Overblik

Sådan hjælper du dit ordblinde barn med lektier uden at overtage

Forestil dig en typisk dansk familieaften. Ved spisebordet sidder dit barn med skolebøgerne spredt ud foran sig. Men i stedet for koncentration ser du en stigende frustration. Bogstaverne synes at danse på siden, ordene smelter sammen, og den tildelte læsning eller skriveopgave virker som en uoverstigelig forhindring. Du ønsker naturligvis at hjælpe, at lette byrden, men måske ender du med at tage over, rette hver eneste fejl eller endda færdiggøre opgaven selv. Selvom intentionen er god, kan denne tilgang på sigt hæmme dit barns selvstændighed og tro på egne evner.

Hvis dette scenario lyder bekendt, er du langt fra alene. Mange forældre til ordblinde børn i Danmark står over for lignende udfordringer. Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en læsevanskelighed, der anslås at påvirke omkring hver tiende dansker 1. Selvom dit barn besidder samme intelligens som sine jævnaldrende, kan de specifikke vanskeligheder med at afkode skriftsproget gøre lektielæsning og -skrivning til en betydelig kamp.

Denne artikel er skrevet for at guide dig i, hvordan du bedst kan støtte dit ordblinde barn med lektierne på en måde, der fremmer barnets selvtillid, opbygger selvstændighed og gør lektietiden til en mere positiv oplevelse for både dig og dit barn. Vi vil udforske konkrete strategier, introducere dig for værdifulde værktøjer og give dig overblik over de mange ressourcer, der findes i Danmark for at hjælpe ordblinde elever med at trives i deres skolegang.

Forstå dit barns ordblindhed og læringsstil

Hvad er ordblindhed? En kort forklaring

Ordblindhed, eller dysleksi, er en neurologisk betinget forskel, der primært påvirker evnen til at læse og stave præcist og flydende 5. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke har noget at gøre med intelligens. Personer med ordblindhed har typisk en normal eller endda høj intelligens, men deres hjerne behandler sproginformation på en anderledes måde. Denne forskel kan gøre det udfordrende at koble bogstaver med de tilsvarende lyde og at genkende ord automatisk.

Sådan kan ordblindhed påvirke lektielæsning og skrivning

For dit barn kan ordblindheden betyde, at det tager betydeligt længere tid at læse en lektie end for klassekammeraterne. Ordene på siden kan måske synes at flytte sig, bogstaver kan bytte plads, eller det kan være svært at fastholde fokus på teksten over længere tid 6. Når det kommer til skrivning, kan dit barn have svært ved at huske, hvordan ord staves korrekt, og der kan forekomme mange stavefejl, selv i almindelige ord. Lektier, der indebærer omfattende læsning og skrivning, kan derfor hurtigt føles overvældende og føre til frustration, modløshed og måske endda en negativ holdning til skolearbejdet 8.

Fokus på styrker: Ordblinde børn er ofte gode til andet!

Det er afgørende at huske, at ordblindhed er en specifik vanskelighed inden for skriftsproget og ikke en generel begrænsning af dit barns evner 5. Faktisk er mange ordblinde børn og voksne særligt kreative, har en stærk visuel tænkning og udmærker sig ofte inden for områder som problemløsning, rumlig forståelse og mundtlig kommunikation 5. Ved at anerkende og fokusere på dit barns styrker kan du være med til at opbygge en robust selvtillid, som er essentiel for at tackle de udfordringer, der følger med ordblindheden i skolelivet og i forbindelse med lektierne 6.

Skab de optimale rammer for lektietiden

Faste tidspunkter og rutiner

For at gøre lektietiden mere forudsigelig og mindre stressende kan det være en god idé at etablere faste tidspunkter for, hvornår lektierne skal laves 8. Dette kan være lige efter skoletid, efter en velfortjent pause, eller måske efter aftensmaden – det vigtigste er at finde et tidspunkt, der passer godt ind i jeres families rytme og hvor dit barn er mest modtageligt for at arbejde. Faste rutiner skaber tryghed og kan hjælpe med at mindske eventuel modstand mod lektierne, da det bliver en naturlig del af dagen.

