Ordblindhed er en kognitiv forskel, der primært påvirker evnen til at læse og stave, og den er mere udbredt i Danmark end mange måske er klar over. Ifølge estimater fra Nota, det nationale bibliotek og videncenter for mennesker med læsevanskeligheder, anslås det, at mellem 5 og 7 % af den danske befolkning er ordblinde 1. Ordblindeforeningen i Danmark vurderer, at tallet er endnu højere, med over 400.000 danskere, der kæmper med denne indlæringsvanskelighed 3. Kraka Economics går endda så langt som til at estimere, at mere end en halv million danskere er ordblinde 5. Disse varierende tal understreger en vigtig pointe: der eksisterer ikke et centralt register for ordblindhed i Danmark 1. Dette gør det vanskeligt at fastslå det præcise antal personer med ordblindhed, men de forskellige estimater peger alle på, at en betydelig del af befolkningen er berørt, hvilket gør emnet særdeles relevant i professionelle organisationer som Forsvaret.
Ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn 3. Mange voksne, der er ordblinde, har dog lært at skjule deres vanskeligheder med at læse 3. Dette betyder, at der sandsynligvis er et betydeligt antal ordblinde individer inden for Forsvarets rækker, muligvis også i ledende stillinger. Ved at adressere ordblindhed på arbejdspladsen kan Forsvaret potentielt skabe bedre støtte for disse medarbejdere og frigøre et uudnyttet ledelsesmæssigt potentiale. Lederskab i Forsvaret er komplekst og stiller høje krav. Det handler om at skabe en balance mellem relationer, resultater, stabilitet og fornyelse 7. Centrale ledelseskarakteristika inkluderer styrke, mod, fremsyn, handlekraft, sammenhæng, troværdighed, indblik, fællesskab og udvikling 7. Militær ledelse omfatter desuden føring, som handler om at sætte retning, lederskab, som omhandler evnen til at motivere og guide, og styring, som sikrer effektiv drift 7. Forsvarets vægt på en bred vifte af ledelsesfærdigheder, der rækker ud over ren tekstbehandling, skaber en mulighed for at fremhæve, hvordan ordblinde individer, der måske har udfordringer med tekst, stadig kan udmærke sig inden for andre afgørende ledelsesområder. Denne artikel vil argumentere for, at ordblindhed ikke nødvendigvis er en barriere for strategisk lederskab i Forsvaret, og vil undersøge de styrker og støttesystemer, der gør det muligt for ordblinde at være effektive ledere.
Hvad er ordblindhed, og hvordan påvirker det læsning og skrivning?
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, defineres som en vanskelighed ved at koble bogstaver og lyde, hvilket medfører betydelige udfordringer med både læsning og skrivning 1. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed er en neurobiologisk betinget indlæringsvanskelighed og ikke er relateret til intelligens 9. Som nævnt tidligere anslås det, at mellem 5 og 7 % af den danske befolkning er ordblinde 1. De typiske udfordringer, som ordblinde oplever, inkluderer vanskeligheder med at læse ukendte ord, langsom og upræcis læsning, problemer med stavning og udfordringer med at formulere sig skriftligt 9. Voksne med ordblindhed har ofte udviklet strategier til at kompensere for deres vanskeligheder, men mange undgår stadig læsning og skrivning i videst muligt omfang og stoler i stedet på deres hukommelse 3. I en kontekst som Forsvaret, hvor hurtig og præcis behandling af skriftlig information er almindelig, kan disse udfordringer have en direkte indvirkning på arbejdsopgaverne. Det er derfor vigtigt at anerkende, at ordblindhed ikke kun har kognitive konsekvenser, men også kan have følelsesmæssige og sociale aspekter. Mange ordblinde har oplevet at skjule deres læseproblemer 3, og ordblindhed kan påvirke selvopfattelsen og troen på egne evner til at lære 11. Tidligere negative oplevelser i uddannelsessystemet kan sætte dybe spor og føre til en følelse af utilstrækkelighed 11. Ved at anerkende disse følelsesmæssige aspekter skabes et mere empatisk grundlag for at forstå de potentielle barrierer, som ordblinde individer kan have mødt.
