marts 26, 2025

Sådan klarer du skole-hjem samarbejdet som ordblind forælder

Indledning

Velkommen til dig, der er ordblind forælder i Danmark og gerne vil skabe det bedste samarbejde med dit barns skole. Du er ikke alene. Mange forældre med ordblindhed oplever både udfordringer og muligheder, når de skal navigere i skolesystemet og støtte deres barns skolegang. Denne artikel er skrevet specielt til dig for at give dig viden, konkrete værktøjer og inspiration til et godt og konstruktivt skole-hjem samarbejde. Vi vil se på, hvordan du kan bruge dine egne erfaringer og de rette strategier til at blive en stærk ressource for dit barn og en værdifuld partner for skolen.

Forstå din rolle som ordblind forælder i skolesystemet

  • Ordblindhed i familien: Du er ikke aleneDet er vigtigt at huske, at ordblindhed ofte er arveligt 1. Hvis dit barn er ordblind, er der en god chance for, at du også er det, eller at der er andre i familien med lignende udfordringer 3. Undersøgelser viser, at børn, der har forældre med ordblindhed, har en større risiko for selv at opleve problemer med skriftsproget 5. Denne genetiske komponent betyder, at mange forældre til ordblinde børn sandsynligvis også selv har eller har haft udfordringer med læsning og skrivning. Denne fælles erfaring kan skabe en unik dynamik i samarbejdet mellem skole og hjem. På den ene side kan det fremme empati og forståelse mellem forælder og barn omkring læringsvanskeligheder. På den anden side kan det også betyde, at forælderen selv står over for lignende udfordringer i kommunikationen med skolen. Vid at du ikke er alene med dine udfordringer. Ifølge estimater er 5-7% af den danske befolkning ordblinde 6, hvilket svarer til omkring en kvart million voksne. Andre estimater peger på, at tallet kan være endnu højere, måske op mod 700.000 danskere 8. Der er mange andre forældre i Danmark, der står i samme situation som dig 1, og det er vigtigt at huske, at du ikke er isoleret med dine erfaringer. Det betydelige antal voksne i Danmark, der er ordblinde, understreger vigtigheden af, at skolesystemet er opmærksomt på og imødekommer behovene hos ordblinde forældre. Skoler bør proaktivt implementere strategier for at sikre effektiv kommunikation og samarbejde med alle forældre, herunder dem med ordblindhed.
  • Dine unikke styrker og perspektiverSelvom ordblindhed kan give udfordringer, har du også unikke styrker og perspektiver, som kan være værdifulde i samarbejdet med skolen. Du har sandsynligvis udviklet dine egne strategier til at håndtere læsning og skrivning, og du har en dyb forståelse for, hvordan det føles at kæmpe med skriftsproget 2. At have personligt oplevet ordblindhed kan føre til større empati og en mere nuanceret forståelse af barnets vanskeligheder, hvilket potentielt kan skabe et stærkere bånd mellem forælder og barn omkring læringsudfordringer. Denne levede erfaring kan give forældre værdifuld indsigt i effektive håndteringsmekanismer og støttestrategier. Din evne til at tænke kreativt og finde alternative løsninger kan være en stor fordel, når I sammen med skolen skal finde de bedste måder at støtte dit barns læring. Husk på, at ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre 1. Mange ordblinde har udviklet stærke kompenserende færdigheder og alternative måder at tilegne sig viden på. Disse erfaringer kan være uvurderlige, når du skal hjælpe dit barn med at navigere i skolesystemet.
  • Vigtigheden af åbenhed over for skolenDet er vigtigt at være åben over for skolen om din egen ordblindhed 11. Ved at informere lærerne og skolen om dine udfordringer kan I sammen finde de bedste måder at kommunikere på og sikre, at du får den information, du har brug for, på en måde, der fungerer for dig 11. Tidlig information om forælderens ordblindhed til skolen kan bane vejen for et mere forstående og støttende partnerskab, hvilket muliggør justeringer i kommunikationsmetoder og informationsdeling. Denne proaktive tilgang kan forhindre misforståelser og sikre, at forælderen føler sig tryg og velinformeret. Du kan for eksempel fortælle, at du har svært ved at læse lange tekster, eller at du foretrækker mundtlig kommunikation. På den måde kan skolen tage hensyn til dine behov ved for eksempel at give dig information mundtligt under et møde eller ved at bruge kortere og mere overskuelige skriftlige materialer.

