Overblik

Sådan fungerer den ordblinde hjerne: En guide til psykoedukation

Vidste du, at omkring en ud af ti danskere kæmper med ordblindhed? Denne udbredte indlæringsvanskelighed påvirker ikke blot evnen til at læse og skrive, men også hvordan hjernen bearbejder information. Psykoedukation spiller en afgørende rolle i at skabe en dybere forståelse for ordblindhed, ikke blot som en vanskelighed med skriftsproget, men som en anderledes måde hjernen fungerer på. Denne artikel har til formål at give en klar og tilgængelig forklaring på, hvordan hjernen hos personer med ordblindhed fungerer, med fokus på den nyeste forskning og praktiske implikationer for støtte og læring i Danmark. Ved at belyse de neurobiologiske aspekter og de kognitive processer involveret, ønsker vi at fremme øget selvforståelse, accept og empowerment hos ordblinde og deres pårørende i Danmark.

Hvad er ordblindhed? En neuropsykologisk forklaring

Ordblindhed, også kendt som dysleksi, er en specifik indlæringsvanskelighed, der primært påvirker læsning, stavning og skriftlighed uafhængigt af intelligens 1. Det er vigtigt at understrege, at ordblindhed har et neurobiologisk grundlag 4. Dette betyder, at de udfordringer, en ordblind person oplever med at lære at læse og stave, ofte er arvelige og skyldes forskelle i hjernens struktur og funktion. Som det fremgår, har ordblindhed et neurobiologisk grundlag, hvilket betyder, at de ringe forudsætninger for at lære at læse og stave ofte er arvelige 4. Denne viden er essentiel, da den understreger, at ordblindhed ikke er et resultat af manglende motivation eller dårlig undervisning, men en reel neurologisk forskel. Den arvelige komponent 4 kan desuden hjælpe med at mindske følelser af skyld eller utilstrækkelighed, som ofte opleves af personer med ordblindhed og deres familier.

Der findes mange misforståelser omkring ordblindhed. En af de mest almindelige er, at det er forbundet med lav intelligens. Dette er dog ikke tilfældet. Ordblindhed har ingen som helst sammenhæng med et barns intelligens, men knytter sig udelukkende til hjernens behandling af sproglig information 1. Årsagen til ordblindhed er heller ikke nedsat syn eller mangel på motivation 1. Det er vigtigt at aflive disse myter for at skabe et mere inkluderende miljø for mennesker med ordblindhed.

I Danmark anslås det, at 7-12% af befolkningen har læsevanskeligheder svarende til dysleksi 1. I skoleåret 2021/2022 blev 12 procent af eleverne i 9. klasse testet ordblinde 1. Indførelsen af den nationale ordblindetest i 2015 har ført til en stigning i antallet af diagnosticerede tilfælde 12, hvilket sandsynligvis afspejler en øget opmærksomhed og forbedrede testprocedurer, som er afgørende for tidlig intervention og støtte.

Hvordan fungerer hjernen hos personer med ordblindhed? Centrale forskelle

Forskning ved hjælp af neuroimaging-teknikker har afsløret forskelle i hjernens aktivitet hos personer med ordblindhed sammenlignet med ikke-ordblinde under læsning og sprogbehandling 4. Flere funktionelle hjerneafbildninger viser, at ordblinde i højere grad aktiverer den forreste del af venstre hjernehalvdel (frontallappen), når de læser 4. Dette tyder på, at ordblinde kompenserer ved at bruge flere kognitive ressourcer under læsning. Samtidig har ordblinde lavere aktivitet i regionen mellem tindingelappen og isselappen, et område der ser ud til at have betydning for sproglig informationsbearbejdning, samt i et område i nærheden af synsbarken (fusiform), kaldet VWFA (Visual Word Form Area), som har betydning for automatiseret ordgenkendelse 4. Disse forskelle indikerer, at den ordblinde hjerne arbejder hårdere og mindre effektivt i visse sproglige områder.

Et centralt aspekt ved ordblindhed er vanskeligheder med fonologisk bearbejdning 1. Dette er evnen til at genkende og manipulere sproglyde. Et barn med ordblindhed kan have vanskeligt ved at genkende og læse ord hurtigt og automatisk. Ordblinde bruger mere tid på at afkode enkeltord, hvilket resulterer i en mindre præcis og langsommere ordgenkendelse 1. Vanskeligheder med at forbinde bogstaver med lyde, det såkaldte lydprincip, er kernen i ordblindhed 1.

