Overblik

april 25, 2025

Fra studieliv til drømmejob: Guide for nyuddannede med ordblindhed”

Overgangen fra studielivet til arbejdslivet er en af de mest markante forandringer, du kommer til at opleve. Det er en tid fyldt med spænding, nye muligheder og chancen for at forme din fremtidige karriere.1 Men det er også en periode, der kan føles overvældende. Mange nyuddannede oplever, at skiftet er svært, præget af nye rutiner, et højt ansvar og en usikkerhed omkring egne evner og det rette karrierevalg.1 Faktisk finder over 40% af nyuddannede overgangen vanskelig.2

Denne artikel er skabt for at guide dig trygt igennem denne spændende, men også udfordrende, fase. Vi dykker ned i de typiske udfordringer, succesfulde strategier og praktiske værktøjer, der kan hjælpe dig med at navigere overgangen til det danske arbejdsmarked – uanset om du er nyuddannet akademiker, professionsbachelor eller faglært.

Et særligt fokus i denne guide er på dig, der er nyuddannet med ordblindhed. Vi anerkender, at ordblindhed kan tilføje en ekstra dimension af udfordringer, især i en jobsøgningsproces og et arbejdsliv, der ofte er præget af skriftlig kommunikation. Men det er afgørende at understrege: Ordblindhed er ikke en hindring for en succesfuld karriere. Danmark har et veludbygget system af støttemuligheder, effektive teknologiske hjælpemidler og strategier, der kan hjælpe dig med at udnytte dit fulde potentiale.4 Denne artikel vil give dig konkret viden om disse ressourcer og vise, hvordan du kan bruge dem aktivt.

Uanset din baggrund eller eventuelle udfordringer, er målet med denne guide at give dig den viden, de redskaber og den opmuntring, du har brug for til at tage dit næste store skridt. Vi vil dække alt fra afklaring af dine kompetencer og den målrettede jobsøgning til, hvordan du lander godt i dit første job og finder den rette støtte undervejs. Lad os komme i gang!

Forstå overgangen: Fra studielivets rammer til arbejdslivets realiteter

Skiftet fra at være studerende til at være fuldtidsansat er mere end bare et skift i titel; det er et skift i identitet, struktur og forventninger. At forstå dynamikkerne i denne overgang er det første skridt mod at håndtere den succesfuldt.

Typiske udfordringer og successtrategier for nyuddannede

Mange nyuddannede oplever et vist “reality shock”, når de træder ind på arbejdsmarkedet. Jobbet lever måske ikke helt op til de forestillinger, man havde under studiet, det kan føles meget krævende, og man opdager måske, at man ikke bruger alle de teorier, man lærte, eller at man mangler specifikke, praktiske kompetencer for at løse opgaverne optimalt.2 Det kan være svært at oversætte den akademiske viden til konkret værdi for en arbejdsgiver, især hvis man mangler relevant erhvervserfaring fra studiejobs eller praktik.1 Ida, en nyuddannet cand.it., beskriver det som vanskeligt at sige “jeg kan alt det her”, når man ikke har prøvet det i praksis.1

Samtidig kæmper mange med et højt præstationspres og urealistisk høje forventninger til sig selv.1 Følelsen af ikke at slå til, også kendt som “impostor syndrome”, er udbredt. Den strukturerede 8-timers arbejdsdag kan også være en stor omvæltning fra studiets mere fleksible rammer, hvor man måske kunne springe en forelæsning over eller have dage med selvstudie.1 Endelig skal man navigere i en ny social kontekst med uskrevne regler og en anderledes dynamik end på studiet.1

Heldigvis findes der effektive strategier til at håndtere disse udfordringer:

  • Forberedelse og reality-tjek: Vær nysgerrig inden du starter. Spørg ind til virksomhedskulturen, de konkrete arbejdsopgaver, forventninger og ledelsesstil under jobsamtalen. Jo bedre du forstår rammerne, jo bedre kan du forberede dig.2
  • Acceptér læringskurven: Dit første job behøver ikke at være det perfekte drømmejob for evigt. Se det som en værdifuld læringsplatform og et springbræt til din videre karriere.3 Det er helt normalt at føle sig overvældet i starten.1
  • Stol på din læringsevne: Som nyuddannet er du trænet i at lære hurtigt. Du er, som karriererådgiver Kim Gibhart Christensen formulerer det, en “lean, mean learning machine”.2 Stol på din evne til at tilegne dig ny viden og nye færdigheder – også dem, du ikke lærte på studiet.2
  • Søg feedback og anerkend dine succeser: Bekæmp følelsen af ikke at være god nok ved aktivt at søge feedback fra din leder og kolleger. De kan give et mere objektivt billede af dine styrker. Husk også at anerkende dine egne fremskridt og succeser, store som små.1
  • Byg relationer og bed om hjælp: Investér tid i at lære dine kolleger og din leder at kende. Et godt socialt netværk på arbejdspladsen er guld værd. Vær ikke bange for at bede om hjælp eller sparring – det viser engagement og vilje til at lære.3
  • Værdien af praktisk erfaring: Studiejobs og praktikforløb under studiet er uvurderlige. De giver ikke kun indsigt i specifikke brancher og arbejdsopgaver, men lærer dig også de uskrevne regler og normer på en arbejdsplads i trygge rammer.1 De hjælper dig med at afklare, hvad du kan lide at lave, og hvad du er god til, inden du står i dit første fuldtidsjob.1 Undersøgelser viser, at netop studiejob og netværk ofte er afgørende for at få det første job, især inden for uddannelser med højere ledighed.8 Manglen på denne praktiske erfaring kan forstærke udfordringerne med at oversætte kompetencer og håndtere “reality shock”. Derfor er det en fundamental strategi at søge relevant praktisk erfaring allerede under studietiden.

Særlige overvejelser for dimittender med ordblindhed

For dig som nyuddannet med ordblindhed, kan de generelle udfordringer i overgangsfasen opleves forstærket, samtidig med at der kommer specifikke overvejelser til. Den udbredte brug af skriftlig kommunikation på mange arbejdspladser kan skabe en øget usikkerhed omkring opgaver som mailkorrespondance, rapportskrivning eller læsning af lange dokumenter. Måske bekymrer du dig for, om du kommer til at bruge længere tid på visse opgaver end dine kolleger, som Levi Moore Højer, en datamatikerstuderende med ordblindhed, beskriver det.9

Et centralt dilemma for mange er spørgsmålet om åbenhed. Hvornår, hvordan og over for hvem skal man fortælle om sin ordblindhed? Frygten for at blive misforstået, mødt med fordomme eller set som mindre kompetent kan være en reel barriere.10 Denne afvejning mellem behovet for eventuel støtte og ønsket om at blive vurderet på lige fod med andre, udgør en ekstra mental belastning oven i den generelle usikkerhed, som alle nyuddannede oplever.

