At stå midt i en skilsmisse er en omvæltende tid for alle involverede, og de følelsesmæssige udfordringer kan være betydelige for både voksne og børn. Når et barn i familien tillige kæmper med en læringsvanskelighed som ordblindhed, bliver situationen endnu mere kompleks. I denne periode er det afgørende, at barnet fortsat modtager den nødvendige støtte for at sikre dets faglige og følelsesmæssige trivsel. Delt forældremyndighed kan fungere som et stærkt fundament for denne støtte, men det kræver et tæt samarbejde og en fælles forståelse mellem begge forældre. Denne artikel vil guide dig igennem de vigtigste aspekter af, hvordan man sikrer kontinuitet i støtten til ordblinde børn i Danmark, når familien ændrer form gennem skilsmisse og delt forældremyndighed.
Når familien ændrer form: Skilsmissens påvirkning på børn i Danmark
Almindelige reaktioner og udfordringer hos børn ved skilsmisse
Forskning viser konsekvent, at skilsmisse kan have betydelige følelsesmæssige, adfærdsmæssige og akademiske følger for børn.1 Disse reaktioner kan spænde fra følelser af tristhed, vrede og forvirring 3 til potentielle fald i skolepræstationer og koncentrationsevne.3 Børn kan føle sig fanget imellem deres forældre 3, opleve et tab af stabilitet og tryghed 3 og endda udvise ændringer i adfærd.3 Især yngre børn kan opleve en intens følelse af savn efter den anden forælder og forsøge at skjule disse følelser.2 Det er dog vigtigt at bemærke, at børns oplevelser er mangfoldige, og mens nogle står over for betydelige vanskeligheder, tilpasser mange sig godt over tid, især i fravær af høje konfliktniveauer.9 Den umiddelbare antagelse om, at skilsmisse automatisk skader børn, er forsimplet. Selvom negative konsekvenser er dokumenteret, varierer graden af indvirkning betydeligt afhængigt af individuelle børnefaktorer, niveauet af forældrekonflikt og de eksisterende støttesystemer. Børns følelsesmæssige reaktioner på skilsmisse er komplekse og kan vise sig på subtile måder, såsom at skjule følelser af tristhed. Dette understreger behovet for, at forældre er meget opmærksomme på deres barns følelsesmæssige tilstand og skaber et miljø, hvor de føler sig trygge ved at udtrykke deres følelser åbent.
Betydningen af forældresamarbejde for børns trivsel
Kvaliteten af forældresamarbejdet er en afgørende faktor for, hvor godt børn tilpasser sig en skilsmisse.3 Forskning tyder på, at når forældre kan samarbejde og opretholde fokus på barnets behov, har børn en tendens til at trives, selv med en deleordning.11 Omvendt kan skilsmisser præget af høje konfliktniveauer være meget skadelige for børns trivsel.8 Det er vigtigt, at forældre præsenterer en samlet front over for barnet 3, selvom de har forskellige perspektiver.5 Fokus bør være på barnets bedste interesser snarere end forældrenes uenigheder.12 Selve samværsordningen (f.eks. lige meget tid hos begge forældre) er mindre vigtig end kvaliteten af interaktionerne og forældrenes evne til at arbejde sammen.11 Succesen med delt forældremyndighed afhænger ikke af den matematiske fordeling af tid, men af de relationelle dynamikker mellem forældrene og deres fælles engagement i barnets velfærd. Selv med delt forældremyndighed kan forskellige forældreperspektiver på barnets behov skabe udfordringer. Åben kommunikation og en villighed til at forstå og respektere hinandens synspunkter, især vedrørende en specifik læringsvanskelighed som ordblindhed, er afgørende for et effektivt forældresamarbejde.
