Overblik

Inkluderende undervisning: Sådan hjælper du ordblinde elever i klassen

Undervisning i folkeskolen stiller i dag store krav til lærerne, især når det gælder inklusion af elever med særlige behov. En af de mere almindelige udfordringer er at håndtere en klasse, hvor flere elever har ordblindhed. I de senere år har der været et øget fokus på at støtte denne elevgruppe i den danske grundskole, og viden om, hvordan lærere bedst kan imødekomme deres behov, er afgørende 1. Det er ikke ualmindeligt, at en lærer står med en klasse, hvor en eller to elever har ordblindhed, da det anslås, at omkring 7 % af en dansk årgang er ordblinde 1. Dette understreger vigtigheden af, at alle lærere er rustede til at skabe et inkluderende læringsmiljø.

Alle elever, der er ordblinde, har krav på at blive testet og modtage den nødvendige hjælp i skolen 3. Det er skoleledelsens ansvar at sikre, at ordblinde elever tilbydes relevant støtte, der tager højde for deres individuelle undervisningsmæssige behov 1. At hjælpe ordblinde elever er en opgave, der går på tværs af hele skolen og involverer både skoleledelse, læsevejledere og almenlærere 1. En ordblindevenlig undervisning er ikke væsentligt forskellig fra god, generel undervisning. De metoder og tilgange, der hjælper ordblinde elever, har ofte en positiv effekt på alle elever i klassen, da de tager højde for forskellige læringsstile og behov 4. Denne artikel vil give dig, som lærer, en række konkrete strategier og metoder til at håndtere undervisningen af flere ordblinde elever i den samme klasse, så du kan skabe en inkluderende og effektiv læringsoplevelse for alle. Vi vil se nærmere på, hvad ordblindhed er, hvordan du kan tilpasse din undervisning, hvilken rolle it-hjælpemidler spiller, hvor du kan finde yderligere ressourcer, hvad den nyeste statistik og forskning viser, og hvordan du kan anvende praktiske eksempler i din undervisning.

Forstå ordblindhed: Baggrund og betydning for læring

Hvad er ordblindhed, og hvordan kommer det til udtryk?

Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en specifik funktionsnedsættelse, der primært viser sig som vanskeligheder med at udnytte skriftens lydprincip 1. Det betyder, at elever med ordblindhed har svært ved at koble bogstaver til lyde og sætte lydene sammen til ord. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre 1. Elever med ordblindhed kan have lige så gode faglige forudsætninger som deres klassekammerater, men deres vanskeligheder med skriftsproget kan påvirke deres motivation for læring 1.

De mest almindelige kendetegn ved ordblindhed inkluderer vanskeligheder med fonologisk opmærksomhed, som er evnen til at genkende og manipulere sproglyde, afkodning, der handler om at lyde ord ud, stavning og læsehastighed 1. Læseprocessen er ofte langsommere og mere energikrævende for disse elever 1. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at ordblindhed kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og sværhedsgraden varierer betydeligt fra person til person 1. Nogle elever har brug for meget støtte fra en tidlig alder, mens andres vanskeligheder måske først bliver tydelige senere i skoleforløbet 1.

Almindelige udfordringer for ordblinde elever i skolen.

Ordblindhed påvirker læring i alle fag, ikke kun dansk 4. Da skriftsproget er en integreret del af undervisningen i de fleste fag, kan elever med ordblindhed opleve udfordringer med at tilegne sig viden og færdigheder i for eksempel matematik, historie og naturfag 7. Disse udfordringer kan have en negativ indvirkning på elevernes motivation, selvtillid og mulighed for at deltage aktivt i det sociale fællesskab i klassen 1. Elever med ordblindhed kan føle sig anderledes eller mindre dygtige end deres kammerater, hvilket kan føre til frustration og i nogle tilfælde give “ondt i maven” ved tanken om skolearbejde 5.

Fordi læsning er en langsommere og mere anstrengende proces for ordblinde elever, får de ofte færre læseerfaringer 1. Dette kan føre til, at de sakker bagud fagligt, især hvis de ikke modtager den rette støtte 1. Manglende støtte i skolen kan også have betydning for deres videre uddannelses- og karrieremuligheder 1. Derfor er det afgørende, at lærere er opmærksomme på disse udfordringer og implementerer strategier, der kan hjælpe eleverne med at kompensere for deres vanskeligheder og få succes i skolen.

