Overblik

april 30, 2025

Undtagelsesanalyse: Find skjulte succesmønstre i 4 enkle trin

Føler du nogensinde, at du sidder fast? Måske kæmper du med et udfordrende projekt på arbejdet, der dræner energien. Måske ser du dit barn mistrives i skolen, og du ved ikke, hvad du skal stille op. Eller måske er der en personlig vane, du brændende ønsker at ændre, men som bare bider sig fast. I sådanne situationer er det let at blive opslugt af problemet, at analysere det fra alle vinkler i håb om at finde en løsning. Men hvad nu, hvis nøglen slet ikke ligger gemt i selve problemet?

Her kommer undtagelsesanalysen ind i billedet. Det er et overraskende simpelt, men utroligt kraftfuldt redskab, der vender den traditionelle problemløsning på hovedet. I stedet for at grave dybere ned i det, der er svært, fokuserer undtagelsesanalysen på at finde de små sprækker af lys – de øjeblikke, hvor problemet ikke var til stede, eller i det mindste var mindre udtalt. Det handler om at finde og forstå dine succeser, selv de mindste, for at bygge videre på dem.

Denne metode vinder stille og roligt frem i Danmark, både inden for coaching, pædagogik, socialt arbejde og ledelse. Og det er der en god grund til. Den tilbyder et håbefuldt og handlingsorienteret alternativ, der sætter fokus på ressourcer og muligheder frem for begrænsninger.

I denne artikel guider vi dig igennem de 4 konkrete trin i undtagelsesanalysen. Du får danske eksempler på, hvordan metoden kan bruges i praksis – på jobbet, i skolen og i dit eget liv. Vi ser også på, hvordan metoden kan gøres tilgængelig for alle, også hvis du for eksempel har ordblindhed eller andre læseudfordringer. Vi har derfor lagt vægt på et klart sprog og en overskuelig struktur. Tænk, hvis nøglen til at løse dine udfordringer allerede ligger gemt i dine egne succeser – selv de små? Læs med og opdag, hvordan du kan blive din egen succesdetektiv.

Hvad er undtagelsesanalyse – og hvorfor virker det?

Undtagelsesanalyse er mere end bare et smart ord; det er en fundamental anderledes måde at gribe udfordringer an på. Det handler om systematisk at lede efter og analysere de tidspunkter, hvor et problem, du normalt oplever, ikke optræder, eller er markant mindre generende, end du ville forvente. Disse øjeblikke kaldes “undtagelser”.

Fra problemfokus til løsningskraft: Et skift i perspektiv

Traditionelt set er vi opdraget til at analysere problemer for at finde årsagen. Vi spørger: “Hvorfor sker det her?” eller “Hvad er galt?”. Det kan være nyttigt i nogle situationer, men det kan også fastholde os i en negativ spiral, hvor vi bruger al vores energi på at forstå problemet i stedet for at finde løsninger.

Undtagelsesanalysen tilbyder et radikalt skift. Den udspringer fra den løsningsfokuserede korttidsterapi (SFBT), udviklet af blandt andre Steve de Shazer og Insoo Kim Berg. Deres grundlæggende idé var, at mennesker allerede besidder de ressourcer og løsninger, de har brug for, for at skabe forandring. Opgaven er ikke at “reparere” dem, men at hjælpe dem med at opdage og mobilisere deres egne styrker. Undtagelsesanalysen er et centralt værktøj i denne proces. Den spørger ikke “Hvad er galt?”, men derimod “Hvad virker allerede – selv bare en lille smule?”.

Det kan virke overraskende, at nøglen ikke ligger i at dissekere problemet, men i stedet at vende blikket mod de øjeblikke, hvor det ikke fylder. Netop denne anderledes vinkel er kernen i undtagelsesanalysens styrke. Når vi fokuserer på problemer, aktiverer vi ofte de dele af hjernen, der er forbundet med stress og negative følelser. Når vi derimod aktivt leder efter og analyserer undtagelser – altså succesoplevelser – aktiverer vi positive følelser, øger vores tro på egne evner (selvtillid) og styrker vores motivation for at handle. Det handler om at skifte fra en følelse af afmagt til en følelse af handlekraft (agency).

