Overblik

april 25, 2025

Ordblindhed i Danmark: Hjælp, støtte og rettigheder i 2025

Forestil dig et barn, der sidder bøjet over bogen. Koncentrationen lyser ud af de små øjne, men bogstaverne danser stadig, og ordene vil ikke rigtig forme sig. Trods utallige timers øvelse og en tydelig intelligens, knækker barnet ikke læsekoden som sine jævnaldrende. Eller forestil dig den voksne medarbejder, der konsekvent undgår skriftlige opgaver på jobbet, finder på undskyldninger for ikke at skrive referater og føler en knude i maven, hver gang en e-mail skal formuleres. Disse situationer er hverdag for mange af de hundredtusindvis af danskere, der lever med ordblindhed, også kendt som dysleksi.1

Ordblindhed er en almindelig, medfødt funktionsnedsættelse, der specifikt påvirker evnen til at læse og stave sikkert og hurtigt.3 Det er afgørende at forstå, at ordblindhed absolut intet har med intelligens, dovenskab eller manglende vilje at gøre.3 Det er en neurologisk baseret forskel i den måde, hjernen bearbejder sproglyde og kobler dem til bogstaver. Selvom det utvivlsomt udgør en udfordring i et samfund, der i høj grad bygger på skriftlig kommunikation, findes der i dag effektive strategier, pædagogiske metoder og et omfattende støttesystem i Danmark, der kan hjælpe ordblinde med at navigere og trives.4

Denne artikel har til formål at give en grundig og nuanceret gennemgang af ordblindhed i en dansk kontekst. Vi vil dykke ned i den officielle definition, undersøge årsager og typiske kendetegn, se på statistikker for forekomsten i Danmark, og belyse de udfordringer, ordblinde møder i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Artiklen vil også beskrive, hvordan ordblindhed diagnosticeres, hvilke støttemuligheder og hjælpemidler der findes, hvilke rettigheder man har, og ikke mindst hvilke strategier og veje til succes, mange ordblinde finder. Målet er at skabe øget forståelse, aflive sejlivede myter og tilbyde konkret, handlingsanvisende viden til gavn for ordblinde selv, deres pårørende, lærere, arbejdsgivere og andre fagfolk. Med en anslået forekomst på over en halv million danskere 1 er viden om og anerkendelse af ordblindhed essentiel for at sikre lige muligheder og et inkluderende samfund for alle.7

Hvad er ordblindhed? Definition, årsager og kendetegn i en dansk kontekst

At forstå ordblindhed kræver indsigt i, hvordan det defineres, hvad der ligger til grund for vanskelighederne, og hvordan de kommer til udtryk gennem livet. Den danske forståelse lægger vægt på specifikke sproglige udfordringer, adskilt fra generelle indlæringsevner.

Den officielle danske forståelse af ordblindhed

I Danmark defineres ordblindhed (dysleksi) som en specifik indlæringsvanskelighed, der har et neurobiologisk grundlag.3 Kernen i ordblindhed er en vedvarende vanskelighed med at lære at afkode ord og stave korrekt og flydende. Dette skyldes primært problemer med den fonologiske bearbejdning af sproget – det vil sige evnen til at opfatte, huske og manipulere sproglyde (fonemer) og koble dem til skriftens bogstaver.3 Ordblinde har svært ved at udnytte skriftens grundlæggende lydprincip, som ellers er fundamentet for at lære at læse og stave i et alfabetisk skriftsystem som det danske.7

Vanskelighederne viser sig typisk ved:

  • Usikker og/eller langsom ordafkodning: Det tager lang tid og kræver mange ressourcer at læse ord, især nye eller ukendte ord. Læsningen kan være præget af fejl, gætteri eller stor tøven.3
  • Vedvarende stavevanskeligheder: Stavningen er ofte usikker, og de samme ord kan staves forskelligt selv inden for den samme tekst. Fejlene er ofte ikke systematiske og kan virke ulogiske.4

Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed er en specifik vanskelighed knyttet til de skriftsproglige færdigheder.3 Den er internationalt anerkendt som en diagnose 3 og findes i alle kulturer og på tværs af alle intelligensniveauer.3 Ordblindhed kan optræde i varierende sværhedsgrader, fra lettere til mere udtalte vanskeligheder.3

Den nuværende danske definition af ordblindhed har bevæget sig væk fra tidligere tiders krav om et misforhold mellem læsefærdigheder og generel intelligens (IQ).13 Man anerkender nu, at ordblindhed kan forekomme hos personer med alle former for kognitive profiler, og at en IQ-test ikke er nødvendig for at stille diagnosen.13 Dette skift har gjort diagnosen mere tilgængelig og fokuserer på de specifikke fonologiske vanskeligheder, som er kernen i ordblindhed, frem for på en sammenligning med generel intelligens. Dette understøtter en bredere og mere inkluderende forståelse, hvor fokus er på selve læse- og stavevanskeligheden.

Årsager: Arv, miljø og hjernens funktion

Ordblindhed opstår som et resultat af et komplekst samspil mellem arv og miljø, med et grundlæggende neurobiologisk udgangspunkt.

  • Neurobiologisk grundlag: Forskning peger på, at hjernen hos personer med ordblindhed fungerer og bearbejder skriftsproglig information anderledes end hos typiske læsere.3 Dette er ikke en fejl i hjernen, men en variation i dens organisering og funktion, særligt i de områder der håndterer sproglyde og deres kobling til bogstaver.
  • Arvelighed: Ordblindhed er i betydelig grad arveligt.1 Risikoen for at udvikle ordblindhed er cirka fire gange højere, hvis en af forældrene er ordblind.1 Det skyldes dog ikke et enkelt “ordblindegen”, men en kombination af mange forskellige gener, der påvirker forudsætningerne for at lære at læse og stave.1 Den arvelige komponent er altså kompleks og varierer mellem familier.5
  • Miljøfaktorer: Selvom den grundlæggende disposition er biologisk og arvelig, spiller miljøet en afgørende rolle for, hvor store konsekvenser ordblindheden får for den enkelte.3 Faktorer som tidlig sprogstimulering, kvaliteten af læseundervisningen i skolen, og omgivelsernes støtte og forståelse har stor betydning.3 Mangelfuld eller usystematisk undervisning kan forværre vanskelighederne, men er ikke selve årsagen til ordblindhed.13 Omvendt kan en tidlig, målrettet og kvalificeret pædagogisk indsats i høj grad modvirke, at en arvelig disposition udvikler sig til alvorlige og vedvarende læse- og staveproblemer.13 Dette samspil mellem arv og miljø understreger potentialet i pædagogisk intervention: Selvom den biologiske disposition er udgangspunktet, er det i høj grad miljøets reaktion (undervisning, støtte, tilpasning), der former udfaldet for den enkelte ordblinde.
  • Fonologisk forstyrrelse: Den mest anerkendte kernemekanisme bag ordblindhed er en svaghed i den fonologiske bearbejdning.3 Det vil sige vanskeligheder med at opfatte, adskille, huske og manipulere de enkelte lyde i det talte sprog. Dette gør det svært at knytte de korrekte lyde til bogstaverne og omvendt, hvilket er essentielt for afkodning og stavning. Nogle ordblinde kan også have udfordringer med arbejdshukommelsen specifikt for sproglig information.3

Typiske kendetegn fra barndom til voksenliv

Ordblindhed kommer til udtryk på forskellige måder afhængigt af alder, sværhedsgrad og den enkeltes kompenserende strategier. Der er dog en række typiske kendetegn, som man kan være opmærksom på.

  • Generelt: Det mest gennemgående træk er markante vanskeligheder med at lære at læse og stave, på trods af normal intelligens og tilstrækkelig undervisning.5 Vanskelighederne vedrører især den tekniske side af læsning og stavning – den præcise og hurtige ordafkodning.3
  • Tidlige tegn (før skole/børnehaveklasse): Allerede før skolestart kan visse tegn indikere en øget risiko for ordblindhed. Det kan være tilfælde af ordblindhed i den nære familie, en forsinket taleudvikling, vedvarende udtalevanskeligheder (især med komplekse ord eller konsonantklynger), besvær med hurtigt at finde og sige navne på kendte ting (fx farver), vanskeligheder med at lære og huske rim og remser, samt en påfaldende ringe interesse for bogstaver og bøger.4
  • Indskoling (0.-2. klasse): Når den formelle læse- og staveundervisning begynder, bliver vanskelighederne ofte tydeligere. Barnet kan have svært ved at lære bogstavernes navne, former og især deres lyde.3 Det er svært at forbinde bogstav og lyd og at sætte lyde sammen til ord (lydsyntese) eller at opdele ord i lyde (lydanalyse).3 Læsningen er ofte langsom, hakkende og præget af gætteri baseret på billeder eller første bogstav.3 Stavningen er meget usikker, og barnet kan have svært ved udenadslære som alfabetet eller små tabeller.3 Eksempel: “Mads i 1. klasse bytter stadig om på b og d, og selvom han kender bogstavernes navne, tager det ham lang tid at huske lyden, når han skal læse simple ord som ‘sol’ eller ‘is’. Han gætter ofte ud fra billedet i bogen.”
  • Mellemtrin/Udskoling (3.-9. klasse): Selvom mange ordblinde elever lærer at læse, forbliver læsningen ofte langsom og anstrengt, især ved længere eller mere komplekse tekster.4 Der ses fortsat mange stavefejl, som kan være inkonsekvente – det samme ord staves forskelligt.3 Skriftlig formulering kan være en stor udfordring, da energien bruges på selve stavningen og formuleringen.4 Mange oplever store vanskeligheder med at lære fremmedsprog, især den skriftlige del.4 Læseforståelsen kan blive påvirket, når afkodningen kræver for meget mental energi.3 Nogle begynder at undgå læse- og skrivekrævende opgaver eller udvikler strategier for at skjule deres vanskeligheder.3 Eksempel: “Selvom Maja i 7. klasse er kvik og god til at diskutere mundtligt i timerne, undgår hun helst at skrive længere stile i dansk. Hun bruger enormt meget tid på at stave ordene korrekt og mister ofte overblikket over tekstens struktur og indhold. Engelsk skriftligt er også meget svært for hende.”
  • Unge/Voksne: Udfordringerne fortsætter ofte ind i ungdoms- og voksenlivet, selvom mange udvikler effektive kompenserende strategier. Læsningen kan forblive langsom og kræve stor koncentration.4 Stavningen er ofte fortsat usikker, hvilket kan føre til afhængighed af stavekontrol, LST-værktøjer eller andres hjælp.4 Mange voksne ordblinde undgår situationer, der kræver spontan læsning eller skrivning, især under tidspres eller med andre til stede.4 Nogle udvikler en fremragende hukommelse eller stærke mundtlige kommunikationsevner som kompensation.4 Det kan være svært at tage noter, resumere tekster eller tilpasse sig nye læse-/skrivekrav i uddannelse eller job.4 Eksempel: “Som voksen på et kontor undgår Peter helst at skulle skrive referater fra møder. Han er dygtig til at huske, hvad der blev aftalt, men det tager ham uforholdsmæssigt lang tid at formulere det præcist og korrekt på skrift, og han er konstant usikker på sin stavning, selv med stavekontrol.”

