For danske studerende med ordblindhed kan tanken om videregående uddannelse i udlandet virke både spændende og udfordrende. Det er vigtigt at anerkende de unikke styrker og de særlige hensyn, der gør sig gældende for denne gruppe af studerende. Uddannelse er en nøgle til fremtiden for alle, og internationale muligheder kan åbne døre til nye perspektiver og karriereveje. Denne artikel har til formål at være en grundig guide, der belyser de internationale uddannelsesprogrammer, der er tilgængelige for ordblinde danske studerende, og giver den nødvendige information til at træffe informerede valg. Vi vil se nærmere på fordelene ved at studere i udlandet, de forskellige støtteprogrammer der findes, eksempler på universiteter med stærk støtte til ordblinde, praktiske råd og vejledning, danske ressourcer og organisationer, relevant statistik samt erfaringer fra andre ordblinde danskere, der har taget springet ud i en international uddannelse.
Hvorfor overveje internationale uddannelsesprogrammer som ordblind dansk studerende?
At studere i udlandet byder på en række generelle fordele, som også er yderst relevante for ordblinde studerende. Muligheden for at forbedre sprogkundskaberne er en af de mest åbenlyse. At leve og studere i et andet land, hvor et fremmedsprog tales i hverdagen, giver en unik mulighed for sproglig fordybelse.1 Derudover fremmer et udlandsophold personlig udvikling ved at udfordre studerende til at tilpasse sig nye kulturer og miljøer, hvilket styrker selvstændighed og modenhed.1 For mange arbejdsgivere er international erfaring et stort plus på CV’et, da det signalerer evnen til at navigere i en globaliseret verden og arbejde på tværs af kulturer.1 Ved at studere i udlandet kan man også opbygge et internationalt netværk af kontakter, som kan være værdifuldt for fremtidige karrieremuligheder.1 Endelig kan man få adgang til unikke faglige profiler og specialiseringer, som måske ikke er tilgængelige i Danmark.1 Disse generelle fordele ved udlandsstudier kan for ordblinde studerende føre til øget selvtillid og selvstændighed, særligt hvis de har oplevet udfordringer i det danske uddannelsessystem. At mestre et udlandsophold kan have en positiv indvirkning på deres generelle trivsel og fremtidige muligheder.
Interessant nok antyder anekdotiske erfaringer, at nogle ordblinde faktisk oplever uventede fordele ved at lære og studere på et fremmedsprog.5 En kommentar på Reddit beretter om et ordblindt barn, der tilsyneladende lærte et nyt sprog hurtigere og havde færre problemer med læsning og skrivning på det nye sprog end på sit modersmål. Dette kan skyldes forskelle i sprogstruktur og fonetik mellem dansk og andre sprog. Et nyt sprogmiljø kan potentielt tilbyde en frisk start og omgå nogle af de vanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed på dansk.
Desuden kan behovet for at navigere i et nyt akademisk miljø i udlandet motivere ordblinde studerende til at blive mere fortrolige med og afhængige af IT-hjælpemidler, såsom software der kan læse tekst højt.6 Denne færdighed er værdifuld uanset studiested, men presset for at klare sig i et internationalt miljø kan fremskynde tilegnelsen og mestringen af disse teknologier.
Internationale uddannelsesprogrammer og støttemuligheder
Der findes flere internationale uddannelsesprogrammer, som danske studerende kan drage fordel af, og nogle af disse har særligt fokus på at inkludere studerende med handicap, herunder ordblindhed.
