Julen står for døren, og familien samles om juletræet. Der synges julesalmer, læses juleeventyr højt, og måske skal der endda fremføres et lille julespil. Men hvad nu hvis et familiemedlem er ordblind? Hvordan kan man sikre, at alle føler sig inkluderede og kan deltage aktivt i højtidens traditioner, selvom læsning er en udfordring?
Ordblindhed, eller dysleksi, er en specifik indlæringsvanskelighed, der gør det svært at koble bogstaver og lyde. Det kan give udfordringer med at læse og stave, og det kan påvirke både børn og voksne 1. Forekomsten af dysleksi er ca. 8 % i skolealderen og blandt unge under uddannelse 2. I Danmark estimeres det, at 5-7% af befolkningen er ordblinde 3. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvordan man kan inkludere ordblinde i sociale sammenhænge, især når det kommer til traditioner med meget læsning, som ofte er en central del af familiefester og højtider.
Denne artikel giver dig konkrete tips og ideer til, hvordan du kan skabe en mere inkluderende atmosfære for ordblinde familiemedlemmer under højtider og familiefester. Vi vil se nærmere på, hvordan man kan tilpasse traditioner, bruge hjælpemidler og skabe alternative aktiviteter, så alle kan føle sig som en del af fællesskabet.
Forståelse for ordblindhed
Først og fremmest er det vigtigt at have en grundlæggende forståelse for, hvad ordblindhed er, og hvordan det kan påvirke en person i sociale sammenhænge. Ordblindhed er ikke en sygdom eller et tegn på lav intelligens 4. Det er en neurologisk betinget vanskelighed, der gør det svært at afkode og bearbejde bogstaver og ord. Ordblindhed kan optræde sammen med andre vanskeligheder som fx ADHD 5. Det er ofte arveligt, og mange ordblinde har en forælder eller et familiemedlem, som også er ordblind 4.
For en ordblind person kan det være en stor udfordring at læse højt, deltage i spil med tekst eller følge med i en sangtekst. Det kan føre til usikkerhed, frustration og en følelse af at være udenfor. Børn og unge med dysleksi kan blive ramt på selvtilliden, når de sammenligner sig med klassekammeraterne 2. Derfor er det afgørende at skabe et trygt og støttende miljø, hvor ordblinde føler sig accepterede og forstået. Det er vigtigt at huske, at ordblindhed ikke er en begrænsning, men snarere en udfordring, der kan overvindes med den rette støtte og tilgang 6.
Ordblindhed viser sig i forskellig grad hos hver enkel ordblind 4. Nogle har vanskeligt ved at lære at stave, men har lettere ved at lære at læse, og omvendt. Der er tre hovedkendetegn ved dysleksi: store vanskeligheder med at læse ord, som barnet ikke har set før, mange læsefejl, og meget langvarige vanskeligheder med at stave 2. Dysleksi er dermed ofte forbundet med vanskeligheder med at lære fremmedsprog 2. Man kan derfor høre børn og voksne med dysleksi tøve over for mindre kendte ord og udelade eller bytte om på nogle af lydene 2.
Udover vanskeligheder med at koble bogstaver og lyde er ordblinde lige så forskellige som alle andre mennesker 1. Deres ordblindhed og deres behov i skole, uddannelse, arbejde og fritid kan vise sig forskelligt, og det er derfor en fordel at være åben om ordblindhed 1.
Hvis du tror, at dit barn er ordblind, så kontakt dit barns lærere og start en dialog med dem 4. Tal med barnets lærer om jeres bekymring, fx hvis der er tidlige tegn på dysleksi 2. Har du mistanke om, at du selv eller et familiemedlem kunne lide af ordblindhed, så tøv ikke med at bede om hjælp 7. Det kan ændre livskvaliteten for både dig og dine kære at få den rette hjælp 7.
Tegn på ordblindhed i børnehaveklassen:
- Vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal.
- Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (f.eks. at finde ud af, hvordan ordet ´lur´ vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav ´l´).
- Vanskeligheder med at rime4.
