Ordblindhed er en vedvarende funktionsnedsættelse, der påvirker en betydelig del af den danske befolkning. Det anslås, at mellem 3 og 7 procent af danskerne har ordblindhed, hvilket kan skabe udfordringer i både uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i det daglige liv 1. For at sikre lige muligheder for denne gruppe er der gennem årene blevet etableret lovgivning og støtteordninger. Ordblindeforeningen, der blev stiftet i 1943, har spillet en central rolle i at fremme anerkendelsen af ordblindhed og forbedre vilkårene for mennesker med denne funktionsnedsættelse 2. I de senere år har der været et øget fokus på at styrke indsatsen for ordblinde, hvilket har kulmineret i en revision af den eksisterende lovgivning.
Baggrunden for den aktuelle revision skal primært findes i et ønske om at forbedre forholdene for voksne og unge, der står uden for uddannelse eller beskæftigelse, og som kæmper med ordblindhed eller andre læse- og skrivevanskeligheder. Dette fokus kommer tydeligt til udtryk i den såkaldte Ordblindepakke V, som et bredt politisk flertal indgik i oktober 2023 4. Tidligere har ordblindeindsatser i Danmark primært været rettet mod børn og unge i folkeskolen 5. Den nye revision og de bagvedliggende politiske aftaler signalerer et skifte i fokus, hvor der nu lægges større vægt på at sikre, at også voksne får den nødvendige hjælp og støtte til at kunne deltage aktivt i samfundet. Denne ændring kan have stor betydning for voksne ordblinde, der tidligere har oplevet barrierer i deres uddannelses- og arbejdsliv på grund af manglende eller utilstrækkelig dokumentation og støtte. Formålet med denne artikel er at give en dybdegående analyse af de aktuelle lovforslag, der udspringer af denne revision, samt at undersøge de potentielle konsekvenser for ordblinde i Danmark. Du vil blive guidet igennem de konkrete ændringer i lovgivningen, få indsigt i baggrunden for disse ændringer, og blive informeret om, hvor du kan finde yderligere hjælp og støtte, hvis du er ordblind eller på anden måde berørt af ordblindhed.
De aktuelle lovforslag: Kernen i revisionen
Den mest centrale del af revisionen af ordblindelovgivningen udgøres af lovforslag L 45, som omhandler en ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne samt forskellige andre love 7. Dette lovforslag er en direkte udmøntning af initiativ nummer 6 fra Ordblindepakke V, hvilket understreger den politiske vilje til at følge op på de indgåede aftaler 7. Du kan finde den officielle dokumentation for lovforslaget på Folketingstidende, hvor både fremsættelsestalen og selve lovteksten er tilgængelige 8.
Et af de vigtigste punkter i lovforslag L 45 er ændringen af slettepolitikken for den nationale ordblindetest (Ordblindetesten) 7. Tidligere var det sådan, at resultater fra Ordblindetesten automatisk blev slettet 15 år efter, at testen var blevet foretaget 7. Dette har skabt problemer for voksne, der ønsker at videreuddanne sig eller har brug for dokumentation for deres ordblindhed i forbindelse med job eller støtteordninger, da de i nogle tilfælde har været nødt til at lade sig teste igen 4. Med det nye lovforslag bliver denne 15-års slettefrist ændret, således at personer, der er testet ordblinde med Ordblindetesten, fremover vil have adgang til deres testresultat hele livet, medmindre de selv anmoder om at få oplysningerne slettet 7. Denne ændring vil potentielt reducere bureaukrati og administrative byrder for både ordblinde og offentlige myndigheder, da behovet for gentagne test i mange tilfælde vil forsvinde.
Lovforslaget indeholder også en række andre væsentlige ændringer i relateret lovgivning 7. Dette drejer sig primært om konsekvensrettelser i flere love som følge af ændringen af titlen på lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, hvor der nu tilføjes “samt Ordblindetesten” 7. Dette gælder blandt andet lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om forberedende grunduddannelse og lov om aktiv socialpolitik 7. Tilføjelsen af “samt Ordblindetesten” i titlerne på disse love indikerer en intention om at gøre Ordblindetesten mere synlig og integreret i lovgivningen omkring uddannelse og støtte til voksne. Derudover præciseres det i lovforslaget, at oplysninger fra Ordblindetesten skal lægges uprøvet til grund, når der skal tildeles offentlig støtte med baggrund i ordblindhed 7. Dette betyder, at der som udgangspunkt ikke kan stilles krav om yderligere test eller dokumentation, hvis en person allerede har et positivt resultat fra Ordblindetesten. Loven forventes at træde i kraft den 1. april 2025, og der er indført overgangsbestemmelser om sletning af oplysninger om ordblinde personer, der er testet forud for lovens ikrafttræden, og som ikke kan identificeres. Disse oplysninger vil blive slettet 3 år efter lovens ikrafttræden 7.
