Ordblindhed er en udbredt indlæringsvanskelighed, der påvirker omkring 5-8% af den danske befolkning1. Derudover regner man med, at ca. 7% af den danske befolkning har læsevanskeligheder2. Det svarer til, at der i en klasse med 25 elever vil være 1-2 elever med ordblindhed3. For disse børn kan det være en udfordring at lære at læse og stave, og det kan have indflydelse på både deres skolegang og deres selvværd4. Heldigvis kan et støttende og forstående hjemmemiljø gøre en verden til forskel for et ordblindt barn. Denne artikel giver jer en guide til, hvordan I som familie kan skabe de bedste betingelser for jeres barns trivsel og udvikling.
Forståelse for ordblindhed
Ordblindhed, eller dysleksi, er en almindelig indlæringsvanskelighed, der gør det svært at forbinde bogstaver med de lyde, de repræsenterer5. Denne vanskelighed kaldes “fonologisk bearbejdning”6. Ordblindhed er medfødt og har intet at gøre med intelligens. Børn med ordblindhed er lige så kloge som andre børn, men de har brug for ekstra støtte og opmuntring for at lære at læse og skrive.
Det er vigtigt at huske, at ordblindhed kan vise sig på forskellige måder6. Nogle børn har primært problemer med at læse, mens andre har større udfordringer med at stave4. Derudover kan ordblindhed påvirke arbejdshukommelsen, ordmobilisering og evnen til at huske information7. Ordblindhed findes i mange grader fra ordblinde til læsesvage8.
Undersøgelser har vist, at børn, hvor den ene eller begge forældre har dysleksi, har en ca. 4 gange højere risiko for at få dysleksi9. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på tegn på ordblindhed tidligt i barnets liv.
Der findes meget og veldokumenteret viden om, hvordan ordblindhed opspores og identificeres – også hos de helt små skolebørn. Det er vigtigt ikke at vente med at gøre noget, da tidlig indsats kan forebygge udvikling af alvorligt læsebesvær.
En af de vigtigste danske organisationer for ordblinde er Ordblindeforeningen10. Foreningen varetager interesser for mennesker med ordblindhed og tilbyder rådgivning og støtte. Nedenfor ses en tabel med andre relevante ressourcer:
Ressource/Organisation | Beskrivelse |
Ordblindeforeningen | Foreningen varetager interesser for mennesker med ordblindhed. |
Nota | Bibliotek og videncenter for mennesker med syns- og læsehandicap. |
Børnetelefonen | Tilbyder rådgivning til børn og unge om ordblindhed. |
Ordblindhed kan give en række udfordringer for børn, både i skolen og i hjemmet. For at tydeliggøre disse udfordringer, præsenteres de herunder i to separate tabeller:
Udfordringer i skolen:
Udfordring | Beskrivelse |
Følge med i undervisningen | Svært ved at følge med, når der læses højt eller arbejdes med tekster3. |
Tage noter | Udfordringer med at tage noter og huske information fra tavlen11. |
Løse opgaver | Problemer med at løse opgaver, der kræver læsning og skrivning3. |
Lære fremmedsprog | Svært ved at koble lyde og bogstaver i et nyt sprog3. |
Udfordringer i hjemmet:
Udfordring | Beskrivelse |
Lektier | Problemer med at læse lektier og følge med i skolearbejdet12. |
Organisering | Udfordringer med at organisere tid og holde styr på deadlines13. |
Følelsesmæssig støtte | Behov for at føle sig forstået og accepteret12. |
Kommunikation og åbenhed
Åben og ærlig kommunikation er afgørende for at skabe et støttende hjemmemiljø for et ordblindt barn. Det er vigtigt at tale med barnet om ordblindhed på en positiv og forstående måde14. Forklar, at ordblindhed ikke er en sygdom eller et tegn på dumhed, men en anderledes måde at lære på15. Hjælp barnet til at forstå, at det ikke er alene, og at der findes mange andre, der har de samme udfordringer12.
Her er nogle tips til at tale med jeres barn om ordblindhed:
- Vær åben og ærlig om jeres egne følelser og tanker15.
- Lyt til barnets bekymringer og spørgsmål16.
- Forklar ordblindhed på en måde, der er let at forstå15.
- Fokuser på barnets styrker og talenter17.
- Vis, at I tror på barnet og dets evner15.
Når I kommunikerer åbent om ordblindhed, skaber I et trygt rum for jeres barn, hvor det kan dele sine tanker og følelser. Denne åbenhed er et vigtigt fundament for at skabe et støttende hjemmemiljø, hvor jeres barn føler sig forstået og accepteret.
