Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en udbredt neurobiologisk betinget indlæringsvanskelighed, der primært påvirker evnen til at læse og stave. I Danmark anslås det, at et betydeligt antal mennesker, muligvis over 400.000, lever med denne udfordring 1. Selvom vanskeligheder med at afkode skriftsproget er kernen i ordblindhed, viser forskning og erfaring, at tilstanden ofte følges af betydelige emotionelle og psykologiske konsekvenser, hvor stress spiller en central rolle 4. For mange ordblinde i Danmark, hvor skriftsproget er dybt forankret i uddannelse, arbejde og sociale interaktioner, kan de vedvarende udfordringer skabe et betydeligt psykisk pres. Denne artikel vil udforske de komplekse neurobiologiske forbindelser mellem stress og ordblindhed i en dansk kontekst. Vi vil dykke ned i, hvordan stress påvirker kognitive funktioner, der er essentielle for læsning og skrivning hos ordblinde, undersøge de psykiske følgevirkninger og identificere de ressourcer og interventioner, der er tilgængelige i Danmark for at støtte ordblinde, der oplever stress. Endeligt vil vi se på praktiske strategier og værktøjer, der kan hjælpe ordblinde med at håndtere stress i deres dagligdag.
Hjernens samspil: Neurobiologiske forbindelser mellem stress og ordblindhed
Ordblindhed som en neurobiologisk betinget læsevanskelighed
Ordblindhed er ikke et udtryk for manglende intelligens eller mangel på motivation. Det er en specifik indlæringsvanskelighed, der har sit udspring i hjernens måde at behandle sproglige informationer på 11. Denne vanskelighed er af neurobiologisk oprindelse og er ofte karakteriseret ved problemer med at genkende ord sikkert og hurtigt samt vanskeligheder med stavning og afkodning af ord 11. Centralt for ordblindhed er ofte en udfordring med det fonologiske system, som er afgørende for at kunne koble bogstaver og bogstavfølger til de tilsvarende sproglyde 12. Forskning viser, at der ofte er en arvelig komponent i ordblindhed, hvilket betyder, at anlægget for at udvikle læse- og stavevanskeligheder kan nedarves 14. Moderne hjerneskanningsteknologi, som funktionel MR-scanning, har desuden påvist neurologiske forskelle i hjernens aktivitet hos ordblinde sammenlignet med ikke-ordblinde, især i områder, der er involveret i sproglig bearbejdning og ordgenkendelse 14. Denne forståelse af ordblindhed som en neurobiologisk betingelse er afgørende for at afstigmatisere tilstanden og understrege, at det ikke handler om manglende evne eller vilje til at lære 12. Fokus bør i stedet rettes mod at forstå de specifikke udfordringer og tilbyde målrettet støtte. Da kernen i ordblindhed ofte ligger i vanskeligheder med at forbinde lyde og bogstaver, er det essentielt, at undervisningsmetoder og interventioner tager højde for dette og sigter mod at styrke disse specifikke neurale processer.
Stress’ påvirkning af hjernens funktioner og læringsprocesser
Stress er en naturlig fysiologisk reaktion på situationer, der opfattes som udfordrende eller truende. Kroppen reagerer ved at frigive stresshormoner som kortisol og adrenalin, der forbereder os på at håndtere den pågældende situation 7. Mens kortvarig stress kan have en positiv effekt ved at skærpe opmærksomheden og forbedre hukommelsen i visse situationer, kan langvarig eller kronisk stress have betydelige negative konsekvenser for hjernens funktion og læringsprocesser 19. Vedvarende stress kan forringe kognitive funktioner som koncentration, opmærksomhed og hukommelse, der alle er afgørende for læring, herunder læsning og skrivning 7. Et højt niveau af stresshormonet kortisol over længere tid kan potentielt påvirke hippocampus, et område i hjernen, der spiller en vigtig rolle for hukommelsen 7. Dette samspil mellem stress og kognition skaber en potentiel negativ spiral for ordblinde. De vanskeligheder, de oplever med læsning og skrivning, kan i sig selv udløse stress, som derefter yderligere kan forringe de kognitive evner, der er nødvendige for at forbedre disse færdigheder 7. Den øgede mentale anstrengelse, som læsning og skrivning kræver for ordblinde, kan også føre til hurtigere træthed og en nedsat evne til at håndtere yderligere stress. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan stress kan forværre de allerede eksisterende kognitive udfordringer ved ordblindhed.
