Overblik

marts 20, 2025

Uddannelsesstøtte til ordblinde: Find økonomisk hjælp og ressourcer

Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en almindelig indlæringsvanskelighed, der primært påvirker en persons evne til at læse og stave korrekt. Selvom det præcise antal ordblinde i Danmark er svært at fastslå, anslås det, at et betydeligt antal danskere kæmper med denne udfordring. Estimater svinger fra omkring 7% af befolkningen 1 til over en halv million mennesker 3. Dette gør ordblindhed til den mest udbredte indlæringsvanskelighed blandt børn, og statistikker viser, at flere drenge end piger diagnosticeres med tilstanden 2. Da den nationale ordblindetest først blev indført i 2015 3, er det vanskeligt at have et fuldstændigt historisk overblik over præcis, hvor mange der har været påvirket. Denne mangel på præcise historiske data understreger vigtigheden af løbende overvågning og forskning for bedre at forstå omfanget og de langsigtede behov hos denne befolkningsgruppe.

For de personer, der er ramt af ordblindhed, kan uddannelsessystemet fremstå som en betydelig udfordring. Vanskelighederne, der følger med ordblindhed, er mangfoldige og påvirker flere aspekter af den akademiske hverdag. Det kan være svært at huske det, man har læst, at færdiggøre læse- og skriveopgaver inden for den tildelte tid, at omsætte tanker og ideer til skrift, at strukturere skriftlige opgaver på en klar og sammenhængende måde, og generelt at formulere sig præcist i skrift 5. Disse udfordringer understreger, at ordblindhed er en kompleks indlæringsvanskelighed, der kræver en bred vifte af støtteforanstaltninger for at imødekomme de forskellige behov hos de berørte individer. Effektiv støtte skal derfor være omfattende og kan involvere en kombination af teknologiske hjælpemidler, specialpædagogiske metoder og ikke mindst økonomisk assistance.

Økonomisk støtte spiller en afgørende rolle i at sikre lige uddannelsesmuligheder for ordblinde. De førnævnte udfordringer kan ofte nødvendiggøre adgang til ressourcer, der kan have en økonomisk omkostning. Dette kan inkludere specialiseret software og apps, individuel undervisning, eller undervisningsmaterialer i alternative formater. Ved at lette det økonomiske pres kan man sikre, at ordblinde får adgang til de nødvendige redskaber og det rette læringsmiljø for at kunne trives akademisk uden at blive hæmmet af økonomiske barrierer. Denne artikel vil guide dig igennem de forskellige former for økonomisk støtte og de ressourcer, der er tilgængelige for ordblinde i uddannelse i Danmark.

Specialpædagogisk Støtte (SPS): Grundlaget for din uddannelsesstøtte

Hvad er SPS, og hvem er berettiget?

Specialpædagogisk Støtte (SPS) er en fundamental rettighed i det danske uddannelsessystem, der sikrer, at studerende med handicap, herunder ordblindhed, kan gennemføre deres uddannelse på lige fod med deres medstuderende 6. Denne støtte er lovmæssigt forankret og gælder for langt de fleste uddannelser i Danmark. Det er et udtryk for samfundets engagement i at skabe et inkluderende uddannelsesmiljø, hvor individuelle udfordringer kompenseres for at sikre lige muligheder for alle.

For at være berettiget til SPS er der dog visse kriterier, der skal opfyldes 9. Først og fremmest skal den pågældende funktionsnedsættelse, i dette tilfælde ordblindhed, være officielt diagnosticeret og dokumenteret. Dokumentationen sker typisk gennem en standardiseret ordblindetest eller en lægeerklæring, der bekræfter diagnosen. Dette sikrer, at støtten rettes mod dem, der har et reelt behov. Derudover er det en forudsætning, at den studerende er aktiv på sin uddannelse. Dette indebærer, at man deltager i undervisningen og følger de krav, der stilles. Som hovedregel skal den studerende også være dansk statsborger eller have en status, der kan sidestilles hermed i henhold til internationale overenskomster. Det er vigtigt at være opmærksom på, at internationale studerende potentielt kan opleve visse begrænsninger i adgangen til SPS 6. Denne forskel i adgang understreger, at støttesystemet primært er designet til at imødekomme behovene hos danske statsborgere og fastboende.

De forskellige former for støtte under SPS: IT-hjælpemidler, studiestøttetimer og mere.