Erasmus+ programmet og inklusionsstøtte
Erasmus+ er EU’s program for uddannelse, ungdom og idræt, og det støtter international mobilitet for studerende inden for videregående uddannelse.7 Programmet lægger stor vægt på at sikre lige adgang og muligheder for deltagere fra alle baggrunde, herunder studerende med fysiske, psykiske eller helbredsmæssige problemer som ordblindhed.12 For at sikre at personer, hvis deltagelse i Erasmus+ ikke ville være mulig uden ekstra økonomisk støtte på grund af deres individuelle forhold, fuldt ud kan drage fordel af de europæiske mobilitetsordninger, tilbyder Erasmus+ særlig inklusionsstøtte.12 Denne støtte kan være højere end det sædvanlige stipendium for studier eller praktikophold og er beregnet til at dække de specifikke vanskeligheder, som deltageren måtte have.12 Det kan for eksempel dreje sig om tilpasset bolig, rejsebistand, medicinsk tilsyn, tilpasning af kursusmateriale eller en ledsager for studerende med handicap.12
Ansøgningsprocessen for Erasmus+ inklusionsstøtte indebærer, at den studerende i samarbejde med sin danske hjemmeinstitution skal angive sine specifikke behov og de forventede ekstra udgifter inden udlandsopholdet.12 Det er derfor vigtigt at starte planlægningen i god tid og kontakte Erasmus+ koordinatorerne på den danske uddannelsesinstitution for at få detaljeret vejledning om ansøgningsproceduren, herunder ansøgningsfrister og de nødvendige dokumenter.12 Flere danske universiteter er opmærksomme på denne mulighed. For eksempel nævnes det, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan søge om ekstra tilskud gennem Erasmus+ programmet ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).13 Dette viser, at danske uddannelsesinstitutioner har etableret procedurer for at hjælpe deres studerende med at ansøge om denne form for støtte.
Nordplus programmet og inklusionsstøtte
Nordplus er Nordisk Ministerråds mobilitets- og netværksprogram for uddannelsesområdet, og det fokuserer på samarbejde og udveksling mellem de nordiske og baltiske lande.7 Ligesom Erasmus+ har Nordplus også et ønske om at fremme inklusion.23 Programmet tilbyder økonomisk støtte til udveksling af studerende, undervisere og andet personale samt til netværks- og projektsamarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og andre aktører inden for uddannelsesområdet i Norden, de baltiske lande og de selvstyrende områder.21 Specifikt nævner Nordplus, at der kan søges om inklusionsstøtte til projekter, der involverer deltagere, som kan have barrierer for fuld deltagelse på grund af handicap eller helbredsproblemer.23
For at ansøge om inklusionsstøtte via Nordplus skal de institutioner og organisationer, der deltager i programmet, inkludere en ansøgning om dette i deres projektforslag.23 Ansøgningen skal beskrive de specifikke behov hos de deltagende studerende og hvordan midlerne vil blive brugt til at sikre en inkluderende deltagelse. Det er også muligt at søge om inklusionsstøtte under selve projektets gennemførelse direkte hos programadministrationen.23 Derfor bør ordblinde danske studerende, der er interesserede i at studere i Norden eller de baltiske lande, kontakte det internationale kontor på deres danske uddannelsesinstitution for at undersøge mulighederne for Nordplus støtte til deres udlandsophold. Nordplus-studerende kan også modtage et månedligt tilskud og rejsetilskud, hvilket bidrager til at gøre udlandsstudier i denne region mere økonomisk overkommelige.17
Andre internationale udvekslingsprogrammer
Ud over Erasmus+ og Nordplus findes der også andre internationale udvekslingsprogrammer, som danske studerende kan undersøge. Et eksempel er DK-USA programmet, som er et samarbejde mellem Danmark og USA inden for erhvervsuddannelse.7 Derudover tilbyder Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside “Grib Verden” generel information om mulighederne for at studere i udlandet.24 Selvom disse programmer ikke altid specifikt nævner støtte til ordblinde studerende, kan det være værd at undersøge dem nærmere for potentielle muligheder og yderligere finansieringskilder.
Specialpædagogisk støtte (SPS) og udlandsophold
For ordblinde studerende, der allerede modtager specialpædagogisk støtte (SPS) i Danmark, er der gode nyheder: det er ofte muligt at tage denne støtte med sig under et udlandsophold.25 Dette betyder, at de IT-hjælpemidler, studiestøttetimer 36), og de særlige eksamensvilkår, som den studerende er berettiget til i Danmark, i mange tilfælde kan overføres til det udenlandske universitet.
Et konkret eksempel på dette kommer fra Aarhus Universitet (AU), hvor det nævnes, at ordblinde studerende, der tager på udveksling, fortsat kan bruge deres IT-hjælpemidler og bestille e-bøger hos Nota.36 Derudover kan de aftale med deres læse-/skrivevejleder at få støttetimerne online, mens de er i udlandet.36 Dette viser, at danske universiteter er opmærksomme på behovet for at understøtte ordblinde studerende også under internationale ophold.