Samtidig er der det praktiske aspekt i at sikre adgang til og mestring af nødvendige teknologiske hjælpemidler (Læse- og Skriveteknologi, LST) fra første arbejdsdag.5 Systemet for tildeling af hjælpemidler skifter fra uddannelsessystemets SPS-ordning til jobcentret eller kommunen, når man er færdiguddannet, hvilket kræver en proaktiv indsats fra dig selv.6

Endelig kan ordblindheden potentielt have påvirket dine muligheder for at få relevant studiejob under uddannelsen, simpelthen fordi studierne har krævet ekstra tid og energi.12 Dette kan forstærke udfordringen med at demonstrere praktisk erfaring ved jobsøgning.

Det er vigtigt at anerkende disse ekstra lag af kompleksitet, men samtidig vide, at der findes strategier og løsninger. Som vi vil se senere i artiklen, er der gode måder at håndtere spørgsmålet om åbenhed på, og der er effektive støttesystemer klar til at hjælpe dig med både teknologi og eventuelt en lettere vej ind på arbejdsmarkedet.

Kend dine kompetencer og find din vej på det danske arbejdsmarked

En succesfuld start på karrieren begynder med en klar forståelse af, hvad du kan tilbyde – dine kompetencer. Men det er ikke altid let at sætte ord på, især når man kommer direkte fra studiebænken.

Afkodning og formidling af dine faglige og personlige styrker

Mange nyuddannede synes, det er svært at formidle, hvad de egentlig kan, og hvilke jobs deres uddannelse kvalificerer dem til.2 Nøglen ligger i aktivt at afkode og oversætte din viden og dine erfaringer til noget, en arbejdsgiver kan se værdien i. Det handler ikke kun om at liste de fag, du har haft, men om at identificere de konkrete færdigheder, du har opnået – både faglige (hard skills) og personlige (soft skills).

Hvordan har din uddannelse gjort dig i stand til at analysere komplekse problemer, arbejde projektorienteret, formidle viden eller samarbejde i teams? Tænk over konkrete situationer fra studiet, studiejobs, praktik eller frivilligt arbejde, hvor du har brugt disse færdigheder.1 Brug gerne STAR-metoden (Situation, Task, Action, Result) til at strukturere dine eksempler.

Det er afgørende at kunne “oversætte” din akademiske baggrund til det sprog, arbejdsmarkedet forstår.2 I stedet for blot at skrive din formelle titel, så tænk i funktioner og kompetencer, som arbejdsgiveren efterspørger. Som et eksempel fra Københavns Jobcenter: En “cand.mag. i kunsthistorie” kan med fordel præsentere sig som en “Kommunikativ stærk relationsskaber”, hvis det er dét, jobopslaget lægger vægt på.14 Analysér stillingsopslag grundigt for at identificere nøgleord og krav, og spejl dem i din egen præsentation.14

Hvis du er i tvivl, så søg hjælp! Både a-kasser og uddannelsesinstitutionernes karrierecentre tilbyder sparring og vejledning til kompetenceafklaring.15 De kan hjælpe dig med at identificere dine styrker og formulere dem, så de rammer plet hos potentielle arbejdsgivere.

Sådan italesætter du dine kompetencer som ordblind

Som ordblind er det vigtigt at huske, at ordblindhed intet har med intelligens at gøre.18 Du har en unik profil af styrker og kompetencer, ligesom alle andre. Fokusér på at fremhæve det, du er god til. Mange med ordblindhed udvikler stærke kompetencer inden for andre områder end det skriftsproglige. Det kan være en særlig evne til kreativ tænkning, stærke visuelle færdigheder, praktisk snilde, gode problemløsningsevner eller en veludviklet empati og evne til mundtlig kommunikation.9 Levi Moore Højer, datamatikerstuderende, oplever for eksempel, at hans ordblindhed har gjort ham til en bedre programmør, fordi hans hjerne konstant er trænet i at finde løsninger og løse problemer.9 Identificér dine personlige styrker og find konkrete eksempler fra dit liv – studier, projekter, fritidsinteresser – der demonstrerer dem.

Når det kommer til de skriftlige aspekter af jobsøgningen (CV, ansøgning, mails), er det afgørende at bruge de tilgængelige teknologiske hjælpemidler (LST) til at sikre en professionel og fejlfri præsentation.5 Brug oplæsningsfunktioner, stave- og grammatikkontrol, ordforslag og eventuelt diktering (tale-til-tekst). Få altid en anden person til at læse korrektur på vigtige dokumenter.12

Udnyt også mulighederne for mundtlig kommunikation. Ring til virksomheden for at høre mere om stillingen 14 – det giver dig en chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk og formidle din motivation og dine kompetencer mundtligt. Netværk aktivt, da personlige kontakter ofte kan åbne døre.

Overvej alternative formater, hvor det er relevant for branchen. Kan en portfolio med dine projekter, en kort præsentationsvideo eller en praktisk demonstration bedre vise dine evner end en traditionel ansøgning? For en murer kan billeder af veludført arbejde være mere sigende end en skriftlig ansøgning.12 Vær kreativ og tænk over, hvordan du bedst muligt får dine kompetencer til at skinne igennem.

Arbejdsmarkedet for nyuddannede i Danmark (inkl. relevant statistik)

Det danske arbejdsmarked for nyuddannede er dynamisk, men også præget af variationer. Den generelle ledighed har svinget over tid, men er på et relativt lavt niveau i de seneste år.23 Dimittendledigheden – altså ledigheden specifikt blandt nyuddannede – varierer dog markant afhængigt af uddannelsesbaggrund.8 En undersøgelse fra EVA viser, at kandidater fra uddannelser med traditionelt høj ledighed (defineret som 30% eller mere ledige 12 måneder efter dimission) oplever en markant sværere overgang til arbejdsmarkedet end dem fra lavledighedsuddannelser (10% eller mindre ledige).8 De har oftere svært ved at finde job, der matcher deres kompetencer, og oplever i højere grad mistrivsel – 35% i højledighedsgruppen er i risiko for mistrivsel mod 20% i lavledighedsgruppen.8 Erhvervsuddannede kommer generelt hurtigere i job end mange andre grupper.25

Når vi ser på personer med handicap generelt, viser statistikker fra VIVE baseret på Danmarks Statistiks data, at der fortsat er et betydeligt beskæftigelsesgab. I 2022 var 60% af 16-64-årige med et selvrapporteret handicap i beskæftigelse, sammenlignet med 86% af dem uden handicap – et gab på 26 procentpoint.26 Selvom beskæftigelsen for personer med handicap er steget siden 2014, og gabet er mindsket en smule, er forskellen stadig markant.26 Samtidig er andelen af befolkningen, der angiver at have et handicap, steget, især blandt unge (16-29 år), hvor andelen er fordoblet fra 9% i 2014 til 19% i 2022.26

