Overblik

Ordblindevenlige løsninger i offentlige indkøb: Dansk lovgivning

Det offentlige i Danmark spiller en enorm rolle i samfundsøkonomien, hvor de årlige indkøb af varer og tjenesteydelser løber op i svimlende summer 1. Denne betydelige økonomiske muskel giver det offentlige en unik mulighed for at fremme vigtige samfundsmæssige mål, herunder inklusion og tilgængelighed for alle borgere. Et område, der fortjener særlig opmærksomhed i denne sammenhæng, er hensynet til borgere med ordblindhed. Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget læse- og stavevanskelighed, som påvirker en betydelig del af befolkningen. For at sikre lige adgang til information og offentlige tjenester er det afgørende, at danske offentlige myndigheder integrerer ordblindevenlige løsninger i deres indkøbspolitikker. Denne artikel vil undersøge de eksisterende lovkrav og give vejledning til, hvordan myndighederne konkret kan implementere disse løsninger i deres indkøbsprocesser. Den enorme skala af offentlige indkøb i Danmark repræsenterer en betydelig mulighed for at skabe positiv forandring i retning af øget inklusion, hvis tilgængelighed bliver et centralt element i indkøbskriterierne. Ligesom der i dag er et stærkt fokus på grønne indkøb, kan dette etablerede rammeværk fungere som en model for at integrere sociale og tilgængelighedsmæssige hensyn, herunder ordblindevenlighed.

Det danske landskab for offentlige indkøb

Offentlige indkøb i Danmark er underlagt et komplekst sæt af regler og retningslinjer, der primært har til formål at sikre gennemsigtighed, ligebehandling og effektiv brug af offentlige midler 1. Grundlaget for mange offentlige indkøb er Udbudsloven, som implementerer EU’s udbudsdirektiver i dansk lovgivning 6. Centrale principper i udbudslovgivningen omfatter ligebehandling af potentielle leverandører, gennemsigtighed i processen og proportionalitet mellem de stillede krav og kontraktens værdi 4. I de senere år har der været en stigende opmærksomhed på grønne og bæredygtige offentlige indkøb, hvilket afspejler et ønske om at reducere det betydelige klimaaftryk fra det offentlige forbrug 1. Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) spiller en vigtig rolle ved at udarbejde rammeaftaler, som offentlige myndigheder kan anvende ved indkøb af forskellige typer varer og tjenesteydelser 6. Det eksisterende juridiske og strukturelle fundament for offentlige indkøb, herunder den etablerede praksis for grønne initiativer, skaber en platform, hvorpå krav til tilgængelighed også kan integreres. Den betydelige økonomiske værdi af offentlige kontrakter giver den offentlige sektor en stærk position til at fremme innovation og udbredelsen af inkluderende praksisser blandt virksomheder. Ved at stille krav om ordblindevenlige løsninger i udbudsmaterialet kan det offentlige således aktivt bidrage til udviklingen og tilgængeligheden af mere tilgængelige produkter og tjenester på markedet.

Ordblindhed i Danmark: En samfundsmæssig udfordring

Ordblindhed er en udfordring, der berører mange danskere og har betydelige konsekvenser for den enkeltes mulighed for at deltage fuldt ud i samfundet. Selvom præcise og nyere landsdækkende statistikker kan være svære at finde, indikerer undersøgelser og erfaringer fra organisationer som Ordblindeforeningen, at en betragtelig del af befolkningen har ordblindhed i en eller anden grad 8. For personer med ordblindhed kan adgangen til information og tjenester, der primært er baseret på skriftlig kommunikation, være en betydelig barriere 11. I et stadig mere digitaliseret samfund er det derfor afgørende at sikre digital inklusion, så også ordblinde borgere har lige muligheder for at tilgå offentlige hjemmesider, dokumenter og selvbetjeningsløsninger 12. Organisationer som Ordblindeforeningen yder vigtig støtte og rådgivning til mennesker med ordblindhed og arbejder aktivt for at øge opmærksomheden omkring deres behov 8. Der er en stigende bevidsthed om vigtigheden af digital inklusion i Danmark, og selvom ordblindhed nævnes i denne kontekst, mangler der ofte en direkte kobling til konkrete krav i offentlige indkøbspolitikker. Det fokus, der er på tidlig identificering og støtte til ordblinde elever i uddannelsessystemet, understreger den samfundsmæssige erkendelse af de livslange konsekvenser af ordblindhed. Dette gør det lige så vigtigt at sikre tilgængelighed i offentlige tjenester for voksne med ordblindhed, herunder i deres interaktion med det offentlige gennem indkøbsprocesser.

