Velkommen til den forberedende grunduddannelse (FGU) – en uddannelsesvej, der tilbyder en ny chance for unge i Danmark, som kæmper med ordblindhed. Efter grundskolen står mange unge over for vigtige valg om deres fremtidige uddannelse. For nogle kan ordblindhed føles som en betydelig barriere, der begrænser deres muligheder og skaber usikkerhed omkring deres evner. Det er her, FGU træder ind som en vigtig mulighed. Denne artikel har til formål at undersøge de særlige muligheder og den støtte, som FGU tilbyder elever med ordblindhed i Danmark. Vi vil se nærmere på, hvordan FGU’s struktur, undervisningsmetoder og ressourcer er designet til at imødekomme de unikke behov, som ordblinde unge har, og hvordan denne uddannelse kan være et springbræt til videre uddannelse eller beskæftigelse. For mange unge med ordblindhed kan FGU repræsentere et positivt vendepunkt, hvor deres udfordringer anerkendes, og de får de redskaber og den opbakning, de har brug for at udvikle sig fagligt og personligt.1
Hvad er FGU og hvorfor er det en vigtig mulighed for ordblinde?
Den forberedende grunduddannelse (FGU) er et tilbud til unge under 25 år, der har brug for et samlet uddannelsestilbud efter grundskolen for at komme videre i uddannelse eller job.2 Formålet med FGU er at give disse unge den viden, de kundskaber, de færdigheder, den afklaring og den motivation, der er nødvendig for at gennemføre en ungdomsuddannelse eller alternativt opnå ufaglært beskæftigelse.2 FGU er opdelt i tre forskellige uddannelsesspor: Produktionsgrunduddannelsen (PGU), Erhvervsgrunduddannelsen (EGU) og den Almene grunduddannelse (AGU).2 Denne struktur gør det muligt for FGU at imødekomme en bred vifte af unge med forskellige interesser, behov og læringsstile.2
Unge med ordblindhed står ofte over for særlige udfordringer i uddannelsessystemet. Ordblindhed er en specifik læsevanskelighed, der gør det svært at koble bogstaver til lyde og lyde til bogstaver, hvilket resulterer i vanskeligheder med læsning, skrivning og stavning.5 Dette kan medføre problemer med at følge med i undervisningen, især i fag hvor der er meget skriftligt materiale. Mange ordblinde unge kan også opleve lav selvtillid, frustration og en følelse af utilstrækkelighed på grund af deres læsevanskeligheder.8 En rapport fra Kraka Economics viser, at ordblinde børn og unge generelt klarer sig dårligere fagligt og har en lavere trivsel sammenlignet med deres jævnaldrende.10
FGU’s struktur og tilgang er designet til at imødekomme disse udfordringer på flere måder. For det første lægger FGU stor vægt på at skabe et helhedsorienteret og ordblindevenligt undervisningsmiljø.4 Ved skolestart tilbydes alle elever en screening for ordblindhed, så eventuelle læsevanskeligheder kan identificeres tidligt.6 Ordblinde elever har ret til specialpædagogisk støtte (SPS), som kan omfatte IT-hjælpemidler og individuel instruktion i brugen af disse.3 Undervisningen på FGU tager udgangspunkt i den enkelte unges individuelle progressionsmål, hvilket sikrer en mere personlig og tilpasset læringsoplevelse.2 Derudover er der ofte fokus på praktisk læring og alternative undervisningsformer, som kan være særligt gavnlige for elever, der har udfordringer med traditionel skriftbaseret undervisning.4
Et ordblindevenligt læringsmiljø: FGU’s forpligtelse
Et ordblindevenligt læringsmiljø på FGU betyder i praksis, at undervisningen og skolesamarbejdet er tilrettelagt, så barrierer for ordblinde elever forebygges i videst muligt omfang.25 Dette indebærer blandt andet, at der er adgang til digitale undervisningsmaterialer, som kan læses højt ved hjælp af forskellige oplæsningsprogrammer.12 Kompenserende læse- og skriveteknologi (LST) er en integreret del af undervisningen, og eleverne bliver støttet i at bruge disse værktøjer i både boglige og praktiske fag.4 Der er også fleksibilitet i forhold til højtlæsning i klassen, så ordblinde elever ikke tvinges til at læse højt, medmindre de selv ønsker det.14 Underviserne på FGU har viden om ordblindhed og de forskellige LST-værktøjer, så de kan støtte eleverne bedst muligt.3 Desuden arbejder mange FGU-institutioner med multimodalitet i undervisningen, hvilket betyder, at der bruges forskellige måder at præsentere information på, som ikke kun er baseret på skrift.15
