Indledning
Medarbejderudviklingssamtalen, bedre kendt som MUS, er for mange en årligt tilbagevendende begivenhed på arbejdspladsen. Men ser du den blot som en pligtøvelse eller en “hyggesnak” 1, går du glip af en unik mulighed. MUS-samtalen er nemlig din personlige platform for en fortrolig dialog med din leder om din trivsel, dine præstationer og – vigtigst af alt – din fremtidige udvikling i jobbet.2
Samtalen har stor strategisk værdi, ikke kun for dig, men også for din arbejdsplads. Den er et værktøj til at sikre, at dine kompetencer, ambitioner og udviklingsønsker er afstemt med virksomhedens mål og fremtidige behov.2 Når denne afstemning lykkes, skaber det grundlag for både din personlige vækst og organisationens succes.
Denne guide er skabt til alle medarbejdere i Danmark, uanset baggrund og funktion. Vi tror på, at alle talenter skal have plads til at udfolde sig. Derfor vil vi undervejs have et særligt fokus på, hvordan medarbejdere med særlige behov, for eksempel ordblindhed, kan navigere og få det fulde udbytte af samtalen. Med over 400.000 ordblinde i Danmark 5 – svarende til op mod 7-8% af befolkningen 6 (nogle estimater peger endda højere 8) – er det afgørende at skabe rammer, hvor alles potentiale anerkendes og støttes.
En vellykket MUS-samtale kan have markante positive effekter. Den kan øge din motivation og dit engagement, skabe klarhed over gensidige forventninger, forbedre din trivsel og give dig en konkret plan for din faglige og personlige udvikling.3 Denne guide vil klæde dig på til at gribe chancen og gøre din næste MUS-samtale til en værdifuld investering i din karriere.
Forberedelse er nøglen til en succesfuld samtale
Hvorfor bruge tid på at forberede sig til MUS-samtalen? Fordi grundig forberedelse er det, der løfter samtalen fra en potentiel overfladisk snak til et reelt strategisk værktøj for din karriereudvikling.1 Når du møder velforberedt op, tager du styringen og sikrer, at dine vigtigste pointer, ønsker og behov bliver hørt og adresseret.1
Det er værd at huske, at din leder ofte har ansvaret for mange medarbejdere og derfor begrænset tid til at dykke ned i hver enkelt persons situation før samtalen.13 Du kender bedst selv dine egne resultater, de udfordringer du møder i hverdagen, og de drømme du har for fremtiden.10 Uden din proaktive indsats risikerer samtalen at blive styret af lederens agenda, eller at vigtige emner slet ikke bliver berørt.2 Din forberedelse er altså ikke bare “god stil” – den er afgørende for samtalens dybde og dit udbytte. Den giver dig mulighed for at sætte dagsordenen og sikre, at dit perspektiv kommer i centrum. Tag ejerskab over din MUS – det betaler sig.
Kend dig selv: Reflektér over dit arbejde og din trivsel
Start din forberedelse med at se tilbage på året, der er gået siden sidste MUS-samtale.
- Tilbageblik på opgaver og resultater: Hvilke konkrete opgaver har du løst? Lav gerne en liste.10 Hvad er du særligt stolt af at have opnået? Hvilke resultater har du bidraget til? Vær så specifik som muligt og brug gerne eksempler til at illustrere dine pointer.1 Det gør din indsats synlig for din leder.1
- Udfordringer og læring: Hvad har været svært eller udfordrende i perioden? Hvordan har du grebet disse udfordringer an? Hvad har du lært af dem?.10 Det er vigtigt at være ærlig, men hold fokus på, hvad du har lært, og hvordan du (måske med støtte) kan håndtere lignende situationer bedre fremover.10
- Dine styrker: Hvad er dine stærkeste faglige og personlige kompetencer? Hvordan kommer de i spil i dit daglige arbejde?.3 Tænk også bredere: Har du særlige talenter, som måske ikke altid er synlige i traditionelle opgaver? For eksempel oplever mange med ordblindhed, at de udvikler stærke mundtlige kommunikationsevner, en god visuel forståelse, kreativitet eller en særlig evne til at løse komplekse problemer.5 Overvej, hvordan alle dine styrker bidrager til dit arbejde og teamet.
