Teknologiske hjælpemidler for ordblinde: Din guide til digital støtte

For mange ordblinde kan den moderne verden, fyldt med skriftlige informationer og krav, føles som en konstant udfordring. Fra uddannelse og arbejde til de mest basale daglige gøremål, spiller læsning og skrivning en central rolle. Heldigvis har den teknologiske udvikling skabt et væld af muligheder, der kan fungere som et effektivt sikkerhedsnet for ordblinde. Dette net består af forskellige digitale værktøjer og strategier, der kan kompensere for læse- og skrivevanskeligheder og gøre hverdagen mere tilgængelig og selvsikker. Denne artikel guider dig igennem, hvordan du kan skabe dit eget personlige teknologiske sikkerhedsnet i en dansk kontekst.

Teknologiske hjælpemidler: Din digitale rygsæk

Den teknologiske udvikling har revolutioneret måden, hvorpå ordblinde kan tilgå og interagere med skriftsprog. Læse- og skriveteknologier (LST) er en samlebetegnelse for de værktøjer, der gør det lettere at læse og skrive. Disse teknologier kompenserer i høj grad for de udfordringer, ordblindhed medfører 1. Når teknologierne er tilpasset den enkeltes behov og bruges med den rette undervisning, kan de være en uvurderlig støtte i dagligdagen 1. Faktisk får langt de fleste ordblinde i dag adgang til disse teknologier 1.

s

De mest centrale funktioner i LST omfatter oplæsning, ordforslag og tale-til-tekst 1. Disse funktioner giver ordblinde mulighed for at kompensere for deres vanskeligheder på forskellige måder.

  • Oplæsning (Tekst-til-Tale): Denne funktion gør det muligt at få digital tekst læst højt 1. Det kan være tekster fra hjemmesider, e-mails, PDF-dokumenter eller endda scannede materialer, hvis de er OCR-behandlet 1. For eksempel kan en studerende med ordblindhed bruge oplæsning til at gennemgå en lektie eller en medarbejder kan få læst en arbejdsrapport højt. Kvaliteten af de syntetiske stemmer er i dag meget høj, hvilket gør oplæsningen mere naturlig at lytte til 7. Mange programmer giver også mulighed for at justere læsehastigheden og vælge forskellige stemmer 5.
  • Ordforslag: Ordforslagsfunktionen er en intelligent stavehjælp 1. Mens man skriver, genereres en liste over mulige ord, som opdateres i takt med, at man taster flere bogstaver 4. Programmerne er ofte i stand til at genkende ord, selvom de er stavet fonetisk korrekt, men skriftligt forkert, for eksempel ved ombytning af bogstaver som ‘k’ og ‘g’ 8. Derudover understøtter mange programmer brugen af jokertegn (*) og havelåger (#) for mere avanceret staveassistance 4. Jokertegnet kan bruges, hvis man er usikker på midten af et ord, mens havelågen markerer, at man er sikker på endelsen 4. Mange programmer giver også mulighed for at tilføje fagspecifikke ordlister, hvilket er særligt nyttigt i uddannelses- og arbejdsmæssige sammenhænge 3. Den avancerede stavehjælp, med funktioner som fonetisk genkendelse og brugen af jokere, giver betydelig støtte til at håndtere de typiske stavefejl, som ordblinde ofte laver.
  • Tale-til-Tekst (Diktering): Med denne funktion kan man tale, og ens ord bliver automatisk omsat til skrift 1. Dette kan spare ordblinde for meget energi, da det ofte krævende arbejde med stavning undgås 4. Selvom det kræver træning at opnå minimal efterredigering af den indtalte tekst, kan denne funktion åbne for muligheden for at bruge et mere komplekst sprog og skriftlige formuleringer, end man måske ville have gjort ved at skrive på et tastatur 4.
  • OCR-behandling (Tekstgenkendelse fra Billeder): OCR-teknologi gør det muligt at konvertere billeder af tekst, for eksempel fra scannede dokumenter eller fotos, til redigerbar og læsbar digital tekst 3. Dette er særligt nyttigt for at få adgang til trykte materialer, der ikke er tilgængelige i digital form. OCR-funktionen skaber bro mellem fysisk og digital tekst, hvilket åbner op for en bredere vifte af tilgængelige materialer.