Specifikt for ordblindhed anslås det, at mellem 5-8% af den danske befolkning er ordblinde, hvilket svarer til over en halv million mennesker.18 Den nationale ordblindetest, indført i 2015, har ført til, at flere bliver identificeret. Data fra 2021 viste, at 11% af eleverne, der forlod 9. klasse, var blevet testet ordblinde i løbet af deres skoletid.30 Forskning viser tydeligt, at tidlig diagnose og den rette støtte (som Specialpædagogisk Støtte, SPS) i uddannelsessystemet har en markant positiv effekt på ordblinde elevers faglige resultater og deres evne til at blive fastholdt i uddannelse.31

Der findes desværre ikke lettilgængelige, centrale statistikker, der specifikt viser beskæftigelsesraten for nyuddannede med ordblindhed i Danmark. De generelle handicapstatistikker peger dog på et vedvarende gab mellem uddannelse og arbejdsmarked. Selvom støtten i uddannelsessystemet (SPS) virker og forbedrer gennemførelsen, tyder beskæftigelsestallene for den bredere gruppe af personer med handicap på, at selve overgangen til arbejdsmarkedet udgør en særlig barriere. Her spiller faktorer som kendskab til og adgang til støtteordninger på arbejdsmarkedet, jobsøgningsprocessens udformning og potentielle arbejdsgiverholdninger sandsynligvis en rolle.26 Det understreger vigtigheden af at kende og aktivt bruge de ressourcer og strategier, der præsenteres i denne guide, for at bygge bro over dette gab.

Tabel 1: Eksempler på dimittendledighed for udvalgte akademiske fagområder (Generelle tal)

Fagområde (Eksempel)Dimittendledighed (Pct. 1 år efter dimission – Estimat)
IT & DatalogiLav (under 10%)
IngeniørfagLav (under 10%)
Økonomi (Cand.merc.)Lav til middel (varierer)
JuraLav til middel
SamfundsvidenskabMiddel (varierer meget efter speciale)
HumanioraMiddel til høj (varierer meget efter speciale)
NaturvidenskabMiddel (varierer efter speciale)

Note: Tallene er generaliserede estimater baseret på tendenser observeret i kilder som 8 og afspejler ikke nødvendigvis de seneste præcise tal for alle specifikke uddannelser. Ledigheden kan variere betydeligt inden for hvert fagområde.

Denne tabel illustrerer, at jobmulighederne kan variere. Kommer du fra et felt med højere ledighed, understreger det vigtigheden af at være ekstra strategisk i din jobsøgning og aktivt bruge de råd og ressourcer, der findes – herunder dem specifikt for ordblinde.

Den effektive jobsøgning: Strategier der virker i Danmark

At lande det første job kræver en målrettet og strategisk indsats. Dit CV og din ansøgning er dine vigtigste salgsværktøjer, og jobsamtalen er din chance for at overbevise arbejdsgiveren om, at du er den rette kandidat.

Det målrettede CV og den overbevisende ansøgning

Glem alt om standardansøgninger. Den absolut vigtigste regel i moderne jobsøgning er målretning.14 Hvert eneste CV og hver eneste ansøgning skal tilpasses den specifikke stilling og virksomhed, du søger.

Start med grundig research: Undersøg virksomhedens hjemmeside, sociale medier og nyheder. Forstå deres værdier, kultur og aktuelle udfordringer. Ring eventuelt til kontaktpersonen nævnt i opslaget for at få uddybet opgaverne og forventningerne.14 Analysér derefter jobopslaget i dybden. Hvilke nøgleord og kompetencer lægger de vægt på? Brug disse ord aktivt i dit eget materiale.14

CV’et:

  • Struktur: Start med dine kontaktoplysninger. Lav en skarp, målrettet overskrift/titel, der matcher jobbet (fx “Nyuddannet marketingkoordinator med stærke digitale kompetencer” frem for blot “Cand.comm.”).13 Inkludér et kort resumé (max 5 linjer), der opsummerer din motivation og dit stærkeste match til stillingen.13 For nyuddannede kommer uddannelsen typisk før erhvervserfaringen. Fremhæv relevante kurser, projekter og dit speciale – forklar evt. kort, hvad din uddannelse handler om, hvis den ikke er alment kendt.34 List relevant studiejob, praktik og frivilligt arbejde i omvendt kronologisk rækkefølge.13 Afslut med IT-kompetencer, sprogkundskaber og eventuelt et par relevante fritidsinteresser, der viser lidt af din personlighed.13
  • Indhold: Vær konkret! Brug punktform og aktive verber (fx “udviklede”, “analyserede”, “koordinerede”) til at beskrive dine opgaver og resultater.14 Kvantificér dine resultater, hvis det er muligt (fx “reducerede sagsbehandlingstiden med 10%”). Vælg den mest relevante erfaring ud – du behøver ikke nævne alt.14 Hold CV’et kort og præcist, typisk 1-2 sider.13 Layoutet skal være professionelt og overskueligt, og det kan bruges til at understøtte din faglighed (fx et mere kreativt layout til en kreativ stilling).14

Ansøgningen:

  • Struktur: Følg en logisk opbygning: Sidehoved med dine oplysninger, korrekt hilsen til modtageren, en fængende indledning, en uddybende hovedtekst og en klar afslutning med en opfordring til handling (fx “Jeg ser frem til at uddybe mine kvalifikationer ved en personlig samtale”).36
  • Indhold: Indledningen er afgørende. Fang læserens interesse med det samme ved at udtrykke din stærke motivation for netop denne stilling og denne virksomhed. Vis, at du har sat dig ind i deres behov og fortæl, hvordan du kan bidrage – både nu og i fremtiden.13 Hovedteksten skal uddybe dine vigtigste kompetencer med konkrete eksempler på, hvordan du har brugt dem, og hvordan de er relevante for de opgaver, der skal løses.35 Vis din personlighed og dit engagement.13 Hold ansøgningen på maksimalt én side.13

Husk, at som nyuddannet sælger du i høj grad dit potentiale. Fordi du måske mangler mange års erfaring, skal dit CV og din ansøgning overbevise om din fremtidige værdi baseret på din nye viden, din motivation og din evne til at lære og udvikle dig.2 Fokusér derfor på at koble din uddannelse og dine kompetencer direkte til virksomhedens udfordringer og mål.

