Overblik

marts 21, 2025

Sådan støtter du dit ordblinde barns sociale liv og venskaber: En guide til danske forældre

Ordblindhed er en udfordring, der primært forbindes med vanskeligheder inden for læsning og stavning. For mange danske forældre kan fokus derfor naturligt rettes mod barnets skolearbejde og de boglige udfordringer. Det er dog vigtigt at anerkende, at ordblindhed også kan have betydelige indvirkninger på et barns sociale liv og dets evne til at knytte og fastholde venskaber. Denne artikel er skrevet til dig som dansk forælder, der ønsker at forstå og støtte dit ordblinde barns sociale trivsel og hjælpe det med at navigere i de sociale aspekter af barndommen og ungdommen i Danmark.

Forstå de sociale udfordringer ved ordblindhed i Danmark

Ordblindhed handler om mere end blot bogstaver, det kan også påvirke et barns følelse af selvtillid og selvværd 1. Når et barn gentagne gange oplever frustration og manglende succes i forbindelse med læsning, skrivning og generelt skolearbejde, kan det føre til en følelse af utilstrækkelighed 2. Danske undersøgelser viser, at ordblinde elever generelt ikke klarer sig så godt fagligt som deres jævnaldrende, og desværre risikerer de også i højere grad at møde sociale udfordringer i skolen 3. Dette understreges af data, der viser, at ordblinde børn ikke alene opnår lavere karakterer, men også trives dårligere sammenlignet med deres klassekammerater 4. De vanskeligheder, som ordblindhed medfører i forhold til læsning og skrivning, kan således også have følger for barnets psykiske og sociale velbefindende 5. Det er en udbredt erfaring, at ordblindhed kan have en negativ indvirkning på et barns identitet og selvopfattelse 6.

En central problematik er følelsen af at være anderledes, som mange ordblinde børn oplever, og den deraf følgende risiko for social isolation 3. Elever med ordblindhed kan føle sig uden for fællesskabet i klassen, både når det gælder den almindelige undervisning og i forbindelse med eventuelle supplerende undervisningstilbud 3. Det faglige fællesskab i undervisningen kan særligt være en udfordring, da det her kan blive tydeligt for barnet, at det ikke altid kan det samme som sine kammerater 3. Mange ordblinde børn er meget bevidste om disse vanskeligheder og frygter at blive gjort til grin af deres jævnaldrende 3. Denne frygt kan forstærkes af den følelse af at være “dum”, som mange ordblinde børn kæmper med, når de har svært ved at løse skoleopgaver, som andre synes er lette 7.

Danske undersøgelser og statistikker underbygger, hvordan ordblindhed kan påvirke den sociale trivsel hos børn. Det er dokumenteret, at ordblinde elever i højere grad risikerer at udvikle sociale udfordringer i skolen 3. Desuden viser undersøgelser, at ordblinde børn generelt har en lavere trivsel end deres ikke-ordblinde kammerater 4. Særligt for de ordblinde elever, der også har en psykisk diagnose eller et andet handicap, er andelen med lav trivsel markant højere i 9. klasse 4. Dette indikerer, at ordblindhed i kombination med andre vanskeligheder kan forstærke de sociale udfordringer, barnet står over for.

For at illustrere forskellen i trivsel kan man se på følgende data:

Tabel 1: Ordblindhed og trivsel i 9. klasse (baseret på 4)

GruppeAndel med lav trivsel
OrdblindeData ikke specifikt angivet i kilden
Ordblinde med psykisk diagnose/handicapMarkant højere
Ikke-ordblindeData ikke specifikt angivet i kilden

Selvom de præcise tal for andelen med lav trivsel i de forskellige grupper ikke er angivet i den tilgængelige kilde, fremgår det tydeligt, at ordblinde elever med yderligere udfordringer har en betydeligt lavere social trivsel. Dette understreger vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang til støtte, der ikke kun fokuserer på de læse- og stavemæssige vanskeligheder, men også på barnets sociale og følelsesmæssige velbefindende.

