Overblik

maj 7, 2025

Tværfaglige uddannelser: Nøglen til fremtidens arbejdsmarked

1. Introduktion: Nødvendigheden af tværfaglig uddannelse

1.1. Definition af “tværfaglighed” i moderne uddannelseskontekst

Tværfaglig uddannelse, eller “tværfaglighed”, betegner en pædagogisk tilgang, der bevidst integrerer viden, perspektiver, metoder og data fra to eller flere akademiske discipliner for at fremme en dybere forståelse eller løse problemstillinger, hvis kompleksitet overstiger en enkelt disciplins rækkevidde. Inden for dansk uddannelseskontekst defineres tværfaglige masteruddannelser eksempelvis som uddannelser, der “går på tværs af de faglige områder” og kan finde anvendelse i de fleste brancher.1 Dette understreger fra starten bredden og anvendeligheden af tværfaglighed. Mere pædagogisk specifikt opnås kompetencemål og fagligt indhold “på tværs af fagene” ved at inddrage “faglige elementer fra forskellige fag eller uddannelser”.2

Det er væsentligt at anerkende, at begrebet “tværfaglighed” ikke er ensartet, men snarere dækker over et spektrum af tilgange. Dette spektrum kan strække sig fra simple flerfaglige (multidisciplinære) metoder, hvor forskellige fagområder belyser et emne side om side, til dybere tværfaglige (interdisciplinære) integrationer, hvor målet er at generere ny viden eller forståelse gennem syntese. I nogle tilfælde kan det endda udvikle sig mod tværvidenskabelighed (transdisciplinaritet), hvor man overskrider de traditionelle faggrænser for at skabe en ny, holistisk referenceramme.3 Den danske uddannelsesdiskurs, som den fremstår i kilderne, lægger dog primært vægt på integrationen og genereringen af “ny viden om en given problemstilling” 3 eller løsningen af fælles problemer. Dette indikerer, at effektiv tværfaglig uddannelse i Danmark sigter mod mere end blot en parallel præsentation af forskellige fag; den stræber efter en ægte syntese, hvor helheden bliver større end summen af delene.

Denne form for uddannelse er ofte formuleret som et svar på kompleksiteten i virkelighedens problemer og samfundsmæssige udfordringer, der sjældent respekterer de traditionelle akademiske faggrænser.4 Tværfaglige tilgange bliver nødvendige, fordi “de samfundsudfordringer, vi står overfor i dag, er komplekse og sammensatte” 4, og mange problemstillinger “ikke kan løses af et fag alene”.5 Drivkraften bag tværfaglighed er således ikke blot en akademisk trend, men en pragmatisk nødvendighed for at forberede studerende til effektivt at håndtere reelle problemstillinger. Værdien af tværfaglig uddannelse er derfor direkte forbundet med dens evne til at udstyre individer med kompetencerne til at forstå og handle på komplekse, sammenkoblede problemer.

1.2. Den voksende relevans af at kombinere forskellige fagområder

Relevansen af tværfaglige tilgange er stigende i en hastigt forandrende og stadigt mere forbundet verden. Dette skyldes dels karakteren af moderne problemstillinger, dels den accelererende teknologiske udvikling og et generelt behov for mere holistiske og integrerede løsninger. Det danske arbejdsmarked er, som det påpeges, i “konstant bevægelse”, hvor teknologier udvikles, brancher transformeres, og kravene til kompetencer ændrer sig hurtigere end nogensinde før, hvilket gør “livslang læring” til en fundamental nødvendighed.6

I en sådan kompleks verden er det vanskeligt at forudsige præcist, hvilke specialiserede færdigheder der vil være efterspurgte i fremtiden.7 Dette understreger værdien af de bredere og mere adaptable kompetencer, som tværfaglig uddannelse kan fremme. Som Søren Schultz Hansen formulerer det: “I nutidens og fremtidens mere og mere komplekse verden har vi i princippet aldrig har haft så meget brug for dybe, specialiserede kompetencer. Det praktiske problem er bare, at vi ikke ved hvilke”.7 Den stigende uforudsigelighed på arbejdsmarkedet positionerer tværfaglighed ikke kun som en metode til at løse aktuelle komplekse problemer, men som en fundamental strategi til at fremtidssikre karrierer. Ved at tilbyde en “bred vidensbase” og et “mangfoldigt sæt af færdigheder” 8 fremmer tværfaglige studier netop den tilpasningsevne, der er nødvendig for at navigere i skiftende karrierelandskaber og anvende færdigheder i forskellige kontekster. Relevansen af tværfaglig uddannelse forstærkes således af dens kapacitet til at kultivere individer, der kan lære, aflære og genlære på tværs af forskellige domæner – en nøgleegenskab for livslang beskæftigelse.

2. Pædagogiske fundamenter: Hvordan tværfaglig læring trives

2.1. Udforskning af centrale pædagogiske principper: Helhedsorienteret undervisning, kollaborativ læring og studentcentrerede tilgange

Effektiv tværfaglig uddannelse hviler på en række pædagogiske principper, der understøtter integrationen af viden og udviklingen af komplekse kompetencer. Blandt disse er helhedsorienteret undervisning, kollaborativ læring og studentcentrerede tilgange centrale.

Helhedsorienteret Undervisning sigter mod at lade studerende opleve samspillet mellem forskellige kompetencer – både almene og erhvervsfaglige – som meningsfulde og praksisnære helheder.2 Målet er, at de studerende forstår de enkelte deles funktion i helheden og kan anvende teoretiske og praktiske færdigheder i meningsfulde sammenhænge.2 Dette princip er afgørende for tværfaglig succes, da det understøtter motivation og fagligt udbytte ved at skabe sammenhæng. Nødvendigheden af et “fællesfagligt grundlag” for at opnå en “mere helhedsorienteret forståelse” understreges yderligere.9

Kollaborativ Læring indebærer, at studerende arbejder sammen mod et fælles mål, hvor videndeling, kommunikation og fælles ansvar er vigtige elementer.2 Formålet er at træne de studerende i samarbejde og styrke deres evne til idégenerering.2 De studerende skal opleve, at de er afhængige af hinanden for at løse opgaverne og ser nødvendigheden af at udveksle viden og erfaringer.2 Dette princip er fundamentalt for tværfagligt arbejde, som ofte kræver, at teams af individer med forskellig ekspertise samler deres viden for at adressere en fælles problemstilling.