Tegn på ordblindhed i 1. klasse:
- Vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord.
- Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning.
- Vanskeligheder med stavning.
- Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver4.
Tegn på ordblindhed efter 1. klasse:
- Læser meget langsomt og upræcist i alle fag med tekster.
- Vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
- Nederlagsfølelse i forbindelse med tekster, der skal læses, og breder sig til andre situationer (evt. sociale problemer)4.
Faktorer der øger risikoen for dysleksi:
- Børn, hvor den ene eller begge forældre har dysleksi.
- Børn, som begynder at tale sent, og som har en forsinket sproglig udvikling.
- Børn, som er lang tid om at lære nye ord godt nok til, at de selv kan bruge dem.
- Børn som har svært ved at lege med at udtale ordene og fx finde ord med samme lyd2.
Uddannelse og oplysning er vigtigt for at forstå og støtte ordblinde børn 6. Lær mere om ordblindhed og de bedste praksisser, deltag i kurser og workshops, og hold dig opdateret med den nyeste forskning og litteratur om emnet. Del denne viden med kolleger og forældre for at skabe en stærk supportnetværk for barnet 6. Det er også vigtigt at arbejde med den følelsesmæssige side af ordblindhed og ordblindes vej til mestring 8.
Når man skal hjælpe et ordblindt barn, er det vigtigt at tage hensyn til barnets kulturelle baggrund 9. Børnene skal ikke tvinges til religiøse handlinger, og de beslutter selv i samråd med deres forældre, om de ønsker at deltage 9. Det er vigtigt for børnene at vide og opleve, at selv om deres familie måske ikke er i stand til at tage sig af dem, så kan de stadig holde kontakten 9.
Tilpasning af traditioner
Mange familietraditioner involverer læsning, f.eks. at læse juleeventyr højt, synge julesalmer eller spille brætspil med tekst. Heldigvis er der mange måder at tilpasse disse traditioner på, så de bliver mere tilgængelige for ordblinde:
- Brug lydbøger: I stedet for at læse højt fra en fysisk bog, kan man bruge en lydbog. Det giver den ordblinde mulighed for at følge med i historien uden at skulle kæmpe med teksten. F.eks. kan man lytte til “Peters Jul” som lydbog indlæst af en kendt skuespiller.
- Syng sange med kendte melodier: Vælg julesalmer eller sange, som alle kender melodien til, så den ordblinde kan synge med uden at skulle fokusere på at læse teksten. Man kan f.eks. synge “Højt fra træets grønne top” eller “Nu er det jul igen”.
- Tilpas brætspil: Vælg brætspil med få eller ingen tekst, eller find alternative måder at spille på. Man kan f.eks. erstatte tekstkort med billeder eller symboler. I stedet for at spille “Trivial Pursuit” kan man spille billedlotteri eller et kortspil som “Uno”.
- Fortæl historier i stedet for at læse: I stedet for at læse et eventyr højt, kan man fortælle det med egne ord. Det gør det mere levende og engagerende for alle. Man kan f.eks. fortælle historien om “Nissen med den røde hue” i stedet for at læse den op fra en bog.
- Brug digitale hjælpemidler: Der findes en række digitale hjælpemidler, som kan gøre det lettere for ordblinde at læse og skrive 10. Oplæsningsprogrammer, tale-til-tekst-funktioner og staveprogrammer kan være en stor hjælp i mange situationer. F.eks. kan man bruge et oplæsningsprogram til at læse en opskrift højt, mens man laver mad sammen.
- Giv klare og præcise instruktioner: Når I spiller spil eller laver aktiviteter sammen, så sørg for at give klare og præcise instruktioner, der er lette at forstå5.
- Brug visuelle hjælpemidler: Brug billeder, tegninger eller diagrammer til at illustrere information og gøre den mere tilgængelig5.
- Bryd opgaver ned i mindre dele: Hvis en opgave virker uoverskuelig, så bryd den ned i mindre, mere håndterbare dele5.
