Sommerferien byder på tiltrængt afslapning og masser af sjove stunder for børn og deres familier. Men denne tid kan også være en glimrende mulighed for at vedligeholde og endda styrke læsefærdighederne hos ordblinde børn. Denne artikel er skrevet for at give dig, som forælder eller pædagog, konkrete råd og inspiration til at gøre sommerlæsningen til en positiv og berigende oplevelse. Vi vil se nærmere på vigtigheden af at læse i sommerferien for ordblinde børn, præsentere en række danske ressourcer, give praktiske tips og ideer til sjove læseaktiviteter, inddrage eksperternes vejledning og informere om relevante organisationer, støttemuligheder samt sommerkurser og -lejre.
Derfor er læsning i sommerferien vigtig for ordblinde børn
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en medfødt neurobiologisk udfordring, der primært viser sig som vanskeligheder med at læse og stave.1 Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre; ordblinde har samme intelligens som alle andre.2 Kernen i ordblindhed ligger i vanskelighederne med at koble bogstavernes lyde sammen til ord – den såkaldte fonologiske opmærksomhed.2 Dette kan medføre, at ordblinde børn kæmper med at genkende bogstaver, forstå ord og stave dem korrekt.4 Disse udfordringer kan naturligt føre til frustration og en tendens til at undgå læsning, hvilket understreger behovet for at gøre læseoplevelsen positiv.
Ligesom alle andre børn kan ordblinde børn opleve læsetilbagegang i sommerferien, et fænomen kendt som “sommerlæsetab”. Selvom de specifikke data for ordblinde børn måske ikke er direkte tilgængelige i det fremlagte materiale, er det en generel tendens inden for læseforskning, at manglende kontinuerlig eksponering for sprog og læsning kan føre til et fald i læsefærdigheder. Derfor er det afgørende, at ordblinde børn også i ferien får mulighed for at være i kontakt med sprog og læsning på måder, der er tilpasset deres behov. Selv små, regelmæssige læseaktiviteter kan have en betydelig indvirkning på at forhindre dette tilbageskridt.
Succesoplevelser med læsning spiller en afgørende rolle for at styrke selvtilliden hos ordblinde børn.5 Når et ordblindt barn oplever, at det kan læse og forstå, selv med hjælpemidler eller i tilpassede formater som lydbøger, kan det have en positiv effekt på deres selvværd og motivation for at fortsætte med at lære. Vedligeholdelse af læsefærdighederne i sommerferien har også positive langsigtede effekter på barnets skolegang og videre uddannelse.7 Tidlig indsats og kontinuerlig støtte, også i ferieperioder, kan bidrage til bedre akademiske resultater og øge barnets tro på egne evner.
Udnyt de danske ressourcer til sommerlæsning
En fremragende ressource i Danmark er Sommerbogen, en landsdækkende læselystkampagne, der arrangeres af de danske børnebiblioteker for børn og unge i alderen 6 til 15 år.8 Kampagnen løber typisk fra midten af juni til midten af august.8 Børnene kan hente et udfordringsark på biblioteket, læse mindst tre bøger, løse ti af de læseudfordringer, der er på arket, og udfylde tre anmeldelseskort.8 Ved at aflevere det udfyldte ark på biblioteket deltager de i lodtrækningen om spændende præmier, herunder muligheden for at “tømme en boghandel”.8 Selvom det fremlagte materiale 8 ikke nævner specifikke tilpasninger for ordblinde børn i Sommerbogen, er selve ideen om at opmuntre til læsning og besøge biblioteket stadig værdifuld. Forældre kan tilpasse deltagelsen ved for eksempel at lade lydbøger tælle med i antallet af læste bøger eller fokusere på udfordringer, der er realistiske for barnet at gennemføre.