Forskning i de specifikke neurobiologiske mekanismer bag sammenhængen
Nyere forskning peger på en mulig sammenhæng mellem tidlig livsstress og en øget risiko for at udvikle ordblindhed 19. Den såkaldte “Evo-Devo” model foreslår, at ordblindhed i nogle tilfælde kan være en evolutionær tilpasning til stress 21. Studier har også undersøgt forskelle i aktiviteten af hypothalamus-hypofyse-binyreaksen (HPA-aksen), som er central i kroppens stressrespons, hos børn med ordblindhed 19. Nogle undersøgelser har fundet lavere niveauer af kortisol hos ordblinde børn 27, mens andre har påvist forhøjede niveauer af ACTH, et andet stresshormon, under stressende opgaver 25. Interessant er også fundet af lavere niveauer af Brain-Derived Growth Factor (BDNF) hos børn med ordblindhed 19. BDNF er et protein, der er vigtigt for vækst og plasticitet af neuroner i de dele af hjernen, der er involveret i læsning, og kronisk stress kan føre til et fald i BDNF-niveauer. Derudover antyder forskning, at tidlig livsstress kan påvirke de områder af hjernen, der behandler lyd, hvilket også er relevant for udviklingen af ordblindhed 19. Disse forskningsresultater tyder på, at der er komplekse neurobiologiske mekanismer på spil i forholdet mellem stress og ordblindhed, og at yderligere forskning er nødvendig for fuldt ud at forstå disse sammenhænge.
Stress og ordblindhed i Danmark: Udbredelse og konsekvenser
Danske statistikker om forekomsten af stress hos ordblinde børn, unge og voksne
Selvom der ikke findes omfattende danske statistikker, der specifikt kortlægger forekomsten af stress hos personer med diagnosticeret ordblindhed, indikerer den tilgængelige forskning og generelle viden om stress i Danmark, at ordblinde er en gruppe, der er særligt udsat. Generelt oplever en betydelig del af den danske befolkning et højt stressniveau, især unge 29. En undersøgelse har vist, at neurodivergente iværksættere, herunder dem med ordblindhed, rapporterer om større udfordringer med mental sundhed og højere stressniveauer sammenlignet med befolkningen generelt 30. Studier har også vist, at ordblinde børn og unge ofte rapporterer om lavere trivsel og en højere forekomst af psykiske vanskeligheder eller diagnoser, herunder ADHD 10. De akademiske vanskeligheder, som ordblinde oplever, kan føre til øget stress og angst i skolesammenhænge 7. Selvom præcise tal for stressforekomsten specifikt hos ordblinde i Danmark mangler i det fremlagte materiale, er der klare indikationer på, at denne gruppe er mere sårbar over for stress og psykiske udfordringer. Den generelle stigning i stress blandt unge i Danmark kan potentielt forværre situationen for ordblinde unge, der allerede kæmper med de ekstra belastninger, som deres læsevanskeligheder medfører.
Hvordan stress kan forværre de kognitive udfordringer ved ordblindhed
Stress har en direkte negativ indvirkning på flere kognitive funktioner, der er afgørende for læsning og skrivning, og kan derfor forværre de udfordringer, som ordblinde i forvejen oplever. Når en person er stresset, kan det være sværere at koncentrere sig og fastholde opmærksomheden, hvilket gør læsning og skrivning endnu mere besværligt for ordblinde 7. Stress kan også påvirke arbejdshukommelsen negativt, som hos nogle ordblinde allerede er en udfordring 7. Dette kan gøre det vanskeligere at huske bogstaver, lyde og ord, hvilket er essentielt for at kunne læse og stave. Derudover kan stress føre til nedsat motivation og en tendens til at undgå opgaver, der involverer læsning og skrivning, hvilket hæmmer udviklingen af færdigheder og skaber en negativ spiral 6. Den øgede kognitive anstrengelse, som ordblinde skal yde for at læse og skrive, kan i sig selv være stressende og føre til hurtigere mental træthed, hvilket yderligere reducerer deres kapacitet til at håndtere stress 7. Den ekstra byrde, som stress pålægger de allerede anstrengte kognitive funktioner hos ordblinde, kan derfor skabe en betydelig barriere for læring og akademisk succes. Frygten for at mislykkes og de gentagne oplevelser af frustration kan føre til en ond cirkel, hvor stress forværrer læsevanskelighederne, hvilket igen øger stressniveauet.