Studentcentreret Læring udfordrer de studerende til selv at opdage meningsfulde forbindelser mellem fagområder, der traditionelt er blevet undervist isoleret. Dette giver dem mulighed for at anvende koncepter og ny forståelse på nye og kreative måder, hvilket positionerer dem som innovatører og problemløsere.10 Læringen relateres direkte til de studerendes egne erfaringer, aktiver og idéer, og de “styrer deres egen læring ved selv at bestemme, hvad resultatet af deres undersøgelse skal være”.10 Denne autonomi og forbindelse til personlig erfaring kan drive et dybere engagement i tværfaglige projekter.

Disse pædagogiske strategier – helhedsorienteret undervisning, kollaborativ læring og studentcentrerede tilgange – er ikke isolerede, men dybt forbundne og gensidigt forstærkende inden for effektiv tværfaglig uddannelse. En helhedsorienteret forståelse giver “hvorfor’et” bag læringen, kollaboration tilbyder “hvordan’et” gennem forskellige input, og den studentcentrerede tilgang sikrer motivation og ejerskab. Når studerende engagerer sig i en selvstyret (studentcentreret) undersøgelse af et holistisk problem, vil de naturligt drage fordel af og være mere motiverede for kollaborativ læring med medstuderende fra forskellige baggrunde. Et gennemgående tema er da også, at disse pædagogiske tilgange, især når de kombineres i en tværfaglig ramme, markant øger de studerendes motivation.2 Den øgede motivation kan føre til dybere læring, større vedholdenhed over for komplekse problemer og en mere positiv samlet uddannelsesoplevelse. PISA 2022-rapporten fremhæver ligeledes “indre motivation” som en positiv faktor for kreativ præstation.12

2.2. Betydningen af aktiv læring og engagement i virkelighedsnære problemstillinger

Tværfaglig undervisning indebærer ofte, at studerende vurderes på effektiviteten, hvormed de skaber løsninger på virkelighedsnære problemer.10 Dette flytter læringen “ud over blot at lære for læringens egen skyld” 10 og understreger den praktiske, anvendelsesorienterede karakter, der ofte er forbundet med tværfaglige studier. Målet er, at de studerende “lærer at bruge deres teoretiske og praktiske færdigheder i meningsfulde sammenhænge”.2 Problemløsningsopgaver, der kendetegnes ved ikke at have én enkelt løsning, “skærper behovet for kreativ nytænkning” og kræver, at eleverne “anvender deres faglige og tværfaglige viden og metoder i nye kontekster”.13

Fokus på virkelighedsnære problemer og aktiv skabelse af løsninger gør læringen mere autentisk. Denne autenticitet er en stærk drivkraft for studerendes engagement og udviklingen af praktiske, overførbare færdigheder frem for blot teoretisk viden. Traditionel læring kan undertiden føles afkoblet fra anvendelser i den virkelige verden. Tværfaglig uddannelse, derimod, centrerer sig ofte om “virkelighedsnære problemer” og “problemløsningsopgaver”, der afspejler komplekse, autentiske udfordringer.10 Når studerende arbejder med problemer, de opfatter som ægte og relevante, øges deres engagement og motivation.2 Processen med at anvende viden fra flere discipliner til at skabe konkrete løsninger fremmer en dybere, mere integreret forståelse end passiv modtagelse af information inden for isolerede fag. Den pædagogiske kraft i tværfaglighed forstærkes således markant, når den kobles med autentiske, problembaserede læringserfaringer.

3. Kultivering af det 21. Århundredes kompetencer gennem tværfaglige studier

3.1. Styrkelse af kritisk tænkning: Analyse af information fra flere perspektiver

Tværfaglig læring spiller en afgørende rolle i udviklingen af kritisk tænkning. Ved at blive eksponeret for forskellige faglige tilgange opfordres studerende til at reflektere kritisk over nye idéer og problemstillinger fra flere perspektiver. Dette indebærer en bevidstgørelse om egne og andres forforståelser og bias.10 Studerende udvikler færdigheder i kritisk tænkning og problemløsning ved at anvende tværfaglige metoder på virkelighedsnære udfordringer.8 Schnack (1997), citeret i en af kilderne, fremhæver “Fremme af kritisk tænkning og metarefleksion” som en central begrundelse for tværfaglig undervisning, da det “kan skærpe blikket ved forskellige faglige tilgange således at eleverne bliver mere bevidste om forskellige måder at blive klogere på”.11

Tværfaglighed bidrager ikke kun til at lære, hvad man skal tænke ud fra forskellige fag, men også hvordan forskellige fag tænker og konstruerer viden. Hver disciplin har sine egne metoder, antagelser og måder at validere viden på. Tværfaglige studier udsætter studerende for disse varierende epistemologier – forskellige måder at opnå viden på.11 For at kunne integrere disse forskellige tilgange må de studerende kritisk vurdere dem og forstå deres underliggende rammer. Denne proces bevæger sig ud over blot at lære indhold fra flere discipliner til at forstå selve karakteren af videnskonstruktion i forskellige felter. Denne epistemologiske bevidsthed er et kendetegn ved avanceret kritisk tænkning og muliggør en mere robust og nuanceret problemanalyse.