Specialpædagogisk Støtte (SPS) dækker en bred vifte af forskellige former for assistance, der er designet til at kompensere for de udfordringer, ordblindhed kan medføre i en uddannelsesmæssig kontekst 5. En væsentlig del af SPS består af IT-hjælpemidler. Dette kan inkludere specialiserede ordblindeprogrammer som IntoWords og AppWriter, der tilbyder funktioner som ordforslag, oplæsning af tekst (talesyntese) og stavekontrol. I nogle tilfælde kan der også bevilges en computer med den nødvendige software installeret, en scanner til at digitalisere trykte materialer, eller en diktafon til at optage lyd.

Udover de teknologiske hjælpemidler tilbyder SPS også mulighed for specialundervisning, hvor den studerende kan få individuel eller holdundervisning med fokus på læse- og skrivestrategier. Studiestøttetimer er en anden vigtig komponent i SPS. Her kan den studerende få personlig vejledning og hjælp fra en støtteperson, der kan assistere med at udvikle effektive læse- og skriveteknikker, planlægge studiearbejdet, strukturere opgaver og forberede sig til eksamen. For studerende på ungdoms- og videregående uddannelser er der ofte mulighed for at låne programpakker med ordforslag og talesyntese til deres egen computer, samt IT-startpakker, der inkluderer en computer 7. Talegenkendelsesprogrammet Dictus er også en mulighed, hvor tekster kan dikteres direkte til computeren.

Adgangen til studiematerialer i tilgængelige formater er ligeledes en central del af SPS. Gennem Nota, det nationale bibliotek for mennesker med læsehandicap, kan ordblinde studerende få adgang til et bredt udvalg af bøger og andet materiale som e-bøger og lydbøger. Dette sikrer, at studerende kan tilgå pensum og anden relevant litteratur på en måde, der kompenserer for deres læsevanskeligheder. Derudover kan SPS i visse situationer omfatte sekretærhjælp til praktiske opgaver som kopiering og informationssøgning. Konkrete eksempler fra forskellige uddannelsesinstitutioner viser, at SPS også kan omfatte forlænget eksamenstid, mulighed for at sidde afskærmet under eksamen for at minimere forstyrrelser, og individuelt tilpassede studieplaner, der tager højde for den studerendes særlige behov 9. Selv inden for arbejdsmarkedsuddannelser er der mulighed for at tilpasse undervisningen og stille særligt udstyr til rådighed for ordblinde 7. Den brede vifte af støtte under SPS afspejler en erkendelse af, at ordblindhed påvirker individer forskelligt og kræver skræddersyede løsninger for at sikre lige uddannelsesmuligheder.

Sådan ansøger du om SPS: En trin-for-trin guide.

Processen for at ansøge om Specialpædagogisk Støtte (SPS) er generelt struktureret, så den studerende får den nødvendige vejledning og assistance 5. Det første skridt er typisk at kontakte SPS-vejlederen på det uddannelsessted, hvor man er indskrevet eller planlægger at studere. Denne vejleder har specialiseret viden om SPS-ordningen og kan give information om de specifikke støttemuligheder, der er relevante for den pågældende uddannelse.

I samtalen med SPS-vejlederen vil behovet for støtte blive vurderet, og vejlederen vil informere om den nødvendige dokumentation for ordblindhed. Som oftest kræves en officiel ordblindetest, der viser, at man er ordblind. Hvis man ikke allerede har en sådan test, kan SPS-vejlederen hjælpe med at arrangere en test eller henvise til steder, hvor man kan blive testet. Det er vigtigt at have denne dokumentation på plads, da den danner grundlaget for ansøgningen om SPS.

Når dokumentationen er i orden, vil SPS-vejlederen hjælpe den studerende med at udfylde ansøgningsskemaet. Dette skema indeholder oplysninger om den studerendes personlige data, uddannelsesforløb og de specifikke former for støtte, der ansøges om. Uddannelsesstedet er ansvarligt for at indsende ansøgningen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (SPSU), som behandler ansøgningen og træffer afgørelse om bevilling af SPS. Det anbefales generelt at søge om SPS så hurtigt som muligt efter optagelse på en uddannelse for at sikre, at støtten er tilgængelig fra studiestart 9.