Særlige hensyn ved delt forældremyndighed
Delt forældremyndighed indebærer, at begge forældre i fællesskab har de juridiske rettigheder og forpligtelser over for deres barn.13 Dette kræver typisk, at de er enige om væsentlige beslutninger vedrørende barnets liv, herunder uddannelse og sundhed.14 Mens en deleordning er mulig, selv uden delt forældremyndighed 15, bliver behovet for enighed om støttestrategier, pædagogiske tiltag og brugen af ressourcer endnu mere kritisk, når det drejer sig om et barn med særlige behov som ordblindhed. Uenigheder kan føre til forsinkelser eller inkonsekvenser i barnets mulighed for at modtage den nødvendige hjælp.15 Delt forældremyndighed, selvom den er beregnet til at sikre, at begge forældre er involveret, kan blive et stridspunkt, hvis forældre ikke kan blive enige om den bedste fremgangsmåde for et barn med ordblindhed, hvilket potentielt kan forhindre rettidig og konsekvent støtte.
Forståelse af ordblindhed: En introduktion til udfordringen
Hvad er ordblindhed, og hvor udbredt er det i Danmark?
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget læringsvanskelighed, der primært påvirker evnen til at læse og stave.16 Den er karakteriseret ved vanskeligheder med at afkode ord, ofte på grund af udfordringer med at forbinde bogstaver og lyde.16 Det er en livslang tilstand 20, som er ret almindelig i Danmark og påvirker anslået 5-8% af befolkningen 16, med nogle skøn, der når over 400.000 individer.19 Det er ikke relateret til intelligens eller synsproblemer.18 Den betydelige udbredelse af ordblindhed i Danmark understreger sandsynligheden for, at mange skilsmissefamilier vil omfatte et barn med denne tilstand, hvilket gør vejledningen i denne artikel yderst relevant og nødvendig.
De typiske vanskeligheder for et ordblindt barn i hverdagen og skolen
Børn med ordblindhed kæmper typisk med læsehastighed og nøjagtighed, især når de støder på nye ord.16 Dette kan påvirke deres evne til at forstå skriftligt materiale og udtrykke sig effektivt skriftligt.20 De kan også have vanskeligheder med fonologisk opmærksomhed, såsom at rime og opdele ord i lyde.20 Disse udfordringer kan påvirke deres præstationer i forskellige skolefag og potentielt have indflydelse på deres fremtidige uddannelses- og karrieremuligheder.22 De vanskeligheder, som børn med ordblindhed står over for, er mangesidede og påvirker ikke kun deres akademiske præstationer, men potentielt også deres selvtillid og motivation for læring, hvilket kan kompliceres yderligere af den følelsesmæssige stress ved en skilsmisse.
Tidlige tegn og vigtigheden af tidlig indsats
Ordblindhed har ofte en genetisk komponent, så en familiehistorie med ordblindhed er en betydelig risikofaktor.16 Tidlige tegn kan omfatte forsinkelser i taleudviklingen, vanskeligheder med udtale, problemer med at lære alfabetet og problemer med rim.19 At genkende disse tidlige indikatorer er afgørende, fordi tidlig intervention og støtte i væsentlig grad kan forbedre et barns læse- og skriveudvikling og forhindre potentielle følelser af frustration og nederlag.20 I betragtning af ordblindheds arvelige karakter bør forældre være særligt opmærksomme på tidlige tegn, hvis der er en familiehistorie med læringsvanskeligheder. Tidlig identifikation og intervention er altafgørende, og en koordineret indsats mellem begge forældre og skolen er afgørende for at yde rettidig støtte.