Forestil dig, at du står på en mark, der virker gold og tør. Den traditionelle tilgang ville være at analysere jorden, måle pH-værdien og undersøge manglen på næringsstoffer. Undtagelsesanalysen ville i stedet få dig til at lede efter de få, små grønne spirer, der måske titter frem trods de barske vilkår. Disse spirer (undtagelserne) er beviset på, at vækst er mulig, og ved at studere dem nøje – hvad gjorde, at de kunne spire lige dér? – kan du lære, hvordan du kan få flere til at gro.

Grundprincipperne: Byg på det, der allerede lykkes

Undtagelsesanalysen bygger på et sæt enkle, men dybe principper, der adskiller den markant fra traditionel problemanalyse:

  • Fokus på løsninger, ikke problemer: Energien rettes mod det, der virker, og det man ønsker sig mere af, frem for det man vil væk fra.
  • Undtagelser findes altid: Uanset hvor fastlåst en situation kan føles, vil der altid være tidspunkter, hvor problemet er mindre intenst eller helt fraværende. Opgaven er at finde dem. Mange overser eller affejer disse øjeblikke som tilfældigheder (“det var bare held”). Undtagelsesanalysen insisterer på at tage dem alvorligt som værdifulde data.
  • Små ændringer kan have store effekter: Ligesom ringe i vandet kan små, bevidste gentagelser af succesfuld adfærd skabe betydelige positive forandringer over tid.
  • Du er ekspert i din egen situation: Metoden anerkender, at den person, der oplever udfordringen, også er den, der bedst ved, hvad der potentielt kan virke i deres liv eller kontekst.
  • Fremtiden er ikke fastlagt: Fokus er på at skabe en ønsket fremtid gennem konkrete handlinger her og nu, baseret på tidligere succeser.

Disse principper skaber tilsammen en tilgang, der er respektfuld, optimistisk og dybt forankret i den enkeltes egne ressourcer og erfaringer. Det handler ikke om at ignorere problemer, men om at finde en mere konstruktiv og energigivende vej til at håndtere dem.

De 4 trin: Din guide til at finde guld i gråstenen

Nu hvor vi forstår filosofien bag undtagelsesanalysen, lad os se på, hvordan du helt konkret kan bruge den. Processen kan brydes ned i fire overskuelige trin. Tænk på det som at være en detektiv på jagt efter skjulte spor – ikke spor af forbrydelsen (problemet), men spor af succes!

Trin 1: Beskriv problemet – og spørg: Hvornår er det mindre slemt?

Det første skridt handler om at definere, hvad det er, du gerne vil arbejde med. Beskriv problemet eller den udfordring, du står overfor, så klart som muligt. Men – og det er vigtigt – undgå at fortabe dig i problemets negativitet. Hold beskrivelsen relativt kort og fokuseret. Måske er det “Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen”, “Mit team kommunikerer dårligt” eller “Jeg bliver let overvældet af store opgaver”.

Når problemet er formuleret, kommer det afgørende skifte. Nu skal du aktivt lede efter undtagelserne. Stil dig selv (eller den du hjælper) spørgsmål som:

  • “Tænk tilbage på den seneste uge (eller måned). Har der været tidspunkter, hvor problemet var lidt mindre til stede, end det plejer?”
  • “Var der øjeblikke, hvor du forventede, at problemet ville opstå, men det gjorde det ikke?”
  • “Hvornår har du oplevet bare en lille flig af den situation, du ønsker dig i stedet for problemet?”

En anden måde at åbne for undtagelser på er ved at bruge en variation af det berømte “mirakelspørgsmål” fra løsningsfokuseret terapi: “Forestil dig, at du vågner i morgen tidlig, og problemet på magisk vis er løst. Hvad ville være det allerførste lille tegn, der fortalte dig, at miraklet var sket?” Svaret på dette kan ofte pege på små, konkrete adfærdsændringer, som måske allerede sker i glimt.

Det er altafgørende at lede efter små undtagelser. Det behøver ikke at være store, revolutionerende gennembrud. Måske faldt du i søvn 5 minutter hurtigere end normalt én aften. Måske var der ét teammøde, hvor kommunikationen flød en lille smule bedre. Måske fik du arbejdet 10 minutter på den store opgave uden at blive distraheret. Disse små glimt er guldet!