- Trivsel og motivation: Hvordan har din generelle trivsel været? Hvad giver dig energi og arbejdsglæde i hverdagen?.3 Er der bestemte opgaver, kolleger eller situationer, der dræner dig for energi?.10 Er din arbejdsbyrde passende?.1 Hvordan fungerer samarbejdet med dine kolleger og din leder?.1 Ærlighed om din trivsel er afgørende for, at din leder kan støtte dig bedst muligt.
Sæt kursen: Definér dine mål og ønsker for fremtiden
Når du har reflekteret over fortiden og nutiden, er det tid til at se fremad.
- Din fremtidsvision: Hvor ser du dig selv professionelt om et, to eller tre år?.10 Hvilken retning ønsker du, din karriere skal bevæge sig i? Selvom du ikke har en detaljeret plan, så tænk over dine overordnede ambitioner. Jo tydeligere du kan formulere dine ønsker, desto lettere er det for din leder at hjælpe dig på vej.10
- Konkrete ønsker til opgaver og ansvar: Er der specifikke opgaver, du gerne vil have flere af, fordi de motiverer dig eller udvikler dig i den ønskede retning? Er der opgaver, du gerne vil give videre?.1 Ønsker du at påtage dig nye ansvarsområder eller prøve kræfter med nye projekter?.11
- Kompetenceudvikling: Hvilke nye færdigheder eller kompetencer har du brug for at tilegne dig for at nå dine karrieremål?.10 Tænk også på de krav, fremtiden stiller. Den digitale udvikling og den grønne omstilling påvirker mange brancher og jobfunktioner.17 Hvilken opkvalificering har du brug for for at følge med og bidrage bedst muligt?.14 Udvikling behøver ikke kun være eksterne kurser. Det kan også være sidemandsoplæring, nye, udfordrende opgaver, deltagelse i projekter eller intern rokering.18 Vær åben for forskellige læringsformer.
- Kobling til virksomhedens mål: Når du formulerer dine ønsker, så tænk over, hvordan de spiller sammen med din afdelings og hele virksomhedens mål og strategi.4 Kan du argumentere for, hvordan din udvikling og dine nye opgaver vil gavne virksomheden?.10 Denne kobling styrker dine ønsker og viser, at du tænker strategisk.
Praktisk forberedelse: Struktur og spørgsmål
Gør din forberedelse konkret og handlingsorienteret.
- MUS-skema eller egne noter: Mange arbejdspladser anvender et fast MUS-samtaleskema.3 Sørg for at få dette udleveret i god tid før samtalen, gerne 14 dage før.14 Gennemgå spørgsmålene og udfyld det grundigt med dine refleksioner og ønsker. Hvis din arbejdsplads ikke bruger et fast skema, så lav dine egne strukturerede noter baseret på punkterne ovenfor.19 Du kan eventuelt downloade et eksempel på et MUS-skema online som inspiration.19
- Konkrete eksempler: Underbyg dine pointer med konkrete eksempler fra din hverdag. I stedet for at sige “Jeg er god til kundekontakt”, sig “Jeg har fået positiv feedback fra X og Y kunde for min håndtering af deres sager, og jeg har øget salget i min portefølje med Z procent”. Eksempler gør dine udsagn troværdige og håndgribelige.1
- Spørgsmål til din leder: Forbered 3-5 spørgsmål, du gerne vil stille din leder under samtalen. Det viser engagement og interesse for din egen udvikling.11 Gode spørgsmål kan være:
- Hvordan vurderer du mine stærkeste bidrag til teamet det seneste år? 12
- Hvilke udviklingsmuligheder ser du for mig i det kommende år, set i lyset af afdelingens mål? 3
- Hvad er dine vigtigste forventninger til mig og min rolle i det kommende år? 12
- Hvordan kan du bedst støtte mig i at nå mine udviklingsmål?
Særlige overvejelser: Italesæt dine behov (f.eks. ved ordblindhed)
MUS-samtalen er også en oplagt mulighed for at tale om eventuelle særlige behov, du måtte have for at kunne trives og præstere optimalt. Dette gælder ikke mindst, hvis du er ordblind.