Den dobbelte udfordring: Ordblindhed og skilsmisse under delt forældremyndighed
Risiko for manglende kontinuitet i støtte og strategier
Overgangen mellem to hjem i en deleordning kan i sig selv være udfordrende for børn.11 Når et barn også har ordblindhed, er risikoen for inkonsekvente støttestrategier mellem de to hjem betydelig. Forskellige rutiner, forventninger til hjemmearbejde og niveauer af bevidsthed om barnets specifikke behov og hjælpemidler 23 kan hæmme effektiviteten af støtten. Manglende kommunikation mellem forældre kan også føre til, at den ene forælder er uvidende om, hvad der sker i skolen eller i det andet hjem 3, hvilket gør det vanskeligt at opretholde en samlet og konsekvent tilgang til barnets læring.25 De iboende forskelle i rutiner og miljøer mellem to adskilte husholdninger kan utilsigtet skabe inkonsekvenser i den støtte, der ydes til et barn med ordblindhed, hvilket potentielt kan underminere de fremskridt, der er gjort i det ene hjem eller i skolen.
Kommunikationsbarrierer mellem to hjem og skolen
Effektiv støtte til et barn med ordblindhed kræver stærk kommunikation mellem forældre og skolen.24 I en deleordning kan det være udfordrende at sikre, at begge forældre er informeret og involveret. Begge forældre har ret til at blive informeret om deres barns faglige fremskridt og eventuelle anbefalinger til støtte.27 Ideelt set bør begge deltage i skole-hjem samtaler og vurderinger 26 for at sikre en fælles forståelse af barnets behov og de strategier, der implementeres.25 Forskning tyder dog på, at samarbejdet mellem skoler og forældre til ordblinde børn ofte mangler 24, og en deleordning kan yderligere komplicere denne kommunikation. Skilsmisse kan skabe yderligere hindringer i den allerede udfordrende proces med at opretholde effektiv kommunikation mellem hjem og skole vedrørende et barns ordblindhed, hvilket potentielt kan føre til, at den ene forælder er mindre informeret eller involveret i barnets faglige støtte.
Barnets perspektiv: At navigere i to forskellige verdener med en læsevanskelighed
Børn i delt forældremyndighed navigerer allerede i forskellige regler, rutiner og potentielt endda forventninger i to separate hjem.3 Når et barn også har ordblindhed, står det over for den yderligere udfordring at håndtere sine læringsvanskeligheder i disse forskellige miljøer. De kan opleve frustration, hvis støttestrategier eller tilgængeligheden af hjælpemidler varierer mellem hjemmene. Endvidere kan den følelsesmæssige stress ved skilsmisse 3 kombineret med læringsvanskelighederne ved ordblindhed være overvældende. Børn kan også føle en følelse af isolation, hvis de oplever manglende forståelse eller koordination mellem deres forældre vedrørende deres læringsbehov.8 Savnet af den anden forælder 11 kan også påvirke deres fokus og motivation for skolearbejdet. Behovet for, at et barn med ordblindhed skal tilpasse sig to forskellige husholdningsmiljøer, hver med potentielt varierende niveauer af forståelse og støtte til deres læringsvanskeligheder, kan forstærke deres udfordringer og potentielt påvirke deres følelsesmæssige velbefindende og faglige fremskridt.
Danske ressourcer og støtte til ordblinde børn i skilsmissefamilier
Skolens ansvar: Specialundervisning, testning og hjælpemidler
Det danske folkeskolesystem har et ansvar for at yde støtte til elever med særlige undervisningsbehov, herunder ordblindhed.27 Dette omfatter at tilbyde ordblindetests til elever, der viser tegn på læsevanskeligheder, fra 3. klasse 29, og forældre har ret til at anmode om en test fra 4. klasse og fremefter.29 Elever, der identificeres som ordblinde, har ret til at modtage hjælp og støtte i skolen 23, hvilket kan omfatte specialundervisning inden for den almindelige klasse, i specialklasser eller på specialskoler, afhængigt af intensiteten af deres behov.27 Denne støtte kan involvere særlige undervisningsmaterialer, tekniske hjælpemidler (som “it-rygsækken” med læse- og skriveunderstøttende software) og tilpasset undervisning.27 Det danske uddannelsessystem giver rammer for støtte til ordblinde elever, herunder testning og specialundervisning. Det er afgørende, at forældre er opmærksomme på disse bestemmelser og aktivt engagerer sig i skolen for at sikre, at deres barn modtager de nødvendige vurderinger og støtte, der er skræddersyet til deres individuelle behov.
