Indlæring af ny information er en konstant proces, og evnen til at koble denne nye viden med det, man allerede ved, er afgørende for en dybere forståelse og for at styrke hukommelsen. For personer med ordblindhed kan denne proces dog være forbundet med unikke udfordringer. Ordblindhed, som primært karakteriseres ved vanskeligheder med at afkode skriftsproget, kan indirekte påvirke, hvordan ny information fra skriftlige kilder tilegnes og integreres 1. De basale læsevanskeligheder, der følger med ordblindhed, kan gøre selve adgangen til ny viden fra tekst mere energikrævende, hvilket potentielt vanskeliggør bearbejdningen og forbindelsen til eksisterende viden. Derfor er det essentielt for ordblinde at udvikle og anvende kompensatoriske strategier og værktøjer for at overkomme disse udfordringer og sikre lige muligheder for læring og integration af viden. Denne artikel har til formål at præsentere konkrete strategier og værktøjer, der er særligt relevante i en dansk kontekst, for at hjælpe ordblinde med at forbedre deres evne til at forbinde ny viden med det, de allerede ved.
Ordblindhed og læring: En kort introduktion
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurologisk betinget læsevanskelighed, der primært viser sig som vanskeligheder med at koble bogstaver og lyde 1. Disse vanskeligheder kan medføre problemer med at genkende ord, forstå sammenhængen mellem bogstaver og lyde, læse langsomt og præcist samt stave korrekt 1. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke er et tegn på manglende intelligens eller kreativitet; mange ordblinde besidder betydelige evner inden for andre områder 4. For at opnå god læseforståelse er det nødvendigt, at afkodningen – læsningens tekniske side – foregår hurtigt, præcist og automatisk 1. Dette er ofte en udfordring for personer med ordblindhed.
Hvordan påvirker ordblindhed læring?
Læsevanskelighederne forbundet med ordblindhed kan gøre det mere energikrævende at tilegne sig ny viden fra skriftlige materialer 7. Når læseprocessen kræver en betydelig kognitiv indsats, kan det mindske den mentale kapacitet, der er tilgængelig for at forstå og integrere den nye information. Dette kan også have en negativ indvirkning på motivationen og selvtilliden i læringssituationer 4. Som ordblinde elever selv har udtrykt det, er det vigtigt at tro på sig selv og acceptere, at man er ordblind, for at kunne lære og udvikle sig 5.
Danske statistikker om ordblindhed
Det anslås, at mellem 5 og 7 % af den danske befolkning er ordblinde, hvilket svarer til over 400.000-500.000 mennesker 2. Den nationale ordblindetest blev først indført i Danmark i 2015, hvilket betyder, at det er vanskeligt at fastslå præcise tal for udbredelsen af ordblindhed før dette tidspunkt 9. Statistikker fra skoleåret 2021/2022 viser dog, at omkring 12 % af eleverne i 9. klasse var blevet testet ordblinde i løbet af deres skoletid 9. Selvom det kan være svært at få et præcist billede af antallet af ordblinde i Danmark, indikerer de tilgængelige data, at det er en relativt udbredt læsevanskelighed, hvilket understreger vigtigheden af effektive læringsstrategier.
Tabel 1: Danske statistikker om ordblindhed
Kilde | Estimeret andel af befolkningen | Estimeret antal personer | Vigtige noter |
Nota | 5-7 % | 300.000-420.000 | Estimat baseret på statistiske beregninger 2 |
Kraka Economics | Ca. 500.000 – 700.000 | 500.000-700.000 | Estimat, da præcise tal før 2015 er svære at fastslå 9 |
Ordblindeforeningen | Over 400.000 | Over 400.000 | Angivelse af et generelt estimat 10 |
Børne- og Undervisningsministeriet | Ca. 12 % (9. klasse 2021/2022) | Ukendt | Andel af testede elever i 9. klasse i skoleåret 2021/2022 9 |
Kognitive strategier til at aktivere og forbinde viden
Brug af forkundskaber og erfaringer
En effektiv måde at integrere ny viden er ved bevidst at aktivere den viden og de erfaringer, man allerede har om emnet, før man præsenteres for ny information 11. Dette kan gøres ved at brainstorme, lave tankekort eller deltage i en indledende diskussion om emnet 11. Ved at tænke over, hvad man allerede ved, skabes der et kognitivt “anker”, som den nye information kan hæftes til. Ifølge en hypotese afspejler ordkendskab emnekendskab; jo mere man ved om et emne, desto lettere er det at forstå de ord og begreber, der er specifikke for dette område 1. For ordblinde kan det være særligt gavnligt at fokusere på mundtlige aktiveringsøvelser af forkundskaber, da skriftlige metoder kan være mere udfordrende. Samtaler og diskussioner giver mulighed for at dele og bearbejde eksisterende viden på en måde, der ikke er så afhængig af læsefærdigheder.
