april 21, 2025

Læsegrupper der virker: Din guide til bedre studiesamarbejder

1. Introduktion: Styrken ved at studere sammen

Velkommen til denne guide, der er designet til at hjælpe dig som universitetsstuderende i Danmark med at navigere i og få mest muligt ud af studiesamarbejder, specifikt ‘study buddies’ (studievenner) og læsegrupper. Gruppearbejde er en udbredt og ofte central del af mange videregående uddannelser i Danmark, både som en faglig arbejdsform og som et socialt omdrejningspunkt.1 Faktisk oplever langt de fleste studerende, mellem 80 og 90 %, at indgå i en eller flere studie- eller projektgrupper i løbet af deres uddannelse.1 For mange, især nye studerende, udgør studiegruppen en primær indgang til både det faglige pensum og det sociale liv på studiet.1

At studere sammen med andre rummer et stort potentiale for både faglig fordybelse og personlig udvikling. Det kan føre til dybere læring, øget motivation, bedre trivsel og opbygning af værdifulde netværk. Velfungerende studiegrupper opstår dog sjældent af sig selv; de kræver en bevidst indsats, klare aftaler og gode strategier fra alle involverede parter.2 Universiteterne betragter i stigende grad studiegrupper som et vigtigt pædagogisk redskab. Formålet rækker ud over blot at løse en konkret opgave; det handler om at udvikle dybere faglig forståelse, styrke den faglige identitet og opbygge essentielle samarbejdskompetencer.1 Gennem gruppearbejdet trænes evnen til at kommunikere, argumentere, give og modtage feedback, og håndtere uenigheder – færdigheder, der er højt værdsat både under studiet og i det fremtidige arbejdsliv.3 At lære hvordan man samarbejder effektivt om faglige problemstillinger, er således en central del af læringsudbyttet.3

Den udbredte anbefaling af at anvende strukturerede metoder som forventningsafstemning, gruppekontrakter og klare rammer 2 afspejler en vigtig erkendelse: Ustruktureret gruppearbejde medfører ofte udfordringer som frustration, konflikter og ulige arbejdsfordeling.7 Succesfuldt samarbejde er altså ikke en selvfølge, men et resultat af bevidste valg og processer. Denne guide vil give dig konkrete redskaber og råd til at etablere og vedligeholde frugtbare studiesamarbejder, så du kan høste de mange gevinster, som et godt samarbejde tilbyder.

2. Forstå samarbejdsformerne: ‘Study buddies’ vs. Læsegrupper

For at kunne vælge og udnytte den rette samarbejdsform er det vigtigt at forstå de gængse begreber og deres potentiale.

Definitioner

  • Læsegruppe/Studiegruppe: Dette er den mest almindelige betegnelse for et fagligt arbejdsfællesskab, hvor en gruppe studerende – typisk 3-6 personer 2 – mødes uden for den skemalagte undervisning. Formålet er at bearbejde og diskutere faglige problemstillinger, ofte med udgangspunkt i pensumtekster, som forberedelse til undervisning eller eksamen.1 Afhængigt af uddannelse og behov kan gruppen også fokusere på fælles opgaveskrivning, projektarbejde, eksamenslæsning eller gensidig faglig sparring.1 Studiegrupper kan være en obligatorisk del af studiet på nogle uddannelser, mens de på andre er helt frivillige og op til de studerende selv at danne.2 Grundlæggende betragtes læsegruppen som et professionelt, forventningsafstemt samarbejde med et fagligt fokus.2
  • Study Buddy (Studieven): Dette begreb dækker typisk over et tættere samarbejde mellem to studerende. Selvom det ikke defineres eksplicit i de undersøgte materialer, kan det forstås som en mindre, potentielt mere uformel, version af en læsegruppe. Fokus ligger ofte på gensidig støtte, fælles læsning af specifikke tekster, sparring på opgaver eller forberedelse til en bestemt eksamen. Diskussioner om optimal gruppestørrelse peger på, at to personer kan udgøre en sårbar enhed for en læsegruppe 9, men netop denne tætte konstellation kan være styrken ved et ‘study buddy’-samarbejde, hvor den personlige og sociale relation også kan spille en større rolle.

De Mange fordele ved studiesamarbejder

Uanset om man vælger at samarbejde i par eller i en større gruppe, er der en lang række potentielle gevinster at hente, både fagligt og personligt.

Akademisk udbytte

  • Øget Motivation og Forpligtelse: At arbejde sammen med fagfæller kan i sig selv virke motiverende.5 Samarbejdet skaber en social forpligtelse og faste deadlines, som kan gøre det lettere at få læst og bearbejdet stoffet, især sammenlignet med at arbejde alene, hvor man kun er ansvarlig over for sig selv.5
  • Dybdeforståelse gennem Aktiv Læring: Studiesamarbejder faciliterer aktiv læring. Når man diskuterer, forklarer, argumenterer og anvender stoffet sammen med andre, bearbejdes det på et dybere niveau, end hvis man blot læser passivt.5 Diskussioner og fælles bearbejdning af faglige problemstillinger fører til ny indsigt og en mere solid forståelse.9 Man får mulighed for at afprøve og anvende teorier og metoder i praksis.2 Flere hjerner og øjne ser ofte flere nuancer og interessante pointer i materialet.9
  • Eksplicitering af Tavs Viden: Noget af det, man selv anser for selvfølgeligt, er det ikke nødvendigvis for andre gruppemedlemmer. Når man skal forklare sine tanker og sin forståelse for andre, tvinges man til at eksplicitere viden, der ellers ville forblive tavs og ubevidst. Denne proces gør viden mere konkret og anvendelig, f.eks. til eksamen.9 Evnen til at formulere sig klart og forståeligt for andre skærpes.9
  • Forskellige Perspektiver Beriger: En gruppe bestående af flere studerende bringer flere synspunkter, argumenter, eksempler og konstruktive indvendinger i spil.9 Forskellighed i gruppen, f.eks. i personlighed eller tilgang til stoffet, kan være en stor styrke, da det udfordrer vanetænkning og åbner for nye vinkler på det faglige.2
  • Bedre Eksamensresultater og Akademiske Færdigheder: Udbyttet af en velfungerende læsegruppe viser sig ofte i forbedrede eksamensresultater.9 Gruppen giver mulighed for at træne eksamensoplæg foran hinanden 2 og teste hinandens viden.2 Samtidig udvikles vigtige akademiske færdigheder som argumentationsteknik 5, kritisk tænkning 9, metodekritik 9 og en dybere forståelse for, hvordan akademiske tekster er opbygget.9 Man kan også lære nye og effektive studieteknikker af hinanden.2