Tips og tilpasninger til CV og ansøgning for ordblinde (inkl. LST-brug)

For dig som ordblind jobsøger er der nogle ekstra vigtige punkter at have fokus på for at sikre, at dine skriftlige materialer præsenterer dig bedst muligt:

  • Korrektur er altafgørende: Stave- og grammatikfejl kan desværre give et negativt indtryk. Få altid en eller flere andre personer til at læse dit CV og din ansøgning grundigt igennem for fejl.12 Brug intensivt de indbyggede stave- og grammatikkontroller i dine skriveprogrammer. Overvej eventuelt at investere i professionelle værktøjer som SkrivSikkert 37 eller få hjælp via platforme som JobButler.38
  • Udnyt Læse- og Skriveteknologi (LST) fuldt ud:
    • Brug oplæsningsfunktionen til at lytte dine egne tekster igennem. Det fanger ofte fejl, som øjet overser, og hjælper med at vurdere flowet i sproget. Brug også oplæsning til at gennemgå jobopslag og virksomhedsinformation grundigt.5
    • Anvend ordforslags-programmer til at få hjælp med stavning og formulering undervejs.5
    • Prøv dikteringsfunktioner (tale-til-tekst), hvis du finder det lettere at formulere dig mundtligt. Du kan indtale et udkast og derefter redigere teksten.5
    • Sørg for, at du har adgang til de nødvendige programmer (via kommune/jobcenter hvis nødvendigt 6) og at du er fortrolig med at bruge dem effektivt.5
  • Sprog og formulering: Gør det lettere for dig selv ved at genbruge nøgleformuleringer og fagtermer fra jobopslaget. Det sparer dig energi og sikrer, at du taler virksomhedens sprog.40 Stræb efter et klart, præcist og letforståeligt sprog. Brug korte sætninger og opdel teksten i overskuelige afsnit med luft imellem.
  • Fremhæv dine styrker: Brug pladsen i CV og ansøgning til aktivt at fremhæve de kompetencer, hvor du excellerer – især dem, der ikke er direkte afhængige af skriftsprog (fx problemløsning, kreativitet, teknisk snilde, kundekontakt). Underbyg dem med stærke, konkrete eksempler.
  • Layout og visuel præsentation: Et rent, professionelt og overskueligt layout er vigtigt for alle, men kan være en ekstra hjælp for dig. Brug gerne skabeloner (findes online eller via fx Word), men tilpas dem, så de passer til dig og jobbet. Grafiske elementer kan i nogle tilfælde bruges til at visualisere kompetencer eller erfaringer.14
  • Alternative formater: Vær åben over for at supplere eller (i sjældne tilfælde, afhængigt af branche) erstatte dele af den traditionelle ansøgning. En veludført portfolio, et link til en personlig hjemmeside med projekter, eller en kort video-introduktion kan være effektive måder at vise dine kompetencer på, især i kreative eller tekniske fag.12
  • Åbenhed om ordblindhed i CV/ansøgning?: Dette er et personligt og strategisk valg. Nogle eksperter fraråder det pure 41, da fokus bør være 100% på dine kvalifikationer i den indledende fase. Andre mener, det kan være en mulighed at nævne det, hvis det gøres kort, positivt og løsningsorienteret (fx “Som ordblind anvender jeg effektivt LST-værktøjer til at sikre høj kvalitet i min skriftlige kommunikation”).12 Der er ingen rigtig eller forkert løsning her. Overvej fordele og ulemper i forhold til den specifikke stilling og din egen komfort. Vi vender tilbage til åbenhed under afsnittet om jobsamtalen.

Den vigtigste pointe er, at du ved hjælp af teknologi, grundig forberedelse og eventuelt hjælp fra dit netværk kan producere skriftlige jobsøgningsmaterialer af høj kvalitet, der retfærdigt repræsenterer dine evner og dit potentiale.

Jobsamtalen: Forberedelse, præstation og opfølgning

Du er blevet indkaldt til samtale – tillykke! Det betyder, at virksomheden ser et potentiale i din profil. Nu gælder det om at forberede dig grundigt, så du kan gøre det bedst mulige indtryk.

  • Forberedelse: Gå dybere i din research af virksomheden. Forbered konkrete svar på de mest almindelige spørgsmål: “Fortæl lidt om dig selv” (fokus på det faglige og relevante), “Hvad er dine stærke og svage sider?”, “Hvorfor søger du netop dette job?”, “Hvorfor skal vi vælge dig?”, “Hvor ser du dig selv om fem år?”.42 Øv dine svar, gerne højt for dig selv eller en ven. Forbered også 3-5 gode, relevante spørgsmål, du kan stille til virksomheden om jobbet, teamet, udviklingsmuligheder eller virksomhedens fremtid. Det viser engagement og nysgerrighed.2 Genlæs dit CV, din ansøgning og jobopslaget. Planlæg dit tøj, så det passer til virksomhedens kultur (tjek evt. hjemmeside/LinkedIn).35 Hvis du vil bruge referencer, så aftal det med dem på forhånd.42
  • Præstation: Kom i god tid, men gå først ind et par minutter før aftalt tid.35 Giv et fast håndtryk, hold øjenkontakt og smil.35 Lyt opmærksomt til spørgsmålene, før du svarer. Strukturér dine svar – brug gerne eksempler og STAR-metoden. Vær ærlig, men hold fokus på det professionelle og positive. Kobl dine erfaringer og kompetencer direkte til den stilling, du søger. Vær forberedt på at tale om lønforventninger og referencer, især hvis det er en anden samtalerunde.35 Hvis du bliver præsenteret for personlighedstests eller faglige cases, så gå til dem med åbent sind, men vær også klar til at kommentere på resultatet og give nuancer.35 Husk, at samtalen er en dialog. Det er lige så meget din chance for at vurdere, om jobbet og virksomheden er det rette match for dig.2 Stil dine forberedte spørgsmål og lyt grundigt til svarene.
  • Opfølgning: Overvej at sende en kort, personlig takke-mail til intervieweren(e) dagen efter samtalen. Det viser god stil og fastholder dit navn i deres bevidsthed. Uanset udfaldet, så brug lidt tid på at reflektere over din egen præstation: Hvad gik godt? Hvad kunne du gøre bedre næste gang?

Hvornår og hvordan taler du om ordblindhed til samtalen?

Spørgsmålet om, hvorvidt, hvornår og hvordan man skal nævne sin ordblindhed til en jobsamtale, optager mange. Der findes ingen facitliste, men her er nogle strategier og overvejelser baseret på erfaringer og råd:

