Overblik

april 25, 2025

Fritidsaktiviteter styrker børns læring – også ordblindes

Kommer dit barn træt hjem fra skole, fyldt op af indtryk og krav? Måske lyser ansigtet først op ved tanken om aftenens fodboldtræning, den ugentlige tegnetime eller hyggen i SFO’en med vennerne. Fritiden er ofte set som en velfortjent pause fra skolens strukturerede læring. Men den er meget mere end det. Fritiden er et unikt og vitalt rum, hvor børn og unge kan udfolde sig, opbygge relationer og – måske uden at vide det – udvikle færdigheder, der rækker langt ind i klasselokalet.

Mens skolen har fokus på specifikke faglige mål, kan fritidsinteresser på en mere uformel og lystbetonet måde styrke essentielle kompetencer. Det gælder alt fra koncentration og problemløsning til social forståelse, kreativitet og motorik – færdigheder, der alle er fundamentale for at trives og lære i skolen.1 Fritiden giver mulighed for at lære gennem leg, nysgerrighed og passion, hvilket kan tænde en gnist og motivation, som smitter af på skolearbejdet.

Denne artikel er skrevet til dig som forælder, pædagog eller lærer, der ønsker at forstå og udnytte det store potentiale, der ligger i børns fritidsliv. Vi dykker ned i sammenhængen mellem fritidsaktiviteter og faglig udvikling, ser på populære aktiviteter i Danmark, og hvordan specifikke interesser kan styrke bestemte skolefærdigheder. Vi har et særligt, empatisk blik på, hvordan fritiden kan være en uvurderlig ressource for børn med ordblindhed i en dansk kontekst. Du vil få konkrete råd, viden om danske ressourcer og inspiration til, hvordan du bedst støtter dit barn i at finde og dyrke fritidsinteresser, der både giver glæde og styrker fundamentet for læring.

Fritid, fællesskab og fundamentet for læring

Fritiden er ikke blot timerne mellem skole og søvn; den udgør en afgørende del af et barns liv og udvikling. Den måde, børn bruger deres fritid på, har stor indflydelse på deres generelle trivsel, sociale kompetencer og, ikke mindst, deres forudsætninger for at lære.

Hvorfor er fritidsinteresser vigtige for børns udvikling?

At deltage i fritidsaktiviteter handler om meget mere end blot at have noget at lave efter skole. Forskning og erfaring peger på en række fundamentale fordele:

  • Trivsel og livsglæde: Børn, der deltager i fritidsaktiviteter, rapporterer generelt om højere livstilfredshed og større glæde ved at gå i skole.4 Denne grundlæggende trivsel er essentiel, da et barn, der har det godt, har mere mentalt overskud og motivation til at engagere sig i skolens udfordringer.7 Fritiden kan være et frirum, der lader batterierne op.
  • Sociale kompetencer: Fritidsaktiviteter er ofte sociale arenaer, hvor børn møder andre med samme interesser. Undersøgelser viser, at otte ud af ti børn får nye venner gennem deres fritidsaktiviteter.4 Deltagelse i disse fællesskaber mindsker risikoen for ensomhed markant; der er dobbelt så mange børn, der oplever ensomhed blandt dem, der ikke går til fritidsaktiviteter, sammenlignet med dem, der gør.4 I fritidsaktiviteterne lærer børn at samarbejde, kommunikere, løse konflikter og navigere i sociale spilleregler – kompetencer, der er direkte overførbare til gruppearbejde og det sociale liv i klassen.3
  • Kognitiv stimulation: Mange fritidsinteresser udfordrer hjernen på måder, der adskiller sig fra den traditionelle skoleundervisning. Det kan være gennem strategisk tænkning i skak, rumlig forståelse i byggeri, mønstergenkendelse i musik eller hurtig problemløsning i holdsport.1 Denne variation i kognitiv stimulation kan styrke generelle hjernefunktioner som hukommelse, koncentration og evnen til at tænke fleksibelt.2
  • Selvværd og identitet: At blive god til noget, man selv har valgt og brænder for, er en stærk kilde til selvværd.2 Succesoplevelser i fritiden, uafhængigt af skolens præstationskrav, kan give et markant løft til barnets selvtillid. Fritidsinteresser giver også børn mulighed for at udforske forskellige sider af sig selv, finde passioner og udvikle en stærkere identitetsfølelse.1
  • Dannelse og livsmestring: Gennem fritidslivet lærer børn vigtige lektioner om livet. De lærer at forpligte sig, at møde op til tiden, at håndtere både sejre og nederlag, og at være en del af et fællesskab med fælles mål.2 Dette bidrager til deres almene dannelse og evne til at navigere i livets udfordringer.

Netop fordi fritidsaktiviteter kan styrke trivsel og selvværd uden for skolens rammer, kan de spille en særlig vigtig kompenserende rolle. For børn, der kæmper med faglige eller sociale udfordringer i skolen 18, kan succes og anerkendelse i en fritidsinteresse være afgørende. Oplevelsen af at mestre noget i fodboldklubben, til spejder eller ved tegnebordet kan opveje følelsen af ikke at slå til i dansk eller matematik. Fritiden bliver et fristed, hvor barnet kan definere sig selv ud fra sine styrker og interesser, ikke kun sine skolepræstationer. Dette kan styrke barnets generelle robusthed og motivation, også i forhold til skolen. Interessant nok viser en undersøgelse, at børn og unge med lavere livstilfredshed er mere tilbøjelige til at deltage i visse typer fritidsaktiviteter (især ikke-sportsrelaterede som spejder, rollespil, musik og kreative aktiviteter) end børn med høj trivsel.20 Dette kunne tyde på, at nogle børn aktivt opsøger disse positive, alternative arenaer for at finde succes og fællesskab, når skolen føles svær.

Det danske fritidslandskab: Hvad laver børn og unge?

Danmark har en stærk tradition for et rigt og varieret fritidsliv for børn og unge, organiseret gennem foreninger, kommunale tilbud og private initiativer.

