Den moderne arbejdsplads er i stigende grad digitaliseret. Kommunikationen foregår ofte via e-mails og chatbeskeder, opgaver styres gennem digitale platforme, og information deles primært elektronisk. For mange med ordblindhed kan denne udvikling medføre særlige udfordringer 1. Den øgede afhængighed af skriftlig kommunikation og digitale grænseflader kan gøre det vanskeligere at følge med og udføre arbejdsopgaver effektivt.
Heldigvis er der i Danmark et voksende fokus på at skabe mere inkluderende digitale miljøer, og der findes en række teknologiske hjælpemidler og strategier, som kan lette hverdagen for ordblinde på arbejdspladsen 3. Disse værktøjer og metoder kan kompensere for de læse- og stavevanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed, og dermed give dig mulighed for at navigere de digitale systemer med større selvsikkerhed. Denne guide er skrevet for at give dig konkrete råd og vejledning til, hvordan du kan tackle de digitale udfordringer, du måtte støde på, og introducere dig for de mange ressourcer, der er tilgængelige i Danmark. Med de rette værktøjer og strategier behøver ordblindhed ikke at være en barriere for din succes på en digital arbejdsplads. Du kan ikke blot lære at navigere de digitale systemer, men også udnytte dine mange andre kompetencer fuldt ud.
Forstå udfordringerne: Ordblindhed og digitale systemer på arbejdspladsen
Ordblindhed er en neurobiologisk betinget vanskelighed, der primært viser sig ved problemer med at læse og stave 1. Kernen i disse vanskeligheder ligger ofte i udfordringer med den fonologiske forståelse – evnen til at koble bogstaver og lyde. For mange ordblinde kan det tage længere tid og kræve mere mental energi at læse og skrive, hvilket kan være særligt udfordrende i et arbejdsmiljø, hvor tempoet ofte er højt 1. Desuden genkender ordblinde ofte ord mere som visuelle mønstre end som sekvenser af lyde, hvilket kan gøre det svært at læse ukendte ord eller håndtere uregelmæssige stavemåder 6. Dette betyder, at digitale systemer, der i høj grad er baseret på præcis stavning og hurtig læsning, kan være særligt problematiske. Den visuelle præsentation af tekst på en skærm kan også belaste kognitivt på en anden måde end tekst på papir.
Læsning på en skærm adskiller sig fra læsning på papir på flere måder. Den konstante scrolling, der ofte er nødvendig i digitale dokumenter og på hjemmesider, kan gøre det svært at skabe et mentalt overblik over teksten 1. Manglen på fysiske holdepunkter, som man har med en bog, hvor man kan se og føle, hvor langt man er kommet, kan også gøre det vanskeligt at orientere sig i lange tekster eller at huske, hvor specifik information befinder sig 1. Dette kan i sidste ende påvirke både koncentrationen og dybdeforståelsen af det læste.
Mange digitale systemer har desuden komplekse menuer og brugergrænseflader, og instruktionerne til at bruge dem er ofte tekstbaserede. For ordblinde kan dette være en betydelig barriere, da det kræver læsning og forståelse af information, som netop kan være vanskelig at tilgå 1. Undersøgelser indikerer, at det kan kræve ekstra tid, ressourcer og energi for ordblinde at navigere i computerprogrammer og få dem til at fungere korrekt 1.
Forskning viser, at læsning på digitale enheder aktiverer andre kognitive processer end læsning på papir 1. Anne Mangen har i sin forskning fremhævet, at den dynamiske og foranderlige natur af digitale tekster kan påvirke, hvordan vi læser og forstår dem 1. Der er en tendens til, at læsning på skærmen bliver mere overfladisk, præget af et hurtigt visuelt overblik snarere end en dybdegående bearbejdning af indholdet 1. Samtidig kan den konstante adgang til andre online ressourcer og notifikationer føre til distraktioner, som kan forstyrre koncentrationen og indlevelsen i teksten 1.
