Overblik

Syntaksforståelse for ordblinde: Knæk koden til komplekse sætninger

Læsning er en fundamental færdighed, der gennemsyrer stort set alle aspekter af det moderne liv, fra uddannelse og arbejde til personlig udvikling og daglig informationssøgning. For mange er læsning en ubesværet proces, men for de omkring 500.000 til 700.000 danskere, der anslås at have ordblindhed, er det ofte en betydelig udfordring 1. Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, der primært vanskeliggør koblingen mellem bogstaver og lyde 2. Dette betyder, at selve afkodningen af ord kan være en langsommelig og energikrævende proces 3. Mens fokus ofte rettes mod denne grundlæggende vanskelighed, er det vigtigt at anerkende, at læseforståelse også i høj grad afhænger af evnen til at forstå, hvordan ord er sat sammen i sætninger – det vil sige syntaks. Komplekse sætningsstrukturer i det danske sprog kan udgøre en særlig barriere for personer med ordblindhed, hvilket kan føre til, at de klarer sig dårligere fagligt og har lavere trivsel end andre 1. Denne artikel vil dykke ned i, hvad syntaks er, hvorfor det kan være en udfordring for ordblinde, og vigtigst af alt, hvordan man kan udvikle strategier og bruge hjælpemidler til at afkode selv de mest komplekse sætninger.

Hvad er syntaks, og hvorfor er det en udfordring for ordblinde?

Syntaks refererer til de regler, der styrer, hvordan ord kombineres for at danne grammatisk korrekte og meningsfulde sætninger. Det er selve skelettet i sproget, som giver os mulighed for at forstå forholdet mellem ord og dermed den samlede betydning af en tekst. Evnen til at forstå syntaks er afgørende for god læseforståelse, da det er ordrækkefølgen, der ofte formidler vigtig information 4. Et tydeligt eksempel på dette er sætningen: ”Den stærke mand blev løftet af den spinkle pige.” Her er det udelukkende ordrækkefølgen, der fortæller os, at det var pigen, der udførte handlingen, og ikke omvendt. Selv hvis man forstår betydningen af hvert enkelt ord, kan man gå glip af pointen, hvis man ikke fanger informationen i ordrækkefølgen 4.

For personer med ordblindhed kan syntaksforståelse være en særlig udfordring af flere årsager. For det første kræver læsning i sig selv mere kognitiv energi for ordblinde 3. Når afkodningen af hvert enkelt ord er en anstrengende proces, kan der være færre mentale ressourcer til rådighed for at analysere og forstå de ofte subtile nuancer i komplekse sætningsstrukturer 5. Forskning understreger, at god syntaksforståelse er en væsentlig faktor for læseforståelsen, og at vanskeligheder med syntaks kan bidrage betydeligt til de læseforståelsesproblemer, som nogle elever oplever 4. Et forskningsprojekt ved Københavns Universitet undersøger netop, hvor vigtig syntaksforståelse er for elevers læseforståelse 4.

Desuden kan kompleksiteten i visse danske sætningskonstruktioner i sig selv være en barriere. Som et eksempel kan nævnes sætninger med relativsætninger, hvor det kan være svært at identificere, hvilket ord relativsætningen henviser til. Et eksempel fra forskningen illustrerer dette: ”Pigen, som manden kender, er glad for is” 6. Her kan det for nogle læsere være uklart, om det er pigen eller manden, der er glad for isen, hvis syntaksen ikke forstås fuldt ud. Denne type tvetydighed kan være særligt forvirrende for ordblinde, som måske i forvejen kæmper med at holde styr på de forskellige elementer i sætningen.

Danske sætningsstrukturer: Hvad gør dem komplekse?

Det danske sprog indeholder en række sætningsstrukturer, der kan virke komplekse, især for personer med ordblindhed. Disse strukturer afviger ofte fra simple, direkte sætninger med et tydeligt subjekt, verbum og objekt. Nogle af de mest almindelige komplekse strukturer inkluderer:

