maj 5, 2025

Målkonflikt-løsning: 5 psykologiske trin til at navigere ambitioner

I. Introduktion: Udfordringen ved modstridende ambitioner

Moderne liv, både personligt og professionelt, er fyldt med ambitioner. Vi stræber efter karrieremæssig succes, personlig udvikling, stærke relationer, sundhed og bidrag til samfundet. Men ofte oplever vi, at disse ambitioner trækker i forskellige retninger, hvilket skaber interne og eksterne spændinger. Evnen til at navigere og løse disse konflikter mellem modstridende ambitioner er afgørende for trivsel, vækst og succes. Denne rapport præsenterer en struktureret, psykologisk funderet 5-trins metode til netop dette formål.

A. Definition af ‘målkonflikt’: Når ambitioner trækker i forskellige retninger

En ‘målkonflikt’ opstår grundlæggende, når forfølgelsen af ét legitimt mål eller en ambition har en negativ indvirkning på et andet mål.1 Det er ikke blot en simpel uenighed, men en situation, hvor strategier eller handlinger designet til at fremme ét ønsket resultat aktivt underminerer eller modarbejder et andet ønsket resultat. Dette fænomen kan manifestere sig på mange niveauer og i forskellige kontekster. På samfundsniveau ses det i spændinger mellem eksempelvis klimamål og industriel udvikling (M↔A) eller mellem forskellige miljømål (M↔M).1 Det kan også involvere konflikter mellem forskellige dimensioner af bæredygtighed, såsom miljømæssige, økonomiske og sociale hensyn.2

I arbejdslivet kan målkonflikter tage form af ‘modstridende krav’. Dette defineres som situationer, hvor det er umuligt for en medarbejder at opfylde alle væsentlige krav inden for de givne rammer.4 Sådanne modstridende krav kan stamme fra uforenelige forventninger fra forskellige interessenter (f.eks. ledelse, kolleger, kunder), interne modsætninger i ledelsens egne krav (f.eks. krav om både højere kvalitet og hurtigere produktion), eller en fundamental uoverensstemmelse mellem opgavemængden og den tildelte tid eller ressourcer.4 Et konkret eksempel kan være en medarbejder, der forventes både at stille krav til borgere og samtidig yde støtte, hvilket kan være funktioner, der er i direkte modstrid med hinanden.4

Det faktum, at begrebet ‘målkonflikt’ anvendes på tværs af så forskellige domæner som klimapolitik 1, bæredygtighed 2, universitetsledelse 9, økonomisk politik 11, organisationsstyring 13 og personlige dilemmaer som balance mellem arbejde og familieliv 15, peger på en dybere sandhed. Målkonflikter er ikke isolerede problemer specifikke for ét felt. Snarere synes de at være en fundamental og iboende udfordring ved at navigere i komplekse systemer, hvor multiple, legitime, men potentielt konkurrerende, målsætninger eksisterer side om side. Dette understreger behovet for metoder, der kan håndtere denne grundlæggende dynamik, uanset konteksten.

Ydermere indikerer sprogbrugen i mange kilder, at fokus ofte ligger på at håndtere, navigere eller adressere målkonflikter 3 snarere end at eliminere dem fuldstændigt. Dette antyder en anerkendelse af, at i mange komplekse scenarier – som f.eks. bæredygtighedsagendaen 3 eller det dynamiske organisatoriske liv 9 – er modstridende mål en vedvarende realitet. Effektiv navigation kræver derfor en løbende proces med prioritering, balancegang og kompromis, frem for en forventning om at nå en endelig, konfliktfri tilstand. Den 5-trins metode, der præsenteres her, er således lige så meget et værktøj til navigation som til endelig løsning.

B. Vigtigheden af at løse målkonflikter: Fra stagnation til vækst

At ignorere eller undlade at håndtere målkonflikter kan have betydelige negative konsekvenser. På arbejdspladsen kan uadresserede konflikter, herunder dem der udspringer af modstridende krav, føre til øget stress, mistrivsel, mobning, sygefravær og en generel forringelse af både produktivitet og arbejdskvalitet.19 Uklare og modstridende krav udgør en dokumenteret risiko for medarbejdernes sikkerhed og sundhed, både på kort og lang sigt.4

På et strategisk niveau er evnen til at håndtere målkonflikter central for at opnå overordnede mål, hvad enten det drejer sig om bæredygtig udvikling på samfundsniveau 3 eller realiseringen af en organisations strategiske visioner.21 Uden mekanismer til at afveje og prioritere mellem konkurrerende ambitioner, risikerer organisationer og samfund at stagnere eller implementere usammenhængende politikker.