Det er vigtigt at anerkende, at ordblindhed er udbredt i Danmark. Selvom de præcise tal varierer afhængigt af definition og undersøgelsesmetode, estimeres det, at mellem 3 og 7 % af befolkningen er ordblinde 4. Andre kilder nævner endda højere estimater på omkring 10-15 % 8. Dette betyder, at en betydelig del af den danske arbejdsstyrke potentielt står over for udfordringer i digitale arbejdsmiljøer 2. I 2021 viste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, at 11 % af eleverne, der forlod 9. klasse, var ordblinde 10, og denne andel er stigende, idet 13 % af eleverne i skoleåret 2022/2023 var testet ordblinde 9. Dette tyder på, at et voksende antal unge mennesker med ordblindhed træder ind på arbejdsmarkedet, hvilket understreger behovet for øget fokus på digitale hjælpemidler og tilgængelighed. På et bredere plan anslås det, at omkring 460.000 voksne i Danmark mellem 16 og 65 år har mindre gode læsefærdigheder 11, hvilket inkluderer ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Et forsigtigt skøn anslår, at der er omkring 500.000 ordblinde i Danmark 9. Disse tal indikerer klart, at der er et stort behov for at adressere de udfordringer, ordblinde møder i den digitale verden, herunder på arbejdspladsen.
De digitale værktøjer til din hjælp: En oversigt for ordblinde
Læse- og skriveteknologi (LST) er en bred betegnelse for digitale værktøjer og funktioner, der er specielt designet til at kompensere for de vanskeligheder, ordblinde oplever med at læse og skrive 1. Formålet med LST er at bygge bro mellem kravene i teksttunge digitale systemer og de specifikke læringsforskelle, der kendetegner ordblindhed. Disse teknologier kan i høj grad lette arbejdsdagen ved at tilbyde assistance til oplæsning af tekst, give ordforslag under skrivning og muliggøre omdannelse af tale til skrift 3. Med den rette instruktion og tilpasning kan LST være en uvurderlig støtte i hverdagen og på arbejdspladsen. Faktisk transformeres læseprocessen ofte fra en intern kognitiv proces til en ekstern, teknologibaseret proces, der i højere grad baserer sig på lytning 1. Dette skifte kan markant reducere den kognitive belastning, der er forbundet med afkodning af tekst for ordblinde.
I Danmark er der adgang til en række konkrete digitale værktøjer og apps, som kan hjælpe ordblinde i arbejdslivet.
Oplæsningsprogrammer: DR tilbyder oplæste undertekster på flere af deres tv-kanaler (DR1Syn, DR2Syn, DR3Syn, DRKSyn) og stiller desuden læsevenlige nyheder til rådighed på deres hjemmeside via www.dr.dk/ligetil 3. Dette er et værdifuldt eksempel på, hvordan en public service-institution aktivt arbejder på at gøre indhold tilgængeligt for ordblinde. SubReader Cinema giver mulighed for at få læst undertekster op i biografer, der understøtter denne teknologi, og SubReader Home tilbyder den samme funktion til streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic 3. Dette viser, hvordan teknologien også rækker ud over arbejdspladsen og ind i fritids- og underholdningssfæren, hvilket kan forbedre den sociale inklusion og adgang til kulturelle oplevelser. Mange computere og smartphones har i dag indbyggede oplæsningsfunktioner. For eksempel har Microsoft Edge en integreret oplæsningsfunktion, der kan læse både hjemmesider og PDF-filer højt på dansk og mange andre sprog 7. Denne integration i almindelig software gør teknologien mere tilgængelig uden behov for specialiserede programmer. Derudover findes der en række specialiserede programmer som AppWriter, CD-ORD og IntoWords, der tilbyder mere omfattende læse- og skriveværktøjer, herunder oplæsning med forskellige stemmer og hastigheder 5.
Ordforslag og stavekontrol: Selvom de fleste tekstbehandlingsprogrammer har en grundlæggende stavekontrol, kan ordforslag være en særlig stor hjælp for ordblinde. Programmer som AppWriter og CD-ORD er udstyret med avancerede ordforslagsfunktioner, der tager højde for fonetiske ligheder og den kontekst, ordet bruges i 6.
Tale-til-tekst (diktering): Funktionen tale-til-tekst giver dig mulighed for at skrive ved at tale til din computer eller smartphone. Denne funktion er ofte indbygget i styresystemerne (f.eks. Windows, Mac, Android, iOS) og kan være en betydelig hjælp, hvis du har svært ved at formulere dig skriftligt eller med at stave 12. AppWriter understøtter også tale-til-tekst 5. Allan Madsen, en pædagogisk IKT-vejleder, fremhæver, at teknologien nu er så udviklet, at man i nogle tilfælde blot kan diktere en opgave, f.eks. at lave et referat på dansk af en bestemt længde, hvorefter computeren kan generere teksten 7. Denne udvikling inden for stemmegenkendelse kan markant forbedre skrivehastigheden og reducere frustrationen for ordblinde.