Visuel tænkning og mentale billeder
Mange personer med ordblindhed har stærke visuelle evner, og det kan være en fordel at udnytte dette i læringsprocessen 13. Ved at bruge visualiseringsteknikker kan man skabe mentale billeder af den nye information og aktivt forsøge at forbinde disse billeder med eksisterende minder og erfaringer 15. Grafisk visualisering, hvor man bruger tegninger og ikoner til at illustrere processer og strukturer, kan også være en effektiv metode til at fastholde information 15. Mindmaps er et andet eksempel på et visuelt værktøj, der kan hjælpe med at skabe overblik og forbinde ideer 16. Ved bevidst at udnytte den visuelle styrke, som mange ordblinde har, kan man omgå nogle af de sproglige udfordringer og skabe mere direkte forbindelser i hukommelsen.
Organisering af information i strukturer
For at skabe overblik over ny information og relatere den til eksisterende viden kan det være hjælpsomt at organisere informationen i forskellige strukturer såsom lister, tabeller, diagrammer eller hierarkier 11. Grafiske modeller kan være særligt nyttige for at skabe et visuelt overblik over komplekse emner 11. En struktureret tilgang kan hjælpe med at nedbryde information i mere håndterbare dele og gøre det lettere at se de logiske sammenhænge 13. For ordblinde, som kan have svært ved at følge den røde tråd i lange, ustrukturerede tekster, kan det være afgørende at strukturere informationen visuelt. Dette hjælper med at kompensere for de potentielle problemer med at organisere information, der kan opstå, når man primært er afhængig af skriftlig tekst.
Spørgsmålsteknik og refleksion
Aktivt at stille spørgsmål til den nye information og reflektere over den kan i høj grad bidrage til at integrere den med eksisterende viden 11. Ved at formulere spørgsmål tvinges man til at tænke dybere over materialet og overveje, hvordan det relaterer sig til det, man allerede ved 11. Metoder som “tænk-par-del”, hvor man først tænker individuelt, diskuterer med en partner og derefter deler med en større gruppe, kan fremme refleksion og bearbejdning af information. At føre en logbog, hvor man noterer sine tanker og spørgsmål undervejs i læringsprocessen, kan også være en effektiv måde at skabe personlig mening og dermed stærkere forbindelser til eksisterende viden.
Praktiske læringsmetoder og værktøjer for ordblinde i Danmark
Læse- og skriveteknologi (LST) som støtte
Læse- og skriveteknologi (LST) dækker over en række digitale værktøjer og funktioner, der kan kompensere for læse- og stavevanskeligheder og give ordblinde lige adgang til information 7. I Danmark er der flere tilgængelige LST-værktøjer, herunder oplæsningsfunktioner i programmer som AppWriter, IntoWords, CD-ORD og Vitre 17. Disse programmer kan læse markeret tekst højt, hvilket gør det muligt for ordblinde at tilegne sig information uden at være afhængige af deres egne læsefærdigheder. Andre nyttige funktioner inkluderer ordforslag, der kan hjælpe med stavning, og tale-til-tekst, som giver mulighed for at skrive ved at tale 17. LST ændrer læseprocessen for ordblinde ved at gøre afkodningen til en ydre, teknologibaseret proces baseret på lytning i stedet for en indre kognitiv proces 18. Oplæsningsstemmerne bliver også konstant forbedret, som for eksempel de prisvindende stemmer Christel og Jeppe i Office 365 7. LST er således ikke blot et kompenserende værktøj, men også et redskab, der kan give ordblinde adgang til information på en måde, der frigør kognitiv kapacitet til at fokusere mere på forståelse og integration af ny viden.
