Ordblindhed er en udfordring, der berører mange i Danmark. Faktisk viser undersøgelser, at omkring 8% af skolebørn og unge under uddannelse her i landet har vanskeligheder med at lære at læse og skrive 1. Disse vanskeligheder skyldes primært en langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde, hvilket gør selve læseprocessen besværlig 1. Dette kan igen føre til problemer med at forstå den overordnede mening i en tekst og give en dårligere læseerfaring, som potentielt kan hæmme udviklingen af ordforråd og baggrundsviden 2.
I kommunikation mellem mennesker spiller mere end bare ord en afgørende rolle. Nonverbal kommunikation, herunder kropssprog og mimik, er en kraftfuld måde at udtrykke følelser, intentioner og information på 3. Faktisk kan de signaler, vi udsender med vores krop og ansigt, ofte tilføje nuancer og dybde til det, vi siger verbalt, og i nogle tilfælde endda fortælle mere end selve ordene 4. Dette rejser et interessant spørgsmål: Hvordan kan ordblinde i Danmark bevidst bruge kropssprog og mimik som en kompensationsstrategi for at forbedre deres tekstforståelse? Denne artikel vil udforske potentialet i denne tilgang ved at se nærmere på nonverbal kommunikation, de specifikke udfordringer ordblinde møder ved læsning, og hvordan kropssprog og mimik kan fungere som en bro til bedre forståelse. Vi vil også præsentere praktiske strategier, tips, øvelser og relevante danske ressourcer, der kan understøtte denne metode.
Nonverbal kommunikation: Mere end bare ord
Nonverbal kommunikation omfatter alle de måder, vi kommunikerer på uden at bruge ord 7. To centrale elementer i denne form for kommunikation er kropssprog og mimik. Kropssprog refererer til, hvordan vi bevæger os, vores kropsholdning, den måde vi sidder eller står på, og vores fysiske interaktion med andre 7. Mimik dækker over de udtryk, vores ansigt viser, såsom smil, rynker eller overraskelse, som ofte er det første, folk lægger mærke til hos os 7. Ud over disse to elementer inkluderer nonverbal kommunikation også øjenkontakt, de bevægelser og tegn, vi laver med vores hænder og arme (gestik), tonelejet i vores stemme, den fysiske afstand vi holder til andre, samt vores tøjvalg og andre artefakter, der kan signalere vores identitet eller status 3.
Betydningen af nonverbal kommunikation for at understrege og tydeliggøre budskaber er betydelig 4. Vores kropslige udtryk kan forstærke og understrege det, vi siger med ord 4. For eksempel kan et smil og et nik, når man tilbyder sin plads i bussen, kommunikere venlighed og hjælpsomhed mere effektivt end blot at sige ordene 4. Faktisk kan nonverbale signaler ofte stå helt alene og fortælle mere end mange ord 4. En interessant observation er også, at nogle nonverbale udtryk er universelle; et venligt smil forstås på tværs af kulturer 4. Desuden udvikles evnen til at bruge gestik og mimik før det talte sprog, hvilket indikerer en mere grundlæggende form for kommunikation 4. Forskning tyder på, at der er en tæt sammenhæng mellem børns motoriske kompetencer og deres sprogudvikling, hvor et veludviklet kropssprog ofte følger med et stærkere verbalt sprog 4. At være opmærksom på sit eget kropssprog og at kunne aflæse andres er vigtigt for at opbygge stærke relationer og skabe tryghed, især i kommunikationen med børn 6.
Når ordene svigter: Ordblindhed og læseforståelse
For ordblinde kan mødet med skriftlige tekster være fyldt med udfordringer. De specifikke vanskeligheder, ordblinde oplever ved læsning, centrerer sig ofte omkring fonologisk opmærksomhed, som er evnen til at identificere og manipulere sproglyde 1. Dette fører til problemer med afkodning, altså at omsætte bogstaver og bogstavfølger til de korrekte lyde, samt vanskeligheder med stavning 1. Denne kæmpe indsats, der kræves for at afkode ordene, resulterer ofte i en langsommere læsehastighed og en øget kognitiv belastning [Inference]. Når så meget energi bruges på selve læseprocessen, bliver der mindre mental kapacitet til at fokusere på at forstå meningen i teksten [Explanation].