OCR (Optical Character Recognition): OCR-teknologi gør det muligt at scanne tekst fra billeder eller PDF-filer og omdanne det til redigerbar tekst, som efterfølgende kan læses op af et oplæsningsprogram. Apps som AppWriter og Prizmo Go har indbygget OCR-funktion 13. Programmet PDFgear kan også bruges til at konvertere PDF-filer til Word-dokumenter, hvilket kan gøre dem lettere at arbejde med for ordblinde 7. Evnen til at omdanne ikke-redigerbare tekstformater til tilgængelige formater er afgørende for at sikre adgang til en bred vifte af dokumenter på arbejdspladsen.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der findes både gratis og betalte LST-løsninger. Mange styresystemer og browsere har indbyggede tilgængelighedsfunktioner, som er gratis at bruge 3. Mere specialiserede programmer som AppWriter, SubReader Home, CD-ORD og IntoWords kræver typisk et abonnement eller et engangskøb 3. Dog er det værd at undersøge muligheden for at få gratis hjælpemidler via Bevilling Danmark, især hvis du er i arbejde eller under uddannelse 3.
Sådan får du adgang til hjælpemidler i Danmark
Hvis du er i arbejde og har brug for læse- og skriveteknologier, er det muligt at ansøge om dette via jobcenteret i din bopælskommune i samarbejde med din arbejdsgiver 3. Jobcenteret vil typisk foretage en vurdering af dit behov og bevilge de nødvendige hjælpemidler.
Er du under uddannelse, kan du søge om Specialpædagogisk Støtte (SPS) gennem din uddannelsesinstitution. SPS kan give dig adgang til forskellige former for LST samt anden relevant støtte 3. Jobcenteret kan også yde tilskud til personlig assistance, hvis din ordblindhed skaber barrierer i dit arbejde, selv med brug af LST 18. Personlig assistance kan for eksempel være hjælp til at læse og skrive i situationer, hvor teknologien ikke er tilstrækkelig.
Der er også mulighed for at få økonomisk støtte og løntabsgodtgørelse, hvis du deltager i ordblindeundervisning 19. Denne undervisning tilbydes ofte gratis via Voksenuddannelsescentre (VUC) og AOF Danmark 18. Fra august 2024 er der desuden etableret en ny pulje på 10,1 mio. kr. til støtte for ordblinde og læse- og skrivesvage. Denne pulje kan søges af uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører for at fremme beskæftigelse og fastholdelse på arbejdsmarkedet for denne målgruppe 22.
Ordblindeforeningen er en central ressource i Danmark for personer med ordblindhed. Foreningen tilbyder viden, rådgivning og adgang til et netværk af andre ordblinde. Som medlem har du mulighed for at få it-vejledning fra specialister, der kan rådgive dig om brugen af forskellige it-hjælpemidler 3. Du kan kontakte Ordblindeforeningens vejledningscenter på telefonnummer 69 13 80 07 eller finde mere information på deres hjemmeside 3.
Hjælpemiddelbasen, som administreres af Socialstyrelsen, er en omfattende online database, hvor du kan finde information om et bredt udvalg af hjælpemidler og apps, der kan være nyttige for personer med læse- og skrivevanskeligheder 3. Ordtavlen, som findes på hjemmesiden etlivsomordblind.dk, giver ligeledes et godt overblik over mange af de tilgængelige hjælpemidler 4.
De fleste Voksenuddannelsescentre (VUC) og afdelinger af AOF Danmark tilbyder gratis ordblindeundervisning for voksne 18. Her kan du lære strategier til at forbedre dine læse- og skrivefærdigheder og få vejledning i brugen af forskellige digitale værktøjer. Det anbefales at kontakte dit lokale VUC eller din lokale AOF-afdeling for at få mere information om deres specifikke tilbud og tilmeldingsproces.
Praktiske tips til at navigere digitale systemer i hverdagen
Der er mange praktiske ting, du selv kan gøre for at lette brugen af digitale systemer på arbejdspladsen. Mange systemer giver dig mulighed for at tilpasse visningen efter dine behov. Prøv for eksempel at øge skriftstørrelsen, vælge en skrifttype, der er lettere for dig at læse (OpenDyslexic er et populært valg), og justere kontrasten mellem teksten og baggrunden for at mindske visuel træthed 2. Nogle mennesker med ordblindhed finder det også hjælpsomt at ændre skærmfarverne eller at bruge et mørkt tema. Det handler om at eksperimentere for at finde de indstillinger, der fungerer bedst for dig.