Det er værd at bemærke, at ansøgningsprocessen kan variere lidt afhængigt af uddannelsesniveau og kontekst. For eksempel skal elever i grundskolen henvende sig til deres skole for at få tildelt LST 14. Under en uddannelse er det SPS- eller studievejlederen, man skal kontakte. Hvis man har brug for støtte i arbejdslivet, skal man kontakte det lokale jobcenter i samarbejde med sin arbejdsgiver. Og hvis behovet for hjælpemidler er i privatlivet, skal man søge via socialforvaltningen i sin bopælskommune 14. Uanset situationen er det afgørende at tage det første skridt og søge information hos de relevante instanser for at få adgang til den støtte, man har ret til.

Statens og kommunernes økonomiske håndsrækninger til ordblinde

Regeringens initiativer: Ordblindepakker og finanslovsmidler.

Den danske regering har gennem de seneste år vist en betydelig vilje til at styrke indsatsen for ordblinde gennem en række målrettede initiativer og finansielle investeringer. Et markant eksempel er finanslovsudspillet for 2023, hvor regeringen foreslog at afsætte hele 88 millioner kroner over de følgende fire år (2023-2026) specifikt til at forbedre forholdene for ordblinde 15. Disse midler er øremærket til forskellige formål, herunder etablering af ordblindevenlige undervisningsmiljøer på Forberedende Grunduddannelse (FGU). Dette fokus på FGU er særligt relevant, da mange elever på denne uddannelse har ordblindhed eller andre læse- og skrivevanskeligheder. Denne økonomiske injektion repræsenterer den fjerde og hidtil største “ordblindepakke”, hvilket understreger en vedvarende og stigende prioritering af området. Pakken indeholder indsatser, der er designet til at hjælpe børn, unge og voksne, der kæmper med ordblindhed eller lignende udfordringer.

Udover denne omfattende finanslovsbevilling har der i de senere år været et særligt fokus på at styrke ordblindeindsatserne i folkeskolen 16. Dette tidlige fokus er afgørende, da forskning viser, at tidlig intervention og den rette støtte kan have en positiv og varig effekt på ordblinde elevers faglige udvikling og trivsel. Regeringen har også indgået en bred politisk aftale om Ordblindepakke V, som indebærer en årlig afsættelse på 30 millioner kroner over de næste fire år, samt 15 millioner kroner årligt fra 2028 og frem. Denne pakke har et særligt fokus på at hjælpe voksne og unge, der står uden for job eller uddannelse, og som har ordblindhed eller andre læse- og skrivevanskeligheder. Dette initiativ anerkender, at udfordringer med ordblindhed ikke forsvinder med alderen, og at der er et behov for at tilbyde støtte og kompenserende foranstaltninger også til denne gruppe. De betydelige økonomiske investeringer fra regeringen gennem disse ordblindepakker afspejler en klar national strategi om at forbedre livsvilkårene og uddannelsesmulighederne for ordblinde i Danmark.

Søg om midler fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningspulje.

Udover de generelle finanslovsbevillinger tilbyder Børne- og Undervisningsministeriet også en udlodningspulje, hvor der kan søges om økonomisk støtte til specifikke undervisningsformål. I 2022 var der i alt 29 millioner kroner til rådighed i denne pulje, og et af de primære fokusområder var indsatser rettet mod ordblinde og elever med læsevanskeligheder 17. Denne pulje giver en mulighed for, at kommuner, uddannelsesinstitutioner samt offentlige og private aktører, der har indgående viden om og arbejder med de relevante temaer, kan ansøge om midler til at realisere projekter og initiativer, der kan gavne ordblinde.

I 2022 var der fem specifikke temaer, inden for hvilke der kunne søges om tilskud 17. Et af temaerne fokuserede direkte på elever med ordblindhed, med det formål at understøtte undervisernes arbejde med denne gruppe på alle uddannelsesområder under ministeriet. Der var et særligt behov for udvikling af undervisningsmaterialer og indsatser, der kan hjælpe ordblinde elever med at klare sig på lige fod med andre i uddannelsessystemet. Et andet tema var rettet mod voksne med ordblindhed og svage læsere, hvor der var behov for at udvikle inspirerende undervisningsmaterialer, eksemplariske undervisningsforløb og understøttende indsatser til voksenundervisningen. Inklusion af ordblinde i værkstedsbaseret undervisning på FGU og erhvervsuddannelserne var et tredje tema, da støtte til ordblinde ofte primært fokuserer på den boglige undervisning, mens en stor del af disse uddannelser foregår i værksteder eller virksomheder. Derfor var der behov for materialer og indsatser, der kunne hjælpe lærere og vejledere med at inkludere ordblinde elever også i disse praktiske læringsmiljøer. Endelig var der også temaer, der omhandlede understøttelse af svage læsere generelt og fremme af bevægelse i grundskolen. Denne udlodningspulje giver således en mulighed for at fremme innovative projekter og udvikle konkrete værktøjer og metoder, der kan forbedre uddannelsesmulighederne for ordblinde på forskellige niveauer.

