Forestil dig en ung person, der sidder med en bunke papirer foran sig. Øjnene flakker over siden, ordene danser og synes at skifte plads. Frustrationen stiger, og en følelse af utilstrækkelighed melder sig. Dette er en almindelig oplevelse for mange med ordblindhed, hvor fokus ofte havner på de vanskeligheder, der er forbundet med læsning og skrivning. Men hvad nu hvis vi kunne ændre dette fokus? Hvad hvis vi i stedet for at dvæle ved udfordringerne kunne rette opmærksomheden mod de iboende styrker, som ofte følger med ordblindhed?
Her introduceres “Styrkekort-metoden” som en forfriskende og positiv tilgang. Denne metode er ikke blot endnu et værktøj; det er en invitation til at se ordblindhed i et nyt lys – et lys, der fremhæver de unikke talenter og karaktertræk, som ordblinde besidder. I Danmark anslås det, at mellem 5 og 7 procent af befolkningen er ordblinde 1. Dette betyder, at et betydeligt antal mennesker hver dag navigerer i en verden, der primært er designet til dem, der læser og skriver uden besvær. Derfor er det afgørende at udvikle metoder, der kan styrke deres selvværd og hjælpe dem med at udnytte deres fulde potentiale. Denne artikel vil udforske, hvordan “Styrkekort-metoden” specifikt kan bruges til at identificere og fremme styrker hos personer med ordblindhed i en dansk kontekst. Ved at flytte fokus fra vanskeligheder til styrker kan vi skabe en mere inkluderende og støttende tilgang, der giver ordblinde mulighed for at trives og bidrage med deres særlige evner.
Hvad er styrkekort-metoden?
“Styrkekort” er et værktøj, der er designet til at skabe dybere og mere meningsfulde samtaler om de aspekter af livet, der giver mennesker energi og retning, skaber flow i teams og styrker fællesskaber 3. Ifølge beskrivelser fra Gnist, en dansk udbyder af styrkekort, handler metoden om at identificere og reflektere over karakterstyrker. Disse styrker er ikke nødvendigvis de færdigheder eller kompetencer, som en person har tilegnet sig, men snarere de grundlæggende kvaliteter, der motiverer og giver indre styrke. Det er vigtigt at forstå, at styrker i denne sammenhæng ikke er det samme som kompetencer eller erfaring, selvom disse områder naturligvis også er vigtige 3. Kernen i styrkekortmetoden er ideen om, at vores styrker er det, der i virkeligheden styrker os 3.
Et centralt element i brugen af styrkekort er den relationelle dimension. Styrker kommer ofte bedst til udtryk og forstås i samspil med andre mennesker 3. Metoden fokuserer ikke primært på at bruge sine styrker mere, men snarere på at anvende dem på en bedre og mere bevidst måde 3. Typisk indeholder et sæt styrkekort et antal kort, hvoraf hvert kort repræsenterer en specifik karakterstyrke. På den ene side af kortet kan der være et ord eller en kort beskrivelse af styrken, mens den anden side ofte indeholder en mere uddybende tekst, der kan inspirere til refleksion over, hvad styrken indebærer, herunder dens betydning for motivation og trivsel i samvær med andre 3. Mange af disse styrkekort er baseret på de 24 universelle karakterstyrker, som er udviklet af VIA Institute on Character 6.
Flere danske organisationer tilbyder eller anvender styrkekort som en del af deres arbejde med personlig og teamudvikling. Ud over Gnist 3 tilbyder også GROW2 styrkekort som et redskab i deres coachingkurser 8. Disse kurser indikerer, at der er en anerkendt værdi i at arbejde struktureret med styrker, og at det for nogle kræver træning at anvende metoden effektivt, især i specifikke kontekster 3. Det er værd at bemærke, at der findes både fysiske sæt af styrkekort, som kan købes, og i nogle tilfælde også gratis, printbare versioner, hvilket gør metoden tilgængelig for en bredere målgruppe 3. Den omstændighed, at der udbydes kurser og certificeringer i brugen af styrkeprofiler og styrkekort 3, tyder på, at der er en erkendelse af, at en målrettet tilgang er nødvendig for at udnytte potentialet i denne metode, særligt når den anvendes i forhold til specifikke grupper som personer med ordblindhed.