Lederskab i Forsvaret: Nøglekompetencer og strategisk tænkning
Forsvarets ledelsesgrundlag definerer de vigtigste kompetencer, der forventes af ledere på alle niveauer. God ledelse i Forsvaret handler om at finde den rette balance mellem fokus på relationer, resultater, stabilitet og fornyelse 7. Organisationen lægger stor vægt på værdier som troværdighed, tillid, åbenhed, selvstændighed og ansvarlighed 7. Derudover er professionalisme og høje faglige standarder afgørende for alle medarbejdere i Forsvaret 7. Denne vægt på værdier og en afbalanceret tilgang til ledelse indikerer, at stærke interpersonelle og etiske færdigheder er højt værdsat. Dette er områder, hvor ordblindhed ikke nødvendigvis udgør en betydelig barriere, og hvor ordblinde individer med deres ofte veludviklede empati 13 endda kan have en fordel.
Strategisk tænkning, problemløsning og beslutningstagning er fundamentale kompetencer for ledere i Forsvaret. Strategisk ledelse indebærer evnen til aktivt at udforske og skabe handlerum i komplekse situationer 7. Det kræver fremsyn og handlekraft 7. Militær ledelse involverer analyse, argumentation og refleksion for at styrke den studerendes evne til at træffe beslutninger i komplekse operative og administrative vilkår 15. Disse evner til strategisk tænkning og problemløsning er afgørende i Forsvaret. Interessant nok viser forskning, at dette ofte er styrker hos ordblinde individer 13, hvilket skaber en potentiel synergi mellem de krav, der stilles til ledere i Forsvaret, og de kognitive profiler, som mange ordblinde har.
Selvom strategisk tænkning er vigtig, er effektiv kommunikation og præcision også afgørende i en militær kontekst. Tillid, anerkendelse og meningsfuld dialog skaber energi og vilje til fælles opgaveløsning 7. Klar kommunikation er vital for effektiv opgaveløsning 18. Selvom ordblindhed kan påvirke skriftlig kommunikation, er mange ordblinde individer stærke verbale kommunikatører 3. Forsvaret kan drage fordel af denne styrke og samtidig tilbyde støtte til de skriftlige aspekter af ledelsesrollen.
Ordblindhed som en potentiel styrke: Strategisk overblik og innovative løsninger
Forskning inden for neurodiversitet peger på, at ordblindhed ofte er forbundet med en række kognitive styrker, der kan være særligt værdifulde i strategisk ledelse. Ordblinde har ofte evnen til at se det store billede og fokusere på det væsentlige uden at fare vild i detaljer 13. De udmærker sig ved at identificere og huske komplekse billeder og mønstre og er i stand til at se sammenhænge, som andre måske overser 13. En forøget rumlig bevidsthed er også ofte knyttet til ordblindhed 13. Mange ordblinde tænker i billeder snarere end ord 13, hvilket kan fremme kreativitet og forestillingsevne 13. Disse kognitive styrker – et holistisk syn, evnen til at genkende mønstre og kreativitet – er yderst værdifulde for strategisk ledelse, der kræver evnen til at overskue komplekse situationer, identificere trends og udvikle innovative løsninger.
| Kognitiv Styrke | Beskrivelse | Relevans for Militær Ledelse |
| Holistisk Tænkning | Evnen til at se det “store billede” og fokusere på det essentielle. | Strategisk planlægning, forståelse af komplekse operationer, identifikation af overordnede mål og prioriteter. |
| Mønstergenkendelse | Evnen til at identificere og huske komplekse billeder og forbinde separate elementer. | Analyse af efterretningsdata, genkendelse af fjendtlige taktikker, forståelse af logistiske systemer, identifikation af trends i operationelle miljøer. |
| Rumlig Bevidsthed | Evnen til mentalt at manipulere 3D-former. | Missionsplanlægning, forståelse af terræn og troppebevægelser, visualisering af komplekse scenarier, design af effektive strategier. |
| Kreativitet & Innovation | Evnen til at tænke “uden for boksen” og finde utraditionelle løsninger. | Udvikling af nye taktikker, tilpasning til uventede udfordringer, find kreative løsninger på logistiske eller strategiske problemer. |
| Stærk Verbal Kommunikation | Ofte veltalende og dygtig til at formidle ideer mundtligt. | Ledelse af briefinger, give klare instruktioner, motivere teams, forhandle, skabe kontakt med allierede og underordnede. |
| Empati | Evnen til at forstå og dele andres følelser. | Opbygning af stærkt sammenhold i teams, forståelse for underordnedes behov og bekymringer, fremme et støttende og tillidsfuldt miljø. |
| Narrativ Ræsonnement | Evnen til at lære og huske information gennem erfaringer og fortællinger. | Forståelse af historiske militære kampagner, læring af tidligere fejl, effektiv kommunikation af erfaringer, opbygning af en stærk organisatorisk hukommelse. |
I Forsvarets dynamiske og ofte uforudsigelige miljø kan ledere, der tænker ukonventionelt og ser nye løsninger, være en betydelig ressource. Ordblinde individer har ofte en intuitiv tilgang til problemløsning 13 og evnen til at se forbindelser, som andre måske overser 13. De er hurtige til at løse problemer og kan tænke lateralt og dermed levere utraditionelle metoder til at håndtere udfordringer 13. Selvom ordblinde kan have udfordringer med skriftlige opgaver, kompenserer mange ved at have en stærk verbal kommunikationsevne 3. De kan også lære at delegere teksttunge opgaver, hvor det er passende, og fokusere på at udnytte deres styrker inden for visualisering og konceptualisering.
