At påbegynde en universitetsuddannelse er en betydelig milepæl, fyldt med muligheder for personlig og faglig udvikling. For studerende med ordblindhed kan denne rejse dog indebære unikke udfordringer i et akademisk miljø, hvor læsning og skriftlig kommunikation spiller en central rolle. Heldigvis er det danske uddannelsessystem opmærksomt på disse udfordringer, og der findes omfattende muligheder for at få den rette støtte, der kan sikre lige muligheder for alle. Specialpædagogisk Støtte (SPS) er en hjørnesten i dette system, designet til at kompensere for de vanskeligheder, som ordblindhed kan medføre. Denne artikel vil udforske omfanget af ordblindhed blandt studerende i Danmark, de typiske udfordringer, som ordblinde studerende møder på universitetsniveau, de forskellige former for SPS, hvordan ansøgningsprocessen forløber, konkrete eksempler på støtteordninger ved danske universiteter, erfaringer fra ordblinde studerende, samt vigtige danske organisationer og ressourcer, der kan tilbyde yderligere hjælp og vejledning. Formålet er at give en grundig guide til ordblinde studerende, der overvejer eller er i gang med en universitetsuddannelse i Danmark, og at fremhæve de mange muligheder for at navigere i studielivet med den rette støtte ved hånden.
Ordblindhed og universitetsstudier i Danmark: Hvad skal du vide?
Hvad er ordblindhed, og hvordan påvirker det studielivet?
Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en neurobiologisk betinget indlæringsvanskelighed, der primært viser sig som vanskeligheder med at lære at koble bogstaver og lyde. Dette gør det svært at udvikle sikre læse- og skrivefærdigheder 1. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed ikke er et udtryk for manglende intelligens eller motivation, men en specifik vanskelighed, der kan påvirke alle typer mennesker uanset alder og uddannelsesniveau 2. For studerende med ordblindhed kan de typiske vanskeligheder inkludere en langsommere læsehastighed, usikker stavning, problemer med at huske det, der læses, og vanskeligheder med at formulere sig præcist på skrift 1.
I en universitetskontekst, hvor studierne ofte kræver omfattende læsning af tunge akademiske tekster, kan en langsom læsehastighed betyde, at det tager betydeligt længere tid at gennemgå pensum. Dette kan skabe tidspres og føre til frustration. Vanskeligheder med stavning kan påvirke kvaliteten af skriftlige opgaver og eksamensbesvarelser, selvom den studerende har en god faglig forståelse. Problemer med at huske det læste kan gøre det svært at forberede sig til eksamen og deltage aktivt i diskussioner. Endelig kan vanskeligheder med skriftlig formulering gøre det udfordrende at udtrykke komplekse tanker og argumenter på en klar og præcis måde i opgaver og projekter 1. Selv tilegnelsen af fremmedsprog, som ofte er en del af universitetsuddannelser, kan være vanskeligere for ordblinde studerende på grund af udfordringer med at genkende og udtale nye ord.
Statistik om ordblindhed blandt studerende i Danmark.
Det præcise antal ordblinde i Danmark er ikke kendt, men det anslås, at omkring 7-8% af den danske befolkning har læsevanskeligheder, hvor ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn 4. Statistik fra folkeskolen giver en indikation af omfanget af ordblindhed i de aldersgrupper, der typisk søger ind på universiteterne. I skoleåret 2022/2023 blev 13% af eleverne i 9. klasse testet ordblinde via den nationale ordblindetest 6. Dette tal har været stigende over de seneste år, hvilket understreger vigtigheden af at have effektive støtteordninger til rådighed også i de videregående uddannelser 7. Siden indførelsen af den nationale ordblindetest i 2015 er omkring 20.000 danskere årligt blevet testet og konstateret ordblinde 9.
Selvom der ikke findes specifikke landsdækkende statistikker for ordblindhed blandt universitetsstuderende, viser undersøgelser fra erhvervsskoler, at en betydelig andel af eleverne her vurderes af vejledere som ordblinde. I en kortlægning fra 2023 vurderede vejlederne på erhvervsuddannelserne i gennemsnit, at 19,3% af eleverne var ordblinde 11. Dette antyder, at ordblindhed er en relevant faktor også på de videregående uddannelsesniveauer.
De typiske udfordringer for ordblinde studerende på universitetsniveau.
