Indledning
Ordblindhed, eller dysleksi, er en specifik indlæringsvanskelighed, der påvirker evnen til at læse og stave. Den er karakteriseret ved vanskeligheder med at forbinde bogstaver med deres tilsvarende lyde, hvilket gør det udfordrende at afkode ord1. Forskning har vist, at ordblindhed ikke kun påvirker læse- og stavefærdigheder, men også kan have indflydelse på andre kognitive funktioner, såsom opmærksomhed, hukommelse og eksekutive funktioner2. Denne artikel giver et overblik over den nyeste forskning om sammenhængen mellem ordblindhed og andre kognitive funktioner med fokus på danske forhold.
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed er en neurobiologisk betinget indlæringsvanskelighed, der primært påvirker evnen til at afkode skriftsprog2. Den danske definition af ordblindhed beskriver det som “markante vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lydprincip”3. Dette betyder, at personer med ordblindhed har svært ved at koble bogstaver med de lyde, de repræsenterer, og dermed afkode ord4. Ordblindhed er ikke relateret til intelligens, og personer med ordblindhed kan have normale eller endda overlegne kognitive evner på andre områder4. Jo før problemerne erkendes og opdages, desto bedre resultater kan der opnås1.
Mens 5-7% af den danske befolkning estimeres at være ordblinde 5, opfatter kun 7% af de voksne danskere sig selv som ordblinde 6. Dette tyder på, at ordblindhed kan være underdiagnosticeret.
Ordblindhed har et neurobiologisk grundlag, hvor både arv og miljø spiller en rolle2. I skoleåret 2021/2022 er 12 procent af folkeskolens 9. klasses elever blevet testet som ordblinde og 4 procent som usikre i fonologisk kodning4.
Der findes forskellige typer af ordblindhed:
- Auditiv dysleksi: Vanskeligheder med lydlig analyse og hukommelse af lyde. Personer med auditiv dysleksi staver sjældent og har ofte en forsinket talesproglig udvikling7.
- Visuel dysleksi: Problemer med at fastholde det visuelle billede af ord og bogstaver. Personer med visuel dysleksi staver næsten alle ord7.
- Dysfonisk dysleksi: Problemer med at forbinde bogstaver med lyde og afkode ord. Personer med dysfonisk dysleksi læser visuelle gestalter – ordbilleder, læser ikke umiddelbart nye ord, mangler fonetisk analyse, ord erstattes ofte af andre og staver dårligt7.
Kognitive funktioner
Kognitive funktioner er de mentale processer, der gør det muligt for os at tænke, lære og interagere med verden omkring os. Nogle af de centrale kognitive funktioner inkluderer:
- Opmærksomhed: Evnen til at fokusere på specifikke stimuli og ignorere distraktioner. For eksempel at kunne koncentrere sig om en bog, mens man sidder i et støjende klasseværelse.
- Hukommelse: Evnen til at lagre og genkalde information. Dette kan være alt fra at huske en indkøbsliste til at huske historiske begivenheder.
- Eksekutive funktioner: Højere ordens kognitive processer, der styrer planlægning, problemløsning, og impulskontrol. Eksekutive funktioner hjælper os med at sætte mål, træffe beslutninger og organisere vores tid.
Disse funktioner spiller en afgørende rolle i læring og akademisk præstation, og vanskeligheder med disse funktioner kan have betydelige konsekvenser for en persons skolegang og dagligdag2.
Sammenhængen mellem ordblindhed og kognitive funktioner
Forskning har vist, at ordblindhed kan påvirke forskellige kognitive funktioner4. Nogle af de mest almindelige sammenhænge inkluderer:
- Fonologisk bearbejdning: Ordblinde har ofte vanskeligheder med fonologisk bearbejdning, hvilket er evnen til at genkende og manipulere sproglyde4. Dette kan påvirke både læsning og stavning, men også andre sproglige færdigheder, såsom at lære nye ord og forstå komplekse sætninger2.
- Arbejdshukommelse: Ordblinde kan have problemer med arbejdshukommelsen, som er evnen til at holde information i tankerne og arbejde med den4. Dette kan gøre det svært at huske instruktioner, følge komplekse samtaler og løse problemer, der kræver flere trin4.
- Opmærksomhed: Nogle studier har vist en sammenhæng mellem ordblindhed og opmærksomhedsforstyrrelser, såsom ADHD5. Dette kan føre til vanskeligheder med at fokusere på opgaver, organisere information og kontrollere impulser.
- Visuel hukommelse: Ordblinde kan have problemer med visuel hukommelse, hvilket kan gøre det svært at huske, hvordan ord ser ud, og genkende dem hurtigt4.
Dysleksi kan have en negativ indflydelse på både identitet og selvopfattelse, da det kan føles som om man er dummere end andre, når man vedvarende har svært ved at læse og stave trods meget træning4. Det er vigtigt at huske, at ordblindhed påvirker barnet i alle skolens fag, da der er meget læsning i alle fag4.
Det er vigtigt at bemærke, at ikke alle personer med ordblindhed oplever vanskeligheder med alle disse kognitive funktioner. Sammenhængen mellem ordblindhed og kognitive funktioner er kompleks, og der er stor variation i, hvordan ordblindhed manifesterer sig hos forskellige individer.
Udover de ovennævnte kognitive udfordringer, er det vigtigt at være opmærksom på, at ordblindhed kan optræde sammen med andre typer af vanskeligheder som ADHD, udviklingsbetinget sprogforstyrrelse (DLD), motorisk udviklingsforstyrrelse (DCD/dyspraksi) og talblindhed (dyskalkuli)5.