  • Deltagelsesgrad: Langt de fleste danske børn er aktive i fritiden. Kombinerer man idræt og andre fritidsaktiviteter, er det kun omkring 2-4%, der slet ikke deltager i noget.20 Ser man specifikt på ‘fritidsaktiviteter’ ud over ren idræt (fx musik, spejder, kreative fag), deltager 44% af de 7-15-årige i mindst én sådan aktivitet.20 Deltagelsen i organiserede tilbud (foreninger, klubber) falder dog markant, som børnene bliver ældre. Mens næsten alle børn er indskrevet i et fritidstilbud ved skolestart, falder andelen kraftigt i mellemtrinsalderen.21 I 4. klasse går 13% ikke til fritidsaktiviteter, mens tallet stiger til 18% i 7. klasse.6 I 7. klasse er det 13% af børnene, der hverken går i klub eller til fritidsaktiviteter.5
  • Populære aktiviteter: Idræt dominerer fortsat, med fodbold som den mest populære aktivitet for drenge og gymnastik for piger.4 Blandt andre fritidsaktiviteter er sang/musik (19%) og kreative aktiviteter (16%) de mest udbredte, efterfulgt af spejder/FDF (12%).20 Svømning og håndbold er også populære.22 Med alderen søger flere mod selvorganiseret motion som fitness og styrketræning, især drenge.5 Digitale aktiviteter som gaming og sociale medier fylder også en betydelig del af unges fritid, især for de ældre årgange.2
  • Organisering: Aktiviteterne foregår i forskellige rammer: foreninger, SFO/klubtilbud, privat regi (fx musikskoler) eller selvorganiseret.17 Foreningsdeltagelse er meget udbredt, især inden for idræt, men falder med alderen.20 SFO og klubtilbud benyttes primært af børn i indskolingen og på mellemtrinnet.17
  • Geografiske og sociale forskelle: Deltagelsen i fritidsaktiviteter er generelt højest i bykommuner.20 Der er også en social dimension. Børn af forældre med lange uddannelser og høje indkomster er oftere indskrevet i fritidstilbud i indskolingsalderen end børn fra hjem med færre ressourcer.21 Omvendt er unge fra hjem med færre ressourcer svagt overrepræsenterede i klubtilbud i udskolingsalderen.21 Børn og unge med ikke-vestlig baggrund deltager markant mindre i foreningsidræt end børn med dansk oprindelse, en forskel der er særlig udtalt for piger.22 Familiens økonomi kan udgøre en barriere for deltagelse.4

Det markante fald i deltagelsen i organiserede fritidsaktiviteter omkring 13-15 års alderen er et velkendt fænomen.4 Dette frafald er ikke nødvendigvis et tegn på manglende interesse i aktiviteter generelt, men snarere et spejl af de store forandringer, der sker i ungdomslivet. Prioriteterne skifter: Venner får endnu større betydning 4, presset fra skolearbejde, lektier og måske et fritidsjob stiger 5, og kæresteforhold kan begynde at fylde. Samtidig vokser behovet for selvbestemmelse og autonomi. Unge i 9. klasse prioriterer “tid og frihed” højt.23 De traditionelle, ofte voksenstyrede, foreningstilbud med faste træningstider kan opleves som for rigide eller ude af trit med ønsket om fleksibilitet og mere uformelt samvær.4 Frafaldet handler altså ikke kun om selve aktiviteten, men om et komplekst samspil mellem unges udvikling, sociale behov og de rammer, fritidslivet tilbyder. Det stiller krav til foreninger og klubber om at gentænke deres tilbud for at forblive relevante for denne aldersgruppe, f.eks. ved at tilbyde mere fleksibilitet, større medbestemmelse og fokus på det sociale fællesskab frem for kun præstation.4

Venner, motivation og faldgruber

Hvad driver børn og unge til at engagere sig i fritidsaktiviteter, og hvilke barrierer kan stå i vejen?

  • Venskabers betydning: Den absolut vigtigste faktor for børns deltagelse i fritidslivet er vennerne.4 Børn søger derhen, hvor kammeraterne er, og muligheden for socialt samvær vægter ekstremt højt, både for børnene selv og for deres forældre, når de vælger tilbud.21 Omvendt er frafald blandt vennerne en af de hyppigste årsager til, at et barn selv stopper.4
  • Motivation: Udover det sociale er den indre motivation – lysten og interessen for selve aktiviteten – afgørende.1 Børn går til noget, fordi de synes, det er sjovt, og fordi de gerne vil udvikle sig og blive bedre.6 Her spiller de voksne omkring aktiviteten (trænere, pædagoger, undervisere) en vigtig rolle. De skal formå at motivere og skabe et positivt miljø uden at lægge unødigt pres på børnene.4 Deres engagement og evne til at gøre det sjovt og rart at møde op er essentiel.4
  • Pres og stress: Fritidslivet er dog ikke uden udfordringer. Mange børn og unge, især piger i 7. klasse, føler sig pressede over mængden af aktiviteter, de skal nå – skole, lektier, fritidsaktiviteter, venner, pligter og måske fritidsjob.4 Dette pres kan føre til stress og en følelse af ikke at have tid nok.23 Inden for visse aktiviteter, især konkurrencepræget idræt, oplever nogle børn et præstationspres, der kan tage glæden fra dem. Hvert tiende barn angiver for meget fokus på konkurrence som grund til ikke at gå til idræt.4 Psykolog Svend Brinkmann advarer generelt mod en tendens til at instrumentalisere fritiden, hvor alt – selv legen – skal måles på sit læringsudbytte, hvilket kan dræbe glæden og skabe præstationsangst.8
  • Økonomiske og praktiske barrierer: Som nævnt kan familiens økonomi være en hindring for deltagelse i aktiviteter med egenbetaling.4 Logistik som transport og manglende tid i familien kan også spille ind.1

Der tegner sig et billede af en balancegang. På den ene side viser forskningen klare fordele ved deltagelse i organiserede fritidsaktiviteter, som tilbyder struktur, færdighedsopbygning og vigtig voksenkontakt.4 På den anden side har børn og unge et grundlæggende behov for uorganiseret fritid – tid til fri leg, spontane legeaftaler, “at hænge ud” med venner på egne præmisser, eller bare at lave ingenting.4 Denne ustrukturerede tid er også vigtig for udvikling, kreativitet og social læring. Balancen mellem det organiserede og det frie skifter med alderen og barnets personlighed. Udfordringen for forældre og pædagoger er at støtte op om meningsfulde, organiserede aktiviteter uden at overstrukturere barnets fritid til et punkt, hvor det bliver en stressfaktor, og hvor der ikke er plads til den uundværlige frie leg og det selvvalgte samvær.

Fra boldbane til brætspil: Sådan matcher aktiviteter faglige færdigheder

Forskellige fritidsinteresser stimulerer og udfordrer børn på forskellige måder. Ved at have en bevidsthed om, hvilke kompetencer de enkelte aktivitetstyper især styrker, kan du som forælder eller pædagog bedre vælge aktiviteter, der enten komplementerer skolens læring, styrker områder hvor barnet har udfordringer, eller simpelthen bygger videre på barnets naturlige talenter og interesser.

Bevægelse og sport: Mere end sved på panden

Idræt og bevægelse er populært blandt danske børn og unge, og det er der god grund til. Udover de åbenlyse fysiske fordele har sport en markant positiv effekt på hjernen og læringsevnen.