Eksempel:

Problem: “Jeg udskyder altid at gå i gang med mine studieopgaver.”

Undtagelsesspørgsmål: “Tænk tilbage på de sidste par uger. Var der et tidspunkt, hvor du kom i gang med en opgave bare en lille smule hurtigere end normalt, eller hvor det føltes en lille smule lettere at starte?”

Trin 2: Udforsk undtagelserne: Hvad gjorde du anderledes?

Når du har identificeret en eller flere undtagelser – selv de mindste – er næste skridt at udforske dem i detaljer. Nu skal detektivarbejdet for alvor i gang. Hvad skete der helt præcist i den situation, hvor problemet var mindre?.

Her handler det om at blive meget konkret og nysgerrig. Stil uddybende spørgsmål:

  • “Hvad var anderledes ved lige præcis den situation?”
  • “Hvad gjorde du specifikt, som var anderledes end normalt?” (Fokus på egen adfærd)
  • “Hvem var ellers til stede, og hvad gjorde de?” (Kontekstens betydning)
  • “Hvor var du? Hvornår på dagen var det?” (Omstændigheder)
  • “Hvad tænkte du? Hvad følte du lige før, under og efter?” (Indre tilstand)
  • “Hvad var det første lille skridt, der førte til, at denne undtagelse skete?”

Målet er at afdække de specifikke handlinger, tanker, følelser og omstændigheder, der var på spil under undtagelsen. Det er som at finde opskriften på en succesfuld ret – du skal identificere alle ingredienserne og fremgangsmåden. Vær opmærksom på selv de mindste detaljer, da de kan være afgørende.

Eksempel (fortsat):

Undtagelse: “Ja, i tirsdags eftermiddags fik jeg faktisk skrevet på min opgave i 20 minutter uden at tjekke min telefon.”

Udforskning: “Okay, spændende! Hvad skete der lige før de 20 minutter? Hvad gjorde du anderledes den tirsdag? Havde du forberedt noget? Hvor sad du? Var der noget særligt ved rummet? Havde du lige lavet noget bestemt? Hvad tænkte du, da du satte dig ned?” (Måske opdager personen, at de havde ryddet skrivebordet aftenen før, havde lagt telefonen i et andet rum, og havde en klar idé om præcis, hvilket afsnit de ville starte med).

Trin 3: Forstærk succesen: Hvordan kan du gøre mere af det?

Nu har du identificeret en undtagelse og udforsket de “aktive ingredienser” – de specifikke ting, du (eller andre) gjorde, som gjorde en positiv forskel. Det tredje trin handler om at bruge denne viden aktivt til at skabe flere lignende succeser.

Spørgsmålene her fokuserer på fremtiden og på handling:

  • “Ud fra det, du lige har opdaget om undtagelsen: Hvad er det vigtigste, du gjorde, som gjorde forskellen?”
  • “Hvordan kan du helt konkret gøre mere af netop dét i den kommende uge?”
  • “Hvad ville være et lille, overkommeligt skridt for at genskabe bare en lille del af den succes i morgen?”
  • “Hvordan kan du bevidst skabe nogle af de samme betingelser, som var til stede under undtagelsen?”
  • “På en skala fra 1 til 10, hvor sikker er du på, at du kan tage dette lille skridt?” (Hvis svaret er lavt, skal skridtet gøres endnu mindre og mere konkret).

Fokus er på små, konkrete og opnåelige handlinger. Det handler ikke om at løse hele problemet på én gang, men om bevidst at gentage de elementer, der allerede har vist sig at virke. Det er her, de små ændringer begynder at skabe ringe i vandet.

Eksempel (fortsat):

Aktive ingredienser (identificeret i Trin 2): Telefonen var i et andet rum, skrivebordet var ryddet, og der var en klar plan for startafsnittet.

Forstærkning: “Okay, så det at have telefonen væk og have en klar startplan hjalp dig. Hvad er det mindste, du kunne prøve at gøre næste gang, du skal skrive? Kunne du f.eks. beslutte dig for at lægge telefonen i tasken i de første 15 minutter, du arbejder?”

Trin 4: Integrér læringen: Gør undtagelsen til den nye norm

Det sidste trin handler om at fastholde fremgangen og gradvist gøre de succesfulde strategier til en mere naturlig del af din hverdag. Det kræver bevidsthed og en plan for at vedligeholde de nye vaner.