Ordblindhed er ikke et spørgsmål om intelligens

En af de mest sejlivede og skadelige myter om ordblindhed er, at det hænger sammen med lav intelligens. Dette er kategorisk forkert.3 Ordblindhed er en specifik vanskelighed, der påvirker et afgrænset område af hjernens funktioner relateret til skriftsprog.3 Personer med ordblindhed findes på absolut alle intelligensniveauer, fra lavt til højt begavede.3

Ofte beskrives ordblindhed som “uventede vanskeligheder”.13 Det betyder, at personens problemer med læsning og stavning står i kontrast til deres øvrige færdigheder og evner på andre områder.13 Mange ordblinde er dygtige til mundtlig kommunikation, problemløsning, kreativ tænkning eller har praktiske talenter.

Selvom ordblindhed intet har med intelligens at gøre, har det desværre ofte store psykologiske konsekvenser. Børn og unge med ordblindhed sammenligner sig uundgåeligt med deres klassekammerater, der lærer at læse og stave uden de samme anstrengelser.5 Den konstante oplevelse af at kæmpe med noget, der ser ud til at være let for andre, kan føre til følelser af at være “dum”, anderledes eller utilstrækkelig.3 Dette kan ramme selvværdet hårdt.3 Den negative selvopfattelse kan forstærkes, hvis omgivelserne (lærere, forældre, kammerater) udviser manglende forståelse eller utålmodighed.

Denne psykologiske belastning kan føre til en ond cirkel.5 Barnet eller den unge begynder måske at undgå situationer, der involverer læsning og skrivning, for at undgå nederlag og den ubehagelige følelse af ikke at slå til.3 Denne undgåelsesadfærd betyder imidlertid, at de går glip af den nødvendige træning og eksponering for skriftsprog, som er afgørende for at udvikle bedre færdigheder.5 Dermed bliver de faglige vanskeligheder større, hvilket igen bekræfter den negative selvopfattelse og forstærker lysten til at undgå. Denne negative spiral understreger, hvorfor en tidlig indsats og støtte, der adresserer både de faglige vanskeligheder og de psykosociale følger, er helt afgørende for ordblinde elevers trivsel og udvikling.

Ordblindhed i tal: Forekomst og statistik i Danmark

At få et præcist billede af, hvor mange der er ordblinde i Danmark, er forbundet med en vis usikkerhed, men tilgængelige data og estimater giver et fingerpeg om omfanget og fordelingen i befolkningen.

Hvor mange er ordblinde i Danmark?

Der findes ikke et centralt register over personer med ordblindhed i Danmark, hvilket gør det vanskeligt at fastlægge det præcise antal.20 Estimaterne varierer derfor afhængigt af kilde, definition og målemetode.

Traditionelt har man i Danmark, ligesom i mange andre lande, estimeret forekomsten af ordblindhed til at ligge på omkring 5-8% af befolkningen.20 Ordblindeforeningen opererer ofte med et tal på over 400.000 danskere.4 Nota, det nationale bibliotek for mennesker med læsevanskeligheder, estimerer forekomsten til 5-7%.20 Tidligere danske undersøgelser, f.eks. baseret på DVO-testen, fandt en forekomst på omkring 6-7%.1 Internationale estimater svinger også, ofte mellem 5-10%, men nogle gange op til 20%, afhængigt af definition og sprogets kompleksitet.1

Nyere analyser, især efter indførelsen af den nationale Ordblindetest i 2015, peger dog på, at det reelle tal i Danmark kan være højere. Konsulentvirksomheden Kraka Economics vurderede i 2024, baseret på det markant øgede antal personer, der årligt testes positive med Ordblindetesten (omkring 20.000 om året 2), at et forsigtigt skøn er omkring 500.000 ordblinde danskere, men at tallet potentielt kan være helt op mod 700.000.1

Denne stigning i antallet af diagnosticerede siden 2015 afspejler sandsynligvis ikke en reel stigning i antallet af personer født med dispositionen for ordblindhed. Snarere tyder det på en øget opmærksomhed på ordblindhed i samfundet og en mere systematisk og tilgængelig testpraksis takket være Ordblindetesten.1 Før 2015 blev mange ordblinde formentlig overset eller fik ikke stillet en formel diagnose. Det højere antal diagnosticerede i dag giver et mere retvisende billede af behovet for støtte og ressourcer.

Usikkerheden og spændet i estimaterne – fra ca. 300.000 (5% af befolkningen) til potentielt 700.000 (næsten 12%) – udgør dog en udfordring. Det gør det vanskeligt for beslutningstagere præcist at vurdere omfanget af behovet for specialundervisning, SPS-midler, OBU-pladser, Nota-ressourcer og tilpasninger på arbejdsmarkedet. En præcis kortlægning er vigtig for at kunne allokere ressourcer effektivt og sikre, at de nødvendige indsatser er tilstrækkeligt dimensionerede.

Forekomst på tværs af alder og uddannelse

Statistikkerne viser en tydelig tendens til, at flere unge end ældre i dag identificeres som ordblinde, hvilket igen primært skyldes den øgede testning i uddannelsessystemet.

  • Grundskolen: Andelen af elever, der identificeres som ordblinde i løbet af grundskolen, er steget markant. I skoleåret 2021/2022 var ca. 12% af eleverne i 9. klasse blevet testet ordblinde med Ordblindetesten.1 I skoleåret 2022/2023 var dette tal steget til ca. 13%. Da Ordblindetesten primært anvendes ved mistanke, og ca. 2 ud af 3 testede findes ordblinde 1, indikerer det, at en betydelig andel af hver årgang har vanskeligheder, der fører til testning.
  • Unge: Denne tendens afspejles i medlemsdata fra Nota. Andelen af 13-25-årige, der var registreret som ordblinde medlemmer hos Nota, steg fra 7% af den samlede population i denne aldersgruppe i 2015 til 12% i 2022, svarende til 112.000 unge.1 Data fra Ordblindetesten viser, at andelen af testede ordblinde i aldersgruppen 14-19 år ligger omkring 14-15%.1
  • Voksne: For ældre årgange er den registrerede forekomst lavere, omkring 7-8%.1 Dette skyldes formentlig, at mange voksne aldrig er blevet formelt testet, selvom de har levet med ordblindhed hele livet. Dog udgør voksne fortsat en stor gruppe blandt Notas medlemmer 24, og OBU (Ordblindeundervisning for Voksne) er et vigtigt tilbud.
  • Køn: Det er en generel observation, at flere drenge end piger diagnosticeres med ordblindhed.13 Årsagerne hertil diskuteres stadig, men både biologiske og sociale faktorer kan spille ind.

Nedenstående tabel opsummerer nogle af de centrale estimater og statistikker for forekomsten af ordblindhed i Danmark:

Kategori/KildeEstimat/TalNote/Kontekst
Generelt estimat (Ordblindefor.)>400.000 / 7-8% 4Baseret på ældre estimater/international konsensus
Generelt estimat (Nota)5-7% 20Baseret på statistiske beregninger
Kraka Economics estimat (2024)500.000 – 700.000 1Baseret på stigning i antal testede siden 2015; højere end tidligere antaget
Andel 9. kl. testet ordblindeCa. 13% (2022/23)Elever testet ‘rød’ med Ordblindetesten i løbet af grundskoletiden
Andel 9. kl. testet ordblindeCa. 12% (2021/22) 1Elever testet ‘rød’ med Ordblindetesten i løbet af grundskoletiden
Andel 14-19-årige testet ordblindeCa. 14-15% 1Elever testet ‘rød’ med Ordblindetesten
Andel 13-25-årige Nota-medlemmer12% (2022) 1Stigning fra 7% i 2015, drevet af øget testning og opmærksomhed

Tabel 1: Oversigt over udvalgte statistikker og estimater for forekomst af ordblindhed i Danmark.

Tallene viser tydeligt, at ordblindhed er en udbredt funktionsnedsættelse i Danmark, som berører en betydelig del af befolkningen på tværs af alder, men med en stigende identifikation blandt børn og unge i de senere år.

Udfordringer for ordblinde i uddannelse og på arbejdsmarkedet

Ordblindhed medfører en række specifikke udfordringer, der kan påvirke en persons vej gennem det danske uddannelsessystem og senere på arbejdsmarkedet. Disse udfordringer er ikke kun faglige, men har også væsentlige psykosociale dimensioner.

Navigering i det danske uddannelsessystem (fra grundskole til videregående)

Skole og uddannelse stiller i stigende grad krav til læse- og skrivefærdigheder, hvilket gør uddannelsesforløbet særligt udfordrende for mange ordblinde.