Psykiske følgevirkninger af ordblindhed relateret til stress
De vedvarende vanskeligheder med læsning og skrivning, som ordblinde oplever, kan have dybtgående psykiske følgevirkninger, der ofte er relateret til stress. Gentagne nederlag og udfordringer i skolen og i andre sammenhænge, hvor skriftsproget er centralt, kan føre til følelser af utilstrækkelighed, frustration, skam og lavt selvværd 2. Ordblinde har en øget risiko for at udvikle angst og depression, især hvis deres vanskeligheder ikke bliver erkendt eller støttet i tide 5. Følelsen af at være anderledes eller “dum” på grund af problemer med at læse og skrive kan føre til social isolation og en følelse af ikke at passe ind 5. Negative oplevelser i skoletiden kan sætte dybe spor og bidrage til stress i voksenlivet 4. I de mest alvorlige tilfælde kan den psykiske belastning være så stor, at det kan føre til selvmordstanker 7. De emotionelle konsekvenser af ordblindhed, forværret af stress, kan således have en betydelig indvirkning på den enkeltes generelle trivsel og livskvalitet og strække sig langt ud over de akademiske rammer og påvirke både sociale og professionelle aspekter af livet. Tidlig identifikation og effektiv støtte er derfor afgørende for ikke blot at hjælpe med de læsefaglige udfordringer, men også for at forebygge eller mindske den psykiske mistrivsel, der kan følge med ordblindhed.
Støtte og intervention: Danske ressourcer for ordblinde med stress
Nationale og lokale organisationer og foreninger for ordblinde i Danmark
I Danmark findes der flere organisationer og foreninger, der tilbyder støtte og ressourcer til ordblinde og deres pårørende. Ordblindeforeningen er en central national organisation, der arbejder for at skabe bedre vilkår for ordblinde i Danmark gennem rådgivning, information og forskellige aktiviteter 2. Nota, Nationalbiblioteket for Mennesker med Læsevanskeligheder, er en vigtig ressource for ordblinde, da de tilbyder et bredt udvalg af lærematerialer i tilgængelige formater som lydbøger og e-tekster 3. På de videregående uddannelser spiller SPS, Specialpædagogisk Støtte, en afgørende rolle i at tilbyde ordblinde studerende de nødvendige hjælpemidler og støtte, herunder testning og kompenserende teknologi 6. Derudover findes der lokale støttegrupper og forældrenetværk, hvor ordblinde og deres familier kan mødes, udveksle erfaringer og få støtte fra ligesindede 33. Disse organisationer og ressourcer udgør et vigtigt sikkerhedsnet for ordblinde i Danmark og viser en samfundsmæssig anerkendelse af behovet for støtte til denne gruppe. Tilgængeligheden af disse ressourcer understreger vigtigheden af at tilbyde alternative måder at tilgå information og læring for at reducere den stress, der kan være forbundet med traditionelle skriftlige formater.
Psykologisk hjælp og rådgivningstilbud specifikt rettet mod ordblinde
Det er vigtigt at anerkende, at ordblindhed ikke kun handler om læse- og stavevanskeligheder, men også kan have betydelige psykologiske følger. Derfor findes der psykologer, der har specialiseret sig i at hjælpe ordblinde med de psykiske udfordringer, såsom stress og angst, som de kan opleve 6. Disse psykologer forstår de unikke vanskeligheder, ordblinde står over for, og kan tilbyde terapiformer, der tager højde for dette. En vigtig del af den psykologiske behandling af ordblinde er ofte brugen af IT-hjælpemidler i selve terapien 6. Derudover findes der forskellige ressourcer, der tilbyder vejledning i, hvordan man håndterer de emotionelle aspekter af ordblindhed 9. Kognitiv remediering, en terapeutisk intervention, der fokuserer på at forbedre kognitive færdigheder, kan også være relevant for at adressere de kognitive vanskeligheder, der kan forværres af stress 38. Erkendelsen af, at ordblindhed kan føre til psykisk mistrivsel, har ført til udviklingen af specialiseret psykologisk støtte, der tager højde for de særlige udfordringer, som ordblinde møder. Integrationen af praktiske værktøjer som IT-hjælpemidler i terapien understreger vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang til behandlingen af stress og angst relateret til ordblindhed.