Fremhævede programmer og apps

Der findes en række fremragende programmer og apps, der tilbyder disse funktioner og er særligt relevante for ordblinde i Danmark.

  • AppWriter: AppWriter fra Wizkids er en omfattende værktøjskasse med mange støttefunktioner 3. Programmet indeholder blandt andet tale-til-tekst, oplæsning af tekst på flere sprog med mulighed for tilpasning af læseindstillinger og fremhævning af tekst under oplæsning. Det har også ordforslag og staveassistance, der registrerer stavemønstre og foreslår relevante ord. Derudover har det en udklipslæser (OCR) til tekst på billeder, ordbog og understøtter flere sprog. AppWriter fungerer på tværs af forskellige platforme som Google Chrome, Windows, Apple og Android 12. Forestil dig, at du skal skrive en e-mail. Med AppWriter kan du enten diktere teksten ved hjælp af tale-til-tekst funktionen, eller du kan få ordforslag, mens du skriver, hvilket hjælper dig med at stave korrekt. Programmet er ofte tilgængeligt gennem SPS-ordningen (Specialpædagogisk Støtte) 11. Den hyppige omtale og tilgængeligheden via SPS-ordningen indikerer, at AppWriter er et centralt værktøj i det danske uddannelsessystem for støtte til ordblindhed.
  • IntoWords: IntoWords fra Vitec MV er et andet vigtigt læse- og skriveprogram 3. Det tilbyder også oplæsning, ordforslag og er tilgængeligt på tværs af platforme som Windows, Mac, Cloud, Android og iOS. Selvom det tidligere inkluderede en grammatikkontrol (Grammateket) 21, nævnes det, at IntoWords under SPS-ordningen ikke indeholder grammatikfunktioner 20. IntoWords har også OCR-funktion og mulighed for at skabe lydfiler fra tekst. Hvis du skal læse en svær tekst, kan IntoWords læse den højt for dig, samtidig med at ordene fremhæves, så du nemmere kan følge med. Det er vigtigt at bemærke, at Vitec MV, som leverer IntoWords, lukker ned for salg og support af CD-ORD den 31. december 2024 19. IntoWords er ligeledes tilgængeligt gennem SPS 11. IntoWords fremstår som en central aktør inden for LST i Danmark, og informationen om CD-ORDs kommende lukning er vigtig for brugerne at være opmærksomme på.
  • CD-ORD: CD-ORD, også fra Vitec MV, er et oplæsnings- og skriveprogram, der er designet til at hjælpe ordblinde 3. Programmet kan installeres på Windows-computere og har mange forskellige indstillinger, der kan tilpasses individuelle behov. CD-ORD inkluderer også SkanRead til OCR-behandling 6. Med CD-ORD kan du dobbeltklikke på et ord for at få det læst op, og programmet kan endda foreslå ord, selvom du staver forkert. Selvom CD-ORD har været et betydningsfuldt værktøj, er det vigtigt at være opmærksom på, at salg og support ophører i december 2024 19.
  • Andre relevante apps: Udover de store programmer findes der mange andre apps, der kan være nyttige.
    • SubReader: Denne app læser undertekster højt, når du ser film i biografen eller på streamingtjenester 1. Med SubReader kan du endelig nyde udenlandske film i biografen sammen med vennerne uden at skulle kæmpe med underteksterne.
    • Google Translate: Google Translate kan oversætte tekst og tale mellem mange sprog, hvilket kan være en stor hjælp i forskellige situationer 10. Hvis du støder på en tekst på et andet sprog, kan Google Translate hurtigt hjælpe dig med at forstå indholdet.
    • Gboard (Google Keyboard): Dette tastatur har indbygget tale-til-tekst og glide-indtastning, hvilket gør det nemmere at skrive på mobile enheder 10. Gboard integrerer tale-til-tekst direkte i dit tastatur, så du nemt kan skrive beskeder ved at tale.
    • Prizmo Go/Claro ScanPen OCR Reader: Disse apps kan hurtigt scanne og læse trykt tekst ved hjælp af din smartphones kamera 3. Har du et vigtigt dokument, der kun findes på papir? Med Prizmo Go kan du tage et billede og få teksten læst op med det samme.
    • Nota Bibliotek: Nota tilbyder gratis adgang til lydbøger og e-bøger for personer med ordblindhed 3. Som medlem af Nota får du adgang til et kæmpe udvalg af lydbøger, som du kan lytte til når som helst og hvor som helst.