  • Er det nødvendigt? Juridisk set har du kun pligt til at oplyse om forhold, der har væsentlig betydning for din evne til at udføre arbejdet – typisk relateret til sikkerhed.10 Ordblindhed falder sjældent ind under dette. Arbejdsgiveren må heller ikke spørge direkte til dit helbred eller diagnoser.10 Dog kan det i praksis ofte være en fordel at være åben, især hvis du forventer at skulle bruge LST eller har brug for specifikke arbejdsmetoder. Åbenhed kan forebygge misforståelser og sikre den nødvendige støtte fra start.12 Hvis du søger job i det offentlige, kan åbenhed om ordblindhed give dig fortrinsret til at komme til samtale, hvis du er lige så kvalificeret som andre ansøgere.40
  • Hvornår er det bedste tidspunkt? Meningerne er delte:
    • Aldrig: Hvis din ordblindhed reelt ikke påvirker din evne til at udføre jobbet, og du ikke har brug for særlige hensyn, kan du vælge helt at undlade at nævne det.10
    • Sent i processen: Mange anbefaler at vente til en eventuel anden samtalerunde.12 Derved sikrer du, at det primære fokus i første runde er på din faglighed og dine generelle kvalifikationer.
    • Tidligt, men positivt: Nogle vælger at nævne det relativt tidligt, men altid i en positiv og løsningsorienteret ramme.12
    • Som svar på “svage sider”: Det kan nævnes her, men det kræver stor forsigtighed. Det er vigtigt at koble det direkte til, hvordan du håndterer det effektivt (fx “Jeg er ordblind, så stavning er ikke min stærkeste side, men jeg bruger konsekvent LST-værktøjer og får altid læst korrektur på vigtige tekster, så det sikrer høj kvalitet”).42 Undgå at præsentere det som en uoverkommelig svaghed.
  • Hvordan siger du det? Nøglen er at være proaktiv, positiv og løsningsorienteret:
    • Fokusér på løsningen: Præsentér det ikke som et problem, men som en udfordring du har effektive strategier til at håndtere. Fortæl hvordan du kompenserer.12 Eksempel: “Jeg skal i øvrigt nævne, at jeg er ordblind. Det betyder, at jeg bruger oplæsningssoftware til at gennemgå længere tekster og diktering til at skrive udkast. Det fungerer rigtig godt for mig og sikrer, at jeg er effektiv.”
    • Vis ansvar: Nævn eventuelt kort, at du kender til støttemulighederne (fx LST via kommunen), hvis det er relevant. Det viser, at du selv tager ansvar for at få de nødvendige værktøjer.12
    • Hold det kort: Lad det ikke fylde hele samtalen. Nævn det, forklar kort din strategi, og vend så tilbage til dine faglige kvalifikationer og din motivation for jobbet.43
    • Vær forberedt: Tænk igennem præcis, hvad du vil sige, og hvordan du vil sige det. Øv dig gerne.

Valget er dit. Vurder situationen, jobbet og din egen mavefornemmelse. Det vigtigste er, at du føler dig tryg ved den strategi, du vælger, og at du formår at præsentere dig selv som en kompetent og proaktiv kandidat, der kan løse virksomhedens opgaver – med eller uden LST.

Værktøjskassen: Støtte og ressourcer for nyuddannede med ordblindhed

Heldigvis står du ikke alene som nyuddannet med ordblindhed i Danmark. Der findes en lang række værktøjer, støtteordninger og organisationer, der er klar til at hjælpe dig godt på vej i din karriere.

Teknologiske hjælpemidler (LST): Din digitale assistent

Læse- og Skriveteknologi (LST) er en samlet betegnelse for de digitale værktøjer, der kan kompensere for læse- og skrivevanskeligheder. For mange ordblinde er LST ikke bare en hjælp, men en nødvendighed for at kunne fungere effektivt og på lige fod med kolleger i et moderne arbejdsliv, der ofte er meget teksttungt.

De mest almindelige typer LST omfatter:

  • Oplæsningsprogrammer: Software, der kan læse digital tekst højt (fx mails, hjemmesider, PDF-dokumenter, e-bøger). Findes både som selvstændige programmer og som indbyggede funktioner i mange styresystemer og browsere.5
  • Ordforslagsprogrammer: Programmer, der foreslår ord, mens du skriver, baseret på de første bogstaver og konteksten. Hjælper med stavning og kan øge skrivehastigheden.5
  • Dikteringsprogrammer (Tale-til-tekst): Software, der omdanner tale til skrevet tekst. Kan være en stor hjælp, hvis du formulerer dig lettere mundtligt end skriftligt.5 Kræver ofte lidt træning og rolige omgivelser for at fungere optimalt.5
  • Scannerpenne/Håndscannere: Fysiske redskaber, der kan scanne trykt tekst (fx fra bøger eller papirdokumenter) og læse den højt eller overføre den til en computer.5
  • Diktafoner: Bruges til at optage lyd, fx mundtlige noter, møder eller instruktioner, som man kan lytte til senere.5

Disse værktøjer kan bruges i utallige arbejdssituationer: til at læse og besvare mails, gennemgå rapporter og manualer, skrive notater og dokumentation, forberede sig til møder, udfylde digitale formularer og meget mere.5

Adgang til LST efter studiet: Mens du var under uddannelse, fik du sandsynligvis adgang til LST via SPS-ordningen.5 Når du er færdiguddannet og enten er jobsøgende eller i arbejde, overgår ansvaret for bevilling af hjælpemidler til dit lokale jobcenter (hvis du er ledig eller i job) eller din bopælskommune (hvis du har brug for hjælpemidler til privat brug eller i visse jobsituationer).4 Støtten gives typisk efter Servicelovens §100 eller Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v..6

Processen indebærer som regel, at du (evt. i samarbejde med din arbejdsgiver) kontakter jobcentret/kommunen og ansøger om de nødvendige hjælpemidler. Du skal typisk kunne dokumentere din ordblindhed (fx med en ordblindetest) og beskrive præcist, hvilke arbejdsopgaver hjælpemidlerne skal bruges til, og hvordan de kan kompensere for dine vanskeligheder.6 Mange jobcentre vil gerne have en udredning af støttebehovet foretaget af en fagperson (fx fra et VUC).46 Selve computeren, tabletten eller smartphonen skal arbejdspladsen normalt stille til rådighed.12

Det er vigtigt at være proaktiv og søge om hjælpemidlerne i god tid – gerne allerede i jobsøgningsfasen eller så snart du starter i job. Husk også, at det kræver tid og instruktion at blive fortrolig med LST. Sørg for at få den nødvendige oplæring, enten via jobcentret, kommunen eller en OBU-udbyder.5 Skiftet i systemet fra SPS til jobcenter/kommune betyder, at du selv skal tage initiativet for at sikre kontinuitet i din adgang til disse afgørende værktøjer.

Nota: Adgang til viden og litteratur (inkl. erhvervs-service)

Nota er Danmarks nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder, herunder ordblindhed.18 Medlemskab er gratis, hvis du kan dokumentere din ordblindhed (fx med en test).48 Som medlem får du adgang til et kæmpe udvalg på over 50.000 titler – både skøn- og faglitteratur – som lydbøger og e-bøger, du kan downloade eller streame via Notas hjemmeside eller app.48

Ud over det almindelige bibliotekstilbud har Nota en særlig service, der er yderst relevant for dig som nyuddannet på vej ud på arbejdsmarkedet: Nota Erhvervs-service.12 Denne service er målrettet medlemmer, der er i arbejde, er jobsøgende eller er selvstændige erhvervsdrivende. Via Erhvervs-service kan du få produceret arbejdsrelaterede tekster og bøger i tilgængelige formater (lyd, e-bog, punkt). Det kan fx være faglige manualer, interne rapporter, kursusmateriale eller andre tekster, du har brug for i dit job eller din jobsøgning, men som ikke allerede findes i Notas almindelige samling.12

Dette er en utroligt værdifuld ressource, som kan gøre en stor forskel for din mulighed for at tilegne dig viden og udvikle dine kompetencer løbende i dit arbejdsliv. For at bruge Erhvervs-service skal du være medlem af Nota. Du kan læse mere og finde kontaktoplysninger på Notas hjemmeside.50 Gør dig selv den tjeneste at undersøge denne mulighed – den kan åbne døre til viden, som ellers kunne være svær at tilgå.