Ordblindeforeningen og andre relevante organisationer
Ordblindeforeningen er en central national organisation, der er dedikeret til at støtte personer med ordblindhed, herunder børn og deres familier.29 De leverer værdifuld information om ordblindhed 20, tilbyder rådgivning og vejledning til forældre 30 og varetager interesserne for mennesker med ordblindhed.29 De tilbyder også muligheder for, at forældre kan komme i kontakt med hinanden for at få støtte.26 Ordblindeforeningen fungerer som et centralt knudepunkt for information, støtte og fortalervirksomhed for familier, der er berørt af ordblindhed i Danmark. Forældre bør benytte denne ressource for at få en dybere forståelse af ordblindhed, få adgang til praktisk rådgivning og komme i kontakt med et fællesskab af andre, der står over for lignende udfordringer.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og kommunale tilbud
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) er en kommunal ressource, der spiller en vigtig rolle i vurderingen af børns læringsbehov og giver vejledning om specialundervisningsstøtte.27 Forældre kan kontakte PPR direkte for at anmode om rådgivning eller en vurdering af deres barn, hvis de har mistanke om ordblindhed eller andre læringsvanskeligheder.23 Kommunen er også ansvarlig for at gennemføre ordblindetests efter forældrenes anmodning.29 Skoler arbejder ofte tæt sammen med PPR, og lærere eller pædagoger kan tage kontakt til PPR, hvis de har bekymringer vedrørende et barns udvikling.32 PPR er en vigtig lokal ressource, som forældre bør være opmærksomme på og benytte sig af for at få adgang til professionel vurdering og vejledning vedrørende deres barns ordblindhed. At forstå, hvordan man kontakter og samarbejder med PPR, er afgørende for at sikre passende pædagogisk støtte inden for deres kommune.
Teknologiske hjælpemidler og læse-/skrivestøttende værktøjer
Teknologi spiller en stadig vigtigere rolle i støtten til personer med ordblindhed.22 Der findes forskellige it-baserede værktøjer og softwareprogrammer, der kan hjælpe med læsning og skrivning, såsom tekst-til-tale software, der læser tekst højt, ordforslagsprogrammer og stavekontrol designet til ordblinde brugere.22 Ressourcer som Nota giver adgang til lydbøger og e-bøger, hvilket gør litteratur mere tilgængelig.29 Det er afgørende, at både forældre og undervisere har viden om disse værktøjer og hvordan man bruger dem effektivt til at støtte barnets læring.23 Teknologiske hjælpemidler er uvurderlige ressourcer for børn med ordblindhed, og forældre bør prioritere at sikre, at deres barn har adgang til og er dygtig til at bruge disse værktøjer konsekvent i begge hjem. Samarbejde med skolen for at forstå, hvilke værktøjer der bruges i klasseværelset, er også vigtigt.
Praktiske råd til forældre: Sådan sikrer I kontinuiteten i støtten
Etablering af god kommunikation og samarbejde på tværs af hjem
Åben, ærlig og respektfuld kommunikation mellem begge forældre er grundlæggende for at sikre konsekvent støtte til et barn med ordblindhed i en deleordning.11 Dette omfatter regelmæssigt at drøfte barnets fremskridt i skolen, eventuelle udfordringer de står over for, og de strategier, der viser sig effektive.25 Når det er muligt, bør begge forældre deltage i skole-hjem samtaler og aftaler med specialister 26 for at sikre, at de begge har den samme information og forståelse.3 Hvis kommunikationen er vanskelig, kan man overveje at bruge delte digitale kalendere eller kommunikationsapps eller søge hjælp fra en neutral tredjepart, såsom en terapeut eller mediator.12 Proaktiv og konsekvent kommunikation er hjørnestenen i et vellykket forældresamarbejde for et barn med ordblindhed. Det giver mulighed for en samlet tilgang til støtte, sikrer, at begge forældre er informeret, og minimerer risikoen for modstridende strategier eller misforståelser.