- Giv mulighed for repetition og øvelse: Gentag instruktioner eller information efter behov, og giv den ordblinde mulighed for at øve sig i et trygt og støttende miljø5.
- Giv positiv feedback og opmuntring: Ros og anerkend den ordblindes indsats og fremskridt5.
Alternative aktiviteter
Udover at tilpasse eksisterende traditioner kan man også introducere nye aktiviteter, der ikke involverer læsning:
- Spil spil uden tekst: Der findes mange sjove og underholdende spil, der ikke kræver læsefærdigheder, f.eks. billedlotteri, kortspil eller puslespil. Man kan f.eks. spille “Mikado” eller “Jenga”.
- Lav kreative aktiviteter: Tegn, mal, lav perleplader eller byg med LEGO. Kreative aktiviteter kan være en god måde at udtrykke sig på og have det sjovt sammen, uden at læsning er en barriere. Man kan f.eks. lave julepynt, tegne julekort eller bygge et sandslot.
- Gå en tur i naturen: En gåtur i skoven eller ved stranden kan være en afslappende og hyggelig aktivitet for hele familien. Man kan f.eks. gå en tur i skoven og samle kogler og grene til at lave juledekorationer.
- Se en film sammen: Find en god film, som alle kan lide, og hyg jer med popcorn og snacks. Man kan f.eks. se en julefilm som “Alene Hjemme” eller “The Polar Express”.
- Lav mad sammen: Bag julekager, lav konfekt eller tilbered en lækker middag sammen. Madlavning kan være en sjov og social aktivitet, der involverer alle sanser. Man kan f.eks. bage pebernødder, lave konfekt med marcipan eller tilberede en julemiddag med andesteg og rødkål.
- Gå på museum: Besøg et museum med interaktive udstillinger eller fokus på visuelle oplevelser.
- Spil musik sammen: Hvis nogen i familien spiller et instrument, kan I spille musik sammen eller synge med på kendte sange.
- Fortæl historier: Del sjove eller spændende historier fra jeres liv eller familiehistorie.
Højtider og familiefester
Højtider og familiefester er en vigtig del af livet for mange mennesker. De giver os mulighed for at være sammen med vores kære, fejre traditioner og skabe fælles minder. Nogle af de mest almindelige højtider og familiefester i Danmark er:
- Jul: Julen er en kristen højtid, der fejrer Jesu fødsel. I Danmark er julen en tid for hygge, familiehygge og traditioner. Mange familier pynter juletræ, spiser julemad, synger julesalmer og giver hinanden gaver.
- Påske: Påsken er en kristen højtid, der fejrer Jesu død og opstandelse. I Danmark er påsken en tid for forår, familiehygge og traditioner. Mange familier pynter påskeæg, spiser påskefrokost og går på påskeæg jagt.
- Fødselsdage: Fødselsdage er en personlig fejring af en persons fødselsdag. I Danmark fejrer man typisk fødselsdage med kage, gaver og fest.
- Bryllupper: Bryllupper er en fejring af to menneskers kærlighed og ægteskab. I Danmark fejrer man typisk bryllupper med en ceremoni, fest og reception.
- Konfirmationer: Konfirmationer er en kristen bekræftelse af dåben. I Danmark fejrer man typisk konfirmationer med en ceremoni, fest og gaver.
Udover disse er der også andre højtider og familiefester, der fejres i Danmark, såsom Halloween, Singles’ Day, Diwali og Thanksgiving 11. Disse højtider har ofte en kulturel eller religiøs betydning, og de fejres på forskellige måder i forskellige dele af verden.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at højtider og familiefester kan være en udfordring for ordblinde, da de ofte involverer læsning og skrivning. F.eks. kan det være svært for en ordblind person at læse en sangtekst, følge med i et brætspil med tekst eller skrive et lykønskningskort.
Derfor er det vigtigt at tilpasse traditioner og aktiviteter, så de bliver mere tilgængelige for ordblinde. F.eks. kan man bruge lydbøger i stedet for fysiske bøger, synge sange med kendte melodier eller spille spil uden tekst. Man kan også introducere nye aktiviteter, der ikke involverer læsning, såsom kreative aktiviteter, gåture i naturen eller madlavning.