Økonomisk tilskud til ordblindeefterskoler og specialefterskoler.

På lokalt niveau findes der også initiativer, der tilbyder økonomisk støtte til ordblinde i uddannelse. Et eksempel herpå er Syddjurs Kommune, som yder økonomisk tilskud til elever i 8., 9. eller 10. klasse, der er optaget på en specialefterskole eller en efterskole, der tilbyder specialundervisning til unge med særlige behov, herunder ordblindevanskeligheder 18. Dette kommunale tilskud er specifikt rettet mod at lette den økonomiske byrde for forældre, der vælger at sende deres børn på efterskoler med et særligt fokus på at imødekomme behovene hos unge med ordblindhed.

For at være berettiget til dette tilskud skal der foreligge dokumentation for elevens ordblindhed i form af den nationale ordblindetest, hvor resultatet skal placere eleven i kategorien “ordblind” 18. Sammen med ansøgningen skal der indsendes en skolebeskrivelse af elevens faglige styrker og udfordringer samt en beskrivelse af de indsatser, skolen har iværksat for at hjælpe eleven med sine ordblindevanskeligheder. Der skal også vedlægges testresultater fra ordblindetesten og en underskrevet samtykkeerklæring. Omfanget af det økonomiske tilskud i skoleåret 2025/2026 er fastsat til 30.000 kr. per elev 18. Dette beløb er et tilskud til forældrenes egenbetaling for efterskoleopholdet, efter at den statslige elevstøtte er fratrukket, og det udbetales direkte til efterskolen som et engangsbeløb. Ansøgningsperioden for det kommende skoleår løber fra oktober til og med maj, og ansøgningen skal indsendes via en elektronisk blanket 18. Dette kommunale initiativ viser, hvordan lokale myndigheder også kan spille en rolle i at støtte ordblinde elever og anerkender potentialet i specialiserede læringsmiljøer for denne gruppe. Dog er det vigtigt at bemærke, at dette er et eksempel fra en enkelt kommune, og lignende støtteordninger er muligvis ikke tilgængelige i hele landet.

Hjælpemidler og teknologiske ressourcer: Din vej til en lettere studiehverdag

Overblik over læse- og skriveteknologier (LST).

Læse- og skriveteknologier (LST) udgør en afgørende støtte for personer med ordblindhed, da disse værktøjer signifikant kan lette processen med at læse og skrive 5. I praksis dækker LST over en bred vifte af apps og programmer, der er designet til at hjælpe med forskellige aspekter af læsning og skrivning. Dette inkluderer blandt andet funktioner som tale-til-tekst, der gør det muligt at omdanne talte ord til skrift, oplæsning af tekst (talesyntese), der giver mulighed for at lytte til skrevet materiale, og ordforslag, der kan hjælpe med at vælge de korrekte ord under skrivning. Disse teknologier har potentialet til i betydelig grad at kompensere for de vanskeligheder, der er forbundet med ordblindhed, og kan være en uvurderlig hjælp i hverdagen, især i uddannelsesmæssige sammenhænge. For at LST skal være mest effektivt, er det vigtigt, at teknologien er tilpasset den enkeltes specifikke behov, og at brugeren har modtaget grundig instruktion i, hvordan værktøjerne anvendes korrekt.

For at få et overblik over de mange tilgængelige digitale hjælpemidler kan man benytte sig af Hjælpemiddelbasen, som drives af Socialstyrelsen 14. Denne database indeholder detaljerede produktbeskrivelser og kontaktoplysninger til forhandlere af forskellige hjælpemidler og apps, der er relevante for personer med læse- og skrivevanskeligheder. Derudover tilbyder Ordblindeforeningen IT-vejledning til deres medlemmer, hvor man kan få rådgivning om, hvordan man bedst udnytter IT-hjælpemidler i hverdagen 14. Eksempler på almindeligt anvendte LST-programmer til PC og Mac inkluderer AppWriter, CD-ord og IntoWords 19. Der findes også flere gratis alternativer, såsom den indbyggede “Tekst til tale”-funktion, der er tilgængelig på både Mac og PC, samt de oplæsningsværktøjer, der er integreret i Office 365-programmerne 19. Denne diversitet i tilgængelige teknologier sikrer, at der er muligheder for at finde værktøjer, der passer til forskellige behov og økonomiske situationer.