Socialt og personligt udbytte

  • Social Støtte og Netværk: Studiegruppen tilbyder et rum for at danne sociale relationer med medstuderende.20 Man kan støtte hinanden både fagligt og menneskeligt gennem studiets op- og nedture.1 Det at have nogen at dele udfordringer med kan mindske følelsen af at stå alene.5 For mange studerende fungerer studiegruppen som et centralt socialt holdepunkt på studiet 1 og kan skabe en følelse af tryghed.19
  • Trivsel og Tilhørsforhold: Deltagelse i studiegrupper kan styrke den sociale trivsel og følelsen af at høre til på studiet.3 Der er en klar sammenhæng mellem social og faglig trivsel; når man trives socialt i sin gruppe, smitter det ofte positivt af på det faglige engagement og omvendt.3 Dette er vigtigt, da trivsel og tilhørsforhold er faktorer, der kan bidrage til at forebygge frafald fra studiet.4
  • Udvikling af Samarbejds- og Kommunikationskompetencer: Gruppearbejde er en effektiv arena for at udvikle essentielle samarbejdskompetencer.2 Man lærer at kommunikere konstruktivt 2, acceptere andres synspunkter, give og modtage hjælp, forhandle 3 og håndtere uenigheder på en respektfuld måde.6 Man får erfaring med forskellige arbejdsprocesser 2, hvilket er værdifuld træning til det fremtidige arbejdsliv, hvor teamwork ofte er afgørende.3
  • Personlig Udvikling: Samarbejdet i en gruppe giver mulighed for at lære sig selv bedre at kende – at identificere egne styrker og svagheder i en arbejdsmæssig kontekst.8 Man kan blive eksponeret for og tilegne sig nye læringsstile og arbejdsmetoder.22

Det er værd at bemærke den tætte forbindelse mellem de faglige og sociale aspekter. Undersøgelser peger på, at social trivsel og et godt socialt klima i gruppen, præget af tryghed og gode relationer, danner grundlaget for åben faglig diskussion, risikovillighed og dermed dybere læring.1 Omvendt kan fælles faglige succesoplevelser styrke gruppens sociale sammenhold. En velfungerende studiegruppe bør derfor aktivt pleje både de faglige mål og de sociale relationer for at realisere sit fulde potentiale.

Desuden spiller studiegrupper en potentielt vigtig rolle i at fastholde studerende på uddannelsen. Især for studerende, der oplever faglige udfordringer, kan studiegruppen tilbyde et afgørende fagligt og socialt sikkerhedsnet, der øger motivationen og mindsker isolation.3 Aktiv deltagelse i velfungerende studiegrupper kan derfor ses som en proaktiv strategi for at øge sandsynligheden for at gennemføre studiet.

3. Sådan finder du dine studiepartnere eller danner en gruppe

At finde de rette personer at samarbejde med er et afgørende første skridt. Processen kan variere afhængigt af din uddannelse og institution.

Strategier for gruppedannelse

  • Institutionens Rolle: På nogle uddannelser tager institutionen eller underviserne aktivt del i gruppedannelsen. Det kan ske gennem obligatorisk gruppedannelse ved semesterstart, hvor grupper sammensættes tilfældigt 24 eller baseret på specifikke kriterier som fagligt niveau, sprogkundskaber, køn, personlighedstyper eller ambitionsniveau.4 Undervisere kan også facilitere processen i de første uger 2, eller der kan være faste studiegrupper tilknyttet holdundervisning eller seminarer.1 Hvis der ikke er en fast procedure på dit studie, kan det være en god idé at spørge en underviser eller studievejledningen, om de kan hjælpe med at facilitere dannelsen af grupper.2
  • Eget Initiativ: Ofte er det dog overladt til de studerende selv at finde sammen i grupper.2 Her er det vigtigt at være proaktiv, især tidligt i studiet.23 Tag selv initiativ til at kontakte medstuderende, du tænker, kunne være et godt match. Overvej, hvem der fagligt eller personligt kunne supplere dig godt.2 En mulighed er at efterlyse en læsemakker eller en gruppe via sociale medier for din årgang, f.eks. en Facebook-gruppe 24, eller simpelthen at spørge rundt til undervisningen.24

Hvor skal du lede?

  • I og Omkring Undervisningen: Vær opmærksom på dine medstuderende under forelæsninger, øvelsestimer, og når undervisere opfordrer til korte diskussioner i mindre grupper (“summegrupper”).1 Introforløb og studiestartsaktiviteter er oplagte muligheder for at lære potentielle samarbejdspartnere at kende.23
  • Sociale og Faglige Fællesskaber: Udnyt de sociale arrangementer på campus, studentercaféer 21, studenterforeninger med faglige eller sociale formål 21, eller frivilligt arbejde relateret til studiet.21
  • Digitale Platforme: Mens der ikke er én dominerende national platform til at finde studiegrupper i Danmark 28, kan digitale kanaler stadig spille en rolle. Årgangens uformelle Facebook-gruppe nævnes som et sted at efterlyse makkere.24 Nogle institutioners læringsplatforme (som itslearning 12) kan potentielt have funktioner til gruppedannelse eller kommunikation. Online fora som Reddit har tråde, hvor studerende diskuterer og søger grupper 26, hvilket indikerer et behov. Når gruppen er dannet, findes der mange digitale værktøjer til at organisere samarbejdet, f.eks. Flock, TeamViewer, TeamUp til kommunikation og planlægning 31, eller Doodle, Facebook-grupper, OneDrive, og diverse quiz- og flashcard-apps til specifikke opgaver.5

Det er tydeligt, at der eksisterer et spændingsfelt mellem den institutionelt styrede gruppedannelse og det frie valg. Styret dannelse kan fremme diversitet og sikre, at alle bliver en del af en gruppe, men risikerer at skabe dårlige match.4 Selvvalg giver mulighed for at finde partnere baseret på kemi og fælles ambitioner, men kan føre til mere homogene grupper og efterlade nogle studerende udenfor.2 Uanset hvilken model der anvendes på dit studie, er det vigtigt at engagere sig i processen. Hvis gruppen er tildelt, så gå ind i samarbejdet med et åbent sind og fokus på at få det bedste ud af det. Hvis du selv skal danne gruppen, kræver det en aktiv og opsøgende indsats for at undgå at blive “den sidste i stolelegen” 32 eller ende i en gruppe, der ikke matcher dine behov. Vær ikke bange for at tage initiativ.