Mad og drikke til familiefesten
Mad og drikke er en vigtig del af enhver familiefest. Det er en god idé at planlægge menuen i god tid og tage hensyn til gæsternes præferencer 12. Der er mange forskellige muligheder for mad og drikke til en familiefest, og det er vigtigt at vælge noget, der passer til anledningen og gæsterne.
Nogle populære valg til familiefester er:
- Buffet: En buffet er en god måde at servere mad på, da gæsterne selv kan vælge, hvad de vil have. Det er også en god løsning, hvis der er gæster med forskellige diæter eller allergier.
- Pølsevogn: En pølsevogn er et klassisk valg til en uformel familiefest. Det er en nem og bekvem måde at servere mad på, og der er noget for enhver smag.
- Slushice-maskine: En slushice-maskine er et hit hos børnene, og det er en sjov og festlig måde at servere drikkevarer på.
Det er også vigtigt at tænke på drikkevarerne til familiefesten. Ud over sodavand og juice kan man servere øl, vin eller cocktails. Hvis der er børn til stede, er det en god idé at have et udvalg af alkoholfri drikkevarer.
Støtte i skolen
Skolen spiller en afgørende rolle i at støtte ordblinde elever og hjælpe dem med at udvikle deres læse- og skrivefærdigheder. Det er vigtigt at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor ordblinde elever føler sig trygge og accepterede 5.
Nogle af de vigtigste tiltag for at støtte ordblinde elever i skolen er:
- Tidlig identifikation og intervention: Det er vigtigt at identificere elever i risiko for ordblindhed tidligt og igangsætte forebyggende indsatser i børnehaveklassen og i 1. klasse5.
- Eksplicit og systematisk undervisning: Ordblinde elever har brug for eksplicit og systematisk undervisning i læsning og skrivning5.
- Læse- og skriveteknologi: Læse- og skriveteknologi kan være en kompenserende strategi for ordblinde elever5.
- Åben kommunikation: Det er vigtigt, at lærerne kommunikerer åbent og regelmæssigt med elevernes forældre om ordblindhed8.
- Differentieret undervisning: Lærerne skal differentiere undervisningen, så den tilpasses de ordblinde elevers behov8.
- Selvstændighed og selvtillid: Det er vigtigt at støtte de ordblinde elevers selvstændighed og selvtillid8.
- Støtte i alle fag: Ordblinde elever har brug for støtte i alle fag, ikke kun i dansk13.
- Skoleledelsens rolle: Skoleledelsen skal prioritere skolens arbejde med ordblinde elever13.
- Samarbejde med forældre: Skolen skal understøtte samarbejdet med forældre til ordblinde elever13.
- Kommunal støtte: Kommunale forvaltninger skal støtte op om skolers arbejde med ordblinde elever13.
- Fokus på trivsel: Skolen skal skabe en inkluderende klasse med fokus på trivsel og positivt samspil6.
- Inklusion af ordblinde i folkeskolen: Det er vigtigt at italesætte ordblindhed og skabe en gensidig respekt og forståelse i klassen14.
- Samarbejde mellem lærere, elever og forældre: Det er vigtigt at samarbejde om at udvikle og implementere effektive støtteforanstaltninger og interventionsstrategier8.
- Involver en ordblindelærer: Undervisningen kan med fordel tilrettelægges i samarbejde med en ordblindelærer7.
- Målrettet undervisning i skriftsproglige færdigheder: Skolerne skal tilbyde målrettet undervisning i skriftsproglige færdigheder til ordblinde elever15.
- Undervisning i at bruge læse- og skriveteknologi: Skolerne skal undervise ordblinde elever i at bruge læse- og skriveteknologi15.
- Følelsesmæssig støtte: Skolerne skal tage hånd om elevens følelsesmæssige reaktioner på at være testet ordblind15.
- Særlige vilkår til prøver: Ældre elever skal have særlige vilkår til prøver15.