  • Grundskolen: Allerede i grundskolen oplever ordblinde elever ofte markante faglige vanskeligheder. Kraka Economics’ rapport fra 2024 viser, at ordblinde elever i gennemsnit opnår en afgangseksamen, der er 1,5 karakterpoint lavere end deres jævnaldrende, selv når der kontrolleres for socioøkonomisk baggrund.2 De klarer sig forventeligt dårligst i skriftlig dansk (læsning og retskrivning), men halter også bagefter i matematik og mundtlig dansk.24 Da læsning er en forudsætning i næsten alle fag, kan vanskelighederne sprede sig og påvirke den generelle faglige udvikling.3 Mindst lige så bekymrende er det, at ordblinde elever trives markant dårligere end deres kammerater. Deres trivsel falder mere fra 0. til 9. klasse, og de rapporterer en lavere tro på egne evner og på, at de kan lære det, de gerne vil.2 Interessant nok viser undersøgelser også, at selv ikke-ordblinde søskende til ordblinde klarer sig lidt dårligere fagligt og trives dårligere end gennemsnittet, hvilket peger på, at ordblindhed kan påvirke hele familien.2
  • Ungdomsuddannelser: Overgangen til ungdomsuddannelse kan være svær. Færre ordblinde vurderes umiddelbart uddannelsesparate efter grundskolen, især til de gymnasiale uddannelser. De vælger oftere en erhvervsuddannelse (EUD) end en gymnasial uddannelse (STX) 1, og de starter i gennemsnit lidt senere på deres ungdomsuddannelse. Generelt gennemfører ordblinde sjældnere en ungdomsuddannelse end deres jævnaldrende.2 Udfordringerne fra grundskolen med læsehastighed, stavning, skriftlig formulering, strukturering af opgaver og korttidshukommelse fortsætter og forstærkes ofte af de øgede krav.4 Mangelfuld overlevering af viden om elevens behov og støtte fra grundskolen kan skabe yderligere barrierer.26
  • Videregående uddannelser: Springet til videregående uddannelser er endnu større. En markant lavere andel af ordblinde påbegynder og gennemfører en videregående uddannelse, og de er særligt underrepræsenterede på de lange videregående uddannelser. Det store læsepensum, kravet om selvstændig strukturering af opgaver og forventningen om præcist og komplekst skriftsprog udgør betydelige udfordringer.18
  • Betydningen af socioøkonomisk baggrund: Et centralt fund i Kraka-rapporten er den store betydning af elevens baggrund.2 Ordblinde børn og unge fra ressourcestærke familier (målt på forældres uddannelse og indkomst) klarer sig fagligt og trivselsmæssigt markant bedre end andre ordblinde – faktisk klarer de sig i gennemsnit lige så godt som ikke-ordblinde unge.2 Dette indikerer kraftigt, at ordblindhedens negative konsekvenser ikke er uundgåelige. Med den rette støtte, viden og ressourcer i hjemmet og fra systemet er det muligt i høj grad at kompensere for vanskelighederne. Samtidig viser data dog, at ordblinde oftere kommer fra familier med lavere indkomst og kortere uddannelser.1 Dette skaber en bekymrende social ulighed, hvor kombinationen af ordblindhed og en ressourcesvag baggrund forstærker risikoen for dårlige uddannelsesresultater og lavere trivsel. Det understreger vigtigheden af stærke, universelle og tidlige støttetilbud i uddannelsessystemet for at bryde denne negative sammenhæng og sikre lige muligheder for alle ordblinde.

Barrierer og muligheder på det danske arbejdsmarked

Også efter endt uddannelse kan ordblindhed udgøre barrierer på arbejdsmarkedet, men der findes også muligheder for støtte og anerkendelse af andre styrker.

  • Barrierer: Mange jobs i dag kræver skriftlig kommunikation i form af e-mails, rapporter, dokumentation, journalisering osv. Dette kan være en stor udfordring for voksne med ordblindhed.27 Nogle oplever at blive valgt fra i ansættelsesprocesser, eller endda afskediget, på grund af deres skriftsproglige vanskeligheder – selvom dette i visse tilfælde kan være ulovlig forskelsbehandling (se afsnit om rettigheder).29 Ordblindhed kan stadig være et tabu på mange arbejdspladser, hvilket kan påvirke den enkeltes trivsel og føre til, at man skjuler sine vanskeligheder af frygt for negative konsekvenser.23 Dette kan forhindre adgang til nødvendig hjælp og støtte. Som konsekvens af udfordringerne i både uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet ender en større andel af ordblinde i den såkaldte “restgruppe” som 25-årige – det vil sige uden job eller uddannelse – sammenlignet med gennemsnittet.2
  • Muligheder: Det er vigtigt at huske, at ordblinde ofte besidder andre værdifulde kompetencer. Nogle udvikler stærke mundtlige kommunikationsevner, god hukommelse, kreativitet, praktisk sans eller særlige visuelle evner.3 En arbejdsplads, der formår at skabe åbenhed og fokusere på medarbejdernes styrker frem for svagheder, kan drage fordel af disse talenter og samtidig skabe bedre trivsel for alle.23 Der findes desuden lovgivning og støtteordninger, der skal hjælpe ordblinde i beskæftigelse. Via jobcenteret kan man (ofte i samarbejde med arbejdsgiver) søge om kompenserende hjælpemidler (fx LST-software) og i visse tilfælde personlig assistance til at varetage skriftlige opgaver.28 Lovgivningen omfatter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og Lov om kompensation til handicappede i erhverv.
  • Eksempel 27: “Selvom Anna havde arbejdet som kundesupporter i næsten seks år, blev hendes skriftlige kommunikation ved med at være en udfordring på grund af hendes ordblindhed i middelsvær til svær grad. Hun oplyste om sin ordblindhed, men anvendte ikke hjælpemidler. Da arbejdsgiveren oplevede fortsatte problemer med kvaliteten af hendes skriftlige arbejde og performance generelt, endte det med en advarsel og efterfølgende afskedigelse. Sagen illustrerer, hvordan manglende tilpasning og brug af hjælpemidler kan få store konsekvenser, selvom afskedigelsen i dette specifikke tilfælde ikke blev anset for ulovlig forskelsbehandling af Ligebehandlingsnævnet, da den primært var begrundet i performance.”

Psykosociale aspekter: Trivsel, selvværd og fordomme

De faglige udfordringer, ordblinde møder, har ofte dybe rødder i psykosociale faktorer som trivsel, selvværd og mødet med omverdenens fordomme.

  • Trivsel og selvværd: Som nævnt tidligere er lavere trivsel og lavere tro på egne evner udbredt blandt ordblinde elever.2 Den gentagne oplevelse af ikke at kunne leve op til forventningerne, sammenligningen med jævnaldrende og eventuelle negative reaktioner fra omgivelserne kan føre til en internaliseret følelse af at være “dum”, “doven” eller “forkert”.3 Dette kan resultere i stress, angst, social tilbagetrækning 37 og en generel modvilje mod læringssituationer. At bryde denne negative selvopfattelse og opbygge en positiv selvfortælling er en central del af mestringsprocessen.19
  • Fordomme: Ordblindhed er stadig omgærdet af fordomme i det danske samfund.39 En undersøgelse fra Nota viste, at to ud af tre ordblinde havde oplevet fordomme.40 Typiske fordomme er, at ordblindhed skyldes lav intelligens eller dovenskab, at ordblinde forstår ting langsommere, at de ikke har fulgt med i skolen, eller at brugen af hjælpemidler er “snyd”.40 Disse fordomme findes ikke kun blandt kammerater, men desværre også hos nogle lærere, vejledere og endda i familien.40 Fordommene bidrager til stigmatisering og kan have en direkte negativ indflydelse på ordblindes selvværd og deres mod på at forfølge uddannelses- og karrieremål.39
  • Tabu: Den sociale stigmatisering og frygten for negative reaktioner kan gøre ordblindhed til et tabu for den enkelte.23 Mange, især voksne, vælger at skjule deres vanskeligheder 4, hvilket kan være enormt energikrævende og forhindre dem i at få den nødvendige støtte og forståelse fra omgivelserne.

Det er tydeligt, at de faglige og psykosociale udfordringer ved ordblindhed er tæt forbundne og gensidigt forstærkende. Den vedvarende kamp med skriftsproget kan føre til lavt selvværd og mødet med fordomme, hvilket igen kan føre til undgåelsesadfærd og manglende tro på egne muligheder. Dette understreger behovet for en helhedsorienteret indsats, der ikke kun fokuserer på at forbedre læse- og stavefærdigheder, men også arbejder aktivt med at styrke selvværd, nedbryde fordomme og skabe åbne og støttende miljøer i både skole, uddannelse og på arbejdsmarkedet. Systemiske barrierer, især i overgangene mellem forskellige livsfaser og institutioner, forværrer ofte disse udfordringer. Manglende eller forsinket overlevering af viden om den enkeltes behov og rettigheder 26 kan betyde, at den nødvendige støtte udebliver, netop når den er mest kritisk, hvilket yderligere kan forstærke følelsen af at blive overladt til sig selv.

Sådan identificeres ordblindhed i Danmark: Test og diagnose

En korrekt og rettidig identifikation af ordblindhed er afgørende for at kunne iværksætte den rette støtte og undervisning. I Danmark anvendes der nationale testværktøjer og en fastlagt proces fra mistanke til afklaring.