Ordblindepakke : Fundamentet for revisionen
Lovforslag L 45 skal ses i tæt sammenhæng med Ordblindepakke V, som blev indgået i oktober 2023 af regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier 4. Denne politiske aftale indeholder en række initiativer, der har til formål at styrke indsatsen for voksne og unge med ordblindhed, især dem der står uden for uddannelse eller job 5. Ordblindepakke V viser en klar tendens til at adressere udfordringer for voksne og unge uden for det traditionelle skolesystem, hvilket indikerer en bredere forståelse af ordblindheds indvirkning på livschancer.
Udover ændringen af slettepolitikken for Ordblindetesten omfatter Ordblindepakke V blandt andet følgende initiativer 5:
- Kompetenceløft af undervisere på FGU (Forberedende Grunduddannelse): Der afsættes midler til at efteruddanne undervisere på FGU-institutionerne, så de får bedre kompetencer til at undervise elever med ordblindhed 5. Denne kompetenceudvikling forventes at føre til en mere inkluderende og effektiv undervisning for elever med ordblindhed på disse institutioner.
- Hævet taxameter til virksomhedsrettede forløb inden for ordblindeundervisning for voksne (OBU) og forberedende voksenundervisning (FVU): Dette initiativ skal gøre det mere attraktivt for virksomheder at tilbyde ordblindeundervisning til deres ansatte og for voksne at deltage i FVU-forløb 5.
- Forsøg med screening af voksne for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder: Der iværksættes forsøg med forskellige modeller for at screene voksne, der ikke er i uddannelse, for ordblindhed, så flere kan få identificeret deres vanskeligheder og få den nødvendige hjælp 5.
- Forsøg med tilbud om ordblindetest til forældre til elever, der testes ordblinde i folkeskolen: Da ordblindhed ofte er arveligt, skal der afprøves en model, hvor forældre til ordblinde elever får tilbud om at blive testet 5. Dette initiativ anerkender den arvelige faktor ved ordblindhed og kan have en præventiv effekt ved at sikre, at også forældre får den nødvendige støtte og viden.
- Forsøg med korte introduktionskurser for voksne med ordblindhed: Der skal udvikles og afprøves korte introduktionskurser, der skal gøre det mere overskueligt for voksne at starte på et ordblindeundervisningsforløb og få kendskab til hjælpemidler 5.
- Driftstilskud til ordblindeforeningens rådgivningskorps: Ordblindepakke V anerkender vigtigheden af Ordblindeforeningens arbejde ved at sikre et driftstilskud til deres rådgivnings-, vejlednings- og bisidderkorps 5.
- Reserve til finansiering af fremtidige indsatser: Der afsættes en reserve, der fra 2028 og frem skal bruges til at finansiere indsatser for personer med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder 5.
Disse initiativer viser en klar intention om at styrke indsatsen for ordblinde på flere fronter og sikre, at hjælpen når ud til de voksne og unge, der har mest brug for den. For eksempel vil de kompetenceudviklingsmidler, der er afsat til FGU-lærerne, forhåbentlig resultere i, at unge med ordblindhed får en bedre og mere målrettet undervisning, der tager højde for deres særlige behov 5. Ligeledes kan forsøget med at tilbyde forældre til ordblinde børn en test for ordblindhed bidrage til at afdække uopdaget ordblindhed i familier og sikre, at også forældrene får den nødvendige støtte og viden til at hjælpe deres børn bedst muligt 5.