Ordblindhed i Danmark: Mere end blot læse- og skrivevanskeligheder
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget indlæringsvanskelighed, der primært kommer til udtryk som vanskeligheder med at lære at læse og stave 1. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre 22. Faktisk er mange ordblinde børn og voksne meget kreative og intelligente på andre områder 23. I Danmark anslås det, at 5-7% af befolkningen er ordblinde, hvilket potentielt svarer til over 400.000 mennesker 1. Tidlig identifikation og intervention er afgørende for at støtte ordblinde bedst muligt gennem deres skolegang og videre i livet 11.
Selvom de primære udfordringer ved ordblindhed relaterer sig til læsning og skrivning, kan tilstanden også have betydelige følelsesmæssige og psykologiske konsekvenser 14. I et samfund, hvor der er et stort fokus på skriftsproglige færdigheder, kan ordblindhed føre til lavt selvværd, frustration, manglende selvtillid og i nogle tilfælde endda skam og angst 19. Tidlige negative oplevelser i skolen, hvor et barn måske har svært ved at følge med i læsning og skrivning sammenlignet med sine jævnaldrende, kan sætte dybe spor i selvopfattelsen og føre til en internalisering af en følelse af at være “dum” eller “forkert” 19. Derfor er det vigtigt at have positive interventioner, som “Styrkekort-metoden”, der kan modvirke disse negative selvopfattelser ved at fokusere på de positive egenskaber og talenter, som ordblinde besidder.
Det er en voksende erkendelse, at individer med ordblindhed ofte har en række unikke styrker. Disse kan inkludere en høj grad af kreativitet og fantasi, fremragende evner til problemløsning, en stærk visuel og rumlig tænkning samt en ofte veludviklet empati 20. “Sea of Strengths”-modellen 35 er et eksempel på en tilgang, der netop understreger vigtigheden af at identificere og udnytte disse styrker som en måde at håndtere de udfordringer, der er forbundet med ordblindhed. I Danmark har Ordblindeforeningen i samarbejde med Danske Iværksættere iværksat projektet “Styrk Dine Styrker” 48, som fokuserer på at støtte ordblinde i at starte egen virksomhed ved at hjælpe dem med at udnytte deres særlige styrker. Dette projekt er et tydeligt eksempel på, hvordan der i dansk kontekst arbejdes med at fremhæve og udvikle de mange positive egenskaber, som ordblinde ofte besidder.
Derfor er fokus på styrker vigtigt for ordblinde
Et ensidigt fokus på de vanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed, kan have en negativ indvirkning på den enkeltes selvværd og tro på egne evner 14. Tidlige oplevelser af at kæmpe med læsning og skrivning kan føre til en følelse af utilstrækkelighed, som kan vare ved langt ind i voksenlivet 19. Derfor er det afgørende at skifte perspektiv og aktivt fokusere på de styrker, som ordblinde har. Ved at fremhæve disse styrker kan man hjælpe individer med ordblindhed med at overvinde følelsen af at være begrænset af deres læse- og skrivevanskeligheder.
Forskning viser, at et fokus på styrker kan have en positiv indvirkning på motivation, engagement og generel trivsel 3. Dette er i overensstemmelse med principperne inden for positiv psykologi 8, som understreger vigtigheden af at fokusere på det, der fungerer godt, og hvordan man kan bygge videre på succeser for at fremme vækst og udvikling. Ordblindhed bør aldrig være en begrænsning for en persons fremtidige muligheder 16. Ved at hjælpe ordblinde med at identificere deres styrker kan man give dem mulighed for at finde områder, hvor de kan udmærke sig og bidrage meningsfuldt til samfundet 35.
Ved at flytte narrativet fra underskud til overskud kan “Styrkekort-metoden” spille en afgørende rolle i at give individer med ordblindhed selvtillid til at forfølge deres mål og realisere deres fulde potentiale. Når fokus rettes mod styrker, skabes der et mere positivt selvbillede, som kan være afgørende for at håndtere de udfordringer, der stadig kan være forbundet med ordblindhed i en skriftorienteret verden.
Sådan kan styrkekort-metoden afsløre ordblinde styrker
“Styrkekort-metoden” kan være et effektivt redskab til at hjælpe personer med ordblindhed med at blive mere bevidste om deres iboende styrker gennem selvrefleksion og dialog 3. Metoden kan anvendes i individuelle samtaler eller i gruppesammenhænge, hvor deltagerne opfordres til at reflektere over de kvaliteter, som kortene beskriver. Beskrivelserne på kortene kan fungere som inspiration og hjælpe den enkelte med at sætte ord på træk og talenter, som de måske ikke tidligere har været opmærksomme på hos sig selv.
