Påvirk ordblindepolitik: Din guide til effektiv aktivisme i Danmark

Ordblindhed er en udfordring, der berører mange i Danmark. Det anslås, at et betydeligt antal danskere – over 400.000 ifølge Ordblindeforeningen 1 og måske endda op mod en halv million eller mere ifølge nyere vurderinger 2 – lever med denne indlæringsvanskelighed, hvilket gør det til den mest udbredte af sin art hos børn 1. At sikre de bedst mulige vilkår for disse mennesker er afgørende for at skabe et samfund med lige muligheder inden for både uddannelse og arbejdsliv 4. Manglende støtte kan have alvorlige konsekvenser for den enkeltes uddannelsesniveau, beskæftigelsesmuligheder og generelle livskvalitet 7. Derfor er det vigtigt at anerkende, at både individuel og kollektiv handling kan spille en væsentlig rolle i udformningen af en mere inkluderende og effektiv ordblindepolitik. Denne artikel er din guide til at forstå, hvordan du kan engagere dig aktivt og gøre din stemme hørt i arbejdet for bedre vilkår for ordblinde i Danmark. Selvom der løbende sker politisk fokus på området, er der fortsat behov for vedvarende engagement for at sikre, at vedtagne initiativer implementeres effektivt og at der fortsat arbejdes på yderligere forbedringer. Ordblindeforeningens fortsatte kamp for bedre vilkår 8, på trods af flere vedtagne “Ordblindepakker” 4, understreger, at der stadig er områder, som kræver politisk opmærksomhed og handling.

Forstå det danske ordblindepolitiske landskab

For at kunne påvirke ordblindepolitikken effektivt er det essentielt at have en grundlæggende forståelse for, hvordan det politiske landskab ser ud på dette område. Dette indebærer kendskab til den gældende lovgivning, de seneste politiske aftaler og de centrale aktører, der er med til at forme politikken.

Gældende lovgivning og de seneste politiske aftaler (Ordblindepakkerne)

Flere love i Danmark har betydning for ordblinde. Lov om specialpædagogisk støtte (SPS) 6 sikrer, at studerende med ordblindhed har ret til støtte i form af hjælpemidler og specialundervisning under deres uddannelse. Derudover giver Lov om kompensation til handicappede i erhverv 6 ordblinde i arbejdslivet mulighed for at søge om støtte til hjælpemidler og tilpasning af arbejdspladsen. I folkeskolen er Folkeskoleloven § 3b 15 central, da den omhandler retten til risikotest for ordblindhed i de tidlige klassetrin og til en formel ordblindetest senere i skoleforløbet. Endelig sikrer Webtilgængelighedsloven 11, at offentlige hjemmesider og digitale tjenester er tilgængelige for alle, herunder personer med handicap som ordblindhed.

De seneste år har været præget af en række politiske initiativer kendt som “Ordblindepakker”, der har haft til formål at styrke indsatsen for ordblinde. Den seneste i rækken er Ordblindepakke V 4, som blev indgået i 2023 med fokus på at forbedre forholdene for voksne og unge uden for uddannelse eller job. Aftalen indeholder blandt andet initiativer til kompetenceløft af undervisere på FGU (Forberedende Grunduddannelse), øget mulighed for screening af voksne for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder, samt den længe ventede afskaffelse af den såkaldte 15-års regel, der tidligere betød, at en ordblindetest kun var gyldig i 15 år 4. Forud for dette kom Ordblindepakke IV 10 i 2022, som blandt andet fokuserede på at styrke sprogmiljøet i hjemmet og kompetenceudviklingen hos personale i dagtilbud, samt videreudvikling af selve ordblindetesten. I 2021 blev Ordblindepakke III 7 vedtaget med et bredere fokus på læsevanskeligheder og etableringen af et nationalt videncenter for læsning. Afskaffelsen af 15-års reglen 4 er et tydeligt eksempel på en vigtig nylig forbedring, der er kommet i stand som følge af politisk fokus og pres.

Nøgleaktører: Ministerier, styrelser, interesseorganisationer og forskningsmiljøer

Flere aktører spiller en central rolle i udformningen og implementeringen af ordblindepolitikken i Danmark. Børne- og Undervisningsministeriet 4 har det overordnede ansvar for politik og lovgivning på området. Under ministeriet hører Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) 28, som blandt andet administrerer ordningen for specialpædagogisk støtte (SPS) og den nationale ordblindetest.