En rolig og organiseret arbejdsplads

Sørg for, at dit barn har et roligt og behageligt sted at lave sine lektier, hvor der er så få forstyrrelser som muligt 8. Det kan være ved et skrivebord i sit eget værelse eller et andet roligt hjørne af huset. En organiseret arbejdsplads, hvor alle de nødvendige materialer som blyanter, papir, lineal og eventuelt en computer er let tilgængelige, kan også bidrage til at opretholde fokus og effektivitet.

Vigtigheden af pauser og afveksling

Lange perioder med koncentreret lektielæsning og -skrivning kan være udmattende for alle børn, men særligt for dem med ordblindhed, som ofte bruger ekstra energi på at afkode teksten 8. Det er derfor vigtigt at indlægge korte, regelmæssige pauser undervejs. I pauserne kan dit barn strække sig, få lidt at drikke, lave en kort, fysisk aktivitet eller noget andet, der giver en mental pause, før I fortsætter med lektierne. Afveksling mellem forskellige typer af opgaver kan også hjælpe med at holde motivationen oppe og forhindre, at dit barn bliver for overvældet af én bestemt type lektie.

Strategier til effektiv lektiehjælp – uden at gøre det for dem

Vær en støtte, ikke en lærer: Fokuser på forståelse

Din primære rolle i lektietiden er at være en støttende guide for dit barn, ikke at agere som lærer og undervise i læsning og stavning 8. I stedet for at fokusere på perfekt oplæsning eller fejlfri stavning i første omgang, bør du spørge ind til, hvad opgaven handler om, og hjælpe dit barn med at forstå kernen i materialet. Koncentrer jer om indholdet, idéerne og den viden, dit barn skal tilegne sig, frem for de tekniske aspekter af læsning og skrivning.

Brug af højtlæsning og lydbøger

Hvis læsningen er en stor udfordring for dit barn, kan det være en stor hjælp, at du læser lektien højt for dem, eller at I lytter til lydbøger sammen 8. Nota (https://nota.dk/) er et nationalt dansk bibliotek, der tilbyder et omfattende udvalg af lydbøger og e-bøger specielt til personer med læsevanskeligheder 4. E-reolen (https://ereolen.dk/) er de danske folkebibliotekers fælles digitale platform, hvor I også kan finde mange lydbøger 10. Ved at bruge lydbøger får dit barn mulighed for at få adgang til information og opleve spændende historier, selvom den selvstændige læsning er vanskelig.

Opdeling af opgaver i mindre, overskuelige bidder

Store lektieopgaver kan hurtigt virke uoverskuelige og skræmmende for et barn med ordblindhed. Hjælp dit barn med at dele de større opgaver op i mindre, mere håndterbare dele med klare mål for hver enkelt del 8. Dette giver en følelse af kontrol og mulighed for at opleve succes, når en delopgave er færdig, hvilket kan være meget motiverende.

Anvendelse af visuelle hjælpemidler og grafiske elementer

Visuelle hjælpemidler kan være utroligt effektive til at støtte dit barns læring. Brug af farver til at fremhæve vigtige informationer, oprettelse af diagrammer og mindmaps for at strukturere information, og anvendelse af andre grafiske elementer kan hjælpe dit barn med at skabe overblik og huske bedre. Hvis opgaven tillader det, kan I sammen lave tegninger eller skemaer for at visualisere indholdet og gøre det mere konkret.

Træning af læse- og stavestrategier

Gør læsning og stavning til en mere legende og interaktiv aktivitet. Brug rim og remser for at styrke dit barns lydfornemmelse og opmærksomhed på sprogets lyde 8. Tal med dit barn om de enkelte bogstavers lyde (lydmetoden) og hvordan de sammensættes til ord. Nogle specifikke metoder, som for eksempel “tapping,” hvor man bruger fingrene til at markere lydene i et ord, kan også være nyttige 11. Det kan være en god idé at spørge dit barns lærere, hvilke læse- og stavestrategier de anvender i skolen, så I kan være konsistente i jeres tilgang derhjemme.

Udnyt de danske hjælpemidler og teknologier

IT-rygsækken: Hvad er det, og hvordan kan den hjælpe?