Nyere forskning viser, at ordblinde ud over læse- og skrivevanskeligheder også har en svækket arbejdshukommelse, som påvirker evnen til at huske ord 6. Hjernescanninger viser, at ordblinde har mindre aktivitet end andre i de områder af hjernen, som har forbindelse til arbejdshukommelsen 6. Denne svækkede arbejdshukommelse kan gøre det vanskeligt at fastholde lyd-bogstavforbindelser og andre sproglige informationer, hvilket besværliggør både læsning og stavning 1.

Selvom forskningen stadig er i gang, tyder nyere hjerneforskning på, at ordblindhed blandt andet hænger sammen med visse “hjerneforstyrrelser”, især i den venstre og bageste del af hjernen, som har med læsning og stavning at gøre 16. Et hollandsk studie har endda vist, at ordblinde børn ved at træne deres hjernebølger kan blive bedre til at stave 16.

En nyttig måde at forstå, hvordan hjernen fungerer under læsning, er ved at bruge metaforen om et samlebånd 17. Forestil dig, at forskellige områder af hjernen er stationer på dette samlebånd, hvor bogstaver bliver til ord. Bagerst i hjernen er der et område, der opfanger synsindtryk. Et andet område forbinder det, vi hører, med det, vi ser. En tredje station hjælper os med at skelne mellem sproglyde, mens en fjerde sikrer, at vi husker både lyden og stavemåden af ord. En femte station producerer sprog om det, vi læser, og den sidste station aktiverer musklerne, så vi kan udtale ordene 17. Hos personer med ordblindhed kan der være mindre effektiv aktivitet mellem to eller flere af disse stationer på hjernens samlebånd 17.

Psykoedukationens rolle: Øget selvforståelse og mestring

Psykoedukation handler om at give undervisning i psykiske tilstande og de problemer, der kan følge med 18. I forbindelse med ordblindhed er psykoedukation processen med at give præcis information og støtte til personer med ordblindhed og deres familier for at hjælpe dem med at forstå og håndtere tilstanden effektivt. Formålet er at give nøjagtig viden om ordblindhed og hvordan hjernen fungerer anderledes, afkræfte myter, hjælpe den enkelte med at forstå sine styrker og udfordringer, styrke evnen til at kæmpe for sine behov, give strategier og praktiske løsninger samt skabe en følelse af fællesskab 18.

Det er afgørende vigtigt med psykoedukation for ordblinde, deres familier og fagfolk. For den ordblinde kan en øget forståelse mindske følelser af skam, frustration og utilstrækkelighed 1. Som ordblind kan man selv opleve, at det føles som om, man er dummere end andre, når man vedvarende har svært ved at læse og stave trods meget træning, men man skal minde sig selv om, at ordblindhed er knyttet til en specifik funktion i hjernen og ikke til resten af hjernens funktioner 1. Familier kan gennem psykoedukation lære at give bedre støtte og kæmpe mere effektivt for deres børns behov. For lærere og andre fagfolk er det essentielt at have en solid viden om ordblindhed for at kunne implementere effektive undervisningsmetoder og tilpasninger 5.

Ved at lære om det neurobiologiske grundlag for deres vanskeligheder kan ordblinde udvikle en mere præcis selvforståelse, hvilket fører til større selvaccept 1. Denne forståelse kan styrke dem til at søge passende hjælp, bruge kompenserende teknologier og udvikle effektive læringsstrategier. Psykoedukation kan bidrage til øget selvforståelse, accept og empowerment ved at give indsigt i, at ordblindhed er en anderledes måde at behandle sproglig information på, og at det ikke definerer ens intelligens eller potentiale.

Ordblindhed kan have en betydelig følelsesmæssig indvirkning, herunder frustration, angst, lavt selvværd og social stigmatisering 1. Psykoedukation kan hjælpe den enkelte og deres familier med at håndtere disse følelser ved at validere deres oplevelser, normalisere udfordringerne og skabe kontakt til støttenetværk. På den måde kan dysleksi påvirke både identitet og selvopfattelse negativt 1.