3.2. Udvikling af problemløsningsfærdigheder: Håndtering af komplekse problemstillinger, der transcenderer enkelte discipliner

Virkelighedens problemer har sjældent løsninger, der udelukkende findes inden for ét enkelt fagområde. Tværfaglighed giver studerende mulighed for at udnytte indsigter fra flere discipliner til at tilbyde løsninger på komplekse problemer.10 Denne tilgang forbereder studerende til at acceptere usikkerhed og vurdere information fra potentielt modstridende perspektiver.10 Ved at “kapitalisere på både den deklarative og proceduremæssige viden på tværs af flere fagområder, kan studerende udnytte indsigter, der bygger på de enkelte discipliners unikke styrker, til at tilbyde løsninger på komplekse problemer”.10 Et eksempel er at kombinere sundhedsvidenskab, human resources og sociologi for at tackle folkesundhedsproblemer.8 Problemløsningsopgaver, hvor der ikke findes én enkelt løsning, skærper behovet for kreativ nytænkning og kræver, at eleverne anvender deres faglige og tværfaglige viden og metoder i nye kontekster.13

En ofte underbelyst fordel er, at tværfaglig problemløsning træner studerende i at navigere i og endda omfavne kompleksitet og tvetydighed.10 Enkeltdisciplinære problemer har ofte mere definerede parametre og forventede løsningsveje. Tværfaglige problemer involverer derimod i sagens natur flere, undertiden modstridende, perspektiver og datasæt. Der findes ofte ikke ét “korrekt” svar, men snarere en række potentielle løsninger med forskellige kompromiser.13 At navigere succesfuldt i dette kræver, at studerende bliver komfortable med usikkerhed, afvejer konkurrerende påstande og syntetiserer delvis information til en sammenhængende, omend måske ufuldkommen, løsning. Denne evne til at “acceptere usikkerhed og tvetydighed” er yderst værdifuld i den virkelige verdens ledelse og beslutningstagning, hvor perfekt information sjældent er tilgængelig.

3.3. Fremme af kreativitet: Generering af nye idéer gennem syntese af mangfoldig viden

Kreativitet styrkes markant ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fagområder på nye måder.13 PISA 2022-rapporten definerer kreativ tænkning som kompetencen til produktivt at engagere sig i generering, evaluering og forbedring af idéer, der kan resultere i originale og effektive løsninger, fremskridt i viden og virkningsfulde udtryk for fantasi og forestillingsevne.12 Tværfaglighed udgør en frugtbar grobund for denne form for “little-c creativity” – den kreativitet, der anvendes i hverdagens problemløsning. Det understreges, at “kreativitet handler ikke bare om fagfaglighed, men også om tværfaglighed, der lægger op til kreativ nytænkning ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag på nye måder”.13 Essensen af kreativt arbejde er at kunne tænke og forme nye, nyttige idéer, hvilket kan involvere en kombination af refleksion og eksperimenter.12 Erhvervsministeriets rapport om kreative erhverv peger på, at “Kreative kompetencer og tværfaglighed skal styrke innovation,” og at virksomheder, der implementerer STEAM-kompetencer (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), oplever hurtigere vækst og er mere innovative.14

Tværfaglighed fremmer kreativitet fundamentalt ved at øge mangfoldigheden af tilgængelige konceptuelle “byggesten”. Kreativitet opstår ofte ved at skabe nye forbindelser mellem tidligere adskilte idéer, og tværfaglig eksponering udvider markant puljen af sådanne idéer og potentialet for innovativ rekombination. En primær mekanisme for idégenerering er kombinationen eller syntesen af eksisterende koncepter på nye måder.13 Studier inden for en enkelt disciplin begrænser rækkevidden af koncepter og metoder, man udsættes for. Tværfaglige studier bringer derimod bevidst forskellige konceptuelle værktøjskasser fra forskellige felter sammen. Denne udvidede værktøjskasse øger sandsynligheden for, at studerende identificerer nye forbindelser og synteser, der ikke ville være åbenlyse fra et enkeltdisciplinært perspektiv, hvilket fører til mere originale og potentielt effektive løsninger. STEAM-tilgangen 12 er et fremtrædende eksempel, hvor kunstnerisk/designmæssig tænkning (Art) kombineres med videnskabelig/teknisk tænkning (STEM) for at anspore til innovation.

Nedenstående tabel opsummerer, hvordan tværfaglig uddannelse bidrager til udviklingen af centrale kompetencer:

Tabel 1: Nøglekompetencer Fremmet af Tværfaglig Uddannelse

KompetenceHvordan Tværfaglighed Udvikler DenUnderstøttende Evidens/Kilder
Kritisk TænkningUdsættelse for flere perspektiver, evaluering af forskellige metoder, dekonstruktion af bias, udvikling af metarefleksion.8
ProblemløsningAnvendelse af viden fra flere discipliner på komplekse, virkelighedsnære problemer, håndtering af tvetydighed.8
KreativitetSyntese af forskelligartet viden, kombination af metoder på nye måder, generering af originale løsninger.12
KollaborationNødvendighed af samarbejde for at løse tværfaglige opgaver, videndeling, fælles ansvar.2
KommunikationBehov for at formidle komplekse idéer på tværs af faggrænser, udvikling af fælles sprog.2
AdaptabilitetBred vidensbase, overførbare færdigheder, evne til at lære nye domæner og navigere i forandring.6

4. Drivkraft for innovation og håndtering af store samfundsudfordringer

4.1. Tværfaglighed som katalysator for innovation i forskellige sektorer

Innovation opstår ofte i “krydsfelter” – skæringspunkterne – mellem forskellige discipliner.4 Det er her, kombinationen af forskelligartet viden, ressourcer og perspektiver kan føre til nye gennembrud. Styrken ved et bredt og inkluderende samarbejde som innovationsstrategi ligger i, at det er “besiddelsen af relevante ideer og ressourcer og ikke de organisatoriske og institutionelle grænser, der bestemmer hvem der deltager i innovationsprocessen”.15 Tværfaglighed kommer typisk på banen, når man taler om udvikling og ønsket om at skabe innovation og bedre løsninger, og det understreges, at det handler om at arbejde “på tværs på nye måder”.4 Rapporten fra Erhvervsministeriet om kreative erhverv kobler eksplicit “Kreative kompetencer og tværfaglighed” til styrkelse af innovation, især gennem STEAM-tilgangen.14