Omvendt ligger der et betydeligt potentiale i at adressere målkonflikter på en konstruktiv måde. Når konflikter håndteres åbent og respektfuldt, kan processen faktisk styrke relationer mellem de involverede parter og føre til udviklingen af mere robuste og innovative løsninger, der tager højde for flere perspektiver.22 Processen med at definere, forfølge og evaluere mål, selv når de er i konflikt, giver mulighed for værdifuld feedback, læring og en følelse af succes og personlig vækst, når udfordringerne overvindes.24

Denne dobbelte natur af konflikter – potentielt destruktive hvis de ignoreres, men potentielt konstruktive hvis de håndteres proaktivt – understreger, at hvordan man griber konflikten an, er afgørende. Det er ikke konflikten i sig selv, men håndteringen af den, der bestemmer udfaldet. Dette skaber en stærk motivation for at anvende en struktureret metode, der kan guide processen væk fra eskalering og stagnation og hen imod læring, løsning og vækst.

C. Introduktion til en 5-trins metode: En psykologisk tilgang

Den 5-trins metode, der præsenteres i denne rapport, er designet til at adressere den underliggende dynamik i målkonflikter, særligt når de involverer modstridende personlige eller organisatoriske ambitioner. Metoden trækker substantielt på den psykologiske forskning og praksis udviklet af Robert Kegan og Lisa Lahey, kendt som “Immunity to Change” (ITC).25 ITC-rammeværket fokuserer på at afdække de interne, ofte ubevidste, psykologiske barrierer, der forhindrer individer og grupper i at realisere deres erklærede mål og foretage ønskede forandringer.

Valget af denne tilgang skyldes observationen, at konflikter mellem ambitioner ofte har rod i en intern spænding: en konflikt mellem det, vi bevidst ønsker at opnå (f.eks. forfremmelse, bedre work-life balance), og andre, dybtliggende forpligtelser vi også holder fast i (f.eks. behovet for at undgå risiko, bevare sociale relationer, opretholde et bestemt selvbillede, eller undgå at føle sig inkompetent). ITC-metoden er specifikt designet til at bringe disse skjulte, konkurrerende forpligtelser og de underliggende antagelser, de bygger på, frem i lyset.

Metoden er her struktureret i fem trin for at give en klar procesgang, der inkluderer både den dybdegående psykologiske analyse fra ITC og en mere eksplicit handlings- og testfase, som er central i praktisk konflikthåndtering og løsning.19

Nedenstående tabel giver et overblik over de fem trin:

TrinNavnNøglefokusOutput
1Definer ForbedringsmåletKlarhed over den primære, bevidste ambition og dens betydning.Et specifikt, motiverende og adaptivt forbedringsmål.
2Identificer Obstruerende AdfærdObservation af konkret adfærd, der modarbejder Trin 1-målet.En liste over specifikke handlinger (eller mangel på samme).
3Afdæk Konkurrerende ForpligtelserUdforskning af frygt og formulering af de skjulte, modstridende drivkræfter.Identifikation af de ubevidste forpligtelser, der opretholder Trin 2-adfærden.
4Afdæk Grundlæggende AntagelserIdentifikation af de dybe overbevisninger, der gør Trin 3-forpligtelserne nødvendige.En forståelse af de “Big Assumptions”, der udgør kernen i immuniteten.
5Test Antagelser og Iterér mod LøsningDesign og udførelse af sikre eksperimenter for at udfordre Trin 4-antagelser.Dataindsamling, læring, justering af antagelser og gradvis adfærdsændring.

II. Trin 1: Definer forbedringsmålet (Define the improvement goal)

Det første skridt i processen med at navigere modstridende ambitioner er at opnå krystalklarhed omkring den primære, positive ambition, man stræber efter. Uden et veldefineret mål er det umuligt at identificere, hvad der reelt holder én tilbage, eller hvilken retning man ønsker at bevæge sig i.

A. Artikulation af den primære ambition

Kernen i dette trin er at formulere et specifikt forbedringsmål. Dette mål skal være noget, der er personligt vigtigt og motiverende – noget, der ville skabe ægte begejstring, hvis man opnåede betydelige fremskridt.33 Fokus skal være på de ændringer, man selv skal foretage, snarere end ændringer hos andre.33 Målet skal give fokus og retning for den videre proces.24

For at sikre klarhed og anvendelighed bør målet formuleres specifikt og positivt. I stedet for et vagt ønske som “mindre stress”, kunne et specifikt mål være “Jeg vil etablere klare grænser mellem arbejde og fritid, så jeg oplever øget nærvær i mit familieliv og forbedret personligt velvære”. Det handler om at male et billede af den ønskede fremtidige tilstand.24 Målet bør også være attraktivt og accepteret af den person, det vedrører.24 Hvis målet føles påtvunget eller irrelevant, vil motivationen til at gennemgå den krævende proces med at afdække immunitet mangle.