Der er flere styrker, som ofte er særligt relevante for individer med ordblindhed. Kreativitet og fantasi er ofte fremhævet som markante styrker hos ordblinde 23. “Styrkekort” der beskriver disse egenskaber kan hjælpe en ordblind person med at erkende og værdsætte denne side af sig selv, måske endda se den som en kompenserende evne i forhold til de udfordringer, de oplever med skriftsproget. Evner til problemløsning er en anden styrke, som ofte ses hos ordblinde 20. Da ordblinde ofte skal finde alternative måder at tilegne sig information og løse opgaver på, udvikler de ofte en særlig evne til at tænke ud af boksen og finde innovative løsninger. Styrkekort, der omhandler vedholdenhed, opfindsomhed eller logisk tænkning, kan være særligt relevante her.
Visuel og rumlig tænkning er ligeledes områder, hvor mange ordblinde udmærker sig 35. Evnen til at se ting i et helhedsperspektiv og tænke i billeder kan være en stor fordel i mange sammenhænge, fra kunst og design til ingeniørarbejde og problemløsning. Styrkekort, der berører visuel intelligens eller evnen til at skabe overblik, kan hjælpe med at anerkende og værdsætte denne styrke. Empati og interpersonelle færdigheder er også styrker, der ofte nævnes i forbindelse med ordblindhed 35. Måske fordi ordblinde selv har oplevet udfordringer og følt sig anderledes, kan de udvikle en særlig sensitivitet over for andres følelser og behov. Styrkekort, der omhandler medfølelse, venlighed eller social intelligens, kan være værdifulde i denne sammenhæng. Endelig er evnen til at se det store billede og have en stærk intuition også karaktertræk, der ofte forbindes med ordblindhed 36. Styrkekort, der beskriver perspektiv eller dømmekraft, kan hjælpe med at fremhæve disse vigtige styrker.
“Styrkekort-metoden” er fleksibel og kan tilpasses forskellige kontekster. I uddannelsessystemet kan lærere bruge metoden til at starte dialoger med elever om deres styrker 8 og dermed skabe et mere positivt fokus i læringsprocessen. I coaching kan metoden hjælpe ordblinde voksne med at få øje på deres talenter og bruge dem aktivt i deres karriere og personlige udvikling 8. Metoden kan også anvendes til personlig udvikling, hvor den enkelte selv reflekterer over kortene for at opnå en dybere selvforståelse og anerkendelse af egne styrker.
Danske ressourcer og eksempler på Styrkekort-metoden i praksis
I Danmark er der flere ressourcer tilgængelige for dem, der ønsker at arbejde med “Styrkekort-metoden”. Gnist 3 er en central dansk udbyder af styrkekort, som tilbyder både fysiske og potentielt printbare versioner af deres kort. Mindshop 6 er en anden dansk virksomhed, der forhandler styrkekort som en del af deres udvalg af dialog- og samtalekort. GROW2 8 anvender også deres egne styrkekort i forbindelse med deres kurser i styrkebaseret coaching. Derudover tilbyder Positiv Psykologi Danmark 3 gratis printbare styrkekort, hvilket gør metoden mere tilgængelig for privatpersoner og organisationer.
Et konkret eksempel på anvendelsen af en styrkebaseret tilgang i Danmark er projektet “Styrk Dine Styrker” 48, som er et samarbejde mellem Danske Iværksættere og Ordblindeforeningen, støttet af Tietgenfonden. Projektets formål er at undersøge, hvordan man bedst kan støtte ordblinde i at starte egen virksomhed ved at fokusere på deres unikke styrker. Gennem målrettede forløb og aktiviteter tilbyder projektet ordblinde personer en håndsrækning til at udnytte deres talenter inden for iværksætteri. Dette initiativ er et tydeligt bevis på en voksende erkendelse i Danmark af vigtigheden af at anerkende og fremme styrkerne hos ordblinde.
For at illustrere, hvordan “Styrkekort-metoden” kan anvendes i praksis, kan man forestille sig en situation, hvor en ordblind elev i folkeskolen arbejder med styrkekort sammen med sin lærer 52. Eleven trækker et kort, der beskriver “kreativitet”. Gennem en samtale reflekterer eleven over, hvordan denne kreativitet kommer til udtryk i deres fritidsinteresser, måske i form af at tegne, bygge med Lego eller fortælle historier. Læreren kan derefter hjælpe eleven med at se, hvordan denne styrke kan bruges i skolearbejdet, for eksempel ved at vælge opgaver, der giver mulighed for visuelle præsentationer eller innovative løsninger.