Vælg med omhu: Kriterier for et godt match

Når du selv har indflydelse på valget af samarbejdspartnere, er der flere faktorer at overveje:

  • Faglighed og Ambitioner: Søg gerne partnere, der deler dine faglige interesser 5 og har et ambitionsniveau, der matcher dit eget.2 Vær tydelig omkring dine egne mål med samarbejdet.9
  • Arbejdsmoral og Læringsstil: En nogenlunde ensartet arbejdsmoral kan lette samarbejdet.5 Forskellige læringsstile kan dog også være en styrke 22, men store forskelle i forventet arbejdsindsats kan skabe konflikter.12
  • Personlighed og Diversitet: En gruppe med forskellige personlighedstyper kan være dynamisk og udfordrende på en positiv måde.2 Heterogene grupper, hvor medlemmerne tænker forskelligt, kan give bredere perspektiver og træne kommunikationsevner.4 Samtidig er det vigtigt, at der er en vis grad af fælles grundlag og mulighed for at spejle sig i hinanden.4
  • Venskab vs. Professionalisme: Selvom det kan virke oplagt at danne gruppe med sine bedste venner, advarer flere kilder imod det.2 En studiegruppe er et professionelt arbejdsfællesskab, og det kan være svært at holde fokus på det faglige, hvis de private relationer fylder for meget.2
  • Gruppens Størrelse: Som nævnt anbefales 4-5 medlemmer ofte til læsegrupper for at sikre både diversitet og effektivitet.9 To kan være for sårbart ved sygdom eller uenighed 9, mens seks eller flere kan gøre det svært for alle at komme til orde og deltage aktivt.2 Et lige antal medlemmer kan være en praktisk fordel, hvis I ofte arbejder sammen to og to.2 Større grupper på 7-8 personer kan dog også anvendes bevidst for at simulere arbejdsvilkår i erhvervslivet.4

4. Grundlaget for succes: Etablering af en velfungerende gruppe

Når gruppen er dannet, er det afgørende at investere tid i at etablere et solidt fundament for samarbejdet. Dette er ikke spildt tid, men en investering, der kan forebygge mange senere problemer.

Den rette størrelse

Som diskuteret i forrige afsnit, er gruppens størrelse en vigtig faktor. Mens 4-5 personer ofte fremhæves som ideelt for læsegrupper 9, afhænger det optimale antal af gruppens formål og arbejdsform.2

Klare mål og fælles formål

Det er essentielt, at I som gruppe bliver enige om, hvad jeres primære formål er.2 Skal I primært:

  • Diskutere og forstå pensumtekster?
  • Løse øvelsesopgaver sammen?
  • Skrive en fælles opgave eller et projekt?
  • Forberede jer til en specifik eksamen?
  • Fungere som et fagligt og socialt sparringsnetværk?

Definér også jeres ambitionsniveau. Hvad sigter I efter at opnå fagligt?.2 Klare mål skaber fokus og retning for gruppens arbejde.9

Forventningsafstemningens kunst

En grundig forventningsafstemning på det første møde er altafgørende for at undgå misforståelser og frustrationer senere hen.2 Diskuter åbent og ærligt jeres forventninger til hinanden og til samarbejdet på punkter som:

  • Møder: Hvor ofte skal I mødes? Hvornår på dagen/ugen? Hvor længe ad gangen? Hvor skal møderne foregå (fysisk/online)? 2
  • Forberedelse: Hvad er minimumskravet til forberedelse inden hvert møde?.9 Enighed om forberedelse er afgørende for at opretholde et højt fagligt niveau i diskussionerne.9 Hvad gør I, hvis et medlem gentagne gange møder uforberedt op? 22
  • Arbejdsindsats og Ambitioner: Hvor meget tid og energi forventer hver især at investere? Er der enighed om ambitionsniveauet for det fælles arbejde eller den fælles opgave? 2
  • Kommunikation: Hvordan foregår kommunikationen mellem møderne (f.eks. mail, chat, Messenger)? Hvor hurtigt forventes der svar? Hvordan og hvornår melder man afbud til et møde? 5
  • Balance mellem Fagligt og Socialt: Hvordan skal balancen være? Er gruppen primært et fagligt arbejdsfællesskab, eller er der også plads til social hygge? Skal der afsættes specifik tid til smalltalk i starten af møderne? 2

Gruppekontrakten som værktøj

For at sikre klarhed og forpligtelse anbefales det kraftigt at nedfælde jeres aftaler i en skriftlig gruppekontrakt, som alle medlemmer godkender.2 Kontrakten fungerer som gruppens fælles hukommelse og et referencepunkt, I kan vende tilbage til, hvis der opstår uenigheder eller tvivl om aftalerne.2 Flere institutioner og platforme tilbyder skabeloner til gruppekontrakter.2 Vigtige punkter at inkludere kan være:

  • Gruppens formål og mål
  • Rammer for møder (tid, sted, frekvens)
  • Forventninger til forberedelse og deltagelse
  • Kommunikationsaftaler (mellem møder, afbud)
  • Eventuel rollefordeling
  • Procedurer for feedback
  • Strategier for konflikthåndtering (Hvad gør I ved uenighed? Hvad hvis aftaler ikke overholdes?) 22

Processen med at udarbejde kontrakten er ofte lige så værdifuld som selve dokumentet. Den tvinger jer til at have de vigtige, og potentielt svære, samtaler om jeres forventninger tidligt i forløbet. Dette er en effektiv måde at forebygge mange af de typiske konflikter, der kan opstå senere omkring f.eks. arbejdsindsats, mødetider eller forberedelse.10 Se derfor kontrakten som et essentielt redskab for gruppens sundhed og levetid.