Det er afgørende at skelne mellem tekniske og adaptive mål.26 Et teknisk mål kan nås ved at lære en ny færdighed (f.eks. at bruge et nyt softwareprogram). Et adaptivt mål kræver en ændring i mindset, grundlæggende overbevisninger eller vaner (f.eks. at blive bedre til at delegere, forbedre work-life balance, eller håndtere konflikter mere konstruktivt). Målkonflikter, især dem der involverer modstridende ambitioner, er ofte rodfæstet i behovet for adaptive skift. Den metode, der præsenteres her, er specifikt designet til at tackle disse adaptive udfordringer. Derfor er det vigtigt, at det formulerede mål i Trin 1 afspejler dette behov for en dybere forandring i tankesæt eller adfærdsmønstre.

B. Afklaring af målets betydning og motivation

Når et foreløbigt mål er formuleret, er næste skridt at dykke ned i hvorfor dette mål er vigtigt. En effektiv teknik er at spørge “hvorfor?” gentagne gange (mindst 5 gange anbefales ofte) for at afdække de dybere lag af motivation og de bagvedliggende intentioner eller værdier, som målet tjener.24 Hvad er den overordnede hensigt?24 Hvilken fundamental værdi eller behov vil blive opfyldt ved at nå målet? Denne proces kan afsløre, om det oprindeligt formulerede mål blot er et middel til et andet, mere centralt mål, som det ville være mere meningsfuldt at fokusere på.

Det er også vigtigt at definere succeskriterierne for målet.24 Hvordan vil man vide, at målet er nået? Hvad vil være det konkrete bevis?24 At have klare succeskriterier gør ikke kun målet mere håndgribeligt, men giver også mulighed for at fejre fremskridt og evaluere effektiviteten af de handlinger, der iværksættes senere i processen. At forstå hvorfor målet er vigtigt, og hvordan succes ser ud, styrker den indre motivation og sikrer, at målet er autentisk og dybt forankret i personlige værdier eller organisatoriske prioriteter.

C. (Valgfrit) kategorisering af konflikten

Selvom denne metodes primære fokus er på de interne psykologiske mekanismer, kan det være nyttigt kort at reflektere over den ydre manifestation af målkonflikten. Konflikter på arbejdspladser og i livet generelt kan ofte kategoriseres ud fra, hvad uenigheden primært handler om. Forskning identificerer typisk fem hovedtyper 43:

  • Metodekonflikter: Uenighed om hvordan opgaver skal løses, mål nås, eller procedurer følges.
  • Ressourcekonflikter: Konkurrence om begrænsede ressourcer som tid, penge, personale eller udstyr.
  • Værdikonflikter: Uoverensstemmelser baseret på forskellige grundlæggende værdier, holdninger, etik, moral eller kultur.
  • Personlige konflikter: Konflikter rodfæstet i relationelle dynamikker, identitet, selvværd, tillid eller loyalitet.
  • Systemkonflikter: Konflikter der udspringer af strukturer, regler, lovgivning eller magtfordeling på et overordnet niveau.

At overveje, hvilken type konflikt der dominerer den situation, man står i, kan give yderligere kontekst. Er den modstridende ambition primært et spørgsmål om forskellige tilgange (metode), kamp om midler (ressourcer), grundlæggende uenighed om principper (værdier), personlige relationer (personlig) eller de rammer, man opererer indenfor (system)? Denne refleksion kan hjælpe med at målrette den senere løsningsproces, selvom den dybere psykologiske analyse i de følgende trin ofte vil afsløre, hvordan interne immuniteter bidrager til eller forværrer alle typer af eksterne konflikter.

Nedenstående tabel opsummerer de fem konflikttyper og deres typiske løsningsfokus:

KonflikttypeHandler primært omTypisk Løsningsfokus
MetodeMål, midler, struktur, procedurer (Hvordan?)Dialog, problemløsning → Enighed
RessourceFordeling af knappe ressourcer (Penge, tid, personale etc.)Forhandling, kompromis → Aftale
VærdiKultur, personlige værdier, etik, moral (Rigtigt/forkert?)Dialog, lydhørhed, respekt → Tolerance, forståelse
PersonligIdentitet, selvværd, tillid, loyalitet, relationer (Hvem?)Åben kommunikation, aktiv lytning → Empati, selvindsigt
SystemRettigheder, ansvar, regler, strukturer (Rammerne?)Adressering på rette niveau, håndtering af dilemmaer → Systemændring/tilpasning

III. Trin 2: Identificer obstruerende adfærd (Identify obstructing behaviors)

Når det primære forbedringsmål (Trin 1) er klart defineret, flyttes fokus til den nuværende virkelighed. Dette trin handler om ærligt og objektivt at identificere de konkrete handlinger – eller mangel på samme – der aktivt modarbejder eller underminerer det ønskede mål.