Gør dig bekendt med oplæsningsfunktionerne i de programmer, du bruger mest. Lær genvejene til at starte og stoppe oplæsningen, og juster oplæsningshastigheden, så den passer til dit tempo 7. I nogle programmer kan du også vælge mellem forskellige stemmer. Brug oplæsning aktivt som et redskab til at gennemgå og korrekturlæse dine egne tekster. Det kan ofte være lettere at opdage fejl, når du hører teksten læst højt 6. Hvis du arbejder i et felt, hvor du modtager mange skriftlige informationer, såsom handle- og besøgsplaner, undersøg om der er mulighed for at få disse læst højt 5.
Når du arbejder med lange tekster digitalt, kan det være en fordel at strukturere informationen ved at opdele den i kortere afsnit med punktopstillinger og tydelige overskrifter 2. Dette gør det lettere at overskue indholdet og finde specifik information. Organiser også dine digitale filer og mapper på en logisk og overskuelig måde, eventuelt ved hjælp af farvekodning, så du hurtigt kan finde det, du har brug for. Når du selv opretter dokumenter, skal du altid bruge klare overskrifter og underoverskrifter for at skabe en god struktur.
Tale-til-tekst-funktionen kan være en stor hjælp, når du skal skrive e-mails, notater eller andre tekster. Gør dig fortrolig med dikteringsfunktionen på din computer og smartphone, og øv dig i at bruge den 5. Sørg for at have en god mikrofon og tal tydeligt og i et roligt miljø for at opnå de bedste resultater 17.
Hvis du har svært ved at navigere i komplekse digitale systemer, skal du ikke tøve med at bruge de tutorials og hjælpefunktioner, der ofte er tilgængelige. Spørg også dine kolleger eller IT-support om hjælp, når du støder på udfordringer. Overvej at deltage i kurser eller workshops, der fokuserer på de specifikke digitale værktøjer, din arbejdsplads bruger 16. Kontinuérlig læring og det at søge hjælp er afgørende for at mestre digitale værktøjer. Lær også de mest almindelige genvejstaster for at navigere hurtigere og mere effektivt i forskellige programmer 1.
Forestil dig for eksempel, at du skal læse en lang rapport online. Du kan aktivere oplæsningsfunktionen i din browser, justere hastigheden og lytte, mens du følger med i teksten. Du kan også markere vigtige passager med en farve, der er behagelig for dine øjne. Hvis du skal skrive en e-mail, kan du bruge tale-til-tekst-funktionen på din telefon. Du taler din besked tydeligt, og telefonen omdanner den til tekst, hvorefter du hurtigt kan læse den igennem og sende den. Hvis du har svært ved at finde en bestemt funktion i et nyt softwareprogram, kan du søge efter en online tutorial eller spørge en kollega om hjælp.
Hvad siger loven? Digital tilgængelighed og dine rettigheder
I Danmark er der lovgivning, der skal sikre, at offentlige myndigheders hjemmesider og mobilapplikationer er tilgængelige for alle borgere, uanset handicap, herunder ordblindhed. Dette er primært reguleret af “Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer” (webtilgængelighedsloven), som implementerer et EU-direktiv 1. Loven trådte i kraft i september 2018 og stiller krav til, at offentlige digitale løsninger lever op til visse standarder for webtilgængelighed 8. Fra 23. juni 2021 skulle offentlige apps også være webtilgængelige 8.
Selvom den nuværende lovgivning primært fokuserer på den offentlige sektor, er der en stigende opmærksomhed omkring vigtigheden af digital tilgængelighed også i private virksomheder 30. Fra 2025 vil der også komme krav til visse private aktører 31. Virksomheder med mere end 50 ansatte skal sikre, at deres websites og apps er tilgængelige for personer med handicap 30.
Webtilgængelighedsloven kræver blandt andet, at offentlige hjemmesider har en tilgængelighedserklæring (Web Accessibility Statement – WAS), der informerer om, hvilke dele af hjemmesiden der endnu ikke lever op til kravene 25. Webtilgængelighed handler grundlæggende om, at alle borgere, uanset handicap eller funktionsnedsættelse, skal kunne benytte myndigheders websteder og apps og deltage i samfundslivet på lige fod. Dette inkluderer også borgere med ordblindhed 8. Offentlige digitale løsninger skal leve op til den harmoniserede europæiske standard EN 301 549 29.
Hvis du oplever, at en offentlig hjemmeside eller app ikke er tilgængelig, har du ret til at gøre opmærksom på det og bede om et tilgængeligt alternativ. Du har også mulighed for at klage til Digitaliseringsstyrelsen, hvis du ikke får et tilfredsstillende svar 25. Klagen skal indgives skriftligt via e-mail til wa-tilsyn@digst.dk 25.