Adgang til e-bøger og lydbøger via Nota.

Nota, som er det nationale bibliotek og videncenter for mennesker med læsehandicap, spiller en central rolle i at sikre, at ordblinde studerende har adgang til de nødvendige studiematerialer i formater, der er tilgængelige for dem 5. Nota tilbyder et bredt udvalg af skole- og studiebøger samt anden relevant litteratur som e-bøger og lydbøger. Dette er særligt vigtigt for ordblinde, da læsning af traditionel trykt tekst kan være en betydelig udfordring. Ved at tilbyde materialerne i alternative formater sikrer Nota, at ordblinde studerende kan følge med i undervisningen og tilegne sig den nødvendige viden på en mere hensigtsmæssig måde.

For at få adgang til Notas services skal man som udgangspunkt være testet ordblind og melde sig ind på deres hjemmeside 19. I forbindelse med indmeldelsen skal man typisk vedlægge dokumentation for sin ordblindhed, for eksempel resultatet af en ordblindetest. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan gå op til tre uger, fra man har ansøgt om medlemskab, til man får adgang til Notas digitale bibliotek 19. Derfor anbefales det at søge i god tid inden studiestart. Nota har et stort og stadigt voksende antal medlemmer, hvoraf størstedelen er ordblinde 3. Dette vidner om den store betydning, Nota har for ordblinde i Danmark ved at sikre adgang til læringsmaterialer i et format, der understøtter deres behov.

Andre relevante apps og online værktøjer.

Udover de mere traditionelle læse- og skriveteknologier findes der også en række andre apps og online værktøjer, der kan være nyttige for ordblinde studerende 14. Et eksempel er appen SubReader, som gør det muligt at få læst undertekster op, når man ser film i biografen eller på streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic. Dette kan være en stor hjælp, da læsning af undertekster også kan være en udfordring for ordblinde. DR tilbyder desuden oplæste undertekster på flere af deres tv-kanaler (DR1Syn, DR2Syn, DR3Syn og DRKSyn), hvilket gør det nemmere at følge med i programmer, hvor der tales andre sprog end dansk.

Som tidligere nævnt er Hjælpemiddelbasen en værdifuld ressource til at finde information om et bredt udvalg af apps og online værktøjer, der kan støtte læsning og skrivning for personer med læsevanskeligheder 14. Ved at udforske denne database kan man finde yderligere værktøjer, der kan være relevante for ens specifikke behov. Den stigende integration af tilgængelighedsfunktioner i mainstream teknologi og medier, som eksemplerne med SubReader og DR viser, indikerer en positiv udvikling hen imod et mere inkluderende samfund for ordblinde.

Ordblindeforeningen: Mere end bare en forening – din partner i støtte

Hvem er Ordblindeforeningen, og hvordan kan de hjælpe dig?

Ordblindeforeningen er en landsdækkende organisation, der spiller en afgørende rolle i at forbedre vilkårene for de over 400.000 ordblinde i Danmark 4. Foreningens primære formål er at skabe et bedre liv for mennesker med ordblindhed ved at tilbyde viden, rådgivning, støtte og ved at arbejde aktivt for at fremme deres interesser i samfundet. Ordblindeforeningen fungerer som en vigtig stemme for ordblinde og deres pårørende og arbejder kontinuerligt på at øge opmærksomheden omkring ordblindhed og de udfordringer, der følger med.

En af de centrale funktioner i Ordblindeforeningen er deres vejledningscenter, hvor både privatpersoner, fagfolk, skoler og virksomheder kan få gratis professionel rådgivning og vejledning om ordblindhed og de muligheder for støtte, der findes 14. Her kan man få svar på spørgsmål om alt fra diagnosticering og hjælpemidler til uddannelse og beskæftigelse. Derudover har foreningen et netværk af frivillige forældrerådgivere, som kan tilbyde vejledning og sparring til forældre, der har børn med ordblindhed 23. For medlemmer af Ordblindeforeningen er der også adgang til IT-vejledere, der kan give specialiseret rådgivning om brugen af IT-hjælpemidler i hverdagen 14. Ved at blive medlem af Ordblindeforeningen støtter man ikke kun foreningens vigtige arbejde, men får også adgang til en række ressourcer og et fællesskab med andre, der har erfaring med ordblindhed.