A. Pinpointing af konkret adfærd

Opgaven her er at lave en liste over de specifikke ting, man gør eller ikke gør, som står i vejen for at nå målet fra Trin 1.33 Det er afgørende at fokusere på observerbar adfærd – handlinger, man selv eller andre potentielt kunne se eller høre. Det er ikke tidspunktet til at analysere følelser, motivationer eller årsager; det kommer i de næste trin.33

Eksempler på obstruerende adfærd kan være:

  • Hvis målet er at delegere mere effektivt: “Jeg ender altid med at lave opgaven selv”, “Jeg giver uklare instruktioner”, “Jeg undlader at følge op”.
  • Hvis målet er bedre balance mellem arbejde og fritid: “Jeg svarer på arbejdsmails sent om aftenen”, “Jeg siger ja til ekstra projekter, selvom jeg er presset”, “Jeg planlægger ikke min fritid aktivt”.
  • Hvis målet er at give mere konstruktiv feedback: “Jeg undgår konfrontationer”, “Jeg udskyder feedback-samtaler”, “Jeg pakker kritik for meget ind”.

Jo mere specifik og adfærdsorienteret listen er, desto bedre grundlag giver den for den videre analyse. Det er vigtigt at være så udtømmende som muligt og inkludere al den adfærd, der trækker i den forkerte retning i forhold til Trin 1-målet.

B. Objektiv observation og dokumentation

Udfordringen i dette trin ligger i at observere og dokumentere sin egen adfærd uden umiddelbart at dømme, retfærdiggøre eller forklare den. Det handler om at fastslå kendsgerningerne så nøgternt som muligt.41 Hvad er det, der rent faktisk sker?41

Det kan være nyttigt at føre en logbog i en periode eller bede en betroet kollega eller ven om feedback på ens observerbare adfærdsmønstre. Målet er at skabe et faktuelt billede af den nuværende situation – den adfærd, der aktivt forhindrer målopnåelsen. Denne objektive kortlægning er essentiel, fordi den adfærd, der identificeres her, ofte er den synlige manifestation af den dybere, underliggende målkonflikt eller “immunitet”. Disse handlinger er ikke nødvendigvis udtryk for svaghed eller manglende viljestyrke; de er snarere symptomerne på et internt system, der arbejder for at opnå noget andet end det bevidste mål. Ifølge Immunity to Change-teorien 27 tjener denne modarbejdende adfærd ofte et skjult, beskyttende formål, som er knyttet til dybereliggende forpligtelser og antagelser. Adfærden identificeret i Trin 2 er derfor ikke blot “dårlige vaner”, men vigtige ledetråde til de skjulte mekanismer, der vil blive udforsket i Trin 3 og 4.

IV. Trin 3: Afdæk konkurrerende forpligtelser (Uncover competing commitments)

Dette trin markerer et afgørende skift i analysen. Fra at have identificeret det bevidste mål (Trin 1) og den observerbare adfærd, der modarbejder det (Trin 2), dykker vi nu ned i de ubevidste kræfter, der holder den problematiske adfærd på plads. Målet er at afdække de skjulte, konkurrerende forpligtelser, der udgør kernen i immuniteten mod forandring.

A. Udforskning af frygt og bekymringer

Processen starter med at udforske den frygt og de bekymringer, der er forbundet med at ændre den obstruerende adfærd fra Trin 2. En central teknik er at bruge “Worry Box”.35 Man stiller sig selv spørgsmålet: “Hvis jeg forestiller mig at gøre det modsatte af adfærden i Trin 2 (f.eks. hvis jeg ikke tjekkede emails om aftenen, hvis jeg sagde nej til ekstra opgaver, hvis jeg gav direkte feedback), hvad er så det værste, jeg bekymrer mig for, der kunne ske?”.35

Denne hypotetiske øvelse tvinger de underliggende bekymringer frem i lyset. Frygten er ofte relateret til potentielle negative konsekvenser for ens selvbillede, relationer, status, karriere eller følelse af sikkerhed. Det kan være frygt for at blive afvist, kritiseret, set som inkompetent, miste kontrol, skuffe andre, fremstå egoistisk, eller gå glip af muligheder. Det er vigtigt at være ærlig og notere alle de bekymringer, der dukker op, uanset hvor irrationelle de måtte synes ved første øjekast.