Det danske skolesystems forventninger til forældresamarbejdet

  • Formelle rammer og retningslinjerI det danske skolesystem er forældresamarbejdet en central del af elevens skolegang 12. Folkeskoleloven understreger, at skolens opgave er at fremme elevernes udvikling i samarbejde med forældrene 15. Dette betyder, at skolen forventer, at du som forælder engagerer dig i dit barns læring og trivsel. Den danske folkeskole har en stærk tradition for at lægge vægt på samarbejdet mellem skole og hjem for den enkelte elevs faglige, sociale og personlige udvikling 14. Dette systemiske fokus skaber en ramme, hvor ordblinde forældre forventes og opfordres til at deltage aktivt.
  • Hvordan skolen inddrager forældreSkolen inddrager typisk forældre gennem forskellige aktiviteter som skole-hjem samtaler, forældremøder og løbende kommunikation via f.eks. ForældreIntra eller e-mail 17. Skoleledelsen har også et ansvar for at sikre tydelige retningslinjer for forældresamarbejdet 12. Forældre til børn med ordblindhed har stor indflydelse på deres børns læring og relation til skolen, og derfor er det afgørende, at skolens og forældrenes indsats supplerer hinanden 12. Tydelige retningslinjer og udpegede kontaktpersoner inden for skolen kan markant forbedre kvaliteten af samarbejdet mellem skole og hjem, især for forældre, der kan have kommunikationsmæssige udfordringer 12. Denne struktur skaber forudsigelighed og sikrer, at forældre ved, hvem de skal henvende sig til med specifikke behov. Nogle skoler tilbyder også kurser til forældre til elever med ordblindhed, hvor de kan få vejledning i, hvordan de bedst støtter deres barns skolegang, herunder hjælp til lektier og brugen af it-hjælpemidler 12. Desværre viser undersøgelser, at kun omkring to tredjedele af skolerne tilbyder sådanne kurser, hvilket indikerer et uudnyttet potentiale i samarbejdet 12.
  • Forældres rettigheder og pligterSom forælder har du både rettigheder og pligter i forhold til dit barns skolegang 16. Du har ret til at blive informeret om dit barns udvikling og trivsel, og du har pligt til at støtte op om barnets læring og samarbejde med skolen 13. Skolen skal også så vidt muligt inddrage dig i beslutninger, der vedrører dit barn 20. Ordblinde forældre har de samme rettigheder og pligter vedrørende deres barns uddannelse som ikke-ordblinde forældre, og skolen er forpligtet til at lette deres deltagelse. Dette understreger princippet om ligeværdigt partnerskab og sikrer, at ordblinde forældre er bemyndiget til at varetage deres barns interesser. Du har for eksempel ret til at anmode om en ordblindetest af dit barn, hvis du har mistanke om ordblindhed 20. Skolen har også pligt til at stille de nødvendige undervisningsmidler, herunder it-hjælpemidler, gratis til rådighed for dit barn, hvis det er nødvendigt for, at barnet får tilstrækkeligt udbytte af undervisningen 20.