  • Fysiske fordele: Regelmæssig fysisk aktivitet er afgørende for en sund kropslig udvikling. Det styrker muskler, knogler, koordinationsevne og motoriske færdigheder.1 Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen med moderat til høj intensitet.2
  • Kognitive fordele: Forskning viser en klar sammenhæng mellem fysisk aktivitet og forbedrede kognitive funktioner. Bevægelse styrker koncentrationsevnen, hukommelsen og indlæringsevnen, en effekt der er særligt tydelig hos yngre børn.2 Selv noget så simpelt som at gå eller cykle til skole kan forbedre et barns evne til at koncentrere sig i timerne flere timer senere.29 Korte “brain breaks” med fysisk aktivitet i løbet af skoledagen kan ligeledes øge elevernes læringsparathed.28
  • Socio-emotionelle fordele: At mestre fysiske færdigheder og opleve succes på sportsbanen kan give et stort boost til selvværdet.2 Gennem holdsport lærer børn værdien af samarbejde, fairplay, at håndtere både sejre og nederlag, og at følge fælles regler.3 Fysisk aktivitet frigiver endorfiner, som bidrager til generel trivsel og glæde.2
  • Eksempler: Populære valg i Danmark inkluderer fodbold, gymnastik, håndbold og svømning.4 Men også dans, kampsport, atletik, cykling eller blot aktiv leg i skolegården eller naturen tæller med.

Den stærke kobling mellem bevægelse og kognition understreger, at krop og hjerne arbejder tæt sammen. Læring er ikke kun en mental proces; den er dybt forankret i vores krop og sanser – et koncept kendt som “embodied cognition” eller kropsliggjort læring.32 Når et barn bevæger sig, øges blodtilførslen til hjernen, der frigives vigtige signalstoffer, og neurale netværk stimuleres på måder, der direkte understøtter funktioner som opmærksomhed og hukommelse. Fysisk aktivitet er derfor ikke bare sundt for kroppen; det er en investering i de hjernefunktioner, der er essentielle for at kunne lære og trives i skolen.

Musik og rytmik: Toner der styrker sprog og fokus

At synge, spille et instrument eller deltage i rytmik er ikke kun sjovt – det er også effektiv hjernegymnastik med særlige fordele for sprogudvikling og koncentration.

  • Sproglige fordele: Musikalske aktiviteter som sang, rim og remser er en fantastisk måde at styrke børns sprogfornemmelse på. De udvikler ordforråd, forbedrer artikulation og får en intuitiv forståelse for sprogets melodi, rytme og struktur.14 Når vi synger, udtaler vi ofte ord og stavelser tydeligere end i almindelig tale, hvilket hjælper børn med at opfange endelser og småord.33 Forskning tyder også på, at musikalsk træning kan skærpe evnen til at skelne mellem forskellige lyde, en fundamental færdighed for at lære at læse.34
  • Kognitive fordele: At beskæftige sig med musik aktiverer store dele af hjernen.36 Det styrker hukommelsen (både for melodier og tekster), forbedrer koncentrationsevnen og træner evnen til at genkende mønstre og systematik – færdigheder, der også er relevante for f.eks. matematik og grammatikforståelse.14
  • Socio-emotionelle fordele: Musik vækker følelser og skaber glæde, bl.a. ved at frigive signalstoffer som dopamin og endorfiner i hjernen.34 At synge eller spille sammen i et kor eller orkester styrker fællesskabsfølelsen og kræver samarbejde og evnen til at lytte til hinanden.34 Musik kan også have en beroligende og afstressende effekt.36
  • Eksempler: Instrumentalundervisning (fx klaver, guitar, fløjte), sang i kor, musikalsk legestue, rytmikhold, eller blot at synge sange og lege med rim og remser derhjemme eller i daginstitutionen.

Sammenhængen mellem musikalske færdigheder og sproglige kompetencer, herunder læsning, er bemærkelsesværdig. Evnen til at opfatte rytme, skelne toner, huske sekvenser og forstå mønstre i musik træner mange af de samme underliggende auditive og kognitive processer, som er nødvendige for at afkode skriftsprog.34 Især for børn med læsevanskeligheder, som ofte har udfordringer med netop den fonologiske bearbejdning (at koble lyd og bogstav) 37, kan musikalske aktiviteter fungere som en alternativ og motiverende indgangsvinkel. Det bliver en måde at styrke de nødvendige forudsætninger for læsning på, uden at det føles som direkte og måske frustrerende læsetræning.

Kreative sysler: Når fantasi fostrer problemløsning

At tegne, male, bygge, forme eller sy er mere end bare hyggelige hobbyer. Kreative processer er en fundamental måde for børn at udforske verden, udtrykke sig selv og udvikle vigtige kognitive færdigheder på.

  • Kognitive fordele: Kreative aktiviteter er en legeplads for fantasien og den divergente tænkning – evnen til at finde på mange forskellige løsninger på et problem.10 Når børn bygger med LEGO 12, modellerer i ler 39, tegner eller maler, eksperimenterer de konstant, afprøver ideer, løser små og store problemer (“Hvordan får jeg tårnet til at stå fast?”, “Hvilke farver skal jeg blande for at få lilla?”) og lærer at tænke ud af boksen.10
  • Motoriske fordele: Mange kreative sysler, som at tegne, klippe, klistre, sy eller forme små detaljer i ler, er fremragende træning for finmotorikken og hånd-øje-koordinationen.3 At bygge med klodser eller skulpturere udvikler også rumlig forståelse.12
  • Socio-emotionelle fordele: Kreative processer giver børn et sprog uden ord, en måde at udtrykke følelser, tanker og oplevelser på.10 At skabe noget unikt fra bunden kan give en stor følelse af stolthed og styrke selvtilliden.10 Desuden kan fordybelsen i en kreativ aktivitet virke afstressende og give ro.39
  • Eksempler: Tegning, maling, akvarel, keramik, modellervoks/trylledej 40, byggeri med klodser (fx LEGO DUPLO 12), perleplader, syning, hækling 39, scrapbooking 41, fotografi 15, at lave smykker.39

Kreativitet og problemløsning er tæt forbundne. Enhver kreativ proces indebærer i bund og grund at løse et problem: Hvordan omsætter jeg min idé til et konkret produkt? Hvilke materialer og teknikker skal jeg bruge? Hvad gør jeg, når noget går galt?.10 Når et barn engagerer sig i at bygge et fantasidyr af papkasser, male et landskab eller designe et smykke, træner det ubevidst sin evne til at analysere en udfordring, eksperimentere med forskellige tilgange, justere undervejs og finde nye veje.12 Disse færdigheder – analyse, eksperimentering, fleksibilitet og vedholdenhed – er præcis de samme, som er nødvendige for at løse en matematikopgave, skrive en stil eller gennemføre et projekt i skolen. Kreative aktiviteter træner altså den “problemløsningsmuskel”, som er essentiel i alle livets aspekter.