Ordblindetesten: Det nationale værktøj

Det primære redskab til diagnosticering af ordblindhed i Danmark er den nationale Ordblindetest, som blev udviklet af Børne- og Undervisningsministeriet og taget i brug i 2015.7

  • Formål og målgruppe: Testens formål er at identificere personer med specifikke vanskeligheder med fonologisk kodning, som er karakteristisk for ordblindhed.7 Den er designet til at være tværgående, hvilket betyder, at den kan anvendes på tværs af uddannelsessystemet: fra marts måned i 3. klasse i grundskolen og op gennem ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksenuddannelser.7
  • Anvendelse: Ordblindetesten er ikke et screeningsværktøj, der bruges på hele klasser. Den skal kun anvendes individuelt, når der foreligger en begrundet mistanke om ordblindhed.7 Mistanken kan bygge på lærerens observationer af elevens læse- og staveudvikling, resultater fra andre pædagogiske prøver, oplysninger om sproglig udvikling eller ordblindhed i familien.7 Testen skal administreres af en uddannet testvejleder, typisk skolens læsevejleder, som har viden om læsevanskeligheder og testning.42 Før testen tages, skal der indhentes samtykke fra eleven (hvis moden nok) og forældre/værge.42
  • Indhold: Testen er digital og består af et kort indledende spørgeskema om personens egne oplevelser med læse- og skrivevanskeligheder samt tre computerbaserede deltest 7:
    1. Find stavemåden: Tester evnen til at koble lyd til bogstav (stavning). Deltageren hører et ikke-eksisterende ord (non-ord) og skal vælge den korrekte stavemåde blandt fem muligheder.7
    2. Find det der lyder som et ord: Tester evnen til at koble bogstav til lyd (læsning). Deltageren ser fem non-ord og skal vælge det, der lyder som et rigtigt dansk ord, når det læses.7
    3. Basal ordforrådsprøve: En kort test, der sikrer, at deltageren har et tilstrækkeligt dansk ordforråd til at kunne genkende de rigtige ord, der “gemmer sig” i deltest 2.7 Denne del er typisk let for de fleste med dansk som modersmål.7
  • Resultat og kategorisering: Testen genererer automatisk en samlet score baseret på præstationen i de to fonologiske deltest (1 og 2). Denne score sammenlignes med normer for det pågældende klassetrin eller uddannelsesniveau og placerer deltageren i én af tre farvekodede kategorier 42:
    • Rød kategori: Indikerer vanskeligheder på ordblindeniveau. Grænsen er fastsat af Undervisningsministeriet til 8-percentilen, hvilket betyder, at de 8% med de laveste scorer i normgruppen falder i denne kategori.7
    • Gul kategori: Indikerer “usikker fonologisk kodning”. Personen har vanskeligheder, men ikke i samme grad som dem i rød kategori, og betragtes ikke som ordblind ifølge testens definition. Grænsen mellem gul og grøn ligger ved 20-percentilen.7
    • Grøn kategori: Indikerer ingen tegn på ordblindhed ifølge testen.42 Resultatet af Ordblindetesten (testrapporten) blev tidligere opbevaret i 15 år 8, men med ny lovgivning (L45, 2024) opbevares resultater for personer i rød kategori nu livslangt, medmindre personen selv beder om sletning.26
  • Opfølgning på resultat: Et resultat i rød kategori udløser automatisk ret til Specialpædagogisk Støtte (SPS) på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.25 Det er dog vigtigt at huske, at testresultatet alene viser en vanskelighed med fonologisk kodning. Det er ikke et tilstrækkeligt grundlag for at tilrettelægge den pædagogiske indsats.42 Resultatet skal derfor altid suppleres med lærerens observationer, andre testresultater og en dialog med eleven og forældrene for at afdække den fulde profil og de specifikke behov.42 Et resultat i gul eller grøn kategori betyder, at personen ikke er ordblind ifølge testen. Eleven kan dog stadig have andre former for læse- og skrivevanskeligheder (fx med sprogforståelse, ordkendskab, læsehastighed), som bør undersøges nærmere.42 Elever i gul kategori har ofte gavn af et særligt tilrettelagt pædagogisk tilbud for at styrke deres fonologiske færdigheder og forebygge vedvarende problemer.43
  • Timing og gentest: For at sikre det mest retvisende resultat i grundskolen (3.-9. klasse) anbefales det, at testen tages i forårsmånederne (marts-juni), da normdata er indsamlet her.7 Ordblindetesten er designet til kun at blive taget én gang i et uddannelsesforløb.7 En gentestning anbefales generelt ikke, da den første test anses for mest retvisende. En undtagelse kan være, hvis den første test er taget tidligt i 3. klasse, hvor der kan være større usikkerhed; her kan en senere gentest overvejes, hvis der er stærke faglige argumenter herfor.43

Selvom Ordblindetesten giver et klart resultat og fungerer som en “adgangsbillet” til visse støtteordninger som SPS 25, er det væsentligt at fastholde, at testen primært måler én specifik komponent af læsning (fonologisk kodning). Den giver ikke et fuldt billede af elevens samlede læse- og skriveprofil, styrker eller pædagogiske behov. Derfor understreger vejledningerne 42, at testresultatet skal ses som en del af en bredere, pædagogisk funderet udredning. Skoler og testvejledere står således med opgaven at balancere testens administrative og diagnostiske funktion med behovet for en dybere pædagogisk forståelse af den enkelte elev for at kunne tilrettelægge den mest relevante og effektive støtte.

Andre relevante test og tidlig opsporing (Risikotesten m.fl.)

Udover Ordblindetesten findes der andre værktøjer, som anvendes i Danmark, især til tidlig opsporing af elever i risiko for at udvikle ordblindhed.

  • Risikotesten for ordblindhed: Dette er et nationalt, frivilligt testmateriale udviklet til brug i slutningen af børnehaveklassen (0. klasse) og i løbet af 1. klasse.5 Formålet er ikke at stille en diagnose, men at identificere de børn, der viser tegn på vanskeligheder med de grundlæggende forudsætninger for læsning, så der kan sættes ind med en tidlig, forebyggende indsats.44 Testen indeholder forskellige delprøver, herunder vurdering af bogstavkendskab, lydlig opmærksomhed og en såkaldt dynamisk afkodningstest.47 Den dynamiske test vurderer barnets evne til at lære at afkode simple ord med minimal instruktion og anses for at være mindre afhængig af barnets forudgående sprogkundskaber og ordforråd, hvilket gør den særligt relevant for tosprogede elever.47
  • DVO-Screening (Dansk Videnscenter for Ordblindhed): En ældre procedure, der ofte stadig anvendes, typisk i starten af 3. klasse, før Ordblindetesten kan tages.44 Den består ofte af en gruppebaseret nonordsdiktat og eventuelt en individuel opfølgning.44 Resultaterne bør altid suppleres med andre observationer og tests.44
  • Elbros ordlister: Forskellige ordlister udviklet af professor Carsten Elbro (fx Ordlisterne 30/30, 40/40, OS64) bruges ofte som supplement til både screening og løbende vurdering af elevers ordlæsefærdigheder (sikkerhed og hastighed) på forskellige klassetrin.44

Fælles for disse værktøjer er fokus på tidlig identifikation. Forskning og erfaring viser entydigt, at jo tidligere man opdager og sætter ind over for læsevanskeligheder, desto større er chancen for at afhjælpe eller mindske problemerne og forebygge de negative faglige og psykosociale følgevirkninger.3

Processen: Fra mistanke til afklaring (inkl. PPR’s rolle)

Processen med at identificere ordblindhed involverer typisk flere trin og aktører:

  1. Mistanke: Det starter ofte med, at en lærer, pædagog eller forælder bemærker, at et barn har uventede og vedvarende vanskeligheder med læsning og stavning.4 Lærerens faglige observationer i den daglige undervisning er helt centrale.17 Også oplysninger om ordblindhed i familien eller tidlige sprogvanskeligheder kan give anledning til mistanke.5
  2. Indledende afdækning og indsats på skolen: Skolen vil typisk først afprøve forskellige pædagogiske tiltag og støtteforanstaltninger inden for rammerne af den almindelige undervisning (fx differentiering, holddeling, intensive læsekurser).17 Skolens læsevejleder spiller en nøglerolle i at koordinere indsatsen, vejlede lærere og evt. foretage yderligere pædagogiske prøver.16
  3. Testning (Risikotest/Ordblindetest): Hvis mistanken bestyrkes, og de indledende indsatser ikke har tilstrækkelig effekt, kan læsevejlederen foretage Risikotesten (0.-1. kl.) eller Ordblindetesten (fra 3. kl.).16 Forældre har ret til at anmode om Ordblindetesten fra 4. klasse.41
  4. Helhedsvurdering og opfølgning: Testresultatet indgår i en samlet helhedsvurdering af eleven, som også baserer sig på observationer, tidligere indsatser og dialog med elev og forældre.1 På baggrund heraf træffes beslutning om den videre indsats, f.eks. specialundervisning, SPS, brug af LST og tilpasning af undervisningen. Denne indsats beskrives typisk i en handleplan.15
  5. PPR’s rolle (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning): PPR er kommunens rådgivningsenhed.54 Deres rolle i selve ordblindeudredningen er blevet mindre direkte, efter at skolerne selv kan administrere Ordblindetesten.55 PPR inddrages dog stadig, hvis der er behov for en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) som grundlag for at iværksætte mere omfattende specialpædagogisk bistand (typisk defineret som støtte i 9 undervisningstimer eller mere om ugen) eller ved visitation til specialklasser eller specialskoler.51 PPR kan også inddrages ved tvivlstilfælde, sammensatte vanskeligheder (hvor ordblindhed optræder sammen med fx ADHD eller autisme), eller hvis der er behov for rådgivning og sparring til skolens personale.16 PPR kan desuden henvise til videre udredning i børne- og ungdomspsykiatrien, hvis der er mistanke om andre diagnoser.51

Decentraliseringen af selve ordblindetestningen til skolerne har utvivlsomt gjort processen hurtigere og mere tilgængelig for mange.55 Det har ført til en markant stigning i antallet af identificerede ordblinde elever.55 Udfordringen ligger i at sikre en ensartet høj kvalitet i både testadministrationen og den efterfølgende pædagogiske vurdering og opfølgning på tværs af alle skoler. Det er afgørende, at testresultatet ikke står alene, men bruges som et redskab i en bredere forståelse af elevens behov. Samtidig er der særlige opmærksomhedspunkter ved test af elever med sammensatte vanskeligheder eller tosprogede elever 7, hvor standardiserede tests som Ordblindetesten kan have begrænsninger. Her er en grundig helhedsvurdering og eventuel brug af supplerende eller alternative testværktøjer essentiel for at undgå fejldiagnoser og sikre den rette støtte.

Støtte og hjælpemidler: Ressourcer for ordblinde i Danmark

Heldigvis findes der i Danmark et bredt udvalg af støttemuligheder, pædagogiske metoder og teknologiske hjælpemidler, der kan gøre en stor forskel for mennesker med ordblindhed. Adgangen til disse ressourcer sikres gennem forskellige systemer og organisationer.