Tværfaglighed udfordrer den traditionelle model, hvor innovation primært foregår inden for specialiserede forsknings- og udviklingsafdelinger. I stedet antydes det, at banebrydende innovationer er mere sandsynlige, når forskellige perspektiver – for eksempel brugercentreret design fra humaniora, teknisk gennemførlighed fra ingeniørvidenskab og forretningsmodeller fra økonomi – integreres gennem hele innovationsprocessen. Traditionelle innovationsmodeller kan være isolerede inden for specifikke afdelinger eller discipliner. Argumentet om, at den “bedste innovation” sker “på tværs” og i “krydsfelter” 4, indebærer, at inddragelse af individer med varieret ekspertise fra starten af en innovationsproces kan føre til mere holistiske og virkningsfulde løsninger. STEAM-konceptet 14 er et praktisk eksempel herpå, hvor kunstneriske og menneskecentrerede tilgange integreres med teknisk udvikling. At fremme tværfagligt samarbejde internt i organisationer og i uddannelsesprogrammer er derfor en strategi til at nedbryde innovationssiloer og kultivere mere robuste og relevante innovative resultater.

4.2. Adressering af komplekse samfundsudfordringer gennem integreret viden

Moderne samfund står over for en række komplekse udfordringer – såsom bæredygtighed, folkesundhed og teknologisk disruption – der kræver holistisk forståelse og løsninger, som trækker på viden fra flere fagområder.3 Eksempelvis nævnes byggeriet som en sektor, der skal bidrage til løsninger på ressourceknaphed, CO2-udledning, urbanisering og klimatilpasning – problemstillinger, der alle er iboende tværfaglige.4 FN’s Verdensmål fremhæves som et eksempel på komplekse, holistiske mål, der inkluderer sociale, økologiske og økonomiske perspektiver, og som derfor har potentiale til at “skabe koblinger og illustrere sammenhænge mellem komplekse problemstillinger,” hvilket understreger behovet for tværfaglige tilgange.16 Inden for socialt arbejde og sundhedssektoren bidrager tværfagligt samarbejde til en “mere helhedsorienteret forståelse af borgerens/familiens situation og behov”.9

Mange presserende samfundsmæssige problemstillinger kan karakteriseres som “wicked problems” – komplekse, sammenkoblede og modstandsdygtige over for simple løsninger fra et enkelt disciplinært synspunkt. Tværfaglighed er ikke blot nyttig, men essentiel for overhovedet at kunne rammesætte, endsige løse, sådanne problemer. Samfundsudfordringer som klimaforandringer 4, folkesundhedskriser 9 og social ulighed er kendetegnet ved dyb sammenhæng og multiple årsagsfaktorer. En enkelt disciplin kan kun tilbyde delvise indsigter og løsninger. Forståelsen af de sociale, økonomiske, politiske, etiske og teknologiske dimensioner af disse problemer kræver integration af viden fra samfundsvidenskab, humaniora, naturvidenskab, ingeniørvidenskab m.fl..16 Tværfaglig uddannelse er derfor kritisk for at udvikle fagfolk og borgere, der kan fatte denne kompleksitet og bidrage til mere omfattende og bæredygtige løsninger frem for fragmenterede, potentielt kontraproduktive løsninger. Fokuseringen på “helhedsorienteret forståelse” 2 er et direkte svar på karakteren af disse “wicked problems”.

5. Karriereveje og arbejdsmarkedsdynamikker i Danmark

5.1. Forbedret beskæftigelsesegnethed og tilpasningsevne for kandidater

Tværfaglige studier udstyrer kandidater med en bred vidensbase og overførbare færdigheder såsom kritisk tænkning, problemløsning og kommunikation. Disse kompetencer værdsættes højt af arbejdsgivere, der søger medarbejdere med stor tilpasningsevne.8 Kandidater fra tværfaglige uddannelser kan gribe problemer an med innovative løsninger på tværs af forskellige brancher.8 Det påpeges, at de “brede kompetencer det giver, er årsagen til, at mange nyuddannede skaber spændende og uventede karrierer. Karrierer der ikke nødvendigvis er direkte relateret til deres specifikke universitetsfag”.19 Dette indikerer den alsidighed, som bredere, potentielt tværfaglige, kompetencer giver. Kandidater fra Kultur og Formidling på SDU lærer eksempelvis at “igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage dig professionelt ansvar” 20, en højt værdsat færdighed.

Den tilpasningsevne, der fremmes af tværfaglig uddannelse, bidrager til langsigtet karrieremæssig robusthed. På et arbejdsmarked i hastig udvikling 6 bliver evnen til at skifte retning, lære nye domæner og integrere viden mere værdifuld end snæver, statisk ekspertise. Arbejdsmarkedet er kendetegnet ved hurtige forandringer og fremkomsten af nye roller. Specifikke tekniske færdigheder kan hurtigt blive forældede. Tværfaglig uddannelse lægger vægt på overførbare færdigheder som kritisk tænkning, problemløsning, kommunikation og evnen til at lære at lære på tværs af domæner.8 Disse meta-færdigheder gør det muligt for kandidater at tilpasse sig nye udfordringer, tilegne sig ny specifik viden efter behov og skifte mellem roller eller endda brancher mere effektivt end dem med meget snævre specialiseringer. Karrierefordelen handler derfor ikke kun om at sikre det første job, men om at bygge et fundament for vedvarende relevans og vækst gennem en dynamisk karriere.