De danske biblioteker er generelt vigtige ressourcecentre for ordblinde børn.10 De tilbyder et bredt udvalg af materialer i forskellige formater, der kan gøre læsning mere tilgængelig. Særligt lydbøger er et fremragende alternativ til traditionelle trykte bøger for ordblinde børn.10 Gennem lydbøger kan børnene nyde spændende historier uden at skulle kæmpe med afkodningen, hvilket kan være med til at fremme læseglæden. Derudover tilbyder bibliotekerne også e-bøger, hvor det ofte er muligt at justere skriftstørrelsen og nogle gange få teksten læst op.10 Mange biblioteker har også letlæsningsbøger, som er specielt designet med et enklere sprog og kortere sætninger for at gøre læsningen lettere.10
Nota er et nationalt bibliotek og videncenter, der beskæftiger sig med bøger og læsning for mennesker med syns- og læsehandicap, herunder ordblindhed.10 Som medlem af Nota har man adgang til et stort udvalg af lydbøger, e-bøger og punktbøger.10 For at blive medlem skal man dokumentere, at man har et læsehandicap.15 Information om medlemskab og adgang til materialer kan findes på Notas hjemmeside (nota.dk) eller ved at kontakte deres skole- og studieservice.15 For ordblinde børn i alderen 8-12 år tilbyder Nota også Buggi, en platform hvor de nemt kan finde frilæsningsbøger ved hjælp af emojis.10
eReolen GO! er bibliotekernes digitale tilbud af e-bøger og lydbøger til børn i alderen 0-14 år.11 Man kan logge ind på platformen med UniLogin, hvilket gør det nemt for mange skolebørn at få adgang.11 Formålet med eReolen GO! er at skabe læselyst og give børn mulighed for selv at vælge de bøger, de har lyst til at læse eller lytte til.11
Gør læsningen sjov: Praktiske tips og ideer til sommeraktiviteter
Lydbøger er en fantastisk måde at introducere ordblinde børn til litteraturens verden uden de frustrationer, der kan være forbundet med selv at skulle afkode teksten.10 Lydbøger kan lyttes til overalt – i bilen på vej på ferie, som en hyggelig aktivitet inden sengetid eller på lange rejsedage. Der findes mange platforme, hvor man kan finde danske lydbøger, herunder eReolen, Nota og forskellige kommercielle tjenester.
Apps og teknologiske hjælpemidler kan gøre læsning og skrivning lettere og mere tilgængeligt for ordblinde børn.11 Der findes forskellige typer af apps, der kan hjælpe, såsom oplæsningsprogrammer, der læser tekst højt fra skærmen, ordforslagsfunktioner, der hjælper med stavning, og tale-til-tekst-programmer, der omdanner tale til skrift.11 Konkrete eksempler på danske apps er AppWriter, IntoWords og Ordheltene.11 Mange smartphones og tablets har også indbyggede funktioner til oplæsning og indtaling, som kan være til stor hjælp.11
Ordløse billedbøger er en anden spændende ressource, der kan stimulere sprogudviklingen og fortællelysten hos børn uden at fokusere på den bogstavelige afkodning.10 Disse bøger fortæller historier udelukkende gennem illustrationer, hvilket giver barnet mulighed for at bruge sin fantasi og udvikle sit eget sprog. Litteratursiden.dk har sammensat en liste over ordløse billedbøger, som kan være en god inspirationskilde.10
Højtlæsning er en hyggelig og værdifuld aktivitet, hvor forældre læser for deres børn.10 Dette skaber ikke kun en positiv association med bøger, men udvikler også barnets lytteforståelse og ordforråd. Bøger som “Skal jeg fortælle dig om ordblindhed?” og “Michael og Bogstavbjerget” er eksempler på bøger, der egner sig godt til højtlæsning for ordblinde børn og kan hjælpe både børn og voksne med at forstå, hvad det vil sige at være ordblind.10
At gøre læsning til en leg kan øge motivationen og engagementet.2 Der findes mange forskellige læselege og spil, man kan prøve. Læsebingo, hvor man skal læse bestemte typer af bøger eller på bestemte måder for at få bingo, er et eksempel.20 En fortælleterning kan bruges til at gøre det sjovere at tale om de bøger, man har læst.20 Aktiviteten “læs dig til et feriested” opfordrer børn til at læse for at “rejse” til forskellige destinationer.20 Derudover findes der spil og apps, der fokuserer på at træne lydlig opmærksomhed og forbindelsen mellem bogstaver og lyde, hvilket er centralt for ordblinde børn.2
Et besøg på biblioteket kan være et eventyr i sig selv.22 Tag dit barn med og lad det selv være med til at vælge bøger, der ser spændende ud. Mange biblioteker tilbyder også særlige sommerlæseprogrammer eller andre aktiviteter for børn.8
Eksperterne vejleder: Sådan støtter du bedst dit ordblinde barn
Det er afgørende at skabe positive læseoplevelser og fejre fremskridt, uanset hvor små de måtte synes.7 Fokus bør være på glæden ved historierne og ikke kun på den tekniske side af læsningen. Ros barnets indsats og de fremskridt, det gør.
Det er også vigtigt at fokusere på barnets interesser og motivation.13 Lad barnet være med til at vælge bøger og emner, som det selv finder spændende. Når barnet har medbestemmelse, øges sandsynligheden for, at det vil engagere sig i læsningen.
Vær tålmodig og anerkend barnets udfordringer. Læsning kan være en stor anstrengelse for ordblinde børn, og det kræver tid og tålmodighed fra både barn og forælder. Undgå at presse barnet for hårdt eller sammenligne det med andre børn; fokuser i stedet på dets individuelle fremskridt.
Læseforskere som Stine Fuglsang Engmose understreger vigtigheden af de indsatser og hjælpemidler, der følger med en ordblindediagnose.7 Det er ikke selve testen, der gør forskellen, men den målrettede undervisning i skriftsproglige færdigheder og brugen af læse- og skriveteknologi, som hjælper barnet med at læse og skrive mere effektivt. Dorthe Klint Petersen fremhæver vigtigheden af kommunale handleplaner og netværk for læsevejledere.4 Selvom dette primært er rettet mod skolesystemet, kan velfungerende strukturer på sigt føre til bedre støtte og ressourcer for familier med ordblinde børn.