På FGU er det et fælles ansvar for alle lærere at skabe et ordblindevenligt læringsmiljø.4 Der lægges vægt på inklusion, åbenhed og forståelse omkring ordblindhed på alle hold.3 Det er vigtigt at bekæmpe stigmatisering og misforståelser, så ordblindhed ikke opfattes som manglende vilje eller dovenskab.3 Elevernes egne erfaringer og perspektiver bliver også inddraget i arbejdet med at skabe et godt læringsmiljø.5
Flere FGU-skoler har taget konkrete initiativer for at styrke det ordblindevenlige læringsmiljø. FGU Østjylland har for eksempel iværksat projektet “Ordblindevenligt læringsmiljø på FGU Østjylland” og etableret et ordblinderåd, hvor eleverne har medindflydelse på, hvordan miljøet skal udformes.11 Skolen har også udviklet videoer, hvor ordblinde elever deler deres personlige fortællinger og viser, hvordan de bruger LST i hverdagen.31 Derudover afholder FGU Østjylland ordblindecaféer og temadage om ordblindhed.11 FGU Trekanten har lanceret projektet “Læs med ørerne, skriv med stemmen”, som fokuserer på at hjælpe elever og undervisere med at bruge mobiltelefonen som et redskab til læsning og skrivning.8 FGU Hovedstaden har udviklet sprogbaserede opgaver og skriveskabeloner til brug i forskellige fag for at understøtte ordblinde elever.13 Disse eksempler viser, at der på tværs af FGU-institutioner er en stor bevidsthed om vigtigheden af at skabe de bedste rammer for ordblinde elever.
Specialpædagogisk støtte (SPS) – din vej til læring og udvikling på FGU
Som ordblind elev på FGU har du ret til specialpædagogisk støtte (SPS), der kan hjælpe dig med dine læse- og skrivevanskeligheder.3 Denne støtte omfatter primært IT-hjælpemidler, som kan kompensere for de udfordringer, ordblindhed medfører. Du har mulighed for at låne en computer af skolen eller få bevilget de nødvendige programpakker til din egen computer.6 For at sikre, at du får mest muligt ud af disse værktøjer, tilbyder FGU individuel instruktion og vejledning fra ordblindevejledere.6 Du kan også få adgang til studiematerialer fra Nota, som er tilpasset ordblinde og andre med læsevanskeligheder.7 I nogle tilfælde kan der også tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte, hvis det vurderes nødvendigt ud over rammerne for det inkluderende læringsmiljø.3
Blandt de vigtigste IT-hjælpemidler og læse-skriveteknologier (LST) finder du programmer som IntoWords, AppWriter og TxtAnalyser.6 Disse værktøjer kan hjælpe dig med at få læst tekster op, give ordforslag når du skriver, bruge tale-til-tekst funktion (diktering) og hjælpe med stavning.6 Ordlab (tidligere Ordblindelab) er en værdifuld online ressource, hvor du kan finde viden og instruktionsvideoer om de forskellige LST-værktøjer.3 Mobiltelefonen kan også være et nyttigt hjælpemiddel i undervisningen, da mange unge er fortrolige med den og den nemt kan bruges til både læsning og skrivning.6
FGU hjælper dig aktivt med at bruge disse værktøjer effektivt. Dine undervisere har kendskab til LST og vil introducere dig til de programmer, der er relevante for dig.14 Du vil få individuel vejledning fra skolens ordblindevejleder, som kan hjælpe dig med at installere og konfigurere programmerne på din computer og telefon.6 Der tilbydes ofte særlige instruktionstimer, hvor du sammen med ordblindevejlederen kan lære at bruge LST optimalt.6 Nogle FGU-skoler uddanner også “LST Superbrugere” blandt eleverne, som kan give hurtig hjælp til andre elever i brugen af hjælpemidler.6 For at sikre, at alle på skolen er klædt på til at støtte ordblinde elever, afholdes der ofte temamøder om ordblindhed og LST for hele personalet.5
Nedenstående tabel giver eksempler på nogle af de IT-hjælpemidler, der typisk tilbydes på FGU, samt deres funktioner og eksempler på FGU-skoler, der fremhæver brugen af dem:
Hjælpemiddel (Software/App) | Beskrivelse/Funktioner | Hvor tilbydes det (eksempler fra research) |
IntoWords | Oplæsning af tekst, ordforslag, stavehjælp | FGU Skolen 14, FGU FYN 15, FGU Midtjylland 20, FGU Aarhus 16, FGU Syd- og Vestsjælland (nævnt indirekte via AppWriter) 6, FGU Østjylland (nævnt indirekte via SPS) 19 |
AppWriter | Læse- og skrivestøtteværktøj med oplæsning, ordforslag, diktering | FGU FYN 15, FGU Syd- og Vestsjælland 6, FGU Bornholm 36, FGU Aarhus 16 |