Selvom ordblindhed ofte forbindes med udfordringer, er der også potentielle kognitive fordele forbundet med det. Forskning tyder på, at ordblinde kan have en øget evne til at tænke kreativt og løse problemer på utraditionelle måder. Dette kan skyldes, at de har udviklet alternative strategier til at kompensere for deres vanskeligheder med læsning og skrivning.
Forskningsoverblik
Nyere forskning i Danmark har fokuseret på at forstå sammenhængen mellem ordblindhed og kognitive funktioner, samt at udvikle effektive interventionsstrategier8. Forskningen benytter sig af empiriske undersøgelser og interventionsstudier i skoler for at indsamle data og evaluere effekten af forskellige tiltag9. Nogle af de centrale forskningsresultater inkluderer:
- Tidlig indsats: Forskning viser, at tidlig indsats er afgørende for at støtte elever i risiko for ordblindhed9. Interventioner, der fokuserer på fonologisk opmærksomhed og sproglig udvikling i indskolingen, kan have en positiv effekt på læsefærdigheder og andre kognitive funktioner9. Et eksempel på en sådan intervention er at træne børns evne til at genkende og manipulere sproglyde gennem rim og remser. En anden tilgang er at bruge specifikke læseprogrammer, der systematisk introducerer bogstaver og lyde. Implementering af tidlig indsats kan dog være udfordrende, da det kræver ressourcer og uddannelse af lærere og pædagoger.
- Læse- og skriveteknologi: Undersøgelser har vist, at læse- og skriveteknologi (LST) kan være et effektivt redskab til at støtte ordblinde elever i deres læring9. LST, såsom oplæsningsprogrammer og ordforslag, kan kompensere for vanskeligheder med afkodning og stavning, og dermed frigøre kognitive ressourcer til at fokusere på læseforståelse og indhold10.
- Ordblindevenlig didaktik: Forskning peger på, at ordblindevenlig didaktik, der tager hensyn til ordblindes specifikke behov, kan forbedre deres læring og trivsel9. Dette inkluderer at bruge visuelle hjælpemidler, give klare instruktioner, og skabe et støttende læringsmiljø3.
Baseret på den nyeste forskning, er der en række strategier og værktøjer, der kan bruges til at støtte personer med ordblindhed…
Støtte og intervention
…i forhold til deres kognitive funktioner. Nogle af de mest effektive metoder inkluderer:
- Kompenserende hjælpemidler: LST, såsom oplæsningsprogrammer, ordforslag og talegenkendelsessoftware, kan hjælpe ordblinde med at læse, skrive og organisere information11. Eksempler på LST inkluderer IntoWords, C-pen, håndscanner, OCR-behandlingsprogram (FineReader) 11
- Specialundervisning: Ordblinde elever kan have gavn af specialundervisning, der fokuserer på fonologisk opmærksomhed, afkodningsstrategier og staveundervisning2.
- Kognitive træningsprogrammer: Der findes programmer, der er designet til at træne specifikke kognitive funktioner, såsom arbejdshukommelse og opmærksomhed.
- Støttende læringsmiljø: Det er vigtigt at skabe et støttende læringsmiljø, hvor ordblinde elever føler sig trygge og accepterede12. Lærere og forældre kan spille en vigtig rolle i at støtte ordblindes selvtillid og motivation12. Vigtige faktorer for at støtte barnets læring er hjemmets muligheder for at støtte gennem samarbejde med skole, lærere og læsevejleder, ordblindevenlig undervisning, og støtte til den træning og de aktiviteter, barnet har brug for4.
Skoleledelsen spiller en vigtig rolle i at sikre, at der er lokale kompetencer til stede til at støtte ordblinde elever3.
I Danmark findes der en række organisationer og ressourcer, der tilbyder hjælp og støtte til personer med ordblindhed.
Organisation/Ressource | Beskrivelse | Website |
Ordblindeforeningen | En forening, der varetager interesser for mennesker med ordblindhed og tilbyder rådgivning og information4. | ordblindeforeningen.dk |
Nota | En nationalbiblioteksservice, der tilbyder studiematerialer i alternative formater til personer med læsevanskeligheder5. | nota.dk |
Ordblindhed.dk | En hjemmeside med information om ordblindhed og tilbud til børn, unge og voksne4. | ordblindhed.dk |
Ordblindhed på videregående uddannelser
Som ordblind studerende kan man opleve en række studierelaterede udfordringer, blandt andet vanskeligheder med at huske det, man læser, nå alle læse- og skriveopgaver, komme fra tanke til skrift, få struktur på skriftlige opgaver og formulere sig præcist på skrift11.
Ordblindhed på arbejdspladsen
Voksne med ordblindhed kan få støtte på arbejdspladsen i form af hjælpemidler og personlig assistance13.
Afslutning
Ordblindhed er en kompleks indlæringsvanskelighed, der kan påvirke forskellige kognitive funktioner. Forskning har vist, at tidlig indsats, LST og ordblindevenlig didaktik kan have en positiv effekt på ordblindes læring og trivsel. Det er vigtigt at huske, at ordblindhed ikke er en begrænsning for intelligens eller potentiale, og at personer med ordblindhed kan opnå succes i skolen og i livet med den rette støtte og intervention.
Yderligere forskning er nødvendig for at forstå de komplekse sammenhænge mellem ordblindhed og kognitive funktioner fuldt ud. Det er især vigtigt at undersøge, hvordan forskellige interventionsmetoder kan tilpasses individuelle behov, og hvordan man bedst kan støtte ordblinde i alle aldre og på alle niveauer af uddannelsessystemet.
Hvis du har mistanke om, at du selv eller dit barn kan have ordblindhed, er det vigtigt at søge hjælp og information. Der findes en række ressourcer og støttetilbud tilgængelige, og tidlig indsats kan gøre en stor forskel.