- Overvej åbenhed: Det kan være en stor beslutning at fortælle om sin ordblindhed på arbejdspladsen. Nogle oplever det som et tabu eller frygter negative konsekvenser.21 Men erfaringen viser, at åbenhed ofte er nøglen til at få den nødvendige forståelse og støtte.5 Mange arbejdsgivere og kolleger vil gerne hjælpe, men de skal vide, hvad udfordringerne består i. Overvej, om MUS-samtalens fortrolige ramme er det rette forum for dig at tage snakken. Fokusér på, hvordan I sammen kan finde løsninger, der gør, at du kan bruge dine styrker bedst muligt.
- Formulér dine behov konstruktivt: Hvis du vælger at være åben, så vær konkret omkring, hvad der kan hjælpe dig. Undgå vage formuleringer. Sig fx: “Jeg bruger meget tid på at læse lange rapporter. Det ville hjælpe mig meget, hvis jeg kunne bruge et oplæsningsprogram som IntoWords 25 på min computer. Er det noget, vi kan undersøge muligheden for?” Eller: “Jeg vil rigtig gerne bidrage mere til projektrapporteringen, men det skriftlige tager lang tid for mig. Kunne vi aftale, at jeg laver et mundtligt oplæg, som en kollega eller personlig assistent 21 hjælper med at skrive rent? Eller kan jeg bruge diktafon og få hjælp til renskrivning, som eksemplet med blikkenslageren Per?26“
- Kend dine muligheder: Sæt dig ind i de støttemuligheder, der findes for ordblinde i Danmark (se afsnittet “Find støtte og ressourcer” nedenfor), inden du går til samtalen. Når du kender til muligheder som ordblindeundervisning (OBU) 21, læse- og skriveteknologi (LST) 21 eller personlig assistance 21, står du stærkere i dialogen med din leder om, hvad der kunne være relevant for dig.21
Selve samtalen: Sådan skaber du en værdifuld dialog
Når dagen for MUS-samtalen oprinder, og du har gjort dit forarbejde, handler det om at udnytte tiden bedst muligt til en konstruktiv og fremadrettet dialog.
Rammerne for samtalen er vigtige. Den bør foregå et uforstyrret sted, hvor I kan tale åbent og fortroligt.3 Din leder har et primært ansvar for at skabe en tryg atmosfære, men du bidrager aktivt med din forberedelse og din vilje til dialog.12 Husk, at samtalen som udgangspunkt er fortrolig mellem dig og din leder.30
Det er afgørende at forstå, at MUS-samtalen er tænkt som en dialog, ikke en envejskommunikation fra lederen til dig.2 Formålet er gensidig forståelse og fælles aftaler om din udvikling.2 Ideelt set bør du som medarbejder have mest taletid – måske op mod 70%.14 Det er dig, der bedst kender din hverdag, dine udfordringer og din motivation.10 Lederens rolle er i høj grad at lytte aktivt, stille uddybende spørgsmål og hjælpe dig med at reflektere.13 Hvis samtalen bliver en monolog fra lederens side, eller hvis du forholder dig passivt, går I glip af muligheden for reel indsigt og for at skabe et fælles ejerskab til de aftaler, I laver. Grib derfor ordet, vær aktiv, og sørg for at få dine pointer frem.
Aktiv deltagelse: Præsentér, lyt og spørg ind
- Præsentér dine synspunkter: Brug din forberedelse aktivt. Start gerne med at fremlægge dine vigtigste resultater, ønsker og mål for det kommende år på en klar og struktureret måde.1 Gør dit arbejde og din værdi synlig for din leder.1 Fortæl, hvad der motiverer dig, og hvor du ser dine udviklingsmuligheder.
- Lyt aktivt til feedback: Lyt opmærksomt og åbent, når din leder giver feedback eller deler sine perspektiver.14 Stil uddybende spørgsmål, hvis noget er uklart, for at sikre, at du forstår budskabet korrekt. Du kan sagtens anerkende din leders synspunkter (“Jeg hører, hvad du siger om…”) uden nødvendigvis at være enig i alt.14 Aktiv lytning viser respekt og åbner for en bedre dialog.