Spørgsmål til dette trin kunne være:

  • “Hvordan kan du huske dig selv på at bruge denne nye strategi fremover?”
  • “Hvad kan hjælpe dig med at holde fast i det, selv når det bliver svært?”
  • “Hvordan vil du lægge mærke til og anerkende de fremskridt, du gør?” (Fejring af små sejre er vigtigt!)
  • “Er der nogen, der kan støtte dig i at fastholde denne positive ændring?” (Social støtte)
  • “Hvad er det næste lille skridt, når du har haft succes med det første?”

Dette trin handler om at bygge videre på succesen, justere strategierne efter behov og anerkende, at forandring er en proces. Det er også her, man kan begynde at se, hvordan flere små undtagelser gradvist kan ændre det samlede billede. Processen er ofte ikke lineær; man kan sagtens vende tilbage til Trin 2 for at udforske en anden undtagelse, hvis en strategi fra Trin 3 ikke virker som håbet. Denne fleksibilitet er en styrke ved metoden – den tilpasser sig din virkelighed.

Eksempel (fortsat):

Integration: “Super! Så du vil prøve at lægge telefonen væk i 15 minutter. Hvordan kan du huske det? Måske sætte en alarm? Og hvad gør du bagefter? Hvordan vil du vide, om det virkede? Måske lave en lille note i din kalender hver dag, du lykkes med det?”

Oversigt over de 4 trin i undtagelsesanalyse

For at give et hurtigt overblik, er her en sammenfatning af de fire trin:

TrinFokusEksempel på nøglespørgsmål
1Identificer problemet & find undtagelser“Hvornår var problemet lidt mindre til stede, eller helt væk?”
2Udforsk undtagelsen i detaljer“Hvad gjorde du specifikt anderledes i den situation?”
3Forstærk succesen“Hvordan kan du gøre mere af det, der virkede?”
4Integrér læringen & fasthold fremgang“Hvordan kan du huske at bruge denne strategi? Hvordan vil du anerkende dine fremskridt?”

Denne tabel kan fungere som en hurtig referenceguide, når du selv vil prøve kræfter med metoden. Den visuelle opdeling gør processen lettere at huske og anvende, hvilket er særligt nyttigt, hvis man har brug for struktur eller har svært ved at bearbejde lange tekstblokke.

Undtagelsesanalyse i praksis: Eksempler fra dansk hverdag

Teori er én ting, praksis er noget andet. Lad os se på, hvordan de fire trin i undtagelsesanalysen kan udfolde sig i helt almindelige danske situationer. Disse fiktive, men realistiske scenarier viser metodens bredde – den kan bruges i arbejdslivet, i skolen og i vores personlige udvikling.

På arbejdspladsen: Når teamet vender udfordringer til fremdrift

Forestil dig et projektteam i en mellemstor produktionsvirksomhed i Trekantområdet. De har i flere måneder kæmpet med intern kommunikation. E-mails bliver ikke læst, beskeder går tabt, og deadlines overskrides, hvilket skaber frustration og forsinkelser. Teamlederen, Helle, beslutter sig for at prøve undtagelsesanalysen på et teammøde.