Eksempelvis, hvis den obstruerende adfærd er “altid at påtage sig for meget arbejde”, kunne bekymringerne i “Worry Box” være:

  • “Jeg bekymrer mig for, at min chef vil tro, jeg ikke er engageret.”
  • “Jeg bekymrer mig for, at mine kolleger vil se mig som doven eller ikke en holdspiller.”
  • “Jeg bekymrer mig for at gå glip af en vigtig opgave, der kunne føre til forfremmelse.”
  • “Jeg bekymrer mig for at føle mig utilstrækkelig eller værdiløs, hvis jeg ikke præsterer maksimalt.”

B. Formulering af de skjulte forpligtelser

Når de centrale bekymringer er identificeret, er næste skridt at oversætte dem til positive, men skjulte, forpligtelser. Logikken er, at hvis man stærkt frygter en bestemt negativ konsekvens (X), så er man sandsynligvis ubevidst forpligtet til at undgå X eller aktivt at sikre det modsatte af X.29 Disse skjulte, konkurrerende forpligtelser er de egentlige drivkræfter bag den obstruerende adfærd fra Trin 2. De fungerer som et slags internt “sikkerhedssystem”, der beskytter mod den oplevede fare (frygten fra Worry Box).

Forpligtelserne formuleres typisk som udsagn, der starter med “Jeg er forpligtet til…” eller “Jeg er engageret i at…”. De repræsenterer ofte værdier eller mål, der i sig selv kan være positive eller forståelige, men som i denne kontekst er i direkte konflikt med det bevidste forbedringsmål fra Trin 1.

Ud fra eksemplet ovenfor kunne de konkurrerende forpligtelser være:

  • “Jeg er forpligtet til altid at fremstå engageret og uundværlig over for min chef.”
  • “Jeg er forpligtet til at sikre, at mine kolleger altid ser mig som hjælpsom og en holdspiller.”
  • “Jeg er forpligtet til aldrig at gå glip af potentielle karrieremuligheder.”
  • “Jeg er forpligtet til at opretholde mit selvbillede som en højtydende og værdifuld medarbejder.”

At identificere disse skjulte forpligtelser er et afgørende gennembrud. Det re-framer den problematiske adfærd: Den ses nu ikke længere som en viljesvaghed eller en fejl, men som en logisk (omend uhensigtsmæssig) konsekvens af et stærkt, internt engagement i at beskytte sig selv mod en oplevet trussel. Denne erkendelse har potentialet til at flytte fokus fra selvbebrejdelse (“hvorfor kan jeg ikke bare tage mig sammen?”) til systemisk forståelse (“jeg er fanget mellem mit bevidste mål og en stærk, skjult forpligtelse, der tjener et beskyttende formål”). Dette skift er i sig selv af-individualiserende og kan reducere den skyld og frustration, der ofte er forbundet med mislykkede forandringsforsøg, ligesom forståelsen af moralsk stress som et systemisk problem kan det.20 Det åbner døren for en mere nysgerrig og mindre fordømmende undersøgelse af de dybereliggende antagelser i næste trin.

V. Trin 4: Afdæk grundlæggende antagelser (Surface the big assumptions)

Efter at have identificeret de skjulte, konkurrerende forpligtelser (Trin 3), der driver den obstruerende adfærd (Trin 2) og dermed modarbejder det bevidste mål (Trin 1), går vi nu til det dybeste niveau af analysen. Dette trin handler om at afdække de grundlæggende, ofte ubevidste, antagelser – “Big Assumptions” – der ligger til grund for hele immunitetssystemet.

A. Identifikation af kerneantagelser

Big Assumptions er de dybt forankrede overbevisninger, vi har om os selv, om andre mennesker og om, hvordan verden fungerer. Det er disse antagelser, der gør, at de konkurrerende forpligtelser fra Trin 3 føles absolut nødvendige og ikke til forhandling.27 Spørgsmålet, man skal stille sig selv, er: “Hvad må jeg tro er sandt om verden, om andre eller om mig selv, for at mine forpligtelser i Trin 3 giver fuldstændig mening og føles essentielle for min overlevelse eller mit velbefindende?”