Mange ordblinde elever i de danske skoler har adgang til en såkaldt “IT-rygsæk” fra skolen 12. Dette er typisk en bærbar computer, der er udstyret med forskellige læse- og skrivestøttende softwareprogrammer 14. Disse programmer kan for eksempel læse tekst højt (tekst-til-tale), have avanceret stavekontrol med ordforslag, og give mulighed for at indscanne trykt materiale, så det kan læses op 14. Det er vigtigt, at dit barn lærer at bruge disse værktøjer effektivt og bliver opfordret til at anvende dem aktivt i forbindelse med lektielæsning og -skrivning 6.

Introduktion til relevante apps og software

Ud over den eventuelle IT-rygsæk, som skolen stiller til rådighed, findes der et væld af andre apps og softwareprogrammer, der kan være til stor hjælp for ordblinde børn og unge 10. AppWriter og IntoWords er blot to eksempler på populære programmer, der tilbyder funktioner som oplæsning af tekst, intelligente ordforslag, diktering og meget mere 10. Undersøg sammen med dit barn og eventuelt skolen, hvilke af disse muligheder der bedst matcher dit barns specifikke behov og læringsstil.

Hvor finder man information og vejledning om hjælpemidler

Hjælpemiddelbasen (https://hmi-basen.dk/) er en national dansk database, der indeholder omfattende information om forskellige typer af hjælpemidler og teknologiske værktøjer, som kan støtte ordblinde børn og voksne i deres læring, arbejde og hverdag 5. Her kan du søge specifikt efter produkter og løsninger, der kan hjælpe dit barn med de udfordringer, de oplever i forbindelse med lektierne.

Tabel 1: Eksempler på IT-hjælpemidler til ordblinde børn i Danmark

Navn på hjælpemiddelType af hjælpemiddelVigtigste funktionerTilgængelighed
IT-rygsæk (generelt)SoftwarepakkeOplæsning af tekst, ordforslag, stavekontrol, indscanning af tekst (afhængigt af pakken)Via skolen (ansøgning kan være nødvendig) 14
AppWriterApp/softwareOplæsning af tekst, ordforslag, diktering, OCR (tekstgenkendelse), oplæsning af PDF-filerKan købes; ofte licens via skolen 12
IntoWordsApp/softwareOplæsning af tekst, ordforslag (også kontekstbaseret), ordbog, diktering, stavetræningKan købes; ofte licens via skolen 10

Styrk selvtilliden og motivationen hos dit ordblinde barn

Fokus på fremskridt og anerkendelse af indsats

Det er afgørende at lægge mærke til og anerkende alle de fremskridt, dit barn gør, uanset hvor små de måtte synes i dine øjne 8. Ros dit barn for deres indsats og for at have forsøgt, også selvom resultatet ikke er perfekt. Ved at fokusere på barnets personlige udvikling og fremgang frem for udelukkende på det endelige resultat, kan du hjælpe med at opbygge en positiv indstilling til læring.

Undgå sammenligninger med andre børn

Hvert barn lærer i sit eget tempo og på sin egen måde. Undgå så vidt muligt at sammenligne dit ordblinde barn med eventuelle søskende eller klassekammerater, da dette let kan føre til følelser af utilstrækkelighed og mindske motivationen. Koncentrer dig i stedet om dit barns individuelle udvikling og de fremskridt, de gør.

Tal åbent om ordblindhed og normaliser udfordringerne

Skab et trygt rum, hvor dit barn føler sig trygt ved at tale om de udfordringer, de oplever i forbindelse med deres ordblindhed 6. Forklar dem på en alderstilpasset måde, hvad ordblindhed er, og understreg, at det er helt okay at have vanskeligheder med læsning og skrivning. Fortæl dem, at der er mange andre børn og voksne, der har det på samme måde, og at der findes masser af hjælp og effektive strategier, der kan gøre hverdagen lettere.

Skab succesoplevelser og fejre dem

Find bevidst måder, hvorpå dit barn kan opleve succes i forbindelse med lektierne. Det kan være ved at fokusere på opgaver eller emner, hvor de føler sig mere sikre, eller ved at bruge hjælpemidler, der gør opgaven mere overkommelig. Når dit barn lykkes med noget, er det vigtigt at fejre det sammen, uanset hvor lille succesen måtte virke. Dette er med til at opbygge en positiv selvopfattelse og øge motivationen for fremtidige læringsaktiviteter.