Støtte fra jobcentret og Isbryderordningen

Dit lokale jobcenter er en central medspiller, når det gælder støtte til ordblinde på arbejdsmarkedet.6 Udover at kunne bevilge LST-hjælpemidler, kan jobcentret også i visse tilfælde bevilge personlig assistance.4 Det betyder, at du kan få tilskud til timer, hvor en kollega eller en ekstern person hjælper dig med specifikke opgaver, du har svært ved på grund af din ordblindhed – fx korrekturlæsning, notatskrivning eller udfyldning af skemaer.12 Jobcentrene har (eller bør have) nøglepersoner med særlig viden om handicapkompenserende ordninger, som kan vejlede dig.12 Nogle kommuner tilbyder også særlige jobsøgningsforløb for ordblinde.12

En særlig relevant ordning for dig som nyuddannet er Isbryderordningen.6 Fordi ordblindhed betragtes som et handicap i lovgivningens forstand 12, kan du potentielt komme i betragtning til denne ordning. Isbryderordningen er designet til at hjælpe nyuddannede med handicap med at få den første, vigtige erhvervserfaring inden for deres fagområde.51

Ordningen fungerer ved, at du kan blive ansat i en privat eller offentlig virksomhed i op til et år på normale, overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår. Virksomheden modtager så et løntilskud fra jobcentret i perioden.51 For at komme i betragtning skal du typisk:

  • Have gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, der giver ret til A-kasse optagelse (medlemskab er ikke et krav).
  • Mangle relevant erhvervserfaring inden for dit uddannelsesområde (fx hvis ordblindheden har gjort det svært at have studiejob 12).
  • Påbegynde ansættelsen senest to år efter, du er færdiguddannet.51

Du behøver ikke at have været ledig først for at bruge ordningen.51 Det er en oplagt mulighed for at få foden indenfor på arbejdsmarkedet og demonstrere dine kompetencer i praksis, mens arbejdsgiveren får en økonomisk gulerod.

Desværre viser erfaringer, at kendskabet til Isbryderordningen ikke altid er lige stort hos jobcentermedarbejdere.55 Derfor er det en god idé, at du selv er opmærksom på ordningen og aktivt bringer den på bane over for din sagsbehandler på jobcentret og over for potentielle arbejdsgivere som en mulig løsning. Ordningen kan i øvrigt kombineres med andre støtteformer som mentorordning, hjælpemidler og personlig assistance.52

Ordblindeforeningen, OBU og andre netværk

Ud over de formelle støttesystemer findes der vigtige organisationer og netværk, der tilbyder viden, fællesskab og kompetenceudvikling:

  • Ordblindeforeningen i Danmark: Er interesseorganisationen for ordblinde og deres pårørende.37 De arbejder politisk for bedre vilkår og tilbyder en lang række services til medlemmer:
    • Rådgivning: Deres Vejledningscenter yder gratis professionel rådgivning til både private, fagfolk, skoler og virksomheder (Tlf: 69 13 80 07).6
    • Netværk: Foreningen skaber netværk på tværs af landet, herunder specifikke netværk for unge og en Erhvervsklub.11
    • Viden og kurser: De udbreder viden om ordblindhed og hjælpemidler og afholder kurser og arrangementer.37 De har bl.a. et nyt projekt med kurser i brug af kunstig intelligens (AI) for ordblinde.58
    • Medlemsfordele: Rabat på værktøjer som SkrivSikkert og på advokatbistand i sager relateret til ordblindhed.37
  • Ordblindeundervisning for Voksne (OBU): Dette er et gratis undervisningstilbud til voksne ordblinde, som udbydes af bl.a. Voksenuddannelsescentre (VUC) og AOF.11 For at deltage skal du typisk tage en ordblindetest.22 Undervisningen fokuserer på at forbedre læse-, stave- og skrivefærdigheder samt at lære at bruge LST-værktøjer effektivt i hverdagen og på jobbet.22 Undervisningen foregår ofte på små hold og kan i nogle tilfælde arrangeres på din arbejdsplads.11 Hvis undervisningen foregår i arbejdstiden, kan du eller din arbejdsgiver søge om løntabsgodtgørelse (SVU), hvis forløbet er på mindst 37 timer.11
  • Andre netværk og ressourcer:
    • Faglige organisationer/A-kasser: Din fagforening eller A-kasse (fx DM, FOA, IDA) kan have karriererådgivere eller særlige tilbud til nyuddannede eller medlemmer med særlige behov.11 IDA tilbyder fx netværksgrupper specifikt for neurodivergente medlemmer.60
    • Online fællesskaber: Hjemmesider og blogs som “Et liv som ordblind” tilbyder erfaringer, råd og et fællesskab.12
    • Lokale tilbud: Biblioteker kan have særlige tilbud eller netværk for ordblinde.49

At engagere sig i disse fællesskaber og tilbud handler ikke kun om at få praktisk hjælp. Det giver også mulighed for at møde ligesindede, dele erfaringer, få ny inspiration og styrke din selvtillid og følelse af ikke at stå alene. Det kan være en uvurderlig støtte i overgangen til arbejdslivet.

Tabel 2: Oversigt over centrale støttemuligheder for ordblinde på det danske arbejdsmarked

StøttetypeHvad er det?Hvem kan få det (typisk)?Hvor søger man (typisk)?
LST-hjælpemidlerLæse- og skriveteknologi (oplæsning, ordforslag, diktering etc.)Ordblinde i job eller ledighed (med dokumentation og behov)Jobcenter (primært) eller bopælskommune. Kræver ansøgning, ofte med udredning fra VUC/AOF.
Nota Erhvervs-serviceProduktion af arbejdsrelateret materiale (bøger, tekster) som lyd/e-bog.Medlemmer af Nota, der er i arbejde, jobsøgende eller selvstændige.Direkte hos Nota (kræver Nota-medlemskab).
IsbryderordningenLøntilskudsjob (op til 1 år) for at opnå erhvervserfaring.Nyuddannede (max 2 år) med handicap (inkl. ordblindhed), min. 18 mdr. udd., mangler erfaring.Aftales med Jobcenter inden ansættelse.
Personlig AssistanceTilskud til timer, hvor en person hjælper med specifikke arbejdsopgaver.Ordblinde i job (eller ledighed/aktivering) med væsentlige barrierer trods LST.Jobcenter. Kræver vurdering af behov.
OBU (Ordblindeundervisning)Gratis undervisning i læse/skrive-strategier og LST-brug for voksne.Voksne med dokumenteret ordblindhed.VUC, AOF eller andre udbydere. Kræver ordblindetest.
OrdblindeforeningenRådgivning, netværk, viden, politisk arbejde.Alle med interesse for ordblindhed (medlemskab giver flere fordele).Ordblindeforeningen (Vejledningscenter, hjemmeside, medlemskab).