Thereses ordblindelegat: En mulighed for økonomisk tilskud til særlige formål.

Ordblindeforeningen administrerer i samarbejde med andre aktører legatpuljen “Thereses Ordblindelegat”, som er skabt specifikt for at yde økonomisk støtte til ordblindes særlige udgifter 23. Dette legat er øremærket til at dække omkostninger, som måske ikke dækkes af den almindelige SPS-ordning eller anden offentlig støtte. Legatet kan for eksempel søges til anskaffelse af en computer eller smartphone, der er nødvendig for at bruge læse- og skriveteknologi (LST). Det kan også gives tilskud til privat ordblindeundervisning eller til ophold på en ordblindeefterskole eller højskole.

Legatet kan søges af både mennesker med ordblindhed og af forældre eller værge til et ordblindt barn under 18 år, forudsat at ansøgeren eller barnet er økonomisk trængende og at ordblindheden kan dokumenteres 23. Legatet kan søges til en række specifikke formål, herunder tilskud til egenbetaling for ophold på ordblindeefterskole, højskoleophold, deltagelse i Ordblindeforeningens Ordblindecamp, skoleophold i udlandet, privatundervisning i brug af LST, privat ordblindeundervisning generelt samt køb af computer, smartphone eller anden teknologisk støtte. Ansøgningsperioden for 2025 er endnu ikke åbnet, men interesserede kan holde øje med Ordblindeforeningens hjemmeside og sociale medier for information om, hvornår det bliver muligt at ansøge 23. Thereses Ordblindelegat repræsenterer en vigtig supplerende mulighed for økonomisk støtte, der kan gøre en konkret forskel for ordblinde og deres familier i forhold til at få dækket specifikke behov.

Vejledning og rådgivning fra eksperter og frivillige.

Som det fremgår, er der flere steder, hvor ordblinde og deres pårørende kan søge vejledning og rådgivning fra både eksperter og frivillige 14. Ordblindeforeningens Vejledningscenter er en central ressource, der tilbyder gratis professionel hjælp til alle, der har spørgsmål eller brug for vejledning omkring ordblindhed. Her kan man få kontakt til erfarne rådgivere, der har dybdegående viden om området. Derudover stiller Ordblindeforeningen frivillige forældrerådgivere til rådighed, som selv har erfaring med at have et barn med ordblindhed og derfor kan tilbyde værdifuld sparring og støtte.

Også inden for uddannelsessystemet er der adgang til specialiseret vejledning. For eksempel har Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) en dedikeret ordblindevejledning, der tilbyder Specialpædagogisk Støtte (SPS) og rådgivning til ordblinde kursister på KVUC samt til ordblinde studerende på alle videregående uddannelser i hovedstadsområdet 24. Her kan man få hjælp til at blive testet for ordblindhed, ansøge om SPS, få instruktion i brugen af IT-hjælpemidler og modtage studiestøttetimer med fokus på læse- og skrivestrategier. Denne adgang til vejledning og rådgivning fra forskellige kilder sikrer, at ordblinde og deres familier har mulighed for at få den information og støtte, de har brug for, uanset deres specifikke situation eller uddannelsesniveau.

Praktiske tips og løsninger til dig som ordblind studerende

Strategier for læsning og skrivning.

For studerende med ordblindhed er det essentielt at udvikle effektive strategier for læsning og skrivning for at kunne klare sig godt i deres studier 20. En vigtig del af dette er at udnytte de tilgængelige IT-hjælpemidler fuldt ud. Ordblindeprogrammer med funktioner som oplæsning, ordforslag og tale-til-tekst kan være uvurderlige værktøjer i hverdagen. Det handler dog ikke kun om at have adgang til teknologien, men også om at lære, hvordan man bruger den strategisk og effektivt. Ordblindeforeningen tilbyder forskellige guides og materialer med gode studie- og notatteknikker, der er særligt tilpasset ordblinde studerendes behov.