- Fostre læselyst: Skolerne skal skabe grobund for ordblinde elevers læselyst, så de selv vælger at læse mere8.
- Adgang til digitale værktøjer: Skolerne skal give ordblinde elever adgang til digitale værktøjer og hjælpemidler8.
- Adressere sproglige barrierer i matematik: Skolerne skal hjælpe ordblinde elever med at navigere i de sproglige barrierer i matematik8.
- Skabe et stressfrit læringsmiljø: Skolerne skal skabe et læringsmiljø, der er frit for distraktioner og stress5.
- Mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder: Skolerne skal give ordblinde elever mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder, f.eks. gennem mundtlige præsentationer eller visuel kunst5.
Støtte i videregående uddannelser
Ordblinde studerende kan opleve en række studierelaterede udfordringer i videregående uddannelser, herunder vanskeligheder med at huske det, de læser, nå alle læse- og skriveopgaver, komme fra tanke til skrift, få struktur på skriftlige opgaver og formulere sig præcist på skrift 16.
Derfor er det vigtigt, at der er støtte tilgængelig for ordblinde studerende i videregående uddannelser. Denne støtte kan omfatte:
- Kompenserende læse-skriveteknologi: Ordblinde studerende kan få adgang til kompenserende læse-skriveteknologi, såsom oplæsningsprogrammer, tale-til-tekst-funktioner og staveprogrammer16.
- Studiestøttetimer: Ordblinde studerende kan få tildelt studiestøttetimer til at hjælpe dem med at organisere deres studier, planlægge opgaver og udvikle effektive læringsstrategier16.
- Studiestøtte: Ordblinde studerende kan få tilbud om studiestøtte i videregående uddannelser15.
- Overflytning af hjælpemidler: Studerende, der allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen fra en tidligere uddannelse, kan få overflyttet hjælpemidlerne til den nye uddannelse16.
- Dokumentation: Studerende skal aflevere dokumentation for deres ordblindhed for at få adgang til støtte16.
- Materiale til prøver og eksamen: Studerende skal kontakte deres uddannelsessted for at få information om materiale til prøver og eksamen16.
Ordblindhed på arbejdspladsen
Ordblindhed kan også være en udfordring på arbejdspladsen. I Danmark er 5-7 pct. af befolkningen ordblinde, og mange har andre årsager til læse- og/eller skrivevanskeligheder 17. Personer med læse- og skrivevanskeligheder findes i alle jobs, også de teksttunge 17.
Det er vigtigt, at arbejdspladserne er opmærksomme på ordblindhed og skaber et inkluderende arbejdsmiljø, hvor ordblinde medarbejdere kan trives og bidrage på lige fod med andre.
Arbejdspladser kan støtte ordblinde medarbejdere ved at:
- Tilbyde hjælpemidler: Arbejdspladser kan tilbyde ordblinde medarbejdere adgang til hjælpemidler, såsom oplæsningsprogrammer, tale-til-tekst-funktioner og staveprogrammer17.
- Tilpasse arbejdsopgaver: Arbejdspladser kan tilpasse arbejdsopgaver, så de tager hensyn til ordblinde medarbejderes behov.
- Skabe en læse-skrivevenlig tilgang: En læse- og skrivevenlig tilgang i virksomheden kan øge integrationen, arbejdsglæden, trivsel og produktivitet hos medarbejdere17.
- Give mulighed for uddannelse og kurser: Arbejdspladser kan give ordblinde medarbejdere mulighed for at deltage i uddannelse og kurser, der kan hjælpe dem med at udvikle deres læse- og skrivefærdigheder.
Nogle virksomheder har succesfuldt implementeret dysleksi-venlige praksisser, f.eks. Salling Group og Scandic 17. Salling Group anser ordblinde for at være attraktive medarbejdere, og Scandic screener ansøgere for sproglige vanskeligheder.