Disse antagelser er ofte så grundlæggende, at vi sjældent tænker over dem; vi tager dem for givet som “sådan er virkeligheden bare”. De kan stamme fra tidligere erfaringer, opdragelse, kultur eller organisationskontekst. De formuleres ofte effektivt som “Hvis…, så…”-udsagn, der afslører den underliggende logik.33

For at fortsætte eksemplet fra Trin 3 (med forpligtelsen til altid at fremstå engageret og uundværlig):

  • Bag forpligtelsen: “Jeg er forpligtet til altid at fremstå engageret og uundværlig over for min chef.”
  • Kunne ligge antagelser som:
    • Hvis jeg viser tegn på pres eller siger nej, vil min chef opfatte mig som svag eller inkompetent.”
    • Hvis jeg ikke er uundværlig, er min jobsikkerhed truet.”
    • Hvis min chef ikke er tilfreds med mig, vil hele min karriere lide skade.”
  • Bag forpligtelsen: “Jeg er forpligtet til at sikre, at mine kolleger altid ser mig som hjælpsom og en holdspiller.”
  • Kunne ligge antagelser som:
    • Hvis jeg sætter grænser, vil mine kolleger ikke kunne lide mig eller samarbejde med mig.”
    • Hvis jeg ikke hjælper andre, er jeg en egoistisk person.”
    • Hvis jeg ikke er vellidt af alle, kan jeg ikke trives på arbejdspladsen.”

At identificere disse Big Assumptions kræver dyb refleksion og ærlighed. Det kan være ubehageligt at konfrontere de overbevisninger, der styrer ens adfærd på et så fundamentalt niveau.

B. Forståelse af antagelsernes magt

Big Assumptions er ikke blot passive tanker; de er aktive kræfter, der former vores virkelighedsopfattelse. De fungerer som kraftfulde mentale filtre, der sorterer og fortolker information fra omgivelserne på en måde, der bekræfter antagelserne selv.23 De skaber “blinde vinkler” 26, der forhindrer os i at se alternative muligheder eller fortolkninger. De udgør selve fundamentet for vores psykologiske “immunitet” mod forandring 27, fordi de definerer den “fare”, som immunitetssystemet (bestående af Trin 3-forpligtelser og Trin 2-adfærd) er designet til at beskytte os imod.

Så længe disse grundlæggende antagelser forbliver ubevidste og uimodsagte, vil de fortsætte med at styre vores adfærd og opretholde målkonflikten – uanset hvor stærkt vores bevidste ønske om forandring (Trin 1) er. Antagelserne skaber den subjektive virkelighed, hvori de konkurrerende forpligtelser føles uundgåelige og den obstruerende adfærd føles nødvendig, selvom den underminerer vores erklærede mål.

Det er væsentligt at forstå, at det immunitetssystem, der afdækkes gennem Trin 2, 3 og 4, i bund og grund er et selvbeskyttelsessystem.27 Det har til formål at beskytte individet mod en oplevet fare eller et ubehag, som er defineret af de grundlæggende antagelser i Trin 4. Problemet opstår, når disse antagelser er forældede, baseret på tidligere erfaringer, der ikke længere er relevante, er overgeneraliserede, eller simpelthen er forkerte i den nuværende kontekst. Immunsystemet fortsætter dog med at operere ud fra disse gamle “kort over virkeligheden”, selvom terrænet har ændret sig. Prisen for denne (måske unødvendige) beskyttelse er stagnation og manglende evne til at forfølge vigtige, bevidste mål (Trin 1). At løse målkonflikten handler derfor ikke om at “nedbryde” dette psykologiske immunforsvar – vi har stadig brug for at kunne beskytte os selv mod reelle farer. Det handler snarere om at opdatere de grundlæggende antagelser, systemet bygger på, ved kritisk at undersøge og teste dem i den virkelige verden, hvilket er fokus for det næste og sidste trin.

VI. Trin 5: Test antagelser og iterér mod løsning (Test assumptions and iterate towards resolution)

De foregående fire trin har handlet om at skabe en dyb forståelse af den interne dynamik, der opretholder målkonflikten – fra det bevidste mål til den obstruerende adfærd, de skjulte forpligtelser og de grundlæggende antagelser. Dette femte og sidste trin handler om at omsætte denne indsigt til handling og gradvis forandring. Det indebærer at designe og udføre eksperimenter for at teste de afdækkede antagelser, reflektere over resultaterne og iterativt justere både antagelser og adfærd.

A. Design af sikre eksperimenter

Kernen i dette trin er at udfordre de Big Assumptions fra Trin 4, ikke gennem teoretisk diskussion, men gennem praktisk handling i den virkelige verden. I stedet for at forsøge at ændre al den problematiske adfærd fra Trin 2 på én gang – hvilket immunitetssystemet sandsynligvis vil modsætte sig kraftigt – designer man små, specifikke og sikre eksperimenter.31 Målet med et eksperiment er at indsamle data om gyldigheden af en bestemt Big Assumption.