Udfordringer og faldgruber for ordblinde forældre i samarbejdet

  • Kommunikationsbarrierer og hvordan man overkommer demEn af de største udfordringer for ordblinde forældre kan være den skriftlige kommunikation med skolen 1. Det kan være svært at læse lange informationsbreve, forstå komplekse beskeder i mails eller hjælpe med lektier, der kræver meget læsning og skrivning. Den overvejende tekstbaserede kommunikation i skolesystemet udgør en betydelig barriere for ordblinde forældre, hvilket potentielt hæmmer deres evne til at forblive informeret og engageret. Dette fremhæver et kerneområde, hvor der er behov for praktiske løsninger og håndteringsstrategier. Sådan overkommer du barriererne: Vær ikke bange for at bede om hjælp. Du kan f.eks. spørge læreren, om vigtig information kan gives mundtligt i stedet for skriftligt, eller om der findes lydversioner af materialer 24. Du kan også bruge it-hjælpemidler som oplæsningssoftware og tale-til-tekst programmer 24. Mange ordblinde oplever, at disse værktøjer er en stor hjælp i hverdagen 25.
  • Håndtering af skriftlig informationMange skoler bruger digitale platforme til at dele information som ugeplaner og lektier. Selvom dette kan være praktisk, kan det også være en udfordring, hvis platformen ikke er tilgængelig eller nem at bruge for dig som ordblind. Den stigende digitalisering af skolekommunikationen nødvendiggør, at skoler prioriterer tilgængelighed for at sikre, at alle forældre, herunder dem med ordblindhed, nemt kan få adgang til og forstå vigtig information 10. Dette kræver en fælles indsats fra forældre og skoler for at fremme og anvende tilgængelige digitale værktøjer. Tips til håndtering: Gør dig bekendt med de it-hjælpemidler, der kan hjælpe dig med at læse og skrive på computer og mobil 24. Mange kommuner og organisationer tilbyder kurser i brugen af disse værktøjer. Du kan også overveje at alliere dig med andre forældre eller familiemedlemmer, der kan hjælpe dig med at gennemgå skriftlig information. Husk, at du har ret til at få information på en måde, du kan forstå 20.
  • Frygt for misforståelserDet er helt naturligt at være bekymret for, om man bliver misforstået, når man kommunikerer skriftligt, især hvis man kæmper med stavning og formulering. Denne frygt kan måske holde dig tilbage fra at kontakte skolen eller deltage aktivt i samarbejdet 21. Frygten for at lave fejl eller blive dømt kan skabe en betydelig følelsesmæssig barriere for ordblinde forældre, hvilket potentielt hæmmer deres engagement i skolen. Det er vigtigt at adressere denne angst med forsikring og understrege betydningen af åben kommunikation. Bryd frygten: Husk på, at lærerne er der for at hjælpe dit barn, og de fleste vil være forstående over for dine udfordringer 11. Vær ærlig om dine behov og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt. Du kan også overveje at forberede dig grundigt inden møder og samtaler, så du føler dig mere sikker. Mange lærere har erfaring med at kommunikere med forældre med forskellige baggrunde og vil gerne hjælpe dig på bedst mulig vis 11.