Myter og fakta om ordblindhed.

Der eksisterer stadig mange misforståelser omkring ordblindhed. En almindelig myte er, at det er et synsproblem, men i virkeligheden handler det primært om fonologiske vanskeligheder [baseret på generel viden]. En anden myte er, at ordblindhed skyldes dovenskab eller manglende motivation, hvilket er forkert, da det er en neurobiologisk betinget tilstand 1. Nogle tror også, at børn kan vokse fra ordblindhed, men selvom de kan lære at kompensere for deres vanskeligheder, er det en livslang tilstand [baseret på generel viden]. Ordblindhed har også en genetisk komponent, hvilket betyder, at der er en øget risiko for, at et barn er ordblindt, hvis en af forældrene også er det 1.

Faktum er, at med den rette støtte, som inkluderer tidlig identifikation og intervention 1 og brugen af it-hjælpemidler 3, kan ordblinde elever opnå succes både i deres skolegang og senere i deres professionelle liv 8. Tidlig indsats er afgørende, og forskning viser, at elever, der diagnosticeres og støttes tidligt, klarer sig bedre i skolen 10. Det er derfor vigtigt, at lærere har en korrekt forståelse af ordblindhed for at kunne give den bedst mulige hjælp.

Den inkluderende undervisers værktøjskasse: Strategier og metoder

Differentieret undervisning: Tilpasning af undervisning til forskellige behov.

Differentieret undervisning er en pædagogisk tilgang, hvor undervisningen tilpasses elevernes forskellige forudsætninger og behov, herunder også elever med ordblindhed 1. I en klasse med flere ordblinde elever er det særligt vigtigt at kunne variere undervisningen, så alle får mulighed for at lære og udvikle sig. Ordblindevenlig undervisning er en integreret del af differentieret undervisning 4.

Du kan differentiere din undervisning på flere måder:

  • Indhold: Præsenter informationen på forskellige måder. Brug visuelle hjælpemidler som billeder og diagrammer, lydbøger, videoer og konkrete genstande for at understøtte forståelsen 4.
  • Proces: Lad eleverne arbejde med stoffet på forskellige måder. Nogle kan have gavn af gruppearbejde med tydeligt definerede roller, mens andre lærer bedst individuelt. Brug it-værktøjer til research og skrivning, og tilbyd forskellige typer af opgaver 4.
  • Produkt: Giv eleverne mulighed for at vise, hvad de har lært, på forskellige måder. Det kan være gennem mundtlige præsentationer, visuelle fremstillinger, skriftlige opgaver med brug af hjælpemidler, eller ved at skabe videoer eller podcasts 4.

Det er vigtigt, at du lærer dine elevers individuelle styrker og svagheder at kende 4 og taler med dem om, hvordan de lærer bedst 4. Husk også at der findes gode ressourcer som GODS – Guide til ordblindevenlig didaktik i skolen – der kan give dig yderligere inspiration og praktisk vejledning 4.

Struktur og tydelighed i undervisningen.

For elever med ordblindhed er det særligt vigtigt, at undervisningen er struktureret og tydelig 1. Klare læringsmål, en forudsigelig lektionsstruktur og faste rutiner kan hjælpe dem med at føle sig trygge og fokusere på indholdet. Brug visuelle skemaer og grafiske organiseringsværktøjer, og giv klare og præcise instruktioner, både mundtligt og skriftligt 4. Undgå komplekst eller tvetydigt sprog.

Det kan også være en fordel at bryde opgaver ned i mindre, overskuelige dele med tydelige deadlines 4. Overvej at give eleverne noter eller oversigter over lektionens indhold på forhånd 16, så de kan forberede sig og bruge energien på selve læringen i stedet for at kæmpe med at tage noter. Sørg for, at nøgleord bliver stående på tavlen i tilstrækkelig lang tid 8. En struktureret og tydelig tilgang mindsker den kognitive belastning for ordblinde elever og giver dem bedre mulighed for at lære 4.

Brug af visuelle hjælpemidler og alternative præsentationsformer.