Note: Dette er en forenklet oversigt. Specifikke regler og procedurer kan variere. Kontakt altid de relevante instanser for præcis information.

Din første tid i jobbet: Integration og trivsel på arbejdspladsen

Du har klaret jobsøgningen og landet dit første job – et stort skridt! Nu begynder en ny fase, hvor du skal finde dig til rette fagligt, socialt og kulturelt på din nye arbejdsplads. De første måneder er afgørende for en god start.

Sådan lander du godt i de første 100 dage

Den første tid i et nyt job kan føles som at lære et nyt sprog og en ny kultur. Fokusér på at observere, lytte og lære. Her er nogle råd til at komme godt fra start:

  • Byg relationer: Investér tid i at lære dine nærmeste kolleger og din leder at kende. Spis frokost sammen, tag en kop kaffe, vis interesse for dem som personer. Gode relationer er fundamentet for et godt samarbejde og et støttende arbejdsmiljø.3
  • Vær nysgerrig og stil spørgsmål: Ingen forventer, at du kan alt fra dag ét. Vær ikke bange for at stille spørgsmål – både til de konkrete opgaver, til arbejdsgange, til kulturen og til de uskrevne regler. Det viser engagement og vilje til at lære.2
  • Bed om hjælp og feedback: Hvis du er i tvivl eller kører fast, så bed om hjælp. Det er langt bedre end at lave fejl eller bruge unødig tid. Spørg også aktivt om feedback på dit arbejde, så du ved, om du er på rette spor, og hvor du kan forbedre dig.2
  • Tag ansvar for din læring: Vær proaktiv i at søge viden. Læs relevante dokumenter, spørg ind til tidligere projekter, og vis initiativ til at lære de systemer og processer, der bruges.
  • Forventningsafstem med din leder: Tag løbende en snak med din leder om dine opgaver, prioriteter og forventninger. Det sikrer, at I er på samme side, og at du ved, hvad der forventes af dig.2
  • Find balancen og pas på dig selv: Det er naturligt at ville gøre et godt indtryk, men pas på ikke at brænde ud. Find en balance mellem dine ambitioner og realismen i opgaverne. Mærk efter, om du føler dig stresset eller presset, og tal med din leder eller en kollega om det, hvis det er tilfældet.7 Husk at holde pauser.
  • Anerkend dine fremskridt: Læring tager tid. Ros dig selv for de små succeser undervejs. Det styrker din selvtillid og motivation.1

Husk, at den første tid handler lige så meget om at falde til socialt og kulturelt, som det handler om at præstere fagligt. At opbygge tillid og gode relationer er en investering i din trivsel og din fremtidige succes på arbejdspladsen.

Kommunikation og samarbejde som ordblind på jobbet

For dig som ordblind er der nogle specifikke strategier, der kan gøre kommunikation og samarbejde i hverdagen lettere:

  • Åbenhed (hvis du har valgt det): Hvis du har besluttet at være åben om din ordblindhed, så informer de relevante kolleger og din leder om, hvordan du arbejder bedst, og hvilke LST-værktøjer du bruger. Gør det på en konstruktiv og informativ måde.
  • Effektiv brug af LST: Integrer dine LST-værktøjer i dine daglige arbejdsgange. Brug oplæsning til hurtigt at skimme mails og dokumenter. Anvend diktering til at få tanker ned på skrift hurtigt. Brug konsekvent stave- og grammatikkontrol samt ordforslag.5 Hav dine værktøjer (fx scannerpen eller diktafon-app på telefonen) klar til møder eller når du skal tage noter på farten.5
  • Møder: Bed om at få dagsordener og eventuelt materiale tilsendt elektronisk i god tid før møder, så du kan forberede dig ved hjælp af oplæsning.11 Under mødet kan du bruge LST til at tage noter (fx diktering eller skrive med ordforslag) eller optage mødet på en diktafon (husk at få lov først!). Hvis notatskrivning er en stor udfordring, kan personlig assistance være en mulighed.12 Bed eventuelt om et kort mundtligt resumé af de vigtigste beslutninger til sidst.
  • Skriftlig kommunikation: Vær tydelig omkring dine præferencer, hvis det er relevant. Måske foretrækker du en hurtig mundtlig besked frem for en lang mail til simple spørgsmål.22 Når du skal skrive, så brug dine LST-værktøjer til at sikre kvaliteten. Overvej at have en aftale med en betroet kollega om at kaste et blik på særligt vigtige mails eller dokumenter, før du sender dem.
  • Samarbejde i teams: Fortæl dine teammedlemmer, hvordan du bedst bidrager. Måske er du stærkest til mundtlig brainstorming, visuel præsentation eller praktisk udførelse. Sørg for, at der er plads og ro til, at du kan bruge dine værktøjer effektivt (fx hvis du skal diktere).5 En klar opgavefordeling i teamet, hvor alles styrker udnyttes, kan være en fordel.5

Teknologi er en stor hjælp, men den kan ikke stå alene. Succesfuld kommunikation og samarbejde bygger på en kombination af dine egne strategier, effektiv brug af værktøjer og en forstående og fleksibel tilgang fra dine omgivelser.

Skab et ordblindevenligt arbejdsmiljø (for både medarbejder og arbejdsplads)

Et inkluderende arbejdsmiljø, hvor der er plads til forskellighed, gavner alle – ikke kun medarbejdere med ordblindhed. Både du som medarbejder og din arbejdsplads kan bidrage til at skabe sådanne rammer:

Som medarbejder med ordblindhed kan du:

  • Være åben (på din måde): Hvis du vælger at være åben, så kommunikér dine behov på en konstruktiv og løsningsorienteret måde. Fokusér på, hvad der hjælper dig til at yde dit bedste.
  • Tage ansvar: Vis, at du tager ansvar for at håndtere dine udfordringer ved aktivt at bruge dine hjælpemidler og strategier.
  • Foreslå konkrete løsninger: I stedet for blot at sige “det er svært”, så foreslå konkrete, små justeringer, der kan hjælpe – fx “Kan vi sikre, at alle mødereferater sendes ud som Word-dokumenter, så jeg kan bruge min oplæser?”
  • Bidrage med dine styrker: Vis aktivt, hvad du er god til, og hvordan dine unikke kompetencer skaber værdi for teamet og virksomheden.