Multisensorisk læring (syn, lyd, berøring)
Inddragelse af flere sanser i læringsprocessen, også kendt som multisensorisk læring, kan styrke indlæring og hukommelse for ordblinde 14. Denne tilgang appellerer til forskellige hukommelsessystemer og kan hjælpe med at skabe stærkere og mere varierede neurale forbindelser til den nye viden. Eksempler på multisensoriske metoder inkluderer at læse og lytte til en tekst samtidig, at skrive ord i luften for at aktivere den kinæstetiske sans, eller at bruge konkreter og fysiske objekter til at illustrere abstrakte begreber 15. Det er særligt vigtigt for ordblinde at lære nye ord ved at se dem, høre dem, sige dem og skrive dem 14. Teknikken “tapping”, hvor man bruger fingerbevægelser til at fastholde bogstavernes lyde, er et andet eksempel på en multisensorisk metode 23.
Brug af lydbøger og oplæsning
Lydbøger er et effektivt alternativ til traditionel læsning for ordblinde, da de giver mulighed for at tilegne sig viden fra bøger uden at blive hæmmet af afkodningsvanskelighederne 5. Der findes flere danske ressourcer til lydbøger, herunder Nota og eReolen 19. Nota er et bibliotek for personer med læse- og synshandicap, mens eReolen er bibliotekernes digitale tilbud af e-bøger og lydbøger. Det anslås, at det kræver omkring ti lyttede lydbøger for at blive en rutineret lytter 5. Ved at lytte til informationen i stedet for at kæmpe med at læse den, kan ordblinde få en mere direkte og ubesværet adgang til indholdet, hvilket understøtter forståelse og integration af ny viden.
Visuelle hjælpemidler: tankekort, diagrammer
Visuelle hjælpemidler som tankekort og diagrammer er værdifulde redskaber til at strukturere og skabe overblik over information 11. Disse værktøjer kan hjælpe med at visualisere sammenhænge mellem forskellige ideer og gøre det lettere at placere ny viden i forhold til det, man allerede ved. Tankekort giver en visuel repræsentation af et emne med dets underemner og relaterede koncepter, mens diagrammer kan illustrere processer, relationer eller hierarkier. For ordblinde kan disse visuelle hjælpemidler fungere som et “visuelt skelet” for den nye information, hvilket gør det lettere at se sammenhænge og organisere viden.
Repetition og overlæring
Gentagelse er afgørende for at konsolidere ny viden i langtidshukommelsen, især for ordblinde, som kan have brug for mere eksponering for at fastholde information 5. Overlæring, som betyder at fortsætte med at øve, selvom man føler, at man har lært stoffet, kan også være en effektiv strategi. På grund af udfordringer med hurtig og automatisk afkodning kan ordblinde have brug for mere repetition for at sikre, at ny information bliver solidt forankret i hukommelsen og kan forbindes med eksisterende viden.
Danske ressourcer og hjælpemuligheder
Der findes en række danske organisationer, portaler og materialer, der tilbyder støtte og vejledning til ordblinde og deres pårørende.
Organisationer og foreninger: Ordblindeforeningen er en vigtig ressource, der arbejder for at skabe gode vilkår for ordblinde i Danmark og tilbyder information, rådgivning og fællesskab 4.
Online portaler og informationssider: Ordblindhed.dk er en central informationskilde om ordblindhed, der henvender sig til både ordblinde, familier og fagfolk 6. Viden om Læsning er et nationalt videncenter, der deler viden og forskning om læsning, skrivning og sprog 15. EMU Danmarks læringsportal indeholder også relevant information og inspiration til at arbejde med ordblindhed 22. CFU (Center for Undervisningsmidler) er ligeledes en vigtig ressource 17.
Pædagogisk materiale og undervisningsværktøjer: Der findes mange danske undervisningsmaterialer specifikt designet til ordblinde, herunder FAG-LET serien, VAKS (Vælg AfKodningsStrategi), Fonologik, Fingernemt, Søde ord og Drilleord 17. Forlag som Alinea og Gyldendal udgiver også en bred vifte af materialer om ordblindhed og ordblindevenlig undervisning 8. SOSLER-modellen er en metode til at støtte ordblinde elevers skriveudvikling 26. DPF (Danmarks Pædagogiske Forlag) tilbyder også materialer om ordblindhed 8.
Teknologiske hjælpemidler: De vigtigste LST-værktøjer som AppWriter, IntoWords, CD-ORD og Vitre kan ofte anskaffes via skolen, SPS-vejleder (ved uddannelse), jobcenteret (i arbejde) eller socialforvaltningen (privatliv) 17. Gratis værktøjer som oplæste undertekster på DR og læsevenlige nyheder på DR Ligetil er også tilgængelige 19. SubReader er en app, der kan læse undertekster op i biografen og på streamingtjenester 19. Hjælpemiddelbasen er en omfattende oversigt over tilgængelige hjælpemidler 4.
