Vigtigheden af at identificere børn med risiko for ordblindhed tidligt i deres uddannelsesforløb i Danmark kan ikke understreges nok. Tidlig indsats giver mulighed for at mindske de vanskeligheder, som ordblindhed kan medføre senere i livet.1 Ordblindhed er en funktionsnedsættelse, der primært påvirker tilegnelsen af skriftsproget, og som gør det svært for den enkelte at udnytte skriftens lydprincip.4 En tidlig identifikation og den rette støtte kan potentielt forhindre en “bumlet skolegang” og hjælpe ordblinde børn til at klare sig lige så godt som deres jævnaldrende.1 Dette fokus på tidlig intervention er et anerkendt og vedvarende indsatsområde inden for dansk uddannelsespolitik, hvilket blandt andet ses i de gentagne politiske aftaler om ordblindhed.1 Artiklen vil give en grundig gennemgang af den nuværende lovgivning og de screeningsmetoder, der anvendes i danske børnehaver for at identificere børn i risiko for ordblindhed, samt de ressourcer og den debat, der knytter sig til dette vigtige område.
Den lovmæssige ramme for tidlig indsats mod ordblindhed
Folkeskoleloven og krav om risikotest for ordblindhed
Den danske Folkeskolelov indeholder specifikke bestemmelser om tidlig indsats i forhold til ordblindhed. Ifølge lovens § 3b 5 er det skolens leder, der har ansvaret for at tilbyde en risikotest for ordblindhed til elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, senest i 1. klasse. Dette lovkrav understreger vigtigheden af tidlig identifikation inden for det formelle skolesystem, idet fokus rettes mod de allerførste skoleår. Derudover skal elever med en forælder, der er ordblind, også tilbydes en risikotest, medmindre skolens leder i samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for dette.5 Denne bestemmelse anerkender, at forældres kendskab til egen eller familiens ordblindhed kan være en vigtig indikator. Forældre har desuden ret til at anmode om, at deres barn får foretaget en risikotest for ordblindhed én gang i løbet af 1. klasse.5 Det er præciseret i loven, at den risikotest, der skal anvendes, er den, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.5 Dette sikrer en vis form for national standardisering af de anvendte testmetoder i de tidlige skoleår.
Ordblindepakke IV og dens betydning for dagtilbud
De seneste politiske initiativer har udvidet fokusset på tidlig indsats til også at omfatte førskolealderen. Et eksempel herpå er Ordblindepakke IV 1, som er den fjerde aftale om en ordblindepakke i den nuværende regeringsperiode. Denne pakke indeholder en række initiativer, der har til formål at styrke indsatsen for børn med risiko for at udvikle ordblindhed eller andre læsevanskeligheder allerede i dagtilbud, det vil sige i børnehaverne. Et centralt element i Ordblindepakke IV er styrkelsen af sprogmiljøet, både i selve dagtilbuddet og i hjemmet, især for børn hvis forældre er ordblinde eller har andre læsevanskeligheder.1 Derudover afsættes der midler til praksisnær kompetenceudvikling for personalet i dagtilbud, således at pædagogerne får bedre forudsætninger for at spotte børn i risiko tidligt og skabe et sprogstimulerende miljø.1 Ordblindepakke IV indeholder også udvikling af vejlednings- og videnspakker om sprogforståelsesvanskeligheder, som skal være tilgængelige for både dagtilbud og grundskoler.1 Samlet set er der afsat 88 millioner kroner i perioden 2023-2026 til at implementere de forskellige initiativer i Ordblindepakke IV 1, hvilket vidner om en betydelig politisk og økonomisk prioritering af området.
Relevante bekendtgørelser og vejledninger fra Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet har udarbejdet en række bekendtgørelser og vejledninger, der uddyber lovgivningen og giver praktiske anvisninger til arbejdet med tidlig indsats mod ordblindhed. En central ressource er “Vejledning til Risikotest for ordblindhed” fra 2022.5 Denne vejledning beskriver detaljeret formålet med og metoderne til at gennemføre risikotestning i slutningen af børnehaveklassen samt i løbet af 1. klasse. Det understreges i vejledningen, at formålet med testene er at bidrage til en tidlig identifikation af elever, der har en forøget risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.5 Vejledningen anbefaler specifikt at inddrage en dynamisk test af afkodning i slutningen af børnehaveklassen eller i begyndelsen af 1. klasse for at opnå en mere sikker tidlig identifikation af elever i risikogruppen.5 Alt det nødvendige materiale til Risikotest for ordblindhed er tilgængeligt online på en lukket hjemmeside, som kræver login.12 Disse ressourcer fra ministeriet giver skolerne en struktureret tilgang til tidligt at identificere børn i risiko og understreger vigtigheden af at handle så tidligt som muligt i barnets uddannelsesforløb.