Lovgivning og retningslinjer for tilgængelighed i offentlige indkøb

Der findes i Danmark allerede lovgivning og retningslinjer, der berører tilgængelighed i den offentlige sektor, og som indirekte stiller krav til, hvordan offentlige myndigheder bør håndtere kommunikation og information i forbindelse med indkøb 15. “Lov om webtilgængelighed” stiller krav til, at offentlige myndigheders hjemmesider og mobilapplikationer skal være tilgængelige for alle borgere, uanset handicap eller funktionsnedsættelse 15. Loven specificerer, at indholdet skal være opfatteligt, anvendeligt, forståeligt og robust 20. Selvom denne lov primært fokuserer på digitale grænseflader, er principperne om klarhed og forståelighed direkte relevante for udformningen af indkøbsdokumenter og anden skriftlig kommunikation fra offentlige myndigheder. Den europæiske tilgængelighedslov (European Accessibility Act) fra 2019 har til formål at forbedre det indre markeds funktion for tilgængelige produkter og tjenester ved at fjerne barrierer skabt af forskellige regler i medlemsstaterne 23. Denne lov vil også få betydning for offentlige indkøb i Danmark, da den stiller krav om tilgængelighed for en bred vifte af produkter og tjenester, som offentlige myndigheder anskaffer. Med implementeringsfristen i juni 2025 nærmer sig, vil danske myndigheder skulle sikre, at deres indkøbsprocesser og de anskaffede produkter og tjenester lever op til disse krav 26. De “Fællesoffentlige principper for digital inklusion” giver vejledende retningslinjer for, hvordan offentlige myndigheder kan arbejde med inkluderende digitalisering 16. Disse principper understreger vigtigheden af at designe løsninger for alle, kommunikere i et letforståeligt sprog og tilbyde tilgængelige alternativer. Selvom der findes en lovgivningsmæssig ramme for generel tilgængelighed, mangler der specifikke danske regler eller retningslinjer, der direkte adresserer ordblindhed inden for offentlige indkøb. Dette indikerer, at selvom det juridiske fundament for tilgængelighed er til stede, kan der være behov for mere målrettede retningslinjer for at sikre en konsekvent og effektiv implementering af ordblindevenlige løsninger i indkøbsprocesserne.

Konkrete eksempler på ordblindevenlige løsninger i indkøbsprocessen

Offentlige myndigheder har flere konkrete muligheder for at gøre deres indkøbsprocesser mere tilgængelige for personer med ordblindhed 11.

Dokumentformater: Det er afgørende at anvende klare og læsevenlige skrifttyper uden seriffer, såsom Arial, Calibri eller Open Sans. Tilstrækkelig linjeafstand og undgåelse af store tekstblokke forbedrer også læsbarheden. Indkøbsdokumenter bør tilbydes i tilgængelige digitale formater, for eksempel som taggede PDF-filer, der fungerer godt med skærmlæsere og tekst-til-tale-software. Derudover kan myndighederne overveje at tilbyde alternative formater som lydversioner eller letlæselige sammenfatninger af komplekse dokumenter 14.

Kommunikationsstrategier: Ved al kommunikation i forbindelse med indkøb bør der anvendes et klart og enkelt sprog uden unødvendige fagudtryk 14. Instruktioner og vejledninger skal være præcise og letforståelige. Det er også vigtigt at tilbyde flere forskellige kanaler for kommunikation og henvendelser, såsom telefon, e-mail og eventuelt fysiske møder.