Som arbejdsplads (ledere og kolleger) kan man:

  • Skabe åbenhed og aftabuisering: Tal åbent og respektfuldt om læse- og skrivevanskeligheder. Gør det tydeligt, at det er okay at bede om hjælp eller bruge hjælpemidler.11
  • Tilpasse kommunikationen: Stræb efter klart og enkelt sprog i både skrift og tale. Send materiale ud elektronisk og i god tid. Sørg for, at vigtige dokumenter er i formater, der kan læses op af LST (fx undgå scannede billeder af tekst).11 Overvej mundtlig kommunikation som supplement eller alternativ til skrift.11
  • Understøtte teknologibrug: Sørg for, at medarbejdere med behov har adgang til den nødvendige LST (husk jobcentrets støttemuligheder). Giv tid og plads til oplæring og til at bruge værktøjerne i hverdagen.11
  • Være fleksibel: Vær åben over for forskellige måder at løse opgaver på. Accepter mundtlige input, giv eventuelt lidt ekstra tid til læse- eller skrivekrævende opgaver, og vær villig til at justere opgavefordelingen, hvis det giver mening.11
  • Fokusere på resultater: Vurder medarbejdere på deres samlede kompetencer og de resultater, de skaber, frem for udelukkende på deres skriftlige formåen.
  • Se potentialet: Anerkend, at neurodivergente medarbejdere, herunder ordblinde, ofte besidder særlige styrker inden for fx kreativitet, innovation og problemløsning, som kan være en stor gevinst for virksomheden.21
  • Søge viden: Opsøg viden og rådgivning om ordblindhed og støttemuligheder hos fx VUC, Ordblindeforeningen eller via hjemmesider som ordblindhed.dk.11

Et ordblindevenligt arbejdsmiljø handler i bund og grund om god ledelse og godt kollegaskab – om at skabe en kultur baseret på viden, respekt og fleksibilitet, hvor alle medarbejdere har mulighed for at trives og udnytte deres potentiale.

Fremtiden er din: Karriereudvikling og livslang læring

Dit første job er kun begyndelsen på din karriererejse. Det er vigtigt at have et langsigtet perspektiv og vide, at der er muligheder for udvikling og læring gennem hele arbejdslivet – også med ordblindhed.

Dit første job er et springbræt

Det kan føles som et enormt pres at finde det helt rigtige første job. Men husk, at dit første job sjældent definerer resten af din karriere.3 Se det i stedet som et vigtigt springbræt – en platform, hvor du kan:

  • Opbygge værdifuld erfaring: Uanset om jobbet er et perfekt match eller ej, vil du lære utroligt meget om dig selv, om arbejdsmarkedet og om det fagområde, du arbejder inden for.
  • Udvikle nye kompetencer: Du vil tilegne dig nye faglige færdigheder og styrke dine personlige kompetencer som samarbejde, kommunikation og problemløsning.
  • Udvide dit netværk: De relationer, du skaber i dit første job, kan vise sig at være værdifulde senere i din karriere.
  • Afklare dine præferencer: Du bliver klogere på, hvilke opgaver du trives med, hvilken type arbejdsmiljø der passer dig, og hvad der motiverer dig.

Det er helt okay, hvis du efter et stykke tid finder ud af, at du vil noget andet. Arbejdsmarkedet er dynamisk, og det er almindeligt at skifte job og endda branche flere gange i løbet af en karriere. Det vigtigste er at holde fast i nysgerrigheden og begejstringen for at lære og udvikle dig.3 At se det første job som en del af en længere proces kan fjerne noget af presset og give plads til læring og afklaring.

Muligheder for efter- og videreuddannelse med støtte

I et arbejdsmarked i konstant forandring er livslang læring afgørende for at holde dine kompetencer skarpe og dine karrieremuligheder åbne. Som ordblind skal du vide, at der også findes støttemuligheder, når du deltager i efter- og videreuddannelse i forbindelse med dit job.4

De støttemuligheder, du kender fra din jobsøgning eller jobstart, kan ofte også anvendes her:

  • Ordblindeundervisning for Voksne (OBU): Kan hjælpe dig med at styrke dine grundlæggende færdigheder eller lære nye strategier i forbindelse med et specifikt kursus eller uddannelsesforløb.22
  • LST-hjælpemidler: Du kan søge om LST via jobcentret/kommunen til brug i forbindelse med arbejdsrelateret uddannelse.4
  • Nota: Giver adgang til et stort udvalg af faglitteratur som lyd- eller e-bøger. Deres Erhvervs-service kan potentielt også hjælpe med at gøre specifikt kursusmateriale tilgængeligt.50
  • Personlig assistance: Kan i nogle tilfælde bevilges til at hjælpe med studie- eller opgaverelaterede udfordringer.4

Det er altid en god idé at undersøge de specifikke støttemuligheder i forbindelse med det konkrete kursus eller den uddannelse, du overvejer. Tal med din arbejdsgiver, din A-kasse, jobcentret eller udbyderen af uddannelsen for at få afklaret dine muligheder. Ordblindhed behøver ikke at være en hindring for din faglige udvikling gennem hele din karriere.

Konklusion:

Overgangen fra studieliv til arbejdsliv er en milepæl fyldt med muligheder, men den kan også føles usikker og udfordrende – især hvis du samtidig navigerer med ordblindhed. Denne guide har vist, at selvom der er reelle udfordringer, så er du bestemt ikke alene, og der findes en lang række effektive strategier og et solidt støttesystem i Danmark, der kan hjælpe dig godt på vej.

Nøglen til en succesfuld overgang ligger i en proaktiv tilgang. Det handler om at kende dine egne styrker – både de faglige og de personlige – og kunne formidle dem klart og målrettet. Det handler om at researche arbejdsmarkedet, forstå virksomhedernes behov og tilpasse din jobsøgning derefter. Og det handler om at se det første job som en læringsplatform og et springbræt i en længere karriereproces.

For dig med ordblindhed er der yderligere vigtige elementer i værktøjskassen. At mestre og aktivt bruge Læse- og Skriveteknologi (LST) er afgørende. At kende til og udnytte ressourcer som Nota Bibliotek (især Erhvervs-service), Ordblindeundervisning for Voksne (OBU) og den unikke Isbryderordning kan gøre en markant forskel. At søge viden, rådgivning og fællesskab hos Ordblindeforeningen kan give uvurderlig støtte og styrke. Og endelig handler det om at træffe et bevidst, strategisk valg omkring åbenhed, og hvordan du bedst kommunikerer dine behov og løsninger på en konstruktiv måde. Husk at fremhæve dine styrker – din kreativitet, din problemløsningsevne, din empati – de er værdifulde på enhver arbejdsplads.

Det kræver en indsats at navigere overgangen til arbejdsmarkedet, og ordblindhed kan tilføje et ekstra lag af kompleksitet. Men med den rette viden, de rigtige værktøjer og en tro på egne evner, kan det lykkes. Vær nysgerrig, vær vedholdende, og vær ikke bange for at bede om hjælp og sparring undervejs. Det danske arbejdsmarked har brug for de talenter og perspektiver, som netop du bringer med dig. Fremtiden er din – tag styringen og gå efter dine drømmejob.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025