  • Trin 1 (Find undtagelser): Helle starter mødet med at anerkende udfordringerne, men styrer hurtigt samtalen over på: “Okay, det er svært lige nu. Men tænk tilbage på de sidste par måneder. Har der været en periode, måske bare en enkelt uge eller i forbindelse med en bestemt opgave, hvor kommunikationen faktisk flød lidt bedre, eller hvor vi nåede en deadline uden store problemer?” Efter lidt tøven nævner en medarbejder en specifik uge for en måned siden, hvor de leverede en vigtig delrapport til tiden.
  • Trin 2 (Udforsk undtagelsen): Helle spørger nysgerrigt ind: “Spændende! Hvad var anderledes ved lige præcis dén uge? Hvad gjorde vi anderledes?” Teamet diskuterer og husker, at de i den uge, lidt tilfældigt, startede hver dag med et kort, uformelt “stående” møde ved kaffemaskinen for lige at afstemme dagens opgaver. De husker også, at Birgitte fra marketingafdelingen tog noter på sin telefon og sendte et kort resumé ud bagefter.
  • Trin 3 (Forstærk succesen): Helle samler op: “Okay, så de korte morgenmøder og Birgittes hurtige referater ser ud til at have gjort en forskel. Hvordan kan vi gøre mere af det? Kunne vi prøve at indføre et fast, 10-minutters morgenmøde hver dag i de næste to uger? Og Birgitte, ville du være villig til at påtage dig rollen som fast referent på de møder?” Teamet synes, det lyder som en overkommelig idé.
  • Trin 4 (Integrér læringen): De aftaler at evaluere morgenmøderne efter to uger. Evalueringen viser en klar forbedring i kommunikationen og færre misforståelser. Teamet beslutter at gøre morgenmøderne til en fast del af deres rutine og anerkender hinanden for indsatsen. De har ikke løst alle kommunikationsproblemer, men de har fundet et konkret værktøj, der virker for dem, baseret på deres egen succes.

I uddannelsessystemet: Støtte til elever der kæmper

Mads er 10 år og går i 4. klasse på en folkeskole på Amager. Han har svært ved at sidde stille, forstyrrer ofte i timerne og har svært ved at komme i gang med skriftlige opgaver. Hans lærer, Thomas, er bekymret og beslutter sig for at bruge en løsningsfokuseret tilgang inspireret af undtagelsesanalysen i en samtale med Mads.

  • Trin 1 (Find undtagelser): Thomas starter samtalen med Mads: “Mads, vi har talt om, at det nogle gange er svært for dig at koncentrere dig i timerne. Men jeg har tænkt på… Kan du huske et tidspunkt i sidste uge, hvor det faktisk gik rigtig godt? Måske en time, hvor du følte, du lærte noget spændende, eller hvor du var godt i gang med en opgave?” Mads tænker sig om og siger så: “Ja! Da vi havde om dyr i natur/teknik! Det var sjovt.”
  • Trin 2 (Udforsk undtagelsen): Thomas følger op: “Fedt! Hvad var det, der gjorde den time så god? Hvad lavede I? Hvad gjorde du?” Mads forklarer ivrigt, at de arbejdede i grupper, og at hans gruppe skulle være “eksperter” i rovdyr. Han fik lov til at bruge klassens tablet til at finde billeder af ulve, og han følte sig vigtig for gruppen. Han sad ikke så meget ned, men bevægede sig rundt for at vise billederne til de andre.
  • Trin 3 (Forstærk succesen): Thomas lytter og siger: “Okay, så det at have en klar rolle som ‘ekspert’, arbejde med noget du synes er spændende, og bruge en tablet til at finde information – det virkede godt for dig. Hvordan kan vi bruge det mere? Hvad nu hvis du i næste uges gruppearbejde i dansk kunne være ‘ord-ekspert’ og bruge tabletten til at slå svære ord op? Kunne det være en idé?” Mads nikker.
  • Trin 4 (Integrér læringen): Thomas aftaler med Mads at prøve “ekspert-rollen” af i forskellige fag. Han observerer Mads’ engagement nøje i de følgende uger og justerer tilgangen løbende i dialog med Mads. Han sørger for at rose Mads specifikt, når han ser ham bruge de strategier, der virker. Målet er gradvist at finde flere situationer, hvor Mads trives og lærer bedst, ved at bygge videre på de succeser, de sammen identificerer.

I privatlivet: Bryd negative vaner og find nye veje

Anne fra Aarhus vil gerne motionere mere regelmæssigt, men hun synes, det er svært at komme afsted efter en lang arbejdsdag. Sofaen trækker for meget. Hun beslutter sig for at bruge undtagelsesanalysen på sig selv for at finde en vej frem.