Sådan implementeres screeningsprocessen i danske børnehaver
Risikotest for ordblindhed: Formål, metoder og tidspunkt for anvendelse
Risikotest for ordblindhed, som tidligere blev kaldt Ordblinderisikotesten, er et redskab, der er specielt designet til at identificere elever i de tidlige skoleår, som har en forøget risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.5 Testen kan anvendes på tre forskellige tidspunkter i barnets indskoling: i slutningen af børnehaveklassen, i midten af 1. klasse og igen i slutningen af 1. klasse.5 En central del af Risikotest for ordblindhed er den dynamiske afkodningstest, som er udviklet til at være sprogneutral og derfor uafhængig af elevens sproglige baggrund.5 Testproceduren, der anbefales til brug i slutningen af børnehaveklassen, kan omfatte flere trin, herunder en indledende højtlæsning af ordlister, en test af elevens evne til at benævne bogstaver, og selve den dynamiske afkodningstest.5 Denne trinvis opbyggede test giver mulighed for at tilpasse processen efter barnets præstation, idet man i nogle tilfælde kan stoppe testningen, hvis barnet klarer sig godt på de indledende dele.5 Selvom testen sigter mod at identificere risiko, og ikke at stille en diagnose på dette tidlige stadie 13, så giver den vigtig information om, hvilke børn der kan have brug for særlig opmærksomhed og eventuelt en forebyggende indsats.
Sprogvurdering 3-6: Anvendelse og relation til tidlig identifikation af risiko
Ud over de specifikke risikotest for ordblindhed anvendes også mere generelle sprogvurderingsværktøjer i danske børnehaver. Et af disse er Sprogvurdering 3-6 14, som er udviklet af Børne- og Undervisningsministeriet. Dette værktøj er designet til at vurdere sproglige kompetencer hos børn i alderen 3 til 6 år, både i dagtilbud og i børnehaveklassen. Sprogvurdering 3-6 undersøger en bred vifte af færdigheder, herunder både talesproglige aspekter som sprogforståelse og ordforråd, samt før-skriftlige færdigheder som kendskab til bogstaver og lydlig opmærksomhed.14 Ved at anvende Sprogvurdering 3-6 kan pædagoger og andre fagfolk identificere børn, der har behov for ekstra sproglig støtte. En tidlig indsats på dette område kan potentielt forebygge udviklingen af senere læsevanskeligheder og ordblindhed.14 Der er en udvikling på vej mod en mere standardiseret tilgang til sprogvurdering, idet et forbedret nationalt sprogvurderingsredskab forventes at blive obligatorisk i børnehaveklassen fra skoleåret 2024/2025.17 Dette skal sikre en mere systematisk og ensartet vurdering af børns sproglige udvikling på landsplan.
Ansvarlige parter og samarbejde mellem pædagoger og læsevejledere
Implementeringen af screeningsprocessen i danske børnehaver involverer flere forskellige fagpersoner. Skolelederen har det overordnede ansvar for at sikre, at risikotest for ordblindhed tilbydes i henhold til lovgivningen, og for at udpege de medarbejdere, der skal varetage testningen. Disse testvejledere skal have en relevant faglig viden om læsning og læsevanskeligheder.5 Læsevejledere spiller en central rolle i dette arbejde. De har ofte ansvaret for at koordinere skolens samlede indsats i forhold til ordblindhed, herunder at vejlede både lærere og forældre, samt at afvikle selve risikotesten.4 Et tæt samarbejde mellem pædagoger i børnehaverne, læsevejledere og barnets forældre er afgørende for at opnå en tidlig identifikation af børn i risiko og for at sikre, at der iværksættes den rette støtte.4 Dette tværfaglige samarbejde sikrer, at der tages højde for barnets udvikling fra forskellige perspektiver og at information udveksles effektivt mellem de involverede parter.