- Dialog om din værdi: Selvom MUS-samtalen typisk ikke er stedet for lønforhandling 1, er det en god anledning til at tale om, hvordan dit arbejde skaber værdi for teamet og virksomheden.10 Ved at fremhæve dine resultater og dit bidrag til fælles mål, kan du indirekte “gøde jorden” til den senere lønsamtale.1
Navigér i udfordringer: Ærlighed og løsningsfokus
En god MUS-samtale handler ikke kun om succeser, men også om at turde tale om det, der er svært.
- Tal åbent om det svære: Brug den fortrolige ramme til konstruktivt at adressere de ting, der frustrerer dig, hæmmer din effektivitet eller påvirker din trivsel negativt. Det kan handle om arbejdsbyrde, samarbejdsproblemer, manglende ressourcer eller uklarheder i din rolle.1
- Fokusér på løsninger: Når du bringer udfordringer op, så undgå at dvæle ved problemerne. Prøv i stedet at have fokus på mulige løsninger. Har du selv konkrete forslag til, hvordan situationen kan forbedres? Eller har du brug for din leders hjælp til at finde løsninger i fællesskab?.11
- Bed om den nødvendige støtte: Vær tydelig omkring, hvilken form for støtte du har brug for fra din leder eller arbejdspladsen for at kunne løse dine opgaver bedst muligt og udvikle dig. Det kan være faglig sparring, adgang til specifikke værktøjer, mere tid til bestemte opgaver, eller tilpasninger relateret til fx ordblindhed. Det kan være adgang til LST-værktøjer 5, ændrede kommunikationsformer (fx mere mundtlig information), eller hjælp til skriftlige opgaver via personlig assistance.21
Fremtiden i fokus: Udvikling, mål og aftaler
En central del af MUS-samtalen er at se fremad og aftale rammerne for din udvikling det kommende år.
- Diskutér din udvikling: Tag udgangspunkt i dine forberedte ønsker til faglig og personlig udvikling.1 Tal åbent med din leder om, hvilke muligheder der findes. Diskuter konkrete tiltag som kurser, efteruddannelse, nye opgaver, projektdeltagelse eller øget ansvar.11 Vær realistisk, men også ambitiøs på dine egne vegne.
- Sæt mål sammen: Målet er at blive enige om nogle konkrete og motiverende mål for det kommende år. Brug gerne SMART-modellen for at sikre, at målene er Specifikke, Målbare, Accepterede (af både dig og leder), Realistiske og Tidsbestemte.12 Målene bør både afspejle dine personlige ambitioner og de behov og mål, der er i dit team og i virksomheden som helhed.10
- Lav konkrete aftaler: Sørg for, at samtalen afsluttes med klare og utvetydige aftaler. Hvad er I blevet enige om? Hvem har ansvaret for hvad? Hvad er tidsfristerne?.2 Jo mere konkrete aftalerne er, jo større er sandsynligheden for, at de bliver ført ud i livet.
Efter samtalen: Sikr fremdrift og opfølgning
MUS-samtalen er kun startskuddet. Dens reelle værdi afhænger fuldstændig af, om der bliver fulgt op på de aftaler, I har indgået.2 Uden opfølgning risikerer selv den bedste samtale at blive en ligegyldig øvelse, hvor I mødes et år senere og konstaterer, at intet er sket.18 Ansvaret for opfølgning er fælles, men du kan selv spille en aktiv rolle i at sikre fremdrift.
Travlhed i hverdagen er en hyppig årsag til, at aftaler fra MUS-samtalen glider i baggrunden for både medarbejdere og ledere.9 Derfor er det ikke nok blot at ønske opfølgning; den skal planlægges og struktureres. Manglende opfølgning sender desuden et uheldigt signal om, at samtalen og din udvikling måske ikke prioriteres så højt.14 Ved at insistere på og selv bidrage til opfølgningen viser du, at du tager din udvikling alvorligt og forventer det samme af din leder.
Fra snak til handling: Udviklingsplan og aftaler
- Skriftlig opsummering: Det er afgørende, at de vigtigste punkter og aftaler fra samtalen bliver dokumenteret skriftligt. Det kan være i form af et referat eller en decideret udviklingsplan.9 Gennemgå dokumentet sammen med din leder umiddelbart efter samtalen for at sikre, at I er enige om indholdet.