For at give et hurtigt overblik over eksperternes råd, kan følgende tabel være nyttig:
Ekspert | Centrale råd til støtte i sommerferien |
Stine Fuglsang Engmose 7 | Fortsæt brugen af hjælpemidler og strategier fra skolen. Fokusér på lydbøger og e-bøger med oplæsning. Støt tidligt ved læsevanskeligheder. Vær opmærksom på barnets følelser omkring læsning. |
Dorthe Klint Petersen 4 | (Rådene er primært rettet mod skoler og læsevejledere, men understreger vigtigheden af struktur og kompetenceudvikling, hvilket indirekte kan gavne familier). |
Kend dine rettigheder og muligheder: Organisationer og støtte i Danmark
Ordblindeforeningen er en vigtig ressource og støtteorganisation for ordblinde og deres familier i Danmark.10 Foreningens formål er at varetage interesserne for mennesker med ordblindhed, udbrede kendskabet til ordblindhed og tilbyde rådgivning og støtte.14 På deres hjemmeside (ordblindeforeningen.dk) kan man finde masser af information, kontaktmuligheder og mulighed for at blive medlem.10
Nationalt Videncenter for Ordblindhed (NVL) er et videnscenter, der tilbyder information, forskning og praktiske tips til undervisning af ordblinde elever.10 De står også bag projektet “Læsesucces for ordblinde børn”, som arbejder med forskellige tilgange til læsning.10 NVL’s hjemmeside (videnomlaesning.dk) er en god kilde til viden om ordblindhed.
Specialpædagogisk Støtte (SPS) er et system, der kan give ordblinde elever i både grundskolen og ungdomsuddannelserne mulighed for at få bevilget hjælpemidler og specialundervisning, der kan kompensere for deres læse- og stavevanskeligheder.11 For mere information om ansøgningsprocesser og de forskellige støttemuligheder henvises til hjemmesiden spsu.dk.11
Sommerkurser og -lejre: Intensiv træning i ferien
Ordblindetræning tilbyder spændende feriekolonier for ordblinde børn i alderen 8-15 år og deres familier.25 Formålet med disse kolonier er at skabe et frirum, hvor familier kan møde andre i lignende situationer og deltage i foredrag og workshops om ordblindhed, inklusion og hjælpemidler.25 Kolonierne giver også mulighed for vidensdeling og sociale aktiviteter for både børn og voksne.25 Tilmelding sker efter først til mølle-princippet, og det kræver et familiemedlemskab af Ordblindeforeningen.25
Nyt Mod afholder hvert år en populær sommerskole for børn og unge med dysleksi eller andre læse-stavevanskeligheder.26 Sommerskolen tilbyder intensiv eneundervisning i læsning, stavning og skrivning, tilrettelagt efter den enkeltes behov og med brug af IT-støtteprogrammer som CD-ord, AppWriter eller IntoWords.26 Forløbet varer typisk en eller to uger, og mange forældre har rapporteret om markante forbedringer hos deres børn efter deltagelse.26
Der findes også andre muligheder for intensiv læsehjælp i sommerferien. Læseuniverset tilbyder kurser, der har til formål at lære børn at læse på blot en uge, og de har også specialiseret sig i ordblindeundervisning.27 Både WiseMe og Ordblindetræning tilbyder også ordblindeundervisning, som kan gennemføres som intensive feriekurser, enten online eller ved fysisk fremmøde.2 Mange kommuner og lokale læsecentre tilbyder desuden kortere sommerforløb eller læseklubber for børn med læsevanskeligheder. Det er en god idé at tjekke din lokale kommunes hjemmeside eller kontakte den lokale læsevejleder for at høre om de specifikke muligheder i dit område.
Konklusion
Sommerferien er en unik mulighed for at styrke dit ordblinde barns læsefærdigheder på en afslappet og sjov måde. Ved at udnytte de mange tilgængelige danske ressourcer, såsom Sommerbogen, bibliotekernes lydbøger og e-bøger, Nota og eReolen GO!, kan du gøre læsning mere tilgængelig og motiverende. Praktiske tips som at bruge lydbøger, apps og ordløse billedbøger, samt at gøre læsning til en leg og besøge biblioteket sammen, kan skabe positive læseoplevelser. Eksperterne understreger vigtigheden af at fokusere på barnets interesser, være tålmodig og fejre alle fremskridt. Organisationer som Ordblindeforeningen og NVL tilbyder værdifuld støtte og viden, og sommerkurser og -lejre kan give intensiv træning i ferien. Med de rette ressourcer og en positiv tilgang kan sommeren blive en sand læsefest for dit ordblinde barn.