Samarbejde med skolen og søg yderligere støtte i Danmark

Dialog med lærer og specialundervisningslærer

Oprethold en løbende og åben dialog med dit barns lærer og eventuelle specialundervisningslærer 6. Spørg ind til, hvordan skolen støtter dit barn i undervisningen, og hvordan du bedst kan supplere denne indsats derhjemme i forbindelse med lektierne. Vær ærlig og åben om de udfordringer, I oplever i lektietiden, så I sammen kan finde de bedste løsninger.

Kendskab til elevplanen og skolens indsats

Sørg for at du er godt bekendt med dit barns elevplan, hvor det gerne skulle være beskrevet, hvordan skolen planlægger at håndtere og støtte barnets ordblindhed 15. Ifølge dansk lovgivning har skolen pligt til at tilbyde de nødvendige hjælpemidler og til at tilpasse undervisningen, så den imødekommer behovene hos elever med ordblindhed 16.

Information om Ordblindeforeningen og andre relevante danske organisationer

Ordblindeforeningen (https://www.ordblindeforeningen.dk/) er en central ressource i Danmark, som tilbyder omfattende information, rådgivning og støtte til ordblinde børn, unge, voksne og deres familier 5. VUC Storstrøm tilbyder desuden gratis onlinekurser specifikt rettet mod forældre til ordblinde børn, hvor du kan lære konkrete metoder og få viden om, hvordan du bedst støtter dit barn derhjemme 12. Derudover findes der private organisationer som WiseMe (https://wiseme.dk/8) og GoTutor (https://gotutor.dk/9), der tilbyder professionel, individuel lektiehjælp og undervisning, som er specialiseret i at hjælpe ordblinde elever med at udvikle deres færdigheder og opnå succes i skolen. Tøv ikke med at søge yderligere information og støtte hos disse værdifulde instanser.

Tabel 2: Danske ressourcer og organisationer for ordblinde børn og deres forældre

Navn på organisation/ressourceBeskrivelseWebadresseKontaktoplysninger (hvis relevant)
OrdblindeforeningenNational forening der tilbyder information, rådgivning og støtte til ordblinde og deres familier. Arbejder for bedre vilkår for ordblinde i Danmark.https://www.ordblindeforeningen.dk/Vejledningscenter: 69 13 80 07 8
VUC Storstrøm – ForældrekursusTilbyder gratis onlinekurser for forældre til børn med ordblindhed, med fokus på viden, metoder og IT-hjælpemidler.https://www.vucudvikling.dk/samarbejde-med-skole-og-foraeldre-kurser/skoleogforaeldre_tilmelding@vucstor.dk, 54 88 17 55 12
WiseMeTilbyder professionel ene-undervisning og læsevejledning til ordblinde børn og unge.https://wiseme.dk/42 37 07 65 17
GoTutorTilbyder individuel lektiehjælp og undervisning af erfarne ordblindeundervisere til ordblinde elever i alle fag.https://gotutor.dk/71 99 71 90 18
NotaNationalt bibliotek og videncenter for mennesker med læsevanskeligheder, tilbyder lydbøger og e-bøger.https://nota.dk/
eReolenFolkebibliotekernes fælles platform for e-bøger og lydbøger.https://ereolen.dk/
HjælpemiddelbasenNational database med information om hjælpemidler og teknologiske værktøjer til ordblinde.https://hmi-basen.dk/

Konklusion

At støtte et ordblindt barn med lektierne handler om meget mere end blot at hjælpe dem med at gennemføre de tildelte opgaver. Det handler i bund og grund om at skabe et trygt, forstående og støttende miljø, hvor dit barn føler sig set, hørt og accepteret for den, de er. Ved at fokusere på dit barns unikke styrker og talenter, anvende de rette strategier og værktøjer, og ved at udnytte de mange værdifulde ressourcer, der er tilgængelige i Danmark, kan du hjælpe dit barn med at tackle lektierne med øget selvtillid og selvstændighed – uden at du som forælder behøver at tage over og dermed potentielt mindske barnets egen læringsproces. Husk altid, at du er dit barns vigtigste støtteperson på denne vigtige rejse.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Opgrader din hverdag...

✍️ Træt af tekstbegrænsning?