- Din personlige udviklingsplan: En god udviklingsplan indeholder typisk:
- Dine konkrete mål for det kommende år (gerne SMART-formuleret).
- De aftalte udviklingsaktiviteter (fx kurser, nye opgaver, projekter).
- En klar ansvarsfordeling: Hvad forpligter du dig til? Hvad skal din leder sørge for?
- Tidsrammer og deadlines for de forskellige initiativer.9
- Gem og brug planen: Sørg for, at både du og din leder gemmer udviklingsplanen, så I nemt kan finde den frem og følge op.9 Mange virksomheder bruger digitale HR-systemer, som kan understøtte denne proces og gøre det lettere at holde styr på aftaler og fremskridt.9
Hold momentum: Løbende dialog
Udvikling sker ikke kun én gang om året til MUS-samtalen. Det er en løbende proces.
- Aftal opfølgningstidspunkter: Når I afslutter MUS-samtalen, så aftal med det samme konkrete tidspunkter for opfølgning.18 Det behøver ikke være lange møder. Mange har gode erfaringer med en kort status efter ca. 3 måneder, en lidt grundigere “Mini-MUS” halvvejs i perioden (efter 6 måneder), og måske endnu en kort status efter 9 måneder.18 Opfølgning kan også integreres som et fast punkt på jeres eventuelle løbende 1:1 møder.11 Det vigtigste er, at opfølgningen bliver planlagt.
- Tag ansvar for din udvikling: Husk, at din udvikling i sidste ende er dit eget ansvar.17 Arbejd aktivt med de mål og aftaler, I har lavet. Tag selv initiativ til at tale med din leder, hvis du møder udfordringer, har brug for sparring, eller gerne vil dele dine fremskridt – også mellem de aftalte opfølgningsmøder.
- Vær klar til at justere kursen: Verden ændrer sig, og det samme kan dine opgaver og mål. Vær åben for at justere din udviklingsplan i løbet af året i dialog med din leder, hvis nye behov eller muligheder opstår.
Find støtte og ressourcer til din udvikling (med fokus på ordblindhed i Danmark)
For at få mest muligt ud af din udviklingsdialog er det en fordel at kende til de muligheder for støtte og ressourcer, der findes. Dette gælder generelt, men i særdeleshed hvis du har ordblindhed eller andre læse-/skrivevanskeligheder. At kende dine rettigheder og muligheder styrker dig i samtalen med din leder.
Generelt findes der gode danske platforme, hvor du kan søge information om efteruddannelse og karrierevejledning, for eksempel UddannelsesGuiden (ug.dk) 21 og Voksenuddannelse.dk.27
For medarbejdere med ordblindhed findes der en bred vifte af specifikke støttemuligheder i Danmark.5 Systemet kan dog virke komplekst, da ansvaret for de forskellige tilbud er fordelt mellem forskellige instanser som kommunen, jobcenteret, VUC og uddannelsessteder.26 Hvor du skal henvende dig, afhænger af din situation (om du er i job, ledig, under uddannelse) og hvilken type støtte, du søger (hjælpemidler, undervisning, personlig assistance).26 Informationen kan være spredt på mange hjemmesider 15, og det kan i sig selv være en udfordring at navigere i, især hvis man har læse- og skrivevanskeligheder. Derfor er det vigtigt at have et samlet overblik over de centrale muligheder for at gøre støtten reelt tilgængelig.
Støttemuligheder for medarbejdere med ordblindhed
Det er vigtigt at vide, at du har ret til hjælp, hvis du er ordblind, og at der er politisk fokus på at styrke indsatsen for både unge og voksne.23 Her er et overblik over de primære støttemuligheder:
- Ordblindetest og -undervisning (OBU): Voksne (typisk over 25 år) kan blive testet gratis for ordblindhed og modtage gratis ordblindeundervisning via det lokale Voksenuddannelsescenter (VUC) eller andre udbydere som AOF og FO.21 Undervisningen tilpasses individuelt (ofte op til 60 timer) og kan forbedre læse-, skrive- og stavefærdigheder samt introducere relevante metoder og hjælpemidler (LST).21 Hvis undervisningen foregår i arbejdstiden, kan der under visse betingelser søges om Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) til at dække løntab.21 Det er værd at bemærke, at færre, især mænd og kortuddannede, har deltaget i OBU de senere år 35, hvilket understreger vigtigheden af at kende tilbuddet.