Konsekvenser for ordblinde i uddannelsessystemet
Revisionen af ordblindelovgivningen får direkte konsekvenser for ordblinde i uddannelsessystemet på flere niveauer. Den livslange adgang til testresultater fra Ordblindetesten vil gøre det betydeligt nemmere for ordblinde at dokumentere deres funktionsnedsættelse ved overgange mellem forskellige uddannelsesniveauer 4. Tidligere kunne en test, der var taget i grundskolen, potentielt udløbe, hvis der gik mere end 15 år, før personen søgte ind på en videregående uddannelse eller havde brug for dokumentationen i anden sammenhæng. Nu vil resultatet følge personen hele livet, hvilket skaber en mere smidig overgang og fjerner behovet for gentagne test i mange situationer. Det understreges dog, at Ordblindetesten primært er tænkt som en test, der tages én gang i et uddannelsesforløb, når der er begrundet mistanke om ordblindhed 1. Testen kan anvendes fra marts i 3. klasse og opefter 1. Forældre har i øvrigt ret til at få deres barn testet for ordblindhed én gang i løbet af skoleforløbet fra den 1. marts i det år, barnet går i 4. klasse 12.
Adgangen til specialpædagogisk støtte (SPS) for ordblinde elever og studerende på alle uddannelsesniveauer fortsætter uændret. Ordblinde har ret til SPS, der kan omfatte læse- og skriveteknologi (LST) som oplæsningssoftware, ordforslag og tale-til-tekst 14. Derudover kan der være mulighed for at få studiematerialer fra Nota, som er et nationalt videnscenter, der producerer og udlåner litteratur i tilgængelige formater til personer med læsehandicap 16. I nogle tilfælde kan der også bevilges studiestøttetimer til ordblinde studerende på videregående uddannelser 20. For at få adgang til SPS skal der som regel foreligge dokumentation for ordblindhed, typisk i form af resultatet fra Ordblindetesten 17. Hvis du er i tvivl om dine muligheder for SPS, kan du altid kontakte studievejlederen eller den SPS-ansvarlige på din uddannelsesinstitution 17.
Lad os se på et par praktiske eksempler på, hvordan disse ændringer kan påvirke elever og studerende. Forestil dig en ung mand, der blev testet ordblind i 8. klasse for 10 år siden. Han har nu besluttet sig for at søge ind på en erhvervsuddannelse. Tidligere ville hans testresultat måske være tæt på at udløbe, eller allerede være udløbet, hvilket kunne betyde, at han skulle igennem en ny test for at få adgang til den nødvendige SPS. Med den nye lovgivning vil hans gamle testresultat stadig være gyldigt, og han kan nemt dokumentere sin ordblindhed over for den nye uddannelsesinstitution 12. Et andet eksempel kunne være en voksen kvinde, der blev testet ordblind for 20 år siden i forbindelse med et voksenuddannelsesforløb. Hun ønsker nu at starte på en videregående uddannelse. Selvom der er gået mere end 15 år siden testen, vil hun stadig kunne bruge resultatet som dokumentation for sin ordblindhed og dermed have adgang til de støttemuligheder, hun har brug for 4.
For at give et hurtigt overblik over adgangen til test og støtte på tværs af forskellige uddannelsesniveauer, kan følgende tabel være nyttig:
| Uddannelsesniveau | Adgang til Ordblindetest | Gyldighed af Testresultat | Adgang til SPS (LST, Nota) | Særlige Bemærkninger |
| Grundskole (3.-9. klasse) | Tilbydes ved mistanke | 15 år | Ja | Forældre har retskrav på test fra 1. marts i 4. klasse. |
| Ungdomsuddannelse | Muligt ved behov | Livslang | Ja | Mange institutioner screener nye elever. |
| Videregående Uddannelse | Muligt ved behov | Livslang | Ja | Kontakt SPS-vejleder på institutionen. |
| Voksenuddannelse (VUC) | Gratis test tilbydes | Livslang | Ja | Ordblindeundervisning tilbydes. |
Konsekvenser for ordblinde på arbejdsmarkedet
Den reviderede ordblindelovgivning har også betydelige konsekvenser for ordblinde på arbejdsmarkedet. Ordblinde, der er i job eller som deltager i efter- og videreuddannelse i forbindelse med deres arbejde, har mulighed for at søge om hjælpemidler og personlig assistance via det kommunale jobcenter 5. Dette kan omfatte læse- og skriveteknologi (LST), der kan kompensere for læse- og skrivevanskelighederne, samt i visse tilfælde personlig assistance til at udføre arbejdsopgaver, der er særligt udfordrende på grund af ordblindheden 24. Jobcentret er forpligtet til at behandle ansøgninger om hjælpemidler inden for fire uger fra ansøgningstidspunktet 24. For at få bevilget støtte er det nødvendigt at dokumentere sin ordblindhed, og her er resultatet fra Ordblindetesten ofte den mest relevante dokumentation 24.