Visuelle hjælpemidler og alternative præsentationsformer kan være en stor støtte for ordblinde elever 4. Brug billeder, diagrammer, grafer og konkrete materialer for at gøre undervisningen mere tilgængelig og abstraktioner mere håndgribelige. Læs tekster højt, mens eleverne følger med i teksten eller på visuelle støttematerialer 3. Dette kan forbedre deres forståelse og opbygge selvtillid.

Anvendelse af lydbøger og tekst-til-tale software er også essentielt for at give ordblinde elever adgang til skriftligt materiale 3. Teknologien i Danmark er i dag så tilgængelig, at mange elever har adgang til disse værktøjer. En undervisning, der appellerer til flere sanser – syn, hørelse, følesans og bevægelse – kan også være særlig effektiv for denne elevgruppe 16. Ved at præsentere information på forskellige måder sikrer du, at læring ikke kun er baseret på skriftsproget, hvilket kan være en stor barriere for ordblinde elever 1.

Fokus på elevens styrker og kompensationsstrategier.

Det er vigtigt at identificere og anerkende de styrker, som ordblinde elever har. Disse kan ligge inden for områder som mundtlig kommunikation, problemløsning, kreativitet og praktiske færdigheder [baseret på generel viden]. Hjælp eleverne med at udvikle kompensationsstrategier, så de kan håndtere deres læse- og skrivevanskeligheder. Det kan være effektive notatteknikker, som for eksempel visuelle noter og tankekort, organisatoriske værktøjer og strategier for tidsstyring 4.

Opmuntr eleverne til at være åbne om deres behov og til at bede om hjælp, når de har brug for det 8. Skab et miljø, hvor det er okay at have vanskeligheder, og hvor der er fokus på udvikling og fremskridt frem for blot resultater 4. Ved at fokusere på elevernes styrker og give dem redskaber til at kompensere for deres svagheder, kan du styrke deres selvtillid og motivation for læring 7.

IT-hjælpemidler som en støtte for ordblinde elever

Introduktion til relevante læse- og skriveteknologier (LST) i Danmark.

Læse- og skriveteknologi (LST) er en samling af digitale værktøjer, der kan hjælpe elever med ordblindhed med at læse og skrive 7. Disse teknologier gør det muligt for eleverne at “læse med ørerne og skrive med stemmen” 13. I Danmark er der et bredt udvalg af LST tilgængeligt, som kan kompensere for nogle af de vanskeligheder, ordblinde elever oplever 9.

De mest almindelige typer af LST inkluderer:

  • Tekst-til-tale (oplæsning): Software, der kan læse digital tekst højt 3.
  • Tale-til-tekst (diktering): Software, der kan omsætte tale til skrift 9.
  • Ordforslag: Software, der giver forslag til ord, mens eleven skriver 9.
  • Stave- og grammatikkontrol: Funktioner, der hjælper med at identificere og rette stave- og grammatikfejl 9.
  • Scanning og OCR (optisk tegngenkendelse): Teknologi, der kan omdanne trykt tekst til digital tekst, som derefter kan bruges med andre LST-værktøjer 3.

Der findes flere specifikke danske programmer og apps, der er populære blandt ordblinde elever, herunder AppWriter, IntoWords, CD-ORD og ViTre 13. Mange operativsystemer og apps har også indbyggede tilgængelighedsfunktioner, der kan være til stor hjælp 13. Nota er det nationale bibliotek, som tilbyder lyd- og e-bøger til ordblinde elever 13.

Praktisk anvendelse af IT-hjælpemidler i klasserummet.

IT-hjælpemidler kan integreres i undervisningen på mange forskellige måder. I historie kan eleverne bruge tekst-til-tale til at lytte til historiske tekster, mens de følger med i teksten. I dansk kan de bruge tale-til-tekst til at skrive stile eller rapporter. Sørg for at give eleverne digitale tekster i tilgængelige formater som PDF, og tillad dem at bruge høretelefoner under individuelt arbejde. Opmuntr dem til at bruge LST til at tage noter og til at læse og besvare spørgsmål.