En af de vigtigste ikke-statslige aktører er Ordblindeforeningen 1, som er den primære interesseorganisation for ordblinde i Danmark. Foreningen arbejder aktivt politisk for at skabe bedre vilkår for mennesker med ordblindhed 30 og har løbende dialog med politikere på Christiansborg 30. Nota (Nationalt Videncenter for Læsning) 2 er et statsligt videnscenter og bibliotek, der tilbyder lydbøger og e-bøger til personer med læsevanskeligheder. Viden om Læsning (Nationalt Videncenter for Læsning) 7 har til formål at samle og formidle viden om læsning og læsevanskeligheder. Endelig bidrager forskellige forskningsmiljøer ved universiteter (f.eks. Aarhus Universitet 9 og Københavns Universitet 40) med vigtig forskning og viden, der danner grundlag for politikudviklingen.

Det er tydeligt, at ordblindepolitikken er et område med mange involverede aktører, både fra statsligt og ikke-statsligt hold. Dette betyder, at der er flere forskellige kanaler og niveauer, hvorpå man kan forsøge at påvirke politikken.

Identificer dine mål og formuler dit budskab

Før du engagerer dig i aktivisme og interessevaretagelse, er det vigtigt at have klart for øje, hvad du ønsker at opnå. Hvilke specifikke aspekter af ordblindepolitikken mener du trænger til forbedring eller ændring?

Hvilke aspekter af ordblindepolitikken ønsker du at ændre eller forbedre?

Der er mange områder inden for ordblindepolitikken, hvor der kan være behov for forbedringer. Nogle potentielle fokusområder kunne være:

  • Tidligere opsporing og diagnosticering i folkeskolen: Forskning viser, at jo tidligere ordblindhed opdages og der sættes ind med støtte, desto bedre klarer eleverne sig på sigt 9. Derfor kan et mål være at fremme endnu tidligere risikotests og en mere effektiv proces for diagnosticering 44.
  • Bedre adgang til og kvalitet af specialpædagogisk støtte (SPS) på alle uddannelsesniveauer: Selvom SPS-ordningen eksisterer, kan der være udfordringer med adgangen til støtte eller kvaliteten af den støtte, der tilbydes 11. Et mål kunne være at sikre mere fleksibel og individuelt tilpasset SPS 29.
  • Styrkelse af kompetencer hos undervisere: Det er afgørende, at undervisere på alle niveauer har de nødvendige kompetencer til at undervise og støtte ordblinde elever 4. Et mål kunne være at arbejde for obligatorisk efteruddannelse og specialisering inden for ordblindhed.
  • Mere fokus på brug af læse- og skriveteknologier (LST): Teknologiske hjælpemidler spiller en vigtig rolle for ordblinde 5. Et mål kunne være at sikre bedre adgang til og undervisning i brugen af disse teknologier.
  • Bedre støtte til voksne med ordblindhed: Ordblindepakke V har sat fokus på dette, men der kan stadig være behov for yderligere initiativer, f.eks. i forhold til beskæftigelse og efteruddannelse 4.
  • Tilgængelighed af information og ressourcer: Det er vigtigt, at både ordblinde og deres pårørende har let adgang til relevant information og støtte 1. Et mål kunne være at forbedre formidlingen af eksisterende ressourcer.
  • Bekæmpelse af fordomme og stigmatisering: Ordblindhed er ikke et tegn på manglende intelligens, men fordomme kan stadig gøre livet sværere for ordblinde 3. Et mål kunne være at øge bevidstheden og nedbryde disse fordomme.

Det er ofte mere effektivt at vælge et specifikt og afgrænset mål at fokusere på i din interessevaretagelse. Dette øger chancerne for at opnå konkrete resultater.

Udvikling af klare, præcise og underbyggede budskaber

Når du har identificeret dit mål, er det afgørende at udvikle klare og præcise budskaber. Dine budskaber bør altid være baseret på fakta og dokumentation fra din research. Hvis det er relevant, kan du også inddrage konkrete eksempler og personlige erfaringer for at illustrere de problemer, du ønsker at adressere, og de løsninger, du foreslår. Formuler dine budskaber på en måde, der er let at forstå for både politikere og den brede offentlighed. Husk også at tilpasse dit sprog og budskab til den specifikke målgruppe, du forsøger at nå.

