Kunstig intelligens (AI) er i hastig udvikling, og det giver nye og spændende muligheder for at forbedre undervisningsmaterialer. Forestil dig at have en assistent, der kan hjælpe dig med at lave kreative opgaver, differentiere undervisningen til ethvert niveau og endda spare dig tid i din travle hverdag.
Denne artikel giver et dybdegående overblik over, hvordan AI kan bruges til at udvikle opgaver og øvelser, differentiere undervisningen og designe undervisningsforløb, så du kan skabe mere engagerende og effektive læringsoplevelser for dine elever.
Inden vi dykker ned i de specifikke måder, hvorpå AI kan forbedre din undervisning, er det vigtigt at forstå begrebet “prompts“. Prompts er de instruktioner, du giver til et AI-værktøj for at få det til at generere et specifikt output. Tænk på det som at give en ordre til en kok – jo mere præcis og detaljeret din ordre er, jo bedre kan kokken opfylde dine ønsker. På samme måde er kvaliteten af dine prompts afgørende for, hvor relevant og brugbart outputtet fra AI-værktøjet bliver.
AI kan bruges til at generere en bred vifte af opgaver og øvelser, lige fra multiple choice-opgaver til essays og projektopgaver.
Læs mere om bedre AI prompts.
Udover at generere opgaver kan AI også assistere med teknisk skrivearbejde og dokumentation. Dette kan være en hjælp til at skabe:
AI kan bruges til at differentiere undervisningen ved at tilpasse opgaver og materialer til forskellige faglige niveauer og læringsstile. Forestil dig at kunne give hver elev en skræddersyet læringsoplevelse, der passer præcis til deres behov.
Her er nogle eksempler:
AI kan også være din hjælper i designet af dine undervisningsforløb. Her er hvordan:
Selvom AI har et enormt potentiale i undervisningen, er det vigtigt at være opmærksom på de etiske overvejelser. For eksempel er det afgørende at sikre, at AI-systemer ikke forstærker bias eller diskrimination. Det er også vigtigt at være transparent over for eleverne om brugen af AI og sikre, at de forstår, hvordan AI-værktøjer fungerer.
AI har potentialet til at hjælpe måden, vi udvikler og bruger undervisningsmaterialer på. Ved at bruge AI kan lærere skabe mere engagerende, differentierede og effektive læringsoplevelser for deres elever. AI kan hjælpe med at spare tid, personalisere læring og give eleverne mulighed for at anvende deres viden i praksis.
Det er dog vigtigt at huske, at AI er et værktøj, der skal bruges ansvarligt og kritisk. Lærere skal altid kvalitetssikre AI-genereret materiale og sikre, at det er i overensstemmelse med læringsmålene og elevernes behov.
Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.
Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025