Det er vigtigt, at du giver eleverne eksplicit undervisning i, hvordan de bruger de forskellige LST-værktøjer 8. Vis dem de grundlæggende funktioner og hvordan de kan tilpasse indstillingerne til deres individuelle behov. Vær opmærksom på, at der kan være forskel på de programmer, eleverne bruger, men fokuser på de grundlæggende funktioner, der går igen. Henvis eleverne til ressourcer som Ordlab, hvor de kan finde videovejledninger til de fleste LST-værktøjer 16. Husk også at it-hjælpemidler skal være tilgængelige for eleverne under prøver og eksamen i henhold til gældende retningslinjer 16.

Hvordan man sikrer, at alle ordblinde elever har adgang til de rette værktøjer.

Processen med at identificere og teste elever for ordblindhed i Danmark starter ofte med en risikotest i de tidlige klasser og fortsætter med den nationale ordblindetest fra 3. klasse 1. Tidlig opsporing er vigtig 1. Elever i grundskolen får typisk adgang til LST gennem skolen, mens elever i ungdomsuddannelserne kan få støtte via SPS (Specialpædagogisk Støtte) 3. Voksne kan søge om hjælpemidler via jobcentre eller socialforvaltningen 14.

Det er afgørende, at der er et tæt samarbejde mellem lærere, læsevejledere, skoleledelse og forældre for at sikre, at alle ordblinde elever får de rette værktøjer og den nødvendige støtte 1. Skoleledelsen har ansvaret for at sikre de nødvendige ressourcer og for at prioritere kompetenceudvikling af lærerne i forhold til ordblindhed og brugen af it-hjælpemidler 1.

Danske ressourcer og netværk for ordblindhed

Oversigt over relevante organisationer og hjemmesider (f.eks. ordblindeforeningen, nota).

Der findes mange organisationer og hjemmesider i Danmark, som tilbyder information, støtte og ressourcer til ordblinde og fagfolk, der arbejder med ordblindhed:

  • Ordblindeforeningen: Den nationale forening for ordblinde, som tilbyder information, rådgivning og kæmper for ordblinde elevers rettigheder 3.
  • Nota: Nationalbiblioteket og videnscenter for mennesker med læse- og synshandicap, som tilbyder adgang til lydbøger og e-bøger 5.
  • Viden om Læsning: Nationalt videncenter for læsning, der formidler forskningsbaseret viden om læsning og ordblindhed 8.
  • emu.dk: Børne- og Undervisningsministeriets læringsportal, som har en sektion om ordblindhed med information og inspiration til undervisere 1.
  • SPS (Specialpædagogisk Støtte): Den nationale ordning for specialpædagogisk støtte, som tilbyder vejledning og ressourcer til elever med særlige behov, herunder ordblindhed 16.
  • Hjælp til Ordblindhed: En hjemmeside dedikeret til at give information og ressourcer til ordblinde, herunder it-hjælpemidler og støttemuligheder 6.

Derudover er skolernes egne læsevejledere en vigtig ressource, som kan tilbyde specialiseret viden og vejledning 1. Kommunale læsekonsulenter kan også være en værdifuld støtte 1.

Information om vejledning og støtte for lærere og elever.

Lærere kan få yderligere uddannelse og kompetenceudvikling inden for ordblindhed gennem kurser, workshops og samarbejde med læsevejledere 1. Et eksempel er kurset “Ordblind på alle sprog” 7. Alinea tilbyder også “Ordblindetræning” 31. Elever kan modtage støtte i form af testning, adgang til LST, individuelle handleplaner og eventuelt specialundervisning eller støttegrupper 1. Tidlig indsats er afgørende for at sikre de bedste resultater 1, og der findes værktøjer som Ordblinderisikotesten til tidlig screening 1.

Henvisning til relevante lovgivning og retningslinjer i Danmark.

Den danske folkeskolelov, særligt § 3 b, omhandler testning af elever for ordblindhed gennem risikotests i de tidlige klasser og ordblindetests fra 3. klasse 1. Loven giver også forældre ret til at anmode om testning af deres barn 1. Generelt bygger den danske lovgivning på principperne om inklusion, hvor alle elever har ret til at deltage og have lige muligheder i skolen 1. Du kan finde detaljerede retningslinjer og den fulde lovtekst på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside (uvm.dk) og på retsinformation.dk.

Statistik og forskning: Ordblindhed i det danske skolesystem

Aktuelle tal for forekomsten af ordblindhed blandt skoleelever.