  • Sætninger med flere ledsætninger: Disse sætninger indeholder mere end én selvstændig sætning og er forbundet med konjunktioner som ”og”, ”men”, ”eller” samt underordnende konjunktioner som ”fordi”, ”hvis”, ”selvom” og relativpronominer som ”som” og ”der”. For eksempel: ”Selvom vejret var dårligt, besluttede de sig for at tage på stranden, fordi de havde glædet sig hele ugen.” Denne sætning indeholder flere informationer og kræver, at læseren forstår de logiske forbindelser mellem dem.
  • Sætninger med indskudte sætninger eller fraser: Indskud kan afbryde hovedsætningens flow og gøre det sværere at identificere kerneelementerne. Et eksempel er: ”Bogen, som forfatteren havde arbejdet på i flere år, blev endelig udgivet.” Her er ”som forfatteren havde arbejdet på i flere år” en relativsætning, der giver yderligere information om bogen, men som også adskiller subjektet ”bogen” fra verballeddet ”blev udgivet”.
  • Passiv konstruktion: I passive sætninger er objektet i den aktive form blevet til subjekt, og den oprindelige handling udføres ofte af et præpositionsled med ”af”. For eksempel: ”Af vinden blev træerne bøjet.” Denne konstruktion kan være sværere at forstå, da den ikke følger den typiske subjekt-verbum-objekt struktur.
  • Inversion og usædvanlig ordstilling: I nogle tilfælde kan ordstillingen i danske sætninger afvige fra det forventede, især i spørgsmål eller ved visse adverbielle bestemmelser i starten af sætningen. For eksempel: ”I går så jeg ham.” i stedet for ”Jeg så ham i går.” Denne variation kan forvirre læsere, der forventer en mere direkte struktur.
  • Lange sætninger med mange informationer: Jo længere en sætning er, og jo flere informationer den indeholder, desto større krav stilles der til læserens arbejdshukommelse og evne til at fastholde overblikket.

Forskning har vist, at syntaktiske signaler er afgørende for at forstå betydningen i en tekst 7. Når disse signaler er svage eller komplekse, kan det være vanskeligt at dechifrere, hvem der gør hvad i sætningen. Selv en tilsyneladende simpel ændring i ordstillingen kan ændre betydningen radikalt. Derfor er det vigtigt for ordblinde at udvikle strategier til at håndtere disse komplekse strukturer.

Strategier til bedre syntaksforståelse

Heldigvis findes der en række effektive strategier, som personer med ordblindhed kan anvende for at forbedre deres forståelse af komplekse sætningsstrukturer. Disse strategier handler ofte om at bryde sætningerne ned i mindre dele og aktivt arbejde med at identificere de forskellige elementer. Forskning viser, at direkte undervisning i sætningskonstruktion kan være særligt gavnligt for ordblinde 8. En forståelse af, hvordan sætninger er bygget op, kan også hjælpe med at dekonstruere dem.

Her er nogle praktiske teknikker:

  1. Identificer kerneelementerne: Start med at finde hovedsubjektet (grundleddet) og verballeddet (udsagnsleddet) i sætningen. Disse er de mest grundlæggende byggeklodser, der udtrykker handlingen og hvem eller hvad der udfører den. Ved at fokusere på disse kan man få en grundlæggende forståelse af sætningens kernebudskab, før man dykker ned i de mere komplekse detaljer. I sætningen: ”Manden, der sad på bænken med sin hund, læste en avis,” er kerneelementerne ”Manden læste”. Resten af sætningen giver yderligere information om manden og omstændighederne omkring læsningen.
  2. Opdel sætningen i mindre bidder: Lange og komplekse sætninger kan virke overvældende. Prøv at identificere de forskellige led eller sætninger inden for den større sætning. Konjunktioner som ”og”, ”men”, ”eller”, ”fordi”, ”selvom” og relativpronominer som ”som” og ”der” markerer ofte overgangen mellem disse dele. Ved at behandle hver del som en separat informationsenhed kan man gradvist opbygge en forståelse af hele sætningen. For eksempel kan sætningen: ”Pigen smilede, da hun så sin ven,” opdeles i ”Pigen smilede” og ”da hun så sin ven”.
  3. Brug konteksten aktivt: Ofte kan de omkringliggende sætninger og det overordnede emne i teksten give vigtige ledetråde til betydningen af en vanskelig sætning 4. Hvis en sætning er svær at forstå isoleret, kan det hjælpe at læse de foregående og efterfølgende sætninger for at få en bedre kontekst. Det handler om at forbinde informationer i teksten og aktivere sin baggrundsviden 4.
  4. Vær opmærksom på ordklasser og deres funktion: En grundlæggende viden om forskellige ordklasser (navneord, verber, adjektiver, adverbier, præpositioner osv.) og deres typiske funktion i en sætning kan være en stor hjælp. For eksempel ved man, at et verbum ofte udtrykker en handling, og et navneord refererer til en person, et sted eller en ting. Denne viden kan hjælpe med at identificere de forskellige elementer i en sætning og forstå deres indbyrdes forhold.
  5. Visualisering: At skabe et mentalt billede af det, sætningen beskriver, kan også være en effektiv strategi. Hvis sætningen for eksempel handler om en person, der udfører en handling, kan man forsøge at forestille sig denne situation. Dette kan gøre de abstrakte grammatiske strukturer mere konkrete og lettere at forstå.