Tilpasning af hjemmemiljøet
Der er flere ting, I kan gøre for at tilpasse jeres hjemmemiljø til et ordblindt barn14. Selv små ændringer kan have en positiv effekt på barnets læring og trivsel18.
Belysning: Sørg for god belysning i de rum, hvor barnet læser og laver lektier. Brug gerne lamper med justerbar lysstyrke og farvetemperatur19.
Organisering: Hjælp barnet med at organisere sine ting og skabe struktur i hjemmet20. Brug f.eks. farvekodning til at organisere bøger, mapper og skolematerialer21. Et velorganiseret hjemmemiljø kan hjælpe barnet med at fokusere på sine opgaver og mindske forvirring og frustration.
Støtte til læring
Som forældre kan I spille en aktiv rolle i jeres barns læring12. Der er mange måder at støtte barnet på, både i forhold til skolearbejdet og den generelle læseudvikling.
Teknologi: Der findes en række teknologiske hjælpemidler, der kan støtte ordblinde børn i deres læring og hverdag22. Tekst-til-tale-programmer kan læse tekster højt, f.eks. SPEAKTOR, der kan læse tekst op på dansk og mere end 40 sprog23. Tale-til-tekst-funktioner, som findes i programmer som IntoWords og CD-ORD, kan hjælpe barnet med at skrive22. Ordbøger med talestøtte, som f.eks. dem der findes i AppWriter, kan være en stor hjælp til at forstå nye ord og begreber24.
Lektiehjælp: Hjælp barnet med at planlægge og strukturere lektierne14. Sørg for, at barnet har et roligt og ryddeligt sted at arbejde. Vær tålmodig og støttende, og husk at fokusere på barnets fremskridt12.
Læsetræning: Læs højt for barnet, og opmuntr barnet til selv at læse14. Brug gerne lydbøger og læremidler med bog + bånd14. Spil spil og lav aktiviteter, der styrker barnets sproglige opmærksomhed og læsefærdigheder25.
Samarbejde med skolen: Hold en løbende dialog med barnets lærere og skole14. Deltag i skole-hjem-samtaler og forældremøder26. Vær opmærksom på barnets trivsel og motivation i skolen14.
Skolerne har et ansvar for at skabe et ordblindevenligt læringsmiljø, hvor elever med ordblindhed får den nødvendige støtte og har mulighed for at deltage aktivt i undervisningen11. Det er vigtigt, at skolerne har procedurer for at identificere elever i risiko for ordblindhed og tilbyde dem forebyggende indsatser11.
Styrkelse af selvværd
Ordblindhed kan påvirke et barns selvværd, især hvis barnet oplever nederlag og frustrationer i skolen3. Tidlige følelsesmæssige erfaringer i forbindelse med ordblindhed kan sætte spor ind i voksenlivet og påvirke selvopfattelsen negativt27. Det er derfor vigtigt at fokusere på barnets styrker og talenter og hjælpe barnet med at opbygge en positiv selvopfattelse14.
Her er nogle tips til at styrke jeres barns selvværd:
- Ros og anerkend barnets indsats og fremskridt28.
- Hjælp barnet med at finde aktiviteter og interesser, hvor det kan lykkes29.
- Fokuser på barnets positive egenskaber og talenter4.
- Skab et positivt og støttende læringsmiljø i hjemmet30.
Det er vigtigt at huske, at ordblindhed ikke definerer barnet29. Ved at fokusere på barnets styrker og interesser kan I hjælpe det med at opbygge selvtillid og motivation.
Opsummering
Et støttende hjemmemiljø er afgørende for, at et ordblindt barn kan trives og udvikle sig12. Ved at have forståelse for ordblindhed, kommunikere åbent og ærligt, tilpasse hjemmemiljøet, støtte barnets læring og styrke dets selvværd, kan I som familie hjælpe jeres barn med at nå sit fulde potentiale31. Husk, at ordblindhed ikke er en begrænsning, men en anderledes måde at lære på14. Med den rette støtte og opmuntring kan jeres barn opnå succes i skolen og i livet32.
For at støtte et ordblindt barn bedst muligt, er det vigtigt at have en holistisk tilgang, der kombinerer familiens støtte, skolens undervisningsstrategier og brugen af teknologi. Ved at arbejde sammen og fokusere på barnets individuelle behov, kan I skabe et læringsmiljø, hvor barnet kan trives og udvikle sig.