  • Trin 1 (Find undtagelser): Anne tænker tilbage på den sidste måned. Selvom hun ofte sprang over, husker hun pludselig, at hun faktisk gik en lang, dejlig tur i skoven sidste lørdag formiddag.
  • Trin 2 (Udforsk undtagelsen): Hun spørger sig selv: “Hvad var anderledes ved den lørdag?” Hun indser flere ting: 1) Solen skinnede fra en klar himmel, hvilket gav hende lyst til at komme ud. 2) Hun havde aftalt turen med sin veninde Mette dagen før, så det føltes som en forpligtelse. 3) Hun havde lagt sit løbetøj frem aftenen før, så det var nemt at hoppe i.
  • Trin 3 (Forstærk succesen): Anne tænker: “Okay, solskin kan jeg ikke kontrollere, men de to andre ting kan jeg! Hvad hvis jeg prøver at lave en fast aftale med Mette om en gåtur hver lørdag formiddag? Og hvad hvis jeg gør det til en vane at lægge træningstøjet frem hver aften – også på hverdage – bare for at se, om det gør det lettere at komme afsted om morgenen eller efter arbejde?” Hun beslutter sig for at prøve begge dele som et lille eksperiment.
  • Trin 4 (Integrér læringen): Anne laver en fast aftale med Mette. Hun begynder også at lægge tøjet frem hver aften. For at holde motivationen oppe downloader hun en simpel skridttæller-app og sætter sig et realistisk ugentligt mål. Hver søndag aften kigger hun på appen og roser sig selv for de ture, hun har gået, i stedet for at fokusere på dem, hun sprang over. Langsomt begynder gåturene at blive en mere fast del af hendes uge.

Disse eksempler illustrerer, hvordan undtagelsesanalysen kan anvendes på tværs af forskellige domæner. Metodens skalerbarhed er en af dens store styrker – de samme grundlæggende trin kan bruges til at tackle komplekse teamdynamikker, individuelle læringsudfordringer og personlige vaner. Fokus er konsekvent på at finde og forstærke det, der allerede virker, og dermed bygge bro fra problem til løsning med udgangspunkt i egne ressourcer.

Tal og tendenser: Udfordringer og løsninger i Danmark

Selvom undtagelsesanalysen fokuserer på det positive, er det vigtigt at anerkende de udfordringer, vi som samfund står overfor. Relevante statistikker fra Danmark kan understrege behovet for metoder som undtagelsesanalyse, der fremmer trivsel og handlekraft.

For eksempel viser tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) jævnligt, at en betydelig andel af danske lønmodtagere oplever stress eller psykisk belastning i deres arbejde. Ligeledes peger undersøgelser fra Børns Vilkår og andre organisationer på udfordringer med mistrivsel blandt børn og unge i uddannelsessystemet. Disse tal indikerer et behov for redskaber, der kan styrke den mentale sundhed og modstandskraft – ikke kun ved at symptombehandle, men ved aktivt at bygge på eksisterende ressourcer.

Samtidig ser vi en øget opmærksomhed på neurodiversitet, herunder diagnoser som ADHD og ordblindhed. Estimater peger på, at omkring 7-8% af den danske befolkning har ordblindhed i større eller mindre grad. For disse grupper er et ensidigt fokus på vanskeligheder og fejl særligt demotiverende. En løsningsfokuseret tilgang, der aktivt leder efter styrker og succesfulde strategier, kan være afgørende for både læring, selvværd og arbejdsglæde.

Selvom det kan være svært at finde specifikke danske data om succesraterne for løsningsfokuserede interventioner generelt, så peger international forskning og erfaringer fra praksis – også i Danmark – på, at metoder som undtagelsesanalyse kan have en positiv effekt inden for socialt arbejde, coaching og terapi.

Disse tal og tendenser tegner et billede af et samfund med reelle udfordringer, men også et samfund, hvor der er et stort potentiale for metoder, der flytter fokus fra problemets omfang til løsningernes kraft. Undtagelsesanalysen tilbyder netop dette: et konkret værktøj til at navigere i kompleksiteten ved at forstærke de lyspunkter og succeser, der altid findes, selv midt i det svære. Statistikkerne viser behovet for positive redskaber, og undtagelsesanalysen tilbyder en mulighed.

Værktøjer og støtte – også for dig med ordblindhed

En af de store fordele ved undtagelsesanalysen er dens enkelhed. De fire trin er logiske og relativt lette at forstå. Men det betyder ikke, at det altid er nemt at anvende dem i praksis, især hvis man kæmper med læsning, koncentration eller overblik – udfordringer som mange med ordblindhed kender til. Derfor er det vigtigt at tænke tilgængelighed ind i brugen af metoden.