Eksempler på ordblinde i ledende roller (generaliserede eller fiktive)
For at illustrere hvordan ordblinde kan udøve strategisk lederskab i Forsvaret, kan man forestille sig følgende scenarier:
- Scenarie 1: En ordblind officer leder en strategisk planlægningssession. Officeren bruger visuelle hjælpemidler som diagrammer og mindmaps til at formidle sin vision og facilitere diskussionen i teamet. Mens officeren mundtligt fremlægger strategien og besvarer spørgsmål, sørger et andet teammedlem for at tage detaljerede skriftlige notater. Officerens evne til at se det store billede og tænke kreativt bidrager til en innovativ og effektiv plan.
- Scenarie 2: En ordblind kommandør står over for en kompleks operationel situation. Kommandøren er hurtig til at identificere et kritisk mønster i fjendens bevægelser, som andre i staben har overset. Denne hurtige analyse og evne til at se sammenhænge giver kommandøren mulighed for at træffe en afgørende taktisk beslutning, der sikrer en fordel i situationen.
- Scenarie 3: En ordblind HR-chef i Forsvaret er ansvarlig for at udvikle nye træningsprogrammer for personellet. Chefen, der tænker visuelt og forstår vigtigheden af engagerende læring, implementerer innovative træningsmetoder, der i høj grad er baseret på visuelle elementer, praktiske øvelser og mundtlig kommunikation. Dette resulterer i forbedret forståelse og fastholdelse af information blandt medarbejderne.
Disse scenarier demonstrerer, hvordan ordblinde ledere effektivt kan operere i en militær kontekst ved at udnytte deres styrker inden for strategisk tænkning og problemløsning samt ved at anvende kompenserende strategier og støttesystemer. De viser også, hvordan ordblinde ledere kan træffe velovervejede beslutninger og kommunikere effektivt, selvom de har udfordringer med skriftlig information, og hvordan deres unikke perspektiver kan bidrage væsentligt til de strategiske mål i Forsvaret.
Støtte og hjælpemidler for ordblinde ledere i forsvaret
I Danmark findes der et omfattende netværk af ressourcer og organisationer, der tilbyder støtte til voksne med ordblindhed, som også ansatte i Forsvaret kan gøre brug af. Ordblindeforeningen i Danmark er en central aktør, der varetager interesser for mennesker med ordblindhed og tilbyder rådgivning og fællesskab 3. Nota er et nationalt bibliotek og videncenter, der tilbyder lydbøger og andre tilgængelige formater 1. Voksenuddannelsescentre (VUC) tilbyder gratis ordblindetest og undervisning for voksne, hvilket kan styrke læse- og skrivefærdigheder samt give adgang til relevante metoder og hjælpemidler 9. Ordblindhed.dk er en hjemmeside, der formidler viden om ordblindhed og støttemuligheder 1, og Nationalt Videncenter for Ordblindhed (NVOL) formidler forskning og viden om området 1. Kommunikationscentret tilbyder hjælp til at lære at bruge digitale løsninger til læsning og skrivning 29. For personer i uddannelse kan Specialpædagogisk Støtte (SPS) være relevant 28, og jobcentre kan tilbyde støtte på arbejdspladsen 24. Hjælpemiddelbasen er en oversigt over tilgængelige hjælpemidler 24.
Der findes en række praktiske tips og løsninger, herunder brugen af læse- og skriveteknologi, der kan være til stor hjælp for ordblinde ledere i Forsvaret. Tekst-til-tale software (oplæsning) kan gøre det muligt at lytte til skriftlig information i stedet for at læse den 9. Tale-til-tekst software (diktering) kan hjælpe med at omsætte tanker til skrift uden besværet med stavning 9. Stavekontrol og grammatikstøtte er også værdifulde værktøjer 9. Mindmapping og visuelle organiseringsværktøjer kan hjælpe med at strukturere tanker og information. DR Undertekster tilbyder oplæste undertekster på TV 24, og DR Ligetil præsenterer nyheder i et letlæseligt sprog 24. SubReader kan læse undertekster op i biografer og på streamingtjenester 24. Der findes også mange apps og mobile hjælpemidler til læsning og skrivning 29. Inden for Forsvaret kan medarbejdere med ordblindhed have adgang til CD-ORD, et IT-hjælpemiddel til læsning og stavning 9. Tilgængeligheden af disse teknologier kan i betydelig grad mindske de udfordringer, som ordblindhed kan medføre i en professionel sammenhæng, og give individer mulighed for at fokusere på deres strategiske tænkning og ledelsesevner.