Skab et stærkt fundament hjemme

Et trygt og støttende hjemmemiljø er afgørende for et ordblind barns sociale udvikling. Her kan du som forælder gøre en stor forskel.

En åben dialog er et vigtigt første skridt. Det handler om at tale direkte med dit barn om ordblindheden på en måde, der gør det klart, at du forstår barnets udfordringer, og at det ikke er alene 8. Det kan hjælpe at normalisere begrebet ved at fortælle, hvor udbredt ordblindhed faktisk er 1. Hvis der er andre i familien, der også er ordblinde, kan det være en god idé at tale om det åbent 9. Det er vigtigt at hjælpe dit barn med at acceptere sin ordblindhed som en del af sig selv 9. Ved at tale åbent om ordblindhed kan barnet få mulighed for at sammenligne sine egne færdigheder med andres og forstå, at alle har forskellige styrker og svagheder 10.

Det er også vigtigt at flytte fokus fra det, der er svært, til det, dit barn er god til. Skab så mange succesoplevelser som muligt for dit barn 8. Læg mærke til og fremhæv de læse- og skrivefærdigheder, barnet allerede har, og alt det, det lærer undervejs 8. At fokusere på styrker kan være med til at øge barnets selvtillid 11. Hjælp dit barn med at finde og dyrke interesser og talenter uden for skolen, hvor læsning og skrivning måske ikke er i fokus 10. Dette kan være med til at styrke barnets selvværd og give positive sociale oplevelser.

Selvom ordblindhed primært påvirker skriftsproget, kan en rig sproglig stimulering i hjemmet have en positiv indvirkning på barnets generelle kommunikationsevner, som er vigtige i sociale sammenhænge. Træn sproget gennem samtaler, hvor barnet skal lytte og svare 8. Leg med sproglyde og øv barnets fonologiske opmærksomhed gennem leg 8. Som forælder kan du også være med til at øge barnets læselyst ved at gøre læsning til en fælles og positiv oplevelse, for eksempel ved at læse højt for barnet 8. Det er også vigtigt at hjælpe med at udvikle barnets ordforråd ved at tale meget med det og læse bøger sammen 9. Tag dig tid til at læse højt for dit barn, også selvom det bliver ældre 10. Tal om historierne og forklar betydningen af nye ord 10.

Endelig er det afgørende at skabe succesoplevelser for at styrke barnets selvtillid. Fokuser på fremskridt og alt det, barnet lærer 8. Beløn barnets spørgsmål med opmærksomhed og interesse 10. Når du hjælper dit barn med opgaver, så sørg for, at det oplever succes. Når et barn lykkes med noget, får det mere lyst til at lære 10.

Konkrete strategier for at støtte venskaber

Ud over at skabe et stærkt fundament hjemme, er der konkrete strategier, du kan anvende for at støtte dit ordblinde barns venskaber.

Det er vigtigt at facilitere sociale interaktioner og legeaftaler. Nogle gange kan det være vigtigere for barnet at lege med en kammerat end at lave lektier 10. Overvej at tage initiativ til at arrangere legeaftaler med barnets klassekammerater eller andre børn, det godt kan lide. Hvis du selv er i kontakt med andre forældre til ordblinde børn, kan det også være en mulighed at arrangere fælles aktiviteter 11.

Du kan også hjælpe dit barn med at lære sociale færdigheder og strategier til at håndtere udfordringer i sociale sammenhænge 12. Vær en god rollemodel ved at vise, hvordan man opfører sig socialt og respektfuldt. Tal med dit barn om, hvordan man løser konflikter og håndterer forskellige følelser, der kan opstå i venskaber 12.

For at gøre det mere konkret, kan vi se på nogle illustrative scenarier:

Forestil dig, at dit barn er inviteret til en fødselsdagsfest, hvor en af legene indebærer, at man skal læse instruktioner. Du kan forberede dit barn ved at tale om, at det er okay at bede om hjælp til at læse, eller måske endda alliere dig med en af de andre forældre på forhånd, så der er en voksen til stede, der diskret kan hjælpe dit barn med at forstå instruktionerne. En anden mulighed er at fokusere på lege, der ikke kræver læsning, og opmuntre dit barn til at foreslå disse.