Virksomhedernes ansvar: Sådan skabes en inkluderende digital arbejdsplads
Virksomheder har et vigtigt ansvar for at skabe en inkluderende digital arbejdsplads, hvor ordblinde medarbejdere kan trives og bidrage med deres fulde potentiale. Dette starter med at skabe en åben kultur omkring ordblindhed, hvor det er naturligt at tale om eventuelle udfordringer 19. Det er vigtigt at tilbyde medarbejderne muligheden for at deltage i gratis ordblindeundervisning via VUC eller AOF 18. Dette kan hjælpe dem med at udvikle effektive strategier og lære at bruge LST-værktøjer optimalt.
Virksomheder bør også sikre, at de nødvendige læse- og skriveteknologier er tilgængelige for ordblinde medarbejdere og undersøge mulighederne for at søge om tilskud til disse hjælpemidler via jobcenteret 19. Derudover er det afgørende at indrette den interne kommunikation, så den er så tilgængelig som muligt for alle. Dette kan omfatte at sikre, at alle elektroniske tekster kan læses højt, at skemaer kan udfyldes ved hjælp af tale-til-tekst, og at sproget, der bruges i skriftlig kommunikation, er præcist og letforståeligt 19. Hvis virksomheden anvender journalsystemer eller anden specialiseret software, bør det undersøges, om der findes ordblindekompenserende redskaber i disse systemer 19. I nogle tilfælde kan det også være mere hensigtsmæssigt at afholde møder i stedet for at kommunikere via lange e-mailkorrespondancer 19.
Ordblindeforeningen tilbyder skræddersyet sparring til virksomheder, der ønsker at blive mere inkluderende over for ordblinde medarbejdere. Virksomheder kan kontakte foreningens sekretariatschef Anna Ljundal for at høre mere om mulighederne 18. Det er også muligt at downloade Ordblindeforeningens vejledning “Skal din virksomhed være best in class?” for at få yderligere information og råd 18. I samarbejde med Vitec MV kan virksomheder opnå en certificering, der anerkender deres engagement i at skabe læse- og skrivevenlige arbejdsforhold ved hjælp af teknologi 18.
Der findes allerede flere eksempler på virksomheder, der gør en positiv forskel. Favrskov Kommune har implementeret AppWriter for at støtte ordblinde SOSU-elever og medarbejdere 5. Transportvirksomheden Frode Laursen ser frem til at bruge det nye digitale værktøj læsogskrivbedre.dk til at hjælpe deres læse- og skrivesvage medarbejdere 23. CustomOffice er en virksomhed, der udvikler IT-systemer med særligt fokus på brugervenlighed for ordblinde, talblinde og farveblinde, og deres systemer indeholder funktioner som tekst-til-tale og tale-til-tekst 2. Disse eksempler viser, at flere og flere virksomheder anerkender behovet for at tilpasse deres systemer og støtte deres ordblinde medarbejdere.
Det er afgørende at skabe en kultur på arbejdspladsen, hvor det er trygt for ordblinde medarbejdere at bede om hjælp og gøre brug af de tilgængelige værktøjer. Ved at bekæmpe tabuet omkring ordblindhed og sikre, at information om støttemuligheder er let tilgængelig for alle, kan virksomheder skabe et mere inkluderende og produktivt arbejdsmiljø 5. Det er også vigtigt at sikre, at alle digitale systemer, der anvendes på arbejdspladsen, overholder de gældende lovkrav om webtilgængelighed 25.
Konklusion
Den digitale arbejdsplads kan byde på unikke udfordringer for dig med ordblindhed, men det er vigtigt at huske, at du ikke er alene, og der findes mange effektive hjælpemidler og strategier, som kan gøre en stor forskel. Ved at udnytte de tilgængelige læse- og skriveteknologier, søge støtte via jobcenteret eller din uddannelsesinstitution, og trække på de mange ressourcer, der tilbydes af organisationer som Ordblindeforeningen, VUC og AOF, kan du navigere de digitale systemer med større selvsikkerhed og effektivitet. Husk også, at din arbejdsplads har et ansvar for at skabe et inkluderende digitalt miljø. Vær ikke bange for at gøre opmærksom på dine behov og de muligheder, der findes for at gøre din arbejdsdag lettere. Med den rette støtte og de rette værktøjer kan du fokusere på dine mange styrker og kompetencer og opnå succes på den digitale arbejdsplads.
Privatlivspolitik
Artikler