Praktiske værktøjer og strategier til et effektivt skole-hjem samarbejde

  • Brug af it-hjælpemidlerDer findes mange fantastiske it-hjælpemidler, der kan gøre en stor forskel i din hverdag som ordblind forælder 5. Disse værktøjer kan hjælpe dig med at læse, skrive og organisere information. Det brede udvalg af tilgængelige IT-hjælpemidler giver konkrete løsninger for ordblinde forældre til at overvinde kommunikationsbarrierer og engagere sig mere effektivt i skolen. Det er vigtigt at give specifikke eksempler og vejledning i, hvordan man får adgang til disse værktøjer for at styrke forældrene. Eksempler på hjælpemidler:
    • Oplæsningssoftware: Kan læse tekster højt fra skærmen, så du kan lytte til information i stedet for at læse den 24. Programmer som AppWriter, IntoWords og CD-ORD er gode eksempler 24.
    • Tale-til-tekst programmer: Gør det muligt at skrive ved at tale, hvilket kan være en stor hjælp, hvis du har svært ved at stave 24. Mange smartphones og computere har indbyggede funktioner til dette.
    • Ordforslagsfunktioner: Kan hjælpe dig med at stave korrekt, når du skriver 24. Disse findes ofte i kombination med oplæsningssoftware.
    • Nota: Et nationalt bibliotek, der tilbyder lydbøger og e-bøger til personer med læsevanskeligheder 7. Medlemskab er gratis, hvis du kan dokumentere dit læsehandicap 24.
    • AppWriter og IntoWords: Populære læse- og skriveværktøjer med mange funktioner, der kan installeres på forskellige enheder og ofte tilbyder understøttelse på flere sprog 24.
    Tabel 1: Eksempler på danske IT-hjælpemidler til ordblinde
VærktøjFunktionHvor finder du mere information?
AppWriterOplæsning, ordforslag, tale-til-tekstWizkids
IntoWordsOplæsning, ordforslag, tale-til-tekst, OCR-scanning, lydfiler fra tekstVitec MV
CD-ORDOplæsning, skrivestøtteVitec MV
NotaLydbøger og e-bøgerNota
Google LæsOplæsning via kameraFindes i Google appen
  • Forberedelse til skole-hjem samtalerSkole-hjem samtaler er en vigtig mulighed for at udveksle information med lærerne om dit barns udvikling. For at få mest muligt ud af samtalen kan det være en god idé at forberede dig 11. Strategier:
    • Skriv dine spørgsmål ned på forhånd, eventuelt ved hjælp af tale-til-tekst 11. Dette sikrer, at du får svar på det, der er vigtigst for dig.
    • Overvej, hvad du gerne vil fortælle lærerne om dit barns trivsel og læring både i skolen og hjemme. Vær specifik og giv eksempler.
    • Hvis det hjælper dig, kan du tage en støtteperson med til samtalen. Det kan være en partner, et familiemedlem eller en ven.
    • Bed om at få eventuelle skriftlige referater eller aftaler fra samtalen tilsendt digitalt, så du kan bruge dine hjælpemidler til at læse dem.
  • Støtte til dit barns læring hjemmeDu kan spille en vigtig rolle i at støtte dit barns læring hjemme, selvom du selv er ordblind 11. Det handler mere om at skabe gode rammer og vise interesse end om at undervise direkte i læsning og stavning 11. Praktiske råd:
    • Skab en rolig og støttende atmosfære, når dit barn laver lektier. Undgå forstyrrelser og sørg for, at der er tid og rum til opgaverne.
    • Fokusér på indholdet og forståelsen frem for perfekt stavning, når I læser sammen. Du kan eventuelt læse teksten højt for dit barn, før barnet selv prøver 11.
    • Brug lydbøger som et supplement til de trykte bøger 11. Dette kan give dit barn adgang til historier og viden, selvom læsningen er svær.
    • Spørg læreren, hvordan du bedst kan hjælpe dit barn med specifikke opgaver 11. Læreren kan give dig konkrete råd og vejledning.
    • Husk at fremhæve dit barns styrker og interesser 11. Det er vigtigt, at dit barn føler sig værdsat og dygtig til noget, også selvom skolen kan være en udfordring.
  • Dialog og samarbejde med lærerneEt godt samarbejde bygger på åben og ærlig dialog 12. Vær ikke bange for at kontakte lærerne, hvis du har spørgsmål eller bekymringer. Regelmæssig kontakt og gensidig orientering om elevens udvikling er centralt 12. Tips til god dialog:
    • Find ud af, hvordan lærerne foretrækker at blive kontaktet (f.eks. telefon, e-mail). Respekter deres præferencer og arbejdstider.
    • Vær tydelig i din kommunikation og gentag eventuelt vigtige informationer for at sikre, at I har forstået hinanden. Skriftlig kommunikation kan nogle gange misforstås, så vær præcis.
    • Arbejd sammen med lærerne om at finde løsninger, der tager hensyn til både dit barns og dine behov. Sammen kan I lægge en plan for, hvordan dit barn bedst støttes i skolen og hjemme 11.

Kend dine rettigheder og de ressourcer, der er tilgængelige

  • Ordblindeforeningen og andre organisationerI Danmark er der flere organisationer, der tilbyder støtte og rådgivning til personer med ordblindhed og deres familier. Ordblindeforeningen er en vigtig ressource, hvor du kan finde information, deltage i netværk og få rådgivning 9. De arbejder for at skabe bedre vilkår for ordblinde i Danmark og tilbyder blandt andet forældrenetværk 11. Andre nyttige ressourcer:
    • Nota: Nationalbiblioteket for mennesker med læse- og synshandicap 7. Her kan du gratis låne lydbøger og e-bøger, hvis du har dokumentation for ordblindhed 24.
    • Hjælp til Ordblinde: En hjemmeside med information og værktøjer 24. Her finder du blandt andet en oversigt over it-hjælpemidler.
    • SkrivSikkert: Tilbyder vejledning om støttemuligheder og rettigheder for ordblinde 28.
  • Muligheder for testning og støtte for voksneHvis du selv har mistanke om, at du er ordblind, er der mulighed for at blive testet. Undervisningsministeriet har iværksat et forsøg, hvor forældre til ordblinde elever tilbydes en test 3. Formålet er at opspore voksne med læsevanskeligheder, så de kan få den nødvendige hjælp 3. Kontakt din kommune for at høre mere om mulighederne for at deltage i dette forsøg, som løber fra 2025 til 2027 3. Støtte i voksenlivet: Der findes også støttemuligheder for ordblinde voksne i uddannelse og på arbejdsmarkedet 5. Du kan f.eks. søge om specialpædagogisk støtte (SPS) i forbindelse med uddannelse, som kan dække udgifter til hjælpemidler og mentorstøtte 28. Hvis du er i arbejde, kan du via jobcenteret søge om hjælpemidler og personlig assistance, der kan kompensere for din ordblindhed i arbejdssituationen 28.
  • Skolens ansvar for støtteSkolen har et ansvar for at støtte elever med ordblindhed 2. Dette kan omfatte specialundervisning, brug af it-hjælpemidler og tilpasning af undervisningsmaterialer 5. Skolen skal også tilbyde en ordblindetest, hvis der er mistanke om læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed 20. Som forælder har du ret til at være med i dialogen om, hvordan dit barns behov bedst imødekommes i skolen, og der skal laves aftaler om den nødvendige støtte i samarbejde med dig, dit barn og fagpersonale 20.