I en anden situation er dit barn måske på en legeaftale, og de andre børn vil gerne spille et brætspil med mange tekster. Her kan du have talt med dit barn om muligheden for at foreslå alternative spil, som for eksempel et spil, der fokuserer mere på billeder eller logik. Du kan også have forberedt dit barn på, hvordan man kan bede de andre om at hjælpe med at læse teksten på spillepladen eller kortene.

Disse eksempler viser, hvordan konkrete forberedelser og strategier kan hjælpe dit ordblinde barn med at navigere i sociale situationer, hvor læsning eller skrivning kan være en udfordring. Det handler om at give barnet værktøjer til at håndtere situationerne selvstændigt og samtidig vide, at det har din støtte.

Samarbejde med skolen for et inkluderende miljø

Et godt samarbejde mellem hjemmet og skolen er afgørende for at skabe et inkluderende miljø for dit ordblinde barn.

Det er vigtigt at kommunikere åbent med lærerne og læsevejlederne om dit barns sociale trivsel 8. Del dine observationer og bekymringer omkring, hvordan dit barn interagerer med sine kammerater, og hvordan ordblindheden eventuelt påvirker dette. Forældre har en unik indsigt i barnets dagligdag og kan give værdifuld information til skolen 10. Samarbejdet mellem skole og hjem er generelt meget vigtigt, især når det drejer sig om børn med ordblindhed 3.

Vær også opmærksom på de ordblindevenlige tiltag og muligheder for støtte, som skolen tilbyder 13. Mange danske skoler arbejder aktivt med at skabe miljøer, der tager hensyn til elever med ordblindhed, og det kan være en god idé at undersøge, hvilke konkrete initiativer der findes på dit barns skole. Det kan for eksempel være, at skolen sørger for, at opgaver og tekster er tilgængelige digitalt, eller at der er særlige læse- og skriveteknologier til rådighed. Nogle skoler har også etableret ordblindenetværk, hvor ordblinde elever kan mødes og udveksle erfaringer 14. Skolen bør generelt tilpasse opgaverne, så de passer til dit barns behov 10.

Forældrenetværk er en anden værdifuld ressource i Danmark. Ifølge eksperter kan det være en stor hjælp at etablere et forældrenetværk i grundskolen, hvor forældre til ordblinde børn kan støtte hinanden og dele erfaringer 15. Socialstyrelsen har i samarbejde med Ordblindeforeningen Danmark og Læsekonsulenternes Landsforening udviklet en model for, hvordan man kan starte og drive sådanne netværk 10. Overvej at deltage i et eksisterende netværk eller tage initiativ til at starte et på dit barns skole 11. Her kan du møde andre forældre, der står i en lignende situation, og få både praktiske råd og følelsesmæssig støtte.

Brug af danske hjælpemidler og ressourcer i sociale sammenhænge

I Danmark er der mange hjælpemidler og ressourcer, som kan understøtte ordblinde børn, også i sociale sammenhænge.

Lydbøger og oplæsningsværktøjer giver adgang til historier og information på en måde, der ikke kræver, at barnet selv skal læse. Dette kan være særligt værdifuldt i sociale situationer, hvor der tales om bøger eller andre tekster. Ved at lytte til lydbøger kan dit barn få de samme oplevelser og den samme viden som sine kammerater, selvom det har svært ved at læse selv 10. NOTA, som er et nationalt bibliotek og videncenter for mennesker med læsevanskeligheder, tilbyder et stort udvalg af lydbøger og e-bøger til både børn og voksne 14.