Forsvaret har også interne ressourcer og kan gøre brug af ekstern støtte via jobcentrene for at give skræddersyet assistance til ordblinde ansatte, herunder ledere. Jobcentrene kan bevilge hjælpemidler, der kompenserer for funktionsnedsættelsen, hvis den giver barrierer i jobbet 24. Dette kan omfatte arbejdsredskaber og mindre tilpasninger af arbejdspladsen 36. Personlig assistance kan også bevilges til at hjælpe med opgaver som at udfylde formularer eller renskrive dikterede noter 25. Forsvaret stiller selv værktøjer som CD-ORD til rådighed 9. Åbenhed omkring ordblindhed på arbejdspladsen opfordres 18, og der kan arrangeres gratis ordblindeundervisning i samarbejde med lokale VUC eller lignende 18. Der kan endda være mulighed for økonomisk kompensation for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med undervisning (SVU-støtte) 18. Kombinationen af intern støtte i Forsvaret og eksterne ressourcer sikrer, at ordblinde ledere har adgang til den nødvendige hjælp og de rette værktøjer.
Vejen frem: Et inkluderende ledelseskultur i forsvaret
For at skabe en mere inkluderende kultur for ordblinde ledere i Forsvaret er der flere anbefalinger, som organisationen kan overveje. Det er vigtigt at øge bevidstheden om ordblindhed internt i organisationen 9 og fremme en åben kommunikation, der afstigmatiserer ordblindhed 9. Ledere og kolleger bør tilbydes træning i at forstå og støtte ordblinde individer 9. Implementering af inkluderende kommunikationsmetoder, såsom brugen af visuelle hjælpemidler og klare verbale instruktioner 18, kan være gavnligt. Information bør gøres tilgængelig i forskellige formater, herunder lyd og video. Anvendelsen af læse- og skriveteknologi bør opmuntres, og der bør tages hensyn til ordblindhed i HR-politikker og rekrutteringsprocesser. Det kan også være inspirerende at lære fra rollemodeller, der åbent taler om deres ordblindhed 27. Skabelsen af en inkluderende kultur kræver en mangesidet tilgang, der involverer uddannelse, bevidsthed, politiske justeringer og en anerkendelse af de styrker, som neurodiversitet bringer til ledelsesteamet. Åbenhed fra både den enkelte og organisationen fremmer tillid og støtte. Bevidsthed hjælper med at aflive myter og fremme forståelse. Tilpasning af arbejdsgange for at imødekomme forskellige læringsstile kan forbedre den samlede produktivitet og effektivitet. Mangfoldighed i ledelsesteams, herunder neurodiverse individer, kan tilføre en bredere vifte af perspektiver og færdigheder, hvilket fører til bedre problemløsning og innovation 17. Ordblinde ledere kan bidrage med unikke indsigter og strategiske tænkeevner.
Konklusion
Ordblindhed er en udbredt kognitiv forskel, som påvirker læsning og skrivning, men som ikke er relateret til intelligens. Selvom ordblinde individer kan møde udfordringer med tekstbaserede opgaver, besidder mange også unikke kognitive styrker såsom holistisk tænkning, mønstergenkendelse og kreativitet, som er særligt værdifulde i strategisk ledelse. I Forsvaret, hvor lederskab kræver en balance mellem mange kompetencer, kan ordblinde ledere bidrage væsentligt ved at udnytte disse styrker og ved at anvende de mange støttemuligheder og hjælpemidler, der er tilgængelige i Danmark og inden for Forsvaret selv. Ved at skabe en inkluderende ledelseskultur, der fremmer åbenhed, bevidsthed og tilpasning af arbejdsgange, kan Forsvaret sikre, at alle individer, uanset deres neurodiversitet, får mulighed for at nå deres fulde ledelsesmæssige potentiale. Fremtiden bør byde på et fortsat fokus på at fremme et miljø, hvor mangfoldighed i alle dens former anerkendes og værdsættes som en styrke.
Privatlivspolitik
Artikler