maj 9, 2025

Monotasking for ordblinde: Vejen til bedre fokus og produktivitet

I en verden, hvor multitasking ofte hyldes som en eftertragtet færdighed, viser nyere forskning, at denne tilgang til opgaveløsning måske ikke er så effektiv, som mange tror.1 Faktisk antyder studier, at forsøget på at håndtere flere opgaver samtidigt kan føre til nedsat produktivitet og øget risiko for fejl. Når individer skifter mellem forskellige opgaver, opstår der kognitive omkostninger i form af tabt tid og mental energi. Desuden resulterer delt opmærksomhed ofte i reduceret fokus, nedsat kreativitet og en større sandsynlighed for at begå fejl.2 I kontrast hertil fremstår monotasking, som indebærer at fokusere fuldt ud på én opgave ad gangen, som en metode til at forbedre produktiviteten og den overordnede præstation.2

Monotasking defineres ved en dedikeret indsats på en enkelt opgave, hvor potentielle forstyrrelser minimeres, og opmærksomheden fastholdes, indtil opgaven er fuldført eller en betydelig tidsperiode er forløbet.1 Dette princip om at udføre én ting ad gangen med fuld koncentration og uden afbrydelser står i skarp kontrast til multitasking, hvor man forsøger at udføre flere opgaver samtidigt eller hurtigt skifter imellem dem.2 De kognitive omkostninger ved multitasking, som inkluderer tab af tid og mental energi ved hvert skift, er veldokumenterede.2 Selv evnen til hurtigt at skifte mellem projekter kan være ineffektivt, føre til fejl og mindske den samlede præstation.1 Forskning fra MIT påpeger, at den menneskelige hjerne har en begrænset kapacitet for simultan tænkning.1

Disse udfordringer ved multitasking kan være særligt relevante for individer med ordblindhed. Ordblindhed, som anslås at berøre en betydelig del af befolkningen i Danmark 5, kan medføre specifikke vanskeligheder med at håndtere kognitiv belastning og opretholde fokus. Derfor er formålet med denne artikel at undersøge, hvordan monotasking kan være en værdifuld strategi for ordblinde i Danmark til at forbedre fokus, produktivitet og generelt velvære.1

Hvad er monotasking, og hvorfor er det vigtigt?

Monotasking er praksissen med at dedikere sig fuldt ud til en enkelt opgave, hvor man minimerer afbrydelser og fokuserer sin udelte opmærksomhed, indtil opgaven er afsluttet eller en betydelig periode er forløbet.1 Kernen i monotasking er princippet om at håndtere “én opgave ad gangen” med fuld koncentration og uden forstyrrelser.3

I modsætning hertil indebærer multitasking forsøget på at udføre flere opgaver samtidigt eller at skifte hurtigt imellem dem.2 Denne tilgang har vist sig at have begrænsninger. Når man multitasker, opstår der kognitive omkostninger ved hvert skift mellem opgaver, hvilket resulterer i spild af tid og reduceret mental energi. Derudover fører multitasking ofte til nedsat fokus, lavere kreativitet og en øget risiko for fejl.1 Et studie fra MIT fremhæver, at den menneskelige hjerne har en meget begrænset kapacitet for simultan tænkning.1

Fordelene ved monotasking er mange. For det første øger det produktiviteten ved at eliminere distraktioner og muliggøre en vedvarende koncentration, hvilket fører til hurtigere færdiggørelse af opgaver.1 For det andet resulterer den udelte opmærksomhed i monotasking i arbejde af højere kvalitet og færre fejl, da opmærksomheden ikke er delt.2 Endelig reducerer monotasking mental overbelastning, stress og følelsen af at være overvældet, idet det skaber en følelse af fokus, klarhed og kontrol.2 Monotasking kan også styrke selvdisciplinen og bevare energi.1 Ifølge American Psychological Association kan multitasking reducere produktiviteten med op til 40%.1

Ordblindhed og udfordringer med fokus og kognitiv belastning

Ordblindhed, i dansk kontekst også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget læsevanskelighed, der primært påvirker tilegnelsen af sikker og flydende ordlæsning, stavefærdigheder og evnen til at anvende skriftens lydprincip.10 Disse vanskeligheder skyldes ofte udfordringer med fonologisk bearbejdning, det vil sige opfattelsen og hukommelsen af sproglyde.10 Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke har noget at gøre med intelligens.10