Digitale værktøjer og platforme: Hvis indkøbsprocessen involverer online portaler eller digitale dokumenter, skal disse overholde retningslinjerne for webtilgængelighed (WCAG) 20. Funktioner som indbygget tekst-til-tale eller mulighed for let at kopiere og indsætte tekst i hjælpeværktøjer kan være særligt gavnlige for ordblinde.

Illustrativt Scenarie 1: En kommune skal anskaffe nyt software til borgerbetjening. I udbudsbetingelserne stiller de eksplicit krav om, at brugergrænsefladen og al tilhørende dokumentation (brugervejledninger, træningsmaterialer) skal overholde WCAG 2.1 Level AA retningslinjerne og være tilgængelige i ordblindevenlige formater, herunder taggede PDF-filer og mulighed for lydversioner.

Illustrativt Scenarie 2: En statslig styrelse udbyder en kontrakt på kontorartikler. De inkluderer et kriterium om, at leverandører skal levere produktinformation og sikkerhedsdatablade i et klart sprog og tilgængelige digitale formater. De opfordrer desuden til elektronisk indsendelse af tilbud via en tilgængelig online portal.

De mange anbefalinger og værktøjer, der findes inden for digital inklusion og webtilgængelighed, kan direkte anvendes til at gøre indkøbsdokumenter og platforme mere ordblindevenlige 12. Principperne om klart sprog, struktureret indhold, alternativ tekst til billeder og mulighed for tastaturnavigation er essentielle for alle borgere, herunder dem med ordblindhed. Erfaringer fra uddannelsessektoren, hvor der er arbejdet aktivt med at skabe ordblindevenlige læringsmiljøer, kan også tjene som værdifuld inspiration. Strategier som at stille digitalt materiale til rådighed i forvejen, tillade brugen af hjælpeteknologier og fokusere på tydelig kommunikation kan med fordel overføres til offentlige indkøbsprocesser 11.

Implementering af ordblindevenlighed: Anbefalinger til danske myndigheder

For at integrere ordblindevenlige løsninger effektivt i offentlige indkøbspolitikker bør danske myndigheder overveje følgende anbefalinger:

  • Gennemgå og opdatere indkøbspolitikker: Inkluder eksplicitte krav til tilgængelighed, med henvisning til relevant lovgivning og retningslinjer.
  • Inkludere tilgængelighedskriterier i udbudsbetingelser: Specificer krav til ordblindevenlige formater og klart sprog i alle dokumenter og al kommunikation.
  • Prioritere leverandører med tilgængelige løsninger: Evaluere tilgængelighed som et væsentligt kriterium i tildelingsprocessen.
  • Sørge for uddannelse af indkøbspersonale: Øge personalets viden om ordblindhed og vigtigheden af tilgængelig kommunikation og dokumentation.
  • Gennemføre tilgængelighedstjek: Regelmæssigt vurdere indkøbsprocesser og dokumenter for tilgængelighed og foretage nødvendige forbedringer.
  • Samarbejde med ordblindeorganisationer: Konsultere organisationer som Ordblindeforeningen for at få indsigt og viden om bedste praksisser.
  • Fremme bevidsthed og udveksling af bedste praksisser: Dele succesfulde eksempler og ressourcer på tværs af offentlige myndigheder.
  • Være opmærksom på undtagelser fra Digital Post: Anerkende muligheden for, at borgere kan være fritaget fra Digital Post 35 og sikre, at alternativ papirbaseret kommunikation er tilgængelig.