Struktur og roller

For at sikre effektive møder og fremdrift i arbejdet er struktur vigtigt:

  • Dagsorden: Lav en dagsorden til hvert møde.2 Det skaber overblik, holder fokus på de relevante punkter og hjælper med at styre tiden. En god dagsorden kan udarbejdes ved at overveje: Hvad skal vi nå i dag? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan griber vi det bedst an?.9
  • Roller: Overvej at indføre nogle faste roller, som eventuelt kan gå på skift.2 Dette kan sikre, at vigtige funktioner varetages og giver medlemmerne mulighed for at udvikle forskellige kompetencer. Eksempler på roller:
    • Ordstyrer/Mødeleder/Facilitator: Holder styr på dagsordenen og tiden, sikrer at alle kommer til orde, og leder diskussionen.9
    • Referent: Tager noter under mødet og sørger for, at aftaler og beslutninger bliver skrevet ned og evt. delt.2
    • Andre roller kan være “idemager”, “kritiker”, “strukturansvarlig”, “social tovholder” etc..22 At rollerne går på skift kan forhindre, at enkelte personer altid påtager sig de samme opgaver og kan stimulere dynamikken i gruppen.2
  • Referat: Sørg for at nedskrive vigtige beslutninger, aftaler og deadlines fra hvert møde. Dette kan gøres i et fælles online dokument (f.eks. Google Docs, OneNote, Word Online), så alle har adgang til gruppens “fælles hukommelse”.2

Selvom en klar struktur er afgørende, er det også vigtigt at bevare en vis fleksibilitet. Gruppens behov kan ændre sig over tid, og dynamikken udvikler sig. Derfor er det en god idé at indbygge løbende evaluering af samarbejdet, hvor I kan tage jeres aftaler og arbejdsformer op til revision.2 En for rigid struktur, der ikke kan tilpasses, risikerer at blive en spændetrøje.8 Planlæg faste tidspunkter – f.eks. efter en større opgave eller midtvejs i et semester – hvor I evaluerer, hvad der fungerer godt, og hvad der kan justeres i jeres samarbejde og jeres gruppekontrakt.

5. Effektive metoder til gruppestudie: Fra tekstlæsning til eksamenstræning

Når fundamentet er på plads, handler det om at udnytte gruppens potentiale gennem effektive arbejdsmetoder. Fokus bør altid ligge på aktiv bearbejdning af stoffet frem for passiv gennemgang.5

Aktiv bearbejdning af pensum

At læse og diskutere pensumtekster er en kerneaktivitet i mange læsegrupper. For at opnå dyb forståelse er det gavnligt at angribe teksterne fra flere vinkler og med forskellige metoder.5 En effektiv læsegruppe varierer sine metoder afhængigt af tekstens type, sværhedsgrad og formålet med læsningen.

  • Forskellige Tilgange til Tekster:
    • Forståelse og Referat: Sikre en grundlæggende fælles forståelse af tekstens hovedpointer og indhold. Hvad handler teksten om? Hvad er de centrale budskaber?.9 Dette er ofte et nødvendigt første skridt, især ved komplekst stof.9
    • Analyse: Gå i dybden med tekstens opbygning og argumentation. Undersøg brugen af begreber, teorier og metoder. Analysér argumentationsstrukturen – hvad er påstande, belæg, hjemler?.5 Man kan f.eks. orientere sig i Toulmins argumentationsmodel.5
    • Diskussion og Kritik: Diskutér uklarheder, styrker og svagheder ved teksten. Udforsk forskellige tolkningsmuligheder.5 Vær ikke bange for faglig uenighed; det kan fremprovokere stærkere argumenter og dybere bearbejdning af stoffet. Målet er ikke nødvendigvis at blive enige.9
    • Perspektivering: Sæt teksten i en bredere kontekst. Relatér den til andre tekster, teorier eller fagets overordnede temaer.9 Diskutér tekstens relevans for faget eller specifikke problemstillinger.5 Overvej tekstens historiske kontekst – hvordan blev den modtaget, og hvordan har fagets syn på emnet udviklet sig?.9
    • Eksemplificering: Gør teorien konkret ved at finde eksempler fra virkeligheden, der illustrerer eller udfordrer tekstens pointer og begreber.9 Eller omvendt: Anvend tekstens teori på konkrete cases eller empiri.
    • Modelbrug og -kritik: Hvis faget anvender specifikke modeller (f.eks. matematiske, statistiske, teoretiske), så arbejd med at forstå og anvende disse modeller korrekt. Diskutér modellens styrker, svagheder og anvendelsesmuligheder. Dette træner metodekritik.9
  • Teknikker til Tekstgennemgang i Gruppen:
    • Præsentation af Hovedpointer: Hvert medlem forbereder og fremlægger kort de vigtigste pointer fra en tekst som oplæg til diskussion.5
    • Fordeling af Tekster: Del et større pensum mellem jer, så hver person læser én eller få tekster grundigt og udarbejder et resumé eller noter, der præsenteres for resten af gruppen.5
    • Fælles Noter/Resuméer: Udarbejd i fællesskab noter eller resuméer af de læste tekster. Dette skaber et værdifuldt fælles vidensgrundlag, som kan bruges til repetition og eksamensforberedelse.1
    • Stikordsmetoden: Hvert medlem skriver 3-4 centrale stikord til teksten. Sammenlign og diskuter derefter ligheder og forskelle i jeres valg af stikord for at få en fælles forståelse af tekstens kerne og kategorisere den.5
    • Spørgsmål til Stoffet: Forbered individuelle spørgsmål til teksten (f.eks. ting I undrer jer over eller er i tvivl om). Besvar og diskuter spørgsmålene i fællesskab, evt. i et delt dokument.5
    • “Djævelens Advokat”: Del gruppen op, så nogle skal forsvare tekstens pointer, mens andre skal agere kritikere (“djævelens advokater”). Efter diskussionen kan I samlet vurdere tekstens styrker og svagheder.5
    • Husk Materialerne: Hav altid de relevante tekster med til møderne, og tag noter undervejs i diskussionerne.9

Gensidig læring og opgaveløsning

  • Udspørgning og Testning: Brug gruppen til aktivt at teste hinandens viden og forståelse af stoffet.2 Dette er en effektiv måde at identificere huller i viden og forberede sig til eksamen.
  • Fælles Opgaveløsning: Arbejd sammen om at løse øvelsesopgaver, analysere cases eller diskutere problemstillinger stillet i undervisningen.
  • Samarbejde om Skriftlige Opgaver: Overvej at skrive større opgaver eller projekter sammen.1 Dette kræver et velfungerende samarbejde og evne til at gå på kompromis, men kan også give et stærkere resultat og en mindre isoleret skriveproces.5 Fordele og ulemper ved at skrive sammen versus alene bør overvejes nøje.5
  • Sparringsgruppe: Et alternativ eller supplement til fællesskrivning er en sparringsgruppe. Her arbejder I på hver jeres individuelle projekt, men mødes for at støtte hinandens processer, give feedback på udkast, diskutere udfordringer og holde hinanden fast på deadlines.5 Dette kombinerer fordelene ved individuel frihed med faglig sparring og social støtte.
  • Digitale Værktøjer: Udnyt digitale værktøjer til fælles arbejde. Word Online eller Google Docs muliggør samskrivning i realtid. OneDrive, Google Drive eller Dropbox er gode til at dele filer. Evernote kan bruges som et fælles workspace til noter og idégenerering. Microsoft To Do eller Trello kan hjælpe med at holde styr på opgaver.5 Ved online møder via Zoom eller Teams kan skærmdeling bruges til at arbejde sammen om et dokument eller en præsentation.5