Den store variation af specialiserede og generelle apps viser et omfattende økosystem af teknologisk støtte, der er tilgængeligt for forskellige behov.

Sådan skaber du dit personlige sikkerhedsnet: Trin for trin

At skabe dit eget teknologiske sikkerhedsnet handler om at identificere dine specifikke behov, udforske de tilgængelige værktøjer, få adgang til dem og lære at bruge dem effektivt.

Identificer dine behov

Start med at tænke over, hvilke situationer der giver dig mest besvær i forhold til læsning og skrivning. Spørg dig selv: Hvilke typer tekster har jeg mest brug for hjælp med? Hvad er mine primære mål – er det bedre karakterer i skolen, at være mere effektiv på arbejdet, eller at håndtere dagligdags opgaver nemmere? At være bevidst om dine egne udfordringer er det første skridt i retningen af at vælge de rigtige værktøjer.

Udforsk de tilgængelige værktøjer

Det er vigtigt at prøve forskellige software og apps for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig 24. Mange leverandører tilbyder gratis prøveperioder eller demoversioner, som du kan benytte dig af. Du kan også finde information om forskellige hjælpemidler i “Hjælpemiddelbasen” 1, som drives af Socialstyrelsen. Ordblindeforeningen tilbyder også IT-vejledning til deres medlemmer 1. Det faktum, at det er nødvendigt at prøve forskellige værktøjer, understreger, at det er individuelt, hvad der fungerer bedst.

Få adgang til hjælpemidler

Adgangen til LST afhænger af din situation 1.

  • I uddannelsen: Hvis du er i grundskolen, skal du henvende dig til din skole for at få tildelt læse- og skriveteknologier 1. Er du under uddannelse på en ungdoms- eller videregående uddannelse, skal du kontakte din SPS-vejleder eller studievejleder 1. SPS-ordningen (Specialpædagogisk Støtte) har til formål at sikre, at elever og studerende med ordblindhed kan uddanne sig på lige fod med andre, primært gennem kompenserende læse- og skriveteknologi 18.
  • På arbejdspladsen: Hvis du er i arbejde, kan du sammen med din arbejdsgiver ansøge om læse- og skriveteknologier via jobcenteret i din bopælskommune 1. Jobcenteret vurderer, om hjælpemidlet er afgørende for, at du kan varetage dit job 26.
  • I privatlivet: Hvis du har brug for læse- og skriveteknologier i dit privatliv, altså ikke til job eller uddannelse, skal du søge hjælpemidler gennem socialforvaltningen i din bopælskommune 1.

Du kan finde mere information på relevante hjemmesider som SPSU.dk, Borger.dk og Ordblindeforeningens hjemmeside. Adgangen til teknologiske hjælpemidler indebærer altså at navigere i specifikke administrative processer afhængigt af konteksten.

Lær at bruge værktøjerne effektivt

Det er vigtigt at huske, at det ikke er nok blot at have adgang til værktøjerne; du skal også lære at bruge dem effektivt 1. Søg vejledning hos IT-vejlederne hos Ordblindeforeningen 1. Mange softwareleverandører tilbyder også online tutorials, videoer og træningsmaterialer, for eksempel AppWriter Akademi 12 og videovejledninger til IntoWords 20. Øv dig regelmæssigt for at blive dygtig til at bruge værktøjerne. Nogle praktiske tips inkluderer at sikre et roligt miljø for tale-til-tekst 29, justere læsehastighed og stemme for oplæsning 5 og bruge jokertegn ved stavning 4. Det er også værdifuldt at kombinere brugen af LST med forskellige læringsstrategier 7. Effektiv brug af teknologien kræver mere end blot adgang; det forudsætter træning, øvelse og integration i daglige rutiner.