For at gøre disse strategier endnu mere overskuelige, kan man benytte sig af følgende tabel:

StrategiForklaringEksempel
Identificer kerneelementerneFind hovedsubjektet og verbet i sætningen.”Manden, der sad på bænken, læste en avis.”
Opdel sætningen i mindre bidderAdskil sætningen i mindre betydningsfulde dele (f.eks. ved konjunktioner).”Pigen smilede, da hun så sin ven.”
Brug konteksten aktivtBrug de omkringliggende sætninger til at forstå meningen.(Tekst om en tur i skoven) ”De fandt en stor svamp, som de tog med hjem.”
Vær opmærksom på ordklasserKend rollen for forskellige ordtyper (navneord, verber osv.).(Forklaring af at et verbum ofte er en handling)
VisualiseringSkab et mentalt billede af sætningens indhold.(Læser forestiller sig en person, der smiler til en anden.)

Værktøjer og hjælpemidler til at understøtte forståelsen

I Danmark er der heldigvis flere værktøjer og hjælpemidler tilgængelige, som kan støtte ordblinde i deres læsning og dermed også i forståelsen af komplekse sætninger. Kompenserende læse- og skriveteknologi spiller en vigtig rolle 2. Mange ordblinde har adgang til programmer med tekst-til-tale-funktion, som kan læse teksten højt 9. Dette kan være særligt nyttigt ved lange og komplekse sætninger, da det giver mulighed for at fokusere på at lytte og forstå strukturen i stedet for at kæmpe med afkodningen 10. Oplæsningen kan hjælpe med at fremhæve pauser og intonation, som afspejler den grammatiske struktur.

Derudover kan visuelle hjælpemidler være gavnlige. Selvom direkte syntaksdiagrammer måske er for avancerede, kan man bruge farvekodning af forskellige ordklasser i en sætning for at gøre strukturen mere visuel. Grafiske organisatorer kan også hjælpe med at kortlægge forholdet mellem forskellige dele af en sætning. Forskning inden for sprogbaserede læringsvanskeligheder understreger generelt vigtigheden af visuel støtte 11.

En uvurderlig dansk ressource er Nota.dk, som er et nationalt bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder 1. Her kan ordblinde få adgang til et stort udvalg af lydbøger og e-bøger 12. Ved at lytte til lydbøger kan man træne sin forståelse af sprogets struktur uden at blive hæmmet af afkodningsvanskeligheder.

Endelig er det værd at nævne Ordblind/Dysleksi-foreningen, som er en dansk organisation dedikeret til at støtte ordblinde og deres familier 9. De tilbyder rådgivning, vejledning og forskellige arrangementer, hvor man kan møde andre i samme situation og udveksle erfaringer. Center for Læseforskning ved Københavns Universitet er også en vigtig ressource, der forsker i læsning og skrivning og tilbyder information om ordblindhed 9.

Eksempler i praksis: Sådan kan ordblinde afkode komplekse sætninger

Lad os se på nogle konkrete eksempler på komplekse danske sætninger og anvende de strategier, der er blevet diskuteret:

Eksempel 1: ”Efter at have spist morgenmaden, som bestod af havregrød og et stykke frugt, gik barnet glad i skole.”

  • Kerneelementer: ”barnet gik”.
  • Opdeling: ”Efter at have spist morgenmaden” (beskriver hvornår), ”som bestod af havregrød og et stykke frugt” (giver yderligere information om morgenmaden), ”gik barnet glad i skole” (hovedhandlingen og hvorhen).
  • Kontekst: Sætningen kunne stamme fra en fortælling om en børns morgenrutine.
  • Scenario: Forestil dig, at du læser denne sætning højt for dit barn. Du kan starte med at sige: ”Barnet gik i skole.” Derefter kan du tilføje: ”Det skete efter, at barnet havde spist morgenmad.” Og til sidst kan I tale om, hvad morgenmaden bestod af. Ved at bryde sætningen ned på denne måde bliver informationen mere håndterbar.

Eksempel 2: ”Den bog, som min ven lånte mig i sidste uge, handler om en spændende rejse rundt om jorden.”