Praktiske strategier og hjælpemidler for ordblinde i Danmark

Der findes mange konkrete læringsstrategier, der tager hensyn til den ordblinde hjernes funktion. Multisensorisk læring, som involverer syn, hørelse og følesans, kan være særlig effektiv 22. Det er også vigtigt med eksplicit og systematisk undervisning i lydlære og afkodning 5. Forskning har vist, at eksplicit og systematisk undervisning i læsning og stavning gavner alle elever, og at det især er afgørende for elever i risiko for ordblindhed 10. At bryde opgaver ned i mindre trin og bruge gentagen læsning kan også være gavnligt 10.

Teknologiske hjælpemidler spiller en afgørende rolle for ordblinde i Danmark. Dette inkluderer oplæsningssoftware som IntoWords, der kan læse tekst højt 23. Dikteringssoftware kan hjælpe med at omsætte tale til tekst. Der findes også stave- og grammatikkontrolprogrammer, digitale bøger og lydbøger fra Nota 2, samt scanningspenne (C-pen) 23. Disse værktøjer kan kompensere for læse- og skrivevanskeligheder og fremme selvstændighed 23. Studerende i Danmark kan få adgang til mange af disse hjælpemidler gennem SPS (Specialpædagogisk Støtte) 23. Som ordblind studerende kan du opleve en række studierelaterede udfordringer… Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, du kan få som ordblind studerende gennem SPS-ordningen… Studerende med ordblindhed kan efter behov få: IntoWords. Computer. Instruktionstimer i IntoWords. Videovejledninger i læse-skriveteknologi. Studiematerialer fra Nota. Studiestøttetimer. USB-stik med IntoWords. C-pen. Håndscanner 23.

I undervisningen er det vigtigt med differentieret undervisning, der tager hensyn til den enkelte elevs behov 27. For elever med ordblindhed er det vigtigt at tilbyde en differentieret undervisning, der imødekommer deres individuelle behov og deres specifikke vanskeligheder 27. Dette kan inkludere tilpasning af materialer (større skrift, mere linjeafstand), ekstra tid til opgaver og fokus på forståelse frem for ren afkodning.

Der er flere danske organisationer og ressourcer, der tilbyder støtte til ordblinde og deres familier. Ordblindeforeningen arbejder for at skabe bedre vilkår for ordblinde i Danmark 2. Nota er Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder og tilbyder et stort udvalg af lydbøger og digitale materialer 2. SPS (Specialpædagogisk Støtte) yder støtte til elever og studerende med ordblindhed 23. Ordblindhed.dk er en hjemmeside med viden og støtte til ordblinde, pårørende og fagfolk 1. CFU (Center for Undervisningsmidler) tilbyder materialer og inspiration til undervisning af ordblinde 5.

Ekspertperspektiver og vigtigheden af tidlig indsats

Danske eksperter understreger vigtigheden af psykoedukation og tidlig støtte. Anne-Mette Veber Nielsen fra Nationalt Videncenter for Ordblindhed udtaler, at grænsen i Ordblindetesten er arbitrær, og alle elever med funktionelle læsevanskeligheder har gavn af indsatser 13. Tidlig identifikation er afgørende, da det kan forebygge udviklingen af alvorlige læsevanskeligheder 1. Det er vigtigt ikke at vente med at gøre noget, for udvikling af alvorligt læsebesvær kan forebygges med særlige undervisningsindsatser 1. Forskning fra Kristoffer Ibsen og Søren Albeck Nielsen viser, at elever, der får en ordblindediagnose i Danmark, klarer sig bedre i skolen og bliver i højere grad fastholdt i uddannelsessystemet 13.

Trods de mange støttemuligheder står ordblinde stadig over for udfordringer i det danske uddannelsessystem og samfund. En ny rapport viser, at ordblinde børn og unge klarer sig unødvendigt dårligere end andre 12. Ordblinde har også en markant lavere tro på egne evner og opnår i gennemsnit en afgangseksamen, der er 1,5 karakterpoint lavere end andre unge. Ordblinde gennemfører sjældnere en ungdomsuddannelse 12. Dette understreger behovet for fortsat fokus på at skabe mere inkluderende læringsmiljøer og sikre nem adgang til de nødvendige redskaber 8.