Der findes også mange apps og teknologiske hjælpemidler, der kan understøtte kommunikation og deltagelse i sociale aktiviteter. IT-hjælpemidler kan generelt være en stor støtte for ordblinde 5. Hjælp dit barn med at lære at bruge disse værktøjer effektivt 9. Mange skoler udstyrer ordblinde elever med en “IT-rygsæk”, som indeholder programmer, der kan hjælpe med stavning og oplæsning 16. Nye teknologier gør det konstant lettere for ordblinde at klare sig fagligt 17. For eksempel er mange lærere i dag bekendt med programmer som AppWriter og kan hjælpe dit barn med at bruge dem 18.

Derudover er der en række danske organisationer og hjemmesider, der tilbyder information og støtte til ordblinde børn og deres familier. Ordblindeforeningen er en central aktør, der varetager interesserne for mennesker med ordblindhed og tilbyder viden, rådgivning og fællesskab 2. På Ordblindhed.dk findes også en masse information og ressourcer 6. Hjemmesiden Etlivsomordblind.dk, skrevet af Jesper Sehested, som selv er ordblind, deler personlige erfaringer og giver gode råd 7. Hvis dit barn har brug for nogen at tale med anonymt, kan Børnetelefonen kontaktes 6, og som forælder kan du ringe til ForældreTelefonen for rådgivning 6. Hjælpemiddelbasen er en database, hvor du kan finde information om forskellige teknologiske værktøjer til ordblinde 2. Endelig kan du også finde viden og forskning om ordblindhed hos Center for Læseforskning og på LæseVærkstedet 2.

Inspiration fra danske familier og eksperter

Det kan være givende at høre fra andre danske familier, der har erfaring med at støtte deres ordblinde børns sociale liv. Mange forældre er i starten usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe, men ved at dele erfaringer kan man finde frem til gode løsninger. Carsten Elbro, en førende dansk ekspert inden for ordblindhed, har blandt andet påpeget vigtigheden af forældrenetværk, hvor forældre kan udveksle erfaringer og støtte hinanden 15.

Et eksempel fra virkeligheden viser, hvordan det kan gøre en forskel for et ordblindt barn at vide, at det ikke er alene. En mor fortæller om sin søn i 4. klasse, der er ordblind, og hvordan han blev meget rørt over at se en liste med navne på andre ordblinde børn. Han sagde, at selvom han godt vidste, at han ikke var den eneste i verden, der var ordblind, så følte han det ofte sådan, og derfor gjorde det synlige fællesskab et stort indtryk på ham 20. En anden forælder beretter om et foredrag, hvor hendes ordblinde søn i 3. klasse oplevede at kunne relatere til mange af de ting, der blev fortalt, hvilket gav anledning til en god snak hjemme om de svære ting og hvordan han tackler dem i skolen 20.

Danske eksperter inden for ordblindhed og social inklusion bidrager også med værdifulde råd og perspektiver. Ud over Carsten Elbros arbejde fremhæves ekspertisen fra Ordblindetræning, hvor fagfolk som Thomas Mose, Mikael Højbjerg og Henriette Neerholt har mange års erfaring med at undervise og støtte ordblinde børn og deres familier 23. Jesper Sehested fra Etlivsomordblind.dk deler åbent ud af sine personlige erfaringer som ordblind og giver konkrete råd til både børn, forældre og lærere 20. Forskning fra Kristoffer Ibsen og Søren Albeck Nielsen fra TrygFondens Børneforskningscenter viser, at en tidlig diagnose og den rette støtte har en positiv effekt på ordblinde elevers faglige udvikling, hvilket indirekte også kan have en positiv indvirkning på deres sociale trivsel 24.

Konklusion

Ordblindhed er en udfordring, men det behøver ikke at definere dit barns sociale liv. Ved at forstå de særlige vanskeligheder, dit barn kan opleve, skabe et støttende miljø hjemme, samarbejde med skolen og gøre brug af de mange danske ressourcer, der findes, kan du hjælpe dit barn med at udvikle stærke sociale kompetencer, opbygge gode venskaber og trives både i skolen og i fritiden. Husk, at dit barn har mange styrker og talenter, der rækker ud over læsning og skrivning – støt dem i at udfolde dem, og vær der som en kærlig og forstående støtte på deres vej.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025