Ordblindhedsforekomst blandt børn i Danmark: Statistik og tidlig identifikation
Aktuelle statistikker om ordblindhed hos børn
De seneste statistikker viser, at ordblindhed er en relativt udbredt vanskelighed blandt børn i Danmark. Opdaterede tal fra skoleåret 2022/2023 indikerer, at omkring 13% af eleverne i 9. klasse er blevet testet og identificeret som ordblinde i løbet af deres skoletid.29 Derudover er yderligere 4% af 9. klasseeleverne testet med usikker fonologisk kodning, hvilket betyder, at de har langsom og upræcis omsætning af bogstaver.29 På et bredere befolkningsniveau estimeres det, at mere end en halv million danskere lever med ordblindhed.31 Disse tal understreger, at en betydelig andel af eleverne i de senere klassetrin har vanskeligheder med skriftsproget, hvilket fremhæver vigtigheden af tidlig identifikation og intervention for at støtte disse elever gennem deres skolegang. Det er også værd at bemærke, at andelen af elever, der testes for ordblindhed, synes at være stigende over tid.30 Dette kan skyldes en øget opmærksomhed på området og forbedrede metoder til at identificere ordblindhed, snarere end nødvendigvis en reel stigning i forekomsten.
For at give et klarere overblik over forekomsten af ordblindhed i Danmark, kan følgende tabel være illustrativ:
Målgruppe | Andel testet ordblinde (%) | Andel testet usikre i fonologisk kodning (%) | Estimeret samlet antal ordblinde i Danmark | Kilde (år) |
9. klasseelever | 13 | 4 | > 500.000 | 29 (2023)31 (Estimat) |
Data specifikt for tidlig identifikation i børnehavealderen (hvis tilgængeligt)
Når det kommer til data specifikt for tidlig identifikation i børnehavealderen, er fokus primært på at identificere børn, der er i risiko for at udvikle ordblindhed. Risikotest for ordblindhed er et af de værktøjer, der anvendes til dette formål, og det kan som nævnt identificere elever i risikozonen allerede i slutningen af børnehaveklassen.5 Forskning har vist, at en tidlig, målrettet indsats kan gøre en stor forskel. For eksempel har en undersøgelse af et undervisningsprogram i 1. klasse vist, at det kunne halvere andelen af elever, der havde svært ved at komme i gang med læsningen, og samtidig signifikant reducere den generelle risiko for ordblindhed.34 Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at tidlig risikotestning ikke er 100% præcis. Ved brug af Risikotesten i slutningen af børnehaveklassen må man forvente, at en vis andel af de børn, der identificeres som værende i risiko, måske ikke udvikler læsevanskeligheder senere hen (falsk positive), og at en anden andel, der faktisk vil udvikle vanskeligheder, måske ikke identificeres på dette tidspunkt (falsk negative).35 Derfor er det vigtigt, at resultaterne af de tidlige tests følges op med løbende observation og eventuel yderligere testning senere i skoleforløbet.
Fagfolks synspunkter på den nuværende screeningspraksis
Pædagogers erfaringer og perspektiver
Pædagoger i de danske dagtilbud spiller en central rolle i den tidlige indsats, da de har mulighed for at observere børnenes sproglige udvikling på tæt hold.4 Deres observationer kan være med til at signalere, om et barn har behov for yderligere undersøgelse eller støtte. Ordblindepakke IV har netop fokus på at styrke kompetencerne hos dagtilbudspersonalet gennem kompetenceudvikling.1 Dette understreger en erkendelse af, at pædagogerne har brug for de rette redskaber og viden for at kunne understøtte børnenes sproglige udvikling bedst muligt og for at kunne identificere eventuelle tegn på risiko for ordblindhed. Dog viser undersøgelser, at nogle pædagoger kan mangle specifik viden om, hvordan de bedst støtter børn med ordblindhed.37 Derfor er det vigtigt, at der fortsat arbejdes på at give pædagogerne den nødvendige efteruddannelse og de rette ressourcer til at varetage denne vigtige opgave.
Logopæders og forskeres vurderinger
Forskningen inden for læseområdet understreger konsekvent vigtigheden af en tidlig indsats over for børn i risiko for ordblindhed. Forskere har identificeret en række risikofaktorer, såsom svagt bogstavkendskab og manglende lydopmærksomhed i børnehaveklassen, som kan indikere en forhøjet risiko for senere læsevanskeligheder.2 Derfor forskes der løbende i at udvikle og afprøve individuelt tilpassede undervisningsforløb, der kan målrettes disse risikoelever allerede i de tidlige skoleår.2 Resultaterne fra flere effektundersøgelser viser, at en tidlig intervention, der fokuserer på at styrke børnenes lydlige opmærksomhed og deres kendskab til bogstav-lyd-forbindelser, kan have betydelige positive effekter på deres læseudvikling og potentielt mindske risikoen for ordblindhed.34 Dette underbygger den nuværende praksis med tidlig screening og intervention som en vigtig del af indsatsen mod ordblindhed.