Betydningen af at blive testet for ordblindhed
Det kan have en positiv betydning at blive testet for ordblindhed. Først og fremmest giver det adgang til målrettet støtte og interventioner, der kan hjælpe den ordblinde med at udvikle sine læse- og skrivefærdigheder 15. Undersøgelser viser, at elever, der testes og falder inden for kriterierne for en ordblindediagnose, får et større fagligt udbytte i deres grundskoletid og fastholdes i højere grad på en efterfølgende ungdomsuddannelse 15.
Skoler og kommuner skal prioritere indsatser for ordblinde elever 15. Den nationale ordblindetest er et vigtigt redskab til at identificere ordblindhed og sikre, at ordblinde elever får den nødvendige støtte.
Hjælpemidler og ressourcer
Der findes en række hjælpemidler og ressourcer, der kan være til gavn for ordblinde og deres familier:
- Nota: Nota er Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. De tilbyder et bredt udvalg af lydbøger, e-bøger og andre materialer til ordblinde3.
- Ordblindeforeningen: Ordblindeforeningen er en interesseorganisation, der arbejder for at forbedre vilkårene for ordblinde i Danmark. De tilbyder rådgivning, kurser og information om ordblindhed18.
- Hjælpemiddelbasen: Hjælpemiddelbasen er en database med information om forskellige hjælpemidler til ordblinde, f.eks. oplæsningsprogrammer, tale-til-tekst-funktioner og staveprogrammer6.
- Center for Læseforskning: Center for Læseforskning ved Københavns Universitet forsker i læsning og skrivning og tilbyder ressourcer og information om ordblindhed6.
- Læseværkstedet: Læseværkstedet tilbyder kurser og workshops for ordblinde børn og voksne6.
- DPF: Dansk Psykolog Forening tilbyder materialer og ressourcer til ordblinde, herunder bøger, hæfter og digitale programmer8.
- HTO.nu: HTO.nu tilbyder online ressourcer og information om ordblindhed7.
Når man vælger hjælpemidler, er det vigtigt at fokusere på den ordblindes behov 4. Hjælpemidlet skal være relevant for den ordblindes situation og hjælpe dem med at overkomme de specifikke udfordringer, de oplever.
Advocacy og awareness
Det er vigtigt at øge awareness om ordblindhed i samfundet og advocate for ordblindes rettigheder. Jo mere viden og forståelse der er om ordblindhed, jo bedre kan vi støtte ordblinde og skabe et mere inkluderende samfund.
Nogle af de vigtigste områder inden for advocacy og awareness er:
- Fremme forskning og innovation: Det er vigtigt at støtte forskning og innovation inden for ordblindhed for at udvikle nye og bedre metoder til at identificere, undervise og støtte ordblinde5.
- Internationalt samarbejde: Internationalt samarbejde og videndeling er afgørende for at fremme forståelsen af ordblindhed og udvikle effektive løsninger5.
- Involvere ordblinde i beslutningsprocesser: Det er vigtigt at involvere ordblinde i beslutningsprocesser, der vedrører dem, f.eks. i forbindelse med uddannelse, beskæftigelse og socialpolitik5.
- Tilgængelig information: Ordblinde skal have adgang til information og ressourcer i tilgængelige formater, f.eks. lydbøger, e-bøger og websites med oplæsningsfunktion5.
Opsummering
Familiefester og højtider er en vigtig tid for at være sammen med sine kære og skabe fælles minder. Det er derfor afgørende at sikre, at alle føler sig inkluderede og kan deltage aktivt i traditionerne, uanset om de er ordblinde eller ej. Ved at tilpasse traditioner, bruge hjælpemidler, skabe alternative aktiviteter og kommunikere åbent om ordblindhed kan man skabe en mere inkluderende atmosfære for alle. Husk, at det handler om at være sammen og have det sjovt – og det kan man sagtens, selvom læsning er en udfordring.
Ordblindhed er en udfordring, der kan påvirke mange aspekter af livet, fra skole og uddannelse til arbejde og fritid. Men med den rette støtte og forståelse kan ordblinde trives og nå deres fulde potentiale. Det er vigtigt at huske, at ordblindhed ikke er en begrænsning, men en forskellighed, der kan berige vores samfund.