Fælles aftaler om strategier, hjælpemidler og lektier
Forældre bør samarbejde om at etablere konsekvente strategier for at støtte deres barns ordblindhed i begge hjem.25 Dette omfatter at blive enige om, hvordan hjælpemidler vil blive brugt 23, hvordan hjemmearbejde vil blive håndteret 26, og eventuelle specifikke tilpasninger eller støtte, der anbefales af skolen eller specialister.30 Del information om effektive læringsteknikker og sørg for, at begge forældre forstår, hvordan de bedst kan hjælpe barnet med at klare sig godt med deres hjemmearbejde.26 At have klare aftaler og en konsekvent tilgang vil minimere forvirring for barnet og styrke deres læring. Konsistens i anvendelsen af støttestrategier og brugen af hjælpemidler i begge hjem er afgørende for at styrke læringen og undgå forvirring for barnet. Forældre skal aktivt samarbejde for at sikre en samlet tilgang til hjemmearbejde, brug af teknologi og andre læringsrelaterede aktiviteter.
Skabelse af trygge og forudsigelige rammer i begge hjem
Børn trives i miljøer, der er forudsigelige og trygge, især i perioder med forandring som skilsmisse.3 For et barn med ordblindhed er det afgørende for deres følelsesmæssige velbefindende og deres evne til at fokusere på læring at etablere klare rutiner og en støttende atmosfære i begge hjem.26 Forældre bør bestræbe sig på at skabe en følelse af stabilitet og forudsigelighed og tage hensyn til barnets alder og individuelle behov.5 At give konsekvente forventninger og et roligt miljø for hjemmearbejde og andre læringsaktiviteter kan være særligt gavnligt.26 Husk at give masser af ros og opmuntring for at opbygge barnets selvtillid. At skabe et stabilt og forudsigeligt miljø i begge hjem kan hjælpe med at mindske den stress, der er forbundet med både skilsmisse og ordblindhed, så barnet føler sig mere trygt og bedre rustet til at håndtere sine læringsvanskeligheder.
Fokus på barnets styrker og trivsel – udover ordblindheden
Det er afgørende for forældre at huske, at deres barns identitet ikke udelukkende defineres af deres ordblindhed.26 Fokuser på at pleje deres styrker, talenter og interesser inden for andre områder, hvad enten det er sport, musik, kunst eller noget helt andet.26 Opfordr deres passioner og giv dem muligheder for at opleve succes og opbygge selvtillid uden for akademiske opgaver, der involverer læsning og skrivning.30 At fejre deres præstationer inden for disse områder er lige så vigtigt for deres generelle trivsel og selvværd.30 Forældre bør aktivt arbejde på at sikre, at deres barns liv er alsidigt, og at deres styrker og interesser uden for skolen anerkendes og fejres. Dette kan hjælpe med at opbygge deres selvværd og forhindre dem i at føle sig defineret udelukkende af deres læringsvanskeligheder.
Værktøjer og ressourcer til forældre
Her er en liste over nyttige danske websteder og organisationer, hvor forældre til ordblinde børn kan finde mere information og støtte:
- Ordblindeforeningen: En dansk organisation dedikeret til at støtte ordblinde børn og voksne samt deres familier. De tilbyder rådgivning, vejledning og arrangerer forskellige arrangementer og kurser. 26
- Nota: Et nationalt videns- og specialbibliotek for mennesker med læse- og synshandicap, herunder lydbøger og e-bøger. 26
- Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR): Den kommunale PPR-enhed kan tilbyde rådgivning og vurdering vedrørende ordblindhed. Kontakt din lokale kommune for information. 23
- Emu.dk (Undervisningsministeriets hjemmeside): Indeholder information og ressourcer om ordblindhed i grundskolen. 25
- Borger.dk: Den offentlige portal indeholder information om forældremyndighed og børns rettigheder.