Sådan anvendes strategierne i hverdagen: Eksempler og scenarier
For at illustrere hvordan disse strategier kan anvendes i praksis, følger her nogle eksempler:
I uddannelsessystemet: En studerende med ordblindhed, der skal lære om et historisk emne, kan starte med at aktivere sin eksisterende viden gennem en brainstorm. Derefter kan vedkommende bruge en lydbog til at få et overblik over emnet og tage noter i et tankekort ved hjælp af LST-software, der tilbyder oplæsning og tale-til-tekst. At se dokumentarfilm kan yderligere styrke den visuelle forståelse, og en efterfølgende diskussion med en medstuderende kan hjælpe med at reflektere over det lærte og forbinde det med tidligere viden.
På arbejdspladsen: En ordblind medarbejder, der skal lære at bruge et nyt softwareprogram, kan begynde med at se en video-tutorial. Herefter kan tale-til-tekst funktionen bruges til at skrive notater og eksperimentere med programmet. Mundtlige forklaringer fra en erfaren kollega og en personlig liste over de vigtigste funktioner og deres relation til kendte arbejdsopgaver kan også være meget hjælpsomme.
I fritiden: En person med ordblindhed, der ønsker at lære at lave en ny ret, kan finde en videoopskrift online. Ved at lytte til instruktionerne og følge med visuelt, kombineret med en kort liste over ingredienser skrevet ved hjælp af ordforslag, kan processen gøres mere tilgængelig. At relatere de nye trin til lignende retter, man har lavet før, kan også styrke indlæringen.
Disse eksempler viser, at en kombination af forskellige metoder og værktøjer, der kompenserer for læsevanskelighederne og appellerer til andre sanser og kognitive styrker, ofte er den mest effektive tilgang for ordblinde. Det handler om at være fleksibel og finde de strategier og værktøjer, der virker bedst i den konkrete situation.
Komplekse begreber gøres enkle: Brug af analogier og metaforer
Analogier og metaforer er effektive værktøjer til at hjælpe med at forstå abstrakte eller komplekse begreber ved at relatere dem til noget kendt og konkret 13. Mange ordblinde har en stærk evne til mønstergenkendelse og visuel tænkning, hvilket gør analogier og metaforer særligt nyttige 13. Læring kan for eksempel beskrives som at tænke noget og bevidst forbinde forskellige net af viden 33. Forestil dig, at din hukommelse er som et stort bibliotek. Ny viden er som en ny bog, der skal placeres på den rigtige hylde, så du kan finde den igen senere. Hvis du allerede har bøger om det samme emne (eksisterende viden), er det lettere at finde den nye bog en plads og huske, hvor den er. At lære en ny færdighed kan sammenlignes med at bygge et hus. Du starter med fundamentet (grundlæggende viden) og bygger derefter videre. Hver ny information er som en ny mursten, der skal passe ind i det eksisterende hus for at gøre det stærkere og mere komplet 14. Ved at bruge billedsprog og skabe mentale forbindelser gennem analogier og metaforer kan man gøre abstrakt viden mere håndgribelig og dermed lettere at forstå og huske for ordblinde.
Konklusion
At forbinde ny viden med eksisterende viden er en afgørende færdighed for alle, og selvom ordblindhed kan medføre unikke udfordringer i denne proces, findes der mange effektive strategier og værktøjer, der kan hjælpe. Ved at udnytte kognitive strategier som aktivering af forkundskaber, visuel tænkning, strukturering af information og refleksion, kombineret med praktiske metoder som brug af læse- og skriveteknologi, multisensorisk læring, lydbøger og visuelle hjælpemidler, kan ordblinde i Danmark forbedre deres evne til at lære og integrere ny information. De mange tilgængelige danske ressourcer og hjælpemuligheder understøtter yderligere denne proces. Det er vigtigt at huske, at den mest effektive tilgang ofte er individuel og kan involvere en kombination af forskellige metoder og værktøjer. Som ordblinde elever selv har sagt: “Tro på dig selv og accepter, at du er ordblind. Du kan godt – lige som alle andre!” 5. Ordblindhed behøver ikke at være en barriere for læring og udvikling, og med de rette strategier er det muligt at opnå sine mål.