Strategi- og logikspil: Hjernegymnastik for alle aldre

Brætspil, kortspil og logiske puslespil oplever en renæssance, og det er ikke uden grund. Udover at være en hyggelig måde at være sammen på, tilbyder disse spil fantastisk træning for en række vigtige kognitive færdigheder.

  • Kognitive fordele: Spil som skak, Sænke Slagskibe, Catan, Partners, Rush Hour og diverse logik- og puslespil er designet til at udfordre hjernen. De styrker evnen til strategisk og logisk tænkning, planlægning, problemløsning, mønstergenkendelse, hukommelse og koncentration.41 Spillerne skal ofte analysere situationer, forudse modstanderens træk eller spillets udvikling, og træffe beslutninger baseret på sandsynligheder og konsekvensberegning.46 Nogle spil, især dem der involverer visuelle mønstre eller rumlig manipulation (som Tetris-lignende spil eller visse puslespil), træner specifikt visuel perception og bearbejdning, hvilket kan være særligt gavnligt for børn med ordblindhed.45
  • Socio-emotionelle fordele: At spille spil sammen lærer børn vigtige sociale lektioner. De skal vente på tur, følge regler, håndtere både at vinde og tabe på en god måde, og udvise tålmodighed.41 Samarbejdsspil, som f.eks. “The Crew” 46, træner desuden evnen til at kommunikere og arbejde sammen mod et fælles mål.
  • Eksempler: Der findes et enormt udvalg:
    • Klassiske brætspil: Skak, Dam, Mølle, Ludo, Matador, Stratego, Sænke Slagskibe.41
    • Moderne strategispil: Catan, Ticket to Ride, Carcassonne, Partners, Living Forest, Stone Age.46
    • Logik- og puslespil: Sudoku (også med figurer 45), Rush Hour 45, diverse IQ-puzzlers 42, Happy Cubes 45, Kanoodle 45, Tangram 42, Rubiks terning.45 Mange producenter som SmartGames og ThinkFun specialiserer sig i logikspil for børn.45
    • Kortspil: Uno, Skip-Bo, Hjerterfri, Bridge.41
    • Deduktionsspil: The Key.42
    • Digitale spil: Mange strategispil og logikpuslespil findes også i digitale versioner, men vær opmærksom på skærmtiden.

Strategi- og logikspil kan ses som et trygt “laboratorium” for udvikling af komplekse kognitive færdigheder. De simulerer situationer, hvor børn skal tænke flere skridt frem, administrere ressourcer (som i Catan eller Stone Age 46), vurdere risici og tilpasse deres planer undervejs. Disse processer – langsigtet planlægning, systematisk analyse, konsekvensberegning – er ofte svære at træne isoleret i traditionel undervisning, men bliver naturlige og engagerende elementer i et spil.41 Ved at spille disse spil internaliserer børnene avancerede tænkemåder på en legende og motiverende måde. Dette kan styrke deres evne til at strukturere komplekse opgaver, hvad enten det er en matematikudfordring, en videnskabelig undersøgelse eller opbygningen af et argument i en dansk stil.

Ud i det blå: Naturens positive effekt på læring

At tilbringe tid i naturen – hvad enten det er skoven, stranden, parken eller haven – har en dybtgående positiv effekt på børns udvikling, trivsel og læringsevne.

  • Kognitive fordele: Forskning viser, at ophold i naturen kan forbedre børns koncentrationsevne, opmærksomhed og generelle kognitive funktioner.11 Naturens mangfoldighed og uforudsigelighed stimulerer nysgerrigheden, observationsevnen og evnen til at løse problemer (“Hvordan kommer jeg over åen?”, “Hvilket dyr har lavet dette spor?”).13 Børn lærer nye begreber og udvikler deres sprog, når de beskriver, hvad de ser og oplever.13
  • Mentale og emotionelle fordele: Naturen virker beroligende på nervesystemet og kan reducere følelser af stress, angst og uro.11 Den giver plads til fordybelse og mental genopladning, hvilket er afgørende i en ofte hektisk hverdag.30 At opleve naturens skønhed og ro kan fremme generel trivsel og livsglæde.47
  • Fysiske og sansemotoriske fordele: Naturen inviterer til alsidig bevægelse – løb på ujævnt terræn, klatring i træer, balancegang på væltede stammer, hop over grøfter.13 Dette styrker grovmotorik, balance, koordination og muskelstyrke på en naturlig måde. Samtidig stimuleres alle sanser – synet af farver og former, lyden af fuglesang og vind, duften af jord og blomster, følelsen af mos og bark.15
  • Eksempler: Mulighederne er uendelige: Gåture i skov eller ved strand 15, bygge huler af grene 13, klatre i træer 47, samle naturmaterialer (sten, kogler, blade) til kreative projekter 15, lave snobrød over bål 47, observere dyr og planter (evt. med kikkert eller lup) 13, lave natur-skattejagt 15, havearbejde 15, stjernekiggeri 15, eller blot sidde stille og lytte til naturens lyde.15

Naturens evne til at forbedre koncentrationen kan delvist forklares med teorien om “Attention Restoration Theory” (ART). Teorien foreslår, at vores evne til at fastholde rettet opmærksomhed – den type fokus, vi bruger i skolen til at løse opgaver og modtage undervisning – bliver træt og udmattet af de konstante krav i moderne by- og institutionsmiljøer. Naturen, derimod, fanger vores opmærksomhed på en ubesværet måde gennem det, der kaldes “blød fascination” – fuglefløjt, bølgeskvulp, blade der bevæger sig i vinden. Disse stimuli er interessante, men kræver ikke aktiv mental anstrengelse at bearbejde. Dette giver de mentale systemer, der styrer den rettede opmærksomhed, en chance for at hvile og restituere. Resultatet er, at vi efter ophold i naturen ofte oplever en fornyet evne til at koncentrere os.11 Pauser og aktiviteter i naturen er altså ikke bare rare afbræk, men kan ses som en form for kognitiv “genstart”, der forbedrer forudsætningerne for læring.

Oversigt: Fritidsaktiviteter og de færdigheder de styrker

For at give et hurtigt overblik over, hvordan forskellige typer af fritidsaktiviteter kan understøtte udviklingen af centrale skolefærdigheder, præsenteres her en sammenfattende tabel. Husk, at de fleste aktiviteter styrker flere færdigheder på én gang, og at den største gevinst opnås, når aktiviteten vælges ud fra barnets interesse og lyst.

