Overblik

AI i undervisningen

8. januar 2025

Undervisningsmateriale og guides om AI på tværs af skoler

Kunstig intelligens (AI) er i stigende grad ved at blive en del af vores hverdag, og det gælder også inden for uddannelse. I Danmark er der en voksende interesse for, hvordan AI kan bruges til at forbedre undervisningen og skabe bedre læringsoplevelser for eleverne. Denne artikel giver en oversigt over artikler og guides, der omhandler brugen af AI i undervisningen.

Artikler om AI i undervisningen

Der findes en række danske artikler, der belyser forskellige aspekter af AI i undervisningen. Her er et udpluk af nogle af de mest relevante:

  • AI i undervisningen: Denne artikel fra Center for it i undervisningen (CIU) diskuterer, hvordan AI kan bruges til at understøtte undervisningen i en klasse med mange elever. Den nævner blandt andet muligheden for at bruge AI til at give personlig feedback og til at skabe mere engagerende læringsaktiviteter.

  • AI i skolen – hvorfor og hvordan: VIA University College har udgivet en artikel, der fokuserer på, hvorfor det er vigtigt at inddrage AI i skolen, og hvordan man kan gøre det på en hensigtsmæssig måde. Artiklen understreger vigtigheden af, at lærere selv får erfaringer med AI-værktøjer, før de introducerer dem for eleverne.

  • 7 ting du skal vide om AI i skolen: Syddansk Universitet (SDU) har en artikel, der giver et overblik over syv centrale punkter om AI i skolen. Artiklen berører emner som feedback, vurdering, snyd med ChatGPT, og de etiske og pædagogiske overvejelser ved brug af AI.

  • Fremtidens uddannelsesmetoder: Studentum.dk har en artikel, der ser på, hvordan AI kan forandre undervisningen i fremtiden. Artiklen fremhæver AI’s potentiale til at personalisere læring og give eleverne mere individuel støtte.

  • Hvordan kan man bruge AI på skolerne?: Videnskab.dk har en artikel, der undersøger forskellige måder, hvorpå AI kan anvendes i skolerne. Artiklen diskuterer både de positive og negative aspekter af AI i undervisningen og giver eksempler på konkrete anvendelser.

En vigtig pointe fra disse artikler er potentialet i AI til at personalisere læring og give individuel støtte til studerende, så det imødekommer deres unikke behov og læringsstile.

Guides til AI i undervisningen

Udover artikler findes der også en række guides, der giver mere konkrete anvisninger på, hvordan man kan bruge AI i undervisningen. Her er et par eksempler:

  • AI i undervisningen – Tips til ledelse: Denne guide fra det finske undervisningsministerium giver tips til skoleledere om, hvordan de kan håndtere AI på en ansvarlig måde i deres skoler. Guiden fokuserer på de etiske og pædagogiske aspekter af AI i undervisningen og giver råd om, hvordan man kan implementere AI på en måde, der gavner både elever og lærere.

  • En guide til prompting: Insero har udarbejdet en guide til prompting, som er en teknik til at give AI-værktøjer de rigtige instruktioner for at få de ønskede resultater. Guiden giver konkrete eksempler på, hvordan man kan bruge prompting i undervisningen til at generere ideer, forbedre elevernes skrivefærdigheder og skabe mere engagerende læringsaktiviteter.

  • Artificial Intelligence Teaching Guide: Stanford University har en omfattende guide til undervisere, der ønsker at integrere AI i deres undervisning. Guiden dækker emner som definition af AI, pædagogiske anvendelser af AI-chatbots, og etiske overvejelser. Den giver også praktiske råd om, hvordan man kan bruge AI-værktøjer til at forbedre undervisningen og understøtte elevernes læring.

  • AI Guidance for Schools Toolkit: Teachai.org har et toolkit med vejledning til skoler om ansvarlig brug af AI i undervisningen. Toolkitet indeholder eksempler på god praksis og ressourcer til at udvikle en AI-strategi for skolen. Det giver også konkrete anbefalinger til, hvordan man kan bruge AI-værktøjer på en måde, der er etisk forsvarlig og gavnlig for eleverne.

Flere vejledninger understreger vigtigheden af, at lærere får førstehåndserfaring med AI-værktøjer, før de introducerer dem i klasseværelset. Denne praktiske erfaring giver undervisere mulighed for effektivt at udnytte AIs potentiale og tackle potentielle udfordringer.

Eksempler på AI i undervisningen i Danmark

Der er allerede flere eksempler på, hvordan AI bruges i undervisningen i Danmark.

  • DTU har udviklet undervisningsmateriale om kunstig intelligens til gymnasier og skoler. Materialet introducerer eleverne til grundlæggende begreber inden for AI og giver dem mulighed for at eksperimentere med forskellige AI-teknikker.

  • CIU har en side med eksempler på, hvordan AI kan bruges med eleverne. Siden indeholder en række forskellige aktiviteter og øvelser, der kan bruges til at introducere eleverne til AI og give dem en forståelse for, hvordan AI kan bruges i forskellige fag.

  • CFU VIA har information om kunstig intelligens i undervisningen. Deres hjemmeside indeholder artikler, guides og ressourcer til lærere, der ønsker at integrere AI i deres undervisning.