Man bør starte med at identificere den eller de Big Assumptions, der virker mest centrale eller blokerende for at nå Trin 1-målet.33 Derefter designer man en handling, der:

  1. Er en lille afvigelse fra den normale, obstruerende adfærd (Trin 2).
  2. Direkte tester den valgte Big Assumption (Trin 4).
  3. Er “sikker nok” til, at man tør udføre den – risikoen for katastrofale konsekvenser skal være minimal.
  4. Er reel nok til at give brugbar information om, hvordan omgivelserne (eller man selv) reagerer.

For eksempel, for at teste antagelsen “Hvis jeg siger nej til en opgave, vil min chef opfatte mig som inkompetent”:

  • Eksperiment: “Næste gang jeg bliver bedt om at påtage mig en ny, ikke-kritisk opgave, og jeg reelt føler mig presset, vil jeg (i stedet for automatisk at sige ja) sige: ‘Jeg vil gerne hjælpe, men for at sikre kvaliteten i mine nuværende opgaver X og Y, kan jeg se, at jeg ikke har kapacitet til at tage denne nye opgave på lige nu. Kan vi drøfte prioriteringen, eller er der en anden løsning?’ Jeg vil derefter observere chefens verbale og nonverbale reaktion.”.33

Dette eksperiment er specifikt (en konkret situation og handling), det tester antagelsen om chefens reaktion på et “nej”, det er relativt sikkert (man afviser ikke blankt, men inviterer til dialog), og det vil give data om chefens faktiske respons. I designet af eksperimenter er det vigtigt at have fokus på fremtiden og på at finde løsninger, snarere end at dvæle ved fortidens fejl.41

B. Dataindsamling og refleksion

Efter at have udført eksperimentet er det afgørende at observere og registrere resultaterne så objektivt som muligt.33 Hvad skete der rent faktisk? Hvad sagde eller gjorde den anden person (hvis relevant)? Hvordan føltes det for én selv?

Den indsamlede data skal derefter bruges til at reflektere over den Big Assumption, der blev testet:

  • Bekræftede resultatet antagelsen?
  • Modbeviste resultatet antagelsen, helt eller delvist?
  • Gav resultatet nuancer eller nye perspektiver på antagelsen?

Aktiv lytning – både til andres reaktioner og til ens egne interne reaktioner – er essentiel i denne fase.22 Ofte vil man opdage, at de frygtede katastrofale konsekvenser ikke indtræffer, eller at reaktionerne er langt mildere eller mere forstående end antaget. Denne “kognitive dissonans” mellem antagelsen og den faktiske oplevelse er det, der gradvist begynder at svække immunitetens greb. Refleksion over denne læring er nøglen til at justere de grundlæggende antagelser.24

C. Iteration og justering

At overkomme en dybtliggende immunitet mod forandring er sjældent en engangsforeteelse. Det er en iterativ proces, der kræver tålmodighed og vedholdenhed.31 Baseret på læringen fra ét eksperiment, justerer man sin forståelse af den underliggende Big Assumption. Måske viser det sig, at antagelsen kun holder stik under visse betingelser, eller at den er helt forkert.

Denne nye forståelse bruges derefter til at designe det næste lille eksperiment, som måske er en smule mere udfordrende eller tester antagelsen i en ny kontekst. Gennem en række sådanne cyklusser af handling, observation og refleksion udvider man gradvist sit handlerum og svækker de begrænsende antagelser.

Hvis målkonflikten involverer andre mennesker – f.eks. i et team, en familie eller en organisation – er det afgørende at supplere denne interne psykologiske proces med eksterne strategier for konflikthåndtering. Dette kan omfatte 19:

  • Åben dialog: At dele sin egen proces og sine mål (Trin 1) og lytte til de andres perspektiver og behov.
  • Forventningsafstemning: At skabe klarhed om roller, ansvar og gensidige forventninger.5
  • Forhandling og kompromis: At finde løsninger, der tilgodeser flere parters legitime behov og mål, selvom det kræver, at alle giver sig lidt.19
  • Fælles løsninger: At arbejde sammen om at udvikle nye måder at organisere arbejdet eller samarbejdet på, som mindsker målkonflikten.
  • Opfølgning: At sikre, at aftaler overholdes, og løbende evaluere og justere løsningerne efter behov.19

En fuldstændig og holdbar løsning på målkonflikter, der både har dybe interne rødder og manifesterer sig i sociale eller organisatoriske sammenhænge, kræver således ofte en kombination af at arbejde med den indre immunitet (så individet kan og tør ændre adfærd) og at engagere sig i konstruktive eksterne processer (for at justere relationer, forventninger, aftaler eller strukturer). Trin 5 handler om at bygge bro mellem den interne transformation og den eksterne virkelighed.