- IT-Hjælpemidler (LST – Læse- og Skriveteknologi): Værktøjer som oplæsningssoftware (fx Adgang for alle 15, CD-ORD 5, IntoWords 25) og stave-/grammatikhjælp kan gøre en stor forskel i hverdagen.
- Til jobbet: Er du i arbejde (også som selvstændig eller i aktivering), kan du søge om LST-hjælpemidler via dit kommunale jobcenter.5 Hjælpemidler bevilget herigennem er typisk knyttet til jobbet og må ikke bruges privat.26 Jobcenteret kan kræve dokumentation for ordblindhed og en udredning af dit specifikke behov i arbejdssituationen.26
- Til privat brug/uddannelse/ledige: Har du brug for LST uden for jobbet (privat, som ledig, pensionist eller under SU-berettiget uddannelse), skal du søge via din bopælskommune (ofte efter Serviceloven) eller via uddannelsesstedets SPS-vejleder (Specialpædagogisk Støtte).15
- Info: Hjælpemiddelbasen (Socialstyrelsen) giver overblik over hjælpemidler.15
- Personlig Assistance: Hvis LST ikke er tilstrækkeligt, kan du søge om tilskud til personlig assistance til specifikke opgaver i dit job, fx hjælp til at læse fagtekster, skrive referater eller udfylde arbejdssedler.21 Dette søges også via jobcenteret. Et konkret eksempel er blikkenslageren Per, der fik bevilget assistance til papirarbejde.26
- Andre Ordninger og Information:
- Isbryderordningen: Hjælper nyuddannede med handicap (inkl. ordblindhed) i job via ansættelse med løntilskud i op til 12 måneder. Kontakt jobcenteret.5
- Jobcenter: Har ofte nøglepersoner med viden om ordblindhed og støttemuligheder.5
- STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering): Har information om handicapkompenserende ordninger generelt.21
- HTO.nu (Hjælp til Ordblindhed): Samlet informationsportal drevet af Socialstyrelsen og STAR.21
- Rådgivning, Netværk og Viden:
- Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark: Tilbyder gratis rådgivning og vejledning til alle (ordblinde, pårørende, fagfolk, virksomheder) via deres Vejledningscenter.6 De har også en Erhvervsklub, netværksgrupper og arbejder politisk for ordblindes vilkår.6
- Nota Bibliotek: Giver testede ordblinde gratis adgang til et stort udvalg af lydbøger, e-bøger og studiematerialer.15
Nøgle-Ressourcer for Medarbejdere med Ordblindhed i Danmark
Støttetype | Hvad tilbydes? | Hvor henvender jeg mig? | Centrale Links/Kontakt |
Ordblindetest & Undervisning | Gratis test og individuelt tilpasset undervisning (OBU) for voksne. | Lokalt VUC, AOF, FO m.fl. | www.ug.dk (find udbyder) 21, www.vuc.dk 15, www.aof.dk 15, www.ordblindhed.dk 27 |
IT-Hjælpemidler (LST) til Job | Læse-/skriveteknologi (fx oplæsning, stavehjælp) til brug i arbejdssituationen. | Kommunalt Jobcenter | Find dit jobcenter via kommunens hjemmeside. Info: www.hto.nu 21, www.star.dk 21, www.hjaelpemiddelbasen.dk 15 |
IT-Hjælpemidler (Privat/Ledig) | LST til brug i privatlivet, som ledig eller pensionist. | Bopælskommune (Serviceloven) | Kontakt din kommune via borger.dk eller kommunens hjemmeside.29 Info: www.hto.nu 21, www.hjaelpemiddelbasen.dk 15 |
IT-Hjælpemidler (Uddannelse) | LST til brug under SU-berettiget uddannelse. | Uddannelsesstedets SPS-vejleder | Kontaktes via uddannelsesinstitutionen.15 Info: www.spsu.dk |
Personlig Assistance til Job | Tilskud til hjælp til specifikke arbejdsopgaver (fx læsning, skrivning). | Kommunalt Jobcenter | Find dit jobcenter. Info/blanketter: www.star.dk 33 |