IT-hjælpemidler og teknologiske løsninger som stressreducerende værktøjer
I dag spiller IT-hjælpemidler en afgørende rolle i at mindske den stress, som ordblinde ofte oplever i forbindelse med læsning og skrivning. Programmer med tekst-til-tale funktion gør det muligt at få læst tekster højt, hvilket kan aflaste den ofte anstrengende læseproces 6. Dikteringsværktøjer giver ordblinde mulighed for at udtrykke sig skriftligt ved at tale, hvilket kan være en stor hjælp for dem, der har svært ved at få deres tanker ned på papir. Stavekontrol og ordforslagsfunktioner kan ligeledes reducere den frustration og usikkerhed, der ofte er forbundet med skrivning for ordblinde. I danske skoler anvendes programmer som “AppWriter” og “IntoWords” ofte som støtteværktøjer for ordblinde elever 11. Det er dog vigtigt, at der følger ordentlig træning og instruktion med brugen af disse hjælpemidler, så ordblinde lærer at anvende dem effektivt 6. Når ordblinde får adgang til og bliver dygtige til at bruge disse teknologiske løsninger, kan det i betydelig grad lette deres dagligdag, øge deres selvtillid og mindske den stress, der er forbundet med læse- og skrivekrævende opgaver. Den udbredte tilgængelighed og anvendelse af IT-hjælpemidler i Danmark er et vigtigt skridt i retning af at skabe mere lige vilkår for ordblinde og reducere den stress, de oplever i uddannelses- og arbejdslivet.
Ekspertens synspunkt: Danske fagfolk om stress og ordblindhed
Perspektiver fra danske neuropsykologer, specialpædagoger og læseforskere
Dansk forskning understreger vigtigheden af at diagnosticere og støtte ordblinde elever. Undersøgelser af Kristoffer Ibsen og Søren Albeck Nielsen viser, at elever, der diagnosticeres med ordblindhed og modtager den rette støtte i danske skoler, klarer sig bedre fagligt og i højere grad fortsætter i uddannelsessystemet 40. Anne-Mette Veber Nielsen fremhæver, at det er afgørende at adressere de emotionelle følger af ordblindhed sideløbende med den faglige støtte 40. Anne Elisabeth Dahle har i sin forskning påpeget, at svært ordblinde børn ofte kæmper med adfærdsmæssige problemer, herunder depression og angst, og at disse problemer skal tages alvorligt 8. Psykoterapeut Tine Persson har stor erfaring med at arbejde med unge med ordblindhed og understreger vigtigheden af at skabe bevidsthed om graden af ordblindhed og at turde tale om det for at få den nødvendige hjælp 31. Hun tilbyder også kurser og individuel rådgivning for at hjælpe ordblinde studerende med at håndtere deres udfordringer, herunder stress og angst. Hjemmesiden “Viden om Læsning” er en central dansk ressource, der samler ekspertviden og forskning inden for læsning og ordblindhed [flere snippets]. Disse danske eksperter er enige om, at en tidlig indsats og den rette støtte er afgørende for at mindske de negative konsekvenser af ordblindhed, herunder stress.
Vigtigheden af tidlig diagnosticering og den rette støtte
En gennemgående pointe fra danske fagfolk er vigtigheden af tidlig diagnosticering af ordblindhed for at kunne iværksætte den nødvendige støtte så tidligt som muligt 6. Tidlig intervention kan være med til at forebygge eller mindske omfanget af læse- og stavevanskelighederne og dermed også reducere risikoen for at udvikle stress og lavt selvværd 6. I Danmark anvendes den nationale Ordblindetest fra 3. klasse og opefter til at identificere personer med ordblindhed 13. Det er dog ikke kun diagnosticeringen i sig selv, der er vigtig, men også den efterfølgende støtte, der skal være individuelt tilpasset den enkeltes behov og læringsstil 4. Forskning viser, at den rette støtte, herunder undervisning i læse- og skriveteknologi og fokus på elevens emotionelle reaktioner, har en positiv effekt på både de faglige resultater og trivslen hos ordblinde elever 37. Derfor er det essentielt, at der i Danmark fortsat prioriteres tidlig opsporing og målrettet støtte til ordblinde.