I studiestøtten, som for eksempel tilbydes på KVUC, er der ofte fokus på at forbedre læseforståelsen gennem forskellige teknikker. Dette kan inkludere at identificere nøgleord i teksten, aktivere sin baggrundsviden om emnet og bruge grafiske modeller til at skabe overblik over indholdet. Når det kommer til skriftlige opgaver, kan man med fordel bruge værktøjer som mindmaps til at strukturere sine tanker og ideer, og man kan udvikle skriveskabeloner for at gøre selve skriveprocessen mere overskuelig. Det handler om at finde de metoder og værktøjer, der fungerer bedst for den enkelte, og at øve sig i at bruge dem aktivt i sit studiearbejde.

Tips til eksamensforberedelse.

Eksamensperioder kan være særligt udfordrende for ordblinde studerende, men der er flere ting, man kan gøre for at forberede sig bedst muligt 24. En god planlægning er afgørende. Det kan være en hjælp at gennemgå pensumlisten i god tid og prioritere de forskellige læseopgaver. I studiestøtten kan man ofte få hjælp til at strukturere sit studiearbejde og lægge en realistisk plan for eksamensforberedelsen.

Hvis der er tale om en mundtlig eksamen, kan det være en god idé at strukturere sit oplæg på forhånd, eventuelt ved at lave en detaljeret disposition. Man kan også øve sig på at præsentere sit oplæg, gerne flere gange, for at blive mere sikker i sin formidling og brugen af fagbegreber. Mange oplever også, at det er hjælpsomt at gennemgå tidligere eksamensopgaver for at få en fornemmelse af, hvilke typer spørgsmål man kan forvente. Hvis man har mulighed for det, kan man også søge om særlige vilkår til eksamen, for eksempel forlænget tid eller adgang til at bruge sine IT-hjælpemidler. Det er vigtigt at undersøge disse muligheder i god tid hos sit uddannelsessted.

Hvordan du kan gøre din studieplads mere ordblindevenlig.

At skabe en ordblindevenlig studieplads handler både om de fysiske og de digitale rammer samt den generelle tilgang til læring. Når det gælder digitale materialer, er det vigtigt, at de er tilgængelige. Webtilgængelighedsloven sikrer, at offentlige hjemmesider og digitale tjenester skal være tilgængelige for alle, herunder personer med handicap 6. Dette betyder, at undervisningsmaterialer, der stilles til rådighed online, bør være udformet på en måde, der gør dem lette at læse og navigere i, også for ordblinde.

På et mere overordnet plan er der en stigende erkendelse af vigtigheden af at skabe ordblindevenlige undervisningsmiljøer 16. Dette indebærer, at undervisere har viden om ordblindhed og er i stand til at tilpasse deres undervisning og materialer, så de imødekommer behovene hos ordblinde studerende. Det kan for eksempel handle om at give tydelige instruktioner, bruge visuelle hjælpemidler, tilbyde materialer i forskellige formater og være fleksibel i forhold til skriftlige opgaver og eksamensformer. Som studerende kan man også selv være med til at gøre sin studieplads mere ordblindevenlig ved at være åben om sine udfordringer og ved at gøre opmærksom på, hvad der hjælper en i læringsprocessen.

Konklusion

Gennem denne artikel har vi undersøgt de mange muligheder for økonomisk støtte og ressourcer, der er tilgængelige for ordblinde i uddannelse i Danmark. Det er tydeligt, at der findes et omfattende system af støtte, der spænder fra den lovmæssigt sikrede Specialpædagogiske Støtte (SPS) til forskellige statslige og kommunale initiativer samt private fonde som Thereses Ordblindelegat. Disse forskellige støtteformer er designet til at imødekomme de specifikke behov, som ordblindhed kan medføre i uddannelsesforløbet, og de dækker både teknologiske hjælpemidler, personlig vejledning og økonomisk assistance.

Det er dog afgørende, at ordblinde og deres pårørende er opmærksomme på disse muligheder og aktivt søger den hjælp, der er tilgængelig. Organisationer som Ordblindeforeningen spiller en uvurderlig rolle i at tilbyde information, rådgivning og et fællesskab for ordblinde i Danmark. Deres vejledningscenter og de lokale SPS-vejledere på uddannelsesinstitutionerne er vigtige kontaktpunkter, hvor man kan få den nødvendige assistance til at navigere i støttesystemet og ansøge om de relevante ressourcer.