Rådgivning & Netværk | Gratis vejledning, bisidderordning, netværk (fx Erhvervsklub). | Ordblinde/Dysleksiforeningen | Tlf: 69 13 80 07 6, www.ordblindeforeningen.dk 6 |
Lyd-/E-bøger | Gratis adgang til lydbøger, e-bøger og studiematerialer. | Nota Bibliotek | www.nota.dk 15 |
Økonomisk Støtte (Undervisning) | SVU-støtte til dækning af løntab ved længere OBU-forløb i arbejdstiden. | Søges via OBU-udbyder (fx VUC) | Info: www.svu.dk |
Løntilskud (Nyuddannet) | Isbryderordningen: Løntilskud til ansættelse af nyuddannede med handicap. | Kommunalt Jobcenter | Find dit jobcenter. Info: www.star.dk |
Generel Info Ordblindhed | Samlet information, fakta, råd og vejledning. | HTO.nu / Ordblindhed.dk | www.hto.nu 21, www.ordblindhed.dk 16 |
Frem en åben dialog om ordblindhed
At skabe en arbejdsplads, hvor det er trygt at tale om udfordringer som ordblindhed, er et fælles ansvar.21 MUS-samtalen kan være en god anledning til at tage hul på snakken med din leder.
- Tips til samtalen: Hvis du vælger at tale om din ordblindhed, så husk at:
- Fokusere på dine styrker – hvad er du god til, måske på grund af eller trods ordblindheden?.5
- Være konkret om, hvilken støtte der vil hjælpe dig i dit arbejde.21
- Foreslå løsninger – vis at du er proaktiv.
- Referer eventuelt til de støttemuligheder, du har undersøgt.
- Arbejdspladskulturen: En åben og inkluderende kultur gavner alle.23 Nogle virksomheder, som fx Salling Group, har iværksat konkrete initiativer for at støtte ordblinde medarbejdere med værktøjer (IntoWords), lederuddannelse og åbenhedskampagner.25 Undersøg, om din arbejdsplads har lignende tiltag, politikker eller ressourcepersoner, du kan trække på.
Ofte stillede spørgsmål (FAQ) om MUS-samtalen
Her er svar på nogle af de spørgsmål, der ofte opstår i forbindelse med MUS-samtalen:
- Kan/skal man tale om løn til MUS?
- Som hovedregel holdes MUS-samtalen og lønsamtalen adskilt i danske virksomheder.1 MUS fokuserer på udvikling, trivsel og mål.30 Din præstation og udvikling, som I drøfter til MUS, danner dog et vigtigt grundlag for den efterfølgende lønforhandling. Du kan godt bruge MUS til at synliggøre din værdi og resultater.1 Vær forberedt på, at din leder måske vil udskyde en konkret løndiskussion til selve lønsamtalen.10
- Hvad gør jeg, hvis jeg er uenig med min leders vurdering?
- Det er vigtigt, at du giver udtryk for din uenighed på en saglig og konstruktiv måde. Forklar dit perspektiv og brug gerne konkrete eksempler. Undgå at gå i konflikt under selve samtalen.39 Hvis I ikke kan nå til enighed, så noter blot lederens synspunkt og din uenighed i referatet. Efter samtalen kan du overveje at tale med din tillidsrepræsentant (TR) eller fagforening for at få rådgivning om, hvordan du bedst håndterer situationen.39
- Risikerer jeg at blive fyret under en MUS-samtale?
- Nej, formålet med MUS er udvikling, ikke afvikling.12 En MUS-samtale skal være en tryg ramme for dialog om din trivsel og fremtid i virksomheden. Hvis der er alvorlig kritik af din præstation, som potentielt kan føre til ansættelsesretlige konsekvenser, skal dette håndteres i en separat proces, ofte kaldet en “tjenstlig samtale” eller “den vanskelige samtale” 4, og ikke under en MUS.
- Er samtalen fortrolig?