AktivitetstypeKoncentration/ OpmærksomhedProblemløsning/ Logisk tænkningSprog/ LæsningHukommelseMotorik (Grov/Fin)Kreativitet/ FantasiSociale kompetencer/ SamarbejdeSelvværd/ TrivselPrimære kilder
Sport/Bevægelse●●●●●●●●●●●●●●●●2
Musik/Rytmik●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●14
Kreative sysler●●●●●●●●●●●●●●●●●●●10
Strategi/Logikspil●●●●●●●●●●●●●41
Naturaktiviteter●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●11

Forklaring: ● = Nogen effekt, ●● = Moderat effekt, ●●● = Stærk effekt (baseret på den samlede forskning og ekspertudsagn i kilderne).

Ordblindhed og fritid: Når legen letter læsningen

Ordblindhed er en udbredt læse- og skrivevanskelighed, som stiller særlige krav til både skolen og hjemmet. Men netop fordi skoledagen kan være ekstra krævende for børn med ordblindhed, spiller fritiden en endnu vigtigere rolle som et rum for succes, trivsel og udvikling af andre styrker.

Ordblindhed i Danmark: Fakta og forståelse

Før vi ser på fritidens potentiale, er det vigtigt at have en grundlæggende forståelse af ordblindhed:

  • Udbredelse: Ordblindhed er mere almindeligt, end mange tror. Baseret på den nationale Ordblindetest, som anvendes ved mistanke fra 3. klasse, forlader omkring 11-13% af eleverne folkeskolen som testede ordblinde.37 Det svarer til, at der i gennemsnit sidder to-tre ordblinde elever i hver skoleklasse.51 Økonomer fra Kraka har estimeret, at det samlede antal ordblinde danskere kan være over en halv million 38, mens Nota, biblioteket for mennesker med læsevanskeligheder, arbejder med et mere konservativt estimat på 5-7% af befolkningen.52 Forskellene skyldes bl.a. varierende definitioner og testmetoder gennem tiden.38
  • Definition: Ordblindhed, også kaldet dysleksi, er en specifik og vedvarende indlæringsvanskelighed. Kernen i vanskeligheden ligger i den fonologiske bearbejdning af sproget – altså evnen til at opfatte, skelne og manipulere med sproglyde.37 Dette gør det svært at lære og automatisere koblingen mellem bogstaver og lyde, hvilket resulterer i markante vanskeligheder med at lære at læse flydende og stave korrekt.37 Det er afgørende at understrege, at ordblindhed intet har med intelligens at gøre.54 Det er ofte arveligt betinget.38
  • Udfordringer i skolen: De skriftsproglige vanskeligheder kan give en række afledte udfordringer i skolen. Elever med ordblindhed kan have svært ved at følge med i læsningen, forstå komplekse tekster, huske det læste, formulere sig præcist og struktureret på skrift, og nå at færdiggøre skriftlige opgaver inden for den givne tid.38 Dette kan desværre føre til lavere karaktergennemsnit, især i dansk og retskrivning, og kan påvirke elevens trivsel, motivation og selvopfattelse negativt.38

Hvorfor fritiden er særlig vigtig for børn med ordblindhed

Netop fordi skolen kan være forbundet med mange udfordringer og nederlag for et barn med ordblindhed, får fritiden en særlig, kompenserende betydning:

  • Alternative succesoplevelser: Fritidsaktiviteter giver en uvurderlig mulighed for at opleve mestring, anerkendelse og succes på områder, der ikke primært handler om at læse og skrive.55 At være dygtig til fodbold, god til at tegne, en haj til at bygge med LEGO eller en omsorgsfuld spejderkammerat kan være afgørende for at opbygge og vedligeholde et positivt selvværd, som ellers kan lide skade i mødet med skolens skriftsproglige krav.55
  • Social inklusion og fællesskab: Fællesskabet i en fritidsinteresse kan være et helle, hvor barnet ikke primært defineres ud fra sine læsevanskeligheder.56 Her kan barnet møde andre med samme interesser og opleve at være en del af et fællesskab på lige fod med andre. Dette kan modvirke den følelse af at være anderledes eller udenfor, som nogle ordblinde børn kan opleve i skolesammenhæng.59 Fritiden bliver et sted, hvor man “bare” er Maja, der elsker heste, eller Noah, der er god til at klatre.
  • Pause fra skriftsproglige krav: Skoledagen kræver konstant mental anstrengelse for et barn med ordblindhed. Fritiden tilbyder et nødvendigt pusterum, hvor hjernen kan få en pause fra den krævende afkodning og stavning.54 Denne pause er vigtig for at undgå udbrændthed, reducere stress og samle ny energi til næste dags udfordringer. En skole anbefaler ligefrem, at ordblinde børn får lov at holde helt fri i ferierne frem for udelukkende at deltage i faglige camps.60
  • Udvikling af andre styrker: Alle børn har talenter og styrker, der rækker ud over det boglige. Fritiden giver mulighed for at identificere, dyrke og udvikle disse talenter – hvad enten de ligger inden for det kreative, det kropslige, det musikalske, det sociale eller det praktiske. Disse styrker er ikke kun vigtige for barnets selvværd her og nu, men kan blive afgørende ressourcer og interesseområder gennem hele livet.

For børn med ordblindhed rummer fritidsaktiviteter således et dobbelt potentiale. For det første kan visse aktiviteter, som vi har set (f.eks. musik, rytmik, logikspil, kreative sysler), direkte styrke nogle af de underliggende kognitive og sproglige færdigheder, der er relevante for læsning og skrivning – men på en lystbetonet og legende måde.34 For det andet kan fritidsaktiviteter indirekte styrke barnets læring og trivsel ved at booste selvværdet, fremme social integration og give nødvendige mentale pauser.55 Denne kombination er særlig værdifuld. Succesoplevelser og glæde i fritiden kan give barnet den robusthed, selvtillid og motivation, der skal til for at blive ved med at kæmpe med de skriftsproglige udfordringer i skolen. Fritiden kan tænde en gnist, der lyser op, også når det boglige føles svært.