På universitetsniveau møder ordblinde studerende en række specifikke udfordringer. Den massive læsemængde og de ofte meget komplekse akademiske tekster kan være overvældende 1. Tiden, der er til rådighed til at gennemføre læsning og skriftlige opgaver, kan føles utilstrækkelig, da ordblinde studerende ofte har brug for længere tid til at bearbejde skriftligt materiale 3. Vanskeligheder med at huske og bearbejde information fra både forelæsninger og læsemateriale kan også gøre det svært at følge med i undervisningen og forberede sig til eksamen 1.
De konstante akademiske krav kan føre til øget stress og frustration hos ordblinde studerende, især hvis de føler, at de kæmper en ekstra kamp for at opnå de samme resultater som deres medstuderende 10. Dette kan potentielt påvirke deres selvtillid og tro på egne evner 9. Ifølge en studerende på Køge Gymnasium, Frida Tarp Classen, kan manglende forståelse fra undervisere og studievejledere også være en stor udfordring, hvor ordblindhed fejlagtigt tolkes som manglende begavelse 12. Disse erfaringer indikerer, at det er afgørende, at universiteterne har velfungerende støtteordninger og et personale med den nødvendige viden om ordblindhed.
Specialpædagogisk støtte (SPS): Din nøgle til lige muligheder
Hvad er SPS-ordningen, og hvem er berettiget?
Specialpædagogisk Støtte (SPS) er en national ordning, der administreres af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) 3. Formålet med SPS er at sikre, at studerende med funktionsnedsættelser, herunder ordblindhed, kan gennemføre en uddannelse på lige vilkår med deres medstuderende 15. Ordningen tilbyder en række forskellige former for støtte, der er individuelt tilpasset den enkelte studerendes behov.
For at være berettiget til SPS som ordblind studerende på en SU-berettiget videregående uddannelse, skal man have en diagnose eller dokumentation for sin ordblindhed 1. Typisk vil denne dokumentation være resultatet af en ordblindetest. En vigtig detalje for universitetsstuderende (på lange videregående uddannelser) er, at de er støtteberettigede både ved en rød og en gul score i Ordblindetesten 2. Dette er en væsentlig forskel fra reglerne for nogle andre uddannelsesniveauer, hvor en gul score i testen som udgangspunkt ikke giver ret til SPS 1.
De forskellige former for støtte, du kan ansøge om (IT-hjælpemidler, studiestøtte, nota mv.).
Gennem SPS-ordningen kan ordblinde universitetsstuderende ansøge om en bred vifte af støtteformer, der kan kompensere for deres læse- og skrivevanskeligheder. En central del af støtten består ofte af IT-hjælpemidler. Dette kan inkludere oplæsningssoftware som IntoWords og AppWriter, der kan læse tekster højt fra skærmen 1. Ordforslagsprogrammer kan hjælpe med at stave korrekt under skrivning, og talegenkendelsesprogrammer som Dictus giver mulighed for at diktere tekster direkte til computeren 13. Scannere som C-pen og håndscannere kan digitalisere trykt materiale, som derefter kan læses op af OCR-software (Optical Character Recognition) som FineReader 1. I nogle tilfælde kan der også bevilges en computer eller en Office-pakke, hvis uddannelsesstedet ikke tilbyder adgang til disse 1.
Udover IT-hjælpemidler er studiestøttetimer en vigtig del af SPS. Disse timer giver mulighed for individuel vejledning hos læse- og skrivevejledere, der kan hjælpe med at udvikle strategier til at håndtere læse- og skriveopgaver, forbedre studieteknikker, strukturere studiearbejdet, planlægge eksamen og meget mere 1. Adgang til Nota er ligeledes en central støtteform for ordblinde studerende, da Nota tilbyder studiematerialer som lydbøger og e-bøger, hvilket gør det muligt at tilgå pensum i et mere tilgængeligt format 1. Endelig kan der i visse tilfælde bevilges andre former for støtte, såsom ergonomiske hjælpemidler, sekretærhjælp eller støtte i forbindelse med studieture og praktik 1.
Hvordan SPS kan gøre en forskel i din studiehverdag.
SPS kan have en markant positiv indvirkning på studiehverdagen for ordblinde studerende. Forestil dig for eksempel en studerende i historie, der har svært ved at komme igennem de ofte meget teksttunge pensumlister. Med oplæsningssoftware kan den studerende lytte til teksterne, mens de følger med, hvilket kan øge forståelsen og reducere træthed. En økonomistuderende, der kæmper med at strukturere sine skriftlige opgaver, kan få hjælp fra en læse- og skrivevejleder til at lægge en plan og opdele opgaven i mindre, mere overskuelige dele. Adgangen til lydbøger via Nota kan gøre det muligt at “læse” pensum i toget på vej til universitetet eller under træning, hvilket udnytter tiden mere effektivt.