TxtAnalyser | Værktøj til analyse og oplæsning af tekst | FGU Skolen 14, FGU Aarhus 16 |
Ordlab (tidl. Ordblindelab) | Online platform med instruktionsvideoer og viden om LST | FGU Skolen 17, FGU Aarhus 16, FGU Midt-Vest 21 |
Nota | Netbibliotek med lydbøger og e-bøger til ordblinde | FGU Aarhus 16, FGU Midt-Vest 21, FGU nævnt generelt i forbindelse med SPS 7 |
Mobiltelefon | Kan bruges til oplæsning, diktering, notetagning m.m. via indbyggede funktioner og apps | FGU Skolen 14, FGU FYN 15, FGU Trekanten 8, FGU Syd- og Vestsjælland 6, FGU Bornholm 36 |
Ordblindhed i Danmark: Statistik og betydning for unge
Det anslås, at mere end en halv million danskere er ordblinde.5 Blandt unge er ordblindhed også udbredt. I skoleåret 2022/2023 var 13 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse testet ordblinde i løbet af deres skoletid.5 For de 14-19-årige ligger andelen på omkring 14-15 procent.42 Interessant er det, at i skoleåret 2019/2020 havde FGU den største andel af elever, der var testet med den nationale ordblindetest (22%), og den største andel af elever, der blev konstateret ordblinde (17%), sammenlignet med andre ungdomsuddannelser.45 Dette tyder på, at FGU er en uddannelsesinstitution, der i høj grad tiltrækker og arbejder med unge med læsevanskeligheder.
Ordblindhed kan have en betydelig indvirkning på unges uddannelsesmuligheder. Statistik viser, at ordblinde sjældnere gennemfører en ungdomsuddannelse og oftere ender i gruppen af 25-årige, der ikke er i job eller uddannelse.10 De opnår også i gennemsnit et lavere karaktergennemsnit i grundskolen.10 Overgangen fra grundskole til en ungdomsuddannelse kan også være en særlig udfordring for ordblinde, da de kan opleve, at de skal starte forfra med at forklare deres behov og hvilke hjælpemidler de bruger.46
FGU spiller en vigtig rolle i forhold til denne statistik. Ved at have et stærkt fokus på individuel støtte og et tilpasset læringsmiljø kan FGU hjælpe ordblinde unge med at udvikle deres potentiale og øge deres chancer for at gennemføre en uddannelse.2 Initiativer som Ordblindepakke V, der blev indgået af et bredt politisk flertal, viser en national anerkendelse af behovet for at styrke indsatsen for ordblinde på FGU.44 Denne aftale indeholder blandt andet midler til kompetenceudvikling af undervisere på FGU med særligt fokus på undervisning af elever med ordblindhed. Derudover arbejdes der på at skabe bedre overgange fra FGU til erhvervsuddannelserne gennem projekter som “Bedre overgange fra FGU til EUD”, hvilket kan forbedre mulighederne for videre uddannelse for ordblinde elever.33
Mød andre ordblinde på FGU: Dine erfaringer er vigtige
På FGU er der gode muligheder for at møde andre unge, der også er ordblinde. FGU er bygget op omkring hold- og arbejdsfællesskaber, hvilket skaber et naturligt rum for at dele erfaringer og støtte hinanden.4 Flere FGU-institutioner tilbyder også ordblindecaféer, hvor elever med ordblindhed kan mødes i et uformelt forum.33 Initiativer som ordblinderåd, hvor elever kan være med til at bestemme, hvordan det ordblindevenlige læringsmiljø skal se ud, bidrager også til at skabe et stærkt fællesskab.31 Derudover afholdes der temadage om ordblindhed, hvor eleverne har mulighed for at møde andre ordblinde, herunder ofte også rollemodeller, der kan inspirere og give håb.31
Der findes flere eksempler på positive oplevelser fra ordblinde elever på FGU. Shiyan Sharaf, en elev på FGU, fortæller, at han har fået en chance og respekt for sine drømme.1 FGU Østjylland har produceret videoer med personlige fortællinger fra ordblinde elever, hvor de deler deres erfaringer og viser, hvordan de bruger LST i hverdagen.31 FGU Hovedstaden har lavet en podcast, hvor ordblinde elever fortæller deres historie om at klare sig med ordblindhed.32 Foredragsholder Jesper Sehested, der selv er ordblind, har holdt foredrag på flere FGU-skoler, hvor eleverne har kunnet genkende sig selv i hans fortælling og fået inspiration til at se mulighederne trods deres ordblindhed.50 Disse eksempler understreger vigtigheden af, at ordblinde unge får mulighed for at møde andre i samme situation og høre om deres erfaringer.