5.2. Erhvervslivets efterspørgsel efter tværfaglige kompetencer

Dansk erhvervsliv, især inden for kreative sektorer og IT-branchen, viser en stigende efterspørgsel efter individer med tværfaglige kompetencer, herunder STEAM-kompetencer.14 En rapport fra Erhvervsministeriet peger på, at kreativitet i 2020 ville være blandt de tre mest efterspurgte kompetencer, og at virksomheder, der implementerer STEAM-kompetencer, oplever hurtigere vækst og er mere innovative. Samtidig mangler over 30 % af de virksomheder, der rekrutterer forgæves, højtuddannet arbejdskraft.14 Dette signalerer tydeligt en høj efterspørgsel. IDA-rapporten forudsiger en betydelig “overefterspørgsel” efter IT-uddannet personale i 2030, herunder en specifik efterspørgsel efter “tværfagligt it-uddannede” på både mellemlangt (MVU) og langt videregående (LVU) niveau.21 Søren Schultz Hansen citerer erhvervsledere, der finder tværfaglige kompetencer “særligt attraktive”.7

Efterspørgslen er ikke kun efter generalister, men efter “T-formede” fagfolk – individer, der har dyb ekspertise inden for mindst ét område (den lodrette bjælke i T’et), men også en bred evne til at samarbejde og kommunikere på tværs af flere discipliner (den vandrette bjælke). Tværfaglig uddannelse er velegnet til at kultivere denne profil. Erhvervslivet har brug for specialiseret viden til at løse specifikke tekniske eller domænespecifikke problemer. Disse problemer er dog ofte indlejret i større, komplekse systemer, der kræver samarbejde på tværs af teams og funktioner.4 Efterspørgslen efter IT-professionelle 21 omfatter både “it-specialister” og “tværfagligt it-uddannede”, hvilket tyder på et behov for både dybde og bredde. En “T-formet” professionel kan bidrage med sin specifikke ekspertise og samtidig effektivt forstå, kommunikere med og integrere arbejdet fra eksperter inden for andre områder. Tværfaglige programmer, især dem der tillader specialisering inden for en bredere ramme (f.eks. masteruddannelser hvor studerende kan skræddersy deres fokus 1), kan hjælpe med at udvikle sådanne T-formede individer og dermed imødekomme et nuanceret behov i erhvervslivet.

5.3. Specifikt fokus på sektorer som IT, hvor tværfaglige færdigheder er højt værdsatte

IDA-rapporten om mismatch på IT-arbejdsmarkedet giver et detaljeret billede af efterspørgslen og fremhæver det forventede underskud af tværfagligt IT-uddannede.21 Eksempler på tværfaglige IT-uddannelser omfatter erhvervsøkonomi og informationsteknologi samt digital innovation og management.21 Rapporten præsenterer konkrete tal: “Overefterspørgslen efter it-specialister vil være på omkring 6.100 personer, mens det er noget lavere – ca. 2.800 personer – for de tværfagligt uddannede [MVU]. For gruppen af tværfagligt it-uddannede [LVU]… er der udsigt til en overefterspørgsel på ca. 3.800 personer i 2030”.21 Disse data er kritiske for at illustrere håndgribelige behov på arbejdsmarkedet.

Efterspørgslen efter tværfaglige IT-professionelle antyder, at “IT-arbejde” i stigende grad handler mindre om ren kodning eller systemadministration og mere om at anvende IT-løsninger på specifikke forretningsmæssige, sociale eller kreative problemer. IDA-rapporten 21 viser en stærk efterspørgsel efter både IT-specialister og tværfaglige IT-kandidater. Tværfaglige IT-roller bygger ofte bro mellem teknologi og andre domæner som forretning (erhvervsøkonomi og IT), design (digitalt design) eller læring (IT, Læring og Organisatorisk Omstilling 22). Dette indikerer, at virksomheder har brug for folk, der ikke kun kan bygge IT-systemer, men også kan forstå brugerbehov, forretningsprocesser, markedsdynamikker eller pædagogiske principper for at sikre, at IT-løsninger er effektive og skaber værdi. Væksten i efterspørgslen efter tværfaglige IT-professionelle afspejler således en modning af IT-feltet, hvor teknologi ses som en facilitator inden for bredere strategiske kontekster snarere end et mål i sig selv.

6. Det danske landskab for tværfaglig uddannelse: Illustrative eksempler

6.1. Oversigt over tværfaglige uddannelser på danske universiteter og professionshøjskoler

Det danske uddannelsessystem tilbyder en række tværfaglige uddannelser og moduler på forskellige niveauer, hvilket afspejler en anerkendelse af denne tilgangs værdi.

masterniveau beskriver UddannelsesGuiden generelt tværfaglige masteruddannelser som uddannelser, der krydser fagområder, er anvendelige i de fleste brancher, giver teoretisk baggrund for praksisudvikling og projektledelse, og tillader individuel tilrettelæggelse.1 Et konkret eksempel er den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, der eksplicit er tværfaglig og analyserer sundhed og sygdom ud fra forskellige videnskabelige tilgange, herunder biomedicinske, kliniske, samfundsvidenskabelige, humanistiske, sundhedsmedicinske, videnskabsteoretiske og forskningsmetodologiske fag.18 Kandidatuddannelsen i Tværkulturelle Studier ved Københavns Universitet (KU) specialiserer studerende i specifikke regioner med et analytisk og teoretisk blik på kultur- og samfundsforhold relateret til tværkulturelle processer og træner i tværvidenskabeligt arbejde og metode.23 Ligeledes uddanner Kultur og Formidling på Syddansk Universitet (SDU) kandidater til at “igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde” 20, og Master i Uddannelse og Læring på Roskilde Universitet (RUC) er eksplicit “tværfaglig” med fokus på læreprocesser, uddannelsesplanlægning og “tværprofessionelle praksisser”.24

Inden for Cand.It.-programmer findes eksempelvis It, Læring og Organisatorisk Omstilling på Aalborg Universitet (AAU), en tværfaglig cand.it. designet til bachelorer uden en teknisk IT-baggrund. Uddannelsen fokuserer på læring, IT, digitalisering, didaktisk design, organisationer, innovation og projektledelse.22

professionshøjskolerne er der også et stærkt fokus på tværfaglighed, ofte i form af tværprofessionelle moduler. Københavns Professionshøjskole (KP) har eksempelvis omkring 2000 studerende hvert semester fra 14 forskellige professionsbacheloruddannelser, der deltager i 10 ECTS tværprofessionelle moduler. Disse moduler dækker 15 temaer såsom børns overgange, mental sundhed, udsatte unge, sundhedsfremme, kronisk sygdom og velfærdsteknologi, og temaerne afspejler praksisområder, hvor forskellige professioner er afhængige af hinanden.25 UC SYD har ligeledes et stort fokus på tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde inden for velfærdsprofessionerne (socialrådgivere, pædagoger, lærere) og tilbyder forskning, uddannelse og praktisk vejledning med vægt på teamwork, ledelse, roller, kommunikation og etik.26