For individer med ordblindhed kan de anstrengelser, der kræves for at læse og skrive, øge den kognitive belastning betydeligt. Dette efterlader mindre mental kapacitet til forståelse og andre opgaver.15 Svag arbejdshukommelse, som ofte er forbundet med ordblindhed, kan yderligere komplicere multitasking, da det bliver vanskeligt at fastholde og bearbejde flere informationer samtidigt.15 Det konstante behov for at skifte fokus mellem opgaver kan forværre den kognitive overbelastning og føre til hurtigere mental træthed hos ordblinde.1 Ordblinde kan også have en tendens til udelukkende at fokusere på afkodning af ord, hvilket lægger en uforholdsmæssig stor kognitiv belastning på denne proces og efterlader færre mentale ressourcer til at forstå indholdet.15

Statistikker viser, at ordblindhed er en udbredt vanskelighed i Danmark. Det anslås, at mellem 5 og 13% af den danske befolkning er ordblinde.5 Siden indførelsen af den nationale ordblindetest i 2015 er antallet af elever, der testes som ordblinde i de danske skoler, steget.25 I skoleåret 2021/2022 blev 12% af eleverne i 9. klasse testet ordblinde 26, og i 2022/2023 var dette tal steget til 13%.25 Rapporten “Ordblinde i Danmark – opvaekst og uddannelse” anslår, at der er over en halv million ordblinde individer i Danmark.25 Af de elever og studerende, der har taget ordblindetesten, er omkring 70% blevet diagnosticeret som ordblinde.27

Tabel 1: Statistik om ordblindhed i Danmark

StatistikData/ProcentandelKilde
Estimeret andel af befolkningen med ordblindhed5-13%5
Andel af 9. klasses elever testet ordblinde (2021/2022)12%26
Andel af 9. klasses elever testet ordblinde (2022/2023)13%25
Estimeret antal ordblinde i DanmarkOver 500.00025
Andel af testede elever der er ordblindeCa. 70%27

Monotasking som en støtte for ordblinde

Ved at fokusere på én opgave ad gangen kan individer med ordblindhed allokere deres begrænsede kognitive ressourcer mere effektivt, hvilket mindsker følelsen af at være overvældet.1 Monotasking minimerer de kognitive omkostninger, der er forbundet med at skifte mellem opgaver, hvilket kan være særligt belastende for ordblinde, der i forvejen bruger mere mental energi på læse- og skriveopgaver.1 Enkel fokus kan hjælpe med at strømline informationsbearbejdningen og give ordblinde en bedre mulighed for at håndtere kravene ved læsning og skrivning.15

Monotasking muliggør uforstyrret opmærksomhed, hvilket fører til forbedret koncentration om den aktuelle opgave. Dette kan være særligt fordelagtigt for ordblinde, der kan have svært ved at fastholde fokus i et miljø med mange distraktioner.1 Ved at fokusere på én opgave kan man lettere opnå en tilstand af “flow” eller dyb fordybelse, hvilket potentielt kan forbedre forståelsen og kvaliteten af arbejdet for ordblinde.2 Over tid kan monotasking også bidrage til at forlænge opmærksomhedsspændvidden ved at træne hjernen til at fokusere.3

Nogle teorier antyder, at individer med ordblindhed ofte har styrker inden for visuel-rumlig tænkning og en tendens til at bearbejde information mere holistisk.17 Ved at fokusere på én opgave ad gangen kan ordblinde bedre udnytte disse styrker uden at blive overvældet af den sekventielle og detaljeorienterede natur, som multitasking med skriftlig information ofte kræver.17 For eksempel kan det at fokusere på at forstå det overordnede koncept i en tekst (en styrke) frem for at hænge fast i enkelte ord (en udfordring) lettes ved monotasking.17

Praktiske strategier til monotasking for ordblinde i Danmark

En grundlæggende strategi er at skabe en prioriteret liste over opgaver og fokusere på at færdiggøre dem én efter én, før man går videre til den næste.2 Det kan også være hjælpsomt at sætte specifikke mål for hver arbejdsperiode for at opretholde fokus og retning.32 Større opgaver kan med fordel opdeles i mindre, mere håndterbare trin for at reducere følelsen af at være overvældet og for at fastholde fokus.18

For at minimere distraktioner er det vigtigt at slå notifikationer fra på computere og mobile enheder for at undgå afbrydelser.1 Brug af hjemmesideblokkere eller fokus-apps kan forhindre adgang til distraherende hjemmesider og sociale medier.33 Det anbefales også at skabe et roligt og organiseret fysisk arbejdsområde, der er fri for rod og unødvendige visuelle stimuli.4