Aktiviteter der hitter hos ordblinde (og hvorfor)

Der findes ingen facitliste over “de bedste” fritidsaktiviteter for ordblinde børn, da individuelle interesser og personlighed altid er det vigtigste. Dog er der nogle typer af aktiviteter, som ofte appellerer særligt, fordi de bygger på andre styrker end de skriftsproglige:

  • Fokus på styrker – aktiviteter med mindre skriftsprog:
    • Praktiske/Kropslige: Aktiviteter hvor man bruger kroppen og hænderne, og hvor resultatet er konkret og umiddelbart. Eksempler: Al form for sport og idræt, dans, spejderliv (med fokus på praktiske færdigheder), madlavningskurser, havearbejde, træværksted.3
    • Kreative/Visuelle: Aktiviteter hvor man udtrykker sig gennem billeder, former og farver. Mange ordblinde har veludviklede visuelle og rumlige evner. Eksempler: Tegning, maling, keramik, skulptur, byggeri (fx LEGO, modelbyg), fotografi, grafisk design, animation.12
    • Musikalske/Auditive: Aktiviteter der appellerer til gehør, rytmesans og hukommelse for lyd. Eksempler: At spille et instrument (især efter gehør), synge i kor, deltage i bands, musikproduktion.14
    • Sociale/Mundtlige: Aktiviteter hvor samvær, kommunikation og fantasi er i centrum. Eksempler: Drama og teater, rollespil (både bord- og liverollespil), debatkuklubber, spejder.13
  • Tilpasninger i “almindelige” aktiviteter: Selv aktiviteter, der indeholder skriftsprog, kan gøres mere tilgængelige med små justeringer. I sportsklubben kan træneren bruge flere visuelle demonstrationer og mundtlige forklaringer frem for skriftlige instrukser. Til spejder kan kort og opgavebeskrivelser læses højt, eller der kan bruges billeder og symboler. Det vigtigste er ofte en forstående og tålmodig voksen, der er opmærksom på barnets behov.
  • Ordblindevenlige miljøer: Flere skoler og uddannelsesinstitutioner arbejder målrettet på at skabe ordblindevenlige læringsmiljøer.61 Dette mindset – som inkluderer fokus på inklusion, anerkendelse af forskellige læringsstile, brug af teknologi og fokus på elevens styrker – kan med fordel overføres til fritidslivet. Det handler om at skabe rum, hvor det er okay at lære og deltage på forskellige måder.

Teknologi i fritiden: Fra biograf til brætspil

Læse- og skriveteknologi (LST) er kendt som et vigtigt redskab i skolen for ordblinde elever. Men teknologien har også et enormt potentiale til at åbne døre og skabe ligeværdig deltagelse i fritidslivet.

  • Oplæsning af undertekster: En biograftur eller en filmaften med vennerne kan være en social udfordring, hvis man ikke kan nå at læse underteksterne. Værktøjer som app’en SubReader, der læser underteksterne op via høretelefoner, gør det muligt for ordblinde at følge med i handlingen og deltage i snakken om filmen bagefter på lige fod med andre.59 Dette nedbryder en væsentlig social barriere og fremmer inklusion. SubReader bruges i mange danske biografer.59
  • Lydbøger og e-bøger: Adgang til digitale biblioteker som Nota (Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder) 53 og de almindelige folkebibliotekers eReolen og eReolen GO 54 er guld værd. De giver ordblinde børn og unge adgang til et kæmpe udvalg af skønlitteratur, faglitteratur og skolebøger i lydformat. At lytte til bøger er afgørende for at udvikle ordforråd, viden om verden og læselyst, når den selvstændige læsning er besværet.54
  • Apps til oplæsning og indtaling i hverdagen: Mange smartphones har indbyggede funktioner til oplæsning af tekst på skærmen eller indtaling af beskeder. Derudover findes der apps som Google Lens, der kan tage et billede af en tekst (fx et skilt, en opskrift, en spilvejledning) og læse den højt.67 Programmer som AppWriter eller CD-Ord, som mange kender fra skolen, findes også ofte som apps og kan bruges til oplæsning eller diktering på farten.60 Ordlab tilbyder video-vejledninger til brug af LST.61
  • Logik- og strategispil: Som nævnt er mange logik- og strategispil, både fysiske brætspil og digitale versioner, primært visuelt eller logisk baserede og stiller begrænsede krav til læsning.42 De kan være en sjov og engagerende måde at træne problemløsning og strategisk tænkning på. Nogle spiludviklere fremhæver endda specifikt deres spils egnethed for personer med ordblindhed, da de styrker visuel perception og bearbejdning.45

Teknologien fungerer altså som en afgørende brobygger for ordblinde børn og unge i fritiden. Den handler ikke kun om at kompensere for læsevanskeligheder, men om at give adgang og muliggøre ligeværdig deltagelse i sociale, kulturelle og lærende aktiviteter, som de ellers kunne føle sig helt eller delvist udelukket fra.59 Ved at fjerne eller mindske de skriftsproglige barrierer bliver teknologien en nøgle til social inklusion, selvstændighed og til at undgå den isolation, som læsevanskeligheder desværre nogle gange kan medføre.

Find den rette hylde: Gode råd til forældre og pædagoger

Hvordan hjælper du så bedst dit barn med at finde og trives i fritidsaktiviteter, der både giver glæde og understøtter udviklingen – især hvis barnet har ordblindhed? Her er nogle konkrete råd:

Lyt til barnet: Interesse og motivation som drivkraft

  • Barnets stemme: Det absolut vigtigste udgangspunkt er barnets egne interesser, nysgerrighed og lyst.1 En fritidsaktivitet skal føles meningsfuld og sjov for barnet selv. En aktivitet, der er valgt af forældrene ud fra et ønske om faglig styrkelse, men som barnet ikke bryder sig om, vil sjældent have de ønskede positive effekter – tværtimod kan det føre til modstand og dårlige oplevelser. Præsenter gerne forskellige muligheder, tal om hvad vennerne laver, besøg måske en prøvetime, men lad i sidste ende barnet have indflydelse på valget.1
  • Alder og modenhed: Tænk over, hvad der passer til barnets alder og udviklingstrin. Små børn trives ofte bedst med leg-baserede aktiviteter med fokus på motorisk udvikling og socialt samspil.1 Ældre børn kan typisk håndtere mere strukturerede aktiviteter med klarere regler og måske et element af konkurrence.1 Spørg dig selv: Er mit barn klar til at overskue et nyt regelsæt? Hvordan håndterer han/hun konkurrence og det at sammenligne sig med andre? Er der plads til både succes og nederlag?.31
  • Giv det en chance – og vær klar til at skifte: Det er godt at lære sit barn at give en ny aktivitet en fair chance og ikke give op ved første udfordring.1 Men hvis barnet over tid tydeligt mistrives eller har mistet interessen, er det vigtigt at være åben for at finde noget andet. Fritiden skal primært være lystbetonet.