Det er dog vigtigt at understrege, at procedurerne for overførsel af SPS kan variere mellem de danske universiteter.25 Derfor er det afgørende, at ordblinde studerende, der overvejer et udlandsophold, som det første skridt kontakter SPS-vejlederen på deres nuværende uddannelsesinstitution for at få specifik rådgivning om mulighederne og processen.25 Muligheden for at medbringe SPS til udlandet kan være afgørende for, at ordblinde studerende føler sig trygge og i stand til at gennemføre et udlandsophold, og det kan potentielt fjerne en stor barriere for deltagelse i internationale uddannelsesmiljøer.
Universiteter i udlandet med stærk støtte til ordblinde
Flere universiteter i Europa har etableret stærke støttesystemer for studerende med handicap, herunder ordblindhed. Leiden University i Holland tilbyder for eksempel ekstra tid til eksamen og mulighed for at bruge IT-hjælpemidler.37 Maastricht University, ligeledes i Holland, tilbyder også forskellige former for støtte, herunder tekst-til-tale software.38 I Storbritannien fremhæver London South Bank University deres engagement i at sikre lige adgang for studerende med handicap, inklusive internationale studerende med ordblindhed.39 Norwich University of the Arts i Storbritannien opfordrer studerende med handicap til at kontakte deres støtteteam for at diskutere individuelle behov.40 Disse eksempler viser, at der findes universiteter i Europa, der aktivt arbejder for at skabe inkluderende læringsmiljøer og tilbyder specifikke støtteforanstaltninger.
Storbritannien og Holland ser ud til at have en særlig høj koncentration af universiteter, der profilerer sig på deres støtte til studerende med læsevanskeligheder. Ud over de allerede nævnte kan også University College London, Manchester University, University of Glasgow, Queen’s University Belfast, University of Birmingham og University of Nottingham i Storbritannien samt VU Amsterdam i Holland og Lund University i Sverige nævnes som institutioner, der tilbyder omfattende støtte til studerende med ordblindhed.41
For studerende, der er interesserede i at studere uden for Europa, er der også muligheder i USA. Flere amerikanske universiteter har specialiserede programmer for ordblinde og er akkrediteret af organisationer som International Dyslexia Association (IDA) og International Multisensory Structured Language Education Council (IMSLEC).45 Dette kan være relevant for studerende, der søger meget specialiserede uddannelser eller længerevarende ophold.
For at give et bedre overblik over nogle af de europæiske universiteter, der er kendt for deres støtte til ordblinde studerende, kan følgende tabel være nyttig:
| Universitet | Land | Eksempler på støtte |
| Leiden University | Holland | Ekstra tid til eksamen, IT-hjælpemidler, tekst-til-tale software, mulighed for alternative eksamensformer og studieplaner. |
| Maastricht University | Holland | Tekst-til-tale software, mulighed for ekstra eksamenstid og mindre eksamenslokaler, rådgivning og vejledning. |
| London South Bank University | Storbritannien | Tilpasset undervisning, adgang til assistive teknologier og udstyr, screenings for ordblindhed og finansiering af formel udredning. |
| Norwich University of the Arts | Storbritannien | Rådgivning og vejledning, hjælp til ansøgning om støtte, diskussion og arrangement af support, også for internationale studerende. |
| VU Amsterdam | Holland | Yderligere Erasmus+ stipendium for studerende med handicap, faciliteter og støtte før, under og efter udveksling, specialiserede teams. |
| Lund University | Sverige | Individuel læringsstøtte, notetagning, mentorordninger, vejledning i studieteknik, særlige eksamensarrangementer. |
Praktiske råd og vejledning til ordblinde studerende der vil studere i udlandet
For ordblinde studerende, der drømmer om at studere i udlandet, er der nogle vigtige praktiske råd og overvejelser, der kan hjælpe med at gøre drømmen til virkelighed.