Gør metoden tilgængelig: Tips til læsning og forståelse

Hvis du oplever, at det kan være svært at tilegne dig nye metoder eller bearbejde information, er her nogle konkrete tips, der kan gøre undtagelsesanalysen mere tilgængelig for dig:

  • Brug oplæsningsværktøjer: Mange computere og smartphones har indbyggede oplæsningsfunktioner. Der findes også specialiserede programmer og apps som AppWriter eller IntoWords, der kan læse tekst højt – også denne artikel. Det kan gøre det lettere at forstå og fastholde informationen.
  • Fokuser på strukturen: Brug overskrifterne (H2 og H3) og tabellen med de fire trin til at få et hurtigt overblik. Læs resuméerne og konklusionen først for at fange hovedpointerne.
  • Bryd det ned: Tag et trin ad gangen. Fokuser kun på Trin 1, indtil du har fundet en undtagelse. Gå derefter videre til Trin 2. Du behøver ikke at mestre hele processen på én gang.
  • Gør det sammen med andre: Tal med en ven, en kollega, en studievejleder eller en coach om undtagelsesanalysen. Det kan være en stor hjælp at have en anden til at stille de uddybende spørgsmål i Trin 2 og 3 og hjælpe med at holde fokus.
  • Visualiser: Tegn processen! Brug et mindmap til at brainstorme undtagelser. Lav en tidslinje, hvor du markerer de tidspunkter, hvor problemet var mindre. Brug farver og symboler til at gøre dine noter mere levende og overskuelige.
  • Udnyt metodens styrker: Husk, at undtagelsesanalysens fokus på konkrete handlinger (“Hvad gjorde du?”) og små skridt kan være en fordel. Det er ofte mindre abstrakt og overvældende end at skulle analysere dybe årsagssammenhænge.

Det er værd at bemærke, at selve kernen i undtagelsesanalysen – at finde og bygge videre på det, der virker – kan være særligt styrkende for mennesker, der ofte oplever at blive mødt med fokus på deres vanskeligheder, som det kan være tilfældet med ordblindhed. Metoden tilbyder et sprog og en proces til aktivt at identificere og værdsætte egne kompetencer og succesoplevelser, hvilket kan booste selvtilliden og troen på egne evner.

Danske ressourcer: Hjælp at hente

Hvis du har brug for yderligere støtte, enten til at forstå metoden eller til at håndtere de udfordringer, du bruger den på, findes der heldigvis en række ressourcer i Danmark:

  • Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark: Tilbyder information, rådgivning og netværk for ordblinde og deres pårørende. De kan have viden om læse- og skriveteknologier og pædagogisk støtte.
  • Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder: Giver adgang til et stort udvalg af bøger og materialer i tilgængelige formater som lydbøger og e-bøger. Måske findes der bøger om løsningsfokuseret tilgang eller personlig udvikling, du kan låne.
  • Studenterrådgivningen: Hvis du er studerende, tilbyder Studenterrådgivningen ofte kurser og individuel vejledning i studieteknikker, eksamenshåndtering og trivsel, hvor elementer af løsningsfokus kan indgå.
  • Kommunale tilbud: Din kommune kan have forskellige støttetilbud. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kan være relevant i forhold til børn og unge i skolen. Jobcentre kan tilbyde kurser eller vejledning i forhold til arbejdslivet. Undersøg mulighederne i din egen kommune.
  • Private coaches og terapeuter: Der findes mange private coaches, psykologer og terapeuter i Danmark, der arbejder ud fra en løsningsfokuseret tilgang. Du kan ofte finde dem ved at søge online på “løsningsfokuseret coaching” eller “løsningsfokuseret terapi” kombineret med din by eller region.

Ved at dedikere opmærksomhed til tilgængelighed og kende til de støttemuligheder, der findes, bliver undtagelsesanalysen et endnu mere inkluderende og anvendeligt redskab for alle, der ønsker at skabe positiv forandring i deres liv.

Eksperternes perspektiv: Hvorfor løsningsfokus virker

Styrken ved undtagelsesanalysen og den bagvedliggende løsningsfokuserede tilgang anerkendes på tværs af forskellige fagområder. Eksperter inden for psykologi, pædagogik og organisationsudvikling peger samstemmende på værdien af at flytte fokus fra problemer til løsninger og eksisterende succeser.

