Ordblindhed, eller dysleksi, er en indlæringsvanskelighed, der påvirker evnen til at læse og skrive. Selvom ordblindhed findes på tværs af landegrænser 1, varierer prævalensen – altså hvor udbredt ordblindhed er – betydeligt. Denne artikel undersøger de internationale forskelle i ordblindeprævalens og diskuterer, hvordan sprogets struktur og kompleksitet kan spille en rolle i disse variationer.
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed, der primært påvirker evnen til at afkode skrevne ord. Det betyder, at ordblinde har svært ved at koble bogstaver og lyde, hvilket gør det vanskeligt at læse og stave korrekt2. Ordblindhed er ikke et tegn på lav intelligens 3, og ordblinde har ofte styrker på andre områder, såsom kreativitet og problemløsning. Det er dog vigtigt at huske, at ordblindhed kan optræde sammen med andre indlæringsvanskeligheder4.
Dysleksi viser sig generelt ved, at barnet har meget svært ved at komme i gang med den første læsning og stavning – til trods for almindelig undervisning. Der er tre hovedkendetegn: store vanskeligheder med at læse ord, som barnet ikke har set før, mange læsefejl, som er i modstrid med, hvordan bogstaverne normalt udtales, og meget langvarige vanskeligheder med at stave3.
Børn og unge med dysleksi bliver oftest ramt på selvtilliden, når de sammenligner sig med klassekammeraterne. De risikerer at komme ind i en ond cirkel, hvor de undgår alt med læsning og stavning, og hvor de dermed ikke får den helt afgørende øvelse, der skal til for at komme videre3.
Selv om det er sværere for ordblinde at lære at læse, så kan det lykkes. Men det kræver en væsentlig større indsats og individualiseret støtte4. Følgende faktorer øger risikoen for dysleksi:
- Børn, hvor den ene eller begge forældre har dysleksi, har en ca. 4 gange højere risiko for at få dysleksi.
- Børn, som begynder at tale sent, og som har en forsinket sproglig udvikling.
- Børn, som er lang tid om at lære nye ord godt nok til, at de selv kan bruge dem.
- Børn som har svært ved at lege med at udtale ordene og fx finde ord med samme lyd3.
Der findes forskellige definitioner af ordblindhed, og grænsen for, hvornår en person kan siges at være ordblind, varierer fra land til land5. Nogle definitioner fokuserer på vanskeligheder med at forbinde bogstaver med sproglyde, mens andre lægger vægt på langsom og upræcis læsning og stavning6.
Ordblindhed i Danmark
I Danmark estimerer Nota, at 5-7% af befolkningen er ordblinde7. Det svarer til, at mere end en halv million danskere lever med ordblindhed8. En undersøgelse fra 2022 viste, at 12% af eleverne i folkeskolens 9. klasse var blevet testet ordblinde i løbet af deres skoletid9. Det er dog vigtigt at huske, at disse tal er estimater, og at det præcise antal ordblinde i Danmark ikke kendes med sikkerhed10.
Undervisningsministeriet administrerer en netbaseret risikotest for ordblindhed (dysleksi). Den kan bruges fra slutningen af 0. klasse til slutningen af 1. klasse. Risikotesten har acceptabel forudsigelsesværdi fra ca. 1. klasse3.
Internationale forskelle i prævalens
Selvom ordblindhed findes i alle lande 1, varierer prævalensen betydeligt. Forskning tyder på, at prævalensen af ordblindhed kan være lavere i lande med mere regelmæssige skriftsystemer, hvor der er en klarere sammenhæng mellem bogstaver og lyde11. For eksempel har italiensk en relativt entydig kobling mellem bogstaver og lyde, mens engelsk har en mere flertydig kobling, hvor samme bogstav kan udtales forskelligt i forskellige ord11.
For at belyse de internationale forskelle yderligere, præsenteres her prævalensdata fra forskellige lande:
| Land | Prævalens | Kilde |
| Finland | 3-10% | Undersøgelser varierer |
| Kina | 2-7% | Estimeret, da definition og diagnosticering varierer |
| Spanien | 5-10% | Afhænger af definition og metode |
| USA | 5-15% | Varierer afhængigt af kriterier og undersøgelser |
Det er vigtigt at bemærke, at disse tal er estimater, og at den faktiske prævalens kan variere afhængigt af en række faktorer, herunder definitionen af ordblindhed, diagnostiske metoder og kulturelle forhold. For eksempel kan der være forskelle i, hvordan ordblindhed opfattes og diagnosticeres i forskellige lande, hvilket kan påvirke de rapporterede prævalenstal. Derudover kan uddannelsessystemer og tilgængeligheden af støtte til ordblinde også spille en rolle i, hvor mange der diagnosticeres med ordblindhed.