Feedback der rykker

At give og modtage feedback er en central del af læringsprocessen i en studiegruppe. Det er mere end blot at udtrykke en mening; det er en struktureret proces, der kan forbedre både det faglige produkt og samarbejdet.2

  • Konstruktiv Peer-Feedback: Brug gruppen til systematisk at give hinanden feedback på skriftlige udkast, præsentationer eller faglige argumenter.2
  • Principper for God Feedback:
    • Vær Konkret og Begrundet: Peg på specifikke styrker og svagheder, og forklar hvorfor du mener, som du gør.13
    • Vær Konstruktiv: Fokusér på, hvordan arbejdet kan forbedres. Giv forslag til ændringer.34
    • Balanceret: Anerkend det, der fungerer godt, samtidig med at du påpeger forbedringspotentiale.34
    • Fokus på Sagen: Kommentér på det faglige indhold og formen, ikke på personen bag.13
    • Respektfuld Modtagelse: Lyt åbent til feedbacken. Stil uddybende spørgsmål for at sikre forståelse. Husk, at du har ret til at være uenig, men argumentér fagligt for dit synspunkt.13

Forberedelse til præsentationer og eksaminer

  • Øv Oplæg Sammen: Brug gruppen som et trygt forum til at øve mundtlige oplæg og præsentationer, f.eks. til eksamen.2 Giv hinanden feedback på både indhold og formidling.
  • Fælles Oplæg: Hvis I skal holde et oplæg som gruppe, så sørg for at lave ét samlet og sammenhængende oplæg, frem for individuelle dele sat sammen. Øv det grundigt igennem sammen, planlæg overgangene mellem talere, og sørg for, at alle bidrager aktivt.5
  • Eksamenslæsning i Gruppen: Gruppen kan være en stor støtte i eksamensperioden.5 Brug de fælles noter og resuméer 5, diskutér centrale temaer, test hinanden, og motivér hinanden gennem den ofte krævende proces.

6. Navigering i gruppedynamikken: Kommunikation, lonflikter og engagement

Et velfungerende fagligt samarbejde bygger på god kommunikation, evnen til at håndtere forskelligheder og uenigheder konstruktivt, samt et engagement fra alle medlemmer.

Byg broer med kommunikation

Effektiv og respektfuld kommunikation er limen, der holder gruppen sammen.

  • God Tone og Gensidig Respekt: Grundlæggende er det vigtigt at tale pænt til hinanden, udvise respekt for hinandens synspunkter og bidrag, også når I er uenige.2
  • Aktiv Lytning: Øv jer i at lytte aktivt – det vil sige at lytte for at forstå den andens perspektiv, uden at afbryde eller mentalt forberede jeres eget modargument imens.6
  • Tydelig og Konstruktiv Tale: Formuler jeres egne synspunkter klart og præcist.6 Vær direkte, men altid konstruktiv i jeres feedback og kritik.34 Brug “jeg”-udsagn (“Jeg oplever, at…”, “Jeg forstår det som…”) frem for generaliseringer eller anklager (“Du gør altid…”, “Man kan ikke…”).13 Stil åbne spørgsmål (hvad, hvorfor, hvordan) for at fremme dialog og forståelse.13
  • Professionelt Fokus: Husk, at studiegruppen er et professionelt arbejdsfællesskab. Se kommunikationen som træning i de færdigheder, der også kræves i arbejdslivet.22

Håndtering af forskelligheder

En gruppe består af individer med forskellige styrker, svagheder, personligheder og måske også forskellige behov eller udfordringer. At håndtere denne diversitet er nøglen til at udnytte gruppens potentiale.

  • Anerkend og Udnyt Styrker: Se forskellighed som en ressource.2 Identificér og anerkend hinandens styrker – nogle er måske gode til at strukturere, andre til at idégenerere, researche eller skrive.8 Fordel opgaver og roller, så I udnytter disse styrker bedst muligt.
  • Sikring af Lige Deltagelse: Vær opmærksom på, at alle i gruppen bliver hørt og får mulighed for at bidrage.2 Undgå situationer, hvor enkelte medlemmer dominerer samtalen, mens andre bliver passive eller ignorerede.9 Brug eventuelt strukturerede runder, hvor alle får taletid 13, eller lad en facilitator sikre en balanceret deltagelse.10 Vær bevidst om potentielle statusforskelle i gruppen.10
  • Inklusion og Særlige Behov: Etabler grundregler, der fremmer et inkluderende miljø.38 Vær særligt opmærksom, hvis der er studerende i gruppen med særlige udfordringer eller behov (f.eks. ordblindhed, funktionsnedsættelser, psykisk sårbarhed). Åbenhed og konkret dialog om, hvordan I bedst støtter hinanden, er vigtig.38 Studerende med funktionsnedsættelser kan have adgang til støttemuligheder som Specialpædagogisk Støtte (SPS), der kan inkludere hjælpemidler (f.eks. læse-skrive-teknologi som IntoWords 39, adgang til studiematerialer via Nota 39) og studiestøttetimer.39 Disse ressourcer kan potentielt også inddrages i gruppearbejdet efter aftale. Ordblindeforeningen tilbyder desuden guides med specifikke studie- og notatteknikker.41 Det afgørende er gensidig respekt og villighed til at tilpasse samarbejdsformen.42

Når uenighed opstår: Konstruktiv konflikthåndtering

Konflikter og uenigheder er uundgåelige i ethvert samarbejde. Det afgørende er ikke at undgå dem for enhver pris, men at lære at håndtere dem konstruktivt.10 Faktisk kan faglig uenighed, hvis den håndteres respektfuldt, føre til dybere læring og stærkere argumenter.9 At være konfliktsky og lade problemer ligge uløst kan derimod fastholde uhensigtsmæssige dynamikker.34