Balance i hverdagen: Tid til leg, lektier og afslapning

  • Undgå overplanlægning: Selvom organiserede aktiviteter er gode, har børn også brug for ustruktureret tid. Tid til bare at lege frit, være spontan med vennerne, fordybe sig i egne projekter eller simpelthen slappe af er afgørende for trivsel og kreativitet.4 Et skema, der er pakket fra morgen til aften, kan skabe unødigt pres og stress for både barn og familie.4
  • Familiens ressourcer: Vær realistisk omkring, hvad familien som helhed har tid, overskud og økonomi til at støtte op om.1 Kræver aktiviteten meget kørsel? Er kontingentet eller udstyret dyrt? Er der brug for meget forældreinvolvering? Det er bedre at vælge én aktivitet, som barnet og familien trives med, end at jonglere med flere, der dræner energien.1
  • Lektier: Lektielæsning er en del af hverdagen for de fleste skolebørn. Prøv at skabe gode, faste rammer for lektierne, f.eks. på et bestemt tidspunkt og sted.54 Hjælp barnet med at bryde større opgaver ned i mindre bidder og husk pauser undervejs.54 For børn med ordblindhed er det særlig vigtigt at have en dialog med skolen om lektiemængden og -formen, så den er overkommelig og meningsfuld.54

Støt op uden at presse: Den voksnes rolle

Din rolle som forælder eller pædagog er afgørende for barnets oplevelse af fritidslivet.

  • Praktisk support: Gør det nemt for barnet at deltage. Hjælp med at huske træningstider, pakke tasken, sørge for transport og have en sund snack klar efter skole.1 En lille praktisk indsats kan gøre en stor forskel for barnets overskud og oplevelse.
  • Vis interesse og vær rollemodel: Spørg ind til barnets oplevelser i fritidsaktiviteten – hvad var sjovt, hvad var svært? Vis oprigtig interesse for det, barnet laver. Tal også positivt om dine egne interesser og hobbyer – det viser barnet, at det at have passioner og dyrke dem giver glæde og energi.1
  • Find balancen mellem motivation og pres: Det er naturligt at opmuntre sit barn til at yde sit bedste og holde ved. Men det er vigtigt at skelne mellem sund motivation og et pres, der tager glæden fra aktiviteten.4 Fokusér på processen, anerkend indsatsen og fejr de små fremskridt – ikke kun resultaterne eller placeringerne.4 Hvis barnet mister lysten, så undersøg hvorfor, før du presser på for fortsættelse.
  • Frem trygge fællesskaber: Pædagoger, trænere og frivillige ledere i fritidstilbuddene har et stort ansvar for at skabe et inkluderende og trygt miljø, hvor alle børn føler sig set, hørt og værdsat.4 Det kræver pædagogisk indsigt og fokus på relationer og fællesskab – ikke kun på selve aktiviteten.

Særlige hensyn til børn med ordblindhed

Når du skal støtte et barn med ordblindhed i fritidslivet, er der nogle ekstra overvejelser:

  • Spil på styrkerne: Vælg gerne aktiviteter, hvor barnet kan opleve succes og udnytte sine stærke sider, som måske ikke kommer til udtryk i skolen (fx det kreative, kropslige, sociale eller praktiske).54 Anerkend barnets indsats og fremskridt, uanset niveauet.54 Fokusér på glæden ved at deltage.
  • Åbenhed (med barnets accept): Tal med dit barn om ordblindheden på en alderstilsvarende måde. Hjælp barnet med at forstå, hvad det vil sige, og at det ikke har noget med intelligens at gøre.54 Overvej sammen med barnet, om det er relevant og trygt at informere træneren eller lederen om ordblindheden, så de bedre kan støtte barnet.
  • Brobygning og “advokatrolle”: Samarbejd med skolen (lærere, læsevejleder) om, hvordan fritiden bedst kan spille sammen med de indsatser, der gøres i skolen.54 Du skal som forælder måske agere “advokat” for dit barn i fritidstilbuddet – dvs. formidle barnets behov for f.eks. mundtlige instruktioner, hjælp til at læse en besked eller brug af teknologi – og hjælpe med at finde løsninger.58
  • Udnyt teknologien: Hjælp barnet med at blive fortrolig med og bruge relevant LST (lydbøger fra Nota/eReolen, oplæsningsapps som SubReader, diktering på telefonen) i fritiden, hvor det kan lette deltagelsen.54
  • Respekter trætheden: Vær opmærksom på, at den ekstra mentale anstrengelse i skoledagen kan betyde, at et barn med ordblindhed har brug for mere hvile og ro i fritiden end andre børn.54 Sørg for “hjernepauser” og undgå at overfylde kalenderen.

For børn med særlige behov som ordblindhed spiller de voksne omkring barnet en særlig vigtig rolle. De skal ikke kun støtte og opmuntre, men også aktivt sikre, at barnets behov bliver mødt og forstået i de forskellige arenaer, barnet færdes i. Det kræver kommunikation og samarbejde mellem hjem, skole og fritidstilbud. Denne aktive indsats som “advokat” og “brobygger” er essentiel for, at barnet kan få fuldt udbytte af de mange positive muligheder, fritidslivet tilbyder.

Ressourcer og hjælp at hente i Danmark

Heldigvis findes der mange steder at søge viden, støtte og ressourcer i Danmark, både generelt om børns fritidsliv og specifikt i forhold til ordblindhed.

Organisationer og foreninger

  • Ordblindeforeningen: Landsdækkende interesseorganisation for ordblinde og deres pårørende. Tilbyder omfattende viden på deres hjemmeside, personlig vejledning (også specifik forældrerådgivning), kurser, ordblindecamps for børn og unge, lokale netværksgrupper og administrerer Thereses Ordblindelegat, som kan søges til bl.a. efterskoleophold, højskole, privatundervisning eller teknologisk støtte.56 Et medlemskab støtter foreningens arbejde.
  • Nota (Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder): Et statsligt bibliotek under Kulturministeriet, der producerer og udlåner lydbøger, e-bøger og punktskrift gratis til alle, der kan dokumentere en læsevanskelighed, herunder ordblindhed.38 Giver adgang til et enormt udvalg af skøn- og faglitteratur samt undervisningsmaterialer. Kræver indmeldelse og dokumentation (fx Ordblindetesten).
  • Lokale foreninger: Det lokale foreningsliv (idrætsklubber, spejdergrupper, musikskoler, kreative værksteder mv.) udgør rygraden i det danske fritidsliv. Find information om lokale tilbud via din kommunes hjemmeside, lokale aviser eller portaler som DGI eller Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).
  • Andre relevante organisationer:
    • Børns Vilkår: Tilbyder rådgivning (fx BørneTelefonen, ForældreTelefonen) og udgiver viden om børns trivsel og rettigheder, herunder fritidsliv.4
    • Mødrehjælpen: Støtter sårbare børnefamilier med rådgivning og i nogle tilfælde økonomisk hjælp, fx via legater.74
    • Red Barnet Ungdom & Ungdommens Røde Kors: Driver lokale fritidsklubber, lektiecaféer og andre aktiviteter for børn og unge, ofte med fokus på sårbare grupper.74