Disse eksempler illustrerer, hvordan SPS kan kompensere for de vanskeligheder, som ordblindhed medfører, og frigøre energi og fokus, som i stedet kan rettes mod det faglige indhold. Støtten hjælper ikke kun med de direkte læse- og skrivemæssige udfordringer, men også med de afledte problemer som tidsstyring, planlægning og selvtillid i studierne. Ved at udnytte de tilgængelige støtteformer kan ordblinde studerende i højere grad deltage aktivt i studiemiljøet og opnå deres akademiske mål.
Sådan får du adgang til støtte: Ansøgningsprocessen trin for trin
Kontakt til SPS-vejlederen på dit universitet.
Det første og vigtigste skridt i ansøgningsprocessen for SPS er at kontakte SPS-vejlederen på det universitet, hvor du er indskrevet eller overvejer at studere 2. Det anbefales at gøre dette så tidligt som muligt – gerne allerede ved studiestart eller endda inden, hvis du er blevet optaget. SPS-vejlederen er din primære kontaktperson i forhold til ansøgning om støtte og vil kunne guide dig gennem hele processen 13.
Kontaktoplysninger til SPS-vejlederne findes typisk på de enkelte universiteters hjemmesider under sektioner om studiestøtte eller særlig støtte 22. Du kan ofte finde kontaktoplysninger via universitetets centrale hjemmeside ved at søge på “SPS vejledning” eller lignende termer. Nogle universiteter har også specifikke kontaktpersoner for ordblinde studerende.
Dokumentation for ordblindhed – ordblindetesten og andre muligheder.
For at kunne ansøge om SPS skal du som ordblind studerende kunne dokumentere din ordblindhed 1. Den mest almindelige form for dokumentation er resultatet af en ordblindetest. I Danmark anvendes ofte den nationale ordblindetest 1.
Mange universiteter tilbyder selv at teste studerende for ordblindhed, hvis du ikke allerede har en testresultat 2. Kontakt din SPS-vejleder for at høre om mulighederne på dit universitet. Hvis du tidligere er blevet testet for ordblindhed i forbindelse med din grundskole eller ungdomsuddannelse, kan dette testresultat ofte bruges som dokumentation 1. Det er også muligt at overføre dokumentation og eventuel eksisterende SPS-bevillinger fra tidligere uddannelser til dit nye universitet 1.
Udfyldelse af ansøgning og samarbejde med SPS-ansvarlig.
Når du har kontaktet SPS-vejlederen og fremlagt den nødvendige dokumentation, vil vejlederen hjælpe dig med at udfylde ansøgningen om SPS 13. Det er vigtigt i ansøgningen at beskrive så præcist som muligt, hvilke konkrete udfordringer du oplever i dine studier i relation til din ordblindhed 3. Dette kan omfatte vanskeligheder med læsning af fagtekster, notetagning under forelæsninger, udarbejdelse af skriftlige opgaver eller forberedelse til eksamen.
SPS-vejlederen vil på baggrund af din dokumentation og beskrivelse af dine behov udarbejde en ansøgning, som derefter sendes til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) for godkendelse 14. Sagsbehandlingstiden kan variere, men det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan gå nogle uger, før du modtager svar på din ansøgning 20. Derfor er det en god idé at søge om SPS så hurtigt som muligt efter studiestart.
Muligheden for overflytning af støtte fra tidligere uddannelser.
Hvis du tidligere har modtaget SPS i forbindelse med en anden uddannelse, for eksempel din ungdomsuddannelse, er det ofte muligt at få overflyttet dine hjælpemidler og din støtte til dit nye universitetsstudium 1. For at gøre dette skal du kontakte SPS-vejlederen på dit nye universitet og informere dem om, at du tidligere har modtaget SPS. De vil kunne hjælpe dig med processen for overflytning af din bevilling og dine hjælpemidler 1. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at den støtte, du modtog tidligere, muligvis skal tilpasses kravene på din nye uddannelse 23.
Hvad tilbyder universiteterne? Eksempler på støtteordninger
Københavns universitet (KU):
Københavns Universitet lægger vægt på tidlig kontakt til SPS-vejledningen og opfordrer studerende med behov for særlig støtte til at tilmelde sig information herom allerede ved ansøgning om optagelse 20. KU tilbyder test for ordblindhed og en IT-pakke med ordblindeprogrammer til den studerendes egen computer samt instruktion i brugen af disse programmer 20. Ordblinde studerende kan også få studiestøttetimer hos KVUC’s ordblindevejledning, hvor de får en fast vejleder, der kan hjælpe med strategier og metoder i forhold til læsning og skrivning samt strukturering af studiearbejdet 20. Der er også mulighed for at søge om særlige vilkår ved eksamen, såsom forlænget tid 20.