  • Identificér Konfliktens Rod: Når en konflikt opstår, så prøv at finde ud af, hvad den egentlig handler om.10 Skyldes den:
    • Faglige uenigheder: Forskellige fortolkninger af pensum, uenighed om metode eller analysens retning?
    • Uklare forventninger: Forskellige opfattelser af ambitionsniveau, arbejdsindsats, deadlines eller roller? 13
    • Processuelle problemer: Uenighed om mødets struktur, kommunikationsformer eller arbejdsdeling?
    • Personlige faktorer: Dårlig kemi, misforståelser, stress eller personlige problemer, der påvirker samarbejdet? 12
    • Rammerne: Opleves gruppens rammer som begrænsende eller utilstrækkelige? 13
  • Strategier og Modeller til Konfliktløsning:
    • Åben og Ærlig Dialog: Det vigtigste skridt er at tage konflikten op åbent og respektfuldt.11 Tal med hinanden, ikke om hinanden bag ryggen.34
    • Genbesøg Aftaler: Se på jeres gruppekontrakt eller tidligere aftaler. Var de klare nok? Skal de justeres eller genforhandles?.11
    • Faciliteret Runde: En neutral person (f.eks. en underviser, instruktor eller et gruppemedlem på skift) kan styre en runde, hvor hver part får mulighed for at udtrykke sit synspunkt uden afbrydelser, mens de andre lytter aktivt.10 Facilitatoren kan opsummere til sidst.
    • Aktiv Lytning i 3 Trin: En model til at sikre gensidig forståelse: 1) Den ene side af konflikten forklarer sit synspunkt, mens den anden lytter uden at afbryde. 2) Den anden side forklarer sit synspunkt, mens den første lytter. 3) Hver side skal nu med egne ord gengive den anden sides synspunkter på en måde, som modparten kan godkende. Dette skaber et grundlag for at finde en fælles løsning.10
    • Forstå Gruppens Udviklingsfaser (Tuckmans Model): Grupper gennemgår typisk forskellige faser: Forming (etablering, usikkerhed), Storming (konflikter, uenigheder opstår), Norming (aftaler landes, fælles mål), Performing (effektivt samarbejde), og Adjourning (afslutning).10 At anerkende, at ‘storming’-fasen med konflikter er normal, kan afdramatisere situationen. Udfordringen er at komme konstruktivt igennem den og videre til ‘norming’ og ‘performing’.10 Der findes værktøjer til at støtte gruppen i hver fase.34
    • Kend Jeres Konfliktstile: Bliv bevidste om, hvordan I typisk reagerer i konfliktsituationer. Er I tilbøjelige til at kæmpe for jeres sag (konkurrence), søge kompromis, trække jer (undgåelse), give efter (tilpasning), eller søge en løsning, der tilgodeser alles behov (samarbejde)?.13 Bevidsthed om disse stile kan hjælpe jer med at håndtere konflikter mere hensigtsmæssigt.
    • Girafsprog (Ikkevoldelig Kommunikation): En metode til at kommunikere respektfuldt under konflikt. Fokusér på at udtrykke egne observationer (konkret adfærd), følelser, behov og ønsker/anmodninger. Bliv på egen banehalvdel, lyt aktivt, respekter den anden, tag ansvar for egne følelser, stil åbne spørgsmål, og fokusér på problemet, ikke personen.13
  • Hvornår skal man søge hjælp udefra? Hvis konflikten kører i hårdknude, og I ikke selv kan finde en løsning, er det vigtigt at søge hjælp. Kontakt jeres underviser, en studievejleder eller en eventuel gruppekonsulent tilknyttet jeres uddannelse.11 Gør det gerne tidligt, inden problemerne vokser sig for store.11 Vær opmærksom på, at studievejledningen typisk kan rådgive om processen og samarbejdet, men sjældent har mandat til at ændre på gruppesammensætningen.22

Evnen til at tale om selve samarbejdet – det vil sige at metakommunikere – er afgørende for at navigere i gruppedynamikken. Løbende evalueringer 2, brug af modeller til at forstå processerne 10, og åben dialog om, hvad der fungerer godt og skidt, er essentielle værktøjer. En velfungerende gruppe fokuserer ikke kun på den faglige opgave, men også på selve samarbejdsprocessen.

7. Almindelige udfordringer og hvordan I overkommer dem

Selv i de bedste grupper kan der opstå udfordringer. At kende de typiske faldgruber og have strategier til at håndtere dem er afgørende for at holde samarbejdet på sporet.

Typiske faldgruber

Baseret på erfaringer og undersøgelser 7 er her nogle af de mest almindelige udfordringer i studiegrupper:

  • Sociale Distraktioner: Samværet bliver så hyggeligt, at det faglige fokus forsvinder. Dette er en særlig risiko, hvis gruppen primært består af gode venner.2
  • Ubalance i Arbejdsindsats (‘Free-riding’): Nogle medlemmer bidrager markant mindre end andre, enten pga. manglende motivation, evner, tid eller dårlig organisering. Dette efterlader ofte de mere engagerede medlemmer med en uforholdsmæssig stor arbejdsbyrde.7
  • Personlige Konflikter og Dårlig Kemi: Personligheder støder sammen, der opstår misforståelser, irritation eller decideret ‘drama’.7
  • Manglende Forberedelse: Medlemmer møder gentagne gange uforberedte op til møderne, hvilket sænker det faglige niveau og spilder de andres tid.22
  • Dominans og Manglende Taletid: Enkelte medlemmer dominerer diskussionerne og levner ikke plads til andre, mens mere stille medlemmer har svært ved at komme til orde.9
  • Faglige eller Processuelle Uenigheder: Gruppen kan køre fast i uenigheder om, hvordan en opgave skal forstås eller løses, hvilken teori eller metode der skal anvendes, eller hvordan samarbejdet skal organiseres.9
  • Logistiske Problemer: Praktiske udfordringer med at finde fælles mødetider, egnede lokaler eller koordinere online møder.
  • Konfliktskyhed: Gruppen undlader at tage fat om problemer og uenigheder af frygt for dårlig stemning, hvilket ofte lader frustrationerne vokse under overfladen.34
  • Uklarhed om Mål og Rammer: Manglende klarhed over gruppens formål, opgavens krav eller de interne aftaler kan føre til frustration og ineffektivitet.10
  • Usikkerhed og Imposter Syndrom: Nogle studerende kan føle sig usikre på egne faglige evner i gruppesammenhæng, være bange for at sige noget forkert, eller føle, at de ikke hører til (‘imposter syndrom’).14