Den forlængede gyldighed af Ordblindetesten forventes at mindske bureaukratiet i jobcentrene og potentielt fremskynde processen med at bevilge hjælpemidler til ordblinde i arbejde 24. Når dokumentationen for ordblindhed er permanent, behøver jobcentrene ikke at indhente ny dokumentation, hvilket kan forkorte sagsbehandlingstiden og sikre hurtigere adgang til den nødvendige støtte. Dette kan have en direkte positiv indvirkning på beskæftigelsesmulighederne for ordblinde, da adgangen til de rette hjælpemidler kan gøre det lettere at fastholde et job eller finde nyt arbejde. Ordblindepakke V signalerer en øget erkendelse af vigtigheden af at støtte ordblinde på arbejdsmarkedet for at sikre en højere beskæftigelsesgrad og inklusion. Initiativerne i pakken, der er rettet mod voksne, indikerer en politisk intention om at fjerne barrierer for ordblinde på arbejdsmarkedet og give dem bedre muligheder for at bidrage til samfundet. Ved at gøre det lettere for ordblinde at få og fastholde arbejde, kan den reviderede lovgivning potentielt bidrage til at mindske social ulighed og øge den generelle produktivitet på det danske arbejdsmarked 25.
Forestil dig for eksempel en ordblind blikkenslager, der har svært ved at udfylde arbejdssedler og læse tekniske manualer. Med den nye lovgivning kan han nu nemmere få bevilget personlig assistance til at hjælpe med disse opgaver, da han ikke skal bekymre sig om, at hans dokumentation for ordblindhed er forældet [baseret på24. Eller tænk på en ordblind kontormedarbejder, der har brug for oplæsningssoftware og ordforslagsfunktioner for at kunne udføre sine arbejdsopgaver effektivt. Med den reviderede lovgivning vil han hurtigere kunne få bevilget disse hjælpemidler via jobcentret, da processen forhåbentlig bliver mere strømlinet [baseret på19.
Støtte og rådgivning: Danske ressourcer for ordblinde
I Danmark eksisterer der et stærkt netværk af organisationer og ressourcer, der tilbyder støtte og vejledning til ordblinde i alle aldre 2. To af de mest centrale organisationer er Ordblindeforeningen og Nota. Ordblindeforeningen arbejder aktivt for at fremme anerkendelsen af ordblindhed i samfundet, udbrede kendskabet til de særlige vilkår og muligheder, der gælder for mennesker med ordblindhed, og varetage deres interesser over for myndigheder og offentligheden 2. Foreningen tilbyder en bred vifte af rådgivning, vejledning og arrangementer for både ordblinde og deres pårørende 2. Nota er et nationalt videnscenter for syns- og læsehandicap, som på statens vegne producerer og udlåner litteratur i alternative formater, såsom lydbøger og e-bøger, til ordblinde og andre med læsevanskeligheder 16.
Udover disse organisationer er der en række andre ressourcer og støttemuligheder tilgængelige for ordblinde i Danmark 16. Dette inkluderer adgang til læse- og skriveteknologi (LST), der kan hjælpe med læsning og skrivning gennem funktioner som oplæsning, ordforslag og tale-til-tekst 17. Voksne med ordblindhed har også mulighed for at modtage gratis ordblindeundervisning på voksenuddannelsescentre (VUC), hvor de også kan blive testet for ordblindhed, hvis de ikke allerede har en diagnose 14. På hjemmesiden Hjælpemiddelbasen kan du finde information om forskellige hjælpemidler og apps, der kan være nyttige for ordblinde 19. Hvis du gerne vil følge med i nyhederne på en letlæselig måde, kan du besøge DR Ligetil, hvor nyhederne er skrevet i et enkelt sprog og kan læses op 19. Der findes også apps som SubReader, der kan læse undertekster op, når du ser film i biografen eller på streamingtjenester 19.