- Etlivsomordblind.dk: En personlig blog med erfaringer og råd fra en ordblind person. 33
- Skole og Forældre: Tilbyder gratis kurser til forældre med børn med ordblindhed. 34
- Forældrenetværk: Ordblindeforeningen og andre organisationer kan hjælpe med at etablere eller finde forældrenetværk for støtte og erfaringsudveksling. 25
Illustrative scenarier: Støtte i praksis
Scenario 1: Lektietid i to hjem
Forældre kommunikerer regelmæssigt om lektieopgaver og deadlines. I begge hjem anvendes konsekvent hjælpemidler som tekst-til-tale via et delt cloud-dokument. Den ene forælder følger op på den støtte, den anden har givet, for at sikre en kontinuerlig læringsproces. Der er etableret et roligt område til lektielæsning i begge hjem.
Scenario 2: Deltagelse i skole-hjem samtaler
Forældre forbereder sig sammen til skole-hjem samtaler eller deler effektivt information og handlingsplaner, hvis de deltager separat. De kommunikerer i fællesskab med læreren og læsespecialisten for at sikre en samlet tilgang til barnets undervisning. De præsenterer en samlet front over for barnet vedrørende skolearbejde og støtte.
Scenario 3: Brug af IT-hjælpemidler på tværs af hjem
Barnet har adgang til sin “it-rygsæk” eller relevant software på enheder i begge forældres hjem. Begge forældre sikrer, at barnet ved, hvordan man bruger værktøjerne effektivt og opfordrer til konsekvent brug til læse- og skriveopgaver. Begge forældre er bekendt med softwaren og dens funktioner.
Statistik om skilsmisse og ordblindhed i Danmark
Hvert år oplever omkring 12.000-22.000 børn i Danmark, at deres forældre går fra hinanden 2, og antallet af skilsmisser har været stigende.1 Selvom mange børn tilpasser sig godt over tid 9, kan den første periode være udfordrende. En betydelig procentdel af børn i skilsmissefamilier har deleordninger.10 Ordblindhed påvirker en betydelig del af den danske befolkning, med skøn der spænder fra 5-8% af den generelle befolkning og skolebørn.16 Dette svarer til hundredtusindvis af individer i Danmark.19 Data fra den nationale ordblindetest indikerer, at en høj procentdel af de testede elever identificeres som ordblinde.37 Forekomsten af både skilsmisse og ordblindhed i Danmark betyder, at et betragteligt antal børn og familier sandsynligvis navigerer i kompleksiteten af begge situationer samtidigt. Dette understreger det kritiske behov for ressourcer og vejledning, der er skræddersyet til deres specifikke udfordringer.
Tabel 1: Skilsmissestatistik i Danmark 2)
Årstal | Antal skilsmisser | Antal børn berørt af forældres separation |
2021 | Ikke specifikt nævnt | 22.000 |
2024 | 12.856 | Ikke tilgængeligt |
Tabel 2: Udbredelse af ordblindhed i Danmark 16)
Målgruppe | Procentdel/Antal |
Skolebørn | Ca. 8% |
Generel befolkning | 5-8% |
Anslået antal ordblinde i Danmark | Over 400.000 |
Elever og studerende testet (andel ordblinde) | 70% |
Konklusion:
Det er af afgørende betydning, at forældre i et skilsmisseforløb arbejder sammen og sikrer en konsekvent støtte til deres barn med ordblindhed. Ved at fokusere på barnets behov og opretholde en åben kommunikation kan man skabe kontinuitet i støtten både under og efter skilsmissen. En samlet og forstående tilgang har en positiv indvirkning på barnets faglige fremskridt, følelsesmæssige velbefindende og generelle udvikling. Forældre kan navigere succesfuldt i disse udfordringer ved at samarbejde og gøre brug af de mange tilgængelige ressourcer.