Teknologi i praksis: Scenarier og eksempler fra Danmark

Teknologi gør allerede en stor forskel for mange ordblinde i Danmark i forskellige aspekter af deres liv.

I uddannelsen

Studerende med ordblindhed bruger i vid udstrækning oplæsning til at få adgang til undervisningsmaterialer, herunder e-bøger fra Nota 18. Tale-til-tekst hjælper med at skrive opgaver og deltage i klassediskussioner 15. Et konkret eksempel er Maria, en SOSU-studerende med ordblindhed, der bruger AppWriter til at diktere dokumentation direkte i den digitale borgerjournal, Columna Cura, og får læst handle- og besøgsplaner højt 15. LST bruges også som et særligt prøvevilkår under eksamen 6. Teknologien spiller en afgørende rolle i at give ordblinde studerende mere lige muligheder i uddannelsessystemet.

På arbejdspladsen

På arbejdspladsen hjælper teknologiske hjælpemidler ordblinde med at håndtere arbejdsrelaterede læse- og skriveopgaver, såsom e-mails, rapporter og dokumentation 11. Forestil dig Jesper, en ordblind grafisk designer, der bruger tale-til-tekst software til at udarbejde udkast til præsentationer og ordforslag til at sikre korrekt stavning i sine kundekontakter. Der findes også initiativer som certificeringen “læse- og skrivevenlig arbejdsplads” 19. Anvendelsen af teknologiske hjælpemidler på arbejdspladsen kan føre til øget produktivitet, færre fejl og større arbejdsglæde for ordblinde medarbejdere.

I hverdagen

Teknologi kan også hjælpe med mange dagligdags opgaver 1. For eksempel kan SubReader bruges til at nyde film, tekst-til-tale til at læse nyhedsartikler på DR Ligetil 1, OCR til at læse menukort eller etiketter, og tale-til-tekst til at sende SMS-beskeder. Et eksempel er Hanne, der er ordblind, og som bruger sin smartphone til at få læst nyhederne op via DR Ligetil-appen, og når hun er ude at spise, tager hun et billede af menukortet med sin telefon og bruger OCR til at få det læst højt. Teknologiske hjælpemidler rækker altså ud over uddannelse og arbejde og forbedrer livskvaliteten for ordblinde ved at gøre hverdagens opgaver mere overkommelige.

Vigtig viden og ressourcer for ordblinde i Danmark

For at skabe det mest effektive sikkerhedsnet er det vigtigt at kende til statistikker, eksperters synspunkter og de ressourcer, der er tilgængelige i Danmark.

Statistik om ordblindhed i Danmark

Det præcise antal ordblinde i Danmark kendes ikke, men man regner med, at et betydeligt antal danskere er berørt. Estimater varierer, men omkring 7% til over 10% af befolkningen menes at have læsevanskeligheder, hvilket svarer til over 400.000 til 700.000 individer 35. Ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn 35. I skoleåret 2021/2022 blev ca. 12% af eleverne i 9. klasse testet ordblinde i løbet af deres skoletid med den nationale ordblindetest 36. Af de elever, der testes, viser omkring to ud af tre sig at være ordblinde 36.

Tabel 1: Estimeret Udbredelse af Ordblindhed i Danmark

KildeEstimeret Andel af BefolkningenEstimeret Antal Personer
Nota7%Ukendt
OrdblindeforeningenUkendtOver 400.000
Kraka EconomicsUkendtOver 500.000 (muligvis op til 700.000)
Undervisningsministeriet8% af folkeskoleelever testet; 65% af dem er ordblindeUkendt

Selvom de præcise tal varierer, er det tydeligt, at ordblindhed påvirker en betydelig del af den danske befolkning.