Fordele, ulemper og udfordringer ved den eksisterende praksis
Den nuværende praksis med tidlig screening for ordblindhed i danske børnehaver har flere klare fordele. Den primære fordel er muligheden for at identificere børn i risiko tidligt i deres skoleforløb, hvilket giver mulighed for at iværksætte støtte og forebyggende indsatser, før eventuelle læsevanskeligheder får lov at udvikle sig og påvirke barnets faglige og personlige udvikling negativt.1 Dog er der også ulemper og udfordringer forbundet med den tidlige screening. En af de væsentligste er risikoen for at få falsk positive resultater, hvor børn identificeres som værende i risiko, men som senere viser sig ikke at have læsevanskeligheder.35 Dette kan føre til unødig bekymring hos både børn og forældre. Derudover kræver en effektiv screeningspraksis betydelige ressourcer til både selve testningen, opfølgning på resultaterne og iværksættelse af de nødvendige interventioner.35 Det er derfor vigtigt at sikre, at de anvendte screeningsmetoder er så præcise som muligt, og at der er tilstrækkelige ressourcer til at håndtere de børn, der identificeres som havende behov for støtte.
Danske ressourcer og hjælpemuligheder for børn med ordblindhed og deres familier
Nationale organisationer og hjemmesider (f.eks., Ordblindeforeningen)
I Danmark findes der en række nationale organisationer og hjemmesider, som tilbyder information, støtte og rådgivning til børn med ordblindhed og deres familier. Ordblindeforeningen 21 er en central aktør, der arbejder for at forbedre vilkårene for ordblinde i Danmark. De tilbyder blandt andet rådgivning, arrangerer netværksmøder og udgiver informationsmateriale om ordblindhed. Nota 31 er det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder og tilbyder adgang til et stort udvalg af lydbøger og andre tilgængelige lærematerialer. Derudover er Børne- og Undervisningsministeriets hjemmesider, emu.dk 11 og uvm.dk 1, vigtige kilder til information om den gældende lovgivning, vejledninger, testmaterialer og de forskellige ordblindepakker.
Undervisningsmaterialer og værktøjer til tidlig indsats
Der er udviklet en række specifikke undervisningsmaterialer og værktøjer, der kan anvendes i den tidlige indsats over for børn i risiko for ordblindhed. “Vejledning til Risikotest for ordblindhed” 5 indeholder ikke kun retningslinjer for selve testningen, men også anbefalinger til, hvordan man kan undervise og støtte de elever, der identificeres som værende i risiko. Sprogvurdering 3-6 14 er et andet vigtigt værktøj, der kan hjælpe med at kortlægge børns sproglige færdigheder og identificere områder, hvor der kan være behov for en tidlig indsats. På lokalt niveau kan kommuner også have udviklet egne tilbud, som for eksempel “Sprogpilot Fredensborg” 14, der er et intensivt undervisningsforløb for børn i risiko for at udvikle skriftsproglige vanskeligheder.
Kommunale støtteordninger og tilbud
Mange kommuner i Danmark tilbyder forskellige former for støtteordninger og tilbud til børn med ordblindhed og deres familier. Dette kan inkludere kurser og vejledning til forældre, der ønsker at lære mere om, hvordan de bedst kan støtte deres ordblinde barn.14 Skolerne har ofte mulighed for at stille it-hjælpemidler, såsom oplæsningssoftware og stavekontrol, til rådighed for elever med ordblindhed for at kompensere for deres læse- og stavevanskeligheder.9 Derudover kan Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i kommunen tilbyde specialpædagogisk rådgivning og vejledning i forhold til ordblindhed og andre læsevanskeligheder.23 Det er en god idé for forældre, der har mistanke om, at deres barn er ordblind, at kontakte barnets skole eller den lokale PPR for at få information om de specifikke støttemuligheder, der er tilgængelige i deres kommune.