Disse læsevanskeligheder kan have en betydelig indvirkning på den generelle tekstforståelse. Fokus på at afkode hvert enkelt ord kan distrahere fra at danne sig en overordnet forståelse af tekstens budskab [Explanation]. Nogle ordblinde kan have svært ved at se “det store billede” eller identificere hovedideen i en tekst, da deres opmærksomhed primært er rettet mod de enkelte ord 9. Derudover kan en nedsat læseflydendehed gøre det vanskeligt at skabe sammenhæng mellem forskellige dele af teksten, hvilket er essentielt for dybdegående forståelse [Explanation]. Over tid kan de vedvarende udfordringer med læsning også føre til mindre læseerfaring, hvilket kan hæmme udviklingen af ordforråd og baggrundsviden, der ellers ville understøtte læseforståelsen 2.
Kropssprog og mimik som brobyggere til forståelse
Selvom ordblinde kæmper med afkodning, kan nonverbale signaler fungere som en alternativ vej til at forstå indholdet af en tekst. Selv når de enkelte ord ikke afkodes fuldstændigt, kan forståelsen af den følelsesmæssige tone eller intention i teksten, formidlet gennem nonverbale cues, hjælpe med at skabe mening [Explanation]. For eksempel kan det være meget givende for en ordblind at observere en anden person læse teksten højt med et udtryksfuldt kropssprog og mimik, da dette kan tilføre den nødvendige kontekst [Explanation].
Der er mange eksempler på, hvordan kropssprog og mimik kan afklare tvetydigheder og understøtte meningen i en tekst. Forestil dig, at en person læser en historie, hvor en karakter modtager uventede nyheder; et hævet øjenbryn kan tydeligt signalere overraskelse. Læser en person en kompleks instruktion og ser forvirret ud med en rynket pande, forstærker mimikken følelsen af kompleksitet. Et smil og en åben kropsholdning kan indikere enighed eller glæde i teksten, mens et hovedrysten under læsning af en benægtelse understreger dette. Ved læsning af instruktioner kan det at pege eller gestikulere i overensstemmelse med teksten hjælpe med at visualisere processen. Selv simple handlinger beskrevet i teksten kan efterlignes fysisk for at forbedre forståelsen 10. Disse nonverbale cues tilfører et lag af mening og følelsesmæssig kontekst, som måske ikke er umiddelbart tydeligt i de skrevne ord 10.
Selvom der ikke umiddelbart findes omfattende danske studier, der specifikt undersøger sammenhængen mellem kropssprog, mimik og tekstforståelse hos ordblinde, er der forskning inden for sprogudvikling, der peger på vigtigheden af nonverbal kommunikation. Studier af Willems & Hagoort samt Mari Vaage Wang fremhæver, hvordan gestik og mimik spiller en betydelig rolle i børns tilegnelse af sprog, og at der er en forbindelse mellem motoriske færdigheder og sprogudvikling 4. Dette antyder, at der er en grundlæggende kobling mellem fysisk udtryk og sprogbearbejdning, som potentielt også kan være relevant for tekstforståelse hos ordblinde [Chain of thought]. Danske organisationer som Ordblindeforeningen i Danmark understreger vigtigheden af en multisensorisk tilgang til læring for ordblinde 1. Selvom fokus primært er på læse- og skriveteknologi og andre strategier, understøtter denne tilgang ideen om at inddrage flere sanser, herunder den kinæstetiske sans gennem kropssprog og mimik, for at forbedre forståelsen [Chain of thought]. Fremtidig forskning inden for dette specifikke område i en dansk kontekst kunne potentielt give yderligere indsigt.
Praktiske strategier: Sådan kan ordblinde bruge kropssprog og mimik
En effektiv strategi for ordblinde kan være at engagere sig aktivt i læsningen ved at bruge fysiske reaktioner på teksten. Dette kan gøres på mange måder i forskellige læsesituationer.