Pædagogisk støtte og undervisningsmetoder

En målrettet pædagogisk indsats er fundamental for at hjælpe ordblinde med at udvikle deres skriftsproglige færdigheder og strategier.

  • Tidlig og intensiv indsats: For børn i risiko for ordblindhed er en tidlig indsats med fokus på fonologisk opmærksomhed (evnen til at lege med sproglyde), bogstavkendskab og det grundlæggende lydprincip afgørende for at forebygge eller mindske senere vanskeligheder.10 Indsatsen bør være systematisk og intensiv.
  • Eksplicit og direkte undervisning: Ordblinde har brug for eksplicit undervisning i skriftens struktur og principper. Det indebærer direkte instruktion i at koble bogstaver og lyde, afkode ord ved hjælp af forskellige strategier (fx lydsyntese, genkendelse af ordddele/morfemer), og anvende stavestrategier.3 Metoder som multisensorisk undervisning (inddragelse af flere sanser) kan også være gavnlige.
  • Undervisningsdifferentiering: Lærere i alle fag skal tilrettelægge undervisningen, så ordblinde elever kan deltage på lige fod med andre. Det indebærer at tilpasse krav, materialer, tempo og arbejdsformer.16 Det kan fx være at give adgang til tekster i digital form, tillade brug af LST, give mere tid eller tilbyde alternative måder at demonstrere viden på (fx mundtligt).50
  • Supplerende undervisning/Små hold: Mange ordblinde elever har gavn af supplerende undervisning uden for den almindelige klasse, enten individuelt eller på små hold.10 Dette giver mulighed for en mere intensiv og fokuseret indsats. Det er dog afgørende, at der skabes sammenhæng mellem den supplerende undervisning og arbejdet i almenklassen, så eleven kan overføre og bruge de lærte strategier.10
  • Ordblindevenlig didaktik: Dette begreb dækker over en række pædagogiske principper, der generelt er gode for alle elever, men særligt vigtige for ordblinde. Det inkluderer klar struktur i undervisningen, tydelige mål, visualisering af indhold, brug af multimodale ressourcer (billeder, lyd, video), og at læreren modellerer opgaveløsning ved at “tænke højt”.10 Stilladsering, hvor eleven gradvist får mere ansvar, er også centralt.
  • Integration af LST i pædagogikken: Det er ikke nok blot at give adgang til LST. Undervisningen skal aktivt integrere brugen af værktøjerne og lære eleverne hvordan, hvornår og hvorfor de skal bruge specifikke funktioner (oplæsning, ordforslag, tale-til-tekst) strategisk i forskellige læse- og skriveopgaver.10
  • Fokus på motivation og mindset: Pædagogikken bør også adressere de følelsesmæssige aspekter af ordblindhed. At arbejde med elevens selvforståelse, anerkende anstrengelsen, fejre fremskridt og opbygge et positivt syn på egne læringsmuligheder (vækstmindset) er afgørende for engagement og vedholdenhed.10
  • Særlige hensyn til tosprogede: For tosprogede elever med ordblindhed er det vigtigt med et særligt fokus på opbygning af et basalt dansk ordforråd, træning af fonologisk præcision i det danske sprog og systematisk træning i bogstav-lyd-forbindelser, ofte med visuel og kontekstuel støtte.48 Samarbejde mellem læsevejleder og dansk som andetsprogs-vejleder er ofte nødvendigt.48
  • OBU (Ordblindeundervisning for Voksne): Voksne med ordblindhed har ret til gratis ordblindeundervisning.33 Undervisningen tilrettelægges individuelt efter en grundig afdækning af deltagerens behov, mål og forudsætninger.35 Fokus er typisk på at udvikle strategier til at håndtere skriftsproget i hverdagen, på jobbet eller i uddannelse, herunder effektiv brug af LST.33 OBU kan også omfatte “hensyntagende fagundervisning” i fx dansk eller matematik, hvor undervisningen tilpasses den ordblinde deltagers behov.35

Eksempel (Metode): “I stedet for blot at give Maja en kompleks fagtekst at læse selvstændigt, introducerer læreren teksten mundtligt, aktiverer forviden og præsenterer nøglebegreber visuelt. Læreren modellerer derefter, hvordan Maja kan bruge oplæsningsfunktionen i sit LST-program til at lytte til teksten afsnit for afsnit, samtidig med at hun bruger programmets notatfunktion til at skrive stikord med tale-til-tekst. Læreren stiller undervejs spørgsmål for at sikre forståelse og opfordrer Maja til at bruge ordforslagsfunktionen, når hun skal formulere et skriftligt resumé.”

Kompenserende teknologi (LST): Værktøjer som AppWriter, IntoWords, CD-ORD

Læse- og Skriveteknologi (LST) er en samlet betegnelse for de digitale værktøjer, der kan kompensere for læse- og stavevanskeligheder og give ordblinde bedre adgang til skriftsproget.10

  • Centrale programmer i Danmark: De mest udbredte LST-programmer i det danske uddannelsessystem og på arbejdsmarkedet er AppWriter (fra Wizkids/Texthelp), IntoWords og CD-ORD (begge fra Vitec MV).10 Disse findes typisk som programmer til Windows og Mac, samt som udvidelser til webbrowsere (Chrome, Edge) og apps til smartphones og tablets.62 Der findes også andre programmer som ViTre 62 samt mange indbyggede tilgængelighedsfunktioner i styresystemer (Windows, macOS, iOS, Android) og standardprogrammer (fx Microsoft Word, Google Docs).62
  • Kernefunktioner:
    • Oplæsning (Tekst-til-tale): Programmerne kan læse digital tekst højt med en syntetisk stemme. Brugeren kan ofte justere hastighed, stemme og få ord markeret visuelt under oplæsningen (highlighting).10 Dette aflaster afkodningen og giver adgang til tekster, der ellers ville være for svære at læse.
    • Ordforslag: Mens brugeren skriver, kommer programmet med forslag til det ord, der er ved at blive skrevet. Forslagene baseres på de indtastede bogstaver og ofte også den sproglige kontekst.10 Gode ordforslagsprogrammer kan håndtere typiske ordblindefejl (fx fonetiske stavninger som ‘sjæf’ for ‘chef’) og understøtter brug af jokertegn (*) for ukendte bogstaver og havelåge (#) for at fastlåse endelser.59 Dette støtter staveprocessen markant.
    • Tale-til-tekst (Diktering): Brugeren kan indtale tekst via en mikrofon, hvorefter programmet omsætter talen til skrift.50 Dette kan være en stor hjælp til at få tanker ned på skrift uden at skulle kæmpe med stavningen, og det kan muliggøre et mere flydende og komplekst skriftsprog. Det kræver dog ofte tilvænning og efterredigering.
    • OCR (Optical Character Recognition): En afgørende funktion, der kan “læse” tekst i billedfiler eller scannede PDF-dokumenter og gøre teksten digitalt tilgængelig for oplæsnings- og redigeringsværktøjer.62 Uden OCR er mange dokumenter (fx scannede artikler, billeder af skilte) utilgængelige for LST.
    • Andre nyttige funktioner: Mange LST-programmer indeholder også avanceret stave- og grammatikkontrol, digitale ordbøger (også fagordbøger og flersprogede), mulighed for at oprette egne fagordslister 63, skriveskabeloner til forskellige teksttyper 62, mindmapping-værktøjer og funktioner til at oversætte tekst.50
  • Adgang til LST: Adgangen til LST varierer. I grundskolen stiller kommunen/skolen typisk programmer til rådighed. På ungdomsuddannelser og videregående uddannelser kan man få bevilget LST (programmer og evt. computer) via SPS-ordningen.18 På arbejdsmarkedet kan man søge om tilskud til LST via jobcenteret.33 Til privat brug kan man søge via socialforvaltningen eller benytte de mange gratis indbyggede funktioner eller billigere apps.28
  • Vigtigheden af instruktion og strategier: Erfaringer og forskning viser, at det ikke er tilstrækkeligt blot at have adgang til LST.10 For at få fuldt udbytte af teknologien kræves grundig instruktion i programmets funktioner og – endnu vigtigere – undervisning i, hvordan man bruger funktionerne strategisk i forskellige lærings- og arbejdssituationer.10 Uden dette risikerer man, at teknologien ikke bliver brugt, bruges ineffektivt, eller at eleven/brugeren ikke udvikler selvstændighed.

LST er et kraftfuldt redskab, der i høj grad kan kompensere for de tekniske læse- og skrivevanskeligheder ved ordblindhed. Men teknologien står ikke alene. Dens effekt afhænger af brugerens viden, strategier og motivation samt den pædagogiske og organisatoriske ramme omkring brugen.

Nota: Adgang til tilgængelige materialer

Nota spiller en central rolle i at sikre ordblinde og andre med læsevanskeligheder adgang til litteratur og studiematerialer i tilgængelige formater.2

  • Hvad er Nota: Nota er Danmarks nationalbibliotek og videnscenter for mennesker med trykhandicap. De producerer og udlåner et meget stort udvalg af materialer – skøn- og faglitteratur, studiebøger, aviser, tidsskrifter – som lydbøger (ofte indlæst af mennesker eller med syntetisk tale), e-bøger (der kan bruges med LST) og punktskrift.6
  • Adgang og medlemskab: Det er gratis at være medlem af Nota for personer, der kan dokumentere et læsehandicap, herunder ordblindhed.15 Dokumentation kan være resultatet af en Ordblindetest eller en SPS-bevilling. Når man først er meldt ind, gælder medlemskabet resten af livet.15 Skoler og institutioner kan også hjælpe med indmeldelse.
  • Studiematerialer: For studerende på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser er Nota en uvurderlig ressource. Studerende kan frit downloade de studiebøger og tekster, som Nota allerede har i deres samling.18 Hvis en nødvendig bog ikke findes, kan Nota producere den i et tilgængeligt format (fx som lydbog eller tilgængelig e-bog). Denne nyproduktion kræver dog typisk, at den studerende har en aktiv SPS-bevilling.34 Nota kan også producere eksamensmateriale i tilgængeligt format, men dette skal bestilles af uddannelsesstedet i god tid før eksamen.34
  • Teknologi og brug: Materialerne fra Nota tilgås via deres hjemmeside (nota.dk) eller deres app “Nota Bibliotek”.62 Man logger typisk ind med sit UNI-login (elever/studerende) eller NemID/MitID. Lydbøger kan streames eller downloades, og mange indeholder også den originale tekst, som kan følges på skærmen og highlightes under oplæsning.68 E-bøgerne er formateret, så de fungerer godt med LST-programmer.
  • Aktuelle udfordringer: Ordblindeforeningen har rejst kritik af nylige tekniske ændringer hos Nota (indført 2024/2025), herunder kryptering af filer og differentieret adgang baseret på SPS-status. Foreningen mener, at disse ændringer begrænser brugervenligheden og skaber ulighed i adgangen til materialerne.70

Nota er en essentiel ressource, der giver ordblinde mulighed for at tilegne sig viden og få læseoplevelser på lige fod med andre. Adgangen til studiematerialer via Nota er særlig vigtig for at kunne gennemføre en uddannelse.