Analogier og metaforer: Forståelse gjort let

For at gøre de komplekse processer i den ordblinde hjerne mere forståelige kan man bruge analogier og metaforer. Vi har allerede nævnt metaforen om hjernen som et samlebånd 17. Man kan også forestille sig, at læsning for en ordblind person kan føles som en trafikprop i hjernens sprogbearbejdningsveje. Informationen har svært ved at flyde frit og uhindret. En anden analogi er at beskrive den ordblinde hjerne som en, der behandler information mere globalt eller holistisk. Dette kan være en fordel i nogle områder, men en udfordring ved sekventielle opgaver som læsning. Man kan også sammenligne vanskeligheden ved at læse for en ordblind med at forsøge at lytte til flere samtaler på én gang.

Lad os tage et eksempel på, hvordan en ordblind kan bruge råd og værktøjer i praksis. Forestil dig Anna, en 15-årig pige med ordblindhed, der har svært ved at læse sine engelske lektier. Ved hjælp af oplæsningssoftware på sin computer kan hun lytte til teksten samtidig med at hun følger med i ordene på skærmen. Dette hjælper hende med at forstå indholdet og aflaster hendes arbejdshukommelse. Når hun skal skrive en opgave, bruger hun dikteringsfunktionen, hvor hun taler sin tekst ind i computeren, som derefter omsætter det til skrift. Dette giver hende mulighed for at fokusere på sine tanker og ideer uden at blive bremset af stavevanskeligheder. I matematik bruger hun et program, der kan læse opgaverne højt for hende, så hun kan koncentrere sig om selve regnestykket.

Konklusion

Ordblindhed er en neurobiologisk forskel, der primært påvirker sprogbearbejdningen, især den fonologiske opmærksomhed og arbejdshukommelsen. Psykoedukation spiller en afgørende rolle i at skabe forståelse, mindske stigma og styrke ordblinde i at håndtere deres udfordringer. Tidlig identifikation, passende undervisningsstøtte, brug af kompenserende teknologier og adgang til de mange danske ressourcer er essentielle for at hjælpe ordblinde med at nå deres fulde potentiale. Selvom der stadig er udfordringer i det danske uddannelsessystem, er der også mange muligheder for, at personer med ordblindhed kan trives og lykkes med den rette støtte og forståelse.

Tabel 1: Centrale forskelle i hjernens funktion mellem personer med og uden ordblindhed

Hjerneområde/FunktionFunktion hos typiske læsereFunktion/Aktivitet hos personer med ordblindhed
VWFA (Visual Word Form Area)Automatisk genkendelse af ordLavere aktivitet, vanskeligheder med automatisk ordgenkendelse
FrontallappenKontrol af kognitive processer under læsningHøjere aktivitet, indikerer kompenserende strategier
Temporo-parietal regionBearbejdning af sproglig informationLavere aktivitet, påvirker sproglig informationsbearbejdning
Fonologisk bearbejdningGenkendelse og manipulation af sproglydeVanskeligheder med at genkende og manipulere sproglyde
ArbejdshukommelseFesthalten og bearbejdning af verbal information under læsningSvagere arbejdshukommelse, især for verbal information

Tabel 2: Danske ressourcer og støtteorganisationer for ordblindhed

Organisation/RessourceType af støtte/RessourcerMålgruppeHjemmeside/Kontaktinformation
OrdblindeforeningenAdvocacy, rådgivning, information, fællesskabPersoner med ordblindhed, familier, fagfolk, virksomhederwww.ordblindeforeningen.dk / Tlf.: 69 13 80 07
Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskelighederLydbøger, digitale materialer, viden om læsevanskelighederPersoner med læsevanskeligheder, herunder ordblindhedwww.nota.dk
SPS (Specialpædagogisk Støtte)Støtte til elever og studerende med læsevanskeligheder i uddannelsessystemet (f.eks. teknologiske hjælpemidler, studiestøttetimer)Elever og studerende i grundskolen, ungdomsuddannelser og videregående uddannelserwww.spsu.dk
Ordblindhed.dkInformation om ordblindhed, lovgivning, støttemuligheder, undervisning og rådgivningPersoner med ordblindhed, deres familier, fagfolk, virksomhederwww.ordblindhed.dk
CFU (Center for Undervisningsmidler)Materialer, undervisningsidéer og faglig inspiration til undervisning af ordblinde eleverLærere og andre fagfolk i undervisningssektorenwww.cfu.via.dk

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Opgrader din hverdag...

✍️ Træt af tekstbegrænsning?