Ved læsning af fortællende tekster kan man forsøge at efterligne karakterernes følelser ved at smile, når de er glade, eller rynke panden, når de er triste. Håndbevægelser kan bruges til at repræsentere handlinger, som at vinke farvel eller pege. Kropsholdningen kan også ændres for at afspejle stemningen eller situationen i teksten, for eksempel at sidde sammenkrøbet, når en karakter er træt, eller rette sig op, når de er opmærksomme.
Ved læsning af instruktioner kan man fysisk demonstrere de trin, der beskrives, mens man læser dem. Mimik kan bruges til at vise, om man forstår eller er forvirret over en instruktion. Hvis der er diagrammer eller billeder i teksten, kan man pege på de forskellige dele, mens man læser om dem.
Selv ved læsning af mere faktaprægede tekster kan kropssprog og mimik være nyttige. Man kan bruge håndbevægelser til at understrege vigtige pointer eller vise sammenhænge mellem forskellige begreber. Et nik kan indikere enighed eller forståelse, og man kan tilte hovedet for at vise, at man tænker dybere over informationen.
For at illustrere, hvordan disse strategier kan implementeres i praksis, kan vi se på nogle scenarier. Et barn, der læser en historie med en forælder, læser måske om en hund, der logrer med halen, og efterligner instinktivt denne handling med hånden. Forælderen kan opmuntre dette og spørge, hvad det logrende med halen betyder, og dermed skabe en forbindelse mellem den fysiske handling og følelsen af glæde i historien. En studerende, der læser instruktioner til et naturfagligt eksperiment, læser måske “hæld væsken langsomt” og demonstrerer fysisk en langsom hældebevægelse med hånden. Når de læser næste trin om at “opvarme blandingen”, kan de lave en gestus, der indikerer varme. Denne fysiske involvering hjælper med at fastholde forståelsen af sekvensen. En voksen, der læser en nyhedsartikel om en politisk debat, læser måske om en politikers kraftige benægtelse og ryster ubevidst på hovedet, hvilket spejler den vantro, der udtrykkes i teksten. Denne fysiske reaktion forstærker deres forståelse af politikerens holdning.
Tips og øvelser til at styrke den nonverbale læseforståelse
For ordblinde, der ønsker at forbedre deres tekstforståelse ved hjælp af kropssprog og mimik, er der flere praktiske råd og øvelser, der kan være nyttige. Det er vigtigt at blive bevidst om sine egne naturlige nonverbale reaktioner, mens man læser, og forsøge at koble dem til tekstens betydning. Man kan aktivt forsøge at visualisere teksten og fysisk indleve sig i de følelser eller handlinger, der beskrives. Hvis man lytter til en lydbog, kan man være opmærksom på oplæserens tonefald og forestille sig deres ansigtsudtryk og kropssprog. Når man diskuterer en tekst med andre, kan man bruge udtryksfulde nonverbale cues for at vise sin forståelse og fortolkning. Og man skal ikke være bange for at fysisk agere dele af teksten i private omgivelser for at uddybe sin forståelse.
Der findes også konkrete øvelser, der kan træne evnen til at aflæse og bruge nonverbale cues i forbindelse med tekst. En øvelse er at læse korte passager højt, mens man bevidst indarbejder relevante ansigtsudtryk og gestik. Ved at optage sig selv kan man efterfølgende reflektere over, hvordan de nonverbale cues forstærker budskabet. En anden øvelse er “tekst-charades”, hvor man læser en sætning eller et kort afsnit og derefter agerer betydningen nonverbalt for en anden person, der skal gætte. Dette kræver en dyb forståelse af teksten 10. Man kan også bruge billeder, der viser forskellige følelser eller handlinger, og forsøge at beskrive dem med ord, idet man er opmærksom på forbindelsen mellem det visuelle cue og sproget. Derefter kan man læse en tekst, der vækker lignende følelser, og se, om ens nonverbale reaktioner stemmer overens. En yderligere øvelse er “emotionel læsning”, hvor man læser den samme sætning med forskellige følelsesmæssige toner (f.eks. glad, trist, vred) og observerer, hvordan ens ansigtsudtryk og kropssprog ændrer sig. Dette kan tydeliggøre, hvordan nonverbale cues bidrager til den samlede mening. Øvelser fra undervisningsmaterialer om manglende nonverbale cues online kan også tilpasses til at fokusere på tilstedeværelsen og fortolkningen af nonverbale cues i relation til tekst 14. For eksempel kan man læse en sætning og bevidst bruge et kropssprog, der ikke stemmer overens med indholdet, for at undersøge, hvordan det påvirker forståelsen 14. Læseteater, hvor man dramatiserer tekster ved hjælp af kropssprog og mimik, er også en effektiv metode til at forbedre læseforståelsen 10.