Nationale og lokale ressourcer: Organisationer og initiativer

Udover LST og Nota findes der en række organisationer, offentlige instanser og lokale tilbud, der yder støtte, viden og vejledning om ordblindhed i Danmark.

  • Ordblindeforeningen i Danmark: Den primære interesseorganisation for ordblinde og deres pårørende.4 Foreningen arbejder politisk for bedre vilkår, udbreder viden og tilbyder gratis, professionel vejledning til alle via deres Vejledningscenter.4 Medlemmer kan få adgang til yderligere ressourcer som IT-vejledning og netværk.36 Foreningen har lokale kredse rundt om i landet.72
  • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL): Et nationalt videnscenter etableret i 2021 (under Ordblindepakke III) og drevet af Nationalt Videncenter for Læsning.77 NVOL har til formål at samle, udvikle og formidle forskningsbaseret og praksisnær viden om ordblindhed og andre læsevanskeligheder til fagprofessionelle (lærere, vejledere, konsulenter mv.) på tværs af dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelser og voksenuddannelser.77
  • Nationalt Videncenter for Læsning (NVL): Et veletableret center, der arbejder bredt med forskning og formidling inden for literacy, læsning, skrivning og sprog.79 De driver NVOL og udgiver materialer, tidsskrifter og afholder kurser og konferencer for fagfolk.
  • EMU.dk (Danmarks Læringsportal): Undervisningsministeriets portal, som indeholder en omfattende sektion om ordblindhed med definitioner, vejledninger, inspirationsmaterialer, information om testning og LST målrettet lærere, vejledere og ledere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.8
  • Spsu.dk (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet): Den officielle hjemmeside for Specialpædagogisk Støtte (SPS). Her findes detaljeret information om regler, støttemuligheder, dokumentationskrav og ansøgningsprocedurer for SPS på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.8
  • Ordblindhed.dk: En informationsportal drevet i samarbejde mellem bl.a. Nota og Ordblindeforeningen. Siden giver et hurtigt og overskueligt overblik over viden, testning, hjælpemidler og støttemuligheder for ordblinde, pårørende og fagfolk.8
  • Lokale tilbud: På lokalt plan findes der også vigtige ressourcer. Voksenuddannelsescentre (VUC), AOF og andre udbydere tilbyder ordblindetestning og OBU for voksne.33 På den enkelte skole er læsevejlederen den centrale ressourceperson ift. testning, vejledning af lærere og elever samt koordination af indsatser.16 Kommunens Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR) kan inddrages ved mere komplekse sager eller behov for specialpædagogisk bistand.51
  • Ordblindepakker: Gennem de seneste år har Folketinget vedtaget flere “Ordblindepakker” (I-V), som er politiske aftaler, der har tilført midler og igangsat initiativer for at styrke indsatsen for ordblinde på tværs af uddannelsessystemet og i overgangen til arbejdslivet.8

Nedenstående tabel giver et overblik over nogle af de centrale aktører og ressourcer:

Organisation/RessourcePrimær Funktion/TilbudHjemmeside/Kontakt
Ordblindeforeningen i DanmarkInteressevaretagelse, gratis vejledning (Vejledningscenter), netværk, medlemsfordelewww.ordblindeforeningen.dk
NotaNationalbibliotek med lydbøger, e-bøger, studiematerialer i tilgængelige formaterwww.nota.dk
SPS (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet)Information og administration af Specialpædagogisk Støtte i uddannelsewww.spsu.dk
EMU Danmarks LæringsportalInformation, vejledninger og materialer om ordblindhed til fagfolk i uddannelsessektorenwww.emu.dk
Nationalt Videncenter for Ordblindhed (NVOL)Samler, udvikler og formidler viden om ordblindhed og læsevanskeligheder til fagprofessionellewww.nvol.dk
Ordblindhed.dkSamlet informationsportal for ordblinde, pårørende og fagfolkwww.ordblindhed.dk
Lokale VUC, AOF m.fl.Tilbyder ordblindetest og Ordblindeundervisning for Voksne (OBU)Findes via www.ug.dk eller lokalt
Skolens LæsevejlederLokal ressourceperson: Testning, vejledning af lærere/elever, koordination af indsatser på skolenKontaktes via skolen (Aula)
Kommunens PPRPædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) ved behov for omfattende støtte, rådgivning, henvisning til specialtilbudKontaktes via kommunen

Tabel 2: Oversigt over centrale støtteressourcer og organisationer vedrørende ordblindhed i Danmark.

Det danske støttesystem for ordblinde er således omfattende, men kan også virke komplekst. Der er mange aktører involveret, fra nationale videnscentre og interesseorganisationer til lokale tilbud på skoler, VUC’er og i kommunerne. Mens dette brede udbud giver mange muligheder for hjælp, kan det for den enkelte ordblinde eller pårørende være en udfordring at navigere i systemet og finde frem til den rette støtte på det rette tidspunkt. Især overgangene – mellem skoletrin, fra uddannelse til job – kan være kritiske punkter, hvor information risikerer at gå tabt, og ansvaret for at søge hjælp kan føles tungt. Dette understreger vigtigheden af god vejledning og et mere sammenhængende system, som den nye lovgivning om livslang opbevaring af testresultater 26 er et skridt i retning af. Samtidig er der et vedvarende pædagogisk spændingsfelt mellem at kompensere for vanskelighederne med teknologi og at træne de grundlæggende færdigheder. Den rette balance afhænger af den enkeltes alder, behov og situation, og kræver en løbende, individuel vurdering.

Rettigheder og muligheder: Lovgivning for ordblinde

Lovgivningen i Danmark sikrer ordblinde en række rettigheder og muligheder, især inden for uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Disse rettigheder har til formål at kompensere for de vanskeligheder, ordblindhed medfører, og skabe mere lige vilkår.

Ret til test og støtte (SPS) i uddannelsessystemet

Uddannelseslovgivningen indeholder specifikke bestemmelser vedrørende identifikation og støtte til ordblinde elever og studerende.

  • Ret til test: Folkeskoleloven giver forældre ret til, én gang i skoleforløbet, at anmode om at få deres barn testet med den nationale Ordblindetest. Denne ret gælder fra den 1. marts på 4. klassetrin.41 Uafhængigt heraf har skolens leder pligt til at tilbyde en ordblindetest til elever fra 3. klasse og opefter, hvis der er en begrundet mistanke om ordblindhed, og testen skal foretages efter samråd med elev og forældre.17
  • SPS (Specialpædagogisk Støtte): Dette er den centrale støtteordning for elever og studerende med funktionsnedsættelser, herunder ordblindhed, på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.8 Formålet med SPS er at sikre, at ordblinde kan gennemføre en uddannelse på lige vilkår med andre.66 Ordningen gælder for de fleste SU-berettigede fuldtidsuddannelser.69
  • Berettigelse til SPS: For at få SPS på grund af ordblindhed kræves dokumentation. Typisk anvendes resultatet fra den nationale Ordblindetest. Et resultat i den røde kategori (ordblind) udløser som hovedregel automatisk ret til SPS.18 Et resultat i den gule kategori (usikker fonologisk kodning) berettiger som udgangspunkt ikke til SPS, da personen ifølge testen ikke er ordblind. Dog kan der i særlige tilfælde, efter en konkret vurdering og yderligere dokumentation, bevilges støtte.25 Ansøgningen om SPS håndteres af uddannelsesstedets SPS-ansvarlige eller studievejleder i samarbejde med den studerende.18
  • Støtteformer via SPS: Den konkrete støtte tildeles ud fra en individuel vurdering af behov. For ordblinde omfatter SPS typisk adgang til LST-programmer (som IntoWords, AppWriter, CD-ORD) og eventuelt en computer stillet til rådighed.18 Derudover kan der bevilges instruktionstimer i brugen af LST, studiestøttetimer med en faglig vejleder eller læsekonsulent, samt adgang til studiematerialer i tilgængelige formater fra Nota.18
  • Ny lovgivning (L45, 2024): En væsentlig ændring er, at resultatet fra Ordblindetesten (rød kategori) nu er livslangt gyldigt.26 Oplysningerne opbevares centralt hos Børne- og Undervisningsministeriet og skal stilles til rådighed for relevante myndigheder og uddannelsesinstitutioner. Vigtigst er det, at et konstateret ordblinderesultat fra testen skal “lægges uprøvet til grund”, når en person søger offentlig støtte på baggrund af ordblindhed.26 Det betyder, at man ikke længere kan kræve, at en person gentestes for at få adgang til fx OBU eller SPS, hvis vedkommende allerede er testet rød med den nationale test. Dette forenkler processen betydeligt og anerkender ordblindhed som en varig tilstand.

Særlige vilkår ved prøver og eksamen

For at sikre fair vilkår ved eksamener og prøver, har ordblinde elever og studerende ret til at søge om særlige prøvevilkår.