Tidsstyringsteknikker som Pomodoro-metoden, hvor man arbejder i fokuserede intervaller på 25 minutter med korte pauser imellem, kan være en effektiv måde at strukturere monotasking-sessioner på.31 Denne teknik kan hjælpe med at opretholde fokus og forebygge mental træthed ved at indarbejde regelmæssige pauser.4 Det er vigtigt at tage korte, bevidste pauser for at give hjernen mulighed for at hvile og genoplade.4 Inkorporering af mindful bevægelse eller fysisk aktivitet i pauserne kan reducere stress og forbedre koncentrationen.4

Ordblinde bør også udnytte de hjælpemidler og den teknologi, der er tilgængelig. Tekst-til-tale software kan reducere den kognitive belastning ved læsning og give mulighed for bedre fokus på indholdet.12 Dikteringssoftware kan mindske den indsats, der kræves for at skrive opgaver, og dermed frigøre mental energi til at organisere tanker og ideer.13

Danske ressourcer og støtte til ordblinde

Ordblindeforeningen i Danmark er en vigtig ressource for individer med ordblindhed, deres familier og fagfolk. Foreningens hjemmeside (www.ordblindeforeningen.dk) tilbyder information, vejledning og støtte. Deres vejledningscenter kan kontaktes på telefonnummer 69 13 80 07 for personlig rådgivning. Foreningen tilbyder også information om ordblindetesten og forskellige støttematerialer til studerende og voksne med ordblindhed.8

Nota er Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder. Nota fungerer som et specialbibliotek, der giver adgang til lydbøger og e-bøger for personer med læsevanskeligheder, herunder ordblindhed.10 Ud over at tilbyde læsematerialer er Nota også et videnscenter, der formidler værdifuld information og indsigt om ordblindhed.10

Der findes også andre relevante organisationer og værktøjer, som kan være nyttige. Lokale læsevejledningscentre og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i kommunerne kan tilbyde yderligere støtte. Online platforme tilbyder også forskellige værktøjer og ressourcer til ordblinde.10 Det anbefales at undersøge Hjælpemiddelbasen (hmi-basen.dk) for at finde specifikke apps og værktøjer, der er skræddersyet til individuelle behov.39

Eksempler og scenarier fra hverdagen

For en studerende med ordblindhed kan monotasking i studiesituationen betyde at fokusere udelukkende på at læse ét kapitel i en lærebog ad gangen, eventuelt med brug af tekst-til-tale, og tage noter, før man går videre til næste kapitel, i stedet for at forsøge at læse flere opgaver samtidigt.17 På arbejdspladsen kan en ordblind person dedikere en bestemt tidsblok til at skrive en e-mail, eventuelt ved hjælp af dikteringssoftware, og undgå at tjekke andre e-mails eller beskeder, før opgaven er fuldført.1 I privatlivet kan monotasking hjælpe ved for eksempel at fokusere på ét trin i en madopskrift ad gangen under madlavning, i stedet for at forsøge at håndtere flere trin og distraktioner samtidigt.

Et tænkt eksempel er Anna, en universitetsstuderende med ordblindhed, der tidligere følte sig overvældet af sin læseliste. Hun begyndte at bruge Pomodoro-teknikken og fokuserede på at læse én artikel i 25 minutter uden forstyrrelser, efterfulgt af en kort pause. Hun oplevede, at hun kunne koncentrere sig bedre og huske mere af det, hun læste.31 Et andet eksempel er Peter, der arbejder på kontor og har ordblindhed. Han havde svært ved at koncentrere sig på grund af konstante e-mailnotifikationer. Han besluttede sig for at slå alle notifikationer fra og kun tjekke sine e-mails tre gange om dagen på bestemte tidspunkter. Dette hjalp ham med at fokusere på sine hovedopgaver og reducerede hans stressniveau.1

Konklusion

Monotasking fremstår som en værdifuld strategi for ordblinde i Danmark, da det kan reducere kognitiv overbelastning, forbedre fokus, øge produktiviteten og bidrage til arbejde af højere kvalitet.1 Selvom det kan kræve øvelse og bevidst indsats at implementere monotasking, kan det være et effektivt redskab til at håndtere de udfordringer, der er forbundet med ordblindhed.1 Det anbefales at eksperimentere med de foreslåede strategier og udforske de tilgængelige danske ressourcer for at finde de metoder, der fungerer bedst individuelt.39 Med de rette strategier, der tager højde for den individuelle kognitive profil, har ordblinde i Danmark potentiale til at trives og opnå deres mål.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.