I et andet eksempel kan en ordblind voksen i et arbejdsmiljø bruge styrkekort sammen med en coach 8. Personen trækker et kort, der fremhæver “problemløsning”. Samtalen kan fokusere på situationer, hvor personen har vist evner til at tackle komplekse problemer på en effektiv måde, måske ved at tænke utraditionelt eller ved at se sammenhænge, som andre overser. Dette kan føre til en øget bevidsthed om egne kompetencer og måske endda til, at personen søger mere udfordrende og strategiske roller på arbejdspladsen.
For at give et bedre overblik over de vigtigste danske ressourcer inden for ordblindhed og styrkebaseret arbejde, kan følgende tabel være nyttig:
| Ressource Navn | Beskrivelse | Website |
| Ordblindeforeningen | National organisation for personer med ordblindhed. | https://www.ordblindeforeningen.dk/ |
| Nota | Nationalt center for tilgængelighed, tilbyder materialer til personer med læsevanskeligheder. | https://nota.dk/ |
| SPSU (Specialpædagogisk Støtte) | Information om specialpædagogisk støtte. | https://www.spsu.dk/ |
| Gnist | Udbyder af styrkekort og relaterede ressourcer. | https://www.gnist.com/ |
| Positiv Psykologi Danmark | Tilbyder information og gratis styrkekort. | https://positivpsykologi.dk/ |
| Styrk Dine Styrker | Projekt med fokus på styrker hos ordblinde iværksættere. | https://styrkdinestyrker.dk/ |
Praktiske tips til at bruge dine ordblinde styrker
For individer med ordblindhed er det første skridt at blive bevidst om egne styrker. Dette kan gøres ved hjælp af “Styrkekort-metoden” eller ved at anvende ressourcer som VIA-undersøgelsen, som nævnes af Gnist 3. Det er også vigtigt at identificere sine foretrukne læringsstile – om man lærer bedst ved at se, røre, bevæge sig eller lytte, som berørt af Et Liv Som Ordblind 66 – og søge læringsmuligheder, der passer til disse styrker. I både uddannelse og arbejde kan det være en fordel at fokusere på styrker inden for områder som kreativitet og problemløsning. Brug af læse-skriveteknologi (LST) 14 kan kompensere for læse- og skrivevanskeligheder og frigøre kognitive ressourcer, der kan bruges på at udvikle styrker. Endelig er det vigtigt at være åben omkring sin ordblindhed og sine styrker over for undervisere og arbejdsgivere 18.
For undervisere og forældre er det afgørende at skabe et støttende og inkluderende læringsmiljø 14. “Styrkekort-metoden” kan bruges som et værktøj til at starte samtaler om styrker med elever eller børn med ordblindhed 52. Det er vigtigt at tilpasse undervisningsmetoder og evaluering, så de tager hensyn til forskellige læringsstile og udnytter elevernes styrker 14. Der findes mange ressourcer og støttemuligheder gennem organisationer som Ordblindeforeningen og SPSU 9, som kan være en stor hjælp i arbejdet med ordblinde.
Konklusion
“Styrkekort-metoden” repræsenterer et vigtigt skifte i tilgangen til ordblindhed. Ved at fokusere på de styrker, som ordblinde besidder, snarere end udelukkende på deres vanskeligheder, kan denne metode bidrage til at fremme selvbevidsthed, motivation og selvværd hos den enkelte. Metoden giver et konkret redskab til at identificere og reflektere over positive egenskaber, hvilket kan være særligt værdifuldt for personer, der måske har oplevet mange negative tilbagemeldinger i deres liv på grund af deres udfordringer med skriftsproget.
“Styrkekort-metoden” har potentialet til at hjælpe ordblinde i Danmark med at realisere deres fulde potentiale. Ved at anerkende og udnytte deres styrker kan de finde veje til succes i uddannelse, arbejde og personligt liv, som måske ikke ville være åbenlyse, hvis fokus udelukkende var på deres læse- og skrivevanskeligheder. Samtidig kan metoden bidrage til at skabe et mere inkluderende samfund, hvor forskellighed anerkendes som en styrke, og hvor alle får mulighed for at bidrage med deres unikke talenter. Ved at omfavne en styrkebaseret tilgang kan vi hjælpe ordblinde med at navigere i deres udfordringer og leve et meningsfuldt og succesfuldt liv.
Privatlivspolitik
Artikler