  • Formål og princip: Formålet er at kompensere for de specifikke vanskeligheder, ordblindhed medfører under en prøvesituation, således at eleven kan demonstrere sin faglige viden på lige fod med andre. Det er et grundlæggende princip, at de særlige vilkår ikke må ændre prøvens faglige niveau.11 Afgørelsen om tildeling af særlige vilkår træffes af ledelsen på den enkelte uddannelsesinstitution efter en konkret, individuel vurdering.11
  • Mulige vilkår: De mest almindelige særlige prøvevilkår for ordblinde er:
    • Forlænget tid: Ekstra tid til at læse opgaver, formulere svar og anvende hjælpemidler. Kan gives til både skriftlige og mundtlige prøver.34
    • Brug af LST: Ret til at anvende godkendte LST-programmer (oplæsning, ordforslag) under prøven.11 Institutionen skal sikre, at opgavesæt er teknisk tilgængelige for LST.89
    • Brug af tale-til-tekst: Kan i visse tilfælde tillades ved skriftlige prøver, hvis det vurderes ikke at ændre prøvens niveau.89
    • Andre tilpasninger: Fx tilladelse til pauser under skriftlige prøver eller “blindtrækning” ved mundtlige prøver (tidligere trækning af spørgsmål for at give tid til forberedelse af materialer).89
  • Regler for LST-brug: For at få lov til at bruge LST til eksamen kræves det normalt, at eleven er testet ordblind (rød kategori) eller har fået bevilget LST via SPS-ordningen.89 Det er vigtigt at bemærke, at programmer med avancerede grammatik- og formuleringshjælp (som fx TxtAnalyser) typisk ikke er tilladt, da de vurderes at kunne ændre prøvens niveau, især i fag hvor skriftlig fremstilling er en del af bedømmelsen.89
  • Dokumentation og træning: Ansøgning om særlige prøvevilkår kræver dokumentation for ordblindhed (fx Ordblindetest).89 Det anbefales kraftigt, at elever får afklaret deres særlige prøvevilkår i god tid og får mulighed for at træne brugen af deres hjælpemidler under prøvelignende forhold, fx ved terminsprøver.89
  • Dispensation: I helt særlige tilfælde, hvor en elevs ordblindhed (evt. i kombination med andre vanskeligheder) er så udtalt, at selv særlige prøvevilkår ikke vurderes tilstrækkelige, kan der søges om dispensation fra en specifik prøve (fx mundtlig fremmedsprog) hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).89

Ordblindhed og handicaplovgivning på arbejdsmarkedet

På arbejdsmarkedet er ordblindes rettigheder primært sikret gennem forskelsbehandlingsloven og lovgivning om kompenserende ordninger.

  • Forskelsbehandlingsloven: Denne lov forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af en række kriterier, herunder handicap, i alle faser af et ansættelsesforhold (rekruttering, ansættelsesvilkår, forfremmelse, afskedigelse).91 Loven gælder både i den offentlige og private sektor.
  • Er ordblindhed et handicap i lovens forstand? Dette har været et omdiskuteret spørgsmål. Handicapbegrebet i forskelsbehandlingsloven skal fortolkes i lyset af EU-retten og FN’s Handicapkonvention. Det dækker over en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre en person i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet (herunder arbejdslivet) på lige vilkår med andre.92 Ligebehandlingsnævnets praksis har udviklet sig over tid. Mens ældre afgørelser var mere tøvende 27, anerkender nyere praksis, at ordblindhed kan udgøre et handicap omfattet af loven, hvis det konkret medfører sådanne langvarige begrænsninger i arbejdslivet.29 En afgørelse fra 2019 (J.nr. 19-18146) fastslog, at en butiksassistents ordblindhed var et handicap, og at afskedigelsen, der var direkte begrundet i hans læse- og stavevanskeligheder, var ulovlig forskelsbehandling.29 Anerkendelsen af ordblindhed som et potentielt handicap styrker ordblindes retsstilling betydeligt. Det er dog stadig en konkret vurdering i hver enkelt sag, og hvis en arbejdsgiver kan påvise saglige, ikke-diskriminerende grunde til fx et afslag eller en afskedigelse (fx manglende kvalifikationer, performanceproblemer uafhængigt af ordblindheden), vil det ikke nødvendigvis være ulovlig forskelsbehandling.27
  • Pligt til rimelig tilpasning: En central del af forskelsbehandlingsloven er arbejdsgiverens pligt til at foretage rimelige tilpasninger for at imødekomme behovene hos en medarbejder eller ansøger med handicap.92 Formålet er at sikre, at personen kan varetage jobbet på lige vilkår med andre. Eksempler på tilpasninger kan være indkøb af LST-software, ændring af arbejdsopgaver (fx mindre skriftligt arbejde), fleksible arbejdstider eller særlig instruktion.92 Pligten gælder dog kun, hvis tilpasningen er rimelig og ikke påfører arbejdsgiveren en uforholdsmæssig byrde (fx økonomisk).92 Arbejdsgiveren er heller ikke forpligtet til at ansætte eller fastholde en person, der, selv med rimelig tilpasning, ikke er kompetent, egnet og disponibel til at udføre de væsentligste jobfunktioner.92
  • Støtteordninger via jobcenter: For at understøtte beskæftigelsen af personer med handicap (herunder potentielt ordblindhed) findes der lovgivning, der giver mulighed for offentlig støtte. Via Lov om kompensation til handicappede i erhverv og Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan man (typisk i samarbejde med arbejdsgiveren) søge om tilskud til nødvendige hjælpemidler (fx LST) eller personlig assistance til at udføre bestemte arbejdsopgaver.28 Ansøgningen sker gennem borgerens bopælskommunes jobcenter.33
  • Fortrinsadgang: Personer med handicap kan have fortrinsadgang til ledige stillinger i det offentlige, hvis de opfylder de formelle uddannelseskrav til stillingen. Det betyder, at den offentlige arbejdsgiver er forpligtet til at indkalde ansøgeren til samtale.34

Samlet set giver lovgivningen ordblinde en række væsentlige rettigheder, der skal sikre bedre muligheder for uddannelse og beskæftigelse. Implementeringen af disse rettigheder i praksis afhænger dog af kendskabet til reglerne hos både de ordblinde selv, uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere, samt af de ressourcer og den vilje, der er til stede for at foretage de nødvendige tilpasninger. Spændingsfeltet mellem individets ret til støtte og systemets/arbejdsgiverens pligter og ressourcer er en vedvarende udfordring. Den nye lov om livslang gyldighed af Ordblindetesten er dog et markant skridt mod at anerkende ordblindhedens varige natur og fjerne en væsentlig systemisk barriere for adgang til hjælp gennem livet.

At leve med ordblindhed: Mestring, strategier og succeshistorier

Selvom ordblindhed er en livslang funktionsnedsættelse, er det fuldt ud muligt at leve et rigt og succesfuldt liv. Det kræver ofte udvikling af personlige strategier, brug af hjælpemidler, en accept af vanskelighederne og et støttende netværk. Mange ordblinde finder desuden styrke i deres anderledes måde at tænke på.

Effektive strategier i hverdag, studie og karriere

At navigere i en skriftsprogsdomineret verden som ordblind kræver ofte bevidst brug af forskellige strategier:

  • Aktiv og strategisk brug af LST: Som tidligere nævnt er LST et centralt redskab. Mestring handler ikke kun om at have LST, men om at bruge det aktivt og strategisk i de relevante situationer.10 Det indebærer at vide, hvornår oplæsning er bedst, hvornår ordforslag er mest effektive, og hvornår tale-til-tekst kan spare tid og energi. Det kræver træning at blive en effektiv LST-bruger og at tilpasse værktøjerne til egne behov.36 Udvikling af specifikke teknologibaserede læsestrategier – fx hvordan man skimmelæser en digital tekst, tager noter med LST, eller bruger OCR på billeder – er afgørende for at udnytte teknologien fuldt ud.10
  • Kompenserende færdigheder: Mange ordblinde udvikler andre færdigheder for at kompensere. Det kan være en exceptionelt god hukommelse, da man ikke kan forlade sig på noter på samme måde.4 Stærke mundtlige formidlingsevner er også almindelige, da det talte sprog ofte falder lettere.4 Andre bruger visuelle strategier som mindmaps, farvekodning eller tegninger til at organisere information. Bevidsthed om egne styrker og svagheder er nøglen til at vælge de rette kompenserende strategier.
  • Struktur og planlægning: Da læsning og skrivning ofte tager længere tid og kræver mere energi, er god planlægning og struktur vigtig. Det kan indebære at opdele store opgaver i mindre bidder, afsætte ekstra tid til læsning og skrivning, og bruge kalendere eller andre planlægningsværktøjer systematisk.53
  • Sociale og kommunikative strategier: At bede om hjælp, når det er nødvendigt, er en vigtig strategi. Det kan være at bede en kollega læse korrektur, få en studiekammerat til at dele noter, eller bede om at få information mundtligt frem for skriftligt.4 At være åben om sin ordblindhed (hvor det føles trygt) kan facilitere dette og skabe forståelse hos omgivelserne.15 Det kræver mod, men kan lette hverdagen betydeligt.
  • Læringsstrategier: Udover tekniske læsestrategier er metakognitive strategier vigtige. Det handler om at tænke over sin egen læring: Hvad er formålet med at læse denne tekst? Hvad ved jeg i forvejen? Hvordan sikrer jeg mig, at jeg forstår det? Aktiv lytning (fx til lydbøger eller oplæst tekst) er en central måde at tilegne sig viden på.15 Fokus flyttes fra den besværlige afkodning til selve indholdet og forståelsen.

Praktisk eksempel: “Studerende Mette ved, at hun bruger lang tid på at læse sit pensum. Hun planlægger derfor sin studietid nøje og afsætter faste tidsrum til læsning med sit LST-program IntoWords. Hun bruger konsekvent oplæsningsfunktionen og tager noter samtidig ved hjælp af tale-til-tekst i et separat dokument. Hun har aftalt med sin studiegruppe, at de deler noter, og hun får en veninde til at læse korrektur på sine skriftlige opgaver, inden hun afleverer dem. Hun har været åben om sin ordblindhed over for sine undervisere, som derfor giver hende opgaverne i digitalt format.”

