaringer med dansk tale- og skriftsprog30.

Konklusion

Der findes mange effektive teknikker til at forbedre sprogforståelsen for ordblinde. Det er vigtigt at finde de teknikker, der passer bedst til den enkeltes behov og læringsstil. Ved at kombinere forskellige teknikker, bruge de rette hjælpemidler og have et støttende netværk, kan ordblinde opnå en god sprogforståelse og få succes i skolen og i livet.

Forældre, lærere og andre fagfolk spiller en vigtig rolle i at støtte ordblinde. Det er vigtigt at være tålmodig, forstående og give opmuntring. Tidlig identifikation og individuel tilpasning af undervisningen er afgørende for at ordblinde elever kan trives og udvikle deres fulde potentiale.

For yderligere information og støtte kan man kontakte Ordblindeforeningen eller Nota.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025