Synspunkter fra eksperter og forskning inden for ordblindhed og teknologi

Forskning understreger den positive indvirkning, LST har på motivation og selvtillid hos ordblinde 33. Eksperter er enige om vigtigheden af ordentlig træning og integration af teknologi i undervisningen 7. Der er også fokus på de psykologiske følger af ordblindhed, og hvordan teknologi kan hjælpe med at mindske negative konsekvenser 39. Ordblinde og it-konferencen er en platform for at dele den nyeste viden inden for området 40. Projektet “STYRK” undersøger blandt andet, hvordan elever oplever deres skolegang med fokus på brugen af læse- og skriveteknologi 40. Eksperters og forskningens samstemmende synspunkter fremhæver de betydelige fordele ved teknologi for ordblinde, men understreger også vigtigheden af korrekt implementering og støtte.

Danske organisationer og foreninger

Ordblindeforeningen er en central organisation, der tilbyder rådgivning, IT-vejledning og arbejder for at skabe bedre vilkår for ordblinde i Danmark 1. De kan kontaktes på telefon 69 13 80 07. Nota er en anden vigtig ressource, der producerer og udlåner tilgængelige læringsmaterialer som lydbøger og e-bøger til personer med læsehandicap 1. Medlemskab af Nota er gratis for ordblinde. Danmark har et stærkt netværk af organisationer, der er dedikeret til at støtte personer med ordblindhed.

Offentlige ressourcer og hjælpemuligheder

SPS-ordningen (Specialpædagogisk Støtte) giver studerende i videregående uddannelser adgang til kompenserende læse- og skriveteknologi 1. Jobcentre kan bevilge hjælpemidler til ordblinde, der er i beskæftigelse eller deltager i jobaktiveringsforløb 1. I visse tilfælde er det også muligt at få støtte til private indkøb af hjælpemidler via kommunens socialforvaltning 1. Regeringen har også fokus på at udnytte teknologi til at støtte ordblinde, hvilket blandt andet ses i den seneste “Ordblindepakke V” 42. Den danske stat og uddannelsessystem har etableret støtteordninger for at give ordblinde adgang til de nødvendige teknologiske hjælpemidler.

Analogi: Dit teknologiske sikkerhedsnet som en personlig assistent

Forestil dig dit teknologiske sikkerhedsnet som en personlig assistent, der altid er til rådighed for at hjælpe dig med de opgaver, der er udfordrende på grund af din ordblindhed. Ligesom en personlig assistent kan hjælpe med forskellige gøremål, kan teknologien assistere dig med læsning ved at læse tekster højt, med skrivning ved at foreslå ord eller transskribere din tale, og med organisering ved hjælp af notat-apps og påmindelser. Denne “assistent” er altid tilgængelig, kan tilpasses dine individuelle behov og giver dig mulighed for at overvinde udfordringer og fokusere på dine styrker. Ved at bruge denne teknologi kan du navigere mere selvsikkert i en verden, der ofte er domineret af skriftsprog.

Konklusion

At skabe dit eget teknologiske sikkerhedsnet som ordblind i Danmark er en investering i din selvstændighed og selvtillid. De mange tilgængelige teknologiske hjælpemidler kan kompensere for læse- og skrivevanskeligheder og gøre både uddannelse, arbejde og hverdagsliv mere tilgængeligt. Ved at identificere dine behov, udforske de forskellige værktøjer, sikre dig adgang til dem via de relevante kanaler og lære at bruge dem effektivt, kan du skabe et stærkt personligt sikkerhedsnet. Tag de nødvendige skridt i dag for at udforske de muligheder, teknologien tilbyder. Det potentiale, der ligger i disse værktøjer, kan bidrage til et mere inkluderende og tilgængeligt samfund for alle, uanset læringsforudsætninger.

Vi støtter

SkrivSikkert arbejder for bedre muligheder for alle med læse- og skrivevanskeligheder.