Selv på ph.d.-niveau er tværfaglighed fremtrædende. Roskilde Universitet (RUC) er kendt for sit “stærkt tværfagligt forskermiljø” på tværs af sine fire ph.d.-skoler.27 Et nyt nationalt initiativ, Danish Advanced Research Academy (DARA), støttet af Novo Nordisk Fonden og placeret på SDU, har et specifikt fokus på “talentudvikling og forskeruddannelse på tværs af fagområder” og giver ph.d.-studerende mulighed for at definere originale, tværfaglige projekter.28

Andre eksempler inkluderer Professionsbachelor i Finans ved Erhvervsakademi Aarhus, der kombinerer økonomi, jura, psykologi, marketing og etik 29, og Professionsbachelor i Business og Vandteknologi samme sted, der beskrives som en “hybrid i krydsfeltet mellem teknologi og salg”.30 Uddannelsen i Medievidenskab på SDU forbereder også kandidater til at “indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde inden for multimedier og tv”.19

Det danske uddannelsessystem udviser således en bred, systemisk bestræbelse på at integrere tværfaglige tilgange på alle niveauer. Det er dog sandsynligt, at dybden og karakteren af tværfagligheden varierer betydeligt. Nogle initiativer, som KP’s moduler 25 og UC SYD’s fokus 26, sigter mod tværprofessionelt samarbejde med fokus på praktisk koordination for at forbedre serviceleverancer i velfærdssektorerne. Her handler det om at koordinere eksisterende professionelle færdigheder. Andre universitetsuddannelser, som Tværkulturelle Studier 23 eller DARA ph.d.-akademiet 28, sigter mod en dybere integration af teorier og metoder for at generere ny viden eller tackle komplekse forskningsspørgsmål. Dette antyder et spektrum, hvor den ene ende fokuserer på praktisk samarbejde mellem etablerede professioner, mens den anden fokuserer på epistemologisk integration og skabelsen af nye tværfaglige felter eller indsigter. En udfordring for systemet er at sikre klarhed om typen af tværfaglighed, der forfølges, og at yde passende pædagogisk støtte til hver type.

6.2. Initiativer og forskning, der understøtter tværfaglige tilgange

Flere nationale initiativer og forskningsprojekter understøtter og fremmer tværfaglige tilgange i Danmark. PISA 2022-undersøgelsen af kreativ tænkning, hvor danske elever klarer sig godt, anbefaler tværfagligt arbejde, f.eks. inden for STEAM, for at fremme kreative læreprocesser.12 Dette giver international validering af tværfaglige metoders potentiale for udvikling af nøglekompetencer.

Etableringen af det nationale ph.d.-akademi DARA 28, med en betydelig bevilling fra Novo Nordisk Fonden, er et markant skridt mod at styrke tværfaglig forskning. DARA er specifikt designet til at støtte tværfaglige forskningsprojekter drevet af de studerende selv, hvilket signalerer en anerkendelse på højt niveau af behovet for og værdien af tværfaglig forskeruddannelse.

Fra politisk og erhvervsmæssig side har Erhvervsministeriets Vækstteam for kreative erhverv anbefalet at styrke kreative kompetencer og tværfaglighed (STEAM) for at øge innovation og vækst.14 Dette viser en interesse fra både regering og industri. Ligeledes pålægger Børne- og Undervisningsministeriets “Vejledning til de tværgående kompetenceområder på de gymnasiale uddannelser” gymnasierne at arbejde med kreative og innovative færdigheder, ofte bedst udviklet i “flerfaglige forløb”, og nævner eksplicit innovative løsninger på “flerfaglige problemstillinger” i STX-studieretningsprojekter.31 Dette institutionaliserer tværfaglige elementer i ungdomsuddannelserne.

Endelig bidrager institutioner som UC SYD 26 og evalueringsinstitutioner som EVA 13 aktivt med forskning, evaluering og vejledning om tværfaglige og tværprofessionelle praksisser.

Der er tegn på både et top-down-pres (regeringsinitiativer, store fondsinvesteringer som DARA) og et bottom-up-momentum (institutionel forskning, pædagogisk udvikling på enkelte universiteter og professionshøjskoler), der driver tværfagligheden i Danmark. Offentlige organer som UVM 31 og Erhvervsministeriet 14 udsteder retningslinjer og anbefalinger, der fremmer tværfaglighed. Store private fonde som Novo Nordisk Fonden 28 foretager betydelige investeringer i tværfaglig forskeruddannelse. Samtidig udvikler og udbyder uddannelsesinstitutioner (KP, UC SYD, RUC, AAU, SDU, KU) tværfaglige programmer og moduler. Forskningsorganer (EVA, universitetsafdelinger) studerer og forfiner aktivt tværfaglig pædagogik.13 Denne kombination af et strategisk skub på højt niveau og implementering og forskning på græsrodsniveau skaber et mere robust økosystem for tværfaglig uddannelse, end hvis det kun var drevet af én type aktør. Denne dobbelte drivkraft øger sandsynligheden for vedvarende udvikling og integration.