De seneste tal fra skoleåret 2022/2023 viser, at 13 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse blev testet ordblinde 9. Samlet set blev 19% af 9. klasseseleverne testet for ordblindhed i løbet af deres skoletid 37. Derudover blev en vis andel af eleverne testet med “usikker fonologisk kodning”, hvilket indikerer mindre alvorlige, men stadig betydelige vanskeligheder med fonologisk bearbejdning 36. Forekomsten kan variere på tværs af forskellige aldersgrupper, hvor ældre elever ofte har en højere testprocent på grund af øget opmærksomhed og testning 26. Det anslås, at det samlede antal ordblinde i den danske befolkning er betydeligt 26.

Vigtige forskningsresultater om undervisning af ordblinde elever i Danmark.

Forskning understreger vigtigheden af tidlig indsats og screening for at hjælpe ordblinde elever bedst muligt 1. Brugen af LST har vist sig at have en positiv indvirkning på både akademiske resultater og motivation hos ordblinde elever 9, selvom det er vigtigt, at lærerne er ordentligt uddannet i brugen af disse værktøjer 3. Effektive undervisningsmetoder inkluderer eksplicit undervisning i fonologisk opmærksomhed, afkodning og stavning 6, samt strukturerede og differentierede undervisningsformer 1. Forskning viser også, at ordblinde elevers sociale og følelsesmæssige trivsel er vigtig at have fokus på 1, og at negative stereotyper stadig er udbredte 5. En skoleomfattende tilgang og et godt samarbejde mellem alle involverede er afgørende for at skabe de bedste betingelser for ordblinde elever 1.

Ekspertudtalelser og anbefalinger fra fagområdet.

Danske eksperter inden for ordblindhed og specialpædagogik understreger vigtigheden af, at lærere har viden om ordblindhed og adgang til de rette ressourcer 1. Der anbefales inkluderende undervisningsmetoder, tidlig identifikation og effektiv brug af it-hjælpemidler 1. Eksperter som Helle Bundgaard Svendsen 39 fremhæver betydningen af digitale hjælpemidler. Mange lærere oplever dog udfordringer i form af manglende tid til træning og samarbejde 1, og skoleledelsens opbakning og etablering af gode rammer er derfor afgørende 1. Det er også vigtigt at bekæmpe negative stereotyper omkring ordblindhed 5.

Praktiske eksempler fra hverdagen: Sådan kan det gøres

Case studies eller fiktive scenarier, der illustrerer effektive metoder.

Scenario 1: Matematik i 5. klasse

I en 5. klasse er der tre elever med ordblindhed. Læreren introducerer et nyt emne om brøker. For at sikre, at alle elever forstår konceptet, bruger læreren en kombination af visuelle hjælpemidler som pizza-diagrammer og konkrete materialer som legoklodser. Instruktionerne til opgaverne gives både mundtligt og skriftligt, men de skriftlige instruktioner er korte og præcise. Eleverne får lov til at bruge deres tekst-til-tale software til at få læst opgaverne højt. En af de ordblinde elever har svært ved at skrive sine svar, så læreren giver mulighed for at besvare nogle af opgaverne mundtligt. I gruppearbejdet får eleverne tildelt forskellige roller, så den ordblinde elev, der er stærk i visuel tænkning, får ansvaret for at tegne diagrammer, mens en anden elev hjælper med at formulere svarene skriftligt. Læreren går rundt og giver individuel støtte og opmuntrer eleverne til at bruge de strategier og hjælpemidler, de har lært.

Scenario 2: Dansk i 8. klasse

I en 8. klasse arbejder eleverne med analyse af noveller. Læreren har flere ordblinde elever i klassen. Hun sørger for, at alle noveller er tilgængelige som lydbøger via Nota. I timen arbejder de med fælles læsning, hvor læreren læser højt og stopper op for at forklare svære ord og begreber. Eleverne får udleveret en grafisk organizer, som de kan bruge til at strukturere deres analyse. De ordblinde elever får lov til at bruge deres tale-til-tekst software til at skrive deres analyser. Læreren fokuserer på indholdet og elevernes forståelse af novellen frem for udelukkende på korrekt stavning og tegnsætning. Eleverne får også mulighed for at præsentere deres analyser mundtligt eller i form af en video.