Betydningen af accept, åbenhed og et positivt mindset

Den mentale og følelsesmæssige tilgang til ordblindhed spiller en enorm rolle for mestring og trivsel.

  • Accept og erkendelse: At nå til en accept af, at ordblindhed er en del af ens identitet – en udfordring, men ikke hele ens person – er et afgørende skridt.3 Det handler ikke om at give op, men om at anerkende realiteterne for bedre at kunne finde konstruktive måder at håndtere dem på. Denne proces kan tage tid og kræve støtte.96
  • Åbenhed: At turde være åben om sin ordblindhed over for relevante personer (familie, venner, lærere, kolleger, ledere) kan have mange positive effekter.15 Det kan nedbryde tabuer og fordomme, skabe forståelse og gøre det lettere at bede om og modtage den nødvendige hjælp og tilpasning.53 Åbenhed kræver tryghed og mod, men kan frigøre energi, der ellers bruges på at skjule vanskelighederne.
  • Mindset: Mange ordblinde kæmper med et fikseret mindset, hvor de tænker “jeg er dum”, “jeg kan ikke lære det”.19 At arbejde bevidst med at udvikle et vækstmindset – en tro på, at man kan udvikle sig og lære strategier til at håndtere udfordringerne – er essentielt for motivation og vedholdenhed.19 Dette indebærer at se fejl som læringsmuligheder og fokusere på indsats og fremskridt frem for kun resultater. Fokus på egne styrker og interesser er også vigtigt for at opbygge et positivt selvbillede.3 Værktøjer som mindfulness kan hjælpe med at håndtere den frustration og stress, der ofte følger med ordblindhed.53
  • Selvtillid og robusthed: Selvtillid og robusthed (resiliens) er ikke medfødte egenskaber, men noget der opbygges gennem erfaringer. Støtte, anerkendelse og opmuntring fra omgivelserne – forældre, lærere, venner, partnere, kolleger – er afgørende for, at ordblinde tør kaste sig ud i udfordringer og tro på egne evner.5 Positive oplevelser og succeser, uanset om de er faglige, sociale eller kreative, er med til at bygge selvværdet op og skabe en positiv spiral.37

Mestring af ordblindhed er således en aktiv og flerdimensionel proces. Den involverer ikke kun brugen af teknologi og kognitive strategier, men i lige så høj grad en personlig udvikling præget af accept, åbenhed og et positivt syn på egne muligheder. Denne proces understøttes bedst i et miljø præget af viden, forståelse og anerkendelse.

Personlige fortællinger: Veje til succes trods udfordringer

Selvom statistikker kan tegne et billede af gennemsnitlige udfordringer for gruppen af ordblinde, viser utallige personlige historier, at ordblindhed ikke er en hindring for at opnå succes og leve et meningsfuldt liv. Disse fortællinger er vigtige kilder til inspiration og håb.

  • Fra skoletræt til drømmejob: Mange beretninger følger et mønster: En svær skoletid præget af nederlag, følelsen af at være anderledes eller dum, og manglende forståelse fra omgivelserne.37 Et vendepunkt kommer ofte med en sen diagnose, adgang til de rette hjælpemidler (LST, Nota) og mødet med lærere eller vejledere, der forstår og støtter.37 Med de rette strategier og fornyet selvtillid lykkes det mange at gennemføre uddannelser og finde jobs, de trives i – inden for et bredt spektrum af fag, fra håndværk og pædagogik til ingeniørfaget, iværksætteri og kunstneriske erhverv.31 En læser fortæller fx om at blive beskyldt for at være doven i skolen, kæmpe med mindreværd og opgive drømmen om at blive læge, men senere blive testet ordblind som voksen, tage en uddannelse med hjælpemidler og finde glæde og succes som sygeplejerske.37
  • Kendte rollemodeller: Flere kendte danskere har åbent fortalt om deres ordblindhed og vist, at det er muligt at nå til tops trods vanskelighederne. Eksempler inkluderer politiker Karsten Lauritzen, skuespiller Ghita Nørby, tv-vært Bubber, eliteroer Fie Udby Erichsen, skuespiller Simon Stenspil og musiker Thomas Blachmann.3 Deres historier bidrager til at aftabuisere ordblindhed, udfordre fordomme og vise andre ordblinde, at drømme kan realiseres.31 Ghita Nørby beskriver fx, hvordan hun udviklede sit eget tegnsystem til at håndtere manuskripter 31, mens Karsten Lauritzen fortæller om den vedholdenhed, det krævede at forfølge drømmen om politik.31
  • Fokus på styrker og anderledes tænkning: Nogle ordblinde oplever, at deres hjerne fungerer anderledes på måder, der også giver fordele. Thomas Blachmann taler om, at ordblindheden sendte ham “ud i et kreativt rum” og gav en “tidlig erfaring af originalitet”.3 Andre peger på styrker inden for visuel tænkning, problemløsning, empati eller praktiske færdigheder.31 Den berømte bokser Muhammad Ali, som menes at have været ordblind, udviklede en fænomenal evne til at memorere og brugte sin berømmelse til at støtte læseprojekter.32 At fokusere på og dyrke disse styrker kan være en vigtig del af mestringsstrategien.
  • Netværkets betydning: Fællesskabet med andre ordblinde fremhæves ofte som en vigtig støtte.15 At dele erfaringer, strategier og frustrationer med ligesindede kan mindske følelsen af at være alene og give praktiske råd. Ligeledes er opbakning fra familie, venner og kolleger afgørende for at bevare modet og selvtilliden.15

De personlige fortællinger understreger en central pointe: Selvom vejen kan være mere krævende, er ordblindhed ikke en stopklods. Succes handler i høj grad om at finde de rette værktøjer og strategier, få den nødvendige støtte og ikke mindst bevare troen på sig selv og sine muligheder. En afgørende faktor i mange succeshistorier er netop omfortolkningen af den negative fortælling, der ofte starter i skoletiden. Når man forstår, at vanskelighederne skyldes en specifik funktionsnedsættelse og ikke manglende evner, og når man oplever, at der findes hjælp og strategier, der virker, kan det frigøre et enormt potentiale. Dette understreger vigtigheden af tidlig diagnose, korrekt information (psykoedukation) og et omgivende samfund, der møder ordblinde med viden og forståelse frem for fordomme.

Konklusion

Ordblindhed er en udbredt og anerkendt neurobiologisk baseret funktionsnedsættelse i Danmark, der specifikt påvirker evnen til at afkode og stave ord.1 Det er afgørende at fastholde, at ordblindhed intet har med intelligens at gøre, men skyldes vanskeligheder med at bearbejde sproglyde og koble dem til bogstaver.3 Selvom den præcise forekomst er svær at fastslå, tyder nyere data på, at op mod 10-12% af befolkningen, svarende til 500.000-700.000 danskere, kan være berørt i større eller mindre grad.1

Det danske samfund har etableret et omfattende system til identifikation og støtte. Den nationale Ordblindetest muliggør tidlig og standardiseret testning fra 3. klasse 7, og resultatet er nu livslangt gyldigt, hvilket letter adgangen til hjælp gennem livet.26 Støttesystemet omfatter pædagogiske indsatser i grundskolen, Specialpædagogisk Støtte (SPS) på ungdoms- og videregående uddannelser, Ordblindeundervisning for Voksne (OBU), adgang til et væld af kompenserende læse- og skriveteknologier (LST) samt tilgængelige materialer via Nota.18 Lovgivningen sikrer desuden ret til særlige prøvevilkår og beskyttelse mod diskrimination på grund af handicap på arbejdsmarkedet.29

På trods af disse muligheder viser statistikker og personlige beretninger, at ordblindhed fortsat udgør en betydelig udfordring for mange. Ordblinde elever klarer sig i gennemsnit dårligere fagligt og trives dårligere i uddannelsessystemet.2 Overgange mellem uddannelsesniveauer og til arbejdsmarkedet kan være særligt sårbare.26 Fordomme og tabu eksisterer stadig og kan påvirke selvværd og muligheder negativt.23 Desuden peger forskning på en bekymrende social ulighed, hvor ordblinde fra ressourcesvage hjem klarer sig markant dårligere end dem fra ressourcestærke hjem 2, hvilket understreger, at adgang til ressourcer og støtte er afgørende for at kunne kompensere for vanskelighederne.

Nøglen til at forbedre vilkårene for ordblinde i Danmark ligger i en fortsat indsats på flere fronter. Tidlig opsporing og kvalificeret pædagogisk indsats i grundskolen er fundamental.4 Effektiv brug af LST kræver mere end blot adgang til software; det fordrer systematisk undervisning i strategier og integration i alle fag.10 Der er behov for øget viden om ordblindhed blandt alle fagprofessionelle, der møder ordblinde, samt en fortsat indsats for at nedbryde fordomme og skabe åbenhed og accept i skoler, på uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser.33 Samtidig er det vigtigt at sikre, at støttesystemet er sammenhængende og let at navigere i for den enkelte.

De mange personlige succeshistorier viser dog med al tydelighed, at ordblindhed ikke behøver at være en barriere for et rigt og meningsfuldt liv.31 Med den rette støtte, adgang til hjælpemidler, udvikling af personlige mestringsstrategier og et anerkendende og støttende miljø, kan mennesker med ordblindhed realisere deres potentiale og bidrage værdifuldt til samfundet. Fremtiden ligger i at bygge videre på den eksisterende viden og de etablerede systemer for at sikre, at alle ordblinde i Danmark får de bedst mulige forudsætninger for at lykkes – i uddannelse, på arbejdsmarkedet og i livet generelt. Ved fortsat at investere i forskning, pædagogisk udvikling og inkluderende rammer kan vi bevæge os mod et samfund, der i endnu højere grad ser mulighederne frem for begrænsningerne hos de mange danskere, der læser og skriver verden på en lidt anden måde.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025