Nedenstående tabel giver et overblik over udvalgte eksempler på tværfaglige uddannelsesprogrammer i Danmark:

Tabel 2: Eksempler på Tværfaglige Uddannelsesprogrammer i Danmark

InstitutionProgramnavn/TypeTværfagligt FokusMålgruppe/Niveau
Københavns Universitet (KU)Cand.mag. i Tværkulturelle StudierKultur, samfund, regioner, tværkulturelle processerKandidat
Syddansk Universitet (SDU)Sundhedsfaglig KandidatSundhed/sygdom fra flere videnskabelige tilgange (bio, samf, hum, med)Kandidat
Aalborg Universitet (AAU)Cand.it. i It, Læring & Organisatorisk OmstillingIT, læring, digitalisering, organisation, innovationKandidat (Cand.it.)
Roskilde Universitet (RUC)Master i Uddannelse og LæringLæreprocesser, udd.planlægning, tværprofessionelle praksisserMaster (deltid)
Københavns ProfessionshøjskoleTværprofessionelt modul (flere temaer)Tværprofessionelt samarbejde i velfærdssektorer (sundhed, pædagogik, social)Professionsbachelor
UC SYDFokus på tværprofessionelt samarbejdeVelfærdsprofessioner (socialrådgiver, pædagog, lærer), teamwork, etikProfessionsbachelor, Diplom
Erhvervsakademi AarhusProfessionsbachelor i Business & VandteknologiVandteknologi, salg, forretningsforståelseProfessionsbachelor
Nationalt (SDU vært)Danish Advanced Research Academy (DARA)Studentdefinerede tværfaglige forskningsprojekterPh.d.

7. Vejen frem: Muligheder, udfordringer og strategiske anbefalinger for dansk tværfaglig uddannelse

7.1. Håndtering af udfordringer i implementering, studieplanlægning og evaluering

Implementeringen af tværfaglig uddannelse er ikke uden udfordringer. Pædagogiske udfordringer inkluderer at sikre en meningsfuld integration af fag frem for en overfladisk kombination, hvilket kræver nøje overvejelser om, “hvilke fag og dels hvilke fagkombinationer, der inddrages”.2 Der er også en konstant balancegang mellem at sikre disciplinær dybde og tværfaglig bredde, et “specialiseringens paradoks”.7 Det kan være vanskeligt at opbygge og formidle tværfaglig viden i en travl skolehverdag, og der er en risiko for, at sammenhængen i komplekse emner som FN’s Verdensmål går tabt.16 Desuden er der et behov for, at undervisere samarbejder og forstår hinandens fagområder.2

Strukturelle og institutionelle udfordringer omfatter de traditionelle silostrukturer på universiteter og skoler, som kan hæmme tværfagligt samarbejde.15 Der er behov for klare mål, rammer og forventninger til tværprofessionelt samarbejde 26, samt tilstrækkelig ressourceallokering til planlægning og koordinering.3 Evalueringsmæssige udfordringer knytter sig til udviklingen af passende metoder til at vurdere tværfaglige kompetencer og projektarbejde, et område der ofte diskuteres i pædagogisk litteratur.

En fundamental udfordring er at bygge bro mellem forskellige disciplinære kulturer, der hver har deres eget sprog, metoder og epistemologier. Effektiv tværfaglig uddannelse kræver mere end blot administrativ omstrukturering; den fordrer en indsats for at fremme ægte gensidig forståelse og respekt blandt undervisere fra forskellige fagområder. Udfordringer med “koordinering, kommunikation, styring, ledelse, ansvar” i tværprofessionelt samarbejde 26 stammer ofte fra disse kulturelle forskelle. Et kursus hos DJØF sigter mod at hjælpe deltagere med at “genkende de typiske faldgruber, når du samarbejder på tværs af professioner og kulturer” og “forbedrer din evne til at forstå andre fagligheder og motiver”.32 Succesfuld implementering af tværfaglige programmer kræver dedikerede bestræbelser på at facilitere dialog, bygge fælles grund og udvikle et “fælles sprog” 15 blandt undervisere og studerende fra forskellige baggrunde. Uden at adressere disse dybere kulturelle og epistemologiske skel risikerer tværfaglige initiativer at forblive overfladiske eller støde på betydelig modstand.

7.2. Identificering af muligheder for at styrke og udbygge tværfaglige tilbud

På trods af udfordringerne er der betydelige muligheder for at styrke og udvide tværfaglige uddannelsestilbud i Danmark. Landet har stærke traditioner for samarbejde og projektbaseret læring (PBL), som ofte anvendes på institutioner som RUC og AAU 22, hvilket udgør et solidt fundament. Øget finansiering og strategisk fokus, eksemplificeret ved initiativer som DARA 28 og generelle uddannelsesreformer 33, skaber nye muligheder. Den voksende efterspørgsel fra arbejdsgivere efter tværfaglige kompetencer 14 kan fungere som en drivkraft for udvikling af studieordninger. Komplekse samfundsudfordringer, såsom FN’s Verdensmål 16, kan med fordel anvendes som omdrejningspunkter for tværfaglige curricula.

Etableringen af et nationalt ph.d.-akademi som DARA, der eksplicit fokuserer på tværfaglig forskning, er en markant mulighed for at kultivere talenter på højeste niveau og fremme banebrydende forskning.28 Selvom generelle uddannelsesreformer 33 ikke udelukkende har tværfaglighed som omdrejningspunkt, kan målsætninger om “mere praksisnære og fleksible uddannelser med friere rammer og højere kvalitet” og tilpasning af uddannelser til “fremtidens udfordringer” skabe rum for flere tværfaglige tilgange. Erhvervsministeriets anerkendelse af kreative og tværfaglige færdigheder som nøglen til innovation udgør et stærkt rationale for at udvide sådanne tilbud.14

Der ligger en betydelig mulighed i strategisk at tilpasse uddannelsestilbud til nationale prioriteter som grøn omstilling, digital transformation og velfærdsudfordringer ved at designe tværfaglige programmer, der direkte adresserer disse områder. Danmark har formulerede nationale mål relateret til bæredygtighed, digitalisering og velfærd, hvilket antydes af fokus på Verdensmålene 16, IT-kompetencer 21 og velfærdsprofessioner.25 Disse nationale prioriteter er i sagens natur komplekse og kræver tværfaglige løsninger. Uddannelsesinstitutioner kan proaktivt udvikle tværfaglige programmer, der direkte uddanner kandidater til at bidrage til disse prioriterede områder, som f.eks. uddannelsen “Business og Vandteknologi” 30 der er et svar på behov i vandsektoren. En sådan tilpasning kan gøre programmer mere attraktive for studerende, der søger meningsfulde karrierer, for arbejdsgivere, der søger relevante kompetencer, og for finansiører (offentlige og private), der ønsker at støtte strategiske nationale mål. Dette kan skabe en positiv spiral, hvor tværfaglig uddannelse bliver en central facilitator for national fremgang.