Tips og tricks fra erfarne undervisere.

  • Vær tålmodig og forstående over for de udfordringer, ordblinde elever står over for.
  • Giv hyppig positiv feedback og fokuser på deres indsats og fremskridt.
  • Opmuntr til samarbejde og støtte blandt eleverne.
  • Juster arbejdsbyrden og tidsfristerne, når det er nødvendigt.
  • Kommuniker regelmæssigt med forældrene for at dele information og strategier.
  • Skab et roligt og uforstyrret arbejdsområde i klassen.
  • Brug farvekodning eller andre visuelle metoder til at hjælpe eleverne med at organisere deres materialer.

Fokus på at skabe et positivt og støttende læringsmiljø.

Det er afgørende at skabe et klassemiljø, hvor alle elever føler sig værdsat og respekteret, uanset deres læringsvanskeligheder 1. Fremme en følelse af fællesskab og tilhørsforhold i klassen. Adresser spørgsmålet om stigma ved at tale åbent om læringsforskelle og fremme forståelse og empati blandt eleverne 5. Opmuntr til åben kommunikation mellem dig og dine ordblinde elever, så de føler sig trygge ved at udtrykke deres behov og præferencer 1. Et positivt og støttende læringsmiljø er fundamentalt for ordblinde elevers trivsel og faglige udvikling.

Konklusion

At undervise flere ordblinde elever i den samme klasse kan virke som en stor udfordring, men med den rette viden, de rette strategier og de rette ressourcer er det muligt at skabe en inkluderende og effektiv undervisning for alle. Det er vigtigt at forstå, hvad ordblindhed er, og hvordan det påvirker elevernes læring. Ved at implementere differentieret undervisning, skabe struktur og tydelighed, bruge visuelle hjælpemidler og it-hjælpemidler, og ved at fokusere på elevernes styrker og kompensationsstrategier, kan du gøre en stor forskel for dine ordblinde elever. Husk at der findes mange danske ressourcer og netværk, som kan støtte dig i dit arbejde. Statistik og forskning giver os vigtig viden om omfanget af ordblindhed og effekten af forskellige undervisningsmetoder. Ved at anvende praktiske eksempler og skabe et positivt og støttende læringsmiljø kan du sikre, at alle dine elever, uanset deres læringsvanskeligheder, får mulighed for at trives og udvikle sig. Fortsæt med at lære og tilpasse din undervisning, og husk at dit engagement og din forståelse spiller en afgørende rolle i dine ordblinde elevers skolegang og fremtid.

IT-Hjælpemiddel (Dansk navn)BeskrivelseLink til mere information
AppWriterEt hjælpeprogram til oplæsning og skrivestøtte, der kan bruges på Windows, Mac, Chrome og Edge. Understøtter flere sprog.Link til AppWriter (hvis relevant)
IntoWordsEt andet hjælpeprogram til oplæsning og skrivestøtte, tilgængeligt på Windows, Mac, Chrome og Edge. Tilbyder ordforslag og tale-til-tekst.Link til IntoWords (hvis relevant)
CD-ORDEt oplæsnings- og skriveprogram designet specifikt til ordblinde, primært til Windows. Har mange tilpasningsmuligheder.(https://www.vitec-mv.com/cd-ord/)
ViTreEt stabilt program til oplæsning og skrivning til Windows, med ordforslag og scanner/OCR-funktion.(https://www.scandis.dk/vitre/)
NotaEt nationalt netbibliotek, der tilbyder lyd- og e-bøger til ordblinde elever. Kræver medlemskab.Link til Nota
Google Docs/ChromeIndeholder indbyggede funktioner som tale-til-tekst og oplæsning. Google Lens kan bruges til at læse tekst fra billeder.(https://www.google.com/intl/da/accessibility/)
SubReaderEn app, der kan læse undertekster op på film i biografer og streamingtjenester.(https://subreader.dk/)
OrdlabHjemmeside med over 450 videoer, der viser, hvordan man bruger forskellige læse- og skrivestøttende teknologier.Link til Ordlab

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Opgrader din hverdag...

✍️ Træt af tekstbegrænsning?