Den reviderede lovgivning, især den livslange gyldighed af Ordblindetesten, kan potentielt have en positiv indvirkning på arbejdet i disse organisationer. For Ordblindeforeningen kan den øgede fokus på voksne og den nemmere adgang til dokumentation betyde, at flere mennesker henvender sig for at få rådgivning og vejledning. I den forbindelse er det vigtigt, at Ordblindepakke V sikrer et driftstilskud til foreningens rådgivningskorps 5. For Nota kan den livslange gyldighed af Ordblindetesten potentielt føre til flere brugere, da flere voksne vil kunne dokumentere deres behov for lydbøger og andre tilgængelige formater. Samlet set bidrager det stærke netværk af organisationer og ressourcer til at skabe et mere inkluderende samfund for ordblinde, hvor de har bedre muligheder for at realisere deres potentiale.
Debat og perspektiver: Hvad mener eksperterne?
Revisionen af ordblindelovgivningen og den bagvedliggende Ordblindepakke V har generelt fået en positiv modtagelse i Danmark 5. Der har dog også været enkelte nuancer i debatten. Nogle eksperter har peget på vigtigheden af at have et bredere fokus, der ikke kun omfatter ordblindhed, men også andre former for skriftsprogsvanskeligheder og læseforståelsesproblemer 10. For eksempel har Marie Wolter Bertelsen, der er ekspert i ordblindeundervisning for voksne, fremhævet, at i en digitaliseret verden, hvor oplæsning bliver mere udbredt, bliver læseforståelse en stadig større udfordring for mange 10. Hun mener, at der er behov for at tænke digitalisering og læse- og skriveindsatser mere sammen og også fokusere på at hjælpe dem, der har svært ved at bruge IT, selvom de måske ikke er ordblinde 10.
Uddannelsesforbundet har ligeledes udtrykt tilfredshed med Ordblindepakke V, især i forhold til styrkelsen af ordblindeundervisningen på FGU-niveau 9. Forbundet understreger dog vigtigheden af, at den øgede screening af voksne følges op af relevant undervisning, da en test i sig selv ikke forbedrer læse- og skrivefærdigheder 9. Forsøget med at tilbyde forældre til ordblinde elever en test for ordblindhed er også blevet positivt modtaget som et vigtigt skridt i retning af en mere systematisk opsporing og støtte 5.
Selvom der ikke umiddelbart er fundet kritik af selve lovforslag L 45 i det tilgængelige materiale, er der naturligvis spørgsmål omkring den konkrete implementering af de mange initiativer i Ordblindepakke V. Det er vigtigt at sikre, at der afsættes tilstrækkelige ressourcer i de forskellige kommuner og uddannelsesinstitutioner til at følge op på den øgede screening og det forventede øgede antal personer, der vil have adgang til dokumentation for ordblindhed. Derudover er det afgørende, at uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere bliver informeret om de nye regler for gyldigheden af Ordblindetesten, så ældre testresultater fortsat anerkendes som gyldig dokumentation.
Konklusion
Revisionen af ordblindelovgivningen i Danmark markerer et vigtigt skridt i retning af en mere inkluderende og retfærdig behandling af mennesker med ordblindhed. Den mest markante ændring er forlængelsen af gyldigheden af Ordblindetesten, som nu vil være tilgængelig for den testede person hele livet. Dette vil fjerne en væsentlig administrativ byrde og gøre det nemmere for voksne ordblinde at dokumentere deres funktionsnedsættelse i forbindelse med uddannelse og beskæftigelse.
De mange initiativer i Ordblindepakke V, der ligger til grund for revisionen, viser en klar politisk vilje til at styrke indsatsen for voksne og unge med ordblindhed, især dem der står uden for uddannelse eller job. Fokus på kompetenceudvikling af undervisere, øget screening af voksne, tilbud om test til forældre og korte introduktionskurser er alle tiltag, der forventes at bidrage positivt til at forbedre vilkårene for ordblinde i Danmark.
Fremtiden ser lysere ud for ordblinde i Danmark med forventninger om nemmere adgang til dokumentation, bedre støtte i både uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, samt en øget samfundsmæssig bevidsthed om ordblindhed. Det er dog vigtigt, at der fortsat er fokus på området, og at effekten af de nye tiltag løbende evalueres for at sikre, at de når de tilsigtede mål og bidrager til et mere lige og inkluderende samfund for alle.
Privatlivspolitik
Artikler