Kunstig intelligens (AI) er en realitet, der i stigende grad præger vores hverdag – også i skolen. For mange lærere kan det virke overvældende at skulle forholde sig til AI og de muligheder og udfordringer, den bringer med sig. Denne artikel giver en praktisk introduktion til AI i undervisningen med fokus på konkrete eksempler og gode råd, der kan hjælpe dig med at komme godt i gang.
AI kan være en støtte, både når det gælder om at spare tid og om at forbedre kvaliteten af undervisningen.
AI kan automatisere en række tidskrævende opgaver, så du kan fokusere på det, der virkelig betyder noget: elevernes læring.
Udover at spare tid kan AI også bidrage til at forbedre kvaliteten af din undervisning.
Der findes et væld af AI-værktøjer tilgængelige for lærere. Her er en introduktion til nogle af de mest relevante:
Værktøj | Funktioner | Fordele | Ulemper |
---|---|---|---|
ChatGPT | Tekstgenerering, oversættelse, spørgsmål-svar, kodegenerering | Alsidigt værktøj der kan bruges til mange forskellige formål i undervisningen. Kan tilpasses forskellige fag og klassetrin. | Kan give upræcise eller forældede svar. Kræver gode "prompts" for at give optimale resultater. |
Google Classroom med AI-funktioner | Automatiseret rettelse, personlig feedback | Integreret i en platform, som mange lærere allerede bruger. | Begrænset funktionalitet i forhold til specialiserede AI-værktøjer. |
Quizlet med AI | Generering af quizzer og flashcards, adaptiv læring | Hjælper eleverne med at lære og huske information. | Kan være begrænset til faktuel viden. |
Diffiti | Generering af undervisningsmaterialer, quizzer og præsentationer | Sparer tid på forberedelse af undervisning. | Kan kræve tilpasning og redigering af det genererede indhold. |
Eduaide | Personlig læringsforløb, adaptiv læring | Tilpasser undervisningen til den enkelte elev. | Kan være dyrt at anvende. |
Lad os tage et nærmere kig på, hvordan du kommer i gang med ChatGPT i din undervisning:
Når du bruger AI i undervisningen, er det vigtigt at være opmærksom på de etiske dilemmaer og de rammer, der gælder for brugen af AI i skolen.
De fleste skoler har regler og retningslinjer for brug af AI i undervisningen. Det er vigtigt at sætte sig ind i disse regler, før du begynder at bruge AI i din undervisning. Typisk vil der være retningslinjer for, hvordan AI må bruges i forbindelse med skriftlige opgaver, og hvordan man sikrer elevernes datasikkerhed.
Ifølge Undervisningsministeriet er det tilladt at bruge digitale hjælpemidler, herunder AI, ved de fleste prøver i folkeskolen. Dog er der undtagelser, fx ved delprøverne i lytte- og læsefærdigheder i 9. klasse. Det er vigtigt at være opmærksom på disse regler og sikre, at eleverne bruger AI på en ansvarlig måde.
For at understøtte lærere i brugen af AI i undervisningen anbefaler Undervisningsministeriet, at skoleledelsen:
Der er en række etiske dilemmaer forbundet med brugen af AI i undervisningen, som det er vigtigt at være opmærksom på:
Hvem står bag AI-værktøjerne? Det er vigtigt at overveje, hvem der har udviklet de AI-værktøjer, du bruger i undervisningen, og hvad deres formål er med at udvikle disse værktøjer. Kan der være kommercielle interesser eller ideologiske bias forbundet med værktøjerne
Monitorering og justering af AI-anbefalinger: Når du bruger AI til at give eleverne feedback eller anbefalinger, er det vigtigt at overvåge og justere disse anbefalinger. AI-systemer er ikke perfekte, og det er din opgave som lærer at sikre, at eleverne får den bedst mulige støtte og vejledning.
Når du introducerer AI i klasseværelset, er det vigtigt at gøre det på en måde, der er alderssvarende og engagerende.
Start med at forklare eleverne, hvad AI er, og hvordan det fungerer. Brug eksempler fra hverdagen til at illustrere, hvordan AI allerede bruges i dag. Du kan fx tale om ansigtsgenkendelse på smartphones, taleassistenter som Siri og Alexa, eller personaliserede anbefalinger på Netflix og Spotify. Det er også vigtigt at forklare eleverne, at AI ikke er perfekt, og at de skal forholde sig kritisk og reflekterende til de informationer, de får fra AI-systemer.
Der er mange måder at bruge AI på skolerne. Her er et par eksempler:
Det er vigtigt at evaluere effekten af AI i din undervisning og løbende justere din brug af AI baseret på dine erfaringer og feedback fra eleverne. Stil dig selv spørgsmål som:
Ifølge Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er det vigtigt at evaluere, hvordan AI bruges i undervisningen, og om det giver faglig mening at anvende teknologien til at styrke elevernes læring og digitale dannelse.
Det er også vigtigt at holde sig opdateret på den teknologiske udvikling inden for AI og justere sin undervisningspraksis i overensstemmelse hermed.
AI er et værktøj, der kan bidrage til at forbedre undervisningen på mange måder. Ved at sætte dig ind i de forskellige AI-værktøjer, der findes, og ved at være opmærksom på de etiske dilemmaer forbundet med brugen af AI, kan du bruge AI på en ansvarlig og effektiv måde i din undervisning. Husk at involvere eleverne i processen og evaluere effekten af AI løbende, så du kan justere din brug af AI baseret på dine erfaringer og feedback.
AI giver os mulighed for at gentænke undervisningen og bevæge os fra en produktorienteret tilgang til en mere procesorienteret tilgang, hvor elevernes læring og udvikling er i centrum. AI kan skabe et mere dynamisk og kollaborativt læringsmiljø, hvor lærere og elever arbejder sammen om at udforske og forstå komplekse emner. Det er dog vigtigt at huske, at AI kun er et værktøj, og at det skal kombineres med traditionelle undervisningsmetoder og menneskelig interaktion.
Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.
Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025