Tilpasning af undervisning og læringsmiljø i danske skoler
For at mindske stress og skabe bedre læringsvilkår for ordblinde elever er det vigtigt, at undervisningen og læringsmiljøet i danske skoler tilpasses deres særlige behov. Dette indebærer blandt andet differentieret undervisning, hvor der tages højde for de individuelle udfordringer og styrker hos den enkelte elev 9. Det er også afgørende at skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø, hvor ordblinde elever føler sig trygge, accepterede og værdsatte 4. Anvendelsen af læse-skriveteknologi (LST) og andre kompenserende hjælpemidler i undervisningen er ligeledes centralt for at give ordblinde elever mulighed for at deltage på lige fod med deres klassekammerater 9. Et godt samarbejde mellem lærere, elever og forældre er essentielt for at sikre den bedst mulige støtte 9. Endelig er det vigtigt at være fleksibel i forhold til evaluering og give ordblinde elever den nødvendige tid og eventuelt alternative prøveformer 36. Ved at implementere disse tilpasninger kan danske skoler bidrage til at reducere den stress, som ordblinde elever ofte oplever, og skabe et mere inkluderende og succesfuldt læringsmiljø for dem.
Veje til håndtering: Praktiske råd og værktøjer for ordblinde i Danmark
Strategier til at tackle læse- og skriveudfordringer og mindske stress i hverdagen
For ordblinde i Danmark er der flere strategier og værktøjer, der kan hjælpe med at tackle læse- og skriveudfordringerne og mindske den stress, der kan følge med. En af de vigtigste er at gøre brug af IT-hjælpemidler konsekvent i både skole, arbejde og privatliv 6. Det kan også være hjælpsomt at bryde store opgaver ned i mindre, mere overskuelige dele. Ved læsning kan lydbøger og tekst-til-tale programmer være en stor aflastning 9. Det er vigtigt at søge hjælp og støtte fra lærere, familie og relevante organisationer, når der er behov for det 2. At være åben om sin ordblindhed og kommunikere klart om sine behov kan også være med til at mindske stress 2. Endelig kan stressreducerende teknikker som mindfulness, motion og tilstrækkelig søvn have en positiv indvirkning på det generelle stressniveau 7. Ved at implementere disse strategier kan ordblinde i Danmark få en bedre hverdag med mindre stress.
Tips til studieteknik og planlægning for ordblinde studerende
For ordblinde studerende er der specifikke studieteknikker og planlægningsmetoder, der kan være særligt nyttige. Brug af mindmaps og visuelle hjælpemidler kan hjælpe med at skabe overblik og struktur i notater 53. Optagelse af forelæsninger kan give mulighed for at gense og genlytte materialet i eget tempo 53. Strategisk læsning, hvor fokus er på de vigtigste informationer, kan være mere effektiv end at forsøge at læse alt i detaljer 53. God tidsstyring og opdeling af større opgaver i mindre bidder kan reducere følelsen af overvældelse 11. Det er også en fordel at blive fortrolig med computerens genveje og de forskellige hjælpeprogrammer, der er tilgængelige 53. Der findes desuden studievejledninger og ressourcer, der er specifikt rettet mod ordblinde studerende og deres behov 53. Ved at anvende disse studieteknikker kan ordblinde studerende optimere deres læring og mindske den stress, der kan være forbundet med studierne.
Råd til forældre og undervisere om at skabe et støttende miljø
Forældre og undervisere spiller en afgørende rolle i at skabe et støttende miljø for ordblinde børn og unge. Det er vigtigt at udvise forståelse, tålmodighed og empati over for de udfordringer, de står over for 9. Fokus bør være på at fremhæve deres styrker og fejre deres succeser, uanset hvor små de måtte være 9. Skab struktur og rutiner i hverdagen for at give forudsigelighed og tryghed 11. Det er vigtigt at have en åben dialog og anerkende de følelser, der er forbundet med ordblindheden 4. Et tæt samarbejde mellem hjem og skole er essentielt for at sikre en sammenhængende indsats 9. For undervisere er det vigtigt at differentiere undervisningen og gøre brug af de tilgængelige IT-hjælpemidler i klasserummet 9. Ved at skabe et sådant støttende miljø kan forældre og undervisere være med til at mindske stress og fremme trivsel og læring hos ordblinde børn og unge.