Disse eksempler viser, at der er en stigende interesse for at bruge AI i undervisningen i Danmark, og at der allerede er en række initiativer i gang for at udvikle og implementere AI-værktøjer i skolerne.

Etiske og pædagogiske overvejelser

Det er vigtigt at være opmærksom på de etiske og pædagogiske overvejelser, der er forbundet med brugen af AI i undervisningen.

  • Europa-Parlamentet har udgivet etiske retningslinjer for pålidelig kunstig intelligens. Disse retningslinjer giver et rammeværk for ansvarlig udvikling og anvendelse af AI, og de er relevante for alle, der arbejder med AI i undervisningen.

  • Danske Forlag har en artikel om EU-Kommissionens etiske retningslinjer for anvendelse af kunstig intelligens inden for undervisning. Artiklen diskuterer de etiske udfordringer ved at bruge AI i undervisningen, herunder spørgsmål om databeskyttelse, bias og ansvarlighed.

  • EU-Kommissionen har udarbejdet etiske retningslinjer for kunstig intelligens og dataanvendelse inden for undervisning og læring. Disse retningslinjer er udviklet for at hjælpe undervisere med at forstå potentialet ved AI og dataanvendelse i uddannelse og for at øge bevidstheden om mulige risici.

  • Viden.ai har artikler om etiske aspekter ved chatrobotter i undervisning og misinformation. Artiklerne belyser de etiske udfordringer ved at bruge chatbots i undervisningen, herunder risikoen for misinformation, bias og manipulation.

  • Viden.ai har også en artikel med seks gode råd til etisk forsvarlig brug af kunstig intelligens i undervisningen. Rådene omfatter at være bevidst om, hvem der står bag teknologien, at være kritisk over for information fra AI-værktøjer, og at sikre, at AI bruges til at fremme elevernes læring og trivsel.

Disse etiske og pædagogiske overvejelser er afgørende for at sikre, at AI bruges på en ansvarlig og hensigtsmæssig måde i undervisningen.

Udfordringer og begrænsninger ved brug af AI i undervisningen

Selvom AI har et stort potentiale i undervisningen, er det vigtigt at være opmærksom på de udfordringer og begrænsninger, der er forbundet med teknologien.

En af de største udfordringer er at sikre, at AI-værktøjer ikke bruges til snyd. Elever kan fristes til at bruge AI til at skrive opgaver eller besvare spørgsmål uden selv at forstå stoffet. Det er derfor vigtigt at have klare retningslinjer for brugen af AI i undervisningen og at undervise eleverne i ansvarlig brug af teknologien.

En anden udfordring er, at AI-værktøjer kan være biased. AI-modeller trænes på store datasæt, og hvis disse datasæt indeholder bias, kan det føre til, at AI-værktøjer også udviser bias. Det er derfor vigtigt at være kritisk over for information fra AI-værktøjer og at sikre, at de ikke forstærker eksisterende uligheder i samfundet.

Endelig er det vigtigt at huske, at AI ikke kan erstatte den menneskelige lærer. AI-værktøjer kan være et værdifuldt supplement til undervisningen, men de kan ikke erstatte den relation, der er mellem lærer og elev. Læreren spiller en afgørende rolle i at skabe et trygt og motiverende læringsmiljø, og det er vigtigt at sikre, at AI-værktøjer ikke underminerer lærerens rolle.

Konklusion

Kunstig intelligens har potentiale til at revolutionere undervisningen i Danmark. Ved at bruge AI-værktøjer på en ansvarlig og hensigtsmæssig måde kan lærere skabe mere engagerende og effektive læringsoplevelser for eleverne. AI kan personalisere læring, give individuel støtte, og frigøre tid til lærerne, så de kan fokusere på andre vigtige opgaver.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på de etiske og pædagogiske overvejelser, der er forbundet med brugen af AI. AI-værktøjer kan være biased, og de kan ikke erstatte den menneskelige lærer. Det er derfor afgørende at have klare retningslinjer for brugen af AI i undervisningen og at undervise eleverne i ansvarlig brug af teknologien.

For at AI kan blive en succes i den danske uddannelsessektor, er det nødvendigt med yderligere forskning og udvikling. Der er behov for at udvikle AI-værktøjer, der er specielt designet til undervisning, og der er behov for at undersøge, hvordan AI bedst kan integreres i forskellige fag og på forskellige klassetrin.

Det er også vigtigt at have en åben dialog om AI i undervisningen. Lærere, elever, forældre og politikere skal involveres i diskussionen om, hvordan AI kan bruges på en måde, der gavner alle. Ved at arbejde sammen kan vi sikre, at AI bliver et værdifuldt redskab til at forbedre undervisningen og skabe bedre læringsmuligheder for alle elever i Danmark.

Har du spørgsmål til artiklen?

Kom i gang med AI

Find artikler og guides der hjælper dig med at skrive bedre tekster med AI. Start her og bliv klogere på mulighederne.

Sidebar - Skrivsikkert.dk (Improved Isolation)
🏆

Har vi hjulpet dig?

Giv os din stemme – og hjælp os vinde Ordblindeprisen 2025