7.3. Anbefalinger til undervisere, institutioner og politiske beslutningstagere

For at realisere potentialet i tværfaglig uddannelse kræves en koordineret indsats fra flere aktører.

Undervisere bør investere i pædagogisk efteruddannelse med fokus på tværfaglig undervisning, fremme kollaborativ planlægning med kolleger fra andre discipliner 2, og arbejde på at udvikle et fælles sprog og forståelse på tværs af faggrænser.15

Institutioner har en central rolle i at skabe fleksible administrative og curriculære strukturer, der understøtter tværfaglige programmer. De bør incitamentere og belønne tværfagligt samarbejde blandt undervisere, etablere klar ledelse for tværfaglige initiativer 3, og facilitere “hotspots” for uformel faglig kommunikation og sparring.26 Ledere skal agere som “igangsættere, facilitatorer og katalysatorer” for innovation og skabe en innovationskultur ved bl.a. at “afskaffe tanken om nulfejlskulturen” og “tilskynde tværfaglighed, bore huller i siloerne”.15

Politiske beslutningstagere bør fortsat støtte og finansiere tværfaglig forskning og uddannelse, fremme politikker, der reducerer siloer i uddannelsessystemet, og sikre, at kvalitetssikringsmekanismer tilpasses tværfaglige kontekster. Det er vigtigt at anerkende, at “tværfaglighed” kræver “mere ledelse”.26 Kursusindhold fra eksempelvis DJØF 32 peger på et behov for træning i at forstå organisatorisk kontekst, interessenthåndtering og navigering i kulturelle forskelle i tværfaglige sammenhænge.

Succesfuld og bæredygtig tværfaglighed kræver dedikeret og kompetent ledelse på flere niveauer (institutionelt, program-, team-niveau). Tværfaglige initiativer udfordrer ofte etablerede normer, strukturer og ressourceallokeringer inden for institutioner.15 Uden stærk ledelse kan disse initiativer blive marginaliserede eller mislykkes på grund af inerti eller modstand fra disciplinære siloer. Ledere skal aktivt forme miljøet, håndtere konflikter og sikre ressourcer. Det understreges, at tværfagligt samarbejde har brug for “mere ledelse” og “klare mål, rammer og forventninger”.26 En central anbefaling må derfor være udvikling og bemyndigelse af ledere, der forstår de unikke behov i tværfagligt arbejde og kan navigere i kompleksiteten ved at fremme det inden for traditionelle akademiske eller professionelle strukturer.

8. Konklusion:

8.1. Opsummering af centrale fordele

Denne rapport har belyst de betydelige fordele, der er forbundet med tværfaglig uddannelse. Gennem integration af viden og metoder fra forskellige fagområder fremmes en markant udvikling af centrale kompetencer såsom kritisk tænkning, problemløsningsevner og kreativitet. De studerende opnår en større tilpasningsevne, hvilket er afgørende på et dynamisk arbejdsmarked. Tværfaglighed fungerer som en katalysator for innovation ved at muliggøre nye kombinationer af idéer og ressourcer, og den er essentiel for at kunne adressere komplekse samfundsmæssige udfordringer, der sjældent lader sig løse inden for rammerne af en enkelt disciplin. I Danmark ses en stigende anerkendelse af disse fordele, hvilket afspejles i både uddannelsestilbud og efterspørgslen fra erhvervslivet.

8.2. Den fremtidige kurs og betydning af tværfaglig læring i Danmark

Tværfaglig uddannelse bør ikke betragtes som et nichealternativ, men som en stadig mere central komponent i et robust og fremtidsorienteret dansk uddannelsessystem. Den fortsatte udvikling, evaluering 31 og tilpasning af tværfaglige tilgange er nødvendig for at imødekomme skiftende samfundsmæssige og økonomiske krav.33 Som Søren Schultz Hansen påpeger, bør erfaringerne med tværfaglighed tjene som “inspiration for politikere og planlæggere af fremtidens uddannelsessystem”.7 Regeringens udmeldinger om, at “I takt med at vores samfund udvikler sig, er der behov for, at vores uddannelser også udvikles og tilpasses til fremtiden” 34, understøtter behovet for at videreudvikle pædagogiske modeller, herunder de tværfaglige.

Den samlede evidens tyder på, at tværfaglige tilgange ikke længere er et perifert pædagogisk eksperiment, men er ved at blive en integreret del af definitionen på uddannelseskvalitet og -relevans i det 21. århundrede. Den moderne verden er kendetegnet ved komplekse, forbundne udfordringer.4 Arbejdsmarkedet efterspørger tilpasningsdygtige individer med stærke færdigheder inden for kritisk tænkning, problemløsning og kreativitet.8 Tværfaglig uddannelse har vist sig effektiv til at kultivere disse færdigheder og adressere sådanne udfordringer. Efterhånden som Danmark og andre nationer søger at “reformere” og “forbedre kvaliteten” af deres uddannelsessystemer 33, bør et betydeligt og vedvarende engagement i at fremme og forfine tværfaglig læring være en central strategisk søjle. Dette handler ikke kun om at tilføje enkelte tværfaglige kurser, men potentielt om at gentænke studieplanstrukturer, pædagogisk efteruddannelse og institutionelle incitamenter for at forankre tværfaglig tænkning dybere på tværs af hele uddannelseslandskabet. Evnen til at integrere viden og samarbejde på tværs af discipliner er et kendetegn ved en uddannelse, der reelt forbereder individer til en kompleks fremtid.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025