En (fiktiv) dansk psykolog med speciale i positiv psykologi kunne formulere det således: “Vores hjerne er plastisk, og det, vi retter vores opmærksomhed mod, vokser. Når vi systematisk leder efter og analyserer undtagelser – altså øjeblikke af succes eller mestring – aktiverer vi hjernens belønningscentre. Det frigiver signalstoffer som dopamin, der øger motivationen og følelsen af velvære. Samtidig opbygger vi nye neurale netværk, der styrker vores tro på egne evner og vores generelle robusthed over for modgang. At skifte fra ‘hvad er galt?’ til ‘hvad virker allerede?’ er derfor ikke bare en overfladisk teknik, det er en måde at omprogrammere vores hjerne til større trivsel og handlekraft.”.

Inden for pædagogikkens verden ser man lignende positive effekter. En erfaren (fiktiv) pædagogisk konsulent, der arbejder med inklusion i folkeskolen, kunne sige: “Alt for ofte kommer vi til at fokusere på det, eleven ikke kan. Den løsningsfokuserede samtale, hvor vi nysgerrigt spørger ind til de gange, hvor det faktisk lykkedes for eleven – selv i det små – kan være en øjenåbner. Det viser eleven, at de har ressourcer og strategier, der virker. At identificere og anerkende disse succesoplevelser er ofte nøglen til at låse op for elevens indre motivation, styrke relationen og finde nye, konstruktive handlemuligheder i fællesskab.”.

Og i erhvervslivet ser man potentialet i forhold til teamudvikling og ledelse. En (fiktiv) dansk erhvervscoach, der arbejder med ledergrupper, kunne fremhæve: “Teams, der bruger tid på systematisk at analysere, hvornår deres samarbejde har fungeret godt – hvornår kommunikationen flød, hvornår de nåede et mål, hvornår de løste en konflikt konstruktivt – opbygger hurtigere psykologisk tryghed og finder mere effektive og bæredygtige arbejdsgange. Det skaber en positiv spiral af tillid og fælles succes, som er langt mere produktiv end konstant at fokusere på fejlfinding og konflikter.”.

Disse perspektiver fra forskellige domæner understreger, at principperne bag undtagelsesanalysen har en bred relevans og en solid teoretisk og praktisk forankring. Det handler om grundlæggende menneskelige mekanismer: Betydningen af anerkendelse, styrken i at fokusere på muligheder, og kraften i at bygge videre på det, der allerede virker. Det er ikke en mirakelkur, men en velunderbygget og respektfuld tilgang til at fremme positiv forandring.

Konklusion:

Undtagelsesanalysen er et enkelt, men dybt virkningsfuldt redskab. Det tilbyder en forfriskende og håbefuld vej væk fra problemets tyngde og hen imod løsningernes lethed. Ved systematisk at lede efter og bygge videre på de øjeblikke, hvor tingene fungerer – selv bare en lille smule – kan du låse op for et stort potentiale for positiv forandring i dit liv, på dit arbejde eller i dine relationer.

De centrale fordele er klare: Metoden øger din følelse af handlekraft og kontrol. Den booster din motivation og optimisme ved at fokusere på dine egne ressourcer og succeser. Og vigtigst af alt: Den hjælper dig med at finde konkrete, brugbare løsninger, der er skræddersyet til din unikke situation, fordi de udspringer af dine egne erfaringer.

Som vi har set, er undtagelsesanalysen relevant i mange forskellige danske sammenhænge – fra teamledelse og pædagogik til personlig udvikling. Og med de rette strategier og støttemuligheder er den tilgængelig for alle, uanset læsefærdigheder eller andre udfordringer.

Så hvorfor ikke prøve det selv? Næste gang du står over for en udfordring, stor eller lille, så stop op et øjeblik. Tag en dyb indånding, og i stedet for at spørge “Hvorfor er det her så svært?”, så stil dig selv detektivens nysgerrige spørgsmål: “Hvornår var det bare en lille smule bedre?” Svaret – din undtagelse – er måske det første skridt på vejen mod din næste succes. Den venter lige dér, gemt i dine egne erfaringer, klar til at blive fundet og forstærket. Held og lykke med jagten!

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025