Sprogets rolle
Sprogets struktur og kompleksitet kan spille en rolle i udviklingen af ordblindhed12. A key insight from the research is that the regularity and transparency of a language’s writing system play a crucial role in dyslexia prevalence. Languages with consistent letter-sound mappings tend to have lower rates of dyslexia compared to languages with more complex and irregular orthographies11. I sprog med en høj grad af lydlig gennemsigtighed, hvor der er en klar sammenhæng mellem bogstaver og lyde, er det lettere at lære at læse og stave13. Omvendt kan sprog med en lav grad af lydlig gennemsigtighed, hvor der er mange uregelmæssigheder og undtagelser, gøre det mere udfordrende at lære at læse og stave, og dermed øge risikoen for ordblindhed14.
De ordblindes afkodningsvanskeligheder beror ofte – men ikke altid – på vanskeligheder med at forarbejde sproglyde14. Ved testning kan der således ofte konstateres ringe opmærksomhed på de enkelte lyde i det talte sprog3.
Udover sprogets lydlige struktur spiller også selve skriftsystemet en rolle i, hvordan ordblindhed manifesterer sig.
Skriftsystemer og ordblindhed
Forskning viser, at forskellige skriftsystemer kan påvirke udviklingen af ordblindhed11. For eksempel har kinesisk et logografisk skriftsystem, hvor hvert tegn repræsenterer et ord eller et morfem. Dette stiller store krav til visuelle færdigheder og hukommelse, og ordblindhed hos kinesiske læsere kan derfor manifestere sig anderledes end hos læsere af alfabetskrifter11.
I sprog med et alfabetisk skriftsystem, som dansk, er det centralt at kunne forbinde bogstaver med lyde for at afkode ord. Ordblinde har ofte vanskeligheder med denne proces, hvilket kan føre til langsom og upræcis læsning og stavning12.
I sprog med et syllabisk skriftsystem, hvor hvert tegn repræsenterer en stavelse, kan ordblindhed manifestere sig som vanskeligheder med at huske og genkende stavelser.
Hjælp og ressourcer i Danmark
Der findes en række ressourcer og hjælpemuligheder for ordblinde i Danmark.
Organisationer:
- Ordblindeforeningen: Tilbyder rådgivning og støtte til ordblinde og deres familier15.
- Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder: Giver adgang til lydbøger og andre materialer til ordblinde6. (https://nota.dk/)
Uddannelsesinstitutioner:
- SPS (Specialpædagogisk støtte): Ordblinde studerende kan få specialpædagogisk støtte (SPS) til at klare deres studier2.
Online ressourcer:
- Hjælpemiddelbasen: En database med forskellige hjælpemidler og teknologiske værktøjer til ordblinde børn og voksne16.
- Center for Læseforskning: Et forskningscenter ved Københavns Universitet, der fokuserer på forskning og udvikling inden for læsning og skrivning16.
Derudover findes der forskellige hjælpemidler, såsom oplæsningsprogrammer og ordforslagsprogrammer, der kan kompensere for læse- og stavevanskeligheder6.
Konklusion
Ordblindhed er en kompleks indlæringsvanskelighed, der påvirkes af en række faktorer, herunder sprogets struktur og kompleksitet. Internationale forskelle i ordblindeprævalens tyder på, at sprogets rolle er betydelig. Sprog med en høj grad af lydlig gennemsigtighed, hvor der er en klar sammenhæng mellem bogstaver og lyde, har tendens til at have lavere prævalens af ordblindhed. Omvendt kan sprog med en lav grad af lydlig gennemsigtighed og komplekse skriftsystemer øge risikoen for ordblindhed.
Disse forskelle har betydning for, hvordan man bedst støtter ordblinde i forskellige lande. I Danmark findes der en række ressourcer og hjælpemuligheder for ordblinde, der kan bidrage til at mindske de udfordringer, ordblindhed kan medføre. Tidlig identifikation og intervention er afgørende for at hjælpe ordblinde med at udvikle deres læse- og skrivefærdigheder og for at forebygge negative konsekvenser for deres selvværd og motivation3.
Yderligere forskning er nødvendig for at få en dybere forståelse af de komplekse faktorer, der bidrager til ordblindhed, og for at udvikle effektive strategier til at støtte ordblinde i forskellige sproglige og kulturelle kontekster. Ordblindhed er et globalt problem, der kræver opmærksomhed og handling for at sikre, at alle har mulighed for at udnytte deres fulde potentiale.
Yderligere information
| Ressource | Beskrivelse | Webadresse |
| Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder | Giver adgang til lydbøger og andre materialer til ordblinde. | https://nota.dk/ |
| Ordblindeforeningen | Rådgivning og støtte til ordblinde og deres familier. | https://www.ordblindeforeningen.dk/ |
| SPS | Specialpædagogisk støtte på uddannelsesinstitutioner | https://www.spsu.dk/ |
| Center for Læseforskning | Forskning og udvikling inden for læsning og skrivning | https://laes.hum.ku.dk/ |
| Hjælpemiddelbasen | Database med hjælpemidler til ordblinde børn og voksne | https://hmi-basen.dk/ |
Privatlivspolitik
Artikler