- Ja, MUS-samtalen er som udgangspunkt fortrolig mellem dig og din leder.30 Dette er vigtigt for at skabe den nødvendige tryghed til at tale åbent om personlige mål, udfordringer og trivsel. Vær dog opmærksom på, at aftaler om fx kompetenceudvikling eller nye opgaver naturligvis kan blive delt med relevante parter (fx HR eller en ny afdeling) efter aftale med dig, for at aftalerne kan realiseres. Spørg din leder, hvis du er i tvivl om, hvordan information fra samtalen håndteres på din arbejdsplads.
- Hvad gør jeg, hvis min leder ikke følger op på vores aftaler?
- Manglende opfølgning er desværre en kendt faldgrube.2 Hvis du oplever, at aftalerne fra MUS ikke bliver fulgt op, så tag selv initiativ. Mind venligt din leder om de aftaler, I har lavet – henvis gerne til jeres skriftlige udviklingsplan. Foreslå et kort møde specifikt for at drøfte status og næste skridt. Hvis problemet er gentagende og påvirker din udvikling eller trivsel, kan du overveje at drøfte det med din TR eller HR-afdeling for at finde en løsning.
- Hvad hvis jeg er utryg eller bange for MUS-samtalen?
- Det er ikke unormalt at føle en vis nervøsitet før en MUS-samtale, især hvis relationen til lederen er anstrengt. Her er et par råd 39:
- Forberedelse er altafgørende: Jo bedre forberedt du er, jo mere sikker vil du føle dig. Hav dine pointer og eksempler klar.
- Overvej en bisidder: Du har ofte ret til at have en bisidder med til samtalen, fx din TR eller en kollega fra HR. En bisidder kan støtte dig og sikre en god tone. Tal med din leder om dette på forhånd.
- Vær åben om din utryghed: Start eventuelt samtalen med at sige, at du er lidt nervøs. Det kan afmystificere situationen og åbne for en dialog om rammerne.
- Fokusér på det konstruktive: Husk, at samtalen er din mulighed for udvikling. Prøv at holde fokus på fremtiden og på løsninger.
- Du kan altid trække dig: Hvis samtalen udvikler sig i en destruktiv retning, og du føler dig meget utilpas, har du ret til at afbryde den og bede om en pause eller et nyt møde, eventuelt med en bisidder til stede.
- Det er ikke unormalt at føle en vis nervøsitet før en MUS-samtale, især hvis relationen til lederen er anstrengt. Her er et par råd 39:
Konklusion
Medarbejderudviklingssamtalen er langt mere end en årlig formalitet. Den er din personlige og strategiske mulighed for at tage aktivt del i udformningen af dit arbejdsliv, din trivsel og din fremtidige karrierevej.1 Ved at gribe chancen og investere tid i processen, kan du gøre MUS-samtalen til et af de mest værdifulde møder, du har med din leder i løbet af året.
Nøglen til succes ligger i tre centrale elementer:
- Grundig forberedelse: Din refleksion over fortid, nutid og fremtid giver dig kontrol og sikrer, at dine vigtigste budskaber kommer frem.1
- Aktiv og ærlig deltagelse: MUS er en dialog, ikke en monolog. Tag ordet, lyt aktivt, stil spørgsmål, og vær åben om både dine styrker og udfordringer.2
- Systematisk opfølgning: Uden konkrete aftaler og løbende opfølgning mister samtalen sin værdi. Insistér på en klar udviklingsplan og aftal faste tidspunkter for status.2
Tag ejerskab over din MUS-proces. Se samtalen som et partnerskab med din leder, hvor I sammen sætter kursen for din udvikling på en måde, der gavner både dig og arbejdspladsen.
Endelig er det værd at huske på værdien af samtaler, der anerkender og imødekommer den mangfoldighed af talenter og behov, der findes på enhver arbejdsplads. Ved at skabe plads til åbenhed om udfordringer, som fx ordblindhed, og ved at kende og anvende de tilgængelige støttemuligheder, kan vi sikre, at alle medarbejdere får de bedste forudsætninger for at trives, præstere og udvikle deres fulde potentiale. Det styrker ikke kun den enkelte, men hele organisationen.21 Brug denne guide som din følgesvend, og gå din næste karrieresamtale i møde med selvtillid og klarhed.