Konklusion
Forholdet mellem stress og ordblindhed i Danmark er komplekst og dybtgående. Ordblindhed, med sine neurobiologiske rødder, kan i sig selv skabe betydelig stress på grund af de vedvarende udfordringer med læsning og skrivning i et samfund, der i høj grad er baseret på skriftsproget. Denne stress kan forværre de kognitive vanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed, og føre til en række psykiske følgevirkninger som angst, lavt selvværd og depression. Forskning peger endda på en mulig sammenhæng mellem tidlig livsstress og risikoen for at udvikle ordblindhed.
I Danmark er der en øget bevidsthed om ordblindhed, og der findes en række ressourcer og støtteordninger tilgængelige for ordblinde og deres familier. Nationale og lokale organisationer, specialpædagogisk støtte i uddannelsessystemet og ikke mindst de mange IT-hjælpemidler spiller en vigtig rolle i at lette hverdagen og mindske stress for ordblinde. Danske eksperter understreger vigtigheden af tidlig diagnosticering og en individuelt tilpasset støtte, der både tager højde for de faglige og de emotionelle udfordringer. Tilpasning af undervisning og læringsmiljø i skolerne er ligeledes afgørende for at skabe mere inkluderende og mindre stressende rammer for ordblinde elever.
For at håndtere stress effektivt er det vigtigt, at ordblinde selv tager aktive skridt ved at gøre brug af de tilgængelige værktøjer og strategier, søge støtte og kommunikere deres behov. Forældre og undervisere har et stort ansvar for at skabe et forstående og støttende miljø, der fremmer trivsel og læring.
Selvom der stadig er behov for mere forskning i de specifikke neurobiologiske mekanismer bag sammenhængen mellem stress og ordblindhed, er det tydeligt, at en holistisk tilgang, der adresserer både de kognitive og de emotionelle aspekter, er nødvendig. Gennem fortsat forskning, øget opmærksomhed og målrettede indsatser er der gode muligheder for at skabe en positiv udvikling for ordblinde i Danmark, hvor de kan trives og nå deres fulde potentiale uden at blive unødigt belastet af stress.
Tabel 1: Estimeret forekomst af ordblindhed og rapporteret stress/trivsel i Danmark
Parameter | Estimeret forekomst/niveau |
Andel af den danske befolkning med ordblindhed | 7-8% (over 400.000) |
Muligvis højere andel med læsevanskeligheder | Op mod 15% af ældste elever |
Andel af 9. klasses elever testet ordblinde (2022/2023) | 13% |
Andel af voksne danskere med højt stressniveau (2021) | 29% |
Andel af 16-24-årige med højt stressniveau (2021) | Mænd: 31%, Kvinder: 52% |
Neurodivergente (inkl. ordblinde) rapporterer højere stress | Ja |
Ordblinde børn/unge rapporterer lavere trivsel | Ja |
Ordblinde har oftere psykiske vanskeligheder/diagnoser (inkl. ADHD) | Ja |
Tabel 2: Nøgle danske ressourcer og støtteorganisationer for ordblindhed og stresshåndtering
Organisation/Ressource | Type støtte | Kontaktinformation/Website | Beskrivelse |
Ordblindeforeningen | Rådgivning, information, arrangementer, advocacy | https://www.ordblindeforeningen.dk/ | National organisation for ordblinde og deres pårørende. |
Nota | Tilgængelige lærematerialer (lydbøger, e-tekster) | https://nota.dk/ | Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. |
SPS (Specialpædagogisk Støtte) | Hjælpemidler, studiestøtte, testning (på videregående uddannelser) | Kontakt SPS-ansvarlig på uddannelsesstedet | Støtteordning for studerende med funktionsnedsættelser. |
Viden om Læsning | Forskningsbaseret viden og ressourcer om læsning og ordblindhed | https://www.videnomlaesning.dk/ | Nationalt videncenter for læsning. |
Lokale støttegrupper/forældrenetværk | Erfaringsudveksling, støtte fra ligesindede | Kontakt Ordblindeforeningen eller lokale kommuner | Netværk for ordblinde og deres familier. |
Psykologer med speciale i ordblindhed | Psykologisk behandling af stress, angst m.m. | Søg via psykologforeningen.dk eller privat praksis | Psykologer med særlig viden om ordblindhedens psykiske følger. |
Ordblindetest.dk | Information om den nationale ordblindetest | https://ordblindetest.dk/ | Platform for den nationale ordblindetest. |