Selvom det kan virke som en stor opgave at finde rundt i de mange muligheder, er det vigtigt at huske, at du ikke er alene. Med den rette støtte og de rette værktøjer har ordblinde alle forudsætninger for at gennemføre en uddannelse og opnå deres akademiske mål. Vær ikke bange for at række ud og søge den hjælp, du har brug for – det er en investering i din fremtid og din mulighed for at realisere dit fulde potentiale.

Tabel 1: Oversigt over økonomisk støtte til ordblinde i uddannelse

StøtteformBeskrivelseMålgruppeAnsøgningsproces/kontaktEksempel på beløb/omfang
Specialpædagogisk Støtte (SPS)Sikrer nødvendig støtte (IT-hjælpemidler, studiestøttetimer, etc.) for at gennemføre uddannelse på lige fod med andre.Studerende med diagnosticeret ordblindhed på de fleste uddannelser.Kontakt SPS-vejleder på uddannelsesstedet. Dokumentation for ordblindhed kræves.Individuelt tilpasset. Inkluderer ofte lån af software og studiestøttetimer.
Ordblindepakke IV & V (Regeringen)Millionbevillinger til styrkelse af ordblindeområdet. Fokus på FGU, voksne og unge uden job eller uddannelse.Børn, unge og voksne med ordblindhed.Indsatser implementeres via uddannelsesinstitutioner og andre organisationer. Ingen direkte ansøgning for enkeltpersoner.Samlet 88 mio. kr. (IV) og 30 mio. kr. årligt (V).
Børne- og Undervisningsministeriets udlodningspuljeTilskud til projekter og initiativer, der understøtter ordblinde og svage læsere.Kommuner, uddannelsesinstitutioner, offentlige og private aktører.Ansøgning via elektronisk blanket inden for specifikke temaer (varierer årligt).Samlet 29 mio. kr. i 2022. Individuelle tilskud varierer.
Kommunalt tilskud til ordblindeefterskole (eksempel fra Syddjurs Kommune)Økonomisk tilskud til elever i 8.-10. klasse på specialefterskoler eller efterskoler med specialundervisning for ordblinde.Elever med dokumenteret ordblindhed i Syddjurs Kommune.Ansøgning via elektronisk blanket fra oktober til maj. Dokumentation fra national ordblindetest kræves.30.000 kr. per elev i skoleåret 2025/2026.
Thereses Ordblindelegat (via Ordblindeforeningen)Økonomisk tilskud til særlige udgifter som computer, privatundervisning og skoleophold for økonomisk trængte ordblinde og deres børn.Økonomisk trængte mennesker med ordblindhed og forældre til ordblinde børn under 18 år.Ansøgning via Ordblindeforeningens hjemmeside (åbner i løbet af 2025). Dokumentation for ordblindhed og økonomisk behov kræves.Individuelle tilskud varierer afhængigt af behov og formål.

Tabel 2: Vigtige ressourcer og hjælpemidler for ordblinde studerende

Ressource/HjælpemiddelTypePrimær funktion/fordel for ordblindeLink/kontaktinformation
IntoWordsOrdblindeprogramOplæsning af tekst, ordforslag, ordbog, OCR-funktion.Tilgængelig via SPS.
AppWriterOrdblindeprogramOplæsning af tekst, ordforslag, diktering, stavekontrol.appwriter.dk
CD-ordOrdblindeprogramOplæsning af tekst, ordforslag, diktering, grammatikkontrol.vitec.com
DictusTalegenkendelsesprogramOmdanner tale til skrift.Tilgængelig via SPS.
NotaBibliotek med tilgængelige bøgerE-bøger og lydbøger til personer med læsehandicap.nota.dk
OrdblindeforeningenInteresseorganisationViden, rådgivning, vejledning, kurser, legat.ordblindeforeningen.dk
HjælpemiddelbasenDatabase over hjælpemidlerInformation om forskellige læse- og skrivehjælpemidler og apps.hjaelpemiddelbasen.dk
SubReaderApp til oplæsning af underteksterLæser undertekster op i biografen og på streamingtjenester.subreaderapp.com
KVUC – OrdblindevejledningVejledningscenterSPS, test for ordblindhed, instruktion i hjælpemidler, studiestøtte.kvuc.dk / obu@kvuc.dk / 82 32 66 49

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025