  • Kerneelementer: ”Den bog handler”.
  • Opdeling: ”Den bog” (hvad handler sætningen om?), ”som min ven lånte mig i sidste uge” (hvilken bog?), ”handler om en spændende rejse rundt om jorden” (hvad handler bogen om?).
  • Kontekst: Sætningen kunne være en del af en samtale om bøger.
  • Scenario: Du taler med en ven, der fortæller dig om en bog. For at sikre, at du forstår, hvilken bog han mener, kan du fokusere på, at det er en bog, han har lånt dig i sidste uge, og at den handler om en rejse.

Eksempel 3: ”Selvom hun var træt efter en lang dag, insisterede hun på at hjælpe sin nabo med at bære de tunge kasser.”

  • Kerneelementer: ”hun insisterede”.
  • Opdeling: ”Selvom hun var træt efter en lang dag” (hvorfor kunne hun være træt?), ”insisterede hun på at hjælpe sin nabo” (hvad gjorde hun?), ”med at bære de tunge kasser” (hvad hjalp hun med?).
  • Kontekst: Sætningen kunne beskrive en hjælpsom handling.
  • Scenario: Du læser en historie om en person, der er venlig. Du kan bemærke, at selvom personen var træt, valgte hun alligevel at hjælpe sin nabo. ”Selvom” indikerer en kontrast – på trods af trætheden gjorde hun noget hjælpsomt.

Disse eksempler viser, hvordan man ved at identificere kerneelementer, opdele sætninger og bruge konteksten aktivt kan gøre komplekse sætninger mere forståelige.

Tips til læsning og læring med syntaks i fokus

For at forbedre din syntaksforståelse er det vigtigt at have en aktiv tilgang til læsning og være villig til at søge hjælp, når det er nødvendigt. Her er nogle yderligere tips:

  1. Læs aktivt og stil spørgsmål: Når du læser, så nøjes ikke med bare at glide hen over ordene. Stil dig selv spørgsmål om, hvad de enkelte sætninger betyder, og hvordan de forskellige dele af sætningen hænger sammen 13. Hvorfor læser du denne tekst, og hvad skal du bruge den til13?.
  2. Genlæs og analyser: Hvis du støder på en sætning, der er svær at forstå, så læs den igen. Prøv at bryde den ned mentalt eller eventuelt ved at skrive den ned og markere de forskellige led. Strategien ”Stop, undersøg og genlæs” kan være meget effektiv 14.
  3. Søg hjælp og vær åben: Tal med dine lærere, forældre eller andre støttepersoner om dine vanskeligheder med syntaks. Det er helt okay at spørge om forklaringer og bede om hjælp til at forstå bestemte sætningsstrukturer 15.
  4. Brug oplæsning: Udnyt de muligheder, der er for at få tekster læst højt ved hjælp af tekst-til-tale-software 13. Det kan give en anden måde at opfatte sætningens struktur og flow på.
  5. Øv dig regelmæssigt: Jo mere du læser, desto mere fortrolig vil du blive med forskellige sætningsstrukturer. Prøv at læse lidt hver dag, selvom det er svært i starten.
  6. Vær tålmodig og tro på dig selv: Det tager tid og øvelse at blive bedre til at forstå komplekse sætninger. Vær tålmodig med dig selv og husk, at du kan lære og udvikle dine færdigheder 9.

Konklusion

Syntaksforståelse er en afgørende komponent i læseforståelse, og for personer med ordblindhed kan komplekse sætningsstrukturer i dansk udgøre en betydelig udfordring. Ved at forstå, hvad syntaks er, og hvilke strukturer der typisk er svære, kan man begynde at anvende praktiske strategier til at afkode dem. Disse strategier inkluderer at identificere kerneelementer, opdele sætninger i mindre bidder, bruge konteksten aktivt, være opmærksom på ordklasser og visualisere indholdet. Derudover er der en række værdifulde værktøjer og hjælpemidler tilgængelige i Danmark, såsom læse- og skriveteknologi og ressourcer som Nota.dk og Ordblind/Dysleksi-foreningen, der kan understøtte denne proces. Ved at kombinere disse strategier og ressourcer med en aktiv og tålmodig tilgang til læsning kan ordblinde gradvist forbedre deres syntaksforståelse, hvilket vil føre til bedre læseforståelse og øget selvtillid i mødet med skriftligt dansk.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Opgrader din hverdag...

✍️ Træt af tekstbegrænsning?