Støttemuligheder og rådgivning

  • Kommunale tilbud:
    • Fritidspas/Kontingentstøtte: De fleste kommuner har ordninger, hvor familier med lav indkomst eller særlige sociale udfordringer kan søge om tilskud til børns kontingent til fritidsaktiviteter og i nogle tilfælde også udstyr eller ture.74 Procedurer og kriterier varierer, så kontakt din egen kommunes kultur- og fritidsforvaltning eller borgerservice for information.
    • PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning): Kommunens rådgivningsenhed for børn og unge med særlige behov. Kan vejlede om barnets generelle udvikling, læring og trivsel. Samarbejder tæt med skolerne om udredning (herunder evt. ordblindetestning) og iværksættelse af støtteforanstaltninger.18
    • SFO og Klubtilbud: Kommunale eller selvejende institutioner, der tilbyder pasning og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter efter skole, især for de yngre årgange.7 Kvaliteten og det pædagogiske fokus kan variere.17
  • Skolebaserede ressourcer:
    • Læsevejledere/Læsekonsulenter: Lærere med specialuddannelse i læsning og skriftsproglige vanskeligheder. Findes på de fleste skoler. Kan teste for ordblindhed, undervise elever (individuelt eller i små hold), vejlede kolleger og forældre, samt hjælpe med implementering af LST.55 En central ressourceperson for ordblinde elever og deres familier.
    • SPS (Specialpædagogisk Støtte): En statslig ordning, der sikrer støtte til elever og studerende med funktionsnedsættelser (herunder ordblindhed) på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Støtten kan bestå af LST-hjælpemidler, instruktion, studiestøttetimer mv..37 Ordblindetesten fra grundskolen bruges ofte som dokumentation for at få SPS.37
  • Private og frivillige initiativer:
    • BROEN Danmark: En frivillig organisation, der findes i mange kommuner. Hjælper med at bygge bro for socialt udsatte børn og unge til et aktivt fritidsliv ved at dække kontingent og udstyr.74 Ansøgning sker typisk via en fagperson (lærer, pædagog, sagsbehandler).
    • DGI’s “Foreningsliv for alle”: Støttepulje, hvor DGI’s medlemsforeninger kan søge midler på vegne af børn fra økonomisk trængte familier.74
    • Børnesagens Fællesråd: Uddeler fritidsstipendier.74
    • Foreningen Enestående Forældre: Tilbyder legater til eneforsørgere, bl.a. til børns fritidsaktiviteter.74

Digitale hjælpemidler og platforme

  • Læse-Skrive-Teknologi (LST): Software der hjælper med oplæsning, ordforslag, stavestøtte og diktering. Kendte programmer i Danmark er CD-Ord, AppWriter og IntoWords.53 Skolerne har ansvar for at stille nødvendigt udstyr og software til rådighed for ordblinde elever i undervisningen 64, og mange elever kan også bruge det hjemme og i fritiden.
  • Digitale biblioteker: Nota 60, eReolen / eReolen GO.54 Kræver login (Nota kræver dokumentation for læsevanskelighed, eReolen kræver almindeligt bibliotekslogin).
  • Informationsportaler:
    • Ordblindhed.dk: Vidensportal drevet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) med information til ordblinde, forældre og fagfolk.61
    • EMU – Danmarks Læringsportal: Børne- og Undervisningsministeriets portal med inspiration og viden til lærere og pædagoger, herunder om ordblindhed.61
    • SPSU.dk: Styrelsen for Undervisning og Kvalitets hjemmeside om Specialpædagogisk Støtte.53
  • Apps og værktøjer: SubReader (til undertekster) 59, Google Lens (tekstgenkendelse og oplæsning) 67, Ordlab (video-vejledninger til LST) 61, diverse læringsspil og logikspil-apps.42

Selvom udbuddet af hjælp og ressourcer er stort, kan det for mange forældre og fagfolk virke uoverskueligt og fragmenteret at navigere i.53 Der er forskelle i tilbuddene fra kommune til kommune 4 og fra skole til skole.57 Det kræver ofte en aktiv og vedholdende indsats at finde frem til de rette støttemuligheder og sikre, at barnet får den hjælp, det har brug for. Der er et potentiale for bedre national og lokal koordination og formidling af de mange gode tilbud, der findes, så hjælpen bliver lettere tilgængelig for alle.

Konklusion:

Fritiden er langt mere end blot en pause fra hverdagens krav. Den er en fundamental arena for børns læring, trivsel og personlige udvikling. Gennem lystbetonede og selvvalgte aktiviteter får børn mulighed for at styrke en bred vifte af færdigheder – fra koncentration og problemløsning til sociale kompetencer og kreativ tænkning – som alle understøtter deres faglige udvikling i skolen. Fællesskabet og glæden i fritidslivet er i sig selv afgørende for børns livskvalitet og motivation.

For børn med ordblindhed er fritidens potentiale dobbelt stort. Den tilbyder et frirum fra skolens skriftsproglige udfordringer, en kilde til tiltrængte succesoplevelser og en platform for social inklusion. Samtidig kan visse aktiviteter, understøttet af moderne teknologi, på en legende måde styrke færdigheder, der er relevante for læsningen, og bygge bro til deltagelse i fællesskabet.

Opfordringen til dig som forælder, pædagog eller lærer er klar: Se fritiden som en værdifuld investering i barnets samlede udvikling. Lyt nysgerrigt til barnets interesser og drømme. Hjælp med at finde en balance i hverdagen, hvor der er plads til både strukturerede aktiviteter, fri leg og ro. Støt op om barnets engagement uden at presse, og vær opmærksom på de særlige behov, et barn med ordblindhed kan have. Undersøg aktivt de mange ressourcer, organisationer og støttemuligheder, der findes i Danmark – de er der for at blive brugt.

Ved bevidst at matche fritidsaktiviteter med barnets behov, styrker og interesser, kan vi være med til at skabe en positiv spiral af motivation, mestring, læring og trivsel. Og selvom fokus i denne artikel har været på koblingen til skolefærdigheder, er den største gevinst ved et rigt og meningsfuldt fritidsliv måske i virkeligheden glæden, venskaberne og de uforglemmelige oplevelser – fundamentet for et godt og robust liv.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025