Research og planlægning
En grundig research er det første skridt. Det er vigtigt at undersøge potentielle uddannelsessteder i forhold til adgangskrav, økonomi, boligmuligheder og ikke mindst tilgængeligheden af støtte til studerende med læsevanskeligheder.24 Det anbefales at starte denne research i god tid for at sikre, at der er tilstrækkelig tid til at indsamle information og træffe de rigtige beslutninger. Specifikt bør man undersøge universiteternes hjemmesider for information om “disability services” eller lignende afdelinger og eventuelt kontakte dem direkte med spørgsmål om den støtte, de kan tilbyde.
Ansøgningsproces og dokumentation
Selve ansøgningsprocessen til udenlandske universiteter kan have forskellige krav. Det er vigtigt at være opmærksom på ansøgningsfrister, eventuelle krav til sprogkundskaber og behovet for anbefalinger.24 Ligeledes er det afgørende at have den nødvendige dokumentation for sin ordblindhed klar i god tid. Dette kan typisk være en ordblindetest eller en erklæring fra en relevant fagperson.55 Nogle universiteter tilbyder også mulighed for dispensation for ekstra tid ved eksamen, og det er vigtigt at søge om dette i god tid inden eksamensperioden.55
Sprogbarrierer og sprogstøtte
Selvom sprog kan virke som en stor udfordring, er det vigtigt at huske, at mange universiteter i udlandet tilbyder sprogkurser og anden form for sprogstøtte til internationale studerende.24 Derudover viser nogle erfaringer, at ordblinde studerende kan have særlige styrker i sprogindlæring, især når fokus i starten er på tale og lytning.56 Det kan være en god idé at undersøge, om værtsuniversitetet tilbyder sprogkurser, og ikke være bange for at øve sig i at tale og lytte aktivt. At se film og serier på det nye sprog med undertekster kan også være en effektiv måde at forbedre sprogfærdighederne på.56
Brug af hjælpemidler i udlandet
For ordblinde studerende er brugen af IT-hjælpemidler ofte en integreret del af deres studieliv i Danmark.6 Det er derfor vigtigt at undersøge, hvilke hjælpemidler der er tilgængelige på det udenlandske universitet, og om de er kompatible med de værktøjer, man er vant til at bruge. Hvis man bruger specifik software i Danmark, bør man undersøge muligheden for at få adgang til den i udlandet, eller om der findes lignende alternativer. Som tidligere nævnt er det også vigtigt at undersøge muligheden for at tage sin danske SPS-støtte og de tilhørende hjælpemidler med sig under udlandsopholdet.
Kontakt til støtteorganisationer
Både danske og internationale organisationer kan være en værdifuld ressource for ordblinde studerende, der overvejer at studere i udlandet.42 Det kan være nyttigt at kontakte Ordblindeforeningen i Danmark for rådgivning specifikt rettet mod udlandsstudier. Derudover findes der internationale organisationer som MIUSA og Inclusivemobility.eu, der tilbyder information og støtte til studerende med handicap, der ønsker at studere i udlandet.
Danske ressourcer og organisationer for ordblinde studerende
For danske ordblinde studerende, der overvejer udlandsstudier, er der flere centrale ressourcer og organisationer, som kan tilbyde vejledning og støtte.
Ordblindeforeningen
Ordblindeforeningen er den førende danske organisation, der arbejder for at skabe bedre vilkår for mennesker med ordblindhed.58 De tilbyder en bred vifte af ressourcer, herunder vejledning, information om hjælpemidler og studiestøtte. Foreningen har også udgivet flere guides, der er særligt relevante for studerende med ordblindhed, herunder guides til studiestart og gode studieteknikker.55 Desuden administrerer Ordblindeforeningen et legat, som ordblinde kan søge til forskellige formål, herunder potentielt også til skoleophold i udlandet.66 Ordblindeforeningen er derfor en uvurderlig ressource for danske ordblinde studerende, der planlægger eller er i gang med udlandsstudier.
Nota bibliotek
Nota Bibliotek er et nationalt bibliotek, der tilbyder studiebøger og andet læsemateriale i tilgængelige formater som lydbøger og e-bøger til personer med læsevanskeligheder, herunder ordblindhed.55 Dette er en essentiel ressource, da det sikrer, at ordblinde studerende har adgang til det nødvendige læsemateriale i et format, der understøtter deres læsebehov, uanset om de studerer i Danmark eller i udlandet.36
Andre relevante ressourcer og links
Ud over Ordblindeforeningen og Nota Bibliotek findes der også andre relevante online ressourcer, som kan give yderligere information og støtte. Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside “Grib Verden” er en god portal til information om studier i udlandet generelt.24 Hjemmesiden SPSU.dk giver information om specialpædagogisk støtte i Danmark. Derudover kan det være nyttigt at finde og undersøge de specifikke “disability services” sider på de udenlandske universiteters hjemmesider, som man overvejer at søge ind på.