FGU arbejder aktivt på at skabe et miljø, hvor det er trygt at være åben om sin ordblindhed.3 Ved at fremhæve rollemodeller, der åbent deler deres erfaringer med ordblindhed 31, og ved at fokusere på at udvikle strategier til bedre sprog- og læseforståelse 12, hjælper FGU eleverne med at acceptere sig selv som ordblinde og se deres udfordringer som noget, der kan håndteres med den rette støtte og de rette værktøjer.
Danske ressourcer og hjælpemuligheder for ordblinde unge
Der findes flere danske organisationer og hjemmesider, som tilbyder information, støtte og vejledning til ordblinde unge og deres familier. Ordblindhed.dk er en omfattende hjemmeside, der henvender sig til mennesker med ordblindhed, deres familier, fagfolk og virksomheder. Her kan man finde information om lovgivning, støttemuligheder, ordblindeundervisning og rådgivningstilbud.1 SPSU.dk er Styrelsen for Undervisning og Kvalitets hjemmeside om specialpædagogisk støtte, hvor man kan finde information om de støttemuligheder, der findes for elever med ordblindhed på ungdomsuddannelser og FGU.1 Nota.dk er det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder, hvor ordblinde kan få adgang til lydbøger og e-bøger.1
Ordlab (tidligere Ordblindelab) er en vigtig ressource, der tilbyder videovejledninger i læse-skriveteknologi for ordblinde elever og studerende.3 Her kan man lære, hvordan man bruger forskellige IT-hjælpemidler som IntoWords og AppWriter. Udover disse nævnte programmer findes der også andre apps og software, der kan være nyttige for ordblinde, herunder oplæsningsfunktioner, ordforslagsfunktioner og tale-til-tekst værktøjer, som ofte er tilgængelige på både computere og smartphones.6 “Ordblindelap” nævnes som et værktøj, der bruges af undervisere på FGU Skolen 14, men yderligere information om dette specifikke værktøj kunne være relevant.
For at få den rette hjælp og støtte er det vigtigt, at du som ordblind ung er åben om dine vanskeligheder over for dine vejledere og undervisere på FGU.6 Sørg for at søge om specialpædagogisk støtte (SPS) og gør aktivt brug af de tilbudte hjælpemidler.7 Tøv ikke med at kontakte de nævnte organisationer for yderligere vejledning og information. Hvis du ikke allerede er testet for ordblindhed, bør du kontakte din FGU-institution, som kan tilbyde dig en ordblindetest eller vejlede dig om, hvordan du bliver testet.4
Konklusion
FGU repræsenterer en værdifuld mulighed for unge i Danmark, der er ordblinde. Gennem et målrettet fokus på et ordblindevenligt læringsmiljø, omfattende specialpædagogisk støtte og et stærkt fællesskab tilbyder FGU en uddannelsesvej, hvor ordblindhed ikke behøver at være en begrænsning. Statistik viser, at ordblindhed er udbredt blandt unge, og FGU har en høj andel af elever med læsevanskeligheder, hvilket betyder, at institutionerne har stor erfaring med at støtte denne gruppe. De mange initiativer og ressourcer, der er tilgængelige, understreger FGU’s engagement i at sikre, at ordblinde unge får de bedste forudsætninger for at lære, udvikle sig og forfølge deres drømme. Hvis du er ordblind eller har mistanke om, at du er det, og du overvejer dine muligheder efter grundskolen, er FGU absolut værd at undersøge nærmere. Det er en uddannelse, der er designet til at give dig en ny chance og de redskaber, du har brug for, for at lykkes.