Konkrete eksempler på tidlig screening og intervention i danske børnehaver
Forestil dig en femårig dreng, vi kan kalde ham Emil, der går i børnehaveklassen. Hans pædagoger har bemærket, at han har lidt svært ved at genkende rim i sange og lege, og han viser ikke samme interesse for bogstaver som nogle af de andre børn i gruppen. Pædagogerne beslutter sig for at observere Emil lidt nærmere og anvender eventuelt dele af Sprogvurdering 3-6 for at få et bedre billede af hans sproglige udvikling. I slutningen af børnehaveklassen, eller lige når han starter i 1. klasse, tilbydes Emil en Risikotest for ordblindhed i henhold til Folkeskoleloven. Testen viser, at Emil har nogle vanskeligheder inden for de områder, der indikerer en øget risiko for ordblindhed. Som følge heraf beslutter skolen i samarbejde med Emils forældre at iværksætte en tidlig, intensiv indsats. Denne indsats kan fokusere på at styrke Emils lydlige opmærksomhed gennem forskellige sproglege og øvelser, samt på at gøre ham mere fortrolig med bogstavernes lyde og former.2 Ved at sætte ind med denne målrettede støtte tidligt i Emils skoleforløb, er der en god chance for, at han vil opleve en positiv udvikling i sine læse- og skrivefærdigheder, og at risikoen for, at han udvikler alvorlige læsevanskeligheder, mindskes.
Et eksempel fra praksis er “Sprogpilot Fredensborg” 14, som er et kommunalt tilbud i Fredensborg Kommune. Her tilbydes børn i risiko for at udvikle ordblindhed et 9-ugers intensivt undervisningsforløb. Dette tilbud er målrettet elever fra 0. til 9. klassetrin, der enten er i risikogruppen eller allerede har betydelige skriftsproglige vanskeligheder. Forløbet omfatter både undervisning af eleverne samt vejledning og kurser til deres lærere og forældre. Dette viser, hvordan en kommune konkret kan organisere en tidlig indsats for at forebygge og afhjælpe læsevanskeligheder. Forskning understøtter også effekten af tidlig intervention. For eksempel har et studie vist, at et struktureret undervisningsprogram i 1. klasse kunne halvere andelen af elever, der ikke var kommet i gang med at læse, og reducere risikoen for ordblindhed signifikant på gruppeniveau.34
Aktuel debat og udvikling inden for lovgivning og praksis
Den tidlige indsats mod ordblindhed er et område, der er genstand for løbende debat og udvikling. Nye forskningsresultater bidrager konstant til vores viden om, hvordan man bedst identificerer og støtter børn i risiko. For eksempel viser forskning, at tidlig intervention har en dokumenteret positiv effekt på børns læseudvikling.34 Der er også forskning, der understreger vigtigheden af at diagnosticere ordblindhed så tidligt som muligt for at sikre, at børnene får den rette støtte.45 Samtidig undersøges forskellige undervisningsmetoder og -materialer løbende for at optimere indsatsen.2
Der er også en løbende diskussion om, hvordan man kan forbedre den tidlige indsats yderligere. Et af de centrale spørgsmål er, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at screene og intervenere.2 Derudover er der et særligt fokus på at sikre, at både test og undervisning er tilpasset til de tosprogede elever, der også kan være i risiko for ordblindhed.11 Kompetenceudvikling for pædagoger og lærere er et andet vigtigt tema i debatten, da det er afgørende, at de fagprofessionelle har den nødvendige viden og de rette færdigheder for at kunne varetage opgaven med tidlig opsporing og intervention effektivt.1
Konklusion
Tidlig indsats mod ordblindhed i danske børnehaver er et område med stor bevågenhed og en tydelig lovmæssig ramme. Folkeskoleloven stiller krav om risikotestning fra 1. klasse, og initiativer som Ordblindepakke IV udvider fokusset til også at omfatte dagtilbud. Screeningsprocessen implementeres primært gennem Risikotest for ordblindhed og understøttes af mere generelle sprogvurderingsværktøjer som Sprogvurdering 3-6. Et tæt samarbejde mellem pædagoger, læsevejledere og forældre er essentielt for at sikre en effektiv indsats. Statistikker viser, at ordblindhed er en udbredt vanskelighed, og tidlig identifikation giver mulighed for at iværksætte støtte, der kan gøre en betydelig forskel for barnets videre skolegang. Fagfolk er generelt enige om fordelene ved tidlig indsats, men der er også opmærksomhed på udfordringer som risiko for falsk positive resultater og behovet for tilstrækkelige ressourcer. Der findes en række nationale og kommunale ressourcer tilgængelige for børn med ordblindhed og deres familier. Aktuel forskning og debat fokuserer på at optimere screeningsmetoder, interventioner og kompetenceudvikling for de fagprofessionelle. Fremadrettet er der et fortsat behov for at udvikle og implementere evidensbaserede metoder, der kan sikre, at alle børn med risiko for ordblindhed får den nødvendige støtte så tidligt som muligt.