Ordblindeforeningen har allerede formuleret en række politiske mærkesager 30, som kan være et godt udgangspunkt for at finde områder, hvor der allerede er fælles opbakning og etableret et potentiale for politisk forandring. Ved at støtte op om disse mærkesager kan du bidrage til en samlet og mere effektiv indsats.

Veje til indflydelse: Aktivisme og interessevaretagelse i praksis

Der er mange forskellige måder, du kan engagere dig i at påvirke ordblindepolitikken i Danmark. Her er nogle af de mest almindelige og effektive metoder:

Direkte kontakt til politikere: Skriv breve, e-mails og deltag i møder

En af de mest direkte måder at påvirke politikere er ved at kontakte dem direkte. Du kan finde relevante politikere i Folketinget, for eksempel medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget 30. Formulér klare og velargumenterede breve eller e-mails, hvor du præsenterer dit budskab og dine konkrete forslag til forbedringer. Du kan også tilbyde at mødes med politikere for at diskutere emnet yderligere. Ordblindeforeningen har erfaring med at afholde møder med politikere 30 og kan måske tilbyde rådgivning eller endda facilitere sådanne møder. Vær altid forberedt på at svare på spørgsmål og argumentere for dine synspunkter på en konstruktiv måde.

Mobilisering af offentligheden: Skab opmærksomhed gennem medier og sociale platforme

At skabe opmærksomhed omkring ordblindeproblematikker i den brede offentlighed kan også lægge pres på politikerne. Du kan skrive debatindlæg eller læserbreve til aviser og online medier, hvor du deler dine erfaringer og synspunkter. Sociale medier er også et stærkt værktøj til at dele din historie, dine holdninger og opfordringer til handling. Kampagnen “Er du ordbildn?” 50 er et eksempel på, hvordan sociale medier kan bruges til at skabe opmærksomhed omkring ordblindhed i en specifik branche. Hvis du føler, at det er relevant og passende, kan du også overveje at deltage i eller organisere demonstrationer eller underskriftsindsamlinger. Samarbejde med medier kan også være en effektiv måde at få dækket ordblindeproblematikker og nå ud til et bredere publikum.

Samarbejde med eksisterende organisationer og netværk

Ved at samarbejde med eksisterende organisationer og netværk kan du forstærke din egen stemme og bidrage til en større kollektiv indsats. Bliv medlem af Ordblindeforeningen 1 og deltag aktivt i deres aktiviteter og kampagner. Foreningen fungerer som en stærk kollektiv stemme for ordblinde i Danmark 1 og har etablerede kanaler til politisk indflydelse 30. Du kan også undersøge muligheder for at engagere dig i lokale ordblindenetværk eller forældregrupper 32, hvor du kan udveksle erfaringer og arbejde sammen med andre, der har lignende interesser. Endelig kan du overveje at samarbejde med andre organisationer, der arbejder for mennesker med handicap generelt eller inden for uddannelsesområdet 1.

Deltagelse i høringer og konsultationer

Når der udarbejdes nye lovforslag eller politikker inden for ordblindeområdet, afholdes der ofte offentlige høringer og konsultationer. Hold øje med disse muligheder og indsend skriftlige høringssvar eller deltag i de mundtlige høringer for at give dine input direkte til de relevante myndigheder.

Kend dine rettigheder og de eksisterende støttemuligheder

En vigtig del af at kunne påvirke ordblindepolitikken er også at have et solidt kendskab til dine egne rettigheder og de støttemuligheder, der allerede eksisterer i Danmark.

Lovgivning om specialpædagogisk støtte (SPS) og andre relevante love

SPS-ordningen 11 giver ordblinde studerende på videregående uddannelser ret til forskellige former for støtte, herunder hjælpemidler som læse- og skriveteknologi, specialundervisning og i visse tilfælde personlig assistance. For at få SPS skal du typisk dokumentere din ordblindhed med en ordblindetest 29. I folkeskolen har forældre ret til at anmode om en ordblindetest af deres barn fra slutningen af 4. klasse 15. Webtilgængelighedsloven 11 sikrer, at offentlige digitale platforme skal være tilgængelige for ordblinde, ofte ved hjælp af indbyggede “læs højt”-funktioner og andre hjælpeværktøjer.