Praktiske løsninger og strategier

Heldigvis findes der måder at håndtere disse udfordringer på. Mange af løsningerne bygger på de principper, der allerede er nævnt for etablering og vedligeholdelse af gruppen:

  • Åben og Ærlig Dialog: Den vigtigste løsning er ofte at turde tale om problemerne. Tag udfordringerne op i gruppen på en åben, ærlig og respektfuld måde.11 Brug konstruktive kommunikationsteknikker (se afsnit 6).13 Vær konkret omkring, hvad du oplever som et problem.38
  • Brug Jeres Aftaler (Kontrakten): Gå tilbage til jeres gruppekontrakt og de forventninger, I afstemte i starten.11 Er der punkter, der ikke bliver overholdt? Var aftalerne for uklare? Brug kontrakten som udgangspunkt for en diskussion om, hvordan I kommer tilbage på sporet eller justerer aftalerne.
  • Løbende Evaluering og Justering: Hold regelmæssige statusmøder, hvor I ikke kun taler om det faglige, men også evaluerer selve samarbejdsprocessen.2 Hvad fungerer godt? Hvad kan forbedres? Vær villige til at justere jeres aftaler, roller eller arbejdsmetoder undervejs.2
  • Tydelig Struktur og Rollefordeling: Hvis arbejdsindsatsen er ulige, eller møderne er ufokuserede, kan en tydeligere struktur hjælpe. Lav mere detaljerede dagsordener, fordel opgaver og ansvarsområder klarere, og skriv aftalerne ned.2
  • Aktiv Facilitering: Brug en mødeleder eller facilitator (gerne på skift) til at styre møderne mere aktivt. Facilitatoren kan sikre, at dagsordenen følges, at diskussionerne holdes på sporet, og at alle kommer til orde.2
  • Anvend Konflikthåndteringsteknikker: Gør brug af de strategier og modeller for konflikthåndtering, der blev beskrevet i afsnit 6 (f.eks. faciliteret runde, aktiv lytning, girafsprog).10
  • Søg Hjælp Udefra: Hvis I som gruppe er kørt fast og ikke selv kan løse problemerne, så tøv ikke med at søge hjælp hos jeres underviser, studievejleder eller andre relevante støttepersoner på uddannelsen.11
  • Undersøg Alternativer: Hvis samarbejdet er brudt helt sammen, og det påvirker jeres mulighed for at gennemføre et fag eller en opgave, så undersøg mulighederne for dispensation eller alternative løsninger i samråd med underviser eller studievejledning.24
  • Italesæt Usikkerhed: Hvis usikkerhed eller ‘imposter’-følelser er et problem, kan det hjælpe at tale åbent om det i gruppen (hvis trygheden er til stede) eller med en vejleder. At opdage, at andre har lignende følelser, kan være en lettelse.14 Øv dig i at bidrage, selvom du føler dig usikker.14

Det er værd at bemærke, at mange af disse løsninger er mest effektive, når de grundlæggende principper for et godt samarbejde (klare aftaler, god kommunikation, struktur) er etableret fra starten. En grundig etableringsfase fungerer som den bedste forebyggelse mod mange senere udfordringer. Samtidig hviler et velfungerende fællesskab på, at hvert enkelt medlem tager ansvar for at bidrage positivt, kommunikere åbent om behov og udfordringer, og aktivt deltage i at finde løsninger, når problemer opstår. Passivitet fra enkeltmedlemmer kan lade konflikter eskalere unødigt.

8. Valg af samarbejdsform: Hvad passer til jeres behov?

Studiesamarbejder kan antage forskellige former. De mest almindelige skel går mellem at arbejde i par (‘study buddies’) versus i en større gruppe, og mellem at mødes fysisk versus online. Valget af form bør afhænge af jeres specifikke behov, opgavens art og praktiske omstændigheder. Der er ingen universelt “bedste” form.

‘Study buddy’ (Par) vs. Læsegruppe (3+ personer)

  • Study Buddy (Par):
    • Potentielle Fordele: Ofte nemmere at koordinere møder og kommunikation. Mulighed for dybere fokus på et specifikt emne eller en tættere sparring. Den tættere relation kan give stærk personlig og social støtte. Mindre kompleks gruppedynamik at navigere i. Kan være ideelt til f.eks. at læse specifikke tekster sammen, give detaljeret feedback på hinandens arbejde eller forberede en fælles præsentation.
    • Potentielle Ulemper: Kun ét andet perspektiv at sparre med, hvilket giver mindre faglig bredde.9 Samarbejdet er mere sårbart, hvis den ene er fraværende, mister motivationen, eller hvis der opstår en konflikt.9 Mindre diversitet i kompetencer og læringsstile.2
  • Læsegruppe (3+ personer):
    • Potentielle Fordele: Adgang til flere forskellige perspektiver, argumenter og eksempler, hvilket kan berige diskussioner og analyser.9 Større sandsynlighed for diversitet i viden, kompetencer og tilgange.2 Gruppen er mere robust over for enkeltmedlemmers fravær.9 Mulighed for at fordele læsning eller opgaver mellem flere personer.5 Giver bedre træning i det teamsamarbejde, der ofte mødes i arbejdslivet.3
    • Potentielle Ulemper: Kræver mere koordinering at finde mødetider og organisere arbejdet. Større risiko for social loafing eller ‘free-riding’, hvor enkelte medlemmer bidrager mindre.10 Det kan være sværere at sikre, at alle får tilstrækkelig taletid og bliver hørt.2 Gruppedynamikken er mere kompleks, og potentialet for konflikter kan være større.