Danske ressourcer og støttemuligheder
I Danmark er der flere organisationer, hjemmesider og hjælpemidler, der kan støtte ordblinde og deres pårørende. Ordblindeforeningen i Danmark er en national organisation, der tilbyder information, støtte og arbejder for bedre vilkår for ordblinde 1. Nota er et nationalt bibliotek, der tilbyder lydbøger, e-bøger og punktskriftmaterialer til personer med læse- og synshandicap 1. “Adgang for alle” er et gratis oplæsningsprogram, der kan bruges til hjemmesider 1. EReolen er de danske folkebibliotekers landsdækkende tilbud med e-bøger og lydbøger 1. Derudover findes der en række læse- og skriveteknologiske (LST) værktøjer som AppWriter, IntoWords og CD-ORD, der ofte inkluderer tekst-til-tale funktioner, som kan kombineres med observation af nonverbale cues 15.
Der findes også danske undervisningsmaterialer og projekter, der fokuserer på at forbedre læsefærdigheder hos ordblinde. “Ordheltene” er et eksempel på et dansk læremiddel, der kan inkorporere multisensoriske tilgange for begyndere og ordblinde læsere 11. Projektet “Læsesucces for ordblinde børn” har til formål at forbedre læseudviklingen hos ordblinde børn og kan tilbyde relevante materialer og pædagogiske indsigter 20. Det kan også være værd at undersøge, om der udbydes workshops eller kurser af ordblindeforeninger eller uddannelsesinstitutioner i Danmark, der berører strategier for nonverbal kommunikation i forbindelse med læsning.
Nedenstående tabel giver et overblik over nogle udvalgte danske ressourcer og hjælpemidler for ordblinde:
Ressource/Hjælpemiddel | Beskrivelse | Link/Kontaktinformation |
Ordblindeforeningen i Danmark | National organisation offering information, support, and advocacy for individuals with dyslexia. | https://www.ordblindeforeningen.dk/ |
Nota | National library providing audiobooks, e-books, and Braille materials for people with reading and visual impairments. | https://nota.dk/ |
Adgang for alle | Free screen reading software for websites. | |
eReolen | Digital library offering e-books and audiobooks accessible through Danish public library logins. | ereolen.dk/ |
AppWriter, IntoWords, CD-ORD | Examples of læse- og skriveteknologi (LST) software with text-to-speech and other assistive features. | https://skrivsikkert.dk/ |
Ordheltene | Example of a Danish learning resource that might incorporate multi-sensory approaches for early readers and individuals with dyslexia. | |
Læsesucces for ordblinde børn | Danish project focused on improving reading skills for dyslexic children, potentially offering relevant materials and pedagogical insights. |
Konklusion
Sammenfattende kan det siges, at kropssprog og mimik rummer et betydeligt potentiale som kompensationsstrategier for ordblinde i Danmark, der kæmper med tekstforståelse. Selvom det ikke er en erstatning for traditionelle læseteknikker eller hjælpemidler, kan den bevidste brug af nonverbale cues tilføje et værdifuldt lag af forståelse og engagement med skriftlige tekster. Ved at være opmærksom på egne og andres kropslige udtryk, efterligne handlinger og følelser fra teksten, og bruge nonverbale signaler aktivt i læseprocessen, kan ordblinde potentielt forbedre deres evne til at afkode meningen bag ordene. Kombinationen af disse strategier med de mange eksisterende danske ressourcer og teknologiske hjælpemidler kan skabe en mere tilgængelig og positiv læseoplevelse for ordblinde i Danmark. Det er vigtigt for både ordblinde selv og de fagpersoner og pårørende, der støtter dem, at udforske og eksperimentere med disse metoder for at finde de strategier, der virker bedst i den enkelte situation.