Det er vigtigt aktivt at inddrage ordblinde borgere og relevante organisationer i udviklingen og implementeringen af ordblindevenlige indkøbspolitikker for at sikre, at de valgte løsninger reelt imødekommer deres behov 17. De eksisterende værktøjer og retningslinjer for klar kommunikation fra organisationer som KL og Digitaliseringsstyrelsen kan med fordel anvendes ved udarbejdelsen af tilgængelige indkøbsdokumenter 14. Da nogle ordblinde borgere kan være fritaget fra Digital Post, er det nødvendigt at sikre, at vigtig information om offentlige indkøb også er tilgængelig via andre kanaler 35. Nedenstående tabel giver et overblik over kriterierne for fritagelse fra Digital Post:

Kriterier for Fritagelse fra Digital Post

KriteriumBeskrivelse
Psykisk nedsat funktionsevneHvis en psykisk funktionsnedsættelse hindrer brugen af Digital Post.
Fysisk nedsat funktionsevneHvis en fysisk funktionsnedsættelse hindrer brugen af Digital Post.
Manglende adgang til udstyrHvis der ikke er adgang til computer, smartphone eller tablet i hjemmet.
Registreret som udrejstHvis borgeren er registreret i CPR som udrejst af Danmark.
Ingen fast bopælHvis borgeren ikke længere er registreret med fast bopæl i Danmark.
Praktiske vanskeligheder med MitIDHvis der er praktiske problemer med at anskaffe MitID.
Dårlig internetforbindelseHvis borgeren bor i et område uden mulighed for tilstrækkelig internetforbindelse.
Sproglige vanskelighederHvis manglende danskkundskaber gør det svært at anvende Digital Post.
Særlige forhold (konkret vurdering)Efter en konkret vurdering hos borgerservice, hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder.

Ressourcer og støtte for ordblinde i Danmark

Der findes i Danmark etablerede organisationer og ressourcer, som kan yde støtte og vejledning til både ordblinde og offentlige myndigheder, der ønsker at skabe mere tilgængelige løsninger 8:

  • Ordblindeforeningen (www.ordblindeforeningen.dk): Landsforeningen for ordblinde tilbyder rådgivning, information og arbejder for at forbedre vilkårene for ordblinde i Danmark.
  • Nota (Nationalbibliotek for Mennesker med Læsevanskeligheder) (www.nota.dk): Producerer og udlåner lydbøger og e-bøger, som er særligt nyttige for personer med læsevanskeligheder.
  • SPS (Specialpædagogisk Støtte) (www.spsu.dk): Tilbyder specialpædagogisk støtte til elever og studerende med funktionsnedsættelser, herunder ordblindhed.
  • Voksenuddannelsescentre (VUC): Mange VUC’er tilbyder ordblindeundervisning for voksne.
  • Relevante hjemmesider: Ordblindhed.dk og Skrivsikkert.dk er informative hjemmesider med viden, støtte og vejledning om ordblindhed.

Der er også mulighed for at blive testet for ordblindhed i skolen 10, og ordblinde elever har ret til særlige prøvevilkår 11. Det etablerede netværk af organisationer og støttesystemer udgør en værdifuld ressource, som offentlige myndigheder kan samarbejde med for at forbedre tilgængeligheden i offentlige tjenester, herunder indkøbsprocesser.

Konklusion

Offentlige indkøb i Danmark repræsenterer en betydelig mulighed for at fremme inklusion og tilgængelighed for alle borgere, herunder dem med ordblindhed. Selvom der findes generel lovgivning om webtilgængelighed og den europæiske tilgængelighedslov er på vej, mangler der specifikke danske lovkrav, der direkte adresserer ordblindevenlige løsninger i offentlige indkøbspolitikker. Ved at integrere principperne for klar kommunikation, tilgængelige dokumentformater og digitale værktøjer i indkøbsprocessen kan danske myndigheder gøre en væsentlig forskel for borgere med ordblindhed. Dette vil ikke kun sikre lige adgang til information og tjenester, men også bidrage til en mere inkluderende samfundsudvikling. Det er afgørende, at danske offentlige myndigheder proaktivt tager skridt til at implementere de anbefalinger, der er fremlagt i denne artikel, og fortsætter dialogen med ordblindeorganisationer og eksperter for at skabe et mere tilgængeligt samfund for alle.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025