Fysisk møde vs. Online samarbejde

  • Fysisk Møde:
    • Potentielle Fordele: Kan gøre det lettere at opbygge sociale relationer, tillid og en følelse af fællesskab. Nonverbal kommunikation (kropssprog, tonefald) er lettere at aflæse, hvilket kan mindske risikoen for misforståelser. For nogle kan det fysiske møde føles mere forpligtende og fremme koncentrationen.
    • Potentielle Ulemper: Kræver, at alle kan være til stede på samme tid og sted. Mindre fleksibelt i forhold til transport, andre forpligtelser eller geografisk afstand. Kan være logistisk besværligt at finde egnede mødelokaler.
  • Online Samarbejde:
    • Potentielle Fordele: Stor fleksibilitet – I kan mødes uafhængigt af geografisk placering og ofte på mere fleksible tidspunkter. Nem adgang til og deling af digitale ressourcer, noter og dokumenter.5 Mulighed for at anvende specifikke online samarbejdsværktøjer til videomøder (Zoom, Teams), chat, samskrivning (Word Online, Google Docs), projektstyring (Trello, To Do), planlægning (Doodle) etc..5 Giver mulighed for både synkrone (videomøder) og asynkrone (chat, delte dokumenter) arbejdsformer.
    • Potentielle Ulemper: Risiko for tekniske problemer. Manglen på nonverbal kommunikation kan øge risikoen for misforståelser og gøre det sværere at opbygge tætte sociale bånd. Kræver god selvdisciplin og klare aftaler om kommunikation (f.eks. svartider på chat, brug af kamera under møder) for at fungere effektivt.5 Online chatfora kan hurtigt blive “støjende” eller ufokuserede, hvis de ikke styres.5 For nogle kan det føles mindre personligt eller forpligtende.

Tabel: Sammenligning af samarbejdsformer

For at hjælpe med valget præsenteres her en oversigt over de forskellige formers typiske styrker og svagheder:

KriteriumStudy buddy (Par)Læsegruppe (3+ pers.)Fysisk mødeOnline samarbejde
PerspektivbreddeBegrænset (dybde over bredde)Stor (mange vinkler) 9Afhænger af gruppestørrelseAfhænger af gruppestørrelse
Social dynamikEnkel, tæt relationMere kompleks, potentiale for kliker/konflikterLettere aflæsning af nonverbal kommunikationRisiko for misforståelser, kræver eksplicit kommunik. 5
Social forbindelsePotentielt stærkVarierende, kræver aktiv indsatsOfte lettere at opbyggeKan kræve mere bevidst indsats
Fleksibilitet (tid/sted)Moderat (kun to skemaer)Lav (mange skemaer at koordinere)Lav (kræver fælles tid og sted)Høj (uafhængig af sted, mere fleksibel tid) 5
KoordinationLetKræver mere planlægningKræver planlægning af stedKræver teknisk koordination, aftaler om platforme
Risiko for ‘Free-riding’LavHøjere 10Synlighed kan modvirkeKan være lettere at “gemme sig”
Sårbarhed ved FraværHøj 9Lavere 9Påvirker mødet direkteKan delvist kompenseres via asynkront arbejde
Egnethed (eksempler)Dybdelæsning, detaljeret feedback, tæt sparringBrainstorming, diskussion af komplekse emner, opgavefordelingRelationsopbygning, intensive diskussionerFleksible møder, samskrivning, fildeling 5

Det er vigtigt at understrege, at det optimale valg afhænger af konteksten. Hvad er formålet med samarbejdet lige nu? Hvilken type opgave skal I løse? Hvad er jeres individuelle præferencer og praktiske muligheder? En gruppe kan også vælge at kombinere formerne, f.eks. ved at have faste fysiske møder suppleret med online kommunikation og dokumentdeling. Det afgørende er at træffe et bevidst valg og løbende evaluere, om den valgte form stadig tjener gruppens formål bedst muligt.

9. Opsamlende tjekliste: Din vej til et frugtbart studiesamarbejde

At etablere og vedligeholde et velfungerende studiesamarbejde kræver en indsats, men udbyttet – både fagligt og personligt – kan være betydeligt. Her er en opsummerende tjekliste med de vigtigste råd fra denne guide:

  • Forstå Værdien: Anerkend de mange fordele ved at studere sammen: øget motivation, dybere læring, udvikling af vigtige kompetencer og social støtte.
  • Vælg Klogt: Vær bevidst om, hvem du vælger at samarbejde med. Overvej faglighed, ambitionsniveau, arbejdsmoral og personlig kemi. Vær proaktiv i din søgen, især hvis gruppedannelsen er overladt til jer selv. Undgå som udgangspunkt at danne gruppe udelukkende med dine bedste venner.
  • Etablér et Solidt Fundament (Den Gode Start):
    • Definér Formål: Bliv enige om, hvad I vil opnå med samarbejdet.
    • Forventningsafstem: Brug tid på at afstemme forventninger til møder, forberedelse, arbejdsindsats, kommunikation og balancen mellem det faglige og sociale.
    • Lav en Gruppekontrakt: Skriv jeres aftaler ned i en kontrakt, som alle godkender. Brug den som referencepunkt.
    • Skab Struktur: Brug dagsordener til møderne og overvej en form for rollefordeling (evt. på skift). Sørg for at tage referat af aftaler.
  • Arbejd Aktivt og Varieret: Gå aktivt til stoffet. Brug forskellige metoder til tekstlæsning og diskussion (referat, analyse, kritik, perspektivering). Test hinanden, giv feedback, og øv præsentationer.
  • Kommunikér Åbent og Respektfuldt: Tal pænt, lyt aktivt, og udtryk jer klart og konstruktivt. Husk “jeg”-udsagn.
  • Håndtér Uenigheder Konstruktivt: Se (især faglige) uenigheder som en mulighed for læring. Tag konflikter op åbent, brug jeres aftaler, og anvend konflikthåndteringsteknikker. Vær ikke konfliktsky.
  • Vær Proaktiv ved Udfordringer: Tag fat om problemer som ‘free-riding’, manglende forberedelse eller dårlig dynamik med det samme. Brug dialog, juster jeres aftaler, og søg hjælp udefra, hvis nødvendigt.
  • Evaluer og Tilpas Løbende: Hold jævnligt øje med, hvordan samarbejdet fungerer. Evaluer jeres processer og vær parate til at justere jeres aftaler og arbejdsformer efter behov.
  • Vælg den Rette Form: Overvej bevidst, om et par-samarbejde eller en gruppe, og om fysiske eller online møder (eller en kombination) passer bedst til jeres aktuelle formål og situation.

At investere tid og energi i at få et studiesamarbejde til at fungere er en investering i din egen læring, trivsel og fremtidige karriere. Det kræver arbejde, tålmodighed og gode kommunikationsevner, men et frugtbart samarbejde kan gøre studietiden både mere udbytterig og sjovere. Held og lykke med dine studiesamarbejder!

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.