Gode eksempler og inspirerende initiativer

  • Case studies eller generaliserede eksemplerForestil dig forældrene Peter og Marie, hvor Peter er ordblind. Deres søn, Lucas, er netop blevet diagnosticeret med ordblindhed i 3. klasse. Peter har altid haft svært ved at læse de beskeder, der kommer fra skolen, men han har lært at bruge en oplæsningsapp på sin telefon. Da Lucas får sin diagnose, kontakter Peter klasselæreren og fortæller om sin egen ordblindhed og de værktøjer, han bruger. Læreren er meget forstående og sørger for at sende vigtige informationer på både skrift og lyd via en platform, Peter er tryg ved. Til skole-hjem samtalen har Peter forberedt nogle spørgsmål ved hjælp af sin tale-til-tekst app, og han føler sig godt rustet til at deltage aktivt. Et andet eksempel er forældrene Anna og Lars, hvis datter Sofie har ordblindhed. Anna har også selv ordblindhed, og hun har fundet stor støtte i et lokalt forældrenetværk for ordblinde. Her har hun mødt andre forældre, der deler lignende udfordringer, og de udveksler erfaringer og gode råd. Anna har lært om forskellige it-hjælpemidler og strategier, som hun nu bruger både i sin egen hverdag og til at støtte Sofie med hendes skolearbejde. Hun har også fået mod til at være åben over for skolen om sin egen ordblindhed, hvilket har ført til en bedre og mere tilpasset kommunikation. Disse eksempler viser, at effektiv kommunikation og samarbejde er muligt med de rette strategier og forståelse fra skolen.
  • Tips fra fagfolk og andre forældreEn læsevejleder udtaler: “Det er vigtigt, at skolen er åben for at tilpasse kommunikationen til den enkelte forælders behov. Tilbyd forskellige måder at informere på, og vær ikke bange for at spørge forældrene, hvad der fungerer bedst for dem.” Dette kan inkludere mundtlige beskeder, kortere skriftlige tekster, brug af billeder eller ikoner og information via digitale platforme, der er tilgængelige med oplæsningsværktøjer. En ordblind mor fortæller: “Jeg har haft stor gavn af at deltage i et forældrenetværk for ordblinde. Det er rart at tale med andre, der forstår de udfordringer, man står over for, og man kan få mange gode tips og råd.” 11. Forældrenetværk kan give mulighed for at dele erfaringer, få praktiske råd og støtte hinanden i samarbejdet med skolen. Skoler kan også spille en rolle i at understøtte etableringen af sådanne netværk 20.

Konklusion

At være ordblind forælder i mødet med skolesystemet kan byde på særlige udfordringer, men husk at du også har unikke styrker og værdifulde perspektiver at bidrage med. Ved at være åben om dine behov, bruge de rette værktøjer og strategier og kende dine rettigheder, kan du skabe et stærkt og effektivt samarbejde med skolen omkring dit barns læring og trivsel. Du er dit barns vigtigste støtte, og med den rette tilgang kan du hjælpe dit barn med at få det bedste ud af sin skolegang. Husk, du er ikke alene – der er masser af ressourcer og mennesker, der gerne vil hjælpe dig og dit barn på vejen. Ved at udnytte de tilgængelige it-hjælpemidler, forberede dig godt til møder og samtaler og opretholde en åben dialog med lærerne, kan du navigere i skolesystemet og sikre, at både du og dit barn får den støtte, I har brug for.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.