VII. Konklusion:

Evnen til at håndtere situationer, hvor ambitioner trækker i modstridende retninger, er en fundamental kompetence i det 21. århundrede. Den 5-trins psykologiske metode præsenteret i denne rapport tilbyder en struktureret tilgang til at navigere disse komplekse udfordringer, baseret på en dyb forståelse af de underliggende mekanismer, der ofte holder os fastlåste.

A. Opsummering af 5-trins metoden

Metoden guider brugeren gennem en logisk progression:

  1. Definer Forbedringsmålet: Start med at skabe klarhed over den positive, bevidste ambition, der er vigtig og motiverende.
  2. Identificer Obstruerende Adfærd: Observer og dokumentér nøgternt de konkrete handlinger, der modarbejder dette mål.
  3. Afdæk Konkurrerende Forpligtelser: Udforsk den frygt, der er forbundet med at ændre adfærden, og oversæt den til de skjulte, modstridende forpligtelser, der driver adfærden.
  4. Afdæk Grundlæggende Antagelser: Identificer de dybtliggende “Big Assumptions” om verden, andre og én selv, der gør de skjulte forpligtelser nødvendige.
  5. Test Antagelser og Iterér mod Løsning: Design og udfør små, sikre eksperimenter for at teste antagelserne, indsaml data, reflekter over læringen, og juster gradvist både antagelser og adfærd, eventuelt suppleret med ekstern dialog og aftaler.

Den centrale præmis er, at vedvarende løsning af målkonflikter sjældent opnås alene gennem viljestyrke eller overfladiske adfærdsændringer. Det kræver en afdækning og transformation af det underliggende psykologiske “immunitetssystem” – de konkurrerende forpligtelser og grundlæggende antagelser – der ubevidst arbejder for at opretholde status quo, selvom det er i modstrid med vores bevidste ønsker og ambitioner.

B. Anvendelse individuelt og organisatorisk

Denne metode er ikke begrænset til individuel selvudvikling. Selvom processen starter med personlig refleksion, kan principperne og værktøjerne med stor fordel anvendes på gruppe- og organisationsniveau.27 Teams og hele organisationer kan udvikle kollektive immuniteter mod forandring, hvor fælles, uudtalte antagelser og konkurrerende forpligtelser forhindrer implementeringen af strategier eller nødvendige tilpasninger. At facilitere en fælles proces gennem de fem trin kan afdække disse systemiske barrierer og skabe grundlag for mere effektivt samarbejde og reel organisatorisk læring.

Ledere har en særlig vigtig rolle i denne sammenhæng. De er ikke kun ansvarlige for at håndtere de ydre manifestationer af målkonflikter og modstridende krav i deres teams – f.eks. gennem klar kommunikation, tydelig prioritering, sikring af ressourcer og støtte.4 De kan også bruge principperne fra denne metode til at forstå og adressere de dybere, ofte psykologiske, årsager til modstand mod forandring hos medarbejdere og i organisationen som helhed. Dette kræver et lederskab præget af tillid, åbenhed, psykologisk tryghed og en vilje til selv at engagere sig i refleksion over egne og organisationens immuniteter.4 Ledere, der mestrer denne tilgang, kan ikke blot løse specifikke målkonflikter, men også fremme en kultur præget af kontinuerlig læring og adaptiv kapacitet.21

C. Potentialet for vækst og udvikling

At engagere sig i processen med at afdække og overkomme sin immunitet mod forandring kan være udfordrende. Det kræver mod at konfrontere sine dybeste antagelser og sårbarheder. Men potentialet for gevinst er betydeligt. Ved succesfuldt at navigere gennem de fem trin kan individer og organisationer låse op for et potentiale, der tidligere var blokeret.26

Processen fremmer ikke kun evnen til at nå specifikke mål, men også en generel udvikling af det, Kegan kalder “mental kompleksitet” – evnen til at se sig selv og sine egne antagelser udefra, håndtere modsætninger og tilpasse sig komplekse omgivelser.27 Håndtering af konflikter og modstridende krav bliver dermed ikke blot en nødvendighed for at undgå negative konsekvenser, men en aktiv kilde til læring, udvikling og vækst.23

Ved at adressere de skjulte kræfter, der ligger bag modstridende ambitioner, giver denne 5-trins metode et redskab til at bevæge sig ud over den frustration og stagnation, som målkonflikter ofte medfører. Den åbner en vej mod større alignment mellem bevidste mål og faktisk adfærd, dybere selvindsigt, øget handlekraft og en mere bæredygtig realisering af både personligt og organisatorisk potentiale.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.