Statistik om ordblindhed i Danmark og internationale uddannelsesmuligheder
Statistik fra Danmark viser, at ordblindhed er en relativt udbredt læsevanskelighed. Det anslås, at et betydeligt antal danskere er ordblinde, med forskellige estimater der peger på mellem 5 og 13% af befolkningen, hvilket svarer til over 400.000 mennesker.68 Andelen af ordblinde kan være højere i visse aldersgrupper, især blandt unge i uddannelsessystemet.71 Disse tal understreger, at der er et betydeligt antal studerende i Danmark, som kan have gavn af information og støtte i forbindelse med deres uddannelse, herunder mulighederne for at studere i udlandet.
Det er dog bemærkelsesværdigt, at der i det tilgængelige materiale ikke findes direkte statistik om, hvor mange ordblinde danskere der aktuelt studerer i udlandet eller drager fordel af internationale uddannelsesprogrammer. Denne mangel på specifikke data kan indikere et område, hvor der er behov for mere forskning og dataindsamling for bedre at forstå omfanget og behovene hos denne gruppe af studerende i en international kontekst.
Erfaringer fra ordblinde danskere der har studeret i udlandet
Selvom der ikke er mange konkrete casestudier i det tilgængelige materiale, findes der nogle eksempler, der antyder, at udlandsophold kan være en positiv oplevelse for danskere med forskellige baggrunde. En Reddit-kommentar nævner et ordblindt barn, der oplevede at lære et nyt sprog hurtigt og havde færre læse- og skrivevanskeligheder på det nye sprog.5 En anden beretning handler om Suzi, en amerikansk studerende der havde en meget positiv oplevelse med at studere i København 74, selvom hun ikke specifikt nævner ordblindhed. Fida Abu Libdeh, en palæstinensisk kvinde med ordblindhed, har opnået succes som forretningsperson på Island, hvilket viser, at ordblindhed ikke behøver at være en hindring for international succes.75 Endelig fortæller en anden studerende om sin positive oplevelse med at studere dansk kultur og litteratur i København.76 Selvom ikke alle disse eksempler direkte omhandler ordblinde studerende på udveksling, antyder de, at udlandsophold generelt kan være en berigende og udviklende oplevelse for danskere med forskellige baggrunde og udfordringer. Det ville være værdifuldt, hvis organisationer som Ordblindeforeningen kunne dele flere konkrete succeshistorier fra ordblinde danskere, der har studeret i udlandet, for at inspirere andre til at overveje denne mulighed.
Konklusion
Internationale uddannelsesprogrammer repræsenterer en reel og spændende mulighed for ordblinde danske studerende. Selvom der naturligt er nogle særlige hensyn at tage, er der også betydelig støtte tilgængelig. Gennem programmer som Erasmus+ og Nordplus kan der søges om økonomisk støtte, der tager højde for de specifikke behov, ordblinde studerende måtte have under et udlandsophold. Derudover er det ofte muligt at overføre den specialpædagogiske støtte (SPS), man modtager i Danmark, til et udenlandsk universitet. Flere universiteter i Europa, især i Storbritannien og Holland, har etableret stærke støttesystemer for studerende med læsevanskeligheder. Ordblinde studerende, der overvejer at studere i udlandet, opfordres til at starte deres research i god tid, kontakte SPS-vejlederen på deres hjemmeinstitution og undersøge de mange ressourcer, der er tilgængelige hos organisationer som Ordblindeforeningen og Nota Bibliotek. Selvom der mangler præcis statistik om ordblinde danskeres deltagelse i internationale uddannelsesprogrammer, antyder de eksisterende erfaringer, at et udlandsophold kan være en yderst positiv og udviklende oplevelse, der bidrager til både personlig og faglig vækst.
Privatlivspolitik
Artikler