Danske ressourcer og hjælpeorganisationer for ordblinde

Ordblindeforeningen 1 har et vejledningscenter, hvor både ordblinde, pårørende og fagfolk kan få gratis rådgivning og vejledning. Nota 2 tilbyder et bredt udvalg af lydbøger og e-bøger, som er særligt nyttige for ordblinde. Derudover findes der flere informative hjemmesider som ordblindhed.dk 35, skrivsikkert.dk 6, videnomlaesning.dk 7 og spsu.dk 14, hvor du kan finde viden, støtte og vejledning. Mange Voksenuddannelsescentre (VUC) 24 tilbyder også testning for ordblindhed og ordblindeundervisning for voksne. Endelig kan jobcentre i visse tilfælde også tilbyde ordblindetest i forbindelse med jobsøgningsforløb 24.

At have kendskab til disse rettigheder og ressourcer er ikke kun vigtigt for at kunne hjælpe dig selv, men det giver dig også et stærkere grundlag for at argumentere for yderligere forbedringer i ordblindepolitikken.

Inspiration fra succesfulde eksempler på politisk påvirkning inden for ordblindhed i Danmark

Der er flere eksempler på, hvordan vedholdende indsats har ført til positive ændringer inden for ordblindepolitikken i Danmark.

Afskaffelsen af 15-års reglen 4 er et nyligt eksempel på en stor sejr, som er resultatet af mange års ihærdigt arbejde fra Ordblindeforeningen og andre interessenter. Denne ændring sikrer, at ordblinde ikke længere skal gentestes for at bevare deres ret til hjælpemidler, hvilket anerkender ordblindhed som en livslang udfordring.

Indførelsen af de forskellige “Ordblindepakker” 4 er også et resultat af vedvarende fokus og pres fra interesseorganisationer, fagfolk og politikere, der har erkendt behovet for at styrke indsatsen på området. Disse pakker har løbende tilført ressourcer og nye initiativer til at forbedre forholdene for ordblinde i Danmark.

Kampagnen “Er du ordbildn?” 50 viser, hvordan man med en målrettet indsats på sociale medier kan skabe opmærksomhed omkring ordblindhed i specifikke sektorer og motivere ordblinde til at søge hjælp og støtte.

Endelig har kendte ordblinde danskere som Sara Blædel og Jørn Utzon 53 bidraget til at skabe synlighed omkring ordblindhed og nedbryde nogle af de fordomme, der stadig eksisterer. Deres succesfulde karrierer viser, at ordblindhed ikke behøver at være en hindring for at opnå store ting.

Disse eksempler understreger, at politisk påvirkning inden for ordblindhed ofte er et resultat af en kombination af vedholdende interessevaretagelse, forskningsbaseret viden og politisk vilje.

Tabel 1: Oversigt over “Ordblindepakker” i Danmark

OrdblindepakkeFokusområderEksempler på initiativer
V (2023)Voksne og unge uden uddannelse eller jobKompetenceløft af undervisere på FGU, øget mulighed for screening af voksne, afskaffelse af 15-års reglen, støtte til Ordblindeforeningens rådgivningskorps, reserve til varige indsatser4.
IV (2022)Styrkelse af tidlig indsats, fokus på andre læse- og skrivevanskeligheder end ordblindhed, ordblindevenlige læringsmiljøer på FGUStyrkelse af sprogmiljøet i hjemmet, praksisnær kompetenceudvikling til dagtilbudspersonale, videreudvikling af ordblindetesten, vejlednings- og videnspakker, løft af inkluderende læringsmiljø i FGU, nationale dataopgørelser10.
III (2021)Læsevanskeligheder genereltEtablering af Nationalt Videncenter for Læsning (NVL)7.

Konklusion:

Som denne guide har vist, er der mange måder, hvorpå du kan engagere dig i at påvirke ordblindepolitikken i Danmark. Uanset om du vælger at kontakte politikere direkte, skabe opmærksomhed i medierne, samarbejde med interesseorganisationer eller blot øge din egen viden om dine rettigheder, så kan din indsats bidrage til at gøre en positiv forskel for ordblinde i Danmark. Det er vigtigt at huske, at selv små bidrag kan have en stor samlet effekt. Ved at stå sammen og gøre vores stemmer hørt, kan vi fortsætte med at forbedre vilkårene og skabe et mere inkluderende samfund for alle. Din aktive deltagelse er vigtig og kan være med til at sikre, at ordblindepolitikken i Danmark fortsat udvikler sig i den rigtige retning.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.