Aarhus universitet (AU):
Aarhus Universitet tilbyder hjælp til at få foretaget en ordblindetest, hvis den studerende har mistanke om ordblindhed 2. Universitetet stiller IT-programmer til rådighed, som kan hjælpe med at læse studietekster op og støtte stavningen under skrivearbejdet 2. Derudover tilbydes individuel studiestøtte hos en læse- og skrivevejleder, og studerende med ordblindhed har adgang til Notas Studieservice, hvor de kan få studiebøger i tilgængelige formater 2. AU giver også mulighed for at søge om forlænget tid til eksamener, hvilket kræver en dispensation fra studienævnet 2.
Syddansk universitet (SDU):
Syddansk Universitet giver studerende mulighed for at blive testet for ordblindhed på universitetet 16. Hvis en studerende konstateres ordblind, kan de få støtte i form af IT-hjælpemidler og studiestøttetimer hos en læse- og skrivevejleder 16. SDU hjælper også med at overføre eksisterende SPS-bevillinger fra andre uddannelsesinstitutioner 16. Studerende med ordblindhed kan desuden søge om særlige prøvevilkår ved eksamen, såsom forlænget tid eller brug af hjælpemidler 33.
Aalborg universitet (AAU):
Aalborg Universitet har en tydelig online tilgang til information om SPS for ordblinde. Studerende kan ansøge om SPS og en eventuel ordblindetest via et ansøgningsskema, der findes på universitetets hjemmeside 31. Der tilbydes SPS-vejledning via telefon og e-mail, hvor studerende kan få svar på spørgsmål om ansøgningsprocessen og de forskellige støttemuligheder 31. AAU tilbyder også studie- og trivselsvejledning generelt. Ordblinde studerende har mulighed for at søge om særlige eksamensvilkår, såsom forlænget tid 31.
Andre relevante institutioner og deres tilbud.
Udover de fire store universiteter tilbyder også andre videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark SPS til ordblinde studerende. For eksempel tilbyder Copenhagen Business School (CBS) IT-startpakker med hjælpeprogrammer, studiestøttetimer på Københavns VUC og mulighed for at få bøger scannet ind som PDF-filer, der kan læses højt 23. Professionshøjskoler som UCL og VIA tilbyder ligeledes specialpædagogisk støtte, herunder IT-hjælpemidler og studiestøttetimer, samt vejledning i ansøgningsprocessen 19. Disse eksempler viser, at uanset hvilket universitet eller hvilken type videregående uddannelse du vælger i Danmark, er der gode muligheder for at få den nødvendige støtte, hvis du er ordblind.
Erfaringer fra ordblinde studerende: Du Er ikke alene!
Personlige beretninger om succes med støtte.
Det kan være inspirerende at høre fra andre ordblinde studerende, der har navigeret succesfuldt gennem universitetslivet med den rette støtte. På hjemmesiden Ordblindhed.dk findes interviews med Signe, der læser en it-uddannelse på universitetet, Katia, der læser antropologi, og Mathilde, der har taget en uddannelse som pædagog. De fortæller alle om, hvordan de har tacklet studierne på trods af deres ordblindhed, ofte ved hjælp af læse- og skriveteknologier og studiestøtte 21.
Forestil dig en studerende ved navn Peter, der læser jura. Peter har altid kæmpet med de omfattende juridiske tekster, men efter at have fået bevilget oplæsningssoftware gennem SPS, kan han nu lytte til lovteksterne og domsafgørelser, hvilket har gjort det meget nemmere for ham at forstå og huske stoffet. Samtidig får han studiestøttetimer, hvor han arbejder med en vejleder om at strukturere sine eksamensbesvarelser og forbedre sin skriftlige argumentation. Med denne støtte føler Peter sig langt bedre rustet til at klare studierne og er mere motiveret end nogensinde før.
Praktiske tips og råd fra studerende, der har været igennem det.
Erfarne ordblinde studerende anbefaler ofte at være åben om sin ordblindhed over for undervisere og medstuderende 34. Dette kan bidrage til en bedre forståelse og skabe et mere inkluderende læringsmiljø. Det er også vigtigt at udnytte de tilgængelige IT-hjælpemidler og studiestøttetimer aktivt og gøre dem til en integreret del af sin studierutine 21.
Derudover kan visse studieteknikker være særligt nyttige for ordblinde. Brug af lydbøger i stedet for eller som supplement til trykte bøger kan være en stor hjælp. Mindmaps og andre visuelle metoder kan hjælpe med at strukturere information og skabe overblik. Strukturerede notater, eventuelt ved hjælp af skabeloner, kan gøre det nemmere at fastholde og genfinde vigtig information 25. På hjemmesiden Ordblindeforeningen.dk findes også en guide med gode studie- og notatteknikker til ordblinde studerende 27.
Vigtigheden af at søge hjælp og udnytte de tilgængelige ressourcer.
En af de vigtigste erfaringer fra ordblinde studerende er, at det er afgørende at søge hjælp og udnytte de mange ressourcer, der er tilgængelige 10. Det er ikke et tegn på svaghed, men tværtimod et udtryk for styrke at erkende sine udfordringer og aktivt søge efter løsninger. Der er ingen grund til at kæmpe alene med de vanskeligheder, som ordblindhed kan medføre i studielivet. Det kan kræve vedholdenhed i ansøgningsprocessen for SPS, men det er vigtigt ikke at give op, da den rette støtte kan gøre en enorm forskel 36.
Danske organisationer og ressourcer: Hvor finder du mere hjælp?
Ordblindeforeningen Danmark:
Ordblindeforeningen Danmark er en vigtig organisation, der arbejder for at skabe bedre vilkår for mennesker med ordblindhed i alle aldre 5. Foreningen tilbyder rådgivning og vejledning til både ordblinde, deres pårørende og fagfolk. De arbejder også politisk for at forbedre forholdene for ordblinde i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Ordblindeforeningen skaber desuden fællesskab gennem forskellige aktiviteter og arrangementer. Du kan finde mere information om foreningen og deres arbejde på deres hjemmeside, www.ordblindeforeningen.dk 5.
Nota:
Nota er det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder, herunder ordblindhed 1. Gennem Nota har ordblinde studerende adgang til et stort udvalg af studiematerialer i tilpassede formater, primært lydbøger og e-bøger 1. Adgang til Nota sker typisk gennem en bevilling via SPS. Når du er godkendt til Nota, får du adgang til deres online bibliotek, hvor du kan søge efter og downloade de bøger, du har brug for i dine studier 36. Du kan finde mere information om Nota og deres services på www.nota.dk.
Andre nyttige hjemmesider og kontaktinformationer.
Der findes flere andre nyttige online ressourcer for ordblinde studerende i Danmark. Hjemmesiden spsu.dk er Styrelsen for Undervisning og Kvalitets officielle side om specialpædagogisk støtte, hvor du kan finde detaljeret information om regler, ansøgningsprocesser og støttemuligheder 13. Ordblindhed.dk er en omfattende vidensportal om ordblindhed, der tilbyder information til ordblinde, pårørende og fagfolk 13. Etlivsomordblind.dk er en personlig blog, hvor du kan finde beretninger og erfaringer fra mennesker, der lever med ordblindhed 15.
For at komme i kontakt med SPS-vejledningen ved de nævnte universiteter kan du typisk finde de relevante kontaktoplysninger på universiteternes egne hjemmesider. Søg efter “SPS vejledning” eller “støtte til ordblinde studerende” på de respektive hjemmesider for Københavns Universitet (www.ku.dk), Aarhus Universitet (www.au.dk), Syddansk Universitet (www.sdu.dk) og Aalborg Universitet (www.aau.dk).
Konklusion
Ordblindhed er en udfordring, men det behøver ikke at være en hindring for at gennemføre en universitetsuddannelse i Danmark. Med den omfattende Specialpædagogiske Støtte (SPS) ordning og de mange ressourcer, der er tilgængelige, har ordblinde studerende gode muligheder for at få den nødvendige hjælp til at lykkes med deres studier. Fra IT-hjælpemidler og studiestøttetimer til adgang til studiematerialer i tilpassede formater via Nota, er der mange veje til at kompensere for de vanskeligheder, ordblindhed kan medføre. Ansøgningsprocessen for SPS kan virke overvældende, men ved at kontakte SPS-vejlederen på dit universitet får du den nødvendige guidance. Erfaringer fra andre ordblinde studerende viser, at det er muligt at nå sine akademiske mål med den rette støtte og de rette strategier. Husk, at du ikke er alene, og at der er mange organisationer og ressourcer, der står klar til at hjælpe dig på din universitetsrejse. Grib de muligheder, der tilbydes, vær åben om dine udfordringer, og vær vedholdende i din indsats. Med den rette støtte kan